Dan moet je dit topic eens lezen:
Spanning zakt in (230 -> 197) bij vermogensvraag van ca 3 kW
Maar de situatie van TS is waarschijnlijk anders, aangezien hij/zij al heeft aangegeven dat de spanning niet noemenswaardig inzakt, ook bij belasting door verschillende stroomslurpers.
blueface schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:11:
@
Jarno
Het grappige is dat de buurvrouw zo'n half jaar geleden de monteur heeft laten komen, omdat bij haar elke keer de lampen kapot gingen. Toen werd bij haar de hele groepenkast na gemeten en zijn alle lichtschakelaars vervangen omdat er dus teveel stroom op stond! Daarna heeft ze er geen last meer van gehad.
Er staat spanning op, geen stroom. En het vervangen van lichtschakelaars kan onmogelijk een oplossing zijn voor een te hoge netspanning. Wat ik me wel kan voorstellen is dat sommige schakelaars een slechte verbinding maakten, die effectief de lampen heel vaak/snel aan en uit zetten (knipperen) en daar gaan ze inderdaad sneller stuk van. Dus ik vermoed dat je een soort klok/klepel verhaal van haar hebt gehoord.
Het is trouwens de vraag of ze op dezelfde fase zit. Er zijn er 3, vaak doen ze elk volgend huis op een andere, maar het zit ook wel eens wat door elkaar. Dus de situatie bij haar zegt niet per se heel veel.
Als het echt van een te hoge spanning komt, dan kan alleen de netbeheerder daar iets aan doen, en dan (dus) niet in de installatie binnenshuis.
Voor TS, als lampen knipperen, apparaten niet goed lijken te functioneren, maar de spanning in het algemeen niet inzakt, zijn er waarschijnlijk toch echt slechte lassen (verbindingen van draden) binnenshuis. Dit kan (brand)gevaarlijk zijn, zie bovenstaande gelinkte topic. Als je de centraaldozen al hebt gecheckt en niks gevonden, maar de problemen makkelijk reproduceerbaar zijn, zou ik echt zelf eens een electricien laten komen (of verhuurder daar om vragen met de genoemde klachten) en het die demonstreren.