i-sk schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:47:
Je kan toch gewoon elk willekeurig toetsenbord aansluiten die je wilt? Ik maak niet uit de TS op dat het een mechanisch toetsenbord moet zijn. Loop een rondje op kantoor en zoek een leuk toetsenbord uit zou ik zeggen

Bedankt, goede suggestie, en in veel gevallen was dit ook een goede optie geweest.
Dit heb ik uit wanhoop een aantal keren geprobeerd, maar helaas heeft dit niet helemaal het effect waar je op hoopt.
Graag licht ik dit toe, en daarbij noem ik graag dat dit geen sneer is is naar jou, gezien je post oprecht hulpvaardig is en gewaardeerd word, maar graag vertel ik waarom ik er niet mee wegkom:
Allereerst, het toetsenbord verschil zit hem vooral in de extra toetsen. Hieronder een foto:
Zo is er bijvoorbeeld een "command" toets, en een ctrl toets, en een options toets.
Wanneer je een Windows toetsenbord gebruikt, doet het OS een poging om je te helpen, zo kan bijvoorbeeld de Windows toets(vlaggetje) functioneren als een Command toets. En ook kan je in het OS de toetsen re-arrangen.
De gewenning om ctrl + c bijvoorbeeld niet meer te gebruiken, maar de windows toets, heb ik nog enigszins kunnen overbruggen, en hier en daar wat typefouten door de indeling en re arranging valt nog wel te verbeteren.
Het probleem: Ik moet ook servers beheren via de command line(SSH). En dit vertaalt -niet- goed naar SSH. Je wisselt naar een wirwar van de native MAC indeling, en die van de server(Linux varianten) waarbij je de toetsen erg makkelijk door de war haalt. Vooral acties als ctrl + x om een running command te annuleren kost je vaak nogal wat pogingen. Copy pasting naar je SSH window maak je veel fouten in.
Wanneer ik live- servers van klanten beheer, kan ik niet riskeren een knullige fout te maken dat onherstelbare schade brengt. En het is helaas overduidelijk voelbaar dat dat maar een kwestie van tijd is.
Daarom was mijn bovenstaand verhaal over de MX keys van logitech zo teleurstellend, het was bijna te mooi om waar te zijn, so close, maar die weigeren niet alleen om in de EU een ansi-toetsenbord indeling te leveren, ze vertellen je ook nog dat je deze niet uit de US moet importeren, omdat je dan geen garantie krijgt. Daar kan ik bij mijn werkgever ook niet mee aankomen.