Draadloos, low profile, compact en multi-device toetsenbord?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik zoek een?
Toetsenbord dat draadloos (bij voorkeur BT én RF dongle), low profile (chiclet style), compact (60/65/70% / tkl) en multi-device (met meerdere devices kunnen connecten en eenvoudig switchen) is. Ik gebruik momenteel verschillende devices (mac/windows) met hetzelfde toetsenbord maar door de breedte van het fullsize toetsenbord ligt het gedeelte met letters altijd te veel naar links en de trackpad/muis veel te ver naar rechts. Ik wil een smaller toetsenbord dat hetzelfde kan qua connectiviteit zodat ik fatsoenlijk recht achter m'n scherm kan zitten werken.

Wat is je budget?
Geen specifiek budget. Dacht aan ~100 voor een los toetsenbord maar suggesties die meer of minder kosten zijn ook welkom. Ik kom er niet uit.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Multi-device! Compact en low profile, geen dikke randen of polssteun. QWERTY / US int. / ANSI layout. Geen trust/rapoo/sweex of ander goedkoop plastic, het moet degelijk aanvoelen, stabiele toetsen. Al deze 'universele bt keyboards' vallen af. Keytravel heeft minder prio maar een tactile bump wel (wil geen spons) en de spacing moet voldoende zijn om blind toetsen te vinden. Bij voorkeur zo stil mogelijk, dus de meeste mechanische zullen afvallen (plus dat die snel dubbel zo hoog zijn als een chiclet-style plank). Het mag een desktopset zijn, keyboard en muis op dezelfde dongle scheelt weer een usb-poort. Oplaadbaar of batterijen maakt me niet uit zolang het minimaal een hele week (>40-60 uur?) werkt op een volle lading. Bij oplaadbaar liever usb-c dan micro. Grijs of zwart als hoofdkleur zou fijn zijn. Verlichting mag maar hoeft niet.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Werk en hobby, dagelijks gebruik, MacOS (~70%) en Windows (~30%). Stille aanslagen zijn wenselijk tijdens gesprekken en videocalls.

Gebruik momenteel een Dell KM717 waar ik blij mee ben en die eigenlijk aan alle eisen voldoet, behalve dat 'ie dus te breed is. Ik had aanvankelijk goede hoop bij de KM7120w maar de toetsen zijn anders (te vlak en te dicht op elkaar); die valt helaas af. (update: mijn 717 had een defect en is voor reparatie weg, nu tijdelijk een Keychron K1 in gebruik)

Waar heb ik nog meer naar gekeken:
- Apple Magic Keyboard 2: Niet multi-device
- Matias Wireless Tenkeyless: Staat op de lijst, zoek nog een retailer (maar het mag smaller dan deze en de afwerking lijkt niet helemaal top te zijn). Veel verdeeldheid over kwaliteit in reviews.
- Logitech MX Keys & Craft: Te breed (numpads).
- Logitech K480 neemt te veel ruimte in (enorm 'voorhoofd').
- Logitech K380 lijkt me het proberen waard maar in US layout alleen in het blauw te krijgen (de witte US is qZerty)? Bestaat de US QWERTY-versie ook in zwart of wit?
- Logitech (M)K470/K580 staan wel op de reservelijst vanwege de prijs maar lager ivm numpad
- Satechi Compact backlit: Compact heeft nog steeds een numpad.
- Keychron K1 v4 tikt prettig maar vraagt wel een andere 'polshoek'. Dit is een low profile mechanisch keyboard en zowel dikker als luidruchtiger dan de meeste andere opties. Enkel houdbaar als ik kan afwisselen met een vlakker plankje.
- Logitech G915 TKL. Is ook low profile mechanisch zoals de K1 hierboven, maar de G915 heeft veel 'clutter' in de bovenrand zitten waardoor het meer ruimte inneemt. Bovendien vrij prijzig.

In de basis zoek ik iets dat de functionaliteit en afmetingen van de Logitech K380 combineert met de esthetiek MX Keys of de Magic Keyboards. Of de KM717 als TKL/65%. Pricewatch inmiddels 'tig keer doorgespit maar kan weinig vinden dat lijkt te voldoen. Ben waarschijnlijk een enorme pietlut op dit punt dus als iemand goede keyboard-suggesties heeft: Gaarne _/-\o_

Aanvullingen (opties die ik zelf niet had gezien maar andere tweakers wel):
- Lenovo ThinkPad TrackPoint Keyboard II neemt iets meer ruimte in dan een echte 'compact' maar is wel helemaal plat en heeft dus een trackpoint.
- Penclic KB3 Compact oogt vlak en compact, meer windows dan mac georiënteerd.

