Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2
Acties:

Onderwerpen

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Matched: keter
anor schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:31:
[...]

Toch gekozen voor de poolex silverline full inverter 7kw. Vandaag voor het eerst "echt" aan en wat een openbaring. Binnen 5 uurtjes van 25,7 naar 29,1 met een delta t van 2graden. Geluid is ook aanzienlijk minder dan de w'eau. Om ook het geluid terug te dringen van het Intex zandfilter , had ik ook een Keter brushwood gekocht,maar vind het nog niet stil genoeg. Dus toch maar gekozen om een zwaardere en stillere pomp aan te schaffen inclusief een isaver. Op MP een 2e hands Badu magic 6 kunnen scoren, de isaver staat helaas op levering eind juni. Toch de Badu aangesloten en dat is toch wel een wereld van verschil als met de Intex(zandfilter heb ik wel gehouden van Intex). Helaas wel een stuk hogere druk (1 bar) maar er zitten een hoop restricties in het systeem, omdat alles 32mm is aangesloten.

Nu dus alles ombouwen naar 38mm en zoveel mogelijk 50mm houden vanaf de WP. Ook ben ik de Intex skimmer beu , en heb ik een uitwendige skimmer besteld samen met de Intex deluxe 38mm set om de druk in het systeem wat te verlagen.
Als alles binnen is, word het tijd om alles netjes aan te sluiten. En alles met home assistant te tweaken ;)
[Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt dezelfde als ik. Heb je de wifi al klaar gezet? Ik kwam er via een YouTube filmpje uiteindelijk achter, die handleiding is wel erg beperkt...

Ik vind de best way zandfilterpomp echt meevallen, maar dat komt ook wel omdat ik hem droog aan had en ik dat geluid had verwacht + ik heb er een houten kast omheen gemaakt.

Waar heb je de poolix trouwens aan zitten? Ik denk eraan die van mij gewoon aan twee houten schutting balken vast te schroeven

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Vanmiddag het zwembad opgezet, deze loopt nu langzaam vol. Morgen de overkapping er nog even opzetten en de zijkant beschermen tegen de grasmaairobot.

Eind vorig seizoen besloten om de ZFP in een Keter kastje te gaan plaatsen en deze indien nodig iets te isoleren ivm geluid. Bij de aankoop van het kastje direct een extra linker en rechter zijpaneel mee besteld (en deze uiteindelijk gratis opgestuurd gekregen ;) ) zodat ik het geheel ooit weer volledig in ere kan herstellen. Vanmiddag aan beide zijkanten gaten geboord waar de waterslangen en stroomkabels doorheen lopen. Er staat nog een dubbel buitenstopcontact in bestelling met extra lange kabel. Dan heb ik netjes de stroom voor de WP en ZFP vanaf de garagemuur naar binnen het kastje lopen, en hoog en droog bovenin bevestigd zodat er geen water bij kan komen.

Wat mij betreft een prima resultaat voor nu, morgen even afronden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ueEYvxwGs5f4oN8csCDJNqAORg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajvI0dqVJOesgPJb0psnSCSn.jpg?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-06 11:51
Taro schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:39:
Vanmiddag het zwembad opgezet, deze loopt nu langzaam vol. Morgen de overkapping er nog even opzetten en de zijkant beschermen tegen de grasmaairobot.

Eind vorig seizoen besloten om de ZFP in een Keter kastje te gaan plaatsen en deze indien nodig iets te isoleren ivm geluid. Bij de aankoop van het kastje direct een extra linker en rechter zijpaneel mee besteld (en deze uiteindelijk gratis opgestuurd gekregen ;) ) zodat ik het geheel ooit weer volledig in ere kan herstellen. Vanmiddag aan beide zijkanten gaten geboord waar de waterslangen en stroomkabels doorheen lopen. Er staat nog een dubbel buitenstopcontact in bestelling met extra lange kabel. Dan heb ik netjes de stroom voor de WP en ZFP vanaf de garagemuur naar binnen het kastje lopen, en hoog en droog bovenin bevestigd zodat er geen water bij kan komen.

Wat mij betreft een prima resultaat voor nu, morgen even afronden.
[Afbeelding]
wrm de filterpomp niet in de schuur en de warmtepomp op het dak(beste plek qua aanzuiging en uitblazen koude luch?)

• anor
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:10
Kickasz schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:23:
Nu in het derde jaar een Intex 2x3m zwembad buiten te hebben opgezet, begint het lawaai mij van de Intex pomp enigszins te irriteren. Nog geen dag later stond de buurvrouw op de stoep, die mijn gedachten had gehoord ofzo... Maar goed, ik ben dus op het punt gekomen om te kijken hoe ik de Intex ZFP 4m pomp stil genoeg kan maken zodat niet alleen ik, maar ook de buren er geen last meer van hebben.

Op internet heb ik al het eea gevonden, zoals
- Geluidsisolatie matten
- De pomp zwevend plaatsen, zodat er geen trillingsgeluid is
- Een gaat onderin en bovenin de kast maken, zodat warmte natuurlijk wegvloeit uit de kast
- En zo nog wat zaken
- Wellicht de pomp vervangen voor een stil model.

Zijn er hier ook mensen die een kist gekocht en aangepast hebben? Ik zou het liefst dit probleem zo economisch voordelig op willen lossen ;). Waar ik ook aan heb zitten denken is om de pomp en het filter verder uit elkaar te zetten. Want alleen de pomp maakt het lawaai natuurlijk. Dan kan ik nog steeds eenvoudig een rinse uitvoeren zo nu en dan. En kan ik de bekisting om de pomp te isoleren vele malen kleiner maken.

Ik ben benieuwd hoe andere hier mee om gegaan zijn.
Wat ik heb gedaan om de Intex pomp stil te krijgen (ook de 4m3 variant)

- pomp huis geïsoleerd met geluiddempende matten

- pomp in een Keter Brushwood geplaatst, en op een steen geplaats om zoveel mogelijk de trillingen te absorberen.

Uiteindelijk was het nog niet naar mijn wens, en ben ik overgestapt op een nieuwe pomp (Badu magic 6) met een frequentie regelaar en in dezelfde Keter kist en nu hoor ik de pomp niet meer.

Mijn advies zou dus zijn investeer in een nieuwe pomp, liefst van een gerenommeerd merk. En je geluid zal sterk afnemen.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=54849

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-06 21:25
AiR60 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:23:
Help :)

Ik heb een Intex Zwembad van 3x2x75,

Nu had ik een Intex 4M2 zandfilterpomp, maar vrouwlief vind dat dat ding veel te veel herrie maakt. Daarnaast schijnt hij ook niet goed in staat te zijn omhoog te pompen.

