Probleem met electriciteit huurwoning

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:41
De situatie is als volgt:

Ik woon al jaren tevreden in een huurwoning. Het laatste jaar heb ik problemen met de electriciteit:

Het is namelijk zo dat het lijkt dat al mijn apparaten te weinig stroom(electriciteit) krijgen toegediend.

Extra informatie toegevoegd

- het betreft een een appartementencomplex met allemaal dezelfde woningen en oppervlakte. Gebouwd in het jaar 1980. In 2009 nieuwe badkamer en keuken geplaatst. Hierbij is ook nog wat aan de groepenkast gespijkerd.

Voorbeelden:

Gerecht in de oven normaal 30 minuten, voordat het redelijk gaar is bijna 1 uur bereidngstijd
Subwoofer verliest power na flink wat bas
Airco krijgt huis niet snel koel
Lampen branden soms feller en zwakker dan andere dagen

Even voor de duidelijkheid, het ligt niet aan de apparaten.

Als ik de airfryer mee neem naar de overbuurvrouw is ie binnen 3 minuten loeiheet en bereid hij perfect. Bij mij thuis duurt het veel langer.
Nu heb ik al wat voorwerk gedaan en wat dingen gecontroleerd zoals:

Alle stopcontacten los gehad en geen losse draden gevonden
Vorig jaar is er bij mij een slimme meter geplaatst en de hoofdzekering 1x35 ampere is vervangen
Ben met een multimeter door het huis gegaan en alles nagemeten variërend tussen 230-240 volt.
Alle centrale dozen (lamp plafond aansluitingen) nakeken alles zit prima. Geen verkoolde draden of iets.

Het lijkt wel of er niet genoeg ampere geleverd kan worden.

Heb ondertussen een kennis van de familie gesproken die ook meterkasten en beveiligingsapparatuur aangelgd. Die zei dat dit de verantwoordelijkheid is van de verhuurder.

Echter deze wil hier niemand voor sturen, omdat de aardlekschakelaar niet uitslaat.

Heb deze getest met de test knop en een apparaatje in de vorm van een stekker die kortsluiting simuleert en deze functioneert correct.

Als ik wil dat iemand komt kijken dat kost me dit 75-100 euro om dit te laten checken.
Kennis zegt dit is grote onzin, ze moeten komen om dit op te lossen en dit moet gratis. Heb een extra service contract voor kleine reparaties zoals stopcontacten en dergelijke.

Wat kan ik doen en heeft iemand nog tips. Als ik aan de meterkast voel is deze niet warm of iets dergelijks.
Er zitten totaal 5 groepen in deze woning(type klein) er valt al 1 groep af, omdat dit een kookgroep is die ik niet gebruik. 1 aparte groep voor wasmachine.

Waar kan dit inzitten zodat ik zelf nog eens in huis alles na kan lopen? Ik kom liever niet aan de groepenkast, omdat dit buiten mijn vak/hobby gebied ligt.

Foto's van meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HIhmleLrDu5fE92cqDzRoF1p8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYyRuypA85hpxmmnEbbzpArw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4ujYDX4CWNr9mS-WHffncMrbrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NM05BcFtJb2ucmMzlT3JFpKQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door blueface op 10-08-2020 19:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 15:32
Had je deze problemen ook voordat de slimme meter werd geplaatst?

Je hebt gemeten of je overal 230V hebt. Probeer dat nog eens terwijl die Airfryer en de airco aanstaan.

[ Voor 45% gewijzigd door frickY op 10-08-2020 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blueface
@frickY

Dit had ik inderdaad ook al voor slimme meter. Daarom had monteur de hoofdzekering plus waar die bijgedraaid wordt(weet niet hoe dat heet) vervangen voor nieuwe exemplaren.

Geprobeerd met meerdere grote apparaten aanzetten geen schrikbarende verschillen. Het voltage zakt dan maximaal 15 tot 20 volt. Maar dan moet ik het echt bont maken. Zoals droger, oven, koffiezetapparaat en dergelijke all eenmaal tegelijkertijd aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb te weinig verstand van elektra maar alsnog; meten=weten.

Als jij er echt van overtuigd bent zou ik een onafhankelijk rapport laten opstellen. Dan heb je een stok om mee te slaan.

Kost wat, maar woongenot is ook veel waard. En met een beetje geluk kun je nog iets claimen... Maar zelfs als dat niet zo is zou ik er wel wat geld voor over hebben.

Ik ben wel benieuwd naar de meningen van mensen die beter onderlegd in de elektra-wereld. Interessant topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:16
Hmm het zou bijna onmogelijk zijn zoals je het omschrijft. Want dan zou de buurvrouw meer vermogen uit hetzelfde stopcontact trekken? Heb je een ampèretang of verbruiksmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Barrycade

Through the...

Ben met een multimeter door het huis gegaan en alles nagemeten variërend tussen 230-240 volt.
Da's best wel een grote spreiding of dit afhankelijk van de dag dat je het gemeten hebt?

Ik heb per dag ook wel verschillen. Veel zonnestroom op de dagen in de buurt dus het wil nog wel eens 15V schelen.

Maar op de dagen met 248V is mijn koffie niet heter dan op de dagen met 238V ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
@Jarno

Het grappige is dat de buurvrouw zo'n half jaar geleden de monteur heeft laten komen, omdat bij haar elke keer de lampen kapot gingen. Toen werd bij haar de hele groepenkast na gemeten en zijn alle lichtschakelaars vervangen omdat er dus teveel stroom op stond! Daarna heeft ze er geen last meer van gehad.

Heb helaas geen ampere meter. Wel verbruiksmeter van Lidl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
@Barrycade

Dit was aan het eind van de middag. Het voltage is gewoon goed. Daarom kan het zijn dat de ampere(kracht waarmee de elektriciteit geleverd wordt) niet hoog genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:23

NoFearCreations

3DPrint the world!

Dit lijkt mij bijna niet mogelijk. Heb er nog nooit van gehoord dat er minder dan 220v uit een stopcontact komt. En veel apparaten zetten dit ook om naar een lagere spanning intern. Vooral in een apartementen complex, waar de stroom centraal binnenkomt, zouden er veel meer bewoners last van moeten hebben?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Barrycade schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:07:
[...]

Da's best wel een grote spreiding of dit afhankelijk van de dag dat je het gemeten hebt?

Ik heb per dag ook wel verschillen. Veel zonnestroom op de dagen in de buurt dus het wil nog wel eens 15V schelen.

Maar op de dagen met 248V is mijn koffie niet heter dan op de dagen met 238V ;)
Er hoort gewoon ± 230V uit een WCD te komen waarbij 220V tegenwoordig meer een onderwaarde is en waarbij de aangesloten apparaten in de EU tot ± 250V dienen te kunnen verwerken (ook die 250V waarde is dus nog acceptabel als dat 'UIT' een WCD komt). :9

FYI: Als Zonnepanelen méér V gaan leveren dan wordt je huis automatisch afgeschakeld door de netbeheerder.

@blueface Laat de netbeerder in je buurt eens kijken naar bijvoorbeeld zonnepanelen én dat wat die dingen daar aan 'upload' uitvoeren. Je zal niet de eerste zijn die last heeft van spontaan 'illegaal' geplaatste panelen :*)

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 10-08-2020 20:27 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Maar het kan dus niet iets simpels zijn zoals een losse draad?

Begin dit jaar tot halverwege mei is er wel een grote lekkage geweest, waardoor er een aantal groepenkasten van bewoners flink nat zijn geworden. Daar hoort de mijne hleaas ook bij. Kan dit nog van invloed zijn?

Bijvoorbeeld oxidatie van draden of iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

blueface schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:20:

Begin dit jaar tot halverwege mei is er wel een grote lekkage geweest, waardoor er een aantal groepenkasten van bewoners flink nat zijn geworden. Daar hoort de mijne hleaas ook bij. Kan dit nog van invloed zijn?

