Eerste indruk 4a na 1 dag naast mijn S20 (als lichte gebruiker):
- Voor mij primaire reden om te proberen: de accu lijkt vooralsnog stuk beter (4u met 40% accu over bij flink installeren/proberen/testen).
- Uiteraard wat minder vlot, maar voor mij niet storend (geen games)
- Scherm natuurlijk kleiner (vooral in lengte dus niet zo'n punt), wat gelig, stuk minder gevoelig en iets minder helder
- FP scanner: een verademing na de nukkige under-display modellen van de S10/S20! Werkt zoals het hoort: snel, licht en betrouwbaar!
- Ligt lekker in de hand, perfect qua formaat en gewicht
- Paar test foto's gemaakt overdag en bij weinig licht, en foto's zijn mooi en de kwaliteit ontliep elkaar niet veel. Wide/zoom/front cam zijn voor mij verder niet echt belangrijk.
Wat me tegenviel tov Samsung:
- Notification area + camera cutout is aanzienlijk groter/hoger
- Knop layout: erg onhandig dat de powerknop boven de volume zit (wie verzint dat?), hopelijk gaat het wennen!
- Face unlock zou welkom zijn, maar omdat de FP scanner zo goed is mis ik hem niet (was op S10 essentiëel)
- Launcher: verplichte balk boven en onder, really? En niks instelbaar? Sinds lange tijd Apex launcher maar weer eens van stal gehaald.
- Google Keyboard: waarom kan die minimaliseer-balk onderin niet verborgen worden?
- Navigatie: meer opties voor gesture config zou fijn zijn, per ongeluk Google Assistant swipe irritant
- Laden echt aanzienlijk trager
Al met al bevalt hij wel. Als ik straks 2d met 3-4u SOT haal dan gaat de S20 in de verkoop. Onbegrijpelijk dat Samsung in de Galaxy lijn de standby drain door Android OS niet onder controle krijgt/brengt, want verder is de S20 natuurlijk in alle opzichten beter. Als de prijzen wat zakken wellicht de Pixel 5, want die vind ik nu te duur voor wat hij extra biedt tov de 4a.
[Update] Ondanks het feit dat vooral de accu + FP reader veel beter zijn op de 4a zijn alle andere zaken samen genoeg reden voor mij om de S20 toch te houden. Maar qua prijs/kwaliteit is de 4a echt een no brainer in zijn klasse voor wie een compact toestel zoekt (anders OnePlus Nord).
[
Voor 28% gewijzigd door
iisworks op 25-10-2020 15:20
]