Ik heb op onze overkapping 2,5meter hoog 2x Tyleen 50 meter 16mm buizen liggen en ook nog een Intex Solar mat (die ligt nu naast het zwembad)

Ik ben nu even kwijt wat ik het beste kan doen, die Intex Zandfilter gaat dus retour.

Maar wat moet ik nu precies hebben om het goed en stil te maken.
Als ik een Badu pomp neem, wat heb ik dan nodig om te filteren? Of is dat juist niet nodig....

Graag advies :)
2.5 a 3 meter omhoog door solar epdm, tyleen of matjes op het dak minimaal een ZFP van 6 M3 dat is het advies.

Heb zelf een intex ZFP 6 M3 in een keter store it oud, pompt het water 2. 5 meter het dak op door 300 meter tyleen verdeeld over 3 bakken in elke bak 50 meter in cirkel maal 2 en alles parallel verbonden wegens zoveel mogelijk flow te behouden.

De intex ZFP ja die hoor je maar niet storend op 4 meter afstand hoor je het haast niet voer ik de druk op dan hoor je de pomp wel wat luider, door de bypass regeling temp en flow kan ik zo instellen dat mijn pomp niet hinderlijk word met geluid mijn keter is niet geïsoleerd

Solar op je dak beter alles parallel aansluiten, serieel .zeg maar 300 meter water door een slang persen moet je pomp veel meer werk verrichten druk wordt hoger dan bijv. over 50 meter wat meer geluid van je pomp veroorzaakt zoals de intex pomp.

Hier een voorbeeld van mijn DIY tyleen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oV0ED0IQPzI5MGnpO10E3e63Gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psuYyaX8LBtLcqcfQJ3ltGor.jpg?f=fotoalbum_large

• J.E. Weinor
Sliener schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:41:
Ik wil mijn Intex ZFP (6 m3/h) in deze kist stoppen icm met geluidsisolerend materiaal.

Hoe groot is de kans dat de kast als een klankkast gaat werken aangezien deze kist met 2 latten van de bodem staat?
De kist in je link gaat je 6m3 ZFP van intex niet inpassen de totale hoogte van de intex pomp met zeswegkraan is 60 cm hoog.

De kist heeft een Buitenafmetingen (B x D x H): 98 x 57 x 65 en een Binnenafmetingen (B x D x H): 87 x 46 x 52 cm.

Als je zelf handig bent timmer zelf wat in elkaar en wellicht goedkoper uit, en anders een keter box zie link.

https://www.azalp.nl/kete..._eQmjC4Y5eVxoCNi0QAvD_BwE

Meer ruimte en wellicht extra isoleren als het noodzakelijk is ook voor je evt. je extra aansluitingen en rand apparatuur. dan de krappe bemeten houten kist.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:59

OMX2000

By any means necessary...

Ik ben nie bepaald een klusmaster. Dus als het ff kan wil ik een kant en klare kist/bak hebbe om de ZFP in te stoppen, zodat we minder last van lawaai hebben.

Ik zag dit plaatje langskomen, en ik zag die kunststof kist. Waar heeft u die gehaald @J.E. Weinor ?

Ok. Beter zoeken in dit topic. Ik zag Keter Denali kisten langs komen. Zien er goed uit. Even kijken welke afmeting geschikt is hier.

[ Voor 9% gewijzigd door OMX2000 op 15-07-2022 16:13 ]

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06 15:23

Dennahz

Life feels like hell should.

Hebben jullie genoeg ruimte in zulke kisten? Heb zelf een Keter huisje staan waar ZFP + ZWS + toebehoren (producten enz) in kunnen staan. Is misschien ook een optie als je wat ruimte hebt. Anders is het zo proppen.

Dit weekend komen er vrienden langs met kleine kinderen. Nu weet ik uit ervaring van onze eigen kinderen dat ze het op die leeftijd nogal snel koud hebben (ze bewegen minder en drijven op het water i.p.v. er helemaal in te zitten). Zit eigenlijk te denken om het water op iets van 32 graden te zetten, maar misschien is het dan ook weer een beetje "te" als het buiten 28 graden is :D

Twitter

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06 10:20

HellBeast

Oh My GoT!

Dennahz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:26:
Hebben jullie genoeg ruimte in zulke kisten? Heb zelf een Keter huisje staan waar ZFP + ZWS + toebehoren (producten enz) in kunnen staan. Is misschien ook een optie als je wat ruimte hebt. Anders is het zo proppen.
Het is met de hoogte krap. Maar in de lengte had ik nog wel veel ruimte over. Mijn EXIT ZFP is niet zo heel groot.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/307649/files/368884980/1100x720x2/viking-choice-jilong-zwembad-zandfilterpomp-3028-l.jpg

Beauty is in the eye of the beerholder

• Jazsie
  • Laatst online: 15:43
Luc S schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:58:
[...]
De WP vindt het ook geen enkel probleem om het water een graad warmer te maken of een graad kouder dan setpoint te laten vallen. Waarom dan als een blind konijn opeens wel vol vermogen setpoint halen als hij aanspringt :P
Vraag ik mij ook af, komt denk ik omdat wp het water zo snel mogelijk naar setpoint wilt hebben.
[...]
In de beschrijving waar ik de WP kocht staat dat full inverters 'ieder verwarmingsniveau van 0 tot 100% aan kunnen'. In de technische details zie ik een opgenomen vermogen bereik van 100 Watt tot 1100 Watt. Op 100 Watt zou hij theoretisch dan onder de 10% zitten, of werkt dat niet zo?
Welke pomp heb jij (ook alweer), ik heb echt lang gezocht naar een full inverter maar allen is het bereik tussen de 20-100%.
[...]
Dergelijk gedrag zie ik ook, maar wat is dan het verschil met een step-inverter als hij steeds weer 2 standaard vermogensstanden opzoekt.
In theorie doet een step-inverter werken op 3-4 snelheden, 25% 50% 75% en 100% bijvoorbeeld.
Full inverter is traploos, wat ik denk wat het ook wel doet maar het gaat zo snel dat je dat dus niet merkt in de praktijk.
[...]
Ik denk dat bad inhoud niet interessant is voor de regeling, wel voor de keuze van WP-capaciteit. Met/zonder deck, veel/weinig wind, wel/geen zon instraling, etc. het heeft allemaal invloed op hoeveel energie je in het water moet stoppen om setpoint te halen/houden met een WP.

