Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 20:18
Jeetje wat een verhaal en knap van je hoe je je uiteindelijke de keuze hebt gemaakt.

Mochten ze er nog eens over beginnen misschien dat je ze nog een wortel kan voorhouden.
Bijv dat als ze hulp gaan zoeken, je broer hulp zoekt en voor een lange tijd drugs vrij is je ze aangeeft dat je na een x termijn (bijv 2 jaar of zo) er dan mogelijk anders tegen aan kijkt (maar niks beloven)
Dit moet natuurlijk ook afhankelijk zijn van je eigen situatie over x jaar (kan mij voorstellen dat je die centen zelf hard nodig hebt voor dingen als reizen, gezin woning etc).
Maar misschien is er een “chantage” mogelijkheid voor jouw om hun leven weer een beetje op het goede pad te krijgen waarbij je je zelf voor nu nergens aan bind en waarbij als ze hun leven op pad hebben ze je hulp niet eens nodig hebben
Voor nu geniet ff lekker van de dagen ertussenuit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:13
Chielemans schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:15:
[...]

Waar komen deze adviezen voor de SGGZ toch vandaan? 2e keer in dit topic. Zie ook mijn eerdere reactie op
https://gathering.tweaker...message/63380392#63380392. Het zou fijn zijn om dat soort adviezen niet te lichtvaardig te geven.
Wat betreft die reactie:
[...] zorgvuldige indicatiestelling. Die wordt niet op een forum gedaan. Ik vind je advies niet passend, omdat je ts niet kent, noch zijn hulpvraag, noch zijn geschiedenis.
Deels waar, ik denk echter dat het wel degelijk werkt om het soms ervaren taboe op de SGGZ te doorbreken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Daarbij zeg je indirect ook iets over ts, dat hij extra hulp nodig heeft, terwijl mijn indruk is dat hij het prima doet en, ondanks de ingewikkelde start, zijn leven erg goed heeft opgebouwd.
De grap is alleen dat je hier precies doet wat je anderen verwijt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

TS: Sterkte met de situatie! Het zal moeilijk blijven.
Ik heb zeer grote waardering voor de lef die je toont om zo met de billen bloot op een forum als deze je verhaal te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Ongelofelijk volgens mij ben je de enige verstandige in de familie of lijkt het daarop?
Mijn ouders worden volgend jaar 58 en 57, zij willen graag nog 1 keer verhuizen naar hun laatste plek waar ze hopelijk kunnen blijven totdat het niet meer gaat of ze komen te overlijden.
Waarom willen ze nog een keer verhuizen? Als het geld er niet is kan het niet. Heel veel sterkte in ieder geval. Ik zou de relatie met je familie op een laag pitje zetten en géén cent meert uitlenen. Al is dat makkelijk praten.

[ Voor 24% gewijzigd door pizzacabonara op 20-08-2020 16:11 ]

Poah dikke Massey.

• Koffie32
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-12-2021
OrangeBerry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:19:
[...]

Mijn partner heeft gezien dat ik door de jaren heen wat kleine bedragen heb gegeven aan mijn ouders onder het mom van mijn broer. Een €1300 hier, een €700 daar. Elke keer kwam de belofte dat het geld terugkwam en heb ik lange tijd hierop aangedrongen. Soms kwam er wat terug maar veelal niks.
Duidelijk voor mij. Niets lenen. Ik heb al vaker gehoord dat geld een issue werd in een familie. Zeker bij wat grotere bedragen. Roddels, afstand nemen omdat het geld er niet is om terug te betalen, etc.

Je hebt het over fikse bedragen die niet makkelijk zijn op te hoesten. Tenzij er een bereidheid is om zelf (je ouders) anders te gaan leven zou ik er niet aan beginnen. Zorg mocht je het toch willen doen dat je duidelijke afspraken maakt dat ze stoppen met geld spenderen aan je broer en laat het contractueel vastleggen hoe er wordt terugbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:49
pizzacabonara schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:06:
Ik zou de relatie met je familie op een laag pitje zetten en géén cent meert uitlenen. Al is dat makkelijk praten.
Ik zou enkel geen geld aan ze lenen - en proberen de relatie gewoon goed te houden. En als de relatie door het niet-uitlenen stuk loopt, dan zegt dat ook wel iets over hoeveel men over jou als persoon geeft en hoeveel men over geld geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Ik ben een familie mens, dus zou mijn ouders in jou verhaal zeker helpen met geld.
Je ouders willen alleen je broer helpen, dus die hebben geen foute keuzes gemaakt, ze hebben gewoon pech.
Ik zou mijn ouders zo het geld uitlenen, ik zou ze zelfs in huis nemen indien ze in de geldproblemen zouden geraken(gebeurt niet ) maar als, dan zou ik dat zeker doen.
Realiseer wel, je hebt dan weliswaar niet zo een goede band met je vader gehad, maar wel met je moeder.
En als het goed is hebben je ouders in het verleden jou ook bij gestaan, en geholpen tot waar je nu bent.
Maar dat zijn keuzes, Geld of Familie.. ik vind Geld als je het hebt maakt het makkelijk, maar Familie/Vrienden en gezondheid maakt mijn leven tot waar het toe doet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mark31 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:55:
[...]

Ik ben een familie mens, dus zou mijn ouders in jou verhaal zeker helpen met geld.
Je ouders willen alleen je broer helpen, dus die hebben geen foute keuzes gemaakt, ze hebben gewoon pech.
Ik zou mijn ouders zo het geld uitlenen, ik zou ze zelfs in huis nemen indien ze in de geldproblemen zouden geraken(gebeurt niet ) maar als, dan zou ik dat zeker doen.
Realiseer wel, je hebt dan weliswaar niet zo een goede band met je vader gehad, maar wel met je moeder.
En als het goed is hebben je ouders in het verleden jou ook bij gestaan, en geholpen tot waar je nu bent.
Maar dat zijn keuzes, Geld of Familie.. ik vind Geld als je het hebt maakt het makkelijk, maar Familie/Vrienden en gezondheid maakt mijn leven tot waar het toe doet.
In dit geval help je ze alleen totaal niet met geld... dat is een bodemloze put waar altijd alleen maar meer van nodig is.

I have stability. The ability to stab.

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
SmurfLink schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:03:
[...]

In dit geval help je ze alleen totaal niet met geld... dat is een bodemloze put waar altijd alleen maar meer van nodig is.
Eens , je moet eigenlijk tegen je ouders dan zeggen, ik betaal de 30 k, maar dan betaal je niks meer aan mijn broer, en probeer je hem in een afkick kliniek te krijgen.
Maar net wat ik al zei, voor mij is het anders, heb een hele goede band met mijn ouders, maar dat heeft TS dus niet.
Dus dat speelt natuurlijk ook mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:23
Mark31 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:55:
[...]

Zijn ouders hebben wel degelijk foute beslissingen gemaakt en doen dat nog steeds. Zij blijven het gedrag van de broer bekostigen en daar dus in voorzien. De broer weet daar heel handig gebruik van te maken. Een bekend duivels dilemma in de verslaving.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:40
Zonder het hele topic gelezen te hebben: volgens mij gaat het TS om de band met zijn ouders. De vraag die hij zich moet stellen is of deze gebaat is bij een grote lening, en of het niet alleen uitstel van de confrontatie is, aangezien er na deze lening nog vele verzoeken zullen volgen.

(En nee, ik denk dat 10k lenen er niet terugkrijgen de relatie sowieso verstiert. Of jij hebt de balen van het verlies van je zuur gespaarde geld, of zij hebben de balen van de verzoeken om terugbetaling)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Volgens mij hebben velen gemist dat de TS 2 dagen geleden al heeft gemeld wat hij met de eerder gegeven adviezen heeft gedaan.

We zijn inmiddels 2 pagina's onnodig advies verder...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:39
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:33:
Volgens mij hebben velen gemist dat de TS 2 dagen geleden al heeft gemeld wat hij met de eerder gegeven adviezen heeft gedaan.

We zijn inmiddels 2 pagina's onnodig advies verder...
Klopt en die post van ts heeft nu al 138 duimpjes (and counting) gekregen. Erg gewaardeerd dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik deel de strekking van de meeste reacties; geen geld geven of lenen.

Onderstaand de hoofdlijn van mijn idee ook al gevonden:
sprankel schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:34:
[...]
Geld schenken aan je moeder koopt dus enkel tijd dus ik raad het je persoonlijk af. Maar je wilt toch iets doen, begrijpelijk, schenk dan vruchtgebruik ofwel zorg dat het kapitaal op jou naam blijft staan door indien mogelijk iets te kopen waar zij in kunnen wonen terwijl het jou eigendom blijft. Een gedeelde eigendom is ook een optie denk ik maar dat is notaris (dat de grond van jou is bijvoorbeeld en het huis van hun) maar zorg dat je elk mogelijk risico afdekt.

Echter dan nog is het geen oplossing want de situatie blijft doorgaan. Daarvoor moet er echt wel hulp komen en de broer mag simpelweg geen geld meer krijgen, ook geen weekgeld of iets anders met de volledige hulpverlening erachter.
En dan zie ik maar 1 optie en dat is dat je uit liefde voor je moeder, en na dit te uiten dat je dit doet uit liefde, van je hart een steen maakt.
[...]
In groen de reden dat je het echt niet anders moet doen.

Onderstaande is heel hard maar als jij inschat dat het werkt kan je het doen.
Of een die ik zelf toegepast heb, meest effectieve wat ik ooit gedaan heb, maar het is heel hard, ofwel zorg je nu meteen dat het in orde komt ofwel schrijf ik heel het verhaal uit en ik steek het in de brievenbus van de buren, de overburen, de familie, de vrienden, kortweg iedereen die je kent met ieder detail in beschreven. Nog geen 10 uur later waren al de advocaten naar huis gestuurd en was de crisis opgelost, plots was alles mogelijk en was men tot inzicht gekomen met uitgebreide excuses op de koop toe.

En daar zit volgens mij je echt probleem, de enigste manier om hier daadwerkelijk te bereiken wat je wenst vereist dat je een schokeffect gebruikt omdat men vast zit in tunnelvisie
Nogmaals; Ik deel de strekking van de meeste reacties; geen geld geven of lenen.
@OrangeBerry Als het al een gepasseerd station is vergeet dan deze reactie.
Wat ik wel als optie zie als je het echt wilt is deel-eigenaar worden van de nieuwe woning met geld wat je kan missen. Je zou als voorwaarde kunnen stellen dat bestaande leningen hierin mee worden genomen.
edit:
@OrangeBerry en neem op in de akte dat jouw ouders het onderhoud betalen in ruil voor het vruchtgebruik.
Tommie12 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:36:
[...]
Klopt niet helemaal.
Akkoord dat je er pas iets aan hebt na het overlijden, maar wat je al in eigendom hebt, daar betaal je geen successie op.
Zelfs al zou TS de erfenis verwerpen (omdat ze bv negatief is), dan nog heef hij/zij bv 20% van dat huis.
Dat kan niemand hem/haar af nemen. Maar je ziet pas geld als het verkocht is.
Het is een mogelijke piste, maar enkel als TS dat geld kan missen, en als zijn eigen plannen niet in gevaar komen.
Batavia schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:47:
[...] Je ziet het geld pas nadat het verkocht is en je een rechtzaak of 2 gevoerd hebt met de rest van de familie.
Nee, dat krijg je van de notaris die de overdracht van de woning regelt.
En eventuele ruzie met familie die niet inziet dat er in het verleden met "pensioengeld" is geholpen en dat dat op dat moment terug moet zou ik geen probleem mee hebben.

@OrangeBerry Als je voldoende geld kunt missen tot het overlijden van je ouders zou je inderdaad deeleigenaar kunnen worden van de / een woning. Redelijke garantie dat je het over een lange tijd terug krijgt. En de prijs van de woning kan stijgen of dalen. Jouw aandeel dus ook. Dat is overigens bij verkoop van de woning, dat is niet noodzakelijkerwijs na overlijden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

OrangeBerry schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:07:
***members only***

Allen bedankt !!
Hele sterke beslissing. Ik wens je alle geluk :)

Hypocrites must die

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Starbucks
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-02-2021
Ik zou dit topic op slot gooien. Vele onnodige reacties en het is duidelijk wat de ts gaat doen.
Pagina: 1 2 3 Laatste