Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid
[ Voor 28% gewijzigd door Honesty op 11-08-2020 11:18 ]
Festina lente
Dit is een account.
Respect voor de manier waarop je je eigen leven hebt opgepakt. Hou dit vast!OrangeBerry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:01:
***members only***
bl44t
Honesty schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:10:
Heftig en in ieder geval sterkte met deze moeilijke situatie, je staat je vrij om te helpen(financieel of anders) wie je wilt voor mij zijn er wel wat zaken belangrijk.
1 hoe ziet je partner het? Is natuurlik niet verkropbaar als je partner geen netflix heeft om te sparen en dat je dan je geld ziet verdwijnen naar mensen die dat wel hebben. Je bent zuinig voor jezelf en niet voor een ander.
2. Je broer zou ik nooit meer helpen, je geeft aan dat het een gebed zonder eind is en dat je geen vertrouwen hebt dat dat ooit goed komt.
3. Ik hoor veel verstoorde relaties in jullie familiesfeer dat voor mij al een reden zou kunnen zijn om of niet te lenen of om het zakelijk uit te lenen mbv notaris.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Inderdaad, ik zie niet waarom je ouders dit geld "nodig" hebben. Ze hebben al een huis, komen ze op straat te staan als ze dat geld niet hebben? Wat hebben ze zelf gedaan om te bezuinigen/sparen? Zijn er bezittingen die ze kunnen verkopen? Kunnen ze een goedkoper huis kopen? Als je eerder kinderen had dan is het normaal gesproken zo dat je kleiner gaat wonen en je nieuwe huis dus goedkoper is dan het vorige. Als het huis wat ze willen te duur is kunnen ze wachten en sparen of een goedkoper huis zoeken. De noodzaak om te lenen lijkt er dus niet te zijn.zwerfkater schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:16:
dan stellen ze het verhuizen maar uit, je ouders zijn nog jong zat en hebben denk ik nog tijd genoeg om hun eigen problemen op te lossen.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
missTweakers schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:16:
Ik lees dat je ook een zus hebt. Hebben ze haar ook om geld gevraagd of heeft die ook niets gespaard?
Geld dat je uitleent aan je familie krijg je waarschijnlijk niet meer terug, dus zie het als een gift. Hoe voel jij je erbij om een gift aan je ouders te geven? Hebben ze echt dit geld nodig of kunnen ze ook een iets goedkoper huis kopen? Ze kunnen ook een lening bij de bank nemen om het gedeelte wat niet in de hypotheek kan (waarschijnlijk kosten koper?) op te vangen.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Het feit dat jij überhaupt al geld hebt gegeven en dan ook nog daar een gedeelte schuldgevoel aan over houdt zegt naar mijn mening al genoeg.Mijn partner is wel van mening dat ik als bank gezien wordt zo langzamerhand, maar ik zal daarin ook fouten hebben gemaakt door eerder geld te lenen.
Stay hungry, stay foolish!
Duidelijk dan toch, niet geven want je ziet er 100% niks van terugOrangeBerry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:27:
[...]
Ik voel mij ergens bezwaard, ik heb al eerder geld geleend wat niet terugkwam en nu wordt er om een groot bedrag gevraagd. Nooit meer wil ik op straat belanden en daar zal ik alles aan doen.
Ja, dat moeten ze. Ze hebben een huis, niks mis mee. Willen ze meer moeten ze daar nu zelf maar wat voor regelen. Waarom zou jij weer op straat moeten komen te staan terwijl zij dan lekker in hun nieuwe huisje naar de nieuwe TV kijken, vanaf de nieuwe bank die jij allemaal hebt betaald?Aan de andere kant blijft mijn broer tot op de dag van vandaag een zooitje van zijn leven maken en mijn ouders krijgen er ook geen grip meer op.... moeten ze daarvoor dan hun woning maar laten schieten ?