Het moet allemaal gewoon net wat slimmer inderdaad dan wat we nu in de praktijk zien. Maar aangezien de apparaten nu al verkocht worden als energie efficiënt, stil, niet overbodig verwarmen, alle standen i.p.v. maar 3 (zoals een step-inverter) en noem maar op verwacht ik dat de winkel/fabrikant dit kan onderbouwen. Tot nu toe nog niet helaas en voel ik me wat gefopt :(:)
Bad inhoud net als de rest de rest wat je noemt zijn eigenlijk wel belangrijk voor de regeling, zo zou de wp het afgegeven vermogen kunnen afstemmen. Nu denkt ie enkel met vaste parameters om zo snel mogelijk setpoint te halen.

Tja het zijn ook energie efficiënte apparaten, alleen het kan eigenlijk nog veel beter/meer. Daar houd het ook eigenlijk mee op, de rest zijn naar mijn mening gewoon reclame.

Capaciteit van wp verschilt zo enorm dat je nooit een goede wp kan kiezen, zou ik eentje kiezen die in de zomer lekker op 20% zou blijven draaien, dan heb ik een probleem wanneer het kouder is want dan red ie het niet op 100% vermogen...
Dennahz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:26:

Dit weekend komen er vrienden langs met kleine kinderen. Nu weet ik uit ervaring van onze eigen kinderen dat ze het op die leeftijd nogal snel koud hebben (ze bewegen minder en drijven op het water i.p.v. er helemaal in te zitten). Zit eigenlijk te denken om het water op iets van 32 graden te zetten, maar misschien is het dan ook weer een beetje "te" als het buiten 28 graden is :D
pina schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:30:
vandaag chemicaliën in mijn water doen. Is de juiste volgorde: eerst TA op peil houden, dan PH en dan Chloor? Of mis ik nog een stap?
32gr is niets mis mee, staat mijn bad nu ook op. Heerlijk 8)

Hoewel TA ook belangrijk is zou ik als beginner enkel op pH en Chloor focussen.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• OMX2000

OMX2000

@J.E. Weinor Ik heb inmiddels ook een Keter store it midi. Daar komt een humble Intex CFP en een Intex ZWS in. Dus best wel overkill qua omvang, maar wie weet wat er er in de toekomst bijkomt.

Maar ik wil dus simpel gaten boren voor de 32mm slangen en later deze week ook om de warmtepomp aan te sluiten (PVC).

Ik zie dat jij het heel fancy hebt gedaan. Dat hoeft bij mij in eerste instantie niet. Maar stel dat ik nu simpel gaten boor voor 32mm en later wat fancier wil, zal dat wel gaan toch?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
OMX2000 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:24:
@J.E. Weinor Ik heb inmiddels ook een Keter store it midi. Daar komt een humble Intex CFP en een Intex ZWS in. Dus best wel overkill qua omvang, maar wie weet wat er er in de toekomst bijkomt.

Maar ik wil dus simpel gaten boren voor de 32mm slangen en later deze week ook om de warmtepomp aan te sluiten (PVC).

Ik zie dat jij het heel fancy hebt gedaan. Dat hoeft bij mij in eerste instantie niet. Maar stel dat ik nu simpel gaten boor voor 32mm en later wat fancier wil, zal dat wel gaan toch?
Ik heb er 2 extra zijpanelen bij besteld, zodat ik de Keter later weer in ere kan herstellen of bij eventuele grote fouten opnieuw kan beginnen. Heb er zo laag mogelijk, links en rechts achterin, 2 gaten in geboord waar de waterslangen doorheen kunnen. Ook een stroompunt opgehangen in het midden, hoog bovenin. Daarnaast heb ik op een aantal plaatsen in de bodem ook wat gaten geboord, zodat eventueel lekkend water snel weg kan.

Ik zou graag wat duidelijke(re) foto's maken, maar ik heb om het geluid extra te dempen een soort doek aan de wanden bevestigd, waardoor de gaten worden afgedekt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ueEYvxwGs5f4oN8csCDJNqAORg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajvI0dqVJOesgPJb0psnSCSn.jpg?f=fotoalbum_large

De WP staat inmiddels verder naar links en een kwartslag gedraaid, zodat die wat meer lucht kan happen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• J.E. Weinor
OMX2000 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:24:

Gaat zeker wel het lastiger met ronde gaten boren als je later het gat groter wilt maken slang /pvc doorvoer je bent je aanslag kwijt met een gatenboor dat geld voor zowel hout als kunststof.

Met een decoupeerzaag rond gat van pakweg 6 cm doorsnee een lastige manoeuvre om een mooi rond gat te zagen.

Ikzelf heb in de keter een doorvoer wat voor vijvers zijn die kun je aan beide zijden verlijmen met evt puntstuk met draad of buis en zijn in verschillende diameters verkrijgbaar.

Deze zijn het het.

https://www.heldervijvere...toebehoren-6?variant=1741

En voor de prijs wel goedkoper verkrijgbaar zelf alles met 50 mm, een maat wat de meeste hier gebruiken in zwembaden en onderling met pvc verbindingen aangesloten, de intex slangen aan de buitenkant makkelijk weer los en vast te monteren met pvc 2 inch schroefdaad.

• OMX2000

OMX2000

Bauki schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:03:
[...]

Foto van de opstelling ter hoogte van de bypass.

[Afbeelding]

Rode ( warm water ) pijl moest in de andere richting uiteraard ;)

Stuur gerust ( PB ? ) indien niet duidelijk
@Bauki en @EvertVdB De warmtepomp is vandaag binnen gekomen, en zoals Evert bij mypiscine. Dus er zit een gratis by pass set bij. En ondanks dat ik haast had, helaas nog niet de extra spullen besteld om de boel goed aan te sluiten.

Ik heb voorlopig de Intex filterpomp die meegeleverd is met het Intex Prism Frame Pool. Die heeft dus een 32mm aansluiting.

Voor nu vind ik het goed om gewoon met flexibele slangen te werken, en tzt het deel tussen WP en filterpomp te vervangen door druk PVC.

Mijn Intex filterpomp + Intex zoutwatersysteem staan in een Keter Store it midi kast. Die kast staat naast het zwembad. En de warmtepomp zal ongeveer op een afstand van 2/3 meter komen te staan daar weer vandaan.

Anywayz mijn huidige boodschappenlijstje (gejat/geinspireerd van/door Bauki):

- Druk PVC Buis PN10 diameter 50mm (om de bypass in elkaar te knutselen)
- 50mm buis naar 2" schroefdraad (buitendraad)
- Intex adapter A
- Voldoende 32 mm slang. Die kan ik hier bij de hornbach halen
- Slangenklemmen

Maar ik weet zeker dat ik nog wat mis. Tips?

• Jazsie
  • Laatst online: 15:43
MindBender schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:47:
[...]