Dit klinkt meer als een 'verzamel' gebouw? Meerdere appartementen / woningen in één gebouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
blueface schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:56:
@frickY
Geprobeerd met meerdere grote apparaten aanzetten geen schrikbarende verschillen. Het voltage zakt dan maximaal 15 tot 20 volt.
Dit is niet goed, ik vind een plotselinge spanningsval van 15 tot 20 volt eigenlijk wel schrikbarend groot. Bij mijn installatie zit alles tussen de 224 en 230V en dat verandert niet wanneer er een zware verbruiker aan gaat. Wat ik zelf zou doen (maar jou niet zou aanraden aangezien je je niet vertrouwd voelt in de meterkast) is in de groepenkast gaan meten op verschillende punten en bekijken of je diezelfde daling ziet. Als dat daar wel stabiel is zit het in de bekabeling binnenshuis.

[ Voor 6% gewijzigd door spone op 10-08-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20

Het probleem is dat stroom niet zomaar minder wordt. Het is geen tuinslang je ergens dichtgeknepen of verstopt kan zitten.
Het enige wat stroom tegenhoudt is weerstand. Dat kan bijvoorbeeld komen door een slecht contact of roest in je groepenkast.
Maar alle stroom die je "verliest" door die weerstand wordt warmte.
Als jij dus zoveel weerstand zou hebben dat je oven er 2x zo lang over doet voordat je oven warm is bijvoorbeeld, dan zou je huis al lang en breed zijn afgebrand.

Maar... Meten is weten.
Met een kWh metertje die je tussen je stekker en het stopcontact stopt kun je makkelijk meten hoeveel stroom je gebruikt. Die dingen zijn €15 ofzo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
NoFearCreations schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:15:
Dit lijkt mij bijna niet mogelijk. Heb er nog nooit van gehoord dat er minder dan 220v uit een stopcontact komt. En veel apparaten zetten dit ook om naar een lagere spanning intern. Vooral in een apartementen complex, waar de stroom centraal binnenkomt, zouden er veel meer bewoners last van moeten hebben?
Ben vroeger bij studentenhuizen geweest waar als het verwarmingselement van de oven aan ging, alle lampen dimden.
blueface schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:15:
@Barrycade

Dit was aan het eind van de middag. Het voltage is gewoon goed. Daarom kan het zijn dat de ampere(kracht waarmee de elektriciteit geleverd wordt) niet hoog genoeg is?
Als dat zo is dan moet de spanning inzakken als je veel gebruikers erop heb. 15 a 20V inzakken vind ik zelf wel veel, tegelijk zou dat niet zulke grote verschillen moeten geven als je beschrijft. Om eerlijk te zijn lijkt het me van de meeste onwaarschijnlijk dat het iets met je elektriciteit te maken heeft. Een oven kan met lagere spanning langer nodig hebben om op temperatuur te komen (bij een 20V lager een 20% langer). Maar op temperatuur kost het niks langer om een gerecht te bereiden.
En tenzij je het oude speakersysteem van Decibel hebt gekregen, heb je echt niet zoveel bas dat dit significante stroom moet trekken. Als je geluid instort doordat je elektriciteitsnet het niet aan kan, dan moeten ook al je lampen dimmen op de bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

blueface schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:11:
@Jarno

Het grappige is dat de buurvrouw zo'n half jaar geleden de monteur heeft laten komen, omdat bij haar elke keer de lampen kapot gingen. Toen werd bij haar de hele groepenkast na gemeten en zijn alle lichtschakelaars vervangen omdat er dus teveel stroom op stond! Daarna heeft ze er geen last meer van gehad.

Heb helaas geen ampere meter. Wel verbruiksmeter van Lidl.
Een licht schakelaar kan er niet voor zorgen dat je te veel stroom krijgt, hoogstens te weinig (en dan gaat er al iets goed fout)

Loszittende draad denk ik niet. zwevende 0 zou iets kunnen verklaren, maar dan zou ik meer problemen verwachten.

Een te dunne kabel zou wel wat verklaren, maar dan zou je voltage ook moeten droppen als er iets aan staat.

Maar het voltage onbelast meten zegt niet veel in dit geval.
Meet eens het voltage in het stopcontact terwijl je oven/airco in dat stopcontact aanstaat.
Of nog beter, haal een simpele stroommeter.

https://nl.trotec.com/sho...SfyA24n0pEUxoCraUQAvD_BwE

die zowel stroom als voltage kan meten terwijl er belasting aan zit.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

heuveltje schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:38:
[...]

Een licht schakelaar kan er niet voor zorgen dat je te veel stroom krijgt, hoogstens te weinig (en dan gaat er al iets goed fout)

Loszittende draad denk ik niet. zwevende 0 zou iets kunnen verklaren, maar dan zou ik meer problemen verwachten.

Een te dunne kabel zou wel wat verklaren, maar dan zou je voltage ook moeten droppen als er iets aan staat.

Maar het voltage onbelast meten zegt niet veel in dit geval.
Meet eens het voltage in het stopcontact terwijl je oven/airco in dat stopcontact aanstaat.
Of nog beter, haal een simpele stroommeter.

https://nl.trotec.com/sho...SfyA24n0pEUxoCraUQAvD_BwE

die zowel stroom als voltage kan meten terwijl er belasting aan zit.
Ik zou dat stukje van de TS aangaande een 'Water Lekkage' in het pand (waar hij schijnbaar dus maar een SUB-huurder in is) in Mei dit jaar even niet overslaan... Je zou zomaar eens een complete FASE kunnen missen, nu :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 11:23

Stoney3K

Flatsehats!

@frickY

Dit had ik inderdaad ook al voor slimme meter. Daarom had monteur de hoofdzekering plus waar die bijgedraaid wordt(weet niet hoe dat heet) vervangen voor nieuwe exemplaren.

Geprobeerd met meerdere grote apparaten aanzetten geen schrikbarende verschillen. Het voltage zakt dan maximaal 15 tot 20 volt. Maar dan moet ik het echt bont maken. Zoals droger, oven, koffiezetapparaat en dergelijke all eenmaal tegelijkertijd aanzetten.
Wut? 15 tot 20 volt? Dat is niet normaal, dat betekent dus dat er ergens in het traject een te grote overgangsweerstand zit. Je netspanning hoort niet in te zakken door je eigen (lokale) belasting.

Probeer hetzelfde eens op verschillende groepen, als dat geen verschil maakt dan zit het probleem in het traject ervoor: De meterkast. Goed kans dat er ergens een schroef niet goed aangedraaid zit. In dat geval, laat er een elektricien zo snel mogelijk naar kijken, want dat is een enorm risico op brand.

Als het probleem zich beperkt tot 1 groep dan is daar óf te dunne bedrading gebruikt, óf ergens een draad verkeerd afgewerkt. In dat geval ook, haal er een elektricien bij, want als de tent affikt wil je er niet bij zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 10-08-2020 20:43 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor iedereen die dingen roept over een zwevende nul, een fase missen etc: dit is een eenfase-installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RocketKoen schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:33:
[...]
Als jij dus zoveel weerstand zou hebben dat je oven er 2x zo lang over doet voordat je oven warm is bijvoorbeeld, dan zou je huis al lang en breed zijn afgebrand.
Als je net onder belasting inderdaad een slordige 10% inzakt, dan kan dat aan de kant van de oven best wel eens voor wat langere opwarmtijden zorgen, want P is nu eenmaal de spanning in het kwadraat gedeeld door de weerstand. Een beetje spanningsval gaat dus gelijk hard.

En aan de andere kant valt er dan maar 20 volt over die overgang, dat kan (stiekem) heel lang goed gaan tot het een keer wel mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Barrycade

Through the...

