Ik deel de strekking van de meeste reacties; geen geld geven of lenen.
Onderstaand de hoofdlijn van mijn idee ook al gevonden:
sprankel schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:34:
[...]
Geld schenken aan je moeder koopt dus enkel tijd dus ik raad het je persoonlijk af. Maar je wilt toch iets doen, begrijpelijk, schenk dan vruchtgebruik ofwel zorg dat het kapitaal op jou naam blijft staan door indien mogelijk iets te kopen waar zij in kunnen wonen terwijl het jou eigendom blijft. Een gedeelde eigendom is ook een optie denk ik maar dat is notaris (dat de grond van jou is bijvoorbeeld en het huis van hun) maar zorg dat je elk mogelijk risico afdekt.
Echter dan nog is het geen oplossing want de situatie blijft doorgaan. Daarvoor moet er echt wel hulp komen en de broer mag simpelweg geen geld meer krijgen, ook geen weekgeld of iets anders met de volledige hulpverlening erachter.
En dan zie ik maar 1 optie en dat is dat je uit liefde voor je moeder, en na dit te uiten dat je dit doet uit liefde, van je hart een steen maakt.
[...]
In groen de reden dat je het echt niet anders moet doen.
Onderstaande is heel hard maar als jij inschat dat het werkt kan je het doen.
Of een die ik zelf toegepast heb, meest effectieve wat ik ooit gedaan heb, maar het is heel hard, ofwel zorg je nu meteen dat het in orde komt ofwel schrijf ik heel het verhaal uit en ik steek het in de brievenbus van de buren, de overburen, de familie, de vrienden, kortweg iedereen die je kent met ieder detail in beschreven. Nog geen 10 uur later waren al de advocaten naar huis gestuurd en was de crisis opgelost, plots was alles mogelijk en was men tot inzicht gekomen met uitgebreide excuses op de koop toe.
En daar zit volgens mij je echt probleem, de enigste manier om hier daadwerkelijk te bereiken wat je wenst vereist dat je een schokeffect gebruikt omdat men vast zit in tunnelvisie
Nogmaals; Ik deel de strekking van de meeste reacties; geen geld geven of lenen.
@
OrangeBerry Als het al een gepasseerd station is vergeet dan deze reactie.
Wat ik wel als optie zie als je het echt wilt is deel-eigenaar worden van de nieuwe woning met geld wat je kan missen. Je zou als voorwaarde kunnen stellen dat bestaande leningen hierin mee worden genomen.
edit:
@
OrangeBerry en neem op in de akte dat jouw ouders het onderhoud betalen in ruil voor het vruchtgebruik.
Tommie12 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:36:
[...]
Klopt niet helemaal.
Akkoord dat je er pas iets aan hebt na het overlijden, maar wat je al in eigendom hebt, daar betaal je geen successie op.
Zelfs al zou TS de erfenis verwerpen (omdat ze bv negatief is), dan nog heef hij/zij bv 20% van dat huis.
Dat kan niemand hem/haar af nemen. Maar je ziet pas geld als het verkocht is.
Het is een mogelijke piste, maar enkel als TS dat geld kan missen, en als zijn eigen plannen niet in gevaar komen.
Nee, dat krijg je van de notaris die de overdracht van de woning regelt.
En eventuele ruzie met familie die niet inziet dat er in het verleden met "pensioengeld" is geholpen en dat dat op dat moment terug moet zou ik geen probleem mee hebben.
@
OrangeBerry Als je voldoende geld kunt missen tot het overlijden van je ouders zou je inderdaad deeleigenaar kunnen worden van de / een woning. Redelijke garantie dat je het over een lange tijd terug krijgt. En de prijs van de woning kan stijgen of dalen. Jouw aandeel dus ook. Dat is overigens bij verkoop van de woning, dat is niet noodzakelijkerwijs na overlijden.