Ik had zelf eerlijk gezegd ook liever wat digitaals gehad. Amazon staat er vol mee, en nog goedkoop ik, maar de Chinese vertaling is er niet helemaal duidelijk over of ze naast de hoeveelheid, ook het debiet kunnen tonen. Deze floater-types zijn een beproefd concept, degelijk, betrouwbaar en nog redelijk nauwkeurig ook. Maar ze hebben ook een nadeel; Ik zijn mijn post daar even mee updaten.

Als je weinig ruimte hebt, zou je zoiets kunnen overwegen:
https://www.dezwembadwink...ateriaal-zwembad/flowvis/
Al heb ik geen idee waarom deze zo duur is. Ik heb gezocht, en ben hem nog nergens goedkoper tegengekomen.
Digitale volstaat prima, maar die moet je wel weer uitlezen met iets.... ESP/Arduino etc, effe snel erop kijken zit er niet in wat soms toch wel handig is.

Die kleinere is duur omdat je die ook horizontaal kan plaatsen, die wat jij hebt (de gangbare) moet je verticaal plaatsen, mijn Keter huisje zit al te vol helas :o.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:07

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Jazsie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:51:
Digitale volstaat prima, maar die moet je wel weer uitlezen met iets.... ESP/Arduino etc, effe snel erop kijken zit er niet in wat soms toch wel handig is.
Voor logging had ik dat graag gehad. Maar om snel de bypass even bij te stellen, is een lokaal uit te lezen debietmeter handig.
Jazsie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:51:
Die kleinere is duur omdat je die ook horizontaal kan plaatsen, die wat jij hebt (de gangbare) moet je verticaal plaatsen, mijn Keter huisje zit al te vol helas :o.
Zou dat echt het verschil maken? Ik heb nu deze besteld:
https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B0B51YNS3Z
Die kan tot 10m3, dus genoeg om alle debiet van mijn pomp te kunnen meten, rond de 3m³ nog voldoende nauwkeurig af te lezen, en 40mm aansluitingen, ipv de toch wel nauwe 32mm. Helaas pas begin Augustus binnen, maar ondertussen kunnen we gewoon zwemmen :-).

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Voor de mensen die nog een pomphuisje willen maken, bij iBood zijn nu Keter kisten in de aanbieding

https://www.ibood.com/nl/...-premier-kussenbox-570-l/

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• OMX2000

OMX2000

Na vorig jaar een heel drama festijn te hebben doorgemaakt, door het verzakken van de ondergrond onder het 12 kuub zwembad. Heb ik dit jaar weer alle moed verzameld om het weer wat beter te doen.

Vorig jaar ben ik dus nog niet eens zover gekomen om mijn Poolex Silverline Fi 70 aan te sluiten, en ik hoop ook de Intex filterpomp te vervangen door een Pentair Azure ZFP.

Dit topic is nog steeds goud waard. Maar ik heb nog steeds wel moeite om de topic start goed te begrijpen. Althans, soms lijken dingen een beetje elkaar tegen te spreken.

Hoe dan ook. Ik zou graag hulp hebben in het samenstellen van een boodschappenlijst, zodat ik komende week spullen kan bestellen, en het zwembad weer op kan bouwen.
  • Intex Prism Frame Premium 488 x 244 bijna 11m3
  • Poolex Silverline Fi 70 met 50mm bypass set
  • Intex zoutwatersysteem
  • Nu nog Intex filterpomp 3407 maar ik hoop een 2e hands Pentair Azur op de kop te tikken
De Intex filterpompt en zoutwatersysteem stonden vorig jaar al in een Keter kast op 1 meter van het zwembad, dus dat blijft nog steeds zo. De warmtepomp zal op iets van 2 meter van het zwembad af komen te staan.

Voor nu vind ik het niet erg om met flexibele 32 mm buizen te werken, en dan een verloop te maken naar 50 mm om de WP aan te kunnen sluiten.

Maar ik zie ff door de bomen het bos niet meer. Ik weet niet goed welke verloopstukken ik moet kopen om van de 50 mm buis naar 32 mm te gaan. Kan iemand mij daarmee helpen?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:44

--MeAngry--

aka Qonstrukt

amauer schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:40:
Om de slangenboel naast het zwembad een beetje op te ruimen, het aansluiten makkelijker te maken en de pomp+zoutsysteem te automatiseren wil ik een plank maken met daarop alle aansluitingen en kranen voor het zwembad. Mijn idee is als volgt:
  • Alle PVC (50mm) zit op één bord/plek
  • Op elke in/uitgang zit een kraan
  • Temperatuur meting in/uitvoer van het zwembad en de uitvoer van de solarmatten
  • Met behulp van een shelly temperatuur uitlezen en pomp+QS200 aansturen
Nu heb ik het volgende uitgetekend:
[Afbeelding]

Voor een betere doorstroming heb ik gekozen voor 45 graden knietjes. Ik heb twee vragen:
1. Kan dit beter / makkelijker?
2. Hoe kan ik de QS200 aansluiten op de 50mm pvc buis? Ik wil deze graag direct op de plank monteren zodat ik niet alsnog twee tules en losse slangen nodig heb. De aansluiting is 32mm. Kan ik direct daarop een verloop monteren of adviseren jullie om toch een stuk slang te gebruiken?
Ziet er zo op eerste gezicht kloppend uit. :)
De QS200 zou ik met 50 naar 32mm PVC verloop en/of 32mm mof aansluiten. Die schuift er in mijn ervaring precies overheen, en de rubber ring is voldoende om het lekvrij te houden.
Ik zou er echter wel een simpele bypass voor maken, want de QS200 is al snel te licht als je een zwaardere pomp gaat installeren. Volgens mij heeft VDL T-stukken van 40 of 50mm naar 32mm aftakking.
Bij mijn 6m2 pomp ging het water er al te snel doorheen en moest ik de stroom halveren om de chloorproductie op peil te houden.

Overigens heb ik het meeste met 40mm PVC gedaan, scheelt toch weer wat in prijs, en je kunt koppelingen krijgen naar 1,25", 1,5" en 2" waardoor je vrijwel alles kunt aansluiten. Bij 50mm moet naar de kleinere maten gaan soms in meerdere stappen is mijn ervaring. Maar dat geldt dus alleen als je ook nog wat 32mm spul hebt.

Update:
Misschien ook een goed moment om de updates van mijn eigen setup weer eens te posten, want ik ben behoorlijk bezig geweest dit jaar. Het 3m rond bad is eruit, want van mijn oom kreeg ik een 4x2m bad, plus twee solarbollen die hij niet meer ging gebruiken. Nu was ik toch al van plan om naar zo'n bad over te stappen op termijn, dus nu was het moment om aan de slag te gaan.

Eerst begonnen met graven omdat ik het bad voortaan aan de andere kant van de tuin wilde hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLOTAKxPus7rr4hOdbnvxuyoLE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vivdBc5PEsCGWwXdW2aiTPQu.jpg?f=fotoalbum_large

Vorig jaar had ik al een flinke Keter kast gekocht om daar voortaan de pomp, zandfilter, ZWS, en andere zwembad-artikelen in kwijt te kunnen, en daar het leidingwerk opnieuw aangelegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tj4clA9Xg74zkTymRkCAC8atAlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8j5ZoDkQqL6Kr19NUBOz14Ka.jpg?f=fotoalbum_large

Net als met het vorige bad heb ik er weer dezelfde Kokido skimmer en Intex 38mm inspuiter ingesneden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leUnxCMHdUpiNB_tvORLPfcpIts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q66i2Pt4U5C1vWOApkHsU2Cu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbNtzl0upcdRsNS3Y57u9DmNYVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0WJ1XUsIQqxekMyP8W3rqif.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flHQQrcgatiaAQSSwSPzbnl0W-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpxt7GUyUOOs7QfmYU81jAo0.jpg?f=fotoalbum_large

De PVC solar matten initieel weer neergelegd omdat me die toch wel efficiënter leken dan die bollen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVmJ0p1RAKZCrZzWVH8NCgA5mZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7YKCq8MYoKD9ckZwEhcEEKu.jpg?f=fotoalbum_large

Maar eerlijk gezegd stoorde me de afhankelijkheid van de zon toch wel erg. En als het dan niet vol zonnig is, krijg je 7m2 aan water toch maar lastig opgewarmd... Zeg maar gerust niet. Daarnaast zie je het probleem ook al op de foto hiervoor. De schaduw valt al snel over de matten aan het eind van de middag, eigenlijk vanaf 15:00 al.

Nu lees je hier veel mensen die zich afvragen wat ze nou moeten gebruiken. Matten? Solarbollen? Een warmtepomp?

Nou waarom niet gewoon allebei? :*) Eerst getest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn7vtx3wK9sHQLre7dMw5K9sgBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dq92h9xMZF0I9RNps604zUM1.jpg?f=fotoalbum_large

En afgelopen weekend vast aangesloten met PVC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6QoAugh_IchUIkDUYO-TWSmdKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnrZNkl6eVzI8BjgTYrR0ErO.jpg?f=fotoalbum_large

Voor nu ben ik wel weer tevreden. ;) Mochten mensen nog geïnteresseerd zijn in wat gedetailleerdere foto's van de overige gedeeltes, laat het gerust weten. Misschien inspireert het nog iemand.

[ Voor 60% gewijzigd door --MeAngry-- op 23-06-2023 19:00 ]

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• OMX2000

OMX2000

FRANQ schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:44:
[...]

Ik heb dezelfde.

De stekker kun je eenvoudig open schroeven, en vervangen door een normale (waterdichte) stekker.
Dit is zonder schade of stickers te verwijderen te doen. Dus volledig terug te draaien.

Ik heb een "buiten" verlengdoos met 3 stopcontacten gepakt, hier de stekker van omgewisseld met de pomp.

De verlengdoos zit dus met de aardlekstekker in het stopcontact, in de verlengdoos zit de tijdschakelaar (shelly plug s) met daaraan de pomp.

Ook mijn Intex zoutelectrolyse zit met een 2e Shelly in diezelfde verlengdoos, en daarmee is die ook extra beveiligd.

Ik zou het zeker aanraden om te doen.
Begrijp ik het goed dat je buiten en beschut 2 Shelly Plug S-en in een verlengdoos hebt zitten?

Ik vraag het om dat ik een IP44 beschermde verlengdoos, aangesloten via een brennenstuhl RCD, in een Keter kast heb. Daarin zit de warmtepomp, filterpomp en zoutsysteem. En ik wil in ieder geval voor de warmtepomp het energieverbruik meten. Met een Shelly Plug is het best wel plug & play (yeah pun intended). Anders had ik het idee om met een Shelly Plus 1PM in een waterdichte doos te gaan werken. Maar dan is een stuk meer knutselwerk ;)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
OMX2000 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:04:
[...]

Begrijp ik het goed dat je buiten en beschut 2 Shelly Plug S-en in een verlengdoos hebt zitten?

Ik vraag het om dat ik een IP44 beschermde verlengdoos, aangesloten via een brennenstuhl RCD, in een Keter kast heb. Daarin zit de warmtepomp, filterpomp en zoutsysteem. En ik wil in ieder geval voor de warmtepomp het energieverbruik meten. Met een Shelly Plug is het best wel plug & play (yeah pun intended). Anders had ik het idee om met een Shelly Plus 1PM in een waterdichte doos te gaan werken. Maar dan is een stuk meer knutselwerk ;)
In mijn schuur.
Maar helemaal uit de elementen beschut zou ik het wel aandurven buiten.

Bij de gamma hebben ze van brennenstuhl een ip nogwat doos waarin een stekkerblok past.
Met meerdere kabel doorvoeren voor snoeren.

Deze heb ik zelf in gebruik voor mijn tuin beregening computer.

Hier kan een stekkerblok met shellys zeker in.
https://www.gamma.nl/asso...endige-box-ip54/p/B212784

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• IndoBoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06 17:50

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

bobke77 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:58:
Onlangs een 8m3 intex zandfilterpomp gekocht (2e hands via MP).. echter wat maakt dat ding een herrie!!
Wie heeft er een tip welke ZFP relatief stil is?
Je kunt anti vibrerende matten onder leggen. In een kist doen.
De mijne staat nu in een keter huisje, maar heb ook aanzienlijk meer geïnvesteerd in een betere pomp.

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 13:25

FaceDown

Storende factor.

IndoBoy schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:29:
[...]

De mijne staat nu in een keter huisje, maar heb ook aanzienlijk meer geïnvesteerd in een betere pomp.
Hier op een rubber tegel van de Gamma, werkt ook prima!

Groetjes, FaceDown.

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 19:06

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

IndoBoy schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:29:
[...]

Hier staat hij op het zand op een dikke rubberen deurmat (ringmat) van 60x40cm. Met een paar hardhouten planken ter grootte van de mat er onder waar de pomp weer op vast geschroefd zit (d.m.v. de twee gaten waarmee je meteen ook de pomp aan de ring van het filtervat vast zet).

Dat is een wereld van verschil met toen ik hem op de stoep had staan zonder mat en zonder de twee delen aan elkaar te bevestigen.

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Goedemorgen,

Wij hebben ons opzetzwembad (10m3) ook weer in de tuin geplaatst. Omdat de intex zandfilterpomp (4m3/h) vorig jaar teveel lawaai had heb ik een vario+ II frequentieregelaar gekocht. Ik was echter vergeten dat de ZFP nog een beveiliging aan de stekker heeft. Gaat deze pomp dan wel aan als ik de frequentieregelaar op timer zet?

De pomp staat naast de schutting, dus tegen de erfgrens,de buren hebben niet geklaagd maar ik vind het zelf veel te veel lawaai hebben.

Ik heb de ZFP los staan dus nog niet bevestigd aan hout en/of rubberenmatten.

Ik zie bij de Keter kastjes ook voorbij komen, het lijkt mij ook wel handig de pomp en regelaar daarin te plaatsen. Ik heb echter geen buitenaansluiting voor stroom en wil dan met een buitenverlengkabel via een ventilatierooster naar binnen naar een stopcontact. Geeft dit problemen voor de regelaar?

Ik had gevonden dat de Speck Magic 6 ook een alternatief kan zijn. Dit lijkt mij echter alleen pomp en geen filter? Ik zie nergens een filtermateriaal staan. Of moet ik dan het filtervat van de intex gebruiken?

Ik gebruik voor de ZFP nu van die witte bolletjes.

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb m'n pomp en stroomvoorziening (verlengsnoer) in een Keter opberg kist gestopt.
https://www.keter.com/nl-nl/tuinberging/?pd=true

[ Voor 14% gewijzigd door Jopio op 26-06-2024 09:08 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:18

Dennis1812

Amateur prutser

Zie mijn laatste edit nog over je pomp overigens. Dit pompje wordt je niet heel blij van wat je nu hebt staan.

Zoon keter is ook een mooie oplossing natuurlijk

Zwembad volgend jaar 5M verplaatsen kan ook.
Maar behalve je verlengsnoer mag alles gewoon nat worden

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-06 16:23
Dennis1812 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:11:
Zie mijn laatste edit nog over je pomp overigens. Dit pompje wordt je niet heel blij van wat je nu hebt staan.

Zoon keter is ook een mooie oplossing natuurlijk

Zwembad volgend jaar 5M verplaatsen kan ook.
Maar behalve je verlengsnoer mag alles gewoon nat worden
Goede combinatie ja, de standaard filterpomp van Intex is inderdaad nice. Jij hebt wel een mooie setup zeg, complimenten. Wil je misschien even een foto delen?

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wackmack schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:10:
[...]

Zo, wat een mooie setup, aardige investering zo maar wel lekker warm zeg. Heb je een foto van je setup?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9n6P_wdPfEsPtuTqBgRdUK1EDp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8W4fvS4KivTObOkqzFt4EGLk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ue8oLRjguQdDWidijMpT4v_jmQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djir9fp5vsK2q6SdPKbeaZZY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQPR2iU9xhlK0xxtrNFp9gMu3sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrCWrbRtjEtcX8CVrjqHrs5f.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet nog even gaten maken in de Keter kist zodat ik het zoutsysteem daarin kan wegwerken. Nog niet helemaal af dus :-)

[ Voor 11% gewijzigd door Jopio op 26-06-2024 11:35 ]

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:04
Jopio schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:35:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik moet nog even gaten maken in de Keter kist zodat ik het zoutsysteem daarin kan wegwerken. Nog niet helemaal af dus :-)
Als ik het goed zie, dan heb ik inderdaad 3x setje koppelingen nodig + 3x Intex slang toch?

Gr.

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:57
gvdh81 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:51:
[...]

Welke sensor kamer heb je nu uiteindelijk gekocht?
Tot nu toe heb ik ze beide haha, de zeliapod https://www.zwembad-totaa...onele-flowkamer-50mm.html en een wat meer basic "sondehouder" https://www.dezwembadwink...der-transparant-50mm.html die nog onderweg is. Mijn standaard sensoren passen niet in de zelia pod, wellicht de nieuwe die onderweg zijn wel maar ik vermoed dat de zeliapod retour gaat of iemand hier moet interesse hebben dan kan die overgenomen worden.
Mijn hoop is dat of de nieuwe sensoren mooi passen of de "sondehouder" wel goed past. Voordeel van ze zelia vind ik het design (het is echt een kamer met een aparte sectie in die kamer voor de sondes), de hoeveelheid aansluitingen en het feit dat hij al direct een aarde aansluiting heeft. Nadeel is toch wel de prijs haha. Voordeel van de basic sondehouder is dat je goed kan zien hoe de sondes zitten, en de prijs (tov zelia want nog steeds duurder dan een aanboorzadel) nadeel is dat ik eigenlijk net 1 sensorhouder te kort kom en er geen aarde op zit. Ik ben er dus nog niet helemaal uit hoe het echt gaat worden maar ik laat het eindresultaat hier sowieso even zien als alles in het pomphuisje (keter manor 64 pent) gebouwd is.

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:57
Wachten... schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Mag ik vragen wat jij dan hebt qua pomp/zandfilter?

Ik moet denk ik toch kijken voor een nieuwe pomp, en zat nu te kijken voor een jntex sx1500 of een sx925, echter lees ik een hoop slechte verhalen over het geluid.

Ik woon in een rij woning, dus de buren moeten er niet teveel last van hebben.

@SnoozeOperator, ik ga er nog eens even naar kijken, maar ik denk dat ik dus sowieso voor wat nieuws ga kijken, want ik vertrouw deze koop niet helemaal (lees bovenstaand)
Ik ben uiteindelijk voor de QX2100 https://intexcompany.cz/e...water-system-220v/pn-218/ gegaan, dit is een combinatie met zoutsysteem dus geen aparte pomp en zout setup maar alles in 1. Bevalt hier goed en geluid is goed te doen. Wel ben ik het ook nog allemaal in een Keter huisje aan het bouwen waardoor er nog minder geluid is maar ook nu is hij vrij stil. Voordeel van overdekt zetten is dat de pomp over het algemeen beter blijft. De hendel van een pomp afbreken komt (meestal) omdat de elementen het plastic inmiddels zo ver aangetast hebben dat het poreus is en ook hier zijn oplossingen voor https://www.printables.co...ilter-pump-selector-valve of https://cults3d.com/en/3d...mpe-a-sable-intex-sf90220. liners die stuk gaan na een aantal seizoenen of metalen delen die gaan roesten hoort er allemaal een beetje bij met een opzetbad. Dan moet je pro gaan en in een veel hoger segment gaan zitten maar aangezien een badje (mijne dan) 8 tientjes kost ga ik er niet teveel over nadenken.

[ Voor 31% gewijzigd door SnoozeOperator op 11-06-2025 11:16 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:44

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het is alweer twee jaar geleden dat ik mijn laatste zwembad-setup hier postte. Iets waar ik destijds wel trots op was. Geen buizen of slangen over de grond, het meeste netjes weggewerkt in een kast en op het dak van de schuur:
--MeAngry-- schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:36:
[...]

Ziet er zo op eerste gezicht kloppend uit. :)
De QS200 zou ik met 50 naar 32mm PVC verloop en/of 32mm mof aansluiten. Die schuift er in mijn ervaring precies overheen, en de rubber ring is voldoende om het lekvrij te houden.
Ik zou er echter wel een simpele bypass voor maken, want de QS200 is al snel te licht als je een zwaardere pomp gaat installeren. Volgens mij heeft VDL T-stukken van 40 of 50mm naar 32mm aftakking.
Bij mijn 6m2 pomp ging het water er al te snel doorheen en moest ik de stroom halveren om de chloorproductie op peil te houden.

Overigens heb ik het meeste met 40mm PVC gedaan, scheelt toch weer wat in prijs, en je kunt koppelingen krijgen naar 1,25", 1,5" en 2" waardoor je vrijwel alles kunt aansluiten. Bij 50mm moet naar de kleinere maten gaan soms in meerdere stappen is mijn ervaring. Maar dat geldt dus alleen als je ook nog wat 32mm spul hebt.

Update:
Misschien ook een goed moment om de updates van mijn eigen setup weer eens te posten, want ik ben behoorlijk bezig geweest dit jaar. Het 3m rond bad is eruit, want van mijn oom kreeg ik een 4x2m bad, plus twee solarbollen die hij niet meer ging gebruiken. Nu was ik toch al van plan om naar zo'n bad over te stappen op termijn, dus nu was het moment om aan de slag te gaan.

Eerst begonnen met graven omdat ik het bad voortaan aan de andere kant van de tuin wilde hebben:
[Afbeelding]

Vorig jaar had ik al een flinke Keter kast gekocht om daar voortaan de pomp, zandfilter, ZWS, en andere zwembad-artikelen in kwijt te kunnen, en daar het leidingwerk opnieuw aangelegd:
[Afbeelding]

Net als met het vorige bad heb ik er weer dezelfde Kokido skimmer en Intex 38mm inspuiter ingesneden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De PVC solar matten initieel weer neergelegd omdat me die toch wel efficiënter leken dan die bollen:
[Afbeelding]

Maar eerlijk gezegd stoorde me de afhankelijkheid van de zon toch wel erg. En als het dan niet vol zonnig is, krijg je 7m2 aan water toch maar lastig opgewarmd... Zeg maar gerust niet. Daarnaast zie je het probleem ook al op de foto hiervoor. De schaduw valt al snel over de matten aan het eind van de middag, eigenlijk vanaf 15:00 al.

Nu lees je hier veel mensen die zich afvragen wat ze nou moeten gebruiken. Matten? Solarbollen? Een warmtepomp?

Nou waarom niet gewoon allebei? :*) Eerst getest:
[Afbeelding]

En afgelopen weekend vast aangesloten met PVC:
[Afbeelding]

Voor nu ben ik wel weer tevreden. ;) Mochten mensen nog geïnteresseerd zijn in wat gedetailleerdere foto's van de overige gedeeltes, laat het gerust weten. Misschien inspireert het nog iemand.
Maar toen gingen we vorig jaar plotseling verhuizen en nu moet dus alles weer opnieuw :D

Ik zie hier maar weinig mensen die een bad met stalen wand plaatsen, en na vele reviews en video's te hebben gekeken snapte ik wel een beetje waarom. De horrorverhalen zijn er niet mals om. Liners die snel scheuren, moeilijk op te zetten baden, ellenlange voorbereidingstijd...

Maar we wilden toch een bad dit keer wat we niet elke keer hoeven af te breken en op te bouwen, we hebben nu namelijk genoeg plek. Er stond een aanbouw aan ons nieuwe huis waarvan de bouwkwaliteit nogal te wensen overliet. Dus die hebben we eerst maar eens plat gegooid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u59tOEddOXGsdeuqGSiPcnD0SIs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yT1MDBOjz6vl8MferU6DEk1q.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGtgGrjw-sXDGUHPwwa7IzFoYbI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dn3WDuU2GOwbqqetkyPdBWgq.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1_xSpfJR6FVhF8VskqGCqD0NmM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8gF8EXKNLzLcLqKdQ3TP9Tc.jpg?f=fotoalbum_medium

En vervolgens overgehaald door een aanbieding van de Cranenbroek toch maar de gok gewaagd op een rond stalen wand bad van 360cm doorsnee en 120cm hoog.

De grootste waarschuwing die altijd gegeven wordt is dat de grond echt super strak moet zijn, met een afschot van hooguit twee centimeter. Nu lag er onder de aanbouw vanuit vroeger een oprit met flink wat afschot, dus dat werd tegels verwijderen en graven geblazen.
Hier ben ik uiteindelijk bijna 3 dagen mee bezig geweest. Ook omdat er nog een funderingspaal en wat PVC HWA weg gewerkt moest worden. Dat betekende toch wat dieper graven, iets wat niet aangeraden wordt omdat je dit ook weer moet opvullen, wat weer tot verzakkingen kan leiden.
Hier dus ruim de tijd voor genomen, laagjes zand op elkaar gelegd, goed tussendoor aangeklopt, regenbui eroverheen, etc. Gelukkig zat het weer daarvoor wel mee. ;)

Uiteindelijk heel blij dat ik hier veel tijd voor heb genomen. Je liner komt precies over deze grond te liggen, en door zelf heel precies te egaliseren goed alle steentjes en andere gekkigheid nog uit de toplaag kunnen halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efoTK48SAMVG6ulOSf-LXULsRYg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrqOaewPt4lqwz0CV4LYUHkg.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkAc6tThydUNpbI1CSHQryZ9DQc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYt5pPGVRVuaJRmA8j1nqTNY.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUVmTRxBOUOFgYNL0OW35ZwQExw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fUqbSm1Db34DDSCSz0SBJCP.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarna kon begonnen worden aan de opbouw van het zwembad, iets wat volgens de handleiding zo'n 4 uur zou duren. Met wee man welteverstaan denk ik, want in m'n eentje heb ik er denk ik twee keer zo lang over gedaan. Het neerzetten van de wand kon gelukkig samen met mijn vrouw. Maar man, wat gaat er een hoeveelheid schroefjes in zo'n ding. :P
Uiteindelijk leverde dat ook de meeste frustratie, want het metaal sluit allemaal niet bepaald exact op elkaar aan. Je moet goed doorhebben op een gegeven moment waar je als eerste begint met aandraaien van de verticale pilaren bijvoorbeeld. Dit om te zorgen dat je alle schroefjes goed in alle daarvoor bedoelde de gaatjes krijgt.

Ik heb hierdoor wel een veel beter gevoel gekregen bij de stabiliteit van zo'n bad gek genoeg. Want zelfs met een flinke laag water erin krijg je de rand nog best lang opgetild wat al wel goed aangeeft dat je liner echt als een soort van zak van met water in de metalen wand hangt.

Ook ruim de tijd genomen voor het plaatsen van de liner, en daarvoor eerst pool noodles in de onderrand gelegd. (In de lengte doorgesneden.) Dit als bescherming zodat de liner niet onder het zwembad kan schieten met alle schade van dien. Helaas hier geen duidelijke foto van gemaakt, maar als tip gekregen van de verkoper bij Cranenbroek, als alternatief op een zandrand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8w6NeQlJtxvGv_A_A5RSJhj2MY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRLUiF4rOOo67reTlGD0W3c1.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7pNGhzukHJTMQkgxNcf5MKRfAs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJ9kuIMj0jhlgtiWTgFsHc20.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upV0jw-3CTd7iBzAPmg1Jsepw1Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTkqL7aeWukql5F9Xrszy3NP.jpg?f=fotoalbum_medium

Al met al best tevreden met het eindresultaat. Alle apparatuur staat nu nog bij elkaar in een hoekje gegooid, maar uiteindelijk komt dit in de schuur erlangs te staan, met de WP op het dak. Een projectje voor later, want voor nu wilde ik wel echt zorgen dat het zwembad klaar is voor het mooie weer deze week, en dat is gelukt. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NPqDGY9KGZcSxrq3iwhY71qNzs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0LAbLDZZ4lnM0rEy9RS3EXK.jpg?f=fotoalbum_medium

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-06 23:44
Wachten... schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:55:
[...]

Je moet een pomp dan ook nooit volledig afsluiten in een kist. Zorg altijd voor ventilatie.

Je wil verder ook (doordat er ventilatie in zit) dat het geluid naast demping, ook geabsorbeerd/gebroken wordt. Gebruik dus een combi van massa en iets van schuim.

Ik moet hier zelf overigens ook nog eens naar kijken, maar bij ons is het eigenlijk meer esthetisch dan dat er veel last hebben van het geluid. De pomp is namelijk al erg stil hier.
Wat bedoel je met massa? (En dan bedoel ik met name; hoe vertaalt zich dat naar een kist/kast ontwerp?) Op zich heb ik een 6m3 intex pomp gekocht, omdat dit qua geluid nog acceptabel is. Die 8m3 maken veel meer geluid. Maar tot nu toe deed ik slechts 1-2 uurtjes runs voor waterkwaliteit. (Had klein badje en overcapaciteit qua zfp en zws). Maar nu heb ik ook een wp, groter bad (nog steeds iets overcapciteit). Maar verwacht ik dat hij vaker en langer zal draaien. Daarom wil ik hem graag toch net iets stiller hebben (ook voor de buren).

Zelf wil ik een verrijdbare kist maken op rubber wielen (garage in in de winter). Heb wel mooie dingen voorbij zien komen. Maar dat zijn keter achtige oplossingen, of vaak een kist zonder bodem of op latten. In mijn optiek dus beperkter qua geluidsisolatie. Ik worstel dus ook een beetje met het issue van water bij lekkages, leeglopen zfp, etc. en een bodem. Zou natuurlijk kunnen gaan voor een 'vlonder constructie' met tussenruimte tussen de planken. Maar ook daar kan water op blijven staan.

En uiteraard zijn alle verdere ontwerptips welkom. Zal uiteraard de bouw en het resultaat hier delen ter inspiratie. Maar zit nu no volop in het ontwerp en het uitdenken.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:18
djjvb schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:46:
[...]

Wat bedoel je met massa? (En dan bedoel ik met name; hoe vertaalt zich dat naar een kist/kast ontwerp?) Op zich heb ik een 6m3 intex pomp gekocht, omdat dit qua geluid nog acceptabel is. Die 8m3 maken veel meer geluid. Maar tot nu toe deed ik slechts 1-2 uurtjes runs voor waterkwaliteit. (Had klein badje en overcapaciteit qua zfp en zws). Maar nu heb ik ook een wp, groter bad (nog steeds iets overcapciteit). Maar verwacht ik dat hij vaker en langer zal draaien. Daarom wil ik hem graag toch net iets stiller hebben (ook voor de buren).

Zelf wil ik een verrijdbare kist maken op rubber wielen (garage in in de winter). Heb wel mooie dingen voorbij zien komen. Maar dat zijn keter achtige oplossingen, of vaak een kist zonder bodem of op latten. In mijn optiek dus beperkter qua geluidsisolatie. Ik worstel dus ook een beetje met het issue van water bij lekkages, leeglopen zfp, etc. en een bodem. Zou natuurlijk kunnen gaan voor een 'vlonder constructie' met tussenruimte tussen de planken. Maar ook daar kan water op blijven staan.

En uiteraard zijn alle verdere ontwerptips welkom. Zal uiteraard de bouw en het resultaat hier delen ter inspiratie. Maar zit nu no volop in het ontwerp en het uitdenken.
Wat mensen vaak niet weten, je hebt simpel gezegd 2 soorten demping. Massa (steen, dikke plaat, etc), dit zorgt ervoor dat geluid ergens niet doorheen kan. En je hebt 'dempmateriaal' zoals schuim etc. Wat een ander doel heeft (lees hieronder)

Nu wordt veelal gedacht dat je de schuim achtige materialen moet hebben, maar dat is niet zo. Je voorkomt daamee enkel het weerkaatsen van het geluid, en je voorkomt echo.

Doordat je een half open kast zou willen, omdat je ook ventilatie wilt hebben, heb je beide opties nodig. Enerzijds wil je dat geluid niet direct door je bekisting heen komt. Echter als je geen dempend materiaal aan de binnenzijde hebt, zal het blijven weerkaatsen tot het ergens ze weg naar buiten vindt. Steker nog. Je hebt zelfs de kans dat het dan harder klinkt, vanwege een 'klankkast effect'

Kortom: Massa voor de wanden (hoe hoger de dichtheid van het materiaal hoe beter) en aan de binnenzijde foam achtige spul om echo/weerkaatsing te voorkomen.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:22
TheRebell schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:48:
@SkorpionNL , gaat om een bad van zo'n 4.5m3 (305x76).

Ik kan er een tuinhuisje bij gaan doen voor al die spullen :P
Voor dat bad zal de flow vermoed ik ook flink zijn. Echter niet onoverkomelijk zonder FR hoor.

Haha ja, ik heb een Keter kist met daarin de ZFP, WP, ZWS en FR.
Pagina: 1 2