Een hele rij microsoft certificeringen.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Niet lastig maar een ondubbelzinnig 'ja'.OrangeBerry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:27:
[...]
moeten ze daarvoor dan hun woning maar laten schieten ?
Blijft heel lastig voor mij.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Steam/Discord: Flimovic
Always look on the bright side of life.
Dan kan je ze vertellen dat je bereid bent ze 2000 euro te schenken maar daarna nooit meer geld leent en het ook nooit meer over geld met ze wil hebben. Als ze akkoord gaan zeg je dat hun schuld hierbij is kwijtgescholden.OrangeBerry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:19:
[...]
Mijn partner heeft gezien dat ik door de jaren heen wat kleine bedragen heb gegeven aan mijn ouders onder het mom van mijn broer. Een €1300 hier, een €700 daar. Elke keer kwam de belofte dat het geld terugkwam en heb ik lange tijd hierop aangedrongen. Soms kwam er wat terug maar veelal niks.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Je ouders moeten wellicht profesionele hulp inschakelen en realiseren dat de situatie - zoals je die beschreven hebt - onhoudbaar is, wellicht nu nog wel maar hoe is dat straks als ze met pensioen gaan of als ze er niet meer zijn?OrangeBerry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:27:
[...]
Mijn zus is een alleenstaande vrouw met drie kinderen. Mijn vader is van mening dat het enige recht van een vrouw het aanrecht is.
Zij wordt niet gevraagd voor geld om die reden.
Ik voel mij ergens bezwaard, ik heb al eerder geld geleend wat niet terugkwam en nu wordt er om een groot bedrag gevraagd. Nooit meer wil ik op straat belanden en daar zal ik alles aan doen. Aan de andere kant blijft mijn broer tot op de dag van vandaag een zooitje van zijn leven maken en mijn ouders krijgen er ook geen grip meer op.... moeten ze daarvoor dan hun woning maar laten schieten ?
Blijft heel lastig voor mij.
Anoniem: 39993
Ik zou juist verwachten dat hij dan een grotere buffer heeft dan jijMembers only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
[ Voor 0% gewijzigd door Ardana op 16-08-2020 19:12 . Reden: MO-tags toegevoegd. ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Wat Napo zegt, met je ouders naar een professional en al het gif eruit halen totdat je met zijn allen een verstandige (of geen) beslissing kan maken.Napo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:50:
[...]
Je ouders moeten wellicht profesionele hulp inschakelen en realiseren dat de situatie - zoals je die beschreven hebt - onhoudbaar is, wellicht nu nog wel maar hoe is dat straks als ze met pensioen gaan of als ze er niet meer zijn?
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Alleen slimme criminelen verdienen genoeg om eens een tegenslag te kunnen incasseren. De domme criminelen krijgen het snelle geld binnen, geven dat als een malloot uit, worden daarna 1 keer gepakt en eindigen met een schuld. Dat herhaalt zich een aantal keer en de schuld loopt alleen maar op....Greatsword schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:51:
@OrangeBerry
[...]
Ik zou juist verwachten dat hij dan een grotere buffer heeft dan jou.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Float like a butterfly, sting like a bee.
Life is what happens while you're busy making other plans
Door telkens de schulden van je broer op te vangen, zorgen ze ervoor dat hij zelf niet (of in mindere mate) de gevolgen van zijn gedrag ervaart. Het resultaat is nu dat hij nog steeds in de problemen zit, maar ook dat je ouders problemen hebben gekregen met hun eigen hypotheek.In a negative sense, "enabling" can describe dysfunctional behavior approaches that are intended to help resolve a specific problem but in fact may perpetuate or exacerbate the problem. A common theme of enabling in this latter sense is that third parties take responsibility or blame, or make accommodations for a person's harmful conduct (often with the best of intentions, or from fear or insecurity which inhibits action). The practical effect is that the person himself or herself does not have to do so, and is shielded from awareness of the harm it may do, and the need or pressure to change.