Will_M schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:16:
[...]

Er hoort gewoon ± 230V uit een WCD te komen waarbij 220V tegenwoordig meer een onderwaarde is en waarbij de aangesloten apparaten in de EU tot ± 250V dienen te kunnen verwerken (ook die 250V waarde is dus nog acceptabel als dat 'UIT' een WCD komt). :9

FYI: Als Zonnepanelen méér V gaan leveren dan wordt je huis automatisch afgeschakeld door de netbeheerder.

@blueface Laat de netbeerder in je buurt eens kijken naar bijvoorbeeld zonnepanelen én dat wat die dingen daar aan 'upload' uitvoeren. Je zal niet de eerste zijn die last heeft van spontaan 'illegaal' geplaatste panelen :*)
Mijn omvormer schakelt uit bij 254V, hoogste wat ik heb gezien is 248V.

Maar ik merk daar in huis niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

spone schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:46:
Voor iedereen die dingen roept over een zwevende nul, een fase missen etc: dit is een eenfase-installatie.
Klinkt nu als 'een studenten huis' met bijbehorend SLA dus? Zolang 't niet brand is er niets aan de hand :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dat zou ZEKER hoofdverdachte nummer 1 zijn dan. Als de busbar in de groepenkast geoxideerd is dan zou je dit soort symptomen verwachten.

Oplossing: Laat de verhuurder een elektricien regelen die je groepenkast vervangt, want dat is zeker een risico op brand. Als er een inspectie komt is hij nu niet verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Will_M schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:22:
[...]

Dit klinkt meer als een 'verzamel' gebouw? Meerdere appartementen / woningen in één gebouw?
Dat is helemaal correct. Het zijn totaal 18 woningen in 1 gebouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 25-04 16:39
@frickY

Als jouw spanning 15-20V zakt bij het aanzetten van wat zwaardere apparatuur is dat wel schrikbarend en een masterplan voor brand. Dat wil zeggen dat er bij grotere stromen veel verliezen optreden. Verliezen zijn vaak 'warmte'.
Een enkele, misschien 2V zakken mag maar echt niet meer.

Waarschijnlijk zit er in de hoofdzekeringen een probleem of eerder al in de hoofdverdeler vanwaar jouw groepenkast gevoed wordt. Dit is zeker aan de verhuurder om hier iemand op af te sturen. Betaal je zelf voor je stroom dan zou ik Liander informeren. Als jouw installatie na de meter goed is, dan moet het aan hun kant zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

blueface schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:51:
[...]

Dat is helemaal correct. Het zijn totaal 18 woningen in 1 gebouw.
Als je zelf NIET de beheerder bent: BEL die man/vrouw én laat er z.s.m. een gecertificeerd Elektrotechnisch bedrijf naar kijken!!

Ben je zélf wel de beheerder: 't Zelfde... En vraag je zelf daarna meteen af waarom je hier al sinds Mei mee áán klooit 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Om bovenstaande te herhalen: Ga niet zelf lopen knoeien! Het is een huurwoning dus in principe is het niet jouw elektrische installatie, maar die van de verhuurder.

Melden bij je verhuurder dat er met spoed een elektricien moet komen die de installatie achter de meter na komt kijken. Goed kans dat er gewoon een nieuwe groepenkast in moet vanwege waterschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:08
die oude automaten zijn ook wel verdacht, die zijn meer dan 30 jaar oud,
daaronder zitten koper strippen die weer met een afakking aangesloten worden op de draden van de kwh meter.
die aftakklemmen hebben koperstrip met en beugeltje in een v vorm en de draad wordt doormiddel van een schroefje op zijn plek gehouden, dat schroefje is het probleem niet, maar dat beugeltje in die v vorm.
die scheurt waardoor je draad los gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
@Stoney3K

Net even de waterkoker in de keuken aangezet(2200 watt), resultaat van 233 volt naar 227 volt

Dit was in de keuken en de woonkamer alle twee het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

blueface schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:06:
@Stoney3K

Net even de waterkoker in de keuken aangezet(2200 watt), resultaat van 233 volt naar 227 volt

Als dat twee verschillende groepen zijn, dan betekent het dat je probleem in de groepenkast zit of daarvoor.

En ook dat je 10A (stroom van je waterkoker) * 10V (spanningsval) = 100 Watt aan vermogen ergens in die groepenkast zit te verstoken.

Met andere woorden, dat is gevaarlijk, bel morgen gelijk je verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Bedankt weer allemaal voor de reacties. Velen van jullie roepen haal er iemand bij, maar de woningcoperatie weigert dat dus, omdat ik dan eerst de aardlek eruit moet knallen volgens hun.

Ik huur deze woning dus zelf en betaal verder alles zelf aan Vattenfall en Liander. Verder niemand. Liander gaat niet over de groepenkast. Ik begreep dat dit al vrij oude automaten zijn van 30 jaar oud. Hoe overtuig ik de verhuurder dat deze een monteur moet sturen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:15

Compizfox

Bait for wenchmarks

@blueface: Uit je berichten maak ik op dat je elektriciteit niet helemaal goed begrijpt. Stroom "staat" niet ergens op, en stroom is niet de "kracht waarmee elektriciteit geleverd wordt". Stroom loopt, en spanning staat ergens op. Die spanning bepaalt (in combinatie met de weerstand van een circuit) hoeveel stroom er gaat lopen.

Stroom is letterlijk hoeveel elektriciteit (elektronen) er stroomt. Spanning kun je zien als de "druk" achter die elektronen: de hoeveelheid potentiële energie per elektron.

Stroom is dus geen eigenschap van je elektrische installatie, maar iets wat gaat lopen als je een circuit maakt.

Je elektrische installatie is natuurlijk wel gerate voor een bepaalde stroom, maar dat heeft te maken met de weerstand van je bekabeling en hoeveel stroom daar veilig doorheen kan zonder dat die bekabeling te warm wordt.

Als de weerstand van je bekabeling te hoog is, zul je dat zien aan dat de spanning inkakt. Hoe erg die spanning inkakt hangt af van de grootte van de stroom die loopt en de weerstand.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

blueface schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:06:
@Stoney3K

Ga hier nou als-je-blieft niet zelf aan het testen met het maximaal aantal 'Volts' wat je met één apparaat uit één van de WCD's kunt trekken (anders sluit je maar even een wasdroger aan die 3Kw/h wil hebben) ..... Dan weet je meteen zeker dat je je PVC leidingen ook kunt gaan vervangen inclusief alle interne kabels...

Magische Rook ontsnapt maar één keer, daarna is de rook op en 't spul stuque 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

blueface schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:10:
Ik huur deze woning dus zelf en betaal verder alles zelf aan Vattenfall en Liander. Verder niemand. Liander gaat niet over de groepenkast. Ik begreep dat dit al vrij oude automaten zijn van 30 jaar oud. Hoe overtuig ik de verhuurder dat deze een monteur moet sturen?
"Mijn groepenkast wordt erg warm en ik hoor een knetterend geluid, en volgens mij ruik ik een brandlucht..."

Leugentje om bestwil, maar dat kan snel genoeg wel aan de hand zijn. En daarna begint je groepenkast te roken.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 10-08-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wat daadwerkelijke getallen hebben lijkt mij niks mis mee, en is een duidelijk iets wat je kan vertellen om iemand te krijgen die er naar kan kijken. Anders blijft het ook een vaag verhaal, en meten = weten. Daar sta je sterker mee dan met verhaal dat subwoofer bas verliest.

En natuurlijk,er gaat ergens dus 60W aan vermogen verloren, dus ja, dat is een hoop, en kan theoretisch brand veroorzaken. Maar laten we wel wezen, het is al een jaar zo! En er moet zeker snel iemand naar komen kijken, maar laten we niet net doen alsof die ene keer de waterkoker aan zetten nou echt levensgevaarlijk is.