[ Voor 28% gewijzigd door epoman op 01-09-2020 18:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:00
pricewatch: Contour Design Balance (Qwerty US) is betrekkelijk smal voor een tobo met numpad. Hoogte en diepte zijn lekker compact en de toetsen zijn stil. Helaas is de prijs fors maar daar krijg je een tobo van heel hoge kwaliteit voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online
Uszka schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:20:
pricewatch: Contour Design Balance (Qwerty US) is betrekkelijk smal voor een tobo met numpad. Hoogte en diepte zijn lekker compact en de toetsen zijn stil. Helaas is de prijs fors maar daar krijg je een tobo van heel hoge kwaliteit voor terug.
Oogt inderdaad redelijk compact, kan die ook tussen verschillende devices switchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Long shot, maar is dit misschien iets?
pricewatch: Lenovo ThinkPad TrackPoint Keyboard II
Versatile and reliable Bluetooth or Wireless Nano USB Dongle allows up to 2 devices to connect
Aldus de spec pagina van Lenovo ThinkPad TrackPoint Keyboard II. Hier nog aanvullende info incl de handleiding: Support pagina

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online
rlkz schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:34:
Long shot, maar is dit misschien iets?
pricewatch: Lenovo ThinkPad TrackPoint Keyboard II

[...]

Aldus de spec pagina van Lenovo ThinkPad TrackPoint Keyboard II. Hier nog aanvullende info incl de handleiding: Support pagina
Oja, die heb ik wel een keer voorbij zien komen idd. De keyboards in Thinkpads zijn over het algemeen fijn, dus dat zal wel goed zitten, over die plak plastic er omheen moet ik nog een (paar) nachtje(s) slapen :p. Maar ik zet 'm wel alvast op de reservelijst, verder lijkt 'ie namelijk redelijk binnen de voorwaarden te vallen.

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-06 10:46
Na heel lang zoeken kwam ik uit op Arteck 2.4G Wireless Keyboard Stainless Steel Ultra Slim Keyboard.. maar ik vrees dat de batterijduur niet zo heel best is.. 6 maanden op basis van 2 uur per dag gebruik.

Anders zou ik het er wel op willen wagen. Ik ben zelf ook erg op zoek naar een Apple-like toetsenbord zonder numpad, precies om de redenen van de topicstarter. Dus ik ga dit topic volgen!
De compacte toetsenborden van bijvoorbeeld ErgoLine heeft geen beste review hier op Tweakers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
Ik ben nu toch voor de Dell KM7120W gegaan..

Batterijen gaan 36 maanden mee en hij is multi-device.. helaas wel met numeriek, maar hij is toch redelijk compact ingedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:53
Wellicht zoiets?
https://www.kiwi-electronics.nl/kw-2400
Een klein (26 cm) BT toetsenbord.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
Die is wel héél klein
Qua vorm wel mooi, maar te klein om het als 'daily driver' te gebruiken hele dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik heb al jaren een Logitech k810, zéér tevreden over, heerlijke toetsen, uitstekend gebouwd, verlichte toetsen, 3 apparaten. Helaas niet meer leverbaar, maar misschien 2e hands of eBay..?

Deze:
https://tweakers.net/toet...k810_p319718/vergelijken/

[ Voor 13% gewijzigd door jodeltje op 28-08-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online
jodeltje schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:10:
Ik heb al jaren een Logitech k810, zéér tevreden over, heerlijke toetsen, uitstekend gebouwd, verlichte toetsen, 3 apparaten. Helaas niet meer leverbaar, maar misschien 2e hands of eBay..?

Deze:
https://tweakers.net/toet...k810_p319718/vergelijken/
Die oogt nice. Beetje jammer van de beschikbaarheid, maar zal eens rondkijken of ik ergens zo'n ding kan vinden/testen.

Verlichting is wel fijn, merk ik. Momenteel aan het testen met een Keychron K1 zolang mijn reguliere keyboard weg is voor reparatie. Als ik toch al gedwongen word iets anders te gebruiken, doe dan direct maar écht iets anders. De hoogte valt me vooralsnog mee, het tikt best ok, de herrie van de toetsaanslagen is echter wel hinderlijk tijdens calls. Batterijduur nog onduidelijk. Iedereen die 'm ziet vind 'm cool, ben er zelf nog niet helemaal uit. Hoop dat m'n oude toetsenbord snel terug is zodat ik beter kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:08
Ik heb zelf ook de K810, maar na 7,5 jaar begint die ook wel te slijten dus ben ook al een tijdje aan t spotten voor een goede vervanger... wat een lastige job is! Zit zelfs momenteel te twijfelen of ik via Ali niet gewoon nieuwe toetsen zou kopen ter reparatie.

Maar... als mogelijke vervanging... Ik heb deze momenteel op de backup lijst staan:
https://www.ergowerken.nl...-compact-toetsenbord.html

Maar weet dus niet hoe dat ding presteert.

Vind de Matias ook erg mooi die je zelf spot, maar mij stoort het dat er geen wireless pc versie van is.

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
epoman schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:52:
[...]
Beetje jammer van de beschikbaarheid
Ow wow. Ik kijk net en er staat niks op Marktplaats én niks op eBay. Toen ik een jaar geleden een 2e (voor iemand anders) zocht waren er gewoon nog nieuwe te vinden. Helaas pindakaas :|
F-Tim schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:31:
Ik heb zelf ook de K810, maar na 7,5 jaar begint die ook wel te slijten
Ik heb al zó vaak drinken over het ding gegoten (hij ligt op de salontafel) dat ik dacht dat ie onsterfelijk was, waar gaat het mis bij jou? (Ik heb hem zelfs een keer buiten gelegd om te drogen.. en toen ging het regenen, paar dagen op de kachel en hij deed het weer).

[ Voor 40% gewijzigd door jodeltje op 29-08-2020 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
jodeltje schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:31:
[...]

Ow wow. Ik kijk net en er staat niks op Marktplaats én niks op eBay. Toen ik een jaar geleden een 2e (voor iemand anders) zocht waren er gewoon nog nieuwe te vinden. Helaas pindakaas :|

[...]

Ik heb al zó vaak drinken over het ding gegoten (hij ligt op de salontafel) dat ik dacht dat ie onsterfelijk was, waar gaat het mis bij jou?
Slijtage van de coating van de toetsen... de Shift en de C hebben het zwaar. Ws ook door het dagelijks in/uit de tas over bijna 7 van de 7,5 jaar (nu met corona ff wat minder). Vandaar dat een refurbish daarvan ook nog n optie is :)

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
F-Tim schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:39:
[...]

Slijtage van de coating van de toetsen... de Shift en de C hebben het zwaar. Ws ook door het dagelijks in/uit de tas over bijna 7 van de 7,5 jaar (nu met corona ff wat minder). Vandaar dat een refurbish daarvan ook nog n optie is :)
Ah vandaar, dan zou ik gewoon een nieuwe bovenkant kopen, ik zie ze vanaf €15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:48

bloody

0.000 KB!!

Ha ik zag toevallig deze.

Noname ding, maar wel wat je wilt.
En voor 20 euro is het wellicht het proberen waard :)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online
bloody schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:28:
Ha ik zag toevallig deze.

Noname ding, maar wel wat je wilt.
En voor 20 euro is het wellicht het proberen waard :)
Die lijkt heel sterk op iets dat ik hier ook heb liggen, oogt netjes en compact maar vond de toetsen minder prettig.

Kom dit model overigens regelmatig met andere merknamen tegen, ben wel benieuwd of iemand weet of er verschillen zitten in bouwkwaliteit of stabiliteit van de toetsen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online
F-Tim schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:31:
Ik heb zelf ook de K810, maar na 7,5 jaar begint die ook wel te slijten dus ben ook al een tijdje aan t spotten voor een goede vervanger... wat een lastige job is! Zit zelfs momenteel te twijfelen of ik via Ali niet gewoon nieuwe toetsen zou kopen ter reparatie.

Maar... als mogelijke vervanging... Ik heb deze momenteel op de backup lijst staan:
https://www.ergowerken.nl...-compact-toetsenbord.html

Maar weet dus niet hoe dat ding presteert.

Vind de Matias ook erg mooi die je zelf spot, maar mij stoort het dat er geen wireless pc versie van is.
De Matias durf ik zelf niet aan ivm sterk verdeelde verhalen over kwaliteit en afwerking. Die Penclic kan een interessante zijn, heb er nog weinig negatiefs over kunnen vinden (kan er überhaupt niet al te veel over vinden, maar dat terzijde :)). Ik zal 'm ook hier aan het lijstje toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
epoman schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:31:
[...]

De Matias durf ik zelf niet aan ivm sterk verdeelde verhalen over kwaliteit en afwerking. Die Penclic kan een interessante zijn, heb er nog weinig negatiefs over kunnen vinden (kan er überhaupt niet al te veel over vinden, maar dat terzijde :)). Ik zal 'm ook hier aan het lijstje toevoegen.
Je schrijft dat de Penclic meer Windows dan Mac georiënteerd is, maar er staat ook gewoon Cmd op de Alt toets :) (Iets minder zichtbaar omdat het in het rood is, bij de goudkleurige versie kun je het beter zien, maar die vind ik nogal... flashy ;))

Wanna play?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online
F-Tim schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:45:
[...]

Je schrijft dat de Penclic meer Windows dan Mac georiënteerd is, maar er staat ook gewoon Cmd op de Alt toets :) (Iets minder zichtbaar omdat het in het rood is, bij de goudkleurige versie kun je het beter zien, maar die vind ik nogal... flashy ;))
Ja, 'bijzondere' kleuren :). Had 't wel gezien overigens, het zit ook meer in de locatie van bepaalde fn-functies. Sommige wijken daar behoorlijk af van de inmiddels meer gangbare plaatsen, andere zitten weer op plekken die dichter bij een full size windows-plankje zitten. Maakt 't in bepaalde gevallen misschien iets minder intuïtief ongeacht je OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online
Na een paar weken afwisselen tussen een dell km717 en de keychron k1 lijk ik, ondanks de herrie, korte accuduur en slecht leesbare keycaps, onverwacht een voorkeur te hebben ontwikkeld voor de keychron.

- Heb de betere ergonomie van een smaller/tkl keyboard flink onderschat.
- Omdat de keychron iets hoger is kan ik een notitieboekje open kan laten liggen voor het toetsenbord (boekje fungeert dan eigenlijk als polssteun waardoor hoogteverschil wordt gecompenseerd).
- De keychron met bruine switches heeft een beduidend lichtere aanslag dan de km717.
- Ik tik op beide borden ongeveer even snel/accuraat.

Zoektocht gaat wel door, alleen met iets minder urgentie. Ben ergens nog steeds nieuwsgierig naar o.a. die Lenovo maar wil niet eindigen met een klein fortuin aan ongebruikte keyboards in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
Ik heb nu reeds een paar weken de KM7120w van Dell.
Het is een fijn toetsenbord, maar dat numpad-deel hadden ze wel weg mogen laten.. zit steeds op de insert-toets te drukken, terwijl ik pijltje-rechts moet hebben

• epoman
  • Niet online
DeCo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:44:
Ik heb nu reeds een paar weken de KM7120w van Dell.
Het is een fijn toetsenbord, maar dat numpad-deel hadden ze wel weg mogen laten.. zit steeds op de insert-toets te drukken, terwijl ik pijltje-rechts moet hebben
Herkenbaar, had daar ook wat moeite mee, al was het voor 2fa-codes wel makkelijk. Is wel een mooie set. Voelde kwalitatief beter dan de 717, veel zwaarder gebouwd. Ben ook wel benieuwd naar je ervaringen met die set over langere termijn.

Ff zien of ik binnenkort tijd heb om iets uitgebreidere reviews te tikken, heb ergens aantekeningen gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iADltZDt5WqNG211GBFnZaxO9r0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9XbhsbSMU1QjY5sFQ2WXtIn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLg7wkWWqFYLoxklJLoAX4dMBhY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRM87G4bSZ6wKIbwExDRJEL2.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 15:12
epoman schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:56:
[...]

Herkenbaar, had daar ook wat moeite mee, al was het voor 2fa-codes wel makkelijk. Is wel een mooie set. Voelde kwalitatief beter dan de 717, veel zwaarder gebouwd. Ben ook wel benieuwd naar je ervaringen met die set over langere termijn.

Ff zien of ik binnenkort tijd heb om iets uitgebreidere reviews te tikken, heb ergens aantekeningen gemaakt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Linksonder lijkt wat layout betreft wel veel op de https://tweakers.net/toet...-840_p363399/vergelijken/ die ik zelf zakelijk gebruik. het dingt voelt en oogt goedkoop, maar tikt prima. Heb het al ruim twee jaar in gebruik en nog geen gebreken ontdekt.

Persoonlijk zou ik wel liever een gewone TKL layout willen hebben. Ook ben ik op zoek naar een draadloze variant (clean desk ;)) maar dan niet via BT aangezien ik in het verleden geregeld last heb gehad van lag met BT invoerapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online
zork schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:26:
[...]

Linksonder lijkt wat layout betreft wel veel op de https://tweakers.net/toet...-840_p363399/vergelijken/ die ik zelf zakelijk gebruik. het dingt voelt en oogt goedkoop, maar tikt prima. Heb het al ruim twee jaar in gebruik en nog geen gebreken ontdekt.

Persoonlijk zou ik wel liever een gewone TKL layout willen hebben. Ook ben ik op zoek naar een draadloze variant (clean desk ;)) maar dan niet via BT aangezien ik in het verleden geregeld last heb gehad van lag met BT invoerapparatuur.
Linksonder is deze, oogt en voelt irl zeker niet goedkoop (woog meer dan een halve kilo met batterijen erin). Via BT en usb-dongle te gebruiken, maar hier ook afgehaakt op oa de layout. Geen lag gemerkt via bt, overigens. De dells komen ook sneller uit slaapstand dan de keychron (rechtsonder).

[ Voor 5% gewijzigd door epoman op 25-09-2020 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
epoman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:16:
[...]

Linksonder is deze, oogt en voelt irl zeker niet goedkoop (woog meer dan een halve kilo met batterijen erin). Via BT en usb-dongle te gebruiken, maar hier ook afgehaakt op oa de layout. Geen lag gemerkt via bt, overigens. De dells komen ook sneller uit slaapstand dan de keychron (rechtsonder).
om over de layout terug te komen van die Dell linksonder..
als developer gebruik ik heel veel de home en end knoppen in combinatie met shift om regels te selecteren, etc.

de KM7120w ligt nu op kantoor, dus as we speak, type ik nu op een Dell Precision 5520.. vergelijkbaar met de XPS.
Op een of andere manier vind ik die layout helemaal perfect. Home en end zitten namelijk op de links- en rechtsbutton, weliswaar in combinatie met FN.. maar omdat ik óók de cursortoetsen veel gebruik, valt dat precies in dezelfde flow van teksten selecteren en navigeren van de cursor.

En daar gaat 't bij de KM7120w eigenlijk een beetje mis. Er zijn voor die home- en end-buttons twee mogelijkheden: rechtsboven of numlock aanzetten en die home- en end-toetsen gebruiken.
Op een of andere manier raak ik er niet aan gewend.. het voelt niet natuurlijk. Ik merk dat het me moeite kost om er aan te wennen om regels op die manier te selecteren.

Nu heeft Microsoft de Media-All-In-One toetsenbord. Layout ligt iets compacter, maar heeft verder exact hetzelfde gedrag als het toetsenbord van mijn Precision. Bovendien heeft het een touchpad, iets minder goed dan de van de laptop, maargoed... het is een leuke feature voor erbij. Qua toetsenbord perfect voor mij, op één heikel punt na: de FN toets zit rechts ipv. links.. en dat is voor mij (als linkshandige) een dealbreaker.. ligt nu daarom te verstoffen in de kast. De FN toets hoort namelijk links..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online
Ontdek net dat de Hexgears X-1 bestaat die qua layout een beetje tussen TKL en de KM7120w in zit. Keycaps van die X-1 lijken wat aan de vlakke kant, als iemand andere bordjes met zo'n layout kent hoor ik 't graag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reNj1DqF0ecTooOrVoXjHCqw7M0=/1280x/filters:strip_icc():strip_exif()/i/2003087566.jpeg

[ Voor 15% gewijzigd door epoman op 30-09-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
kijk, dát is nou een goed layout inderdaad!
Pagina: 1