[ Voor 28% gewijzigd door Tk55 op 11-08-2020 12:10 . Reden: quote van enabling toegevoegd ]
[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 11-08-2020 12:08 ]
De TS kan het ook zien als een gift, maar vastleggen als een lening. Bij overlijden van zijn ouders gaat het dan in ieder geval niet via een erfenis naar zijn broer (of zus). Bij een koopwoning blijft er vrijwel altijd wat vermogen achter om te verdelen.hoevenpe schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:00:
Als je het als een gift kunt zien dan is het te overwegen, als lening is het een kansloos verhaal helaas.
Ik zou het ook niet doen, maar laten we het alsjeblieft niet over een lening hebben want dat geld komt nooit meer terug.Deveon schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:09:
Maar zo maar een paar duizend of zelfs tientallen schenken is niet niets en zou ik persoonlijk niet overwegen als ik de situatie van de TS lees.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Je punt over erfenis is niet eerder genoemd en een goede toevoeging. Zonder onderhandse leningen is het verdelen van de nalatenschap vaak al een moeilijke zaak met ruzies tot gevolg. Met de beoogde lening en een wellicht onwelwillende broer wordt het geheid een hel om de nalatenschap te verdelen.Deveon schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:09:
[...]
De TS kan het ook zien als een gift, maar vastleggen als een lening. Bij overlijden van zijn ouders gaat het dan in ieder geval niet via een erfenis naar zijn broer (of zus). Bij een koopwoning blijft er vrijwel altijd wat vermogen achter om te verdelen.
When life gives you lemons, start a battery factory
[ Voor 0% gewijzigd door t_captain op 11-08-2020 15:06 ]
Dit is een deel van het probleem.In diezelfde week vraagt hij om nog meer geld... vaak krijgt hij dat, soms niet.
MarcoC schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:18:
[...]
Ik zou aanrader hier met wat meer afstand naar te kijken. Ik snap dat bovenstaande veel impact heeft gehad, maar staat in feite los van het hele verhaal. Waarom hebben je ouders financiële hulp nodig? Waarom moeten ze een nieuw huis? En waarom moet jij daar voor betalen?
Dat is dan aan de TS om hopelijk over nog enkele tientallen jaren te beoordelen of hij de schuld wilt vorderen of niet. Het lijkt mij in ieder geval een prettig stok achter de deur mocht de situatie verslechteren.KabouterSuper schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:17:
[...]
Je punt over erfenis is niet eerder genoemd en een goede toevoeging. Zonder onderhandse leningen is het verdelen van de nalatenschap vaak al een moeilijke zaak met ruzies tot gevolg. Met de beoogde lening en een wellicht onwelwillende broer wordt het geheid een hel om de nalatenschap te verdelen.
Dat is dus ook precies waar ik bang voor ben. Op de lange termijn moeten pa en ma weer gaan kiezen: TS terugbetalen of zijn broer uit de penarie halen? En dat laatste doen ze al jaren, dus dat gaat echt niet zomaar veranderen. Let maar op: het geld wat bestemd is om de lening bij TS af te lossen, gaat gewoon de bodemloze put in. Daarom dus ook strikte voorwaarden. Ik zou ook gewoon heel eerlijk zeggen, dat je er weinig voor voelt om in 1 keer een groot bedrag te lenen, omdat je in het verleden hebt ervaren dat afspraken niet nagekomen worden en je er dan zelf tot in de eeuwigheid achteraan moet.Tk55 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:05:
[...]
Ik raad daarom aan om voet bij stuk te houden. Door hen geld te lenen of te geven, zorg je er juist voor dat ze doorgaan met het steunen van je broer. Hierdoor enable jij je ouders in hun gedrag. Daarom lijkt het mij niet dat dit de problemen van zowel je ouders als je broer gaat oplossen.
Zolang jij je maar beseft dat het zo niet werkt. Als je ouders nu een max-hypotheek nemen waarvoor ze "helemaal schoon" moeten zijn, dan heb je ook na het afsluiten van die max-hypotheek geen financieringsruimte om "even" een PL van 20k te krijgen. Bij de beoordeling nemen ze die hypotheeklasten namelijk gewoon mee.OrangeBerry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:23:
[...]
Mijn moeder heeft nu het idee dat als ik die lening even aflos voor de bank dat ik na overdracht het geld weer terug krijg.
[...]
Dat weet ze heel goed anders zou ze niet manipuleren om geld los te weken bij haar kind. Echt liefhebbende moeders doen dat typisch niet. Die schikken zich in hun lot.OrangeBerry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:13:
En ik geef toe; ik heb een zwak voor mijn moeder want ja, het is mijn moeder. En dat zal ze ook wel weten.
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 11-08-2020 12:31 ]
Even voor de goede orde. En ik roep gewoon indicatief wat bedragen. Jouw ouders hebben een lening van €20000 die is met rente €25000 geworden. Jij lost die lening af aan de bank a €25000. Jouw ouders verhuizen met een nieuwe hypotheek. En sluiten daarna een nieuwe lening a €25000 om jouw terug te betalen. Dit truukje heeft er nu voor gezorgd dat de lening van jouw ouders net hoger is geworden.OrangeBerry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:23:
[...]
Mijn moeder heeft nu het idee dat als ik die lening even aflos voor de bank dat ik na overdracht het geld weer terug krijg.
Ik denk niet dat dit los staat van het verhaal. Als je een dergelijke vraag tegenkomt zonder deze informatie, was het antwoord waarschijnlijk geweest: ga even naar de notaris, laat het vastleggen en het is geregeld. Je ouders blij en klaar. Nu weet je echter dat er veel meer is gespeeld waarom de TS neigt naar het weigeren van het geven van geld wat gezien bovenstaande omschrijving juist heel logisch te verklaren is.MarcoC schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:18:
[...]
Ik zou aanrader hier met wat meer afstand naar te kijken. Ik snap dat bovenstaande veel impact heeft gehad, maar staat in feite los van het hele verhaal. Waarom hebben je ouders financiële hulp nodig? Waarom moeten ze een nieuw huis? En waarom moet jij daar voor betalen?
Ik vraag me af of dit nou allemaal echt nodig. Hoe serieus is die geluidsoverlast? Moet daar echt voor verhuisd worden? Alternatieven die ik kan bedenken: geluidsoverlast oplossen, oordoppen kopen, geluidsisolatie aanbrengen, goedkoper huis kopen waarbij de leencapaciteit geen probleem is (sowieso niet verstandig om maximaal te lenen voor een huis), auto verkopen om aan geld te komen, een huurhuis betrekken, etc. Waarom wordt dit niet eerst overwogen?OrangeBerry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:23:
[...]
Mijn ouders vragen om geld omdat ze een hoge lening hebben moeten afsluiten om alle schulden te kunnen betalen die mijn broer heeft gemaakt. Nu ze een andere woning willen betrekken vanwege geluidsoverlast in hun huidige woning geeft de bank aan dat die hoge lening in de weg staat van hun leencapaciteit.
Excuses voor de randzaken, mijn beeld is vertroebelt merk ik. Er zit toch ook wel veel wrok.
[ Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 11-08-2020 12:33 ]
Het is relevante context, maar staat feitelijk los van de vraag dat de moeder van TS om geld vraagt. Waarom is dat geld nodig, en waarom wordt er blind vanuit gegaan dat TS dat moet betalen? Naar mijn mening is dat allemaal niet nodig. Je ouders hebben gewoon een huis. Er wordt een kunstmatig probleem gecreëerd waar TS zich voor verantwoordelijk voelt, terwijl hij dat helemaal niet is.cakebp schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:30:
[...]
Ik denk niet dat dit los staat van het verhaal. Als je een dergelijke vraag tegenkomt zonder deze informatie, was het antwoord waarschijnlijk geweest: ga even naar de notaris, laat het vastleggen en het is geregeld. Je ouders blij en klaar. Nu weet je echter dat er veel meer is gespeeld waarom de TS neigt naar het weigeren van het geven van geld wat gezien bovenstaande omschrijving juist heel logisch te verklaren is.
[ Voor 5% gewijzigd door MarcoC op 11-08-2020 12:34 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Nieknikey op 11-08-2020 12:36 ]
OrangeBerry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:23:
[...]
Mijn ouders vragen om geld omdat ze een hoge lening hebben moeten afsluiten om alle schulden te kunnen betalen die mijn broer heeft gemaakt.
Je broer heeft de bende veroorzaakt. Kom op man, zie dit niet aanvallend, maar jij bent jaren door de stront gelopen. 3 personen hebben jou in de shit laten zitten omdat 1 van die 3 belangrijker was dan dat jij was. Wees trots op jezelf. Je hebt iets geflikt wat niet veel mensen kunnen. Je hebt staan knokken en hebt eindelijk alles op de rit. Doe je meisje een mooie vakantie cadeau, zij heeft tenslotte ook alles op moeten geven om jouw te ondersteunen in je proces terug naar de normale gang van zaken.OrangeBerry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:23:
[...]Mijn moeder heeft nu het idee dat als ik die lening even aflos voor de bank dat ik na overdracht het geld weer terug krijg.
[ Voor 5% gewijzigd door AlxRoelofs op 11-08-2020 12:39 ]
Kunnen ze de lening niet oversluiten naar diezelfde bank? Of oversluiten naar goedkopere aanbieder (Freo bijvoorbeeld)? Hoeveel staat er daadwerkelijk nog open?OrangeBerry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:23:
[...]
Mijn ouders vragen om geld omdat ze een hoge lening hebben moeten afsluiten om alle schulden te kunnen betalen die mijn broer heeft gemaakt. Nu ze een andere woning willen betrekken vanwege geluidsoverlast in hun huidige woning geeft de bank aan dat die hoge lening in de weg staat van hun leencapaciteit.
Excuses voor de randzaken, mijn beeld is vertroebelt merk ik. Er zit toch ook wel veel wrok.
[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 11-08-2020 12:43 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dat moet je dan inderdaad voor de zekerheid onderhands en ruim vooraf regelen. Als je financiering leunt op de inbreng van eigen middelen, dan gaat de bank zeker om de afschriften van een maand of 2 tot 3 vragen. (Tenminste, dat was bij mij wel het geval. Zonder die eigen middelen kon ik de woning namelijk helemaal niet financieren.) En als ze daar dan zien "BIJ: 20.000, onderhandse lening van TS voor aankoop woning", dan gaan ze dat bedrag dus alsnog gewoon meerekenen als openstaande schuld met een vaste rekenrente.Nieknikey schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:34:
Buiten het feit of je er verstandig aan doet het geld uit te lenen / wilt uitlenen; De bank gaat ook absoluut vragen stellen als ze zien dat jij 20K hebt overgemaakt naar je ouders, om die lening af te lossen. Als het goed wordt vastgelegd dat het een lening is, dan telt de bank ook jouw lening aan je ouders mee met de hypotheekaanvraag. Als het niet goed wordt vastgelegd dat het een lening betreft komt de belastingdienst nog wat schenkbelasting halen
[ Voor 10% gewijzigd door mcsluis op 11-08-2020 12:46 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Je zou je ook als eis kunnen stellen dat het leefgeld van je broer minimaal gehalveerd wordt, hij een vergelijkbare 'gift' doet om je ouders uit de brand te helpen.mcsluis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:45:
Als je broer afziet van zijn leefgeld en dit wordt besteed aan zijn/je ouders openstaande leningen, is de schuld zo afgelost en is je broer af van zijn verslaving.
[removed]
ik zie het zo sommige mensen zijn niet te helpen omdat ze zelf nog niet zo ver zijn om het probleem te onderkennen. ik zou uit liefde voor je moeder juist geen geld geven zodat ze niet verder in de problemen komen. Je heb laten zien hoe het wel moet ze zouden dus eigenlijk moeten denken dat ze het ook zo moeten doen. Dus laat je niet meeslepen in emoties zodat je zelf niet weer in de problemen komt. En vergeet niet als je iets niet kunt betalen dan koop je het niet.OrangeBerry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:13:
Wat een hoop reacties! Allen bedankt.
Nu ik wat meer geconfronteerd wordt door jullie reacties zet het mij meer aan het denken. Ik heb niet het hele verhaal opgeschreven anders leek het allemaal wel heel dramatisch en gebeurtenissen heb ik ook verdrongen die nu toch weer naar boven komen.
Mijn ouders hebben geprobeerd om professionele hulp te zoeken voor mijn broer. Hij heeft diverse keren een programma gevolgd voor zijn verslaving, gaf daarna aan dat hij er klaar mee was en maximaal twee weken later was hij van de aardbodem verdwenen, betaalde de hypotheek niet meer en begon het riedeltje weer opnieuw.
Hij heeft een aantal keren een curator of ik weet niet precies hoe dat heet maar dat iemand anders je financiële zaken regelt en dit ging elke keer fout doordat hij leningen aanvroeg die je dan binnen 24 of 48? Uur moest terugbetalen met rente en dat lukte natuurlijk niet.
Inmiddels is mijn moeder zijn officeel vast gelegde curator (?). Zijn koopwoning is nu verkocht en hij is bij mijn ouders ingetrokken. Mijn moeder geeft hem weekgeld en regelt alles met zijn schuldeisers.
Mijn broers werkwijze gaat zo; hii krijgt bijvoorbeeld €500,- contant, daarvan sluist hij €200 weg, en de overige €300 verspilt hij aan onzin. Als hij weer trekt met zijn mond weet ik al dat hij weer drugs gebruikt. In diezelfde week vraagt hij om nog meer geld... vaak krijgt hij dat, soms niet.
Het geld wat hij wegsluist pot hij op totdat mijn ouders aangeven niet meer weekgeld te geven en dan slaat hij zijn slag.
Nu ik dit zo uittyp komt het ineens binnen hoe gewiekst dat eigenlijk is en ik kijk er al een hele tijd naar en heb er ook aan meegeholpen...
En ik geef toe; ik heb een zwak voor mijn moeder want ja, het is mijn moeder. En dat zal ze ook wel weten.
Dit komt wel even binnen zo!
Ze zullen op alles ja zeggen totdat ze het geld in handen hebben, daarna kan de TS weer fluiten naar z'n centen. Elke cent die over de muur gaat is onvoorwaardelijk weg.hoevenpe schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:49:
Je zou je ook als eis kunnen stellen
In welke subreddit kan ik dit soort verhalen lezen?MC_Sparkles schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:39:
Ik zou het niet doen. Wat anderen ook al zeggen, je enabled daarmee het gedrag van je ouders die vervolgens het gedrag enabled van je broer. Geld en familie is nooit goed en levert vaak meer gezeik op dan dat het oplost. Als je op Reddit soms die verhalen leest hoe mensen 20-30k verliezen, omdat het familie is en ze daardoor zelf in de shit raakt, is iets wat je moet voorkomen.
Schuldsanering gaat alleen werken als je ZELF geen andere uitweg meer ziet. Dan moet je dus eerst heel erg in de shit terechtkomen, maar pa en ma hebben dat tot nu toe elke keer voorkomen. Er zijn nog uitwegen: geld van pa en ma en anders desnoods maar van broerlief. In de schuldsanering gaat broerlief naar een paar tientjes per week en daar blijft het bij. Nieuwe schulden gemaakt? Exit WSNP. En als ik me niet vergis, kun je met "criminele schulden" helemaal niet terecht in de WSNP.mcsluis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:45:
Ik hoor heel veel oplossingen met pleisters. Als je broer afziet van zijn leefgeld en dit wordt besteed aan zijn/je ouders openstaande leningen, is de schuld zo afgelost en is je broer af van zijn verslaving. Daarnaast denk ik dat je broer in huis hebben meer overlast geeft dan geluidsoverlast van de buren. En als de situatie echt uitzichtloos is, is schuldsanering misschien wel de beste oplossing.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 11-08-2020 13:00 ]
Dat is een goede!guyver3636 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:51:
[...]
ik zie het zo sommige mensen zijn niet te helpen omdat ze zelf nog niet zo ver zijn om het probleem te onderkennen. ik zou uit liefde voor je moeder juist geen geld geven zodat ze niet verder in de problemen komen. Je heb laten zien hoe het wel moet ze zouden dus eigenlijk moeten denken dat ze het ook zo moeten doen. Dus laat je niet meeslepen in emoties zodat je zelf niet weer in de problemen komt. En vergeet niet als je iets niet kunt betalen dan koop je het niet.
https://www.reddit.com/r/AskReddit/ kom ik ze weleens tegen. Het is niet alsof ik Reddit afstruim in een zoektocht naar dit soort verhalen, maar kom ze weleens tegen, maar er staat ook genoeg onzin tussen.mwa schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:57:
[...]
In welke subreddit kan ik dit soort verhalen lezen?
TS zou als voorwaarde kunnen stellen dat zijn ouders ook onder financiële controle komen, zolang de broer zijn leven niet oprecht wil veranderen is het dweilen met de kraan open.phYzar schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:57:
Ze zullen op alles ja zeggen totdat ze het geld in handen hebben, daarna kan de TS weer fluiten naar z'n centen.
Dat weet de TS waarschijnlijk ook wel, de vraag is of hij met zijn gift iets structureel ten goede weet te veranderen.Elke cent die over de muur gaat is onvoorwaardelijk weg.
Dit is echt enorm slecht advies. Het probleem van een ander (ouders/broer) is niet jouw (OP) probleem. Deze suggestie lijkt erop dat je de redenen van OP om niet te helpen als een probleem ziet. Het doel is echt niet om geld te geven. Verder is geld enorm belangrijk in dit hele verhaal.Fopper21 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:05:
Ik denk dat de belangrijkste vraag is hoe je vertrouwen kunt en wilt opbouwen tussen je moeder en jouzelf. [..]Het geld is hier niet belangrijk, het gaat om het gebrek aan vertrouwen van jou richting je broer en ook je ouders. Zonder vertrouwen is een lening/gift niet de moeite waard,
[ Voor 8% gewijzigd door bkor op 11-08-2020 13:10 . Reden: uitspraak verduidelijken + ps ]
Die kans lijkt me levensgroot. Dit is echt een onderbelicht punt in dit topic.hoevenpe schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:07:
Wat ik nog mis, waarom 'moeten' de ouders verhuizen? Lees ergens wel iets over geluidsoverlast maar weet TS zeker dat het niet is om een deel van de overwaarde los te maken om zo de verslaving van zijn broer verder te financieren?
Dit lijkt me niet de situatie om te verhuizen eerlijk gezegd, die luxe hebben ze niet.
Het belangrijkste hierin is dat de bank, een professionele organisatie die geld uitleent, denkt dat je ouders dat niet kunnen betalen. Waarom zouden ze het wel kunnen betalen als jij het uitleent? Dit moet je zeker als richtlijn aanhouden.OrangeBerry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:23:
[...]
♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch ♠
En hoe past dat in jouw FMA strategie.OrangeBerry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:23:
[...]
Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq