Spanning zakt in (230 -> 197) bij vermogensvraag van ca 3 kW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02
Nadat ik kort geleden verhuisd ben zit ik met een elektra-probleem in de 230V installatie.

3K in titel moet zijn 3 KW (afgekapt).

Het probleem: de netspanning zakt in als er vermogen gevraagd wordt. Dit vermoeden had ik al sinds ik halogeenlampen zichtbaar mee zag dimmen met het opspinnen van de wasmachine, en ook een bedrijf dat de houten vloer kwam schuren klaagde dat het vermogen inzakte op de wat heftiger stand (3.5 KW) van de schuurmachine, iets dat hij nog niet eerder had meegemaakt.

Ik kan dit sinds vanavond bevestigen: met vaatwasser en wasdroger aan, is de vermogenvraag zo'n 3.3 KW en zakt de spanning volgens mijn Voltcraft energie monitor 4500 (multimeter is stuk helaas) bij elk willekeurig stopcontact naar 197 (!) Volt. Bij 2 KW (1 apparaat) zit het rond de 216 V. Als er geen noemenswaardige vraag is, is de spanning wel de verwachtte 230 V.

Dat die twee apparaten samen maar 3.3 KW verbruiken klopt trouwens ook niet, zou zo'n 4 KW moeten zijn bij normaal voltage - dit overigens afgelezen van de vrij nieuwe meter in de meterkast, die momentaan verbruik kan weergeven.

De hoofdzekering is 1x25A (ja echt, huis uit '92), dus 1 fase en dus max zo'n 5750 Watt. 3 KW is maar net de helft daarvan en zou geen enkel punt moeten zijn.

Het ligt ook niet aan een specifieke groep, ik kan dit probleem op alle verschillende groepen meten/constateren. Daar zijn er overigens slechts 4 van, verdeeld over 2 ALS'en (dat dan weer wel), met ouderwetse smeltzekeringen van 16A. Omdat het alle groepen betreft en niet een random knipperen o.i.d. lijkt me niet dat dit door een slechte las komt - of deze moet meteen in de meterkast zitten. Deze ziet er voor de zekeringen overigens niet uit alsof er ooit mee gerommeld is. Ook in het hele huis nog geen incorrecte draadkleuren of dergelijk gehobby tegengekomen.

Zijn er nog dingen die ik kan uitsluiten voor ik Enexis maar eens bel?

Wie heeft vermoedens wat zoiets kan veroorzaken?

Wij zitten toevallig aan het eind van een straat, kan me ook voorstellen aan het eind van een kabel.

Edit: hmm, ik zie nu ook waarden oplopend tot boven de 241 V voorbij komen (geen vraag). Dat lijkt me nogal aan de hoge kant (5% te veel). Ik weet niet hoe nauwkeurig dat Voltcraft ding is, maar dacht niet heel belabberd. Edit 2: en net 260V gezien even, licht ging ook zichtbaar feller, nu consequent 245. Ok dit lijkt me wel duidelijk zo, dat wordt maandag de netbeheerder bellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 27-04-2019 22:46 ]

Beste antwoord (via Señor Sjon op 29-04-2019 10:40)

• Wilke
Nou, inmiddels staat de boel weer aan, spanning is nu een nette 234 V en bij belasting met 5.5 KW zakt 'ie naar 228. Dat klinkt kortom als wat je zou verwachten en willen.

Hulde aan de Enexis medewerkers trouwens die nu buiten de laatste tegels er weer in aan het leggen zijn! Dus idd, om 21:30 met een trilplaat door de straat :P

De monteur liet nog weten dat ik groot gelijk had meteen te bellen en dat dit een echte storing is die je niet moet laten liggen als duidelijk wordt dat het niet klopt.

Ik hoop daarmee case closed en hopelijk een topic waar in de toekomst nog eens iemand wat aan heeft.

Bij twijfel dus gerust de netbeheerder bellen en niet zelf gaan klooien, als ze denken dat het probleem bij jou ligt duwen ze het heus wel terug, of doet de monteur dat binnen 5 minuten dat 'ie langs komt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:40

painkill

Pain(k)(ill)

Klinkt als een draad in de meterkast welke niet lekker zit, als je de kap loshaalt is dit te zien aan verkleuring van de automaten bij de klemmen/hitte.
Verder ken ik het verschijnsel bij boerderijen welke op een kilometerslange kabel zitten aangesloten.
Een spanning tussen 207v en 253v is trouwens "goed". Maar wel gemeten bij de meterkast en niet op een stopcontact verder in de installatie.

[ Voor 21% gewijzigd door painkill op 27-04-2019 22:56 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Er zal ergens een te grote weerstand zitten in de aansluiting, meestal in de meterkast.
Dit is brandgevaarlijk!

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:54

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Uitgaande van een Voltage Drop van 33VAC tijdens opgenomen 3.3 kW bij 197 VAC moet er ruim een half kW aan warmte weggestookt worden aan weerstand ergens. Dat is bijna niet te missen lijkt me.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Oh ja, dit is gewoon in een vinex-wijk uit de jaren '90, geen boerderij achteraf dus.

In de meterkast niks gezien dat op verhitting wijst, ik zal morgen nog eens goed kijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wilke schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:50:
[...]

Zijn er nog dingen die ik kan uitsluiten voor ik Enexis maar eens bel?

Wie heeft vermoedens wat zoiets kan veroorzaken?
240V bij nullast is prima. Het is iets van 230V +6% -10% dus 207 tm 243,8V. De netbeheerder gaat aan het trafohuisje liefst zo hoog mogelijk zitten, want de verliezen gaan er dan nog vanaf. Maarja, als mensen dan ook nog keihard PV gaan invoeden gaan die verliezen andersom en kan het nog wat verder opgeduwd worden.

Genoemde spanningsval is wel heel groot. De ruim halve kW genoemd door @ElMacaroni klopt inderdaad; 33V * (3300 W / 197V=16,75A) = 553 W. Een deel daarvan is een normaal verlies, maar een heel fors deel ook niet. Ik verlies hier iets van 4-5V bij die last.

Je kunt zelf de kappen van je eigen installatie er af halen en meten wat de spanningsval is onder op je hoofdschakelaar (als je die hebt). Als dat grofweg hetzelfde is als bij je stopcontact zit het verlies dus in het deel van je netbeheerder. Dus bovenkant meter, onderkant meter, bovenkant zekeringhouder, zekeringhouder zelf, zekering, onderkant hoofdzekeringhouder. Als jij Enexis belt en zegt dat je op het begin van je installatie 33V verliest bij 3,3 kW last dan sturen ze meteen een busje langs. Jurisprudentie heeft namelijk allang uitgemaakt dat zij het bokje zijn voor schade voortkomende van alle shiiit bij meters, hoofdzekeringen, etc.

Als je het niet voelt zitten om te gaan meten aan live installatie dan gewoon meteen Enexis bellen. Die doen daar niet zo moeilijk over verder; ze kijken hun eigen deel na (hoofdzekeringen beide kanten, meter beide kanten) en dan vragen ze jou waarschijnlijk of ze de schroeven in jouw deel ook mogen aandraaien. Mensen die niet klagen bij flikkerend licht is de snelweg naar uitgefikte trafohuisjes. ;)
ElMacaroni schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 23:41:
Uitgaande van een Voltage Drop van 33VAC tijdens opgenomen 3.3 kW bij 197 VAC moet er ruim een half kW aan warmte weggestookt worden aan weerstand ergens. Dat is bijna niet te missen lijkt me.
Dat hangt er vanaf waar het zit.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-04-2019 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Nu ben ik geen expert in elektra, maar als ik zo de genoemde spanningsschommelingen zie dan lijkt mij dat inderdaad ook wel fors.
Wat ik mij ook nog afvraag: hebben de buren ook last van deze problemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:41
Joen schreef op zondag 28 april 2019 @ 02:00:
Nu ben ik geen expert in elektra, maar als ik zo de genoemde spanningsschommelingen zie dan lijkt mij dat inderdaad ook wel fors.
Wat ik mij ook nog afvraag: hebben de buren ook last van deze problemen?
Hele goeie vraag. Niet te vergeten, TS zit op 1 fase. Grote kans dat de buren op een andere fase zitten en het probleem kleiner (of groter) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Dank voor de reacties!

Had ook al bedacht om de buren te vragen, maar andere fase kan inderdaad een heel ander beeld kan geven. Dus dan moet je net raden wie je moet hebben.

Er is geen hoofdschakelaar (niet verplicht want 1 fase). Om in de meterkast te kunnen meten moet ik eerst een nieuwe multimeter kopen. Denk dat ik eerst Enexis maar gewoon eens bel.

Ik vermoed sterk dat het probleem voor onze meterkast zit: de twee apparaten die ik gisteren aan had trekken normaal elk ~2000W. Als ik ze los van elkaar gebruik doen ze dat ook (bij benadering). Maar tegelijk slechts 3.3 KW omdat de spanning zover inzakt dat ze hun normale vermogen gewoon niet halen.

Deze 3.3 KW heb ik afgelezen op de meter van de netbeheerder. Als het verlies van ruim 500W in mijn kant van de installatie zou zitten, zou die meter toch gewoon ~4 KW hebben aangegeven. Klopt toch?

En die 500W moet ergens blijven, en zoals ElMacaroni zegt is dat moeilijk te missen. Als dat ergens in de meterkast zou zijn, was die boel al lang en breed zichtbaar uitgefikt lijkt me.

Een voordeel, het verlies betaal ik dus in ieder geval niet zelf ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:50
Wilke schreef op zondag 28 april 2019 @ 07:32:
Dank voor de reacties!

Had ook al bedacht om de buren te vragen, maar andere fase kan inderdaad een heel ander beeld kan geven. Dus dan moet je net raden wie je moet hebben.
Ik zou ze nu bellen. Dit soort onzin veroorzaakt zwarte muren en water op plekken waar je het niet wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:57
Ergens een draadje wat niet goed vast zit.

Dit is brandgevaarlijk. Alle vermogen die jij mist, wordt omgezet in warmte. Op een punt waar dat niet de bedoeling is.

Heb je toevallig onlangs een nieuwe (slimme) meter gekregen?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Ivow85 schreef op zondag 28 april 2019 @ 08:07:
Ergens een draadje wat niet goed vast zit.
Dit.
Bij spanning te meten bij binnenkomst (voor eerst ALS) tussen de fase en nul is eenvoudig te bepalen of het bij de netbeheerder of in jou installatie zit. Niet te lang mee wachten!
Heb je toevallig onlangs een nieuwe (slimme) meter gekregen?
Dacht ik ook meteen... er wordt dan bewogen met de draden en dan moeten de connecties gecontroleerd/aangedraaid worden.

Degene welke mijn slimme meter hing wist nl. niet hoe hij een TF ontvanger aan moest sluiten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Ik woon hier pas net, maar er zit wel een slimme meter in (helaas), dus die zal allicht ergens in de laatste jaren geplaatst zijn. Ik ga ze vandaag bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kan ook de las in de grond zijn naar je woning toe.

Als je 2 voeding kabels heb komt ie binnen bij jou en gaat door naar de buren.
Andere fase kun je dan proberen.

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32

Theo

moederbord

Is jou bekend wat er op iedere electragroep is aangesloten? In theorie kan het zijn dat de wasmachine, droger en je lamp namelijk op 1 groep zitten (net als de apparatuur van je vloerenboer).

Pak twee groepen in huis waarvan je 100% zeker bent dat ze beide achter een andere ALS (aardlekschakelaar) zit. Controleer dit door één ALS uit te zetten, waarna de spanning op de ene groep weg moet vallen en de andere niet. Herhaal dit ook voor de andere ALS.

Als je één groep zwaar belast met een droger, oven die aan het opwarmen is, elec gril, waterkoker of een electrische kachel (laten we zeggen zo'n 3-4 kW aan vermogen. Gebruik geen wasmachine, deze vraagt niet continu veel vermogen) dan zou de spanning op je andere groepen niet noemenswaardig mogen zakken. Een paar volt dat is nog acceptabel, maar 30 volt is dat niet. Dit kun je met je Voltcraft meter gelukkig meten.
Belangrijk is dat je één groep zwaar belast, en op een andere groep die je niet belast gaat meten.

Draai het dan om; belast de andere groep met 3-4 kW en meet de spanning op de andere groep.

Mocht je met beide metingen een spanningsval van 30 volt zien ga dan eens voelen aan je meterkast terwijl je een groep blijft belasten. Wordt je meterkast warm? Je ALS en je stoppen kunnen best een paar graden warmer aanvoelen dan de rest. Maar als de kast zelf 'heerlijk warm' aanvoelt, of je bijna je handen brandt dan zit er een probleem in je meterkast. Fix dit vandaag, of bel een elektricien morgen.

Ik acht de kans echter niet heel groot dat je meterkast zo heet wordt; klaarblijkelijk is deze situatie al een aantal jaren het geval, en in die jaren tijd is er (nog) geen brand uitgebroken.

Is je meterkast niet loeiwarm dan mag je morgen Enexis bellen, leg je experiment van hierboven aan hen uit. Zij weten dan dat het aan hun zijde fout is, en zijn moeten/gaan zij dit kosteloos voor jou oplossen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:24

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Omdat je de verschijnselen op meerdere plekken in huis waarneemt, lijkt het logisch dat het op een gemeenschappelijk punt veroorzaakt wordt. De groepenkast dus, zoals al eerder hier opgemerkt, of net daarvoor: je kWh meter, de hoofd (gemeente-) zekering, of de bekabeling er naartoe. De laatste drie zijn voor je netbeheerder.

Het lijkt alsof je behoorlijk wat vermogen kwijtraakt, als het bij jou binnen is, zou je dat eigenlijk wel moeten kunnen zien of zelfs ruiken (isolatie-schroeilucht). Heb zelf eens gehad dat de klemverbinding van de hoofdzekering niet goed vast zat (heeft jaren wel goed gewerkt en uiteraard kan niemand daar zo maar bij). Gevolg: zelfde verschijnselen als bij jou en snel knipperende verlichting, veroorzaakt door mijn zonnepaneelinverter. Bij een van de 3 fases (ik heb een 1-fase aansluiting) was ca. 10 cm isolatie weggeschroeid en het koper was door de warmte sterk verkleurd (blauwachtig). Enexis was hier binnen een half uurtje, op zondag en heeft het direct opgelost. Niet te lang mee wachten, dit soort vermogens beschadigen ergens iets, met risico op brand. Ook je eigen apparatuur wordt niet beter van dit soort fluctuerende spanningen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48
Een slecht contact lijkt me niet waarschijnlijk. De eerder genoemde 500W zal je in dat geval al snel merken. Een mogelijke oorzaak die ik me kan indenken is dat er te dunne geleiders zijn gebruikt in de installatie (1,5mm2 ipv 2,5mm2) in combinatie met lange draadlengtes. 100 meter 1,5mm2 en een belasting van 3KW (=13A) resulteert ook in 197V. Zie ook https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm. Alhoewel ik verwacht dat dit ook niet het geval is omdat je het effect op iedere groep terug ziet komen.

Ik zou zelf als eerste willen weten of de oorzaak van het probleem binnen het huis ligt of daarbuiten. De beste manier om daar achter te komen is om toch een multimeter te kopen (10 euro bij de action) en de spanning te meten voor of direct achter de hoodzekering. Als deze spanning ook inzakt bij het inschakelen van een zware gebruiker dan is je energieleverancier de enige die het probleem kan oplossen.

[ Voor 8% gewijzigd door iets op 28-04-2019 18:50 . Reden: Slecht advies ]

tvw

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

iets schreef op zondag 28 april 2019 @ 09:45:
Ik zou zelf als eerste willen weten of de oorzaak van het probleem binnen het huis ligt of daarbuiten. De beste manier om daar achter te komen is om toch een multimeter te kopen (10 euro bij de action) en de spanning te meten voor of direct achter de hoodzekering. Als deze spanning ook inzakt bij het inschakelen van een zware gebruiker dan is je energieleverancier de enige die het probleem kan oplossen.
Dat wil iedereen weten, maar niet iedereen kan dat/zou dat zelf moeten doen imho.

Als je naar de Action moet voor een multimeter (die je dus niet al had), dan vraag ik me af of je die persoon het advies moet geven om zelf te gaan meten in/bij de groepenkast. Je bent daar op een aantal plaatsen met nogal wat risico bezig: een supertrage zekering die kortstondig een leuke stroom doorlaat... Laat dat liever aan de vakman over.

Waarbij het me trouwens een raadsel is hoe je (legaal) direct vóór of na de hoofdzekering gaat meten. Vanaf de kWh meter is het jouw installatie, alles daarvóór mag je alleen naar kijken en het wordt je ook redelijk moeilijk gemaakt om daaraan onopgemerkt te rommelen.

Edit: dit is iets voor je netbeheerder, de energieleverancier staat hierbuiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Joepla op 28-04-2019 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovaro
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 22:02
Op sommige slimme meters kun je de spanning zien op het display (door een paar keer op een knop te drukken).
Als de meter ook zo'n lage spanning meet weet je meteen dat het probleem voor de meter zit.

Dat je ook hoge spanningen meet kan ook betekenen dat er een probleem is met de nul. Dan trek jij de spanning naar beneden met een hoge last en dan gaat ie omhoog bij je buren die op de andere fases zitten.

Goed dat je de netbeheerder vandaag belt in ieder geval!

Ik werk trouwens bij een netbeheerder in het buitenland waar alle meters slim zijn en daar gebruiken we gemeten spanning en stroom steeds vaker om dit soort problemen op te sporen en op te lossen. Slimme meters hebben ook voordelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Heb Enexis gebeld en ze komen zo langs.

Voltage laat de slimme meter helaas niet zien (niet aan mij als gebruiker althans).

Ik weet exact wat op welke groep zit en de gebruikers zitten op verschillende groepen. Installatiedraad is gewoon origineel uit het huis en is gewoon 2,5 mm2, is niet mee gerotzooid hoor. Anders had ik extra muurverwarming gehad misschien.

[ Voor 49% gewijzigd door Wilke op 28-04-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Wilke Goed bezig, we horen graag hoe het afloopt!

Mocht er een reparatie nodig zijn (bij de hoofdzekering of meter) die onder spanning wordt opgelost, dan heb je kans dat eea wel even gaat duren. Een halve wijk afschakelen om bij jou te knutselen, doen ze niet graag. Protocol is dan om met een collega te werken en voordat die er is, ben je vaak weer een uurtje ofzo verder.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wilke
Monteur was net binnen, mat bij de hoofdzekering 254 V en heeft de inzakkende spanning nog niet eens gezien omdat hij dit al erg genoeg vond: het probleem zit sowieso aan hun kant geeft hij aan, en gaat nu kijken in de wijkkast en bij buren vragen of hij even mag meten of daar hetzelfde aan de hand is.

Trouwens: posters hierboven hebben gelijk dat met een multimeter aan de slag gaan voor de ALS niet zo'n fijn idee is. Dat is gewoon veel te link als je niet goed weet waar je mee bezig bent of geen al te vaste hand hebt. Kans dat jij het langer overleeft dan de hoofdzekering vraag ik me af. Ik ga het maar niet uitvinden.

[ Voor 34% gewijzigd door Wilke op 28-04-2019 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Wilke schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:34:
Monteur was net binnen, mat bij de hoofdzekering 254 V en heeft de inzakkende spanning nog niet eens gezien omdat hij dit al erg genoeg vond: het probleem zit sowieso aan hun kant geeft hij aan, en gaat nu kijken in de wijkkast en bij buren vragen of hij even mag meten of daar hetzelfde aan de hand is.
Erg interessant. En klinkt ook wel als een spannend verhaal. Ik ben benieuwd wat er uit zijn onderzoek komt. Houd ons op de hoogte! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Maar wel netjes dat ze op een zondag binnen een half uur langs komen, en dat ze er gelijk mee aan de gang gaan.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zeker gezien de soms hoog oplopende spanning, gok ik zelf op een zwevende nul buiten het huis van TS, ik de wijkkast ofzo.
TS: Ik ben ook érg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:58
Dit klinkt een beetje als een zwevende nulgeleider. Hopelijk heeft dit nog niet tot onherstelbare defecten geleid.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wilke
Volgens mij moeten ze binnen het half uur langskomen, en doen ze dat als de klacht serieus/ernstig genoeg is. De ellende is, ik had wat dat betreft liever morgen gebeld, tenminste gewoon op een werkdag ook voor hun. Alleen, dan zijn we zelf weer niet thuis en is alles dus lastig met sleutels, communiceren etc. En zoals men hierboven zegt, zolang je niet zeker weet waar het mis zit weet je ook niet hoe veilig het allemaal is.

Update trouwens: het lijkt er op dat het gaat uitdraaien op kabel opgraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:37

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kabel opgraven? Zou het in een ingegraven verbinding zitten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joen
Sorry voor de ramptoerisme post, maar daar zou ik als ze de juiste plek hebben gevonden en ze het gaan repareren wel foto's van willen zien. :)

Het feit dat ze op een zondag binnen een half uur langs komen doet mij wel het idee geven dat Enexis de situatie als ernstig genoeg inschat om direct actie op te ondernemen. Binnen een half uur is inderdaad netjes snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Oh, 254V is wel wat te hoog ja. Is dat L-N of L-PE? Als het in een zwevende nul zit zou dus dus ook een significante spanning moeten hebben ten opzichte van aarde.
Joepla schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:21:
@Wilke Goed bezig, we horen graag hoe het afloopt!

Mocht er een reparatie nodig zijn (bij de hoofdzekering of meter) die onder spanning wordt opgelost, dan heb je kans dat eea wel even gaat duren. Een halve wijk afschakelen om bij jou te knutselen, doen ze niet graag. Protocol is dan om met een collega te werken en voordat die er is, ben je vaak weer een uurtje ofzo verder.
Als het bij de meter is draaien ze de hoofdzekering er uit en lossen ze het probleem bij de meter op, zit het net onder de hoofdzekering dan knippen ze je kabel buiten door, fixen ze het probleem bij de hoofdzekeringkast en daarna lassen ze je kabel weer. Daar wordt de halve wijk niet voor afgeschakeld hoor.

Als het in het trafohuisje zit dan zal dat wellicht wel gaan gebeuren.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Wilke
Inmiddels hebben ze hier de halve stoep opgegraven, en is gebleken dat de buren hetzelfde probleem hebben - bij een eerste meting (zonder last) was dat niet duidelijk gebleken.

Inderdaad klaag ik zeker niet over de snelheid waarmee ze dit aanpakken!

Ze zijn aan het zoeken naar een verbindingsmof die waarschijnlijk niet goed meer is. Ze dachten eerst die van ons huis naar de straat (vandaar de stoep opgraven, gelukkig niet de tuin), maar dat blijkt het niet te zijn. Nu twee huizen verder ook onder de stoep aan het graven op zoek naar meer verbindingen. Foto's gaan verder niet spannend worden tot nu toe, gat in de grond..

[ Voor 43% gewijzigd door Wilke op 28-04-2019 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Super dat ze het zo snel oppakken. Ik ben ook heel benieuwd wat ze vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

kabeltjekabel schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:12:
Als het bij de meter is draaien ze de hoofdzekering er uit en lossen ze het probleem bij de meter op, zit het net onder de hoofdzekering dan knippen ze je kabel buiten door, fixen ze het probleem bij de hoofdzekeringkast en daarna lassen ze je kabel weer. Daar wordt de halve wijk niet voor afgeschakeld hoor.

Als het in het trafohuisje zit dan zal dat wellicht wel gaan gebeuren.
Vandaar dat ik zei "Een halve wijk afschakelen om bij jou te knutselen, doen ze niet graag." na de hoofdzekering is uiteraard makkelijk, daarvoor wordt het anders.

Bij mij werd een 2e collega vanachter de BBQ vandaan gehaald, men haalde allerlei PBM’s tevoorschijn (gelaatsscherm, jas, handschoenen en rubber mat) en de kabel werd afgeknipt en daarna weer verlengd.

Het lijkt me bijzonder sterk dat ze daarvoor je kabel opgraven, doorknippen en daarna weer lassen. Afgezien van de hoeveelheid werk vraag ik me af waardoor dit veiliger is. Een grondkabel onder spanning knippen & lassen zal men proberen te vermijden, zou ik me kunnen voorstellen.
Wilke schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:31:
Inmiddels hebben ze hier de halve stoep opgegraven, en is gebleken dat de buren hetzelfde probleem hebben - bij een eerste meting (zonder last) was dat niet duidelijk gebleken.

Inderdaad klaag ik zeker niet over de snelheid waarmee ze dit aanpakken!

Ze zijn aan het zoeken naar een verbindingsmof die waarschijnlijk niet goed meer is. Ze dachten eerst die van ons huis naar de straat (vandaar de stoep opgraven, gelukkig niet de tuin), maar dat blijkt het niet te zijn. Nu twee huizen verder ook onder de stoep aan het graven op zoek naar meer verbindingen. Foto's gaan verder niet spannend worden tot nu toe, gat in de grond..
Goed inderdaad dat ze snel reageren, maar eigenlijk kan dit ook niet wachten. Als er ergens een mof oid uitfikt, dan kun je als netbeheerder echt aan de bak en zitten een boel huizen een tijdje zonder elektriciteit.

[ Voor 29% gewijzigd door Joepla op 28-04-2019 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Pluim voor de monteurs die op zondag zo doorpakken...

Ben zelf eigenlijk wel benieuwd naar evt. verhaalbaarheid van vervolg schade.
Wat als binnen een half jaar de TV, magnetron, wasmachine, kookplaat en computers eraan gaan. Ligt de bewijslast dan bij TS? Niemand die aan kan geven wat de uiteindelijke spanningen op de verbruikers zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Joepla schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:49:
Vandaar dat ik zei "Een halve wijk afschakelen om bij jou te knutselen, doen ze niet graag."
Gaan ze dus wel doen zometeen...halve wijk valt mee, stuk of tien huizen hadden ze het over.

Over vervolgschade: ik woon hier net drie dagen waarvan minstens anderhalf zonder aangesloten apparatuur, en had vrij snel in de gaten dat het niet klopte. Blijkt bij de burem al minstens anderhalf jaar zo te zijn, zo niet langer. Dus blijkbaar nog niet hoog genoeg dat alles de hele tijd stuk gaat.

[ Voor 33% gewijzigd door Wilke op 28-04-2019 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Delakhan schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:52:
Pluim voor de monteurs die op zondag zo doorpakken...
T'is nog droog en bij licht, da's beter werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48
Joepla schreef op zondag 28 april 2019 @ 10:15:
[...]

Dat wil iedereen weten, maar niet iedereen kan dat/zou dat zelf moeten doen imho.

Als je naar de Action moet voor een multimeter (die je dus niet al had), dan vraag ik me af of je die persoon het advies moet geven om zelf te gaan meten in/bij de groepenkast. Je bent daar op een aantal plaatsen met nogal wat risico bezig: een supertrage zekering die kortstondig een leuke stroom doorlaat... Laat dat liever aan de vakman over.
Goed punt! Ik werk zelf in de electrotechniek en dacht daar inderdaad wat te makkelijk over. Bedankt voor je reactie.
Waarbij het me trouwens een raadsel is hoe je (legaal) direct vóór of na de hoofdzekering gaat meten. Vanaf de kWh meter is het jouw installatie, alles daarvóór mag je alleen naar kijken en het wordt je ook redelijk moeilijk gemaakt om daaraan onopgemerkt te rommelen.

Edit: dit is iets voor je netbeheerder, de energieleverancier staat hierbuiten.
Netbeheerder inderdaad! Alhoewel niet van toepassing voor de TS zou je de inkomende spanning kunnen meten op het punt waar de fasedraad wordt verdeeld over de groepen. Dit zou ik echter ook niet 'direct na' de hoofdzekering willen noemen. Conclusie: negeer mijn vorige post, ik had hem wat te gehaast uitgeschreven. Mijn excuses!

tvw

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wilke
Inmiddels staan ze in gat nr. 3 en is er een minigraafmachine aangerukt om te helpen graven.

Zelf ben ik nu ook niet veel meer dan een ramptoerist, dus schaam je niet, ik ben zelf net zo nieuwgierig wat het nu blijkt te zijn uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wilke schreef op zondag 28 april 2019 @ 18:51:
Inmiddels staan ze in gat nr. 3 en is er een minigraafmachine aangerukt om te helpen graven.

Zelf ben ik nu ook niet veel meer dan een ramptoerist, dus schaam je niet, ik ben zelf net zo nieuwgierig wat het nu blijkt te zijn uiteindelijk.
Dat is dus duidelijk geen klein probleempje waar je over gestruikeld bent.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElMacaroni

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Waar kunnen we zo de blackout verwachten? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@Wilke
Hebben ze nog iets gezegd of geadviseerd over wat jij nu het beste kan doen met de stroom in huis? Kan/mag je nog je wasdroger, oven en waterkoker gebruiken? Of hebben ze de hoofdschakelaar omgezet?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
Alles staat nog aan, stroom gaat er zo even van af. Ze hebben bij het derde gat het probleem gevonden denken ze, was ooit al gerepareerd daar, maar blijkbaar niet goed genoeg! Niks aan te zien vooralsnog, en het werd ook niet heet. Dus ben benieuwd wat ze zo vinden als het open ligt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Wilke, je posts zijn een klein plezier in een regenachtige Zondag. Meestal zijn de posts hier vol met de meest onzinnige adviezen maar dit is een geweldig voorbeeld hoe een forum als dit mensen kan helpen en hoe het interessant kan zijn.

Als je een foto kan maken van de gaten....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ik zou ze vragen of ze voor jouw moeite even gratis de 2e en 3e hoofdzekering er in willen draaien. Tijdens het spanningsloze deel zelf snel even een 4-polige hoofdschakelaar ophangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Wilke schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:27:
Dus ben benieuwd wat ze zo vinden als het open ligt.
Een slechte las die behoorlijk verkleurd is. Zoals anderen je voorgerekend hebben dissipeert die las een halve kilowatt of meer. Grond koelt goed, maar dit ding zal best heet geworden zijn als twee buren tegelijk de wasmachine aanzetten. Ziet er ongeveer zo uit, denk ik.

Da's ook de reden voor het zo snel mogelijk vervangen: als een keer drie buren de wasmachine aanzetten smelt 'ie, zit iedereen onverwacht in het donker en misschien loopt er nog iemand andere risico's.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Wilke schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:27:
Alles staat nog aan, stroom gaat er zo even van af. Ze hebben bij het derde gat het probleem gevonden denken ze, was ooit al gerepareerd daar, maar blijkbaar niet goed genoeg! Niks aan te zien vooralsnog, en het werd ook niet heet. Dus ben benieuwd wat ze zo vinden als het open ligt.
Vreemd dat ze aan het zoeken zijn met de spanning er nog op. Meestal is meggeren en luisteren met een grondmicrofoon nog wat effectiever.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Wilke
Nou, foto's dus! Er is niet heel veel spannends te zien helaas:

Overzicht, hier staat het derde gat nog niet eens op:

Overzicht

Het gat voor onze deur, is dus niks mis uiteindelijk en inmiddels al weer dichtgemaakt:

Gat voor onze deur

Twee huizen verder zat het probleem, hier:

Gat 2

Je ziet het al eerder gerepareerde deel. Dit hebben ze er nu in zijn geheel tussenuit geknipt en er wordt een nieuw stuk tussen gezet. Omdat alles met hars dicht wordt gemaakt, en dat ook zo was bij de bestaande reparatie, is er dus verder niks te zien of open te maken, het werd ook niet voelbaar heet. Dus ik hoop dat ze gelijk hebben en dit inderdaad het probleem is. Maar: probleem hield voor dit huis op, vandaar dat ze het denken. Klinkt logisch.

Er zijn 4 dikke aders, rood, geel, blauw en een nul. Of die nul zweefde was ook eerst hun theorie maar dit bleek niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:25

rickysedai

Whoop whoop

Toch wel fanatiek voor de zondagmiddag/avond! Maar hopen dat ze ook daadwerkelijk het probleem gevonden hebben!

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
Kan je dan nu een normale spanning meten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
Nu nog niet want de spanning is er af, zodat er hier geen mensen vonkend over het trottoir rondvliegen enzo :)

De 254V en andere rare spanningen waren overigens allemaal gemeten op L-N.

[ Voor 26% gewijzigd door Wilke op 28-04-2019 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Vergeet je de monteurs niet een kopje koffie aan te bieden? Wat een helden zo op de zondagmiddag/avond!
Maak die koffie overigens niet Irish, want dan staan ze over een jaar weer voor je deur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Uiteraard, met koekje erbij! Idd het bier nog maar laten staan, dat mogen ze vast ook niet aannemen, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
burne schreef op zondag 28 april 2019 @ 20:15:
[...]

Een slechte las die behoorlijk verkleurd is. Zoals anderen je voorgerekend hebben dissipeert die las een halve kilowatt of meer. Grond koelt goed, maar dit ding zal best heet geworden zijn als twee buren tegelijk de wasmachine aanzetten. Ziet er ongeveer zo uit, denk ik.

Da's ook de reden voor het zo snel mogelijk vervangen: als een keer drie buren de wasmachine aanzetten smelt 'ie, zit iedereen onverwacht in het donker en misschien loopt er nog iemand andere risico's.
Dat met die steekvlam vs laddermans was een middenspanningskabel (10kV). Die zijn meestal ook wat dikker (1000A niet ongewoon) en hebben door de 50x hogere spanning ook wat meer wil om ergens doorheen te knetteren.

230V houdt het na een onderbreking van een halve mm allang weer voor gezien, 10kV gaat gewoon door tot een centimeter. Dan ben je afhankelijk van de kortsluitbeveiliging op het middenspanningsstation, maar van die laatste waren recent (misschien nog wel) nog steeds wat vooroorlogse exemplaren in omloop. Ook bij een nieuw station hoeft er maar 1 adertje los te zitten (2e uitschakelcircuit is optioneel en meerprijs) (kabelvelden kunnen ook nieuwe helemaal zonder SC beveiliging zijn trouwens) en dan heb je een nog groter probleem. In Amsterdam stonden er toen ook een paar van die huisjes in de hens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 19:58
Soms lees ik weleens over brand door een kortsluiting. Nu ik dit lees.... Worden dergelijke branden veroorzaakt door een slechte contact. En is kortsluiting dan wel de juiste term?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TheMak schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:22:
Soms lees ik weleens over brand door een kortsluiting. Nu ik dit lees.... Worden dergelijke branden veroorzaakt door een slechte contact. En is kortsluiting dan wel de juiste term?
Het is inderdaad geen juiste term, maar de journalisten die het opschrijven snappen het ook allemaal niet. Daadwerkelijke kortsluiting lijdt zelden tot brand omdat er heel makkelijk tegen te beveiligen is. Automaten slaan direct af, zekeringen branden meteen door, etc.
Met uitzondering van die gare schroefautomaten... die falen uit te schakelen bij een hoge kortsluitstroom. Gelukkig zit daar dan de hoofdzekering nog voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joen
@Wilke Je schrijft boven de foto's dat er niet veel spannends op te zien is, maar toch vind ik het gaaf om zo het werk van de monteurs te zien! Dank voor je foto's! :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +59 Henk 'm!

• Wilke
Nou, inmiddels staat de boel weer aan, spanning is nu een nette 234 V en bij belasting met 5.5 KW zakt 'ie naar 228. Dat klinkt kortom als wat je zou verwachten en willen.

Hulde aan de Enexis medewerkers trouwens die nu buiten de laatste tegels er weer in aan het leggen zijn! Dus idd, om 21:30 met een trilplaat door de straat :P

De monteur liet nog weten dat ik groot gelijk had meteen te bellen en dat dit een echte storing is die je niet moet laten liggen als duidelijk wordt dat het niet klopt.

Ik hoop daarmee case closed en hopelijk een topic waar in de toekomst nog eens iemand wat aan heeft.

Bij twijfel dus gerust de netbeheerder bellen en niet zelf gaan klooien, als ze denken dat het probleem bij jou ligt duwen ze het heus wel terug, of doet de monteur dat binnen 5 minuten dat 'ie langs komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Wilke schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:46:

Bij twijfel sowieso bellen. Na het vervangen van de meters hier roken we een week later een gas lucht.. Was in de zomer dus was nog laat wakker rond een uur of 02:00.. Direct gebeld en binnen een half uur was er iemand... Die heeft de hele meter eraf gehaald en opnieuw geplaatst puur uit veiligheid. Ook die gaf aan dat je bij twijfel of onzekerheid altijd moet bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:57
TheMak schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:22:
Helemaal correct. Er ontstaan zelden branden door kortsluiting. Bij een kortsluiting vliegt de zekering er uit en is daarna de boel spanningsloos.

Branden in de elektrische installatie ontstaan vrijwel altijd door ofwel overbelasting ofwel een slecht contact. In beide gevallen ontstaat warmte en op een gegeven moment kan dat zoveel worden dat er materialen ontbranden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Brummetje schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:50:
[...]

Bij twijfel sowieso bellen. Na het vervangen van de meters hier roken we een week later een gas lucht.. Was in de zomer dus was nog laat wakker rond een uur of 02:00.. Direct gebeld en binnen een half uur was er iemand... Die heeft de hele meter eraf gehaald en opnieuw geplaatst puur uit veiligheid. Ook die gaf aan dat je bij twijfel of onzekerheid altijd moet bellen.
Dan heb je nog 'mazzel' gehad. Ooit was de procedure bij een inpandig gaslek alles tussen Scheveningen en Oldenzaal ontruimen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 23:43

WhiteDog

met zwarte hond

Ivow85 schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:57:
[...]

Helemaal correct. Er ontstaan zelden branden door kortsluiting. Bij een kortsluiting vliegt de zekering er uit en is daarna de boel spanningsloos.

Branden in de elektrische installatie ontstaan vrijwel altijd door ofwel overbelasting ofwel een slecht contact. In beide gevallen ontstaat warmte en op een gegeven moment kan dat zoveel worden dat er materialen ontbranden.
Een temperatuursensor in de meterkast plaatsen ter beveiliging, nog een idee? Zowel die spanningsval als die temperatuur kunnen we toch meten en wat mee doen anno 2019 toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-06 21:32
In dit geval werd de meterkast niet heet, alleen die verbinding onder de straat..

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 19:58
WhiteDog schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:01:
[...]

Een temperatuursensor in de meterkast plaatsen ter beveiliging, nog een idee? Zowel die spanningsval als die temperatuur kunnen we toch meten en wat mee doen anno 2019 toch...
Soms is het de bedoeling dat iets gloeiend heet wordt. Bijvoorbeeld een gloeilamp. Dus een sensor zal moeilijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
WhiteDog schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:01:
[...]

Dat werkt alleen als de losse draad in de meterkast zit. Wanneer de lamp boven je bed loopt te etteren fikt daar het plafond weg. Het gaat om draadjes die niet goed contact maken waardoor er stroom in warmte om gezet wordt, maar niet genoeg om de 16A zekering uit te laten gaan. Dan staat jouw plafondlamp 2KW aan warmte weg te stoken terwijl het eigenlijk een 10W ledlampje is en de zekering vindt het allemaal wel prima want die ziet 'maar' 8.5A voorbij komen.
De enige manier om dat te bestrijden is door elk apparaat zijn opgenomen stroom te laten communiceren met een doosje die dat van elk apparaat in huis bij houdt en dat vervolgens vergelijkt met wat er in de meterkast totaal binnen komt. Dat wordt een erg ingewikkeld systeem. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
De slechte verbindingen binnenshuis kun je grotendeels tegen beveiligen met bijvoorbeeld een AFDD;

http://www.eaton.nl/neder...DetectionDevice/index.htm

YouTube: Arc Fault Detection Device, Circuit Protection | Eaton

Langzaam maar zeker worden die dingen op steeds meer plekken verplicht. Soms door regelgeving, soms door eisen van brandverzekeringen. Vooralsnog voornamelijk voor plekken met niet-mobiele onvervangbare items / personen; musea, kinderopvang, etc.

Maar ook daarmee pak je niet alles er uit.
jadjong schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:14:
[...]

Dat werkt alleen als de losse draad in de meterkast zit. Wanneer de lamp boven je bed loopt te etteren fikt daar het plafond weg. Het gaat om draadjes die niet goed contact maken waardoor er stroom in warmte om gezet wordt, maar niet genoeg om de 16A zekering uit te laten gaan. Dan staat jouw plafondlamp 2KW aan warmte weg te stoken terwijl het eigenlijk een 10W ledlampje is en de zekering vindt het allemaal wel prima want die ziet 'maar' 8.5A voorbij komen.
De enige manier om dat te bestrijden is door elk apparaat zijn opgenomen stroom te laten communiceren met een doosje die dat van elk apparaat in huis bij houdt en dat vervolgens vergelijkt met wat er in de meterkast totaal binnen komt. Dat wordt een erg ingewikkeld systeem. :P
Euh, even zien hoe je aan 2 kW wilt komen op een slechte verbinding naar een 10W lampje.... Dat is een totaal van 2010W. 230V aanvoer, 8,7A. Verlies over de slechte verbinding zou dan 228,9V zijn waarmee er nog 1,1V over blijft voor je lampje. Dan zit je dus beneden FV van de LED, dus die zal wel gaan knipperen oid :+

Maar de opzet van het voorbeeld klopt inderdaad wel. Denk ook aan de dunne verlengsnoertjes (hoezo, uitrollen?) en daar dan twee frietpannen op aansluiten. Er smelt dan meer dan die bevroren kroketten :+

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-04-2019 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Wilke schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:46:

Ik weet niet of je het kunt veranderen, maar misschien moet je deze post van je even als antwoord markeren in dit topic. Dan staan de openingspost en antwoord mooi dicht bij elkaar als iemand dit topic bij een zoekopdracht tegen komt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
.. oeps, verkeerde topic ....

[ Voor 90% gewijzigd door PetervdM op 29-04-2019 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
TommyboyNL schreef op zondag 28 april 2019 @ 20:56:
Vergeet je de monteurs niet een kopje koffie aan te bieden? Wat een helden zo op de zondagmiddag/avond!
Maak die koffie overigens niet Irish, want dan staan ze over een jaar weer voor je deur :P
Da's makkelijker gezegd dan gedaan he, als de stroom eruit ligt ;)

Doet me denken aan een keer dat ik zelf iets soortgelijks meemaakte (bleek één fase niet goed vast te zitten aan de laagspanningstrafo). Toen heb ik midden in de nacht bij kaarslicht met die monteurs op het noodaggregaat zitten wachten. Kampvuur opgestookt om warm water voor de koffie te maken :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Er zat dus ergens een grote weerstand in de kabel 8)

Maar goed dat er nog mensen zijn met hart voor hun wek.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Resistor schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:30:
Geen 100MΩ als je daar op mocht hopen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

mcDavid schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:12:
[...]
Da's makkelijker gezegd dan gedaan he, als de stroom eruit ligt ;)

Doet me denken aan een keer dat ik zelf iets soortgelijks meemaakte (bleek één fase niet goed vast te zitten aan de laagspanningstrafo). Toen heb ik midden in de nacht bij kaarslicht met die monteurs op het noodaggregaat zitten wachten. Kampvuur opgestookt om warm water voor de koffie te maken :7
Zo'n gebaar wordt altijd gewaardeerd :)

Wil niet teveel OT gaan, maar ik heb al jaren een klein aggregaatje staan (1 kVA). Speciaal voor dit soort gelegenheden. Genoeg voor een klein straalkacheltje, campingkoffiezetter, de koelkast of wat lampjes. In de winter kan hij de CV ketel voeden.

Nog nooit nodig gehad, maar ik start hem een paar keer per jaar op (maai het gras ermee oid) en heb altijd een tankje benzine staan (dat regelmatig ververst wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Resistor schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:30:

Maar goed dat er nog mensen zijn met hart voor hun wek.
Gelukkig had(den?) de Borg gelijk, en is er korte metten gemaakt met die resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Joepla schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:20:
[...]

Zo'n gebaar wordt altijd gewaardeerd :)

Wil niet teveel OT gaan, maar ik heb al jaren een klein aggregaatje staan (1 kVA). Speciaal voor dit soort gelegenheden. Genoeg voor een klein straalkacheltje, campingkoffiezetter, de koelkast of wat lampjes. In de winter kan hij de CV ketel voeden.

Nog nooit nodig gehad, maar ik start hem een paar keer per jaar op (maai het gras ermee oid) en heb altijd een tankje benzine staan (dat regelmatig ververst wordt).
fuelfit er in ;) ( of gewoon Aspen 2 / 4 :) )

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badeend
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:31
Gelukkig was je er op tijd bij :)

Bij mij was er 6 jaar geleden ongeveer hetzelfde aan de hand. Toen ik de tv en lampen zag storen en even in de meterkast ging kijken kwam daar al een beste steekvlam uit de elektriciteitsmeter. Vreemd genoeg heeft de meeste elektronica het toen overleefd, op alle telefoonladers na...
Enexis is toen ook hier nog tot in de nacht bezig geweest met een doorgebrande mof:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/20ku7a1.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:49:
De slechte verbindingen binnenshuis kun je grotendeels tegen beveiligen met bijvoorbeeld een AFDD;

http://www.eaton.nl/neder...DetectionDevice/index.htm

YouTube: Arc Fault Detection Device, Circuit Protection | Eaton

Langzaam maar zeker worden die dingen op steeds meer plekken verplicht. Soms door regelgeving, soms door eisen van brandverzekeringen. Vooralsnog voornamelijk voor plekken met niet-mobiele onvervangbare items / personen; musea, kinderopvang, etc.

Maar ook daarmee pak je niet alles er uit.
Erg interessant, en het overwegen waard. Bestaat dit ook in een variant voor drie fases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

SMSfreakie schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:38:
[...]
fuelfit er in ;) ( of gewoon Aspen 2 / 4 :) )
Klopt, "Sta-bil Storage" in mijn geval, maar na een paar maanden stoken we het toch op in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Badeend schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:39:
Gelukkig was je er op tijd bij :)

Bij mij was er 6 jaar geleden ongeveer hetzelfde aan de hand. Toen ik de tv en lampen zag storen en even in de meterkast ging kijken kwam daar al een beste steekvlam uit de elektriciteitsmeter. Vreemd genoeg heeft de meeste elektronica het toen overleefd, op alle telefoonladers na...
Enexis is toen ook hier nog tot in de nacht bezig geweest met een doorgebrande mof:

[Afbeelding]
Steekvlam uit de meter? Hoe dan?? Sluiting in een 230V kabel zou hooguit zorgen voor 400V waar je 230V verwacht.
kamustra schreef op maandag 29 april 2019 @ 20:16:
[...]

Erg interessant, en het overwegen waard. Bestaat dit ook in een variant voor drie fases?
Weet ik niet. Maar gezien de toepassing waar het voor geadverteerd wordt waarschijnlijk (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:25:
[...]

Steekvlam uit de meter? Hoe dan?? Sluiting in een 230V kabel zou hooguit zorgen voor 400V waar je 230V verwacht.
met zo`n nieuwewetse meter acht ik dat niet onmogelijk..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

[...]

Weet ik niet. Maar gezien de toepassing waar het voor geadverteerd wordt waarschijnlijk (nog) niet.
Het is min of meer onvermijdelijk om dit te gebruiken voor hoogspanningsnetten. Juist daar kan een klein beetje corona tot enorme rampen leiden. De meeste stukjes in deze verzamelvideo zijn bij graafwerkzaamheden beschadigde kabels waar een AFDD heel veel geholpen zou hebben:

[YouTube: Top 10➤ Short Circuit and Transformer Blast⚡⚡⚡]

(Hoewel het allemaal meer dan 230/400 volt is..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die van 1:50 heeft het volgens mij niet overleeft. Zit ter illustratie ook in een NEN 3140 cursus.
burne schreef op maandag 29 april 2019 @ 23:08:
[...]

Het is min of meer onvermijdelijk om dit te gebruiken voor hoogspanningsnetten. Juist daar kan een klein beetje corona tot enorme rampen leiden. De meeste stukjes in deze verzamelvideo zijn bij graafwerkzaamheden beschadigde kabels waar een AFDD heel veel geholpen zou hebben:

[YouTube: Top 10➤ Short Circuit and Transformer Blast⚡⚡⚡]

(Hoewel het allemaal meer dan 230/400 volt is..)
Hoe het in het hoogspanningsnet zit weet ik niet, maar bij middenspanning (10-20 kV) zit er vaak een SC beveiliging op de aftakking van ringnet naar trafo. Weet alleen niet of die ook op seriële vlamboog afslaat. Ik weet wel dat ze in de fabriek al afgaan op de 100A DC weerstandstest.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-04-2019 03:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badeend
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:31
[...]

[...]
Ja, geen flauw idee. Het was aardig aan het fikken achter het glas (was nog zo'n traditionele meter), gelukkig heeft het zichzelf gedoofd. Ik schrok me in ieder geval de pleuris :P
Pagina: 1