Vraag

• cleancode
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 25-11 16:41
Hallo Tweakers,

Momenteel werk ik in loondienst bij een startup waar mijn contract in september afloopt. Ik werk er nu 1 jaar en het bevalt uitstekend. Een van de eigenaren ken ik erg goed en heb ik eerder een tijd mee samengewerkt.

Vaak bij een startup zijn inkomsten onzeker en heb je vaak een lange weg tot je geld verdiend. Echter, veel plannen konden de prullenbak in toen Corona om de hoek kwam kijken.

Het is dus een tijdje onzeker geweest of mijn contract werd verlengd. In overleg met hen heb ik een aantal lijntjes uitgegooid zodat ik niet voor een voldongen feit stond (geen werk). Na een aantal gesprekken bij andere bedrijven heb ik een mooi aanbod gekregen van een mooi bedrijf waar ik een vast contract kan tekenen.

In de tussentijd is het bedrijf waar ik nu voor werk ook met een contract voorstel gekomen van 6 maand. Zij en een aantal investeerders hebben moeite gestoken om mij toch aan boord te houden.

Nu moet ik dus een keuze maken. Zekerheid vs onzekerheid.
Nu is het een voor of nadeel dat ik altijd loyaal ben geweest naar mijn werkgevers. Tuurlijk heb ik wel eens gewisseld van baan maar meestal blijf ik lang plakken. Daarnaast kan ik erg goed overweg met de eigenaren. Heb altijd netjes op tijd mijn salaris ontvangen (wat ook hoort) en zelfs in Corona tijd.

Wat het voor mij ook nog lastiger maakt is dat ik en mijn vrouw in December ons eerste kind verwachten.

Jullie kunnen vast niet de keus voor mij maken maar wellicht hebben jullie goede ideeën en of hebben jullie met hetzelfde bijltje gehakt.

Klein beetje achtergrond,
Ik ben 32 jaar en ben software ontwikkelaar. Dus werk in een markt waar vooralsnog overal wel werk te vinden is.

Alle reacties

Acties:
  • +21Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 27-11 12:08
Op dit vlak ben ik een egoïst en kies ik voor zekerheid. Een contract van 6 maanden vind ik helemaal niks. Geeft mij het gevoel dat ze mij nog even 6 maanden nodig hebben en daarna kan ik weg.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Overstappen.

Een investeerder doet "niks" voor jou persoonlijk qua inzet; je bent niets meer/minder dan profit-loss als shit hits the fan, helaas. En dan een aanbod van 6 maanden? Ja, kan je zometeen met een pasgeboren baby (en hopelijk 0 complicaties bij kind of vrouw) in het ergste geval dus alsnog solliciteren in januari.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• eMiz0r
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07:41
Ik zit als werkgever aan de andere kant en de situatieschets is redelijk vergelijkbaar. Op 2 kanttekeningen na: niet in verwachting en onze startup loopt wel goed. De rest is ongeveer gelijk.

Als een medewerker bovenstaande afweging in een goed gesprek zou voorleggen en je zou kiezen voor zekerheid (andere baan), zou ik dat niet tegen je gaan houden. Als werkgever heb ik mijn eigen belangen, maar jij als werknemer ook (zoals thuissituatie).

Ik zou open kaart spelen nadat je zelf de keus hebt gemaakt of je voor kansen of zekerheid kiest. Niemand zou je daar op aan mogen spreken, ook ik als werkgever niet. Wie weet kan ik je later toch nog eens binnenhalen als alles wel weer goed draait en je zin hebt om terug te komen :)

[Voor 9% gewijzigd door eMiz0r op 30-07-2020 13:44]

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:38

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Na december heb jij wel meer aan je hoofd dan weer zorgen maken over je aflopende contract, mocht je met 6 maanden verlengen.
In dit geval moet je voor jezelf en vrouw en kind zorgen.

• Patrick_6369
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 26-11 15:19
Heeft het bedrijf waar je nu werkt toekomst?

Als je het idee hebt dat over 6 maanden het bedrijf - zelfs met Corona en een evt. 2e golf - prima door kan, dan kun je het risico met jouw achtergrond misschien wel nemen.

Anders: zekerheid! Van loyaliteit koop je geen Olvarit, Nutrilon en Pampers!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 08:40
Khayma schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:40:
Op dit vlak ben ik een egoïst en kies ik voor zekerheid. Een contract van 6 maanden vind ik helemaal niks. Geeft mij het gevoel dat ze mij nog even 6 maanden nodig hebben en daarna kan ik weg.
Met dit dus. Ga met je huidige werkgever aan en geef aan waarom je een vaste aanstelling wilt hebben, willen ze dat niet geven dan neem je het andere (betere) aanbod aan!

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 27-11 18:10
Met @MAX3400, maar..
cleancode schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:37:
Dus werk in een markt waar vooralsnog overal wel werk te vinden is.
Je kan dus misschien ook iets meer risico nemen dan in andere functies, en afwachten wat het wordt tot aan december. Daarna heb je naar verwachting even snel als nu een andere baan.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 08:40
Vinzz schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:45:
Met @MAX3400, maar..

[...]

Je kan dus misschien ook iets meer risico nemen dan in andere functies, en afwachten wat het wordt tot aan december. Daarna heb je naar verwachting even snel als nu een andere baan.
Behalve als er in de tussentijd een depressie uitbreekt door de corona, dan zit TS straks zonder salaris thuis...

• FireAge
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 07:23
Dat kan natuurlijk evengoed met een vaste aanstelling...

Een vaste aanstelling is zo verbroken als een bedrijf financieel in de problemen komt. (En anders ook trouwens)

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 27-11 12:56
Ik zou ook kiezen voor zekerheid voor jezelf en voor je nieuwe gezin. Kun je ook prima onderbouwen bij je huidige werkgever.

• Beneveerg
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 27-11 13:56
Ook belangrijk om mee te nemen, hoe veel plezier (geen voldoening) haal je uit je huidige werk en hoeveel plezier verwacht je te halen bij een nieuwe werkgever.

Het leven is te kort om te testen - Gratis BTC? http://www.cryptoles.nl/gratis-geld/50-gratis-bitcoin/

• Recrush
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 27-11 15:19
Ook al krijg je bij je huidige werkplek een vast contract in plaats van 6 maanden, met een startup heb je nooit de zekerheid dat het bedrijf over een half jaar niet alsnog omvalt door wat voor reden dan ook. Corona maakt de kansen ook niet groter.

Wanneer je het je kunt veroorloven om risico te nemen en voor loyaliteit te gaan omdat je het werk en de werkgevers leuk vindt (in geval van thuiswonend zijn of tweede inkomen van partner hebben bijvoorbeeld) dan is dat een keuze die je kunt overwegen. In jouw situatie zou ik dat niet meer doen. Zoals ook gezegd; van loyaliteit koop je niks, en ondanks dat plezier in je werk belangrijk is werk je onder de streep voor een inkomen en financiële zekerheid en moet je je eigen behoeften daarin op de eerste plaats zetten. Dit is wel er even vanuitgaand dat je het bij de nieuwe werkgever ook naar je zin gaat hebben en dat werk je ook voldoening gaat geven.

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 27-11 18:10
President schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:46:
[...]

Behalve als er in de tussentijd een depressie uitbreekt door de corona, dan zit TS straks zonder salaris thuis...
Het is en blijft een risico, wat ik ook al aangaf.

• cleancode
Wow, ik had niet zoveel reacties zo snel verwacht.

Bij mijn huidige baan heb ik het ontzettend naar mijn zin en ligt er uitdagend werk. Als ik al twijfelde was ik sowieso gegaan. Maar ja, voor hoelang is dit. Het contract is overigens tot 1 maart. We kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken maar ik verwacht rond die tijd wel een baan te kunnen vinden. Maar zoals een aantal reacties hierboven wordt gesteld. Wat als je kind of vrouw niet gezond is. Dan wordt dat wel lastig natuurlijk. En ik heb smakelijk gelachen om van loyaliteit koop je geen pampers en dergelijke. Houd je in ieder geval een goede spiegel voor zo.

Ik heb continu open kaart gespeeld met mijn huidige werkgever dus hij is op de hoogte dat ik een keuze ga maken.

• overhyped
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 27-11 18:19
Andere vraag: Hoeveel commitment, in de vorm van aandelen/opties geeft de startup jou?

contracten en veel geld kunnen lastig zijn, maar met een goed optie pakket wordt in elk geval tastbaar de intentie uitgesproken dat ze je willen houden zolang het kan, en het zorgt er ook voor dat het pijn doet om die belofte niet waar te maken.

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 27-11 13:12

EMP

Krulloos!

Wat krijg je terug voor de onzekerheid van de startup? Aandelen? Werk(ervaring) in een zeer-niche markt? Of ben je 'gewoon in loondienst'.

Het risico van een startup is acceptabel als je ook een aandeel in het bedrijf krijgt. Zo loop je beide de risico's en heb je beide profijt als de startup goed uitpakt.

Ben je 'gewoon in loondienst', dan is een bedrijf met zekerheid een hoop meer waard in mijn ogen.

Ik had even moeten updated, @overhyped zei al bijna het zelfde :)

[Voor 7% gewijzigd door EMP op 30-07-2020 14:07]

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• clements
  • Laatst online: 07:25
Dat je er een topic ver start geeft wellicht ook wel aan dat je eigenlijk beter voor zekerheid wil kiezen. Ook is het lekker om ergens al een tijdje te zitten en gesetteld te zijn als er een baby komt. Dan heb je gewoon meer ruimte en energie om daar mee om te gaan.

• cleancode
overhyped schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:04:
Andere vraag: Hoeveel commitment, in de vorm van aandelen/opties geeft de startup jou?

contracten en veel geld kunnen lastig zijn, maar met een goed optie pakket wordt in elk geval tastbaar de intentie uitgesproken dat ze je willen houden zolang het kan, en het zorgt er ook voor dat het pijn doet om die belofte niet waar te maken.
Momenteel ben ik gewoon in loondienst. Met een fijn loon. Bij mijn nieuwe werkgever ga ik er iets op achteruit. Daar bouw ik echter wel pensioen op. Er is wel gesproken over aandeelopties maar dat is nog niet concreet. Daarnaast is er ook geopperd om mee te ondernemen maar dat valt voor mij sowieso nu af ivm nog meer onzekerheid.

• PTish
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 08:56
Eigenlijk zou je in de toekomst willen kunnen kijken, maar dat gaat niet.

Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat voor persoon je bent, hoe je leven er momenteel uit ziet en waar je heen wil in de toekomst.

Ga je naar het vaste contract, dan heb je een bepaalde zekerheid. Is dit echter wel een financieel gezond bedrijf? Ga je hier wel je plekje vinden? Heeft het voldoende uitdaging? Ook hier zijn onzekerheden.

Ik weet niet hoe groot de start-up is, maar mogelijk kun je hier veel gevarieerder werken en beter je ei kwijt. Misschien kun je nu of later (indien je dat wenst) ook onderdeel van het bedrijf worden en daarmee dus potentieel sneller groeien op zowel persoonlijk als financieel vlak? Misschien kun je daar nu al afspraken over maken. Zou je, mocht het mislopen, financieel enkele maanden kunnen opvangen indien nodig?

Kortom; Waar wil je heen in de toekomst? Hoe bereid ben je hier risico's in te nemen? Heb je potentiele buffers beschikbaar om die risico's af te dekken?

• PROnline
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 00:23
Zie vooral veel (terechte) reacties over zekerheid. Maar wat kan je vertellen over 't werk inhoudelijk, reisafstand, arbeidsvoorwaarden, etc?

Tevens is je onderhandelingspositie goed, dus waarom niet onderhandelen over een jaarcontract. Als de startup faliekant mis gaat, dan maakt 't weinig uit of ze je een half, heel jaar of een vast contract gegeven hebben. Dan staan jullie allemaal op straat. Dat is 't euvel van startups.

Hoe schat je zelf de werkbehoefte in van de start-up op de langere termijn. (half) Jaarcontracten bieden terwijl er bakken met werk ligt vind ik persoonlijk maar zwak ondernemen. Bij ons is de regel, alles wat voorzien is aan werk op langere termijn wil je bezetten met vaste contracten. Alles daarboven vul je met een flex of inhuur. Daarmee heb je meer zekerheid en stabiliteit in je personeel en loop je minder risico met de flex contracten en inhuur die je daar bovenop binnen haald.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:44
Ik vind het wel een beetje apart dat voor een half jaar salaris een extra investering moet komen.

Maar goed, er is ook nog zoiets als WW en als je in de IT werkt, lijkt het me sterkt dat je niet, mocht het nodig zijn, na een maand of 2 niet al een nieuwe baan hebt.

Ik zou het puur laten afhangen van hoe graag je er wilt blijven werken. Volg je gevoel.

PVoutput

• Racing_Reporter
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 00:17

Racing_Reporter

Mediaproducent

Ik zou inderdaad ook zeggen dat je hun aanbod waardeert maar het bedrijf fijn vindt om te werken, plus dat er genoeg werk is. Daar wil je je aan committen, en met de komende tijd is stabiliteit sleutel. Dus je zoekt een jaarcontract: zes maanden zet voor jou de zoden niet aan de dijk.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• cleancode
clements schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:07:
Dat je er een topic ver start geeft wellicht ook wel aan dat je eigenlijk beter voor zekerheid wil kiezen. Ook is het lekker om ergens al een tijdje te zitten en gesetteld te zijn als er een baby komt. Dan heb je gewoon meer ruimte en energie om daar mee om te gaan.
Je hebt hier wel een punt denk ik. Alleen heb ik vorig jaar mijn "zekerheid" ingeleverd voor avontuur. Dat was natuurlijk allemaal voor Corona. Ik heb nu de zekerheid om een vast contract te tekenen. Als ik nu kies om door te gaan bij het huidige bedrijf en het mislukt wie zegt dan (met bijv. 2e golf) dat ik ergens ook een vast contract kan tekenen? Hoewel er enorme schaarste is qua developers.

• overhyped
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 27-11 18:19
cleancode schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:10:
[...]

Momenteel ben ik gewoon in loondienst. Met een fijn loon. Bij mijn nieuwe werkgever ga ik er iets op achteruit. Daar bouw ik echter wel pensioen op. Er is wel gesproken over aandeelopties maar dat is nog niet concreet. Daarnaast is er ook geopperd om mee te ondernemen maar dat valt voor mij sowieso nu af ivm nog meer onzekerheid.
Ik heb anderhalf jaar geleden de marktleider in m'n vakgebied ingeruild voor een scale-up. Een goede baan, goede reputatie, en goede arbeidsvoorwaarden ingeruild voor een stuk meer onzekerheid. Dit was echter wel met een aardige set opties.

Zoals het nu klinkt heb je worst of both worlds: Geen serieus potentieel om mee te profiteren van 't succes, maar wel de risico's: dat met aanzienlijke veranderingen op komst in de prive sfeer, tja, ik zou dan ook voor een stukje zekerheid gaan.

Aan de andere kant: Als er wel te praten is het verkrijgen van een stukje aandelen, dan kan het het risico waard zijn. Hoe makkelijk vindt je ander werk wordt dan de relevante vraag?

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 27-11 13:12

EMP

Krulloos!

cleancode schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:15:
[...]

Je hebt hier wel een punt denk ik. Alleen heb ik vorig jaar mijn "zekerheid" ingeleverd voor avontuur. Dat was natuurlijk allemaal voor Corona. Ik heb nu de zekerheid om een vast contract te tekenen. Als ik nu kies om door te gaan bij het huidige bedrijf en het mislukt wie zegt dan (met bijv. 2e golf) dat ik ergens ook een vast contract kan tekenen? Hoewel er enorme schaarste is qua developers.
Niemand zegt dat, maar het moet wel heel erg maf lopen als dat niet zou lukken. De visie voor bedrijven die developers nodig hebben gaat verder dan 1 crisis. Mijn vriendin is nu 3e jaars ICT opleiding en heeft 1 jaar aan redelijk-relevante werkervaring... en kreeg midden in de crisis op 6 sollicitaties 3 gesprekken met uiteindelijk 3 aanbiedingen voor een vast contract. Ik weet niet hoe jouw CV er verder precies uit ziet, of in welke regio je werkt, maar baanzekerheid in de ICT (mits hoger opgeleid) is echt geen issue.

Daarentegen, zie ik veel collegae zich verslikken in hoeveel tijd/stress/energie een (eerste) kindje kost. Ruwweg 50% redt het prima, en 50% loopt met de wallen onder z'n ogen tot z'n oksels. Als je er zo bij loopt heb je gewoon geen zin om te (moeten) solliciteren, en eventueel procederen tegen een (bijna) failliete startup...

Maar dit zeg ik in zijn algemeen, ik ken de TS niet, dus hoe zwaar de argumenten wegen zul je zelf moeten bepalen.

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• AlxRoelofs
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 00:06
Aan je reacties te merken heb ik het gevoel dat je je prettiger op je plek vind bij je huidige baan. Heb je daar de situatie al eens voorgeschoteld en gevraagd om een contract voor bijvoorbeeld een vol jaar (of het liefst natuurlijk vast)?

Met een contract voor een vol jaar zitten we ruim anderhalf jaar in de Corona en ga ik er even vanuit dat de wereld er iets voorspelbaarder uit ziet als nu. Nu is het een zeer grote twijfel voor veel bedrijven of er een 2de golf komt. In september 2021 hebben we die 2e en misschien zelfs 3de golf (mogelijk) al gehad. Daarnaast is in september 2021 je kindje alweer bijna 1 jaar oud en heb je de grootste zorgbehoevende periode achter de rug, zowel voor je kindje als voor je vrouw.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:54
Ik denk dat je niet al te veel moet hechten aan die zekerheid. Als IT'er kan je waarschijnlijk relatief makkelijk een nieuwe baan vinden, ook als het volgend jaar economisch niet goed gaat in Nederland. Daarnaast heb je neem ik aan ook de nodige WW-rechten opgebouwd, dus daarmee kan je als het moet ook wel even mee vooruit. Daarnaast, als het echