6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Toen we hier kwamen wonen in 2004 had ik de droom voor een vast zwembad. Daarvoor had ik onderstaand ontwerp gemaakt. Een bad van 1,5m x 6,3m. 1,5 bruto hoogte met 1m ondergronds. Netto 1,2mx6m en 1,2 diepte. De bedoeling was om een klep in delen te maken en als de bad niet in gebruik was dan kon je het gebruiken als lig en zit terras. en het is gelijk goed geisoleerd. en ik zou kunstgras gebruiken :-) en een van de eisen van een tegenstroom apparaat. ik heb me overal ingelezen over type bad, welke techniek etc. zo heb ik voor zoutelectrolyse besloten.
:strip_exif()/f/image/oysAa5i50sRQ6kNDoHE0RoaE.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yZMVNpn5EUvfEhB5yc13ZajX.jpg?f=user_large)
Nu is het zover dat we bijna 17 jaar later het bad gaan realiseren. Toen kwam echter de dicussie met de vrouw. Alhoewel ze het ontwerp strak vondt was het v0or haar niet praktisch genoeg. Het zwembad zou te dicht bij de ntree naar de woning komen en ze vondt 1,25 binnenmaat te smal. Ze had ook als eis een bubble gedeelte in het bad. Dat zou het feiteilijke zwebbad maar 4mx1,2m worden. En dan zou het bubble gedeelte een eigen installatie ndoig hebben die ik in de schuur plaats. Separaat verwarmen komt er dan ook bij en veel meer leidingwerk. Na veel discussie is het volgende ontwerp eruit gekomen. sorry voor de kleuter kleurenplaat. :-) ben nog met de technische cadtekeningen bezig.
:strip_exif()/f/image/tzYqk3CNdrCDxdxSIWWcR6iX.jpg?f=fotoalbum_large)
Het wordt een bouwkundig bad. Betonnen vloer met ps blokken. 3,75x2,25x1,5m buitenmaat. Liefst zo slank mogelijke constructie. ps blokken zijn 25cm en betonblokken 15cm maar daarkomt weer 7cm isolatie bij. voorkeur is ps blokken binnemaat wordt dan 3,25 x 1,75x1,3m. achterwand wordt 90cm boven maaiveld met beplanting daarboven en waterval erin. zijwanden 45cm hoog en vorkant wordt een actylplaat 40 cm hoog. Het wordt een infinity pool waarbij het water over de acrylplaat loopt in een goot verborgen onder het kunstgras. trapje met zitgedeelte aan de rechterkant in het bad. Had ik liever niet maar de vrouw wil niet zo een simpel metalen ladder. had wel 50cm gescheeld. onderstaand moodbord gemaakt. Ben nu aan het detailleren en dat is best pittig.
/f/image/GJnaSa61PMa6NlrSMXJVD9m8.png?f=fotoalbum_large)
Betonstorten doe i met mijn buurman die beton aannemer is. Ik graaf de kuil en maak de bekisting. Hij regelt een betonwagen en doet de stort samen met mij. Ik ga voor een zwembadverf en niet een liner. ik wou alles mozaiken maar de vrouw wil een glad bad. De opbouwwanden boven maaiveld krijgen natuurstenen afwerking.
Ik ben kostenadviseur en ik heb 7.500 geraamd voor het bad maar bij de loodgieter lekken de kranen dus ik reserveer 10k. Dan nog 5k voor de bestrating, het kunstgras en het houten terras. de schutting aan die kant, andere schutting heb ik al vervangen. De jacuzzi wordt een apart project. Eigenlijk een hottub met wat jets.
/f/image/rHPbvtzIUdLZLR6ZCyQCaege.png?f=fotoalbum_large)
ik wil nu eingelijk al beginnen maar dat mag nog niet. eerst nog even genieten van de vakantie in tuinesie en dan in september ga ik beginnen.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Thanks voor je feedback. Ik heb alleen materiaal gerekend. en ik weet goedkoop in te kopen.vso schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:51:
[...]
voor de verwarming kan je een overflow van hottub naar zwembad kunnen realiseren .. 1-2m3 verwarm je makkelijker dan 10m3 zeg maar .. door een "natuurlijke" overflow situatie ..
andere "idee" is een verplaatsbare damwand .. (plastic gevuld met water) kan je de hottub bij het zwembad trekken oid ..
om de kosten te drukken zou je ook aan een Frequentie geregelde pomp kunnen denken om jets en/of een zwem"trainer" straal op te wekken ..
10k is wel weinig denk ik .. je had de bouwlog voor @The-Priest-NL gezien ? wellicht is een verplaatsbaar deck zoals hij heeft ook wel een idee voor jullie
of een drijvende bodem .. die je via een scharnier systeem borgt als hij op hoogte is .. deze beweegbare bodems werken met duikboot balast techniek en het klinkt gek maar een simpel lucht zuig/blaas pompje kan al voldoende zijn .. om de positieve/negatieve balast situatie te doen .. omdat je van bv 2m x 10m is de overbrugging van 2m voldoende stevig .. alleen je moet rekenen op 500kg per m2 last als alles gelijk vloers is .. immers je wilt niet een tuin vol visite eindigen met natte pakken ..
let wel dat een deck/beweegbare bodem wel een uitdaging kan zijn met verwarmen / isolatie .. dus zonne verwarming is wel handig
maar goed wel gave tekening .. ach mijn knip en plakwerk / paint skilz zijn erger dus .. nice
maar goed soms is brainstormen enzo handig wellicht hebben anderen tips waar je wat mee kan
dit is grof mijn raming.
€ 500,- 10m3 container+kruiwagens huur
€ 750,- betonvloer+isolatie+wapening+bekising
€ 1250,-ps blokken + beton+wapening+chem. ankers
€ 250,- waterdichte cementlaag op ps
€ 1250,- inbouw materiaal (lampen, skimmers, spuitgaten, stofzuiger,etc)
€ 2.250,- waterbehandeling
€ 500,- loodgietersmateriaal
€ 500,- zwembadverf
€ 250,- divers
€ 7.500,- totaal
€ 2.500 onvoorzien
€ 10.000 budget
We gaan dus niet het combibad/ lange bad maken (de 3d) maar de rechthoek tegen de schuur. En daar komt geen afdekking op behalve lamellen weggewerkt in de rechterwand.
ik wil wel een element maken wat ik over het bad kan plaatsen en je daar kan chillen. 2,1mx1,25m. en als je gaat zwemmen dat je m uitschuift richting het gras langs de schutting. Die kan je dan als ligbank gebruiken bij het gras of op het zwembad. Dus geen terras voor de visite. Wordt ook lastig met de glasrand over de voorkant. is ook goedkoper zonder alle voorzieningen voor een deck en die belasting.
ik zit nog wel met vragen.
- wat is de minimale hoogte van de inspuiters onder de waterlijn? Ik wil de inspuiters in de schuur laten uitkomen waar alle apparatuur komt. ik kan dan dus maximaal 40cm onder waterlijn uitkomen.
- heb je een skimmer nodig met een infinity rand?
- als je ps blokken gebruikt moet je dan dit met cement afwerken of kan je daar meteen de zwembadverf over heen doen?
- als je betonblokken gebruikt kan je wel eroverheen stucen maar ik zie dat mensen dan aan de binnenkant isoleren, ik zou verwachten aan de buitenkant.
- zoutelectrolyse tast beton aan , is een zwembadverf voldoende bescherming voor het beton tegen zout?
- ik hou van een koel bad. vooral in de zomer. je moet theoretisch een bad kunnen koelen met een warmtepomp. zijn er mensen hier die dat doen?
ik wou in eerste instantie een hdpe bad plaatsen vanwege de relatief kleine constructiedikte. maar dat heeft toch een heel andere uitstraling en plasting degradeert op de lange duur.
in het voor en najaar verwarm ik m wel voor mij vrouw. ik doe mijn ijsbaden wel in een wijnvat wat ik ga plaatsen. anders kan mijn vrouw niet zwemmen in t voor en najaar.
dit is de huidige situatie.
[ Voor 5% gewijzigd door Zuluman op 16-07-2021 21:35 ]
Dank je wel voor je reactie. Ik heb net even jouw bad bekenen en ziet er geweldig uit. Ik had in eerste instantie ook een dergelijke constructie in gedachte maar ik wil niet te diep graven ivm de grondwaterstond maar ik wil wel minimaal 1,20 diepte hebben.The-Priest-NL schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:43:
[...]
Reken maar op 20m3, ik had ook de simpele rekensom gedaan lxbxd=m3 echter losse aarde neemt kennelijk (logisch achteraf) veel meer ruimte in beslag dan als het als jaren ingeklinkt is.
Ik had ook eerst een 10m3 maar daar is uiteindelijk nog één van 10m3 bij gekomen en nog één van 6m3.
Daarnaast moet je gat groter omdat je ook nog wat werkruimte nodig hebt voor het leidingwerk en zou ik stabilee (mix cement+metselzand) maken om dat op te vullen als het bad gestort is en je inbouwdelen erin zitten..
[...]
- Inspuiters ongeveer op 75cm vanaf oppervlakte water maar kan/mag ook minder (zouden bij mij dan bijna bodemputten zijn
) ik heb zelf aangehouden op 1/3 van totale diepte gemeten vanaf het oppervlakte.
- Ik zou denken van niet, je skimmer heeft twee functies, water aanvoeren naar je pomp, oppervlakte vuil wegwerken. Beide functies bied een infinity rand ook.
- Echter is er wel een voorkeur voor de plaatsing van een skimmer en dat is zo dicht mogelijk bij je pomp en dat meen ik niet te zien in je schets?
- Ik heb zelf droogstapel blokken gebruikt dus PS durf ik niet te zeggen, echter zie je bij PS vaak liner als bekleding en bij droogstapel blokken tegels of verf.
- Licht eraan, als je een liner gaat gebruiken op droogstapel blokken wil je een buffer hebben tussen je "ruwe" ondergrond en je liner, vandaar de isolatie aan de binnenkant.
- Denk dat je dat moet opzoeken in de specificaties van de verf, ik heb de complete binnenkant van het bad behandeld met Eurocol 730 Isoflex omdat dit bestand is tegen chloorwater (ja zout elektrolyse is gewoon chloor). Opbouw van mijn bad is Droogstapel blokken met wapening en beton gevuld - stuclaag van cement - 730 Isoflex - 711 Uniflex - Glasmozaïek + 716 EURODUR HP en alle hoeken nog afgewerkt met 880 Euroseal
- WP durf ik niet te zeggen qua koelen.
Ik heb al ervaring met uitgraven in mijn tuin. Het is kleigrond. Ik heb voor de uitbouw 2,5x5m. een 6m3 container. ter plaatse van de balken 0,8m en ter plaatse van van de vloer 0,4m. totaal uitkomend 6,5. Zat wel een bultje op. :-) de ratio uitkomende grond is bij klei wat lager. denk 1,3. ik kom op 8,5m3x1,3=11m3. Ik ga maar 1m diep. net boven het grondwater. dat zit rond de 1,2m-2m afhankelijk van het seizoen.
DAt van dat stablisatiezand was ik ook al tegengekomen. Ik laat nog even een collega die registerconstructeur is even meekijken.
ik ga dus dan voor de droogstapelblokken met iso aan de buitenkant. onder de vloer ga ik voor ps isolatie.
en ik kom 40-50 boven de vloer en bad wordt 120-130cm diep. met waarschijnlijk de grondkabel naar de schuur verlengen omdat die in de weg ligt. maar mijn andere buurman is electricien en kan dat voor mij doen. Die heeft ook mijn groepenkast aangepast voor mijn panelen. De schuur staat als op een aparte groep.
ik wil in ieder geval een lijngoot onder het kunstgras plaatsen onder de infinityrand aan de voorkant van het bad. de leiding loopt dan linksom naar de schuur waar de pomp en filter installatie komt te staan.
Het technisch ontwerp zal ik nog een keer posten voor wat feedback. ik wil ook een klein waterbuffer maken ivm de infinity rand. kwam ik tegen tijdens het onderzoeken dat je die nodig hebt.
In eerste instantie wou ik vasthouden aan mijn strakke ontwerp maar ze heeft me wel aan t denken gezet at betreft functionaliteit en de afmeting. Daarin had ze wel wat goeie argumenten en ben ik gaan nadenken.J.E. Weinor schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:44:
[...]
Heel wat plannen en wensen en je vrouw niet te veel verwennen kan soms lastig zijn in de uitvoering die je zelf had bedacht en wilt uitvoeren en in sommige gevallen kun je de vrouw er maar niet bij hebben anders loopt je planning in de war.![]()
Ik zeg altijd functie voor vorm en dan moet ik daar dus ook naar handelen. Het lange bad accentueert de lengte van de tuin en zorgt voor meer ruimtelijkheid maar 1,15 breedte is wellicht wat smal maar is perfect voor een tegenstroom apparaat als ik daadwerkelijk 6m lengte zwembad zou realiseren. Ander nadeel is het gespetter bij de schuifpui. de extra kosten voor de afdekking. en minder ruimte voor een toekomstige hottub. En ik wil graag samen genieten van de tuin.
[ Voor 12% gewijzigd door Zuluman op 16-07-2021 22:36 ]
Ik moet nog een strook van 0,35x2,2x1,2m uitgraven. Circa 1 tegel breedte dus waar ik op sta. Maar ik moet eerst 2m3 weglopen. Ik moet dus nog 3m3 kwijt. Ik heb moet dus nog een 6m3 container bestellen voor de rest. Totaal 12m3 voor 8m3 uitkomende kleigrond.
Is geen grap klei uitgraven. Voordeel is wel dat de wanden niet inkalven. Scheelt hoop ruimte en voorzieningen.
Kosten tot dusver.
€ 600,- 9m3 grond container
€ 23,- huur kruiwagen
Planning komende week
- resterende strook uitgraven
- rest grond afvoeren ca. 3m3
- hwa omleggen
- werkvloer schuur weghakken
- zandbed van 15cm storten
- folie, bekisting en wapening
:strip_exif()/f/image/qZKBu1bn6b2aqUYMFjiUVLMd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mKU9Y0QpRh9fqSjiVFBx7tJd.jpg?f=fotoalbum_large)
Bad komt cw. 45-50cm boven het maaiveld uit. Waterhoogte wordt 1,2m. De zijkant en voorkant boven maaiveld wordt acrylglas. Naar onderstaande referentie.
louzy82 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:08:
[...]
Wellicht eerder gevraagd maar wat gaat het uiteindelijk kosten schat je?
In deze raming had ik de glasrand nog niet opgenomen. Ik schat dat die, afhankelijk van de benodigde dikte, tussen de 3.500 en 5.000 zal liggen. En de eerste overschrijding is er van de grondcontainer. (9m3+6m3) Die is € 1.000 ipv € 500,- Ik heb totaal 15k gereserveerd.Zuluman schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:54:
[...]
€ 500,- 10m3 container+kruiwagens huur
€ 750,- betonvloer+isolatie+wapening+bekising
€ 1250,-ps blokken + beton betonblokken+wapening+chem. ankers
€ 250,- waterdichte cementlaag op ps
€ 1250,- inbouw materiaal (lampen, skimmers, spuitgaten, stofzuiger,etc)
€ 2.250,- waterbehandeling
€ 500,- loodgietersmateriaal
€ 500,- zwembadverf
€ 250,- divers
€ 7.500,- totaal
€ 2.500 onvoorzien
€ 10.000 budget
Thanks. Ik heb besloten te gaan metselen en stucen. Ik wil perse geen liner. Dus zoals jij het hebt gedaan. Planning loopt wel wat uit ivm de heftige regen gisteren. Ik heb gistermiddag een zeil erover gespannen en dat heeft wel aardig geholpen om de meeste regen eruit te houden. Hoge veiligheidslaarzen besteld en ik ga een pomp huren.Luc S schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:45:
@Zuluman Ontzettend gaaf, hoop veel updates langs te zien komen van je![]()
Ik ben wel benieuwd wat je met zoveel zwembadverf gaat doen? Ik dacht dat als je met PS blokken gaat bouwen je redelijk gebonden bent aan een liner?
Ik woon in Den Haag midden in een vinexwijk in een rijtjeswoning. Daar is niet veel ruimte voor opslag en weinig boeren in de buurt. En een berg van 12m3 staat aardig in de weg moet ik zeggen. Je betaalt per volume en niet per kg.J.E. Weinor schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:07:
[...]
Kost grond afvoeren zoveel tegenwoordig in een container 15 M3 grond gemiddeld 7 aanhangers grond, het laten brengen kost niet zoveel in verhouding met het te laten ophalen kost well 3voudig van de prijs zand brengen of ophalen door een bedrijf.
Was er geen boer in de omtrek belang bij grond of via gratis op te halen.
Laats had mijn zus iets van 8m3 grond wegens verbouwing zwarte grond zonder puin laten ophalen gratis via verkoophoek. was binnen een week weg. mijn zwager heeft ze nog even geholpen de aanhanger in te kieperen.
Hierop kun je Flink op besparen en anderen zijn weer blij. met zwarte grond, wil niet zeggen dat het altijd lukt maar proberen was het zeker waard geweest.
Vraag mij af word de container grond gewogen of is het een afvoer prijs per bak vol? daar zit nog wel onderling prijsverschil tussen, als het met gewicht gaat ben je vele malen duurder uit vooral als de grond nat is of pas heeft geregend tikt dat mooi aan in KG
Ik zie ook dat de prijzen buiten de randstad een stuk lager zijn voor grondafvoer containers. T liefste had ik 1 grote container. dat scheelt ook. Ik heb omega benaderd hier in de buurt. Ze hebben vergunning voor max 6m3 containers. Hij verwees mijn naar gebr. van der voort uit Berkel en Rodenrijs die wel een 9m3 hadden.
Ik had een bedrijf in utrecht gevonden die een platte 10m3 container waar je zo in kon rijden met je kruiwagen, maar die ging max 50km uit utrecht.
Door het zelf uit te graven met een schep en kruiwagen heb ik al aardig verdiend. Elke buurman die voorbij liep vroeg of ik een gravertje had gehuurd. ze keken raar op als ik zei dat ik t met de schep deed.
Mijn 17 jaar oude bangkirai terras was ik wel zo snel kwijt. Had de planken in de voortuin gelegd en de pakjesbezorger had wel interesse. ca. 28 planken van 325cm lang (15cm breed) en 6 stuks liggers van 4,4m. voor € 30,- is niet veel maar mooi dat het gerecycled is. anders had ik grof vuil gebeld.
Ik heb naast mijn vaste baan een eigen adviesbureau op gebied van bouwkosten. met een uurtarief van € 95,- zou ik beter een klus kunnen aannemen en vervolgens iemand inhuren voor zeg € 45 per uur. maar sinds corona heb ik nagenoeg geen opdrachten meer. en aangezien ik toch niks te doen heb bespaar ik mezelf € 45,- per uur.
Dat is idd een nette prijs. Welke regio woon je? Bereikbaarheid, regio, seizoen, etc is allemaal van invloed. Soms betaal je wat meer en soms wat minder. Per saldo komt het altijd ongeveer op hetzelfde neer wat materiaal betreft. Alleen op arbeid kan je meestal wat verdienen. En dat is niet het voornaamste waar ik het voor doe. Vooral omdat ik het leuk vindt. Als je voor je werk achter een pc zit dan is fysieke arbeid echt fijn.medu80 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:25:
[...]
4,5x3,5x1.50 uitgraven en afvoeren. Volgens mij was het ruim 25m3. Uiteindelijk heb ik geregeld dat hij gestabiliseerd zandcement op de bodem zou doen. Tevens kreeg ik 5 x 1m3 zakken ophoogzand om de randen mee aan te vullen. En dit allemaal voor het luttele bedrag van 2000 euro. Inclusief BTW
Ik heb ook idd zitten denken aan een hdpe zwembad maar ga toch voor een betonnen plaat met gemetselde wanden. En het is meer op maat te maken. Wat ik had gevonden is dat toch voordeliger zelfbouw dan een prefab bad. totdat ik het ontwerp heb aangepast en de glazen rand heb toegevoegd.
Ik doe aan powerlifting, olympic weightlifting en crossfit wods. Nergens last van gehad. Heb wel mijn trainingen overgeslagen.J.E. Weinor schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:14:
[...]
Als je voor je werk achter een pc zit dan is fysieke arbeid echt fijn.
Dan weet je wat echt werken isals je dat niet gewend bent zul je ook last hebben van spierpijntjes de volgende dag en je rug met al dat gespit
Ik zit op 1,1 - 1,0 m diepte. Dit is de grens van de hoogste grondwaterstand. er komt nog 10-15cm gestab. zand of grind op en dan de 15cm dikke betonvloer. onderkant betonvloer zou dan op ca. -1.0m onder maaiveld komen. Hoogste grondwatertand in oktober 2020 was -0.68cm. indien niet een foutieve meting was zou dit betekenen dat de kans bestaat dat de vloer/wandaansluiting ca 17 cm onder de grondwaterstand zit.
mijn inziens dat een geringe waterdruk en zou de naad tussen vloer en wand waterdicht moeten zijn. Uit mijn ervaring op stage met betonstorten van een kelder weet ik dat je rand waterdicht moet afwerken met bv een bitumen coating. Nu kan ik aan de zijkant en de zijde van de schuur er minder goed bij om dat t doen. zou kunnen maar dan moet ik t bad iets kleiner maken.
Wat is jullie ervaring mbt de waterdichtheid van betonblokken vanuit de buitenzijde tegen grondwater?
/f/image/DFSvjdOAi0azj4c2SdQgQoYG.png?f=fotoalbum_large)
moet ook en dompelpomp gaan aanschaffen . ivm de regen staat er al ca. 15cm water in gat. kan ik alvast een modderbad gaan nemen. :-) z
De klei onder de werkvloer weggeschept de bak verder precies op maat gemaakt. goed op hoogte gemaakt. de blubber rechts is van het scheppen. pompje kon t niet wegpompen omdat het tee blubberig was. Ik moet eerst t laten bezinken en toen kon ik de rest van t water wegpompen.
Van het weekend de electra en hwa omleggen en het zandbed storten. Ik zet echt net onder de grondwaterstand. na het uitvlakken van de bodem ligt er de volgende dag ca 5cm water. nu ga ik 15cm zand storten dus dan zit ik er net boven. ik twijfel nog of ik drainagebuizen eronder ga ingraven of dat ik de wanden ga storen ipv metselen met betonsteen.
:strip_exif()/f/image/5ci6jZ2WeFGmUmrg5TdyHyK8.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/X5U9D0FBlVNd5zwKGGikSTT0.png?f=fotoalbum_large)
edit: Ik was aan kijken om mijn wanden niet te metselen maar om te storten ivm de waterdichtheid van de bak. Dat scheelt aardig wat dikte van de wand en heb ik netto een groter bad.
Maar ik ben nu aan het onderzoeken of ik een prefab betonnen bad ga laten plaatsen. Ik heb een offerte opgevraagd bij dit bedrijf wat prefab betonnen (waterdichte) kelders levert maar ook dus zwembaden.

Ik heb een prijslijst opgevraagd en een bak van 2,24x2,44x2,24 kost € 3.191. Dat is ca 30m2 prefab beton met een vloer van 16cm en wanden en dek van 12cm. Netto kom je op € 100,- per m2 prefab beton. Ik heb ca. 25m2 wand en vloer wat betekent dat aanschaf ca.€ 2.500,- kost. Ik reken even snel nog € 2.500 extra voor maatwerk, voorzieningen glaswand, sparingen en plaatsing.
Dat is wel 2x zoveel als ik heb begroot maar dat is het me wel waard. En ik moest het bedrag toch ophogen vanwege de glaswand van acrylglas die ik erin wil hebben. Ik ga die ruiten uit het buitenland halen want een bedrijf wat ik hier had gesproken gaf een indicatie van € 16.000 voor die 2 ruiten alleen materiaal, engineering en toebehoren. excl. plaatsing. Dat gaat natuurlijk helemaal nergens over. Zou mij niet verbazen als deze persoon hier mee leest die ik heb gesproken.
Het is jammer dat ik nergens details van vinden van dergelijke aansluitingen.
edit2: offerte binnen voor de kelderbak. € 10.146,- incl de btw en incl 1.815 kraankosten. Denk dat ik maar zelf de bekisting uittimmer en beton stort. :-) de kosten voor de mal aanpassen zijn te hoog. zelfs als je een standaard maat neemt maar minder hoog stort kom je ongeveer op t zelfde.
en prijsopgave van een buitenlands bedrijf binnen voor de acrylglaswanden $ 4.160 dollar incl verzending -
€ 3536,- en ik heb details van ze gekregen!!! en ik heb nog een paar andere bedrijven benadert in europa.
Een enkel raam bij hydrosight bv van 2,8 mx0,4m netto kost ca. 6k met zelfmontage ex verzend en 12-18 weken levertijd. wel grappig dat een raam van 3m lang 9k kost terwijl je die al standaard kan opvragen als prijs. Hij kwam zelf met de prijs van 6k als optie.
Ik ben druk bezig met de details. ik heb een idee hoe ik de hoek ga aansluiten. moet t nog wel doornemen met mijn collega de constructeur. er zijn 2 opties. de goedkope door geen hoekoplossing te maken maar alleen een raam aan de voorzijde. ala hydrosight. en de duurdere waardoor je de ruit 1/3 moet inklemmen in het beton. dat betekent een grotere ruit. 600mm hoogte voor netto 400mm. en je moet dikker beton hebben. nit zo dik als onderstaand detail want ik heb maar 40mm dik acrylglas nodig. Ik heb nu een eigen oplossing bedacht die ik aan t uitwerken ben. ben immers ingenieur dus ik niet niet een kant en klaar product met engineering kopen.
raam tussen 2 wanden
raam in betonwand geklemd
[ Voor 104% gewijzigd door Zuluman op 19-11-2021 12:40 ]
De plannen zijn gewijzigd. Er komt geen hoekraam. dat gaat te lang duren en kost te veel moeite en geld.
Ik dacht nog 2 aparte ramen te plaatsen. eentje van 1mx0,5m aan de zijkant. en eentje van 2,5x0,5m aan de voorkant maar na overleg met mijn vrouw alleen aan de voorkant. ik twijfel nog of ik voor een infinity oplossing.
Ik heb ook nog lang getwijfeld of ik de wanden ging metselen of storten. Het worden toch gestortte betonwanden.
Was nog wel een klus alles waterpas en vlak maken.
[ Voor 21% gewijzigd door Zuluman op 19-03-2022 18:47 ]
Hoezo?vso schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:10:
[...]
gestorte wanden .. en dat dicht op de erfgrens met schutting erbij ? en de schuur .. gedurfde zet
Min berekeningen zijn gecontroleerd door mijn collega register constructeur. De schuur staat op palen. En of een wand nou gemetseld is of gestort maakt voor de erfgrens niet uit. De schutting wordt vervangen en alles is in samenspraak met de buren. Die komen ook zwemmen van de zomer. :-)
[ Voor 15% gewijzigd door Zuluman op 19-03-2022 21:26 ]
Deze week wandbekisting en volgende week de wanden storten. Zwembadraam van 2,5x 0,5m is besteld. 500 voor 't frame en 500 voor t glas.
:strip_exif()/f/image/HzWFhDWa08y69sIsqW810wEh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1GnlViPYVWG7icex0XBn9hlr.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: betonwagen stond ook nog eens in de file. Maar hij ligt.
[ Voor 35% gewijzigd door Zuluman op 25-04-2022 18:03 ]
Nu ben ik alleen nog op zoek naar RGB verlichting en een bijbehorende wanddoorvoer voor beton. Iemand tips/suggesties? Tot dusver nog niets naar zin gevonden.
Woensdag komt de wapening als t meezit. Raamopening is visueel groter dan ik dacht met 2,5m x 0,5m. Wat een plus is. Bak komt straks met nieuwe afwerking ca. 45cm boven maaiveld uit.
:strip_exif()/f/image/8c5BbIRGZ8zmgoZzdLrAYs12.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna nog even een check door de buurman, (aannemer) of mijn bekisting sterk genoeg is.
Je mag een bouwwerk tegen de erfgrens aan bouwen maar niet erop. Let op dat je niet meer dan 50% van je perceel bebouwd als je minder dan 100m2 tuin hebt. tussen de 100 en 300m2 mag je 50m2 bebouwen. en groter dan 300m2 dan mag je 90m2 bijbouwen. Ook bestaande uitbreidingen horen daar bij.-Paul- schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:36:
[...]
Ik lees hier en daar dat je een afstand van 1 meter tot de erfgrens moet houden. Heb je hiervoor een vergunning aangevraagd of hoe zit dat? Ik zou ook tegen de erfgrens aan willen bouwen, maar het moet wel legaal zijn.
In mijn geval had ik vanuit de bouw een tuin van 55m2. ik mag dus 27,5 M2 mag ik bebouwen.
-schuur 7,3 m2
-aanbouw 12,5m2
-zwembad 7,7 m2
totaal 27,5 m2 ...ik voldoe dus
alleen als je achtertuin grens aan openbaar gebied moet je 1m afstand houden. mijn achterom is 50% van mij en de ander 50% van de overbuurman. ons achterom is dus geen openbaar gebied. en zou dat wel zo zijn dan zit de schuur ertussen. :-)
Check maar eens hoeveel mensen hun koivijver tegen de erfgren aan hebben gebouwd.
ik heb het als bebouwing voor mezelf gerekend om gezeur te voorkomen. Je zou het als bebouwing kunnen zien als het boven maaiveld uitkomt.coelho schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:06:
[...]
Geldt een zwembad ook als bebouwing? Het heeft toch geen muren en een dak? Dan zou een vijver dus ook bebouwing zijn? Of een betegeld terras?
Dit is wat ik heb gevonden maar weet niet of het klopt en hoe actueel het is: https://zwembad-aanleg.nl/zwembad-aanleggen-vergunning-nodig
Je zult dus niet altijd een bouwvergunning nodig hebben voor de bouw van je zwembad. Bouw je bijvoorbeeld een relatief klein zwembad, dan vormt dat geen probleem voor de aanleg. Je zwembad mag tot en met 30 vierkante meter zijn. Ook zijn er hoogte-eisen. Is je zwembad hoger dan 1,5 meter (inclusief de afdekking)? Dan heb je een vergunning nodig. Dit zijn de afmetingseisen voor het aanleggen van een zwembad.
Zwembad groter dan 30 vierkante meter
Duitse bouwvergunning uit 1932
Je hebt een vergunning nodig voor de bouw van je zwembad als dit zwembad groter is dan 30 vierkante meter. Daarnaast mag je zwembad niet hoger dan zijn anderhalve meter. Hierbij is de afdekking in beschouwing genomen. Je hebt ook een vergunning van de gemeente nodig als je het te bouwen zwembad in je voortuin wil plaatsen. Binnen 30 meter van je woning heb je geen vergunning
nodig. Buiten deze 30 meter ruimte heb je echter wel weer een vergunning nodig. Ook heb je een vergunning nodig als je je zwembad wil plaatsen in ruimtelijk kwetsbare gebieden. Tot slot moet je een vergunning aanvragen als je een zwembad wil bouwen in een oeverzone of in een vijf meter brede strook vanaf een waterloop.
5 doorvoeringen geinstalleerd. 2x inspuiter, 2x lamp en 1x bodemafvoer.
Maandag en dinsdag de aansluiting wand vloer even met de hogedruk reinigen, de folie van de kimplaat en dan de bekisting dichtmaken en stutten. Woensdagochtend de betonstort.
Ik heb milieuklasse XD2 genomen voor de wanden. En daarop komt een 2 laagse 2 componenten zwembadverf. Een dubbele bescherming tegen de chloor.
:strip_exif()/f/image/t5Isjyi0pfSXyaXY8nmkkxIv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TbpwSgjHcWWNXvrJJAhKXaba.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W5RfG4A1JkIrdnxSJLGSmsrC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Zuluman op 22-05-2022 17:30 ]
Ik kom net boven 10k uit voor het totale zwembad met raam en alle techniek. Toch binnen budget ondanks de prijsstijgingen van staal, beton en hout. Slechts 6%. Voor de rest van de tuin 5k. Ik heb nog wat andere ideeen maar die komen volgend jaar.
Wat ik niet heb opgenomen is de opbrengst van de verkoop via mp van de betonplex. ik heb € 150 voor het zaagverlies gevangen. dat waren platen van 8 stuks van 1x1,25 en en 8 stuks van 1,20x1,25. Ik verwacht na het ontkisten nog eens € 200 te vangen voor he betonplex en € 100 voor het vuren balkenhout. Ik heb ook nog 12m kimplaat over wat ook zeker € 100,- moet opbrengen. Dan kom ik toch op budget van 10k. :-)
/f/image/bxKT4S9KNVvW493iRJbjtrvJ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ruNFhlsOzpveKu7RJv1kltwm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja daar had ik mij in verkeken het wapening vlechten en het bekisten. Zit zeker 40-50 uur werk in.paQ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:53:
wat een klus zeg, foeh.
Komt daar nou een dikke glasplaat in die inham? sjiek
In die inham komt idd het raam. Een een stalen frame met boven zijde open en een 12.12.2 glasplaat. Het glas wordt 5cm lager dan bovenkant van het bad en fungeert gelijk als skimmer.
Ik wou eerst een hoekraam maar dat was veel lastiger en duurder. Het frame is 445,- en het glas ca. 450,- En dan 100 voor de kit.
Baalde wel dat ik t niet goed had gedaan maar ik ben onervaren. Uiteindelijk komt t goed.
Van het weekend het composiet terras plaatsen.
En daarna heb ik wat ruimte om weer wat graven om de bodemuitlaat aan te sluiten.
:strip_exif()/f/image/TjCGXe6rjPAjghKehagy4dt3.jpg?f=fotoalbum_large)
Allereerst moet het beton 28 dagen uitharden voor ik iets kan doen. Ik heb trouwens milieuklasse XD2
Er zijn 3 opties.
1.tegelen
2a. Stucen op kleur
2b. Stuc + verf
3. Verven direct op beton
1. Tegelen
De beste afwerking is tegelen. Gaat een leven lang mee. Dat was nooit het plan maar nu de achterwand en de zijwanden zijn uitgebuikt is dat veel lastiger. Wellicht dat je veel kan opvangen door iets eraf te schuren en mozaïek tegeltjes te gebruiken. En onderwater zal t minder zichtbaar zijn. En volgens mij moet je eert stucen voor je kan tegelen. Dus 4 weken beton drogen, 4 weken stuc uitharden en dan pas tegelen.
2.stucen
Dan kan je stucen zoals bij een gemetseld bad maar dan moet je ook 2x 4 weken wachten. 4 weken beton en 4 weken voor het drogen van de stuc. Ik wil wel een blauw blad dus stuc op kleur. Maar ik zie veel mensen hun bad ook nog eens verven na het stucen. Maar hoe lang gaat stuc mee?
3. verven
De bedoeling is een 2 laags 2 componenten PU (polyurethaan) systeem te gebruiken. Een primer, 2k coating en topcoating. Volgens diverse zwembadbouwers de minste optie. Je zat vast aan het gebruikte systeem/merk. Als je na x jaar opnieuw moet verven dan het liefst het zelfde systeem ivm hechten. Anders moet je eerst zandstralen om de oude verf eraf te krijgen. En hoe vaak moet je verf opnieuw doen? 1x in de 5 jaar zou ik acceptabel vinden.
Zijn er lezers hier die kennis hiervan hebben? Ik ben veel aan t googlen maar ik nog niet alles duidelijk.
Voor de aandacht een foto van mij in 't bad om de schaal van t bad te tonen. :-)
Die heb ik id ook voorbij zien komen. Het lastige is dat veel adviezen van leveranciers en applicateurs zijn. Wij van wc-eend. Dat zie ik vooral bij foliebaden. Maar ik wil pertinent geen foliebad. Ik wil t vooral zelf doen.geldermalsen schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:04:
[...]
Is zelf polyester aanbrengen geen optie, dat zie je vaker gebeuren. ( Heb er geen verstand van.)
Voor nu staat 2k PU verf bovenaan voor mij.
1 laags 2k primer
2 laags 2k coating blauw
2 laags en 2k topcoating zijdeglans.
Ik heb nog 24 dagen en dan moet ik een keuze maken, :-)
Zwembad van heldin Nicole kende ik al. evenals die van Martin Vledder op youtube. Ik heb idd al besloten om voor zwembadverf te gaan maar zonder betegelde waterlijn. Nu nog even welke verf is de vraag. Ik heb besloten niet voor chloorrubberverf te gaan maar voor Polyurethaan.En dan specifiek van Holdbar. Dan is een tegelrand niet nodig. PU is ook op waterbasis.Jazsie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 00:22:
Folie kan je ook zelf doen, dat "lassen" (lees smelten) is snel geoefend.
Persoonlijk zou ik voor verven gaan en de waterlijn betegeld en als 2de optie folie.
Zie hier inspiratie mocht je het nog niet gezien hebben:
YouTube: Zwembad bouwen - Volledige versie
[...]
Hier wordt ook goed uitgelegd het verschil tussen polyester, epoxy en pu. Niet zozeer op zwembaden gericht maar op hout. maar het maakt het meteen wel duidelijk. Verwerken is iets lastiger en droogtijd is iets langer. Ondergrond moet dus wel goed droog zijn.Chloorrubberverf: Deze verf is te herkennen doordat deze oplost in thinner. Deze verf is eenvoudig zelf aan te brengen en goed bestand tegen chloor, reinigingsmiddelen en natuurlijk water. Ook warme bubbelbaden of spa baden zijn geschikt voor een behandeling met chloorrubber zwembadverf. De verf kan tegen temperaturen tot 80 graden!
Nadelen: chloorrubberverf is niet bestand tegen olie en vet. Om deze reden bevelen wij deze coating niet aan voor grotere zwembaden en gebruik in combinatie met kruiden-, badolie, boylotions en zonnebrandcrème.
Polyurethaan coating: Deze coating moet altijd worden gemengd met een verharder en wordt daarom ook wel 2 componenten coating genoemd. De coating is erg geschikt voor betonnen en polyester zwembaden en hecht tevens op vrijwel alle andere ondergronden. De coating is hard (en duurzaam), vergeelt niet en is uiterst bestand tegen chloor, reinigingsmiddelen en ook olie en vet.
Nadelen: PU coating is lastiger te verwerken als chloorrubberverf. Het heeft een lange droogtijd (zeker bij meerdere lagen) en goede weersomstandigheden nodig om aan te brengen. Verder hebben 2 componenten coatings altijd een “potlife” dit is een beperkte houdbaarheid nadat beide componenten zijn gemengd.
Ik moet alleen nog een bankje/trap maken met betonblokken. ik twijfel nog over welke volgorde ik hanteer.
1. beton laten uitharden 21 dagen > bankje metselen/stucen > laten drogen 21 dagen > verven
2. nu bankje metsen/stucen > drogen/uitharden samen met beton 21 dagen > verven
En de naad tussen beton en metselwerk gaat werken dus moet ik een flexibele naad maken met kitwerk en/of een 3mm membraan zoals in deze video.
Als ik dat niet doe er er gaat water zitten tussen de bank en de betonwand. En eerst beton verven en dan het bankje maken en ook verven is niet een goed idee schat ik zo in.
:strip_exif()/f/image/7SHUQVVhkg4MuP9opy7MZp9D.jpg?f=fotoalbum_large)
Inkoop van het raam en glas loopt vertraging op. De leverancier van het raam komt zijn beloftes niet na. Hij kon het antraciete raam niet binnen de beloofde 6 weken leveren. Nu had ie wel een zwarte liggen. Die zou ik maandag versturen. maar dat was Pinksteren. Geen reactie op mail en net gebeld en hij liep "net" weg. En ik wil t glas pas bestellen als ik het frame heb. Ik heb wel een maat doorgekregen maar dat wil ik toch zelf nameten.
Het wordt een gelaagd- geharde ruit 12.4.12 waarbij 1 ruit gehard glas is en 1 ruit gewoon glas extra helder. gehard is sterker maar als die breekt dan is de sterkte weg en breekt de andere geharde ruit ook en heb je een tsunami. En alleen gelaagd glas 12.2.12 is iets minder sterk. sterk genoeg voor een koi vijver maar niet voor bommetjes in een zwembad vermoed ik. :-) Ik kijk ook nog naar arcrylglas. is wel krasgevoeliger maar veel sterker.
Ik moet stilletjes aan beginnen met het metselen van het bankje en de trap. Die moet dan ook nog een week of 4 uitharden.
edit: zwembad/vijverraam is vandaag opgestuurd! hopelijk morgen binnen!!!
[ Voor 6% gewijzigd door Zuluman op 10-06-2022 17:04 ]
En voor de geïnteresseerden een financieel plaatje. Nog binnen budget van 10k voor t bad en 5k voor de rest van de tuin. Hier is meegenomen de verkoop van restmateriaal 500 euro. Al zeker 300 euro binnengehaald.
:strip_exif()/f/image/Z5RlVjXFyHSp8P7Pnal4Kh6q.jpg?f=fotoalbum_large)
Die had ik ook al op mijn lijst staan. Kwam ook in de video van Martin vledder voor. Maar ik ga daarna nog pu verf gebruiken.Luc S schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:22:
@Zuluman Begint echt schot in te komen, mooi project! Ik weet niet wat voor egaline je gaat gieten maar volgens mij is reguliere niet voor buiten/onder water. Ik heb voor de zekerheid Schönox FPL plus gepakt.
Ik moet ook nog het trapje met bankje metselen en stucen. Ik dacht cementmix te gebruiken maar dat is niet overschilderbaar. Ben nog bezig aan het onderzoeken wat saar het beste voor is en het snelste droogte zodat ik t kan overschilderen met pu verf.
Edit:
Weber cem of cemfast lijkt geschikt. Even bellen maandag of pu goed hecht op dit produkt. Twijfel of ik het hele bad hiermee stuc of alleen t bankje. Zal bij de naden tussen beton en gemetselde bankje wel een vezelmatje moeten gebruiken zag ik in een video.
[ Voor 16% gewijzigd door Zuluman op 17-06-2022 23:41 ]
Ik maak eerst een tentje tegen de zon en regen en dan van het weekend het bankje metselen en afsmeren. De woensdag erop de wanden en naden smeren. En het kozijn monteren.
In t weekend de rabatdelen van de schuur demonteren en de betonplexplaten hergebruiken om de steenstrips op te het lijmen. In die wand komt ook een waterval. En op de rand van achterwand komt een opbouw met het afdekzijl op rol.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QRUsjaPPTX4KqE381PtDgKos.jpg?f=user_large)
Weer een week later de blauwe pu verf. 4 lagen. 1x primer 2x basecoat en 1x topcoat. Ik denk dat ik een zijdeglans topcoat doe. Glans is te heftig. Mat is te vlak.
En dan 13 juli als de ruit wordt geleverd meteen plaatsen en bad vullen.
:strip_exif()/f/image/J4QBlUVYFKEEIUdpKKiUnHy0.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu wil ik een waterval plaatsen die je kan in en uit kan schakelen. De bedoeling is dat als de waterval aan staat de inlaten sluiten en het water wordt omgeleid. Je hebt dan een elektronische kraan nodig. Wie heeft eerder zoiets geplaatst?
Ons vorige intex opzet bad van 3x2m was ca 4 m3. Het nieuwe betonnen bad is 7 m3.
Om te beginnen wil de intex 2m/h zandfilterpomp nemen. staat in de schuur dus geluid is geen issue.
Daarbij wil ik een intex QS200 zoutwatersysteem met Krystal Clear. Dan ben ik voor 225 voorlopig klaar. ph doe ik voorlopig handmatig.
Idealiter wil ik upgraden naar de Sugar Valley station 1 controller. Dan kan ik alles in 1 apparaaat automatiseren. pomp, verlichting, zwembadafdekking, warmtepomp, waterval en zoutelectrolyse.
De station 1 heeft geen zoutelectrolyse maar de hydrolife is voor veel grotere baden. En volgens mij zou je me de station 1 een externe zoutelectrolyse van een ander merkt kunnen aansluiten. en alles bedienen via wifi lijkt me ideaal. koppelen aan domoticz.
Ik heb 2 vragen:
1. hou zouden jullie een permanent 7m3 bad behandelen?
2. Is er iemand die ervaring heeft met sugar valley apparaten?
p.s. ik ga ook in de winter in het bad. niet verwarmd maar om regelmatig een ijsbad te nemen.
ik had aangehouden badinhoud x 0,3 = 2,1. dan zou je bad in 3 uur volledig gefilterd zijn. ik zou dan 3x per dag 2 uurtjes aanzetten. deed ik met het opzetbad ook. welicht is 2m3 aan de kleine kant en zou ik voor 4 of 6 m3 pomp moeten gaan. en mijn pomp komt, onderkant pomp, 50 cm onder het waterniveau.Luc S schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:30:
@Zuluman Ik heb een speck badu magic 6 pomp met Hayward filter (glas) en het 26668gs intex zoutsysteem.
Het zout apparaat zit permanent in mijn leiding (kan ik dus niet omzeilen) en wilde niet teveel flow verliezen omdat ik overal 50mm buizen heb. Die je op het oog hebt is voor max 8 kuub (en 32mm), betekent dat ook dat hij voor jou dan straks zowat 24/7 aan staat? Misschien iets om rekening mee te houden omdat daar ook je pomp (flow) voor nodig is.
Hoe groot is je zandfilter dan? 6m3? Die intex 26668gs is 38mm, dan heb je toch ook een beperking?
ik ga voor de 6m3 pomp versie van intex met 38mm en de grotere zout elektrolyse van intex. beide zijn 38mm. passen goed bij elkaar volgens mij. en ik neem een separate ph doser apparaat. ph- alleen zie ik want zout elektrolyse zorgt dat de ph omhoog gaat.Luc S schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:19:
De zandfilter is ook 6m3 inderdaad.
Klopt er zit alsnog een vernauwing in die ik liever niet had gehad. Kon geen vergelijkbaar apparaat vinden toen met 50mm aansluitingen.
Ik twijfel nog om het nut om dan ook nog uv erbij te doen. en wat sturing betreft moet ik nog nader onderzoek doen.
ik heb eerlijk gezegd geen idee. maar wat ik me kan voorstellen is dat hoe kleiner de diameter hoe lager je debiet is en je dus langer moet pompen. of de snelheid/druk wordt groter en krijg je een erg sterke straal.daboemann schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:29:
[...]
Is er eigenlijk een nadeel om voor een "te groot" zoutsysteem te gaan? De minimale flow is natuurlijk iets om rekening mee te houden, maar buiten dat? Of zijn er nadelen waardoor je toch beter van 38mm naar 32mm kunt gaan voor het zoutsysteem voor kleinere zwembaden?
Wou net 2 lampen kopen. uitverkocht! Had op wat franse sites gekeken maar ook uitverkocht. prijzen lopen uiteen van 200 tot 400 euro per stuk. en ik kan gene alternatieven voor deze doorvoeren vinden.Luc S schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:39:
@TMCThomas Ik denk inderdaad wat @Plenkske zegt. Om het iets meer dezelfde vorm te geven als je afbeelding:
https://www.zwemland.nl/pvc-koppeling-50-x-50mm-pn-16.html
Met deze erin gelijmd:
https://www.zwemland.nl/slangtule-verloop-50-38-32mm.html
hoe stuur jij ze aan? met deze? https://www.zwemland.nl/h...et-afstandsbediening.html
Ik heb totaal 2800 gebudgetteerd. maar dat is incl. pomp, filter, warmtepomp, verlichting en leidingwerk.Jazsie schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:15:
[...]
Je hebt in ieder geval wel al de keus gemaakt om voor zout te gaan.
Dan heb je nog 3 opties:
1. Intex ZWS en eventueel losse pH regelaar.
2. Volledige ZWS systeem met pH regelaar.
3. Wat je zelf al aangaf, goedkoop en dan later upgraden.
Heb je een budget? er zit namelijk aardig wat verschil waarbij je met de Intex voor 250-1000.-- klaar bent zal de 2de optie meer richting de 1000+ gaat.
Dus wellicht handig om eisen vs budget af te wegen en dan te kiezen wat je bij je past.
7m3 is niet schrikbarend groot, ook met "budget" systeem zal je kristalhelder water hebben.
Werk zelf niet met zout dus kan niet zeggen hoe ik het zou doen.
[...]
Ik vind UV-C lamp wel de moeite, mijn chloor verbruik is een stuk minder dan voorheen. In jouw geval zal je ZWS vooral minder lang te hoeven draaien aangezien er minder chloor geproduceerd moet worden door je zoutcel.
mbt pomp zou ik voor een regelbare gaan of eentje met frequentie regelaar, dan kan je 24/7 filteren wat weer ten goede komt voor je waterkwaliteit, immers je ZWS kan altijd bijsturen wanneer nodig is. Laag stroom verbruik en toch ook niet te vergeten het geluid (ookal zit het in je schuur).
[...]
Neen, je zoutcel kan een X aantal chloor produceren per uur, heb je een "te groot" zoutsysteem dan zal deze gewoon eerder stoppen want je chloor niveau is eerder bereikt... Liever dat dan dat ie uren staat de draaien (op bv een hele warme zonnige dag) en moeite heeft om genoeg chloor te produceren.
Maar dat was op basis van chloor+ ph controller. Als ik kijk dan is sugar valley echt een stuk duurder dan hayward. en bij haward krijg je bij een licensed seller 2 + 1 jaar garantie.
Ik heb voorkeur voor de advanced flow 16 low salt. Maar de vraag is of de sturingsopties en het low salt mij € 1.000 extra waard. Zonder wifi is dat verschil nog maar € 500.
Als ik de flow 8 met een uv lamp neem dan heb ik ook een low versie. Verschil word dan nog maar € 300,-.
Dan moet ik voor € 300 verschil zelf de aansturing van pomp, verlichting, afdekking zorgen en een temperatuur sensor.
/f/image/uajEVWS98sd0UicwqSwf3Oq6.png?f=fotoalbum_large)
Jammer dat er geen flow 8 advanced is met low salt. Volgens de duitse site van hayward is er wel een 8 advanced.
De voorkeur is ook om aansturing in 1 apparaat te hebben en t liefs met wifi. is even duur en t is fijn dat wifi achteraf kan toevoegen. kan je je uitgaven spreiden.Jazsie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 01:31:
[...]
[...]
Hoe ga je de rest aansturen? Als je hier nog niets voor hebt of niet apart wilt dan is die extra aansturing wel handig.
Wifi zou ik dan wel weer handig vinden, geeft toch weer net wat meer gemak en controle maar dat is erg persoonlijk.
Flow 8 met UV-C lampt maakt het volgens mij nog niet een low versie. Immers moet er nog steeds minimaal 3-4 gram in voor de werking terwijl de low versie met 1,5 gram al tevreden is. Wel zal je minder chloor hoeven te produceren.
300,-- voor aansturing pomp/verlichting/afdekking en temperatuur is prima te doen maar dit ligt natuurlijk eraan wat je precies bedoelt met aansturing.
De Sugar Valley zou ik links laten liggen, deze is inderdaad in verhouding stuk duurder voor de zelfde functies...
Mijn voorkeur zou ook de Advanced Flo 16 low salt zijn met wifi.
(Aansturing zou ik zelf apart doen in mijn eigen domotica systeem).
Verder mis ik behalve bij de dure Sugar Valley de flowkamer, of zit deze al bij de Hayward?
Ik denk ook dat ik voor de 16 low salt ga. De 8 advanced is € 1175,- in Hongarije. Niet veel goekoper dus. En het is geen low salt.
De flowkamers zitten in de prijs bij Hayward.
Ik wil beginnen met de pentair azur 6m3 filterset en de flow 16 low salt. en dan in stappen de ph, rx en wifi toevoegen.
[ Voor 8% gewijzigd door Zuluman op 26-06-2022 11:55 ]
Mijn intex badje stond op een timer. Hij deed 3x per dag 2 uur pompen. Kan dat niet met een zws? Moet dat 24/7?Jazsie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:23:
[...]
Ik zou RX wel gelijk erbij nemen, eventueel later dan pH en wifi. Je wilt niet op tijd chloor gaan produceren maar op basis van gebruik...
Zonder RX kan je net zo goed een Intex ZWS neerzetten.
Verder prima keus zo om mee te beginnen.
Ik neem aan dat je de waterpomp aan een frequentie regelaar zet want anders is het wel stroom slurper aangezien je 24/7 doet filteren.
Ik was in veronderstelling dat een slim systeem optimaal filtert. Dus idd op zonnige dagen meer en het schema daar op aan past. Pf pompt als dat nodig is. Dan ontkom ik er niet aan een variabele pomp aan te schaffen. Vooral met zo een duur syateem.Jazsie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:07:
[...]
Kan uiteraard, alleen ontgaat mij dan beetje het idee van zo een duur zout systeem behalve dat je ook je verlichting etc kan aansturen in de zelfde app... of je moet het doen omdat het een "low salt" model is.
Neem sowieso bij start dan ook de RX sensor want anders ga je te veel chloor produceren wanneer bad niet in gebruik is en op de warme dagen of wanneer zwembad goed gebruikt wordt te weinig...
Water balans zal niet constant zijn met op timer filteren, maar is niet iets om zorgen te maken mits je genoeg filtert/pompt waarbij de zws genoeg chloor kan produceren (ook op de warme dagen).
:strip_exif()/f/image/ageHBheKMgfFu6CAoUlX21Ev.jpg?f=fotoalbum_large)
Van het weekend afsmeren met cemfast. En de wand van de schuur ook meteen lijmen met steenstrips.
De levering van de antracieten golfplaten schutting (uit 1 stuk) is helaas niet gelukt voor de bouwvak. Ik moe dus tegen die oude en vergane schutting aan blijven kijken voorlopig.
Zwembadverf van Holdbar is ook binnen. Volgende week ga ik verven. Ik heb semigloss genomen zodat ik anti slip kon kiezen. verf moet 7-14 dagen drogen. met mooie weer op komt schat ik 7 dagen. Zwembadranden zijn ook besteld. Buitenkant bad wordt wit.
Ik was plan een Hayward aquarite low salt 16 te kopen bij een van de de Nederlandse sites, zie ik net dat de van €1250,- naar €1550,- is gestegen.
Toch even ge-shopped en van [Mercapool (spaans) op ebay een Hayward Aquarite low salt 8 gevonden voor €925,- incl. verzending. Volgends de specs heeft deze dezelfde functies als de nederlandse advanced. Aansturing pomp, verlichting en afdekking kan hij ook. Hij is zwart ipv wit en helaas hadden ze geen RX sensor te koop. Die koop ik wel los van een Nederlandse site. Wel een risico ivm garantieafhandeling maar voor zo een groot prijs verschil kon ik t niet laten.
[ Voor 12% gewijzigd door Zuluman op 07-07-2022 14:22 ]
Ik heb voor mijn bad 3,2m x 1,85m netto voor een lage wandafzuiging gekozen omdat een skimmer niet kon vanwege het ontwerp. Ik heb bewust niet een bodemafzuiging genomen omdat dat lastiger is te maken enlastig is te herstellen.geldermalsen schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:49:
Ik kwam laatst een zwembad tegen die geen skimmers heeft. Op de bodem had dit bad een soort van rij met kleppen waaronder het water vandaag wordt gezogen, hebben jullie hier ervaring mee?
Ik ga wel een skimmer functie maken. Ik heb gekozen voor een infinitierand over het zwembadraam wat ik 5cm lager heb gemaakt dan het bad. Onder het raam heb ik een goot die het water in een 500l ondergrondse opslagvat laat lopen en van daar naar de pomp gaat. De overflow functionaliteit is was lastig te maken en doe ik later.
Een skimmer is voor het drijvende vuil. Nu hebben wij geen bomen in de tuin en vlt drijvend vuil enorm mee. Mijn intex bad wat ik voorheen daar had staan was 3x2m en had ook geen skimmer. Af en toe met het schepnet was voldoende. Stofzuigen moet wel vaker. Vooral bij veel gebruik. Een skimmer is voor kleine baden / plunge baden echt geen must en je kan best zonder.
Ik heb hemelsblauw genomen voor in het bad. En welk merk heb jij gebruikt? Ik heb Holdbar PU. Dat is op waterbasis Eerst een primer laag, dan 2 lagen verf op kleur en dan een topcoat zijdeglans met anti slip. Dit is een van de betere PU lakken. Ik heb bewust geen chloorrubber verf of epoxy genomen.Luc S schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:45:
@Zuluman Ik weet niet welke kleur verf je gaat gebruiken in je bad maar ik heb alles wit en begin toch last te krijgen van een smerige gele/bruine waterlijn op de zijkanten (ik heb trouwens gewoon een skimmer). Waarschijnlijk toch drijvend vuil i.c.m. zonnebrand ofzo.
Met een beetje boenen kreeg ik het niet zomaar schoon (zonder bang te zijn om de verf van de stuc af te schuren). Met een beetje dasty op een sponsje heb ik het enigszins lichter gekregen maar een lichtgele rand blijft nu nog steeds over. Bovendien lijkt het me niet verstandig om met dasty aan de gang te blijven in zwemwater![]()
Ben me dus nog een beetje aan het beraden wat te doen want op het tempo waarop dit vies wordt moet ik elk jaar de waterrand opnieuw gaan schilderen.
:strip_exif()/f/image/TgH92KBBsMFYKxFeslKhI8Ce.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KdXyEZgVtc1bnND4o9BqeyAz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OPLZGNWn7Ds0NgNyn9Y0xKIF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het Hayward productgamma is erg ondoorzichtig en verschilt per land. Raar dat er in NL geen 8 m/h versie is van de low salt en de advanced.
Op de site www.smartswim.net staat veel meer info over het apparaat dan op de diverse Hayward sites.
Ik heb de redox chip en meter gewoon hier in nl besteld. Prijs scheelt niks.
Egaline vloer ligt erin. Ging niet echt soepel. Wat luchtbellen. En de kleur is niet helemaal egaal. Denk dat het mengen niet optimaal was. Lastig als je t nooit eerder hebt gedaan.
Vandaag nog even de bankjes afwerken met weber dry topflex seal over de weber dry cemfast heen.
Oorspronkelijk wou ik een greenwall op de schuur. Maar dat is een project op zich. Ik heb geen tijd genoeg om echte planten uit te zoeken. Wand staat op het zuiden en de planten moeten dat wel aankunnen. Bewateringssyteem etc. Toen dachten we om steenstrips toe te passen die ik wou zijn pas over een maand of 2 te krijgen. (Bovenste)
De rabatdelen heb ik eraf gehaald en de betonplex hergebruikt op de schuur. Zo heb ik een goede achtergrond voor wat ik er op ga zetten.
:strip_exif()/f/image/ygyZy6TO5SRY6r1fMF44GuTh.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien de tegels niet te krijgen zijn weer change of plans. Ik wil de wand doen voordat ik het bad ga verven want dan kan ik er niet meer bij gedurende de 7 dagen uitharding.
Toen kwa. Ik dit tegen. Kunsthaag van 1x1m. Als t meezit vrijdag en zaterdag de achterwand van de schuur met kunsthaag bekleden. Randje erom heen en wat spots op richten.
:strip_exif()/f/image/0Ae2Q2TsDRuxEEVm1UZmeB5J.jpg?f=fotoalbum_large)
Zondag ga ik aan de gang met de pu zwembadverf. Dan 7 dagen uitharden en daarna vullen. In de tussentijd de techniek aansluiten.
:strip_exif()/f/image/R7Abf7tO5vHagqYlZqkfvPas.jpg?f=fotoalbum_large)
Raam is ook binnen.
[ Voor 4% gewijzigd door Zuluman op 20-07-2022 18:08 ]
Ik wil in de zomer ook mijn bad juist koelen. En de verwarming alleen in het voor en najaar gebruiken. Niet voor mij want hoe kouder hoe beter maar voor de fam. Nu heb ik een compleet betonnen bak die 2/3 in de grond zit dus zullen temp schommelingen wel meevallen.
Www.kunsthaagvoordeel.nlJazsie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:42:
[...]
Nice, ziet er veel belovend uit.
Vraagje; waar heb jij die kunsthaag vandaan?
[...]
Ze hebben een showroom maar die is pas weer de 25e deze maand weer open en t is een eind uit de buurt. Jammer dat ze niet meer foto's hebben van een gemonteerde wand. geloof alleen bij de Vegetatie Jungle wit varen Plantenwand – 100x100cm hebben ze dat wel. en die is echt veel te druk. al is dat wel binnen.Jazsie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:54:
[...]
Bedankt, ik wacht met smart af met foto's.... zit hier ook naar te kijken namelijk maar heb nog geen keus kunnen maken.
Wat ik nu heb gekocht is een gok. Het liefst had ik iets met opvallende kleine fell gekleurde bloempjes. maar die kan je altijd achteraf zelf toevoegen.
edit: @Jazsie zo ziet ie er live uit. vandaag binnengekomen.
[ Voor 24% gewijzigd door Zuluman op 21-07-2022 11:26 ]
Dit is het geworden kwa zwembad techniek voor mijn netto 6,5 m3 plungepool.
Pomp: Aqua Plus 4 zwembadpomp 7m³
pompregelaar:1x iSAVER+ 1100 frequentieregelaar
zandfilter: Hayward Powerline top mount zandfilter 6m³ met Glasparels fijn
verlichting Hayward mini led wit
zoutelectrolyse: Hayward Aquarite advanced low salt met Redox kit
nog op de lijst voor september
- full inverter warmtepomp merk nader te bepalen
- ph kit voor de aquarite
- waterfall in de jungle wall
Ik had de Hayward mini RGB led gewild maar die al maanden nergens verkrijgbaar. alleen op een franse site voor 408 euro per stuk en ik heb 2 nodig. De liner variant had gekund met wat aanpassingen. Ik heb nu voor wit gekozen aangezien het bad toch blauw gekleurd is. En ik verwacht niet dat ik het water geel, rood, paars, etc ga kleuren. Ik ga wel met de jungle wall met RGB spelen.
Als referentie heb ik even gekeken naar het zwembad van Unembeza in Zuid Afrika waar ik in 2019 was. Dit is toch wel het effect wat ik zocht. Foto by Zulu :-)
:strip_exif()/f/image/fld1edk8dOE9MrvXUeHUFgcz.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget bijna 16k. 1K over budget. Ik schat dat ik ca. door onervarenheid ca. € 1.000,- aan onnodige fouten heb gemaakt en inefficienties. Budget voor zwembadtechniek is substantieel verhoogd maar voor de tuin is veel lager uitgevallen.
Tips zijn welkom. Ik heb nog niks verlijmd.
:strip_exif()/f/image/SZ869LHUmbGgBaQJXkJyYaoX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CMEJh7rJ6HbWk5MXZychyri1.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas heb ik de rx uitbreidingskit niet. Ik had m besteld bij toppy maar kreeg een een Pool RX Socket - Uitbreidingsoptie Hayward Aquarite Flo voor € 289,-
De kit bestaat uit de sonde, chip, calibratievloeistof en T-stuk 50/63 mm. Geleverd is echter een Redox meetpomp. Er is dus een foute foto en foute omschrijving van het betreffende artikel op de website. Ik heb Toppy hierover benaderd en die geven na een aantal mailwisselingen aan dat het wel het juiste artikel is maar een foute foto en tekst betreft.
Vervolgens werken ze totaal niet mee aan het vinden van het juiste artikel. Nu heb ik zelf na wat uitzoekwerk wel het juiste artikel kunnen vinden op hun site dat dezelfde foto en omschrijving heeft maar een ander artikelnr. en een andere prijs van € 399,-. Ze willen dus niet het juiste artikel leveren omdat ze dan € 110,- verlies lijden. Wettelijk gezien moeten ze het wel leveren. Ik ben klasr met toppy. Mijn Spaanse leverancier is een stuk klantvriendelijker.
Wat me opvalt bij de gebruiksaanwijzing van de Hayward Aquarite flow low salt is dat er op d3 achterkant Sugar Valley S.L. staat. Hayward = Sugar Valley.
En ik probeer de Aquaforte aan te sluiten op de Hayward Aquarite maarcik kom er niet helemaal uit. Alleen de aan/iit input ontbreekt op de Hayward.
[ Voor 16% gewijzigd door Zuluman op 31-07-2022 17:05 ]
Links is de handleiding van de Hayward Aquarite advanced flow low salt. Rechts is de handleidng van de 1x iSAVER+ 1100 frequentieregelaar frequentieregelaar voor de Aquaplus 4 zwembadpomp.Bobz schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:51:
[...]
Wat is links? Wat is rechts? En wie stuurt wie aan op de onderste foto?
De 1x iSAVER+ 1100 frequentieregelaar kan worden aangestuurd door de hayward Aquarite advanced low salt, die naast de zoutelectrolyse, de warmtepomp aanstuurt. De Hayward heeft ook een flowmeter. De optionele RX en ph zijn in bestelling.
Vandaar datr ik het hier post voordat ik t vastlijm. :-)Eusebius schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:52:
[...]
Heb je op het laagste punt een kraantje zitten om de leidingen leeg te laten lopen? Weet niet of het een permanent zwembad is of verplaatsbaar. Maar niks vervelender als dat je een keer water uit de leiding wil halen en moet gaan zagen ;-)
thanks voor de tip. Ga ik meteen een kraantje uitzoeken en plaatsen.
[ Voor 28% gewijzigd door Zuluman op 31-07-2022 19:59 ]
De Aquarite heeft ook een "gewone" pomp aansluiting voor aan uit. Dit is het volledige schema.Bobz schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:38:
[...]
Het mooiste zou zijn om ze analoog te koppelen maar of de aquarite een analoge uitgang heeft is niet echt duidelijk. Die 4-20mA zou kunnen maar die staat niet beschreven, deze matched ook niet met de 10mA ingang op de Isaver. Het makkelijkst is dan digitaal met 3 snelheden zoals hieronder in mijn supergeweldigmooie schets 😜. Optioneel zou je er nog een eigen aan/uit schakelaar aan toe kunnen voegen. Wellicht moet die overbrugd worden omdat hij anders misschien niet loopt.
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door Zuluman op 31-07-2022 21:02 ]
Ik heb de AQR-HC-0LSBobz schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:08:
[...]
Misschien toch een beetje tricky aansluiten zo. Ik had zonet een complete handleiding gedownload van een iets ander model, daar stonden alle aansluitingen nog een per stuk uitgelegd, met wat bijbehorende instellingen. Zal straks eens kijken of ik de low salt versie kan vinden. Ik zag daar geen relais met potentiaalvrije contacten voor de snelheids uitgangen, dan wordt spanning ook nog wel een belangrijke factor om het niet op te blazen
Welk AQR….. model heb je?
Nergens staan modellen vermeld in de handleiding. Ik moest m aanzetten en t display vergelijken met de plaatjes op smartswim. op swimnet moet je de low salt kiezen. deze dus https://www.smartswim.net...GENERAL-2019-2020-ENG.pdf
Dit is mijn circuitboard.
De gebruikte PVC is dikwandig 3.2mm dik. ik was in de veronderstelling dat dit tegen de druk kan. PN16 is 3,7mm dik. pn10 is 2.4mm.Jazsie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:55:
[...]
Het eerst wat mij opvalt dat je volgens mij HWA leidingen gebruikt ipv drukleiding (gezien de kleur...).
Jammer van Toppy.nl, valt mij toch tegen van hun mbt service.
Zoals ik het zie ondersteund je Hayward ook variabele pomp snelheden.
Die moet je dan als volgt aansluiten:
Hayward <> iSaver
1 (slow) <> Di4
2 (medium) <> Di3
3 (fast) <> Di2
Vervolgens:
4 (common) naar 9 (filter pomp) op de Hayward.
COM van je iSaver naar 10 op de Hayward.
Zover ik heb begrepen gaat de iSaver de pomp inschakelen zoodra je 1 van de snelheden is doorgeschakeld met de COM. Is er geen snelheid gekozen dan gaat de pomp uit.
De Hayward gebruikt 9 & 10 voor het schakelen van de pomp, In plaats van de pomp te schakelen doe je nu dus de COM van de iSaver onderbreken en zal dus de pomp uitschakelen ongeacht welke snelheid de Hayward heeft ingesteld.
Mogelijk kan je 9 & 10 helemaal overslaan, maar dat moet je dan testen of de Hayward ook de contacten verbreekt van de snelheden wanneer de pomp uit moet staan. De tekening laat zien dat de pomp apart geschakeld moet worden met daarnaast de 3 snelheden en dus zou ik zeggen dat dit niet het geval is...
[...]
Ik ga nog even bellen met isaver. er zit een stikker op van een nederlands bedrijf.
In de tussentijd maak ik de techniek af en ga ik de zwembadranden op maat zagen. Ik ga basalt vensterbanken 20cmx2cm gebruiken met lengtes van 125cm (buiten en binnen te gebruiken) en een zaagtafel huren.
De tuintegels en schutting hebben vertraging dus dat wordt ergens in september pas helaas.
Ik heb op de diverse vijver fora over gelezen en de meningen hierover zijn verdeeld. Dikwandig pvc moet voldoende zijn. De druk is verwaarloosbaar laag als je 50mm gebruikt. Ook diverse zelfbouw zwembad sites hebben het over dikwandig pvc en niet over druk pvc.Jazsie schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:26:
[...]
Lekker bezig !
Effe nog terug te komen mbt leiding dikte dat je aangaf, HWA leiding is dan wel PVC maar is anders samengesteld dan drukleiding PVC.
Dikte zegt dus niet veel in dit geval. Geen idee waarom je HWA leiding gekozen hebt ipv gewoon drukleiding.
Zoveel duurder is het niet namelijk en het is niet dat je er 100en meter/koppelingen van nodig hebt.
Maar dat is mijn mening, ik zie een mooi setup en vervolgens gaan bezuinigen om leidingen die eigenlijk cruciaal zijn.
Ik heb het niet gekozen omdat ik wou bezuinigen maar omdat ik onwetend was over dit onderwerp. Als je echt druk pvc nodig hebt dan kan ik mij niet voorstellen dat je flexibele leidingen zou gebruiken. Ik kan overal bij dus mocht het fout lopen dan is het een dag of 2 extra werk.
Het is echt niet allemaal over rozen gegaan de bouw. En alles is verre van perfect maar al doende leert men. En waar nodig herstel ik gemaakte fouten. Daar moet ik dan wel leergeld voor betalen.
de Hayward Aquarite flow advanced low salt heeft een RX chip + sonde nodig voor de Redox meting zodat hij de hoeveelheid benodigde zout electrolyse kan aansturen wanneer nodig.
Nu hebben ze bij Toppy mij de rx-socket-hayward-doseerpomp toegestuurd. Een sonde, pomp en calibreervloeistof. Maar mijn inziens gebruik je geen doseerpomp bij een ZWS toch? Je voegt immers geen chloor toe maar die maak je met je zws. Is deze pomp voor een gewoon chloor systeem?
:strip_exif()/f/image/PbC3RaUEjPGzl5mYBt4uIuBe.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze hebben hun fout toegegeven maar willeen alleen korting op dit artikel gevel, ik mag m terugsturen maar ik krijg de weergegeven set niet.
[ Voor 22% gewijzigd door Zuluman op 06-08-2022 21:28 ]
Ik weet niet of de sonde ook voor ph te gebruiken is. ik vermoed niet En dan mis nog de bijbehorende chip. ?Je hebt voor de RX en de Ph optie een separate chip nodig. Die chips zijn wel t zelfde geloof ik.Togi schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:30:
[...]
Heb bij de sugar valley wel gezien dat ie een pomp aan stuurde voor de ph
Misschien dan je hem daarvoor kan gebruiken
En is las op de site van zwemland dat de kits voor zowel de Hayward als de Sugar Valley te gebruiken zijn. Zelfde merk uitendelijk.
Ik zat ook al te kijken naar de losse sets in je link van sauna en zwembaden. Daar heb ik overigens en flowchamber gekocht voor de 2 sondes, doseeraansluiting en de flowmeter die zat al bij de Hayward Aquarite advanced low salt inbegrepen voor de € 925,- terwijl die overal 99,- kost als optie. En ik wil ook een temp meter.Jazsie schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 00:53:
[...]
Klopt, doseerpomp voor chloor gebruik/heb je niet bij ZWS systeem. Maar je hebt wel voor je pH.
Heb opgezocht naar de handleiding van de Hayward Pool RX socket; dit is gewoon een complete chloor meter met doseerpomp. Was het een "domme" doseerpomp dan had je deze nog kunnen in zetten voor je pH regeling.
Heb je dus niks aan.
Enige wat je kan gebruiken is de sonde, maar dan moet je nog steeds een losse rx/ph chip kopen.
Ik zou deze retour sturen want volgens mij is het anders een dure sonde...
Als je geen kit kan vinden kan je het ook gewoon zelf samenstellen:
- 2x losse pH/Rx chip (https://www.saunasenzwemb...lley-redox-en-of-ph-chip/), wel verifieren of deze dus ook in die van jouw werkt.
- Losse pH sonde origineel of lekker cheap (https://nl.aliexpress.com/item/32507670289.html).
- Losse Rx sonde origineel of lekker cheap (https://nl.aliexpress.com/item/32956613825.html).
- "domme" doseerpomp voor pH regeling.
Alleen effe kijken hoe je de sondes in je leidingen gaat plaatsen, via kant en klare "flow kamer" of ook lekker goedkoop direct in de leidingen zelf door middel van een T-stuk of aanboorzadel.
Om je pH dosering compleet te maken moet je ook een injector hebben die je op de leiding plaatst.
Uiteraard zou je ook gewoon enkel voor de Rx optie gaan zonder pH, maja dat vind ik weer zo half half iets, moet je als nog je pH in de gaten houden/handmatig corrigeren![]()
.
De flowmeter had al een leidingstuk maar ik had er geen voor de 2 sondes, tempsensor en doseeraansltuing. Vandaar dat ik deze flowmeter heb gekocht op voorhand zodat ik niet later mijn leidingen weer moet aanpassen. De flowmeter zet ik in de flowchamber en het stuk wt ik bij de flowmeter kreeg ga ik gebruiken voor de temp.
Dat mbt de tempsensor in een injectorgat dacht ik ook maar wist niet zeker of dat kon ivm de maat aansluiting en of de sensor past.Jazsie schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 01:28:
Ah kijk eens aan.
Je kan overigens ook de temp sensor in je flow kamer zetten, zie dat er nog 1 plek over is voor een 2de injector echter heb je er maar 1 nodig voor je pH.
Ik zou dan gewoon voor 2x losse rx/ph chips met 2x sondes gaan en een doseerpomp voor pH.
Ik heb de vraag gesteld bij saunaenzwembaden of de Sugar valley chip werkt op mij Hayward AQR-HC-0LS. Ze zullen zich wel afvragen waar ik die vandaan heb. :-)
Nu nog een warmtepomp uitzoeken. Dacht deze maar t liefst niet van toppy/wéau vanwege de slechte ervaringe bij toppy.
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
:strip_exif()/f/image/UWZZH8Hjk3lCjcEQ0byvOuk5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de handdoek in de ring gegooid voor dit seizoen. Het aanbrengen van de verf is niet naar zin gebeurd. Tijdens het aanbrengen van de kleur zag ik pas hoe oneffen de betonwand was. (zie je niet op de foto) Heel veel kleine pinholes kwamen naar voren en die waren niet te vullen met de verf. Daarbjj komt de late levering van de schutting, tegels en zwembadranden.
Na contact met de verkoper van holdbar kwam ik erachter dat ik het beton ook had moeten stucen met watervaste stuc. Alhoewel de primer van epoxy is en wel aan beton hecht. Dat gaf de eerste persoon war ik mee contact had ook aan. En de base coat hecht wel aan de epoxy. De bankjes heb ik wel met watervaste stuc gestuced. Ik twijfelde nog om het beton daarmee te doen maar ik dacht dat dat dubbelop was.
Buiten dat is het bad gewoon niet strak. En met al die pinholes gaat het volgens mij fout omdat daar niet overal egaal verf in zit en de topcoat die transparant is droogt wit op in de gaatjes.
Achteraf gezien had ik gewoon moeten stucen met cement stuc en chloorrubberverf moeten gebruiken. Blijkt dat je PU verf net als chloorruberverf eraf moet stralen.
Ik heb nu 2 opties.
1. liner in het bad maar ik vraag me af of ik uit komen met mijn beton doorvoeringen ca. € 1.000 / €-1250
2. verf eraf stralen, watervaste stuc + verf (PU van ander merk of chloorrubberverf) ca. € 1250,-
Daarnaast blijkt de lokatie van de warmtepomp niet geschikt te zijn. Ik dacht m tegen ijn schuur aan te zetten waar ik maar 35cm diepte heb. Ik ben er nu pas achtergekomen dat afhankelijk van het model 20-35cm van de muur moet staan. Op de schuur is geen plek meer of ik moet 1 paneel verwijderen of de panelen ca 10cm ophogen. Ik heb een model gevonden wat wel tegel de muur kan en van de zijkant en van boven aanzuigt maar weet nog geen prijs. Ik ga waarschijnlijk ene dak aanbrengen tussen mij en de buurman waar die op kan staan. Mijn Brazilaanse buurman vindt t goed idee. Dan kan hij droog barbecueën in de herfst en winter.
Ik had gehoopt voor mijn vakantie klaar te zijn maar helaas en na 1,5 week van mijn vakantie op is heb ik besloten te stoppen. Ik baalde enorm en voelde mezelf als een enorme mislukkeling. Ik voelde mij ook schuldig dat ik de zomer van mijn gezin had verpest. Inmiddels ben ik de stress en schuldgevoelens kwijt en ben ik weer helemaal zen.
Je leert jezelf goed kennen zo. Ik ben slecht in plannen maar een die hard doorzetter. Dan maar een half jaartje later. Maart 2023 is de nieuwe deadline.
Voor nu ga nog even van mijn laaste 1,5 week vakantie genieten. Strand is 20 min fietsen dus zo erg is t niet allemaal.
Stucen wil ik dan laten doen. En weber topflex seal is prijzig en ik weet t niet zeker maar er moet dan ook eerst een laag cemfast onder.Luc S schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:07:
@Zuluman Ah shit man, dat bepaalde keuzes waarvan je de voors en tegens goed naast elkaar had gezet je dan toch op kleine details weten te pakken. Balen zeg inderdaad.
Mooi dat je het naast je neer hebt kunnen leggen. Alleen maar thumbs up voor mensen die niet dagelijks zwembaden bouwen om aan dergelijk project te beginnen (je koopt er helaas niks voor natuurlijk…)
V.w.b. het vervolg, is het er niet af te schuren? Is je raming met stucen obv zelf stucen? Want dan is die wel hoog denk ik.
Maar goed plan om het zwembad even te laten voor wat het is en nog van de vakantie te genieten
Ik twijfel om gewoon een laag chloorrubberveef over de PU heen te zetten. Oplosmiddelhoudend kan over water. Morgen even wat bedrijven bellen en navragen of het kan en of chloorrubberverf wat dikker is. Pu is net latex.
Is niet goed te zien op camera. Op een close up zie je meer. Je kan verfverwijderaar gebruiken, schuren maar t snelste en beste is zandstralen.Jazsie schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:24:
[...]
Minder, zag je foto en dacht echt "wow dat ziet er gelikt uit".
Desalniettemin, goed om effe rust te nemen en later weer op te pakken. Ik had het niet na kunnen doen wat je tot zover hebt gedaan en van dit soort dingen leer je alleen maar. Weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen.
Nog altijd tof dat je hier alles post.
[ Voor 35% gewijzigd door Zuluman op 12-08-2022 00:30 ]
Ik ben me nog aan r verdiepen in zandstralen. Bij boels kan je een 25l ketel huren maar je moet nog apart een compressor huren.Jazsie schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
Ahhja, doet me denken aan iemand van hier die dit ook heeft gehad.
Zandstralen is goed zelf te doen zonder al te veel kosten, ik zou daar voor gaan indien je geen liner wilt.
Vind overigens de prijs voor liner best veel voor dat formaat, doe je dit dan zelf plaatsen of is dat met installatie?
Eventueel afwegen hoe lang verf mee gaat vs liner. Stel dat liner 10jr mee gaat en verf 5.... dan wist ik het wel.
[...]
Liner zou ik laten plaatsen. Als t een rechte bak zou zij zou ik t misschien wel proberen maar met die trap is t veel te lastig.
Het zelf doen van een casco is goed te doen maar afwerkingen zoals stucen of een liner moet je gewoon laten doen als je afwerkingseisen hoog liggen. Heb mijn serre met wandverwarming ook zelf gebouwd maar de wanden laten stucen.
Ik denk nog even na over een liner.
De pomp gaat over 1,5 week aan voor het eerst. Ik ben bezig met de laatste punten. Hij is geschikt voor een frequentieregelaar volgens toppy. Ik heb een isaver 1100 erbij gekocht.BounceMeister schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:40:
[...]
@Zuluman Hoe bevalt deze pomp? Is het deze? (Zo ja, werkt die dan ook met een frequentieregelaar?)
[ Voor 4% gewijzigd door Zuluman op 31-05-2023 08:29 ]
:strip_exif()/f/image/ko9VcPbUqDMKTAmx3dlFiuKZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UUybcY0b9lzzQB2PIiMv4GH1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Zuluman op 16-06-2023 19:24 ]
thanks. Nee dit soort ramen maken ze veel bij vijvers. Dit is ook een vijverraam. Is gelaagd gehard glas van 12.12.2. Dus 2 ruiten van 12mm gehard glas met een 2mm folie ertussen. Is wel sterk genoeg maar de randen zijn gevoelig. En als t breekt dan heb ik een tsunami van 2,6m3 in de woonkamer mocht de pui openstaan. :-)Hmmbob schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:54:
Dude, jij hebt een raam in je zwembad? Hoe cool!
Niet bang dat dat breekt?
Acrylglas is 3x -4x zo duur. Ik neem die gok wel. Het is maar water. :-)
3,2m x 1,8m binnenmaat 1,2m waterhoogte. Raam is 2,5m x 0,45m. kozijn is 2,5 x 0,5m er komt nog een overloop/beschermrand die ik aan engineeren ben.
Thanks. Vinden wij ook. Alleen is het nep. :-)t14wo schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:49:
[...]
Wat is dat voor begroeiing tegen de schuur aan? Ziet er echt tof uit.
Zuluman in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Edit: 2e vraag: ik heb een low salt systeem. 1,5 gram per liter. Bad heeft ca. 6250 liter dus ca. 9,375 kg zout. Klopt dat?
[ Voor 17% gewijzigd door Zuluman op 06-06-2023 21:07 ]
Hornbach noemt het op de verpakking en op de site glaszand 0,5 - 1,0 mm. IS dat wel hetzelfde als glasparels die ik nu heb?Jazsie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:17:
[...]
Je kan gewoon mixen, sterker nog wil je de beste filtratie hebben dan maak je gebruikt van 3 verschillende maten (groot / middel / fijn) in lagen op elkaar.
2e vraag weet ik niet, staat vast in de handleiding.
[...]
Ik ben net wezen kijken en het heeft toch een heel andere structuur. Meer als zand. Die glasparels die ik heb zijn echte bolletjes. Zo maar even online bestellen maar.Jazsie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:42:
[...]
Geen idee welk je nu hebt maar glaszand is het zelfde naar mijn mening, gewoon andere benaming.
Ik heb zelf "glasparels" van Intex, en die zijn 0,4-0,8mm.
Nee die glasparels zijn erg klein en glad. In de order stond ook fijne glasparels. Bij de hornbach lijken ze iets groter maar zijn niet glad maar hoekig net als zand.Jazsie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:54:
[...]
Ahh dan heb je nu zelf "grotere". Denk niet dat het verder echt iets uit maakt.
Ja die idd. Ik had verleden jaar een 25kg zak gekocht maar er moet 45kg in.Jazsie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:39:
Ahh, dan zoek je iets zoals deze @Zuluman:
>> https://www.toppy.nl/product/7414/glasparels-fijn-20-kg.html
Edit:Ik heb een 7m3 pomp en 6m3 bad. Filter is 6m3. Dus gewoon 50kg.
[ Voor 81% gewijzigd door Zuluman op 16-06-2023 19:25 ]
Op de site van toppy staat dat als je glasparels gebruikt je alleen maar fijn moet gebruiken. bij de specs van mijn pomp staat 50kg filterzand of 45kg glasparels. Ik heb 20kg besteld. Door shrinkflation hebben ze geen 25kg zakken meer maar gelukkig had ik verleden jaar een 25kg zak en hoef ik geen 2 te bestellen.BounceMeister schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:23:
[...]
Ik las tijdens mijn zoektocht naar zandfilters dat je bij meer dan 20kg glasparels, dus bv 45kg, de helft grof en de helft fijn moest doen. De groffe onderin geloof ik. Ik weet niet meer bij welke winkel dat vermeld stond.
Ook meteen zout besteld. Ik had vandaag willen vullen maar dat wordt vrijdagochtend als de levering meezit. Schutting is ook vertraagd met een week.
[ Voor 7% gewijzigd door Zuluman op 07-06-2023 22:19 ]
ik bedoelde 50kg filterzand OF 45kg glasparels....tikfout. maar op de site van toppy staat bij mijn hayward 6m3 topmount zandfilterpomp dat er 45kg glasparels in moeten. en op het vast zelf staat 50kg bij filterzand.J.E. Weinor schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:08:
[...]
50 kg filterzand en 45kg glasparels is samen 95kg in het vat lijkt me niet goed ,het zal wel of zijn.
Of je moet een knoest van een vat hebben achter de pomp waar 95 kg in moet.
Met zand als filtering gaat meer KG in tegenover glasparels wat minder in moet staat wel op de specificaties bijv. zand 50 kg glaszand 45 kg en glasparels 40 kg als indicatie, en het maakt niet veel uit dat er een kilo meer of minder inzit.
Heb een intex ZFP 6m3 met Vitrosphere Nano glasparels zak 20 kg volgens gegevens intex filterzand 23kg filter glas 16 Kg.
De glasparels kan zelf met met minder Kg in maar heb er gewoon 15 kg in zitten, kan er een kilo naast zitten al gooi je de hele 20 kg er in filteren doet het zeker erg nauw komt het niet op aan.
Glasparels zijn wel wat duurder maar gaan ook veel langer mee en geen last dat de parels het zwembad in terecht komen wat wel met zand of glaszand voor kan komen wat ik gelezen heb in deze topic.
Glasparels zijn ronde gladde glazen bolletjes dan zand of glaszand en denk door slijtage er ruwheid van het structuur meer onderhevig is door de samenstelling en slijtage in het bad kan komen. maar weet het niet zeker daar kan iemand vast weer over vertellen denk ik.
Ik ben tevreden met de glasparels en al 2 seizoenen mee gedraaid en kraak helder net als het zwembad.
ik heb voor glasparels gekozen voor de lange levensduur.
Mijn oog is gevallen op de Aquaforte 5,5 kW SC980. Iets overkill voor en 6,3m2 bad. Iemand ervaring of een andere suggestie?
Mijn bestelling is vertraagd. Kan ik tijdelijk de pomp aanzetten met maar 25kg glasparels erin?
Ben nu aan t vullen.
Vanochtend even gemeten en waterniveau was gelijk ( onder t raam) en ondergrondse infra lekt niet en lampen doen t ook nog.
Vandaag opnieuw gekit. Ik kon nergens zo snel transparante aquaforte vinden en dus bij koi kas in Monster waar ze wel zwart hadden maar geen transparant kreeg ik parasilico aquarium transparant mee. En hij is waterdicht. Helaas niet alle koppelingen in de schuur. Bij laag vermogen valt t mee.
Filter afgevuld want de rest van de glasparels werd vandaag bezorgd. PH en zoutniveau op orde. Nu nog begrijpen hoe de zoutelectrolyse start. De redox nog calibreren. Hoop dat ie nog werkt want de sensor zat niet helemaal onder water in de verpakking. En had eerst de redox chip verkeerd om erin gezet. Die werkt gelukkig wel. De i-saver werkt perfect. Nog wel aansluiten op de Aquarite.
Nog genoeg te doen.
- zwembadranden storten/maken
- beschermrand glas ( kan t water ook hoger)
- warmtepomp (heeft geen haast)
Maar eerst de lekkages oplossen in het leidingwerk. Iemand tips? Teveel of te weinig lijm gebruikt? Gewoon randen van de pvc afkitten met aquaforte
:strip_exif()/f/image/CTPNgGPoI5MoGoLUB2aPXtTV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n6DHgJjE8sHd45rxiTgg4UWT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Zuluman op 16-06-2023 19:19 ]
De redox kit heb ik voor € 273,- gekocht maar verzending was €45,- totaal dus € 317,- was er in 3 dagen. Nu kost ie €331,- bij piscina maar verzending is nu maar € 23,58. Dus €355,- totaal. Bij toppy kost ie €419,-
Straks even de optionele ph kit bestellen. Was verleden week € 293- by piscina. Zat in mijn mandje maar vergeten. Kreeg een reminder per mail en net gekeken en hij kost nu € 352,-. Met verzending €375,- Bij toppy €419,- incl. Verzend.
Ik wil de wifi module maar wat een absurd bedrag a €414,-. Ethernet is net zo duur. En ik twijfel over de tempsensor. Volgens mij kan de Aquafortedie gegevens doorgeven aan de Aquarite Low Salt.
[ Voor 16% gewijzigd door Zuluman op 16-06-2023 19:20 ]
Daar had ik idd nog niet aan gedacht. Nog een reden om het niet te doen. Als t allemaal goed is ingesteld zou je er geen omkijken naar moeten hebben. En net als met je zonnepanelen zal je de eerste weken veel kijken en daarna zelden.GeeMoney schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:01:
@Zuluman die WiFi module voor mijn systeem is ook al zo duur. En erger is nog dat je niet eens goed kan uitzoeken of er een api bij zit of dat je gebonden bent aan een wasrschijnlijk waardeloze app. Ik heb hem daarom nog niet gekocht.
Ik heb sinds gister toen ik het zws heb aangezet op boost ook dezelfde witte waas maar ik heb geen chloor gebruikt hiervoor. Vanochtend nog steeds troebel met pomp aan de hele nacht. Wou zou dat kunnen zijn?FRANQ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:37:
Ik heb nu al enkele weken (week of 4/5) een bestway fast set 244 bad staan van 2100L
Nu is afgelopen weekend het water troebel geworden.
Er zit een soort witte waas in.
Nu heb ik de zandfilterpomp (met die bolletjes erin) op circuleren gezet, en vlokmiddel toegevoegd.
gisteravond laat de pomp uitgezet zoals op de handleiding.
Hoop vanavond te stofzuigen met de waterstofzuiger (van mijn vijver).
Als het water nou weer helder is, kan ik dan overstappen op een zout elektrolyse systeem voor het chloor?
Ik vind dat chloor toevoegen in de drijver vrij veel gedoe.
Maar ook het cyaanzuur raak je volgens mij niet kwijt, dus je moet een keer gaan water verversen.
De concentratie kan eigenlijk nog niet te hoog zijn, ik voeg alleen chloortabletten toe na zwemmen.
Dus enkel de weekenden.
vrijdag is chloor niet meetbaar, en za + zo + ma is het sochtends op niveau.
Dus eigenlijk is mijn vraag of je een zwembad dat nu op chloor draait op zout elektrolyse kunt zetten zonder al je water weg te gooien.
[ Voor 53% gewijzigd door Zuluman op 12-06-2023 09:04 ]
1. Moet ik het ZWS alles op automatisch laten doen of zelf een schema instellen? - ik zet m op de automaat
2. Voor de Ph kit met pomp moet ik ph- liquid/ cyaanzuur om de Ph te verlagen begrijp ik, klopt dat? En heb ik dan een aparte container nodig of pomp ik het direct uit de fles ik pomp het wel direct uit de fles
3. ik heb het bad gevuld met kraanwater. dat zou voldoende alkaliteit moeten bevatten maar als ik zo een teststrip gebruik dan geeft deze aan dat het zit onder t minumum zit. kan ik aannemen dat de teststrip niet van voldoende kwaliteit is? Ph, Redox en zout zijn in orde en water is helder. voor nu best zo.
4. de aquarite meet dus ph en redox en t zou gehalte. Wat voor watertester zou een goede aanvulling zijn? bij nder inzien hou ik ik t voorlopig bij strips ls aanvulling.
[ Voor 10% gewijzigd door Zuluman op 16-06-2023 21:38 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P6w6gQonjwM4tNlDDT1KWwXT.jpg?f=user_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Zuluman op 16-06-2023 21:41 ]
Thanks! Lijkt me ook veel logischer. Als je met die flexibele siliconen gaat aanzuigen dan klapt in elkaar door de druk. En Sugar Valley en Hayward is hetzelfde merk. Je kan de RX/Ph chip gewoon gebruiken.Glaslijn schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:50:
[...]
Jou systeem lijkt een beetje op die van mij (Sugar Valley) en hoe ik mijn instructie begrepen heb is de witte slag voor in je zwavelzuurtank, de aanzuigkant dus en de transparante sileconen voor de toevoer van het zwavelzuur in je electrolyse cell.[Afbeelding]
Ik heb geen Ph min. Ik zag dat Gamma Ph down liquid heeft. Morgen een litertje halen.
Heb jij je pomp ook aangesloten op je Sugar Valley? ik probeer mijn isaver+ 1100 digitaal te verbinden met de Aquarite. Hij ziet m alleen niet. Ik kwam een online handeiding tegen die afwijkt van mijn Nederlandse.
E.g.: To enable external speed control via digital input, connect one of the digits from Di2/3/4
to COM. When Di1 connect with Com, the pump will stop; if disconnected, the digital control will be
invalid;
When Di2 connect with Com, the pump will run at 2900 RPM; if disconnected, the control
priority will be back on panel control;
When Di3 connect with Com, the pump will run at 2400 RPM; if disconnected, the control
When Di4 connect with Com, the pump will run at 1200 RPM; if disconnected, the control
Bobz schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:38:
[...]
Het mooiste zou zijn om ze analoog te koppelen maar of de aquarite een analoge uitgang heeft is niet echt duidelijk. Die 4-20mA zou kunnen maar die staat niet beschreven, deze matched ook niet met de 10mA ingang op de Isaver. Het makkelijkst is dan digitaal met 3 snelheden zoals hieronder in mijn supergeweldigmooie schets 😜. Optioneel zou je er nog een eigen aan/uit schakelaar aan toe kunnen voegen. Wellicht moet die overbrugd worden omdat hij anders misschien niet loopt.
[Afbeelding]
Ik heb beide methodes geprobeerd om de isaver aan te sluiten op de hayward aquarite maar dit werkt helaas niet. Ik in een engelse handleiding de volgende tekst tegen. maar die begrijp ik niet helemaal. ik moet dus nog een verbinding maken van di2/3 of 4 naar com op de isaver?Jazsie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:55:
[...]
Zoals ik het zie ondersteund je Hayward ook variabele pomp snelheden.
Die moet je dan als volgt aansluiten:
Hayward <> iSaver
1 (slow) <> Di4
2 (medium) <> Di3
3 (fast) <> Di2
Vervolgens:
4 (common) naar 9 (filter pomp) op de Hayward.
COM van je iSaver naar 10 op de Hayward.
Zover ik heb begrepen gaat de iSaver de pomp inschakelen zoodra je 1 van de snelheden is doorgeschakeld met de COM. Is er geen snelheid gekozen dan gaat de pomp uit.
De Hayward gebruikt 9 & 10 voor het schakelen van de pomp, In plaats van de pomp te schakelen doe je nu dus de COM van de iSaver onderbreken en zal dus de pomp uitschakelen ongeacht welke snelheid de Hayward heeft ingesteld.
Mogelijk kan je 9 & 10 helemaal overslaan, maar dat moet je dan testen of de Hayward ook de contacten verbreekt van de snelheden wanneer de pomp uit moet staan. De tekening laat zien dat de pomp apart geschakeld moet worden met daarnaast de 3 snelheden en dus zou ik zeggen dat dit niet het geval is...
[...]
E.g.: To enable external speed control via digital input, connect one of the digits from Di2/3/4
to COM. When Di1 connect with Com, the pump will stop; if disconnected, the digital control will be
invalid;
When Di2 connect with Com, the pump will run at 2900 RPM; if disconnected, the control
When Di3 connect with Com, the pump will run at 2400 RPM; if disconnected, the control
When Di4 connect with Com, the pump will run at 1200 RPM; if disconnected, the control
We hebben wel dezelfde apparatuur maar mijn bad is letterlijk 10x zo klein. Jij hebt 60m3 en ik 6m3. :-) En ik heb een low salt systeem 1,5 gram per liter.Glaslijn schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 00:13:
[...]
Dat Sugar Valley en Hayward één merk zijn wist ik al, je ziet de systemen onder nog een paar merken terug op de markt. Ik ben toevallig bij Sugar Valley uitgekomen en heb hiervoor gekozen.
Ik heb alleen pH- en geen pH+ pomp, is ook niet nodig. Zoutelektrolyse zorgt ervoor dat je pH gaat stijgen, dus ik voeg alleen zuur toe om de pH weer omlaag te krijgen.
Ik zit nog in de opstartfase van het zwembad, draait pas sinds maandagavond 5 juni in operationele staat zeg maar. Ben vooral het systeem aan het ontdekken en de sweet spot vinden hoe ik de setup ga laten draaien. De pomp is al wel aangesloten met de communicatiekabel, echter draai ik momenteel nog in de manual modus. Zodra ik er vertrouwen in heb dat alles oké is ga ik over naar volledig automatisch.
Maar ik heb dan ook een DAB e-swim pomp, welke beschreven staat hoe deze aangesloten moet worden.
Ik ben nog wel aan het zoeken naar de mogelijkheid om de pomp, via de potentiaal vrije contact te kunnen laten in/uitschakelen. Voor zover ik heb terug kunnen vinden zijn er twee configuratiemogelijkheden om de pomp aan te sturen, al spreekt de handleiding ook ober de mogelijkheid om het via de RS-485 mod bus te doen. Hier kwam ik niet zo snel uit, wegens gebrek aan beschrijving/uitleg en dus uiteindelijk voor de DAB pomp gekozen. Kost paar centen, maar ben super blij met deze pomp, lekker stil en erg krachtig.
Ik moet zo snel als mogelijk naar afdekking van het water toe, roldeck staat in bestelling en ben hier uiteraard te ongeduldig voor om te wachten op leveringMijn waardes voor CL, Rx schieten alle kanten op.
Ondanks dat het zwemwater geaard is, evenals de Sugar Valley kast. Zal de elektricien eens vragen wat de weerstandswaarde is, al verwacht ik daar niet echt een issue. De aardpen zit 6 meter diep.
Vanavond heb ik met de pool lab 2.0 de belangrijkste waarden gemeten en dit lijkt dan toch echt op orde te zijn.
Maar even terugkomen op het aarden van het zwembadwater. Dat is iets wat ik totaal heb gemist in alle info die ik heb opgezocht. De munt viel toen vandaag we allemaal kleine bruine plekjes op de bodem zagen. Morgen haal ik een metaalverwijderaar en woensdag ga ik een aardpen slaan. Buurman is electricien en helpt mee. Aardingsset heb ik besteld. Dank voor heldere uiteenzetting.
Zeker dit filmpje gezien? :-)Glaslijn schreef op zondag 18 juni 2023 @ 00:02:
[...]
Ik heb ook low salt hoor, draai op 1,0g/l, momenteel zelfs 0,9g/l![]()
Hier hangt de Aquascenic aan de wand in de blokhutpuzzel![]()
Geen idee waar je woont, maar heb nog een aardpen (2*2 meter) incl 16mm2 aarddraad en connector etc staan. Mag je zo tegen kostprijs over nemen. Maar gezien je buurman vonkenmeneer is, zal dat wel niet nodig zijn.
Aardpen slaan is echt super eenvoudig, als je pneumatische boorhamer hebt. Dan zit die pen met minuut of 10 in de grond. Goud geld verdienenEn dan heb ik Alasken style een stukje gereedschao gemaakt om op de aardpen te zetten zodat je deze de grond in kan jagen
Ik zit hier op zeeklein met grondwaterstand op 1-1,5m diepte. 2 meter zal zat zijn schat ik. en mijn flowchamber heeft al ook l een aarde. Heb dus alleen een aardpen en kabel nodig.
ik had je een dm gestuurd. ik zit in den haag trouwens. jij ergens onder de rivieren vermoed ik.Glaslijn schreef op zondag 18 juni 2023 @ 00:02:
[...]
Geen idee waar je woont, maar heb nog een aardpen (2*2 meter) incl 16mm2 aarddraad en connector etc staan. Mag je zo tegen kostprijs over nemen. Maar gezien je buurman vonkenmeneer is, zal dat wel niet nodig zijn.
Mijn buurman heeft zelf niet de spullen daarvoor en gaf aan dat gespecialiseerde bedrijven dat voor hun doen. Ik ga t wel zelf doen. zo moeilijk is t niet. zeker niet na het maken van mijn betonbak met raam.
Nee, ik heb leidingwater gebruikt. Het is maar een plungepool van 6m3.
Dit niet van de wapening. De foto is van t bankje waar geen wapening in zit. Dat zijn gewoon betonblokken gestapeld met stucwerk. En hij waterdicht. Dat naadje links zijn meerdere van die stippen op een rij. En de kleur lijkt op roest maar is t volgens mij niet.Luc S schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:51:
@Zuluman Je hebt de verf eerst verdunt en daarna nog 2 lagen onverdund erop? (of 1, weet even niet meer wat Vista voorschrijft)
Hoe is je bodem opgebouwd? Hoe dik, met wapening (diep genoeg), watervaste egaline?
Ik heb zelf een beetje rust bleed gehad bovenop de wand omdat ik een paar staven staal over de skimmer heb gelegd en ze blijkbaar niet diep genoeg in de stuc liggen:
[Afbeelding]
Ik heb dit kunnen verhelpen met goed droogmaken, poetsen en extra lagen verf. Verschillende keren moeten doen omdat het pas stopt als er geen vocht meer bij het staal zit.
Hopelijk is het dit niet bij jou maar ik zie linksonder naast de wand(?) op je foto best een open naad. Weet je zeker dat je bak waterdicht is?
Chloorrubberverf is geschikt voor zoutelectrolyse. Al contact gehad met vista paint.Glaslijn schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:47:
[...]
Kan het zijn dat er metaaldeeltjes in de verf zitten? Zwembad met zoutelektrolyse, welke niet geaard is geeft problemen met roesten. Aarding is niet alleen om betrouwbaardere meetresultaten te krijgen.
[ Voor 13% gewijzigd door Zuluman op 20-06-2023 00:24 ]
Nee. Heb ik al gevoeld. Is vlak.
Heb je een foto uitgerold? En klopt het dat ie opgerold op het bad drijft?Luc S schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:52:
@Zuluman Easy First Evolution antraciet/lichtgrijs op maat gemaakt van https://zwembadfolieshop.nl/. Op hun site kan ik de afdekking zo even niet meer vinden, wellicht even bellen/mailen als je interesse hebt
Nu wil ik de alkaliteit iets verhogen. Ik las dat je baking soda kan gebruiken. maar dat is niet hetzelfde als "gewone" soda die je gebruikt voor schoonmaken. Wat gebruiken jullie?
nee ik heb geen device maar alleen strips buiten de Ph en Redox van de Aquarite. Zijn wel gecalibreerd met de bijbehorende vloeistoffen. maar at je zegt kan je die ook niet geheel vertrouwen zonder geaard te zijn. Ben nu even aan t kijken wat er zoals op de markt is. Die poollab kan toch ook zout meten? L liefst een alles in een apparaat.Glaslijn schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:40:
[...]
Is jou meettool wel geijkt? Ik heb ook een los device om mijn zoutgehalte te meten, wonder dat de batterijen het nog deden want de kalibratievloeistof war al even over de houdbaarheidsdatum heen![]()
Ik wacht op wat realistischere buitentemperaturen om een fatsoenlijke kalibratie te doen, van heel mij systeem.
Ik heb dat dus gedaan. Zelf zware kleigrond uitgegraven met schep en kruiwagen. Betonvloer en wanden zelf gestort inclusief het vlechten van de wapening. Zwembadraam erin gemaakt. Wanden gestuced en met chloorrubberverf waterdicht gemaakt.Nico_GTR schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:18:
Staat hier in t topic iemand die zelf een zwembad heeft gegraven en gebouwd? Ik ben daar eigenlijk ook heeel erg serieus naar aan het kijken. Project van enkele jaren denk ik, maar wel 1 die ik graag zou willen doen.
Een link naar de posts van mij in dit forum. Meeste foto's staan er nog wel. Ik kom ruimte tekort in mijn fotoalbum . :-)
:strip_exif()/f/image/KIYZv8QQ7mW07th4k1jHVKp0.jpg?f=fotoalbum_large)
En de totale kosten. Hier zitten ook bouwfouten bij zoals de PU verf. Bouwfouten is zeker € 1.000,-
Prijspeil kosten is mei 2022.
/f/image/Ez0UxI9OmKCrHSxCCsXtipH8.png?f=fotoalbum_large)
De vraag is of ik het weer zelf zou doen. En dat is een volmondige ja. Met de ervaring die ik nu heb opgedaan zeer zeker. Hier en daar zou ik wel wat veranderen in t ontwerp en uitvoering.
Maar ik ben nog klaar met de tuin en de restafwerking van t bad. Woensdag ga ik de betonnen tegels van 1,1x1,1 storten. En volgende weelk de zmwebadranden. Ik wil klaar zijn voor mijn vakantie op 24 juli. Maar we genieten nu elke dag weer van t bad. Heerlijk met die warmte.
:strip_exif()/f/image/QuViHHER8LrNiZ6Z2aOE5ts7.jpg?f=fotoalbum_large)
(finale grastapijt lligt in de schuur, wat je ziet is restpartijs voor tijdens de bouw)
[ Voor 37% gewijzigd door Zuluman op 26-06-2023 17:42 ]
- een planning maken (lastig zonderervaring)vso schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:41:
[...]
wat zou je veranderen ? hoe zou je het opnieuw doen dan ?
had je bv het project ook goedkoper kunnen doen ?
- niet je laten opjagen als t niet lukt - planning aanpassen
- Ik zou het raam zonder kozijn gebruiken door een rand in het beton (makkelijk, goedkoper en strakker)
- geen infinity pool als je boven de grond uit komt (heb ik laten vervallen vandaar dat raam nu 5cm korter is)
- geen betonwanden maar gemetseld met goede waterdichting buitenkant dmv folies
Het liefst had ik een kant en klare bak op de betonnen vloer gestort maar de standaard maten passen niet in mijn tuin en dan had ik geen raam gehad wat essentieel was/is voor het ruimtelijk ontwerp in onze tuin.
Dat zou al met al denk ik ca. € 1500,- schelen. In de huidige vorm kan t niet heel veel goedkoper buiten de bouwfouten. Dus al met had t moeten lukken voor € 10.000,- pp 2022. Maar inflatie is een bitch.
Het hangt ook af waar je zit en hoe groot je tuin is. Ik heb een postzegel en dan is t logistiek erg lastig. Daarnaast zit ik midden in Den Haag wat kosten scheelt voor t afvoeren van de grond.
Je moet vooral niet bang zijn om op je bek te gaan. Je kan alles precies hebben uitgezocht en toch vergeet je iets of pakt het anders uit. Als je bent gevallen gewoon weer opstaan.
:strip_exif()/f/image/q8qgbrPQWEqk7Mk4IGEWqptz.jpg?f=fotoalbum_large)