@Stoney3K komt monteur langs, ziet dat niks knettert aan groepenkast. Maakt een factuur, woningcorporatie stuurt die door aan TS.

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 10-08-2020 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47
NoFearCreations schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:15:
Dit lijkt mij bijna niet mogelijk. Heb er nog nooit van gehoord dat er minder dan 220v uit een stopcontact komt.
Dan moet je dit topic eens lezen:

Spanning zakt in (230 -> 197) bij vermogensvraag van ca 3 kW

Maar de situatie van TS is waarschijnlijk anders, aangezien hij/zij al heeft aangegeven dat de spanning niet noemenswaardig inzakt, ook bij belasting door verschillende stroomslurpers.
blueface schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:11:
@Jarno

Er staat spanning op, geen stroom. En het vervangen van lichtschakelaars kan onmogelijk een oplossing zijn voor een te hoge netspanning. Wat ik me wel kan voorstellen is dat sommige schakelaars een slechte verbinding maakten, die effectief de lampen heel vaak/snel aan en uit zetten (knipperen) en daar gaan ze inderdaad sneller stuk van. Dus ik vermoed dat je een soort klok/klepel verhaal van haar hebt gehoord.

Het is trouwens de vraag of ze op dezelfde fase zit. Er zijn er 3, vaak doen ze elk volgend huis op een andere, maar het zit ook wel eens wat door elkaar. Dus de situatie bij haar zegt niet per se heel veel.

Als het echt van een te hoge spanning komt, dan kan alleen de netbeheerder daar iets aan doen, en dan (dus) niet in de installatie binnenshuis.

Voor TS, als lampen knipperen, apparaten niet goed lijken te functioneren, maar de spanning in het algemeen niet inzakt, zijn er waarschijnlijk toch echt slechte lassen (verbindingen van draden) binnenshuis. Dit kan (brand)gevaarlijk zijn, zie bovenstaande gelinkte topic. Als je de centraaldozen al hebt gecheckt en niks gevonden, maar de problemen makkelijk reproduceerbaar zijn, zou ik echt zelf eens een electricien laten komen (of verhuurder daar om vragen met de genoemde klachten) en het die demonstreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Bedankt voor jullie snelle reacties! Zal morgen gelijk weer contact met de verhuurder opnemen om dit te laten uitzoeken! Ik laat het jullie weten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Of een andere verklaring die buiten het huis van TS ligt:

De situatie waar ik zelf ook last van heb gehad, hoofdzekeringen die er ineens at random uit vlogen, en lampen die regelmatig aan het dimmen waren.

Toen de netbeheerder kwam kijken... bleek dat er op mijn hoofdzekering een 'lijntje bij was gelegd' door de onderbuurman die dacht even te tuinieren.

Nog geen 2 uur later stonden er 2 bussen van Liander aan de deur en een bakwagen van de politie die het appartement beneden helemaal leeg trokken. Een tiental containers met plantjes gingen de vrachtwagen in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Heb trouwens eens bij mezelf nagemeten: waterkoker aan is ~5.5V spanningsval. Meer dan ik zelf had verwacht, maar ook gezien het eerder gelinkte topic lijkt 6V spanningsval bij waterkoker aan zetten dus niet uitzonderlijk te zijn.

Oftewel, ik vraag me af of er iets aan de hand is met de elektriciteit bij TS.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 10-08-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sissors schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:19:
Heb trouwens eens bij mezelf nagemeten: waterkoker aan is ~5.5V spanningsval. Meer dan ik zelf had verwacht, maar ook gezien het eerder gelinkte topic lijkt 6V spanningsval bij waterkoker aan zetten dus niet uitzonderlijk te zijn.
TS had het over een verschil van tussen de 15 en 20 volt. Bij een tiental Ampères begint de groepenkast er dan toch best warmpjes bij te zitten ;)

Met de historie van waterschade in de meterkast (waarom is die toen niet vervangen?) begin ik dat toch verdacht te vinden.

Als het echt afhankelijk is van het tijdstip op de dag dan ligt het probleem niet bij TS, maar één van de andere buren die bij hem op dezelfde fase zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 10-08-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
@Sissors

I snap je reactie. Maar hoe verklaar je dan het voorbeeld van de airfryer? Bij mij duurt het 12 minuten en bij haar tussen 6 en 7 om het zelfde gerecht bruin en gaar te krijgen? Dat moet toch ergens aan liggen lijkt me. De temperatuur stijgt bij haar veel sneller in de airfryer dan bij mij in huis.

[ Voor 14% gewijzigd door blueface op 10-08-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:21:
[...]

TS had het over een verschil van tussen de 15 en 20 volt. Bij een tiental Ampères begint de groepenkast er dan toch best warmpjes bij te zitten ;)

Met de historie van waterschade in de meterkast (waarom is die toen niet vervangen?) begin ik dat toch verdacht te vinden.

Als het echt afhankelijk is van het tijdstip op de dag dan ligt het probleem niet bij TS, maar één van de andere buren die bij hem op dezelfde fase zitten.
Die 15-20V was als hij zo ongeveer elk apparaat aan zet. Hij heeft 6V drop bij zijn waterkoker, ik heb 5.5V drop bij mijn waterkoker, en in het eerder gelinkte topic had iemand 6V drop bij 3kW, dus een 4V bij 2kW. Dat zijn allemaal geen schrikbarende verschillen.

@blueface dan zou je spanning naar ruwweg 150V moeten inzakken als je je airfryer gebruikt. Dan kan je meten. Gebeurd het niet, tja, geen idee wat het dan kan zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 10-08-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sissors schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:19:

Oftewel, ik vraag me af of er iets aan de hand is met de elektriciteit bij TS.
Kijk voor de grap eens hoeveel 'Watt' die waterkoker vraagt? Waarschijnlijk doet 't ding zo'n 1100 á 1200 Watt aan opgenomen vermogen 'consumeren' bij inschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sissors schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:23:
[...]

Die 15-20V was als hij zo ongeveer elk apparaat aan zet.
Gaan we dus even uit van een hoofdzekering van 25A (enkelfasig), als je die volle bak belast en er valt 20V dan betekent het dat er ergens 500W 'verdwijnt'.

Want tot aan de aansluiting in de straat is het toch allemaal netjes 230V, ik verwacht niet dat TS de spanning van het wijknet naar beneden kan trekken. :Y)

In ieder geval zit het probleem dus vóór de eindgroepen en daarmee niet meet het probleem van TS, maar van de verhuurder. Als die besluit om er niks mee te doen, dan is het ook verder zijn issue als daardoor het gebouw afbrandt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Will_M schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:24:
[...]

Kijk voor de grap eens hoeveel 'Watt' die waterkoker vraagt? Waarschijnlijk doet 't ding zo'n 1100 á 1200 Watt aan opgenomen vermogen 'consumeren' bij inschakelen?
Ruim 2kW, zelfde dus als wat TS noemde. Maar ben dan wel benieuwd bij andere wat hun spanning doet als ze een waterkoker aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Net nog even airfryer geprobeerd. Van 233 naar 228 volt. de airfryer doet 1450 watt. 5 volt verschil dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48

M2M

medicijnman

blueface schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:23:
@Sissors

I snap je reactie. Maar hoe verklaar je dan het voorbeeld van de airfryer? Bij mij duurt het 12 minuten en bij haar tussen 6 en 7 om het zelfde gerecht bruin en gaar te krijgen? Dat moet toch ergens aan liggen lijkt me. De temperatuur stijgt bij haar veel sneller in de airfryer dan bij mij in huis.
Dan is het tijd voor zo'n stroommeter die je in het stopcontact kunt steken tussen je airfryer en het stopcontact. Dan zie je de spanning, stroom en opgenomen vermogen. Als dat in de buurt komt van de 2.2kW die de airfryer vreet (of welk vermogen je airfryer dan ook opeet) in de warm-wordt-fase dan is het warm worden van het gerecht een ander onderwerp.

En dat vereist een klein stukje "eerlijk" vergelijken. Dat wil zeggen, zak patat/friet in de vriezer, 1/2 zak er uit en bij jezelf klaarstomen en daarna de andere halve zak bij haar. Dan kun je eerlijk vergelijken. En zou ik het bijzonder raar vinden als de geair-fryerde aardappelen bij haar beter zijn.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:23
blueface schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:32:
Net nog even airfryer geprobeerd. Van 233 naar 228 volt. de airfryer doet 1450 watt. 5 volt verschil dus.
Vergeet niet dat je een slimme meter hebt.

Paar keer op het knopje drukken en hij laat ook het actuele verbruik zien. Of een P1-kabeltje eraan.

Als je dat combineert met een betrouwbare wattmeter kun je wellicht achterhalen in hoeverre er stroom weglekt in je eigen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

blueface schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:10:
Bedankt weer allemaal voor de reacties. Velen van jullie roepen haal er iemand bij, maar de woningcoperatie weigert dat dus, omdat ik dan eerst de aardlek eruit moet knallen volgens hun.

Je kan ook een onafhankelijk iemand erbij halen, dat schreef ik al eerder. Iemand die niet direct een eigen belang heeft bij de diagnose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
@Thralas

Even voor de duidelijkheid. Ik steek dus een multimeter in het stopcontact. Die meet 233 volt. Zet de Airfryer aan dan zakt ie dus naar 228 volt. Airfryer uit, gelijk naar 233 volt. Heb zo'n verbruiksmeter hier liggen, maar natuurlijk zijn de batterijen op. Morgen maar is mee gaan knutselen. Zal is kijken op die verbruiksmeter en dan op de slimme meter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 27-04 13:20
Een spanningsval van 5% is acceptabel bij volle belasting. Dus 3,6kW op een stopcontact mag een 11 volt lagere spanning opleveren.

Bij 2kW 6 volt verliezen is dus nog gewoon binnen de norm. Dit zijn normale verliezen. Die 60 watt warmte is verspreid over de hele kabel van je waterkoker tot aan de wijkverdeler.

Dat je kipfilet bij de buurvrouw sneller gaar is komt dus echt niet door je stopcontact.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Werkt alles nog wel? Sommige apparaten werken gewoon niet, ik dacht dat mijn wasmachine kapot was maar het bleek dat die maar 110 volt kreeg.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:07
Marzman schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:19:
Werkt alles nog wel? Sommige apparaten werken gewoon niet, ik dacht dat mijn wasmachine kapot was maar het bleek dat die maar 110 volt kreeg.
Dan krijg je dus 2x een fase binnen (gebruikelijk in sommige oude steden/delen) ipv fase + nul :)
Waar woont de TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:35
Al die nummers gebaseerd op het vermogen geschreven op de onderkant van je apparaat zeggen niet zoveel.
Je moet echt de netimpedantie meten met een installatietester om hier wat zinnigs over te zeggen. Aka, goedkeur/afkeur.

Ga ergens zo'n ding huren of laat iemand komen.
Als blijkt dat er echt iets mis is met de installatie kun je de verhuurder met bewijs in gebreke stellen.

In de tussentijd kun je denk ik het beste wat extra rookmelders ophangen en een brandblusser aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Die rookmelders hangen er al gelukkig en zijn aangesloten op een centrale installatie. Dat scheelt al een hoop. Ga achter zo'n meter aan voor netimperdantie. Ik woon overigens in Arnhem zuid. Volgens mij is de electra in dit gedeelte niet echt oud te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RocketKoen schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:16:
Dat je kipfilet bij de buurvrouw sneller gaar is komt dus echt niet door je stopcontact.
Als dezelfde airfryer bij hem een half uur duurt om warm te worden, terwijl als hij hem naar de buurvrouw sleept, het ding binnen 5 minuten warm is, lijkt me dan wel redelijk frappant.

Makkelijkste om mee te testen is een waterkoker: Meet gewoon met een stopwatch hoeveel tijd het kost om een liter water aan de kook te brengen, bij jou en bij de buurvrouw, met dezelfde waterkoker, op dezelfde dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:31

Sebazzz

3dp

Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:22:
[...]

Makkelijkste om mee te testen is een waterkoker: Meet gewoon met een stopwatch hoeveel tijd het kost om een liter water aan de kook te brengen, bij jou en bij de buurvrouw, met dezelfde waterkoker, op dezelfde dag.
En met een stroommeter van de HEMA oid kan je het opgenomen vermogen en het netvoltage aflezen. Ik zou verwachten, als het bovenstaande het geval is, dat er een behoorlijke voltageval is.

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 11-08-2020 09:27 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:22:
[...]

Als dezelfde airfryer bij hem een half uur duurt om warm te worden, terwijl als hij hem naar de buurvrouw sleept, het ding binnen 5 minuten warm is, lijkt me dan wel redelijk frappant.

En dezelfde watertemperatuur :)

Bedenkt goed wat je meet en wat je meldt:

* elektrisch meten zoals spanningsval bij belasting: goed, dan weten ze dat je er verstand van hebt en nemen ze je serieus
* op de seconde precies onder redelijk gecontroleerde omstandigheden water koken: een amateur die z’n zaakjes op orde heeft. Bij interessante resultaten zullen ze je wel serieus nemen
* beginnen over ‘bij de buurvrouw is het gerecht eerder klaar’, dan ga je rechtstreeks het ‘gekkies’ bakje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

eamelink schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:28:
[...]

En dezelfde watertemperatuur :)
Daarom op dezelfde dag ;)

Of zorg dat je een thermometer hebt waarmee je de watertemperatuur meet waar je mee begint, dan is het wat meer rekenen als er een verschil is.

Maar als de spanningsval zo dramatisch is dan zou er een duidelijke factor verschil in moeten zitten, geen afwijking van procenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Die netimperdantie meter valt voor mij al af. Ten eerste vindt ik dit veel te ingewikkeld, ten tweede wat een prijzen!

Dat met die stopwatch tijd meten is wel een goed idee. Temperatuur meten moet ook nog wel lukken.

Had eigenlijk niet verwacht dat dit nog zo ingewikkeld zou worden. Dit gaat me niet eigenlijk al boven de pet.

Voltage en tijd meten lukt wel, de rest wordt moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-04 10:01
5 volt spanningsverlies is inderdaad niet erg.
Netcode technisch mag de spanning tussen 207 V en 253 V liggen.
De issues die je inhaalt klinken echter als spanning-dips

Ben echter wel nog benieuwd naar enkele zaken:
- Als ik het goed lees hebben jullie een gezamenlijke meterruimte in het appartement.
Welke verdieping woon jij? m.a.w. hoeveel meter kabel zit er ongeveer tussen de meter en het appartement? en kun je zien welke diameter dit is? bij gebruik van kabel bijv. op de mantel?
- Op welke momenten heb je er voornamelijk last van dat bijv. de subwoofer wegvalt? Altijd? enkel rond etenstijd? etc.
- Zitten er (oude) liften in het complex?
- Liggen er zonnepanelen op het complex? en heeft ieder appartement zijn eigen panelen of wordt de opwek "doorgeschoven" (bijv. via een zonverdeler, Frittss o.i.d.?)?
- Liggen er veel zonnepanelen in de omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
@SjorsC

Het gebouw heeft 2 verdiepingen. Ik woon zelf op de hoek van de eerste verdieping. Het gebouw heeft dus geen lift.

Over die meterkasten ga ik proberen uit te leggen. Beneden om de begane grond zit een soort grote spanningskast. Hier kunnen wij zelf niet in. Heb ooit is gezien dat er een soort mini electriciteitscentrale in zit, zoals ik dat even noem. Verder heeft elke woning vanuit daar een eigen meter/groepkast. Dus iedereen betaalt zelf water, gas en elecriciteit die hij/zij verbruikt. Heb dus alleen toegang tot mijn eigen groepenkast met mij eigen huis sleutel. De groepenkast zit namelijk in de hal naast de voordeur en niet bij mij binnen. Vanuit de groepenkast lopen de kabels gelijk via de badkamer, keuken , woonkamer en naar boven de slaapkamer in. De groepenkast zit eigenlijk vlak achter de douche ruimte. Zit dus letterlijk een tegelmuur tussen. Over de zonnepanelen, die zijn hier niet aanwezig. Ook in de buurt zie ik op daken weinig tot geen zonnepanelen.

Het minder vermogen van de oven, airfryer en dergelijk is meestal rond etentijd. Lees tussen 17.00 en 19.00 uur. Subwoofer en koffie apparaat gebeuren ook later in de avond. Tussen 20.00 n 23.00 uur. Maar ook overdag. Over het koffieapparaat deze zet koffie op tijd en niet op temperatuur. Dus vandaar dat de tijd opvalt. Overigens subwoofer even stekker eruiten erin en deze doet het dan weer even totdat het weer wegvalt. Deze sub heb ik ook even met een verlengsnoer bij de buren aangesloten , toen geen problemen, behalve het geweld wat er uit kwam! Dus zeg het maar. Ik weet het niet meer.

De draden zijn gewoon uit de wandcontactdozen en centrale verdeeldozen zijn tussen de 1,5 en 2,5 mm dik. Behalve het schakeldraad dus, die is wat dunner, wat normaal is toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00
blueface schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:50:
Even voor de duidelijkheid. Ik steek dus een multimeter in het stopcontact.
Even als dubbelcheck: Je steekt de multimeter wel in de beide gaten van de WCD en niet eentje tegen de randaarde?

De spanningsval is idd normaal. Ik heb ook wel eens 4-5 volt met een waterkoker gemeten in een nieuwbouwhuis. De halogeenlampen gingen daar ook zachter branden als de stofzuiger of waterkoker aangingen. Huis zat wel aan het eind van een kabel, ca 600m+ van de trafo. De spanningen zijn allemaal prima.

Testen met een waterkoker is nu inderdaad de beste optie. Allereerst omdat dit een pure Ohmse resistieve last is en dus niks gaat doen met faseverschuivingen. Daarnaast zijn de resultaten goed te vergelijken want de variabele is eigenlijk enkel het stopcontact. De watertemperatuur en kleine schommelingen in de spanning zouden relatief weinig uit moeten maken. Als je echt veel minder "prik" krijgt thuis, dan zou de waterkoker ook significant langer nodig hebben om het water op te warmen. Significant in deze is echt meer dan de variatie in tijd door de overige variabelen (watertemperatuur en spanning).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:11

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Will_M schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:16:
[...]

Allereerst: nee, dat kan (en doet) een netbeheerder niet. Als er teveel opwek op je dak (of op de daken in je buurt) plaatsvindt ten opzichte van de afname, dan stijgt het voltage en stopt de omvormer zelf met terugleveren (het voltage is dan zo hoog dat de omvormer de opbrengst niet het net "opgeduwd" krijgt; vergelijk het met je duim tegen een opengedraaide (water)kraan aanhouden).

Wat je kunt doen, is wat grote verbruikers in je woning aanzetten. Oven, airfryer, TV etc. en kijken wat de spanning op een vrij stopcontact is. Wellicht is de groepenverdeling over de fasen niet optimaal en zit het elkaar in de weg. (EDIT: zie nu dat je een enkelfase-aansluiting hebt (1x35 A), dus dan is faseverdeling niet van toepassing).

Maar goed, ook met een spanningsval zou een AirFryer niet langer over opwarmen mogen doen.

"Te weinig Ampère" in de aanvoer; dat zou in theorie kunnen maar ik heb er met mijn 16 jaar werkervaring bij een Netbeheerder nog niet eerder mee te maken gehad.

Een te kleine zekering (bijvoorbeeld een 25 A-zekering in je hoofdzekeringskast) betekent alleen dat de boel er eerder uitklapt; niet dat hij "minder Ampere doorlaat".

[ Voor 13% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 11-08-2020 10:57 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:50:
[...]

Te weinig Ampère in de aanvoer; dat zou in theorie kunnen maar ik heb er met mijn 16 jaar werkervaring bij een Netbeheerder nog niet eerder mee te maken gehad.
Als er "te weinig Ampère" in de aanvoer zit dan zou daardoor toch de spanning dramatisch in elkaar moeten storten (niet 10 Volt). En dan zou je op zijn minst verwachten dat de buren er ook over mopperen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:11

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:53:
[...]

Als er "te weinig Ampère" in de aanvoer zit dan zou daardoor toch de spanning dramatisch in elkaar moeten storten (niet 10 Volt). En dan zou je op zijn minst verwachten dat de buren er ook over mopperen :+
Niet alleen de buren; ik denk dat het zelfs het nieuws haalt :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
@GENETX

Ik steek inderdaad de multimeter in beide gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Nog iets opgevallen, maar denk niet echt dat het ermee te maken heeft. 80% van de stopcontacten heeft de fase in het linkergat zitten en de overige 20% in het rechtergat. Maakt dit nog uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

blueface schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:59:
Nog iets opgevallen, maar denk niet echt dat het ermee te maken heeft. 80% van de stopcontacten heeft de fase in het linkergat zitten en de overige 20% in het rechtergat. Maakt dit nog uit?
Nee, tenzij je echt een donder geeft over hoe om je de stekker er precies in steekt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-04 10:01
Zodra de airfryer gaat koelen moet je de stekker omdraaien :p

Maar blijf het raar vinden dat de buren in hetzelfde (kleine) complex er geen last van hebben.
Verwacht dus niet dat het probleem bij de netbeheerder ligt. (al ken ik de situatie natuurlijk niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00
Stoney3K schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:00:
[...]

Nee, tenzij je echt een donder geeft over hoe om je de stekker er precies in steekt ;)
Kleine nuance: in principe maakt het niks uit. Toch heb ik apparatuur (een koffiezetautomaat) gezien waarbij het wel uitmaakte en het apparaat ineens correct werkte na het omdraaien van de stekker... Uiteraard is dit een designfout van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:58
zou de temperatuur gaan meten met een laser, eerst alles meten en opschrijven zonder verbruikers en dan daarna weer met die airfryer aan.

en heb je die airfryer al op een andere groep geprobeert ?

[ Voor 18% gewijzigd door Toerq op 11-08-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:15

Compizfox

Bait for wenchmarks

zwerfkater schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:48:
zou de temperatuur gaan meten met een laser, eerst alles meten en opschrijven zonder verbruikers en dan daarna weer met die airfryer aan.
Ik ben erg benieuwd hoe jij een temperatuur meet met een laser...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Laatst online: 21:58
Compizfox schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:54:
[...]

Ik ben erg benieuwd hoe jij een temperatuur meet met een laser...
infrarood dan sommige worden aangeboden als laser maar zie dat de meeste infrarood zijn. de laser wordt gebruikt om een punt te scannen.

[ Voor 7% gewijzigd door Toerq op 11-08-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
allemaal bedankt voor jullie reacties. Ben net door de woning corperatie gebeld en er komt voor de zekerheid een monteur voor aankomende maandag. Heb wel ondervonden dat er sowieso een los contact zit bij een van de rookmelders. Als ik deze eruit draai om de batterij te vervangen, pakt ie de 230 volt ene keer wel, andere keer niet. (ledje brandt niet). Nou weet ik niet of dit losse contact, deze problemen kan veroorzaken. Aangezien deze rookmelder 5 meter hoog in het trappenhuis hangt in mijn woning, ga ik geen gebroken nek riskeren en dan kan die monteur dat ook gelijk fixen. Ben benieuwd naar de uitslag. Straks ga ik aan de slag met de waterkoker. Zodra ik meer weet horen jullie het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:33
@Grin Eén woord: rollerbrakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Hierbij de resultaten met de waterkoker:

Bij de Buuf volle waterkoker 5:25.76

Af laten koelen zodat de waterkoker weer koud was

Bij mij: 5:31.24

Niet echt schrikbarend verschil dus. Tijd van de Buuf is gemeten rond 17.25

Tijd bij mij rond 19.25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Dat lijkt me niet echt schokkend nee, het water uit de kraan kan net iets warmer zijn geweest bij de buuf (minder lang laten doorlopen) of warmere omgevingstemperatuur. Of gewoon een afwijking ja. Ben toch echt wel benieuwd wat er speelt

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Is dat 5 minuten? Hoeveel liter is die waterkoker wel niet? Die van mij is volgens mij binnen een minuut of twee stoom.. Maar ik drink dan ook geen thee dus ik kan erom liegen..

Ben wel benieuwd wat de monteur gaat zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

blueface schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:41:

Tijd bij mij rond 19.25
Heb je ook gemeten wat het stroomverbruik was in W en kWh? Zelfde eens herhalen met de AirFryer, dan weet je snel genoeg of hij inderdaad minder stroom gebruikt of niet.

Wellicht je slimme meter ook gaan uitlezen? Dan weet je direct wat het voltage doet en wat er gebruikt wordt in je woning. Zo zie ik hier het voltage keurig tussen 230 en 250 volt blijven gedurende de dag.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
@FreakNL

Waterkoker is 1,7 liter.

@Tsurany

Had ik op dat moment niet gedaan. Zal nog is kijken met de airfryer.

Edit: De buuf had net weer voor de zoveelste keer dat er lampen kapot springen. Dit gebeurd bij haar op de 3 maanden ongeveer. De hele groep knalt er dan ook uit, lees stop slaat door.

Heb ook wel eens een lamp kapot, maar niet dat de zekering door slaat.

[ Voor 50% gewijzigd door blueface op 12-08-2020 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FreakNL schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:39:
Is dat 5 minuten? Hoeveel liter is die waterkoker wel niet? Die van mij is volgens mij binnen een minuut of twee stoom.. Maar ik drink dan ook geen thee dus ik kan erom liegen..

Ben wel benieuwd wat de monteur gaat zeggen...
Je zou bijna gaan denken dat er ergens in dat pand met een 110V DC convertor gewerkt wordt om zo oude US apparatuur te kunnen ondersteunen. Als mijn waterkoker het hier thuis durft te gaan presteren om me ruim 5 minuten te laten wachten totdat ik ± 1,5L kokend water heb dan kook ik dat spul wel even op GAS Flip Fluitketel..... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
@Will_M

Van die 110 volt convertor heb ik eerlijk gezegd nooit gehoord. Wordt dat echt ingezet? Zal straks nog is kijken hoeveel watt de waterkoker gebruikt. Maar die ruim 5 minuten heb ik echt gemeten. Dan ben ik wel heel benieuwd hoe lang jou waterkoker er over doet om 1,5 liter water kokend heet te krijgen.

Edit:

Waterkoker label zegt 1850-2200 watt.

[ Voor 7% gewijzigd door blueface op 12-08-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

blueface schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:57:
@Will_M

Van die 110 volt convertor heb ik eerlijk gezegd nooit gehoord. Wordt dat echt ingezet? Zal straks nog is kijken hoeveel watt de waterkoker gebruikt. Maar die ruim 5 minuten heb ik echt gemeten. Dan ben ik wel heel benieuwd hoe lang jou waterkoker er over doet om 1,5 liter water kokend heet te krijgen.
Wordt dat écht ingezet..... ??

:Y 8)7 7(8)7 |:(

Maatje van me werkt als 'VonkenBoer' bij/voor o.a. 'de Efteling' en daar draait de "Aqua Nura' attractie middels zo'n soort van conversieslag doordat de leverancier van die fonteinen show dezelfde is als de fonteinen welke bij het 'Bellagio Hotel / Las Vegas' in gebruik zijn én er van 100% dezelfde apparatuur gebruik gemaakt wordt....

Storing op storing op ...... Storing... Maar gelukkig allemaal wél onder garantie...

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 12-08-2020 18:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:41

Nikeo

Jawelles

Will_M schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:48:
[...]

Je zou bijna gaan denken dat er ergens in dat pand met een 110V DC convertor gewerkt wordt om zo oude US apparatuur te kunnen ondersteunen. Als mijn waterkoker het hier thuis durft te gaan presteren om me ruim 5 minuten te laten wachten totdat ik ± 1,5L kokend water heb dan kook ik dat spul wel even op GAS Flip Fluitketel..... >:)
Het zou bijv zomaar een originele US versie van de Hitachi magic wand kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
De slimme meter geeft aan dat de waterkoker tussen de 1850 en 1900 watt gebruikt. Voltage laat ie niet zien.

@Will_M

Sorry voor de onduidelijkheid, maar ik snap dat het voor een efteling attracties gebruikt wordt , maar in een normaal woonhuis ben ik alleen bekend met zo'n scheerstopcontact die tussen de 110 volt en 230 volt gebruiken. Dat het op het normale elektriciteitsnet gebruikt wordt is mij niet bekend.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

1 gram water 1 graad verwarmen kost 4,184 joule

1700 gram water 85 graden verwarmen (uitgaande van 15 graden aanvoer temperatuur) kost dus ongeveer 605000 joule. Als dat 325 seconden duurt doe je dus 1860 watt effectief verwarmen. Geheel volgens verwachting dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

eamelink schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:02:
1 gram water 1 graad verwarmen kost 4,184 joule

1700 gram water 85 graden verwarmen (uitgaande van 15 graden aanvoer temperatuur) kost dus ongeveer 605000 joule. Als dat 325 seconden duurt doe je dus 1860 watt effectief verwarmen. Geheel volgens verwachting dus.
Ik heb hier even snel gekeken en m'n 2L Waterkoker pakt 2600W. Ook niet gek dat 't ding dan véél sneller klaar is dan de waterkoker van @blueface, ook niet als íe tot de nok toe 'vol' zit met vers 'koud' leidingwater.

Waterkokers 'lijden' overigens best veel met het herhaaldelijk opwarmen van hetzelfde water doordat er dan veel extra kalkaanslag op 't verwarmingselement afgezet wordt. Altijd beginnen met een 'leeg' apparaat, en dus vullen met VERS water, voordat je 't ding aanzet....Én per keer niet meer water verhitten dat dat je nodig hebt, uiteraard :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 12-08-2020 22:09 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

*knip* Een dergelijke opmerking is vervelend en voegt niks toe.

[ Voor 70% gewijzigd door tweakduke op 13-08-2020 11:16 ]

• sOid
  • Niet online
blueface schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:32:
Ik ben wat late to the party, maar hoe meet je zoiets eigenlijk? Lees je dat uit via de slimme meter of op een andere manier?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

sOid schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:27:
[...]

Ik ben wat late to the party, maar hoe meet je zoiets eigenlijk? Lees je dat uit via de slimme meter of op een andere manier?
Je Slimme Meter kan het je laten zien inderdaad. Ik heb hier wat spullen van YouLess in m'n meterkast hangen (DIN-Rail meter en een P1 poort logger) welke ik vanop m'n telefoon kan uitlezen zodat ik niet op m'n kop in de meterkast hoef te duiken :+

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 13-08-2020 09:47 ]

• sOid
  • Niet online
Will_M schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:43:
[...]

Je Slimme Meter kan het je laten zien inderdaad. Ik heb hier wat spullen van YouLess in m'n meterkast hangen (DIN-Rail meter en een P1 poort logger) welke ik vanop m'n telefoon kan uitlezen zodat ik niet op m'n kop in de meterkast hoef te duiken :+
Maar hoe betrouwbaar is dat dan? Ik heb m'n slimmer meter gekoppeld aan HomeAssistant en wordt dus elke seconde uitgelezen. Voltage fluctueert sowieso dus hoe kun je dan op basis van deze gegevens stellig zeggen dat inschakelen apparaat zorgt voor een voltageverschil?

Hier een voorbeeldje van fase L1 van de afgelopen 24 uur (ik heb een driefasenaansluiting).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kcl9I6VfBLy03glBARgSwYgXIgs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/97yoLRFkQPkjrEq3lrAOBrj5.png?f=user_large

(Uiteraard niet m'n bedoeling dit topic te kapen of zo!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProfPi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-04 12:43
blueface schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:41:

Verwaarloosbaar. Als je in de meting thuis ~20 gram meer water hebt gebruikt, of water dat ~ 1 °C kouder is dan kom je al op zulke verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
sOid schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:27:
[...]

Multimeter in het stopcontact ernaast prikken. Spanning meten bij je slimme meter is zinloos, want je mist alle spanningsval na de slimme meter. Energieverbruik kan je daar wel pakken, of gewoon kijken wat er op het etiket staat (prima voor dingen als een airfryer en een waterkoker om een ruw idee te krijgen).

Sowieso er kunnen weleens vreemde dingen gebeuren. Ik heb een magnetron gehad die deed het niet meer. Door reparatiedienst opgehaald: Deed het wel bij hun. Nou ja, weer inbouwen, toen hun medewerker er nog was direct geprobeerd: Hij deed het toch echt niet. Hij hem weer meegenomen: Hij deed het wel bij hun. Uiteindelijk alle groepen bij mij thuis geprobeerd: Hij deed het niet. Een centraal stopcontact van de VvE gepakt: Na een 20 seconde ging hij het ineens doen. Conclusie: Nieuwe magnetron gekocht die het wel gewoon doet :P .

Maar dit zijn simpele verwarmingselementen waar het over gaat. Gezien het blijkt dat water koken exact evenlang duurt bij beide, en er geen grote spanningsvallen zijn, en dingen als minder bas echt niet kunnen zonder enorme spanningsdrop, is mijn conclusie hier dat er niks mis is met elektriciteit bij TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-04 23:58

Fordox

00101010

Maar bedenk het misschien eens andersom,

Als bij je buurvrouw alle lampen eruit knallen en jouw apparaten gaan harder op haar stroom, is haar stroom dan niet bovengemiddeld en dat zij een fout heeft? Of misschien heb je wel 230 volgens je multimeter maar is de sinus heel lelijk opgebouwd doordat je een slecht ontwikkeld apparaat op je stroom hebt aangesloten? Bepaalde voedingen, zoals misschien een airfrier, zijn daar gevoeliger voor dan bijvoorbeeld een waterkoker.

[ Voor 40% gewijzigd door Fordox op 13-08-2020 13:08 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 25-04 16:39
Sissors schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:15:

En natuurlijk,er gaat ergens dus 60W aan vermogen verloren, dus ja, dat is een hoop, en kan theoretisch brand veroorzaken. Maar laten we wel wezen, het is al een jaar zo! En er moet zeker snel iemand naar komen kijken, maar laten we niet net doen alsof die ene keer de waterkoker aan zetten nou echt levensgevaarlijk is.
Uhh nee, elke keer als je dat doet wordt de slechte verbidning warm/heet. Op een begeven moment zie je het zwart worden. Vanaf dat moment wordt de weerstand steeds hoger en de warmteontwikkeling dus ook. Ideaal recept voor brand.

Ik hoop dat TS inmiddels alle adviezen in acht heeft genomen en Liander / zijn verhuurder gedwongen iemand te laten komen?
Als de verzekering meeleest in dit topic is hij de sjaak als het misgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blueface
Vandaag is er iemand geweest van de Electro techniek. Fase draad maakte niet lekker contact met de rookmelder., die vanuit de centrale doos kwam. Daarom ging ook elke keer het lampje van de rookmelder aan en uit(groene led dat er 230 volt op staat). Verder zat in een stopcontact(niet geaard) de nuldraad half los en was dus wat zwart geworden. Ook dit gerepareerd. Dat vindt ik dus zo vervelend. Alle 2 de losse draden(contacten) zitten dus op een groep die niet geaard is. Dat is drie kwart van het huis. Dus zodra er iets niet klopt, knalt die aardlek er niet uit. Monteur heeft ook nog even de meterkast gecheckt en daar was niet aan de hand. Wel bleek dat er niet 5 groepen zijn, maar 4 groepen. Dus de stickers op de meterkast kloppen niet. (staat dat er 5 groepen aanwezig zijn). Nu zou er bijna geen weerstand meer moeten zijn volgens de monteur. Straks is even uitproberen. Hij had een voltmeter bij zich die precies 230 volt aangaf in de meterkast. Hij wijkt 5 volt af aan mijn meter. Alle 2 cat II. Alleen van hem is natuurlijk professioneel en die van mij is van de lidl. 5 volt vindt ik overigens best fors.

Kan weer rustig slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:21

Aganim

I have a cunning plan..

blueface schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:55:
Hij had een voltmeter bij zich die precies 230 volt aangaf in de meterkast. Hij wijkt 5 volt af aan mijn meter. Alle 2 cat II. Alleen van hem is natuurlijk professioneel en die van mij is van de lidl. 5 volt vindt ik overigens best fors.
Dat is +/- 2% afwijking rond 230 volt, voor een multimeter van de de Duitse gele supermarkt valt me dat eigenlijk nog best mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

blueface schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:55:
Verder zat in een stopcontact(niet geaard) de nuldraad half los en was dus wat zwart geworden. Ook dit gerepareerd. Dat vindt ik dus zo vervelend. Alle 2 de losse draden(contacten) zitten dus op een groep die niet geaard is. Dat is drie kwart van het huis. Dus zodra er iets niet klopt, knalt die aardlek er niet uit.

Kan weer rustig slapen.
Geen idee of je hier nu wel of niet rustiger van slaapt, maar In beide gevallen had een aarde draad niet geholpen. :) Aardedraad is puur voor als een draad contact maakt met een metalen geaard deel. Het helpt niet tegen iets anders zoals slechte verbindingen.

5 v afwijking op 230v is niets om je druk over te maken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 20-04 20:38
blueface schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:02:
@FreakNL

Had ik op dat moment niet gedaan. Zal nog is kijken met de airfryer.

Edit: De buuf had net weer voor de zoveelste keer dat er lampen kapot springen. Dit gebeurd bij haar op de 3 maanden ongeveer. De hele groep knalt er dan ook uit, lees stop slaat door.

Heb ook wel eens een lamp kapot, maar niet dat de zekering door slaat.
Toch klinkt dit alsnog wel een beetje als een suboptimale nulverbinding (de appartementen zijn dan verdeeld over de fases). Als de nulverbinding slecht is en de belasting op de verschillende fases is verschillend dan verschuiven de spanningen tussen de nul en de 3 fases.

Zou in dit geval kunnen betekenen dat jij een grootverbruiker bent (spanning kakt wat in, oven is traag) terwijl de buurvrouw weinig verbruikt (spanning loopt op, lampen knappen).
Maar dan moet het probleem door de rest van het complex ook spelen.
Pagina: 1 2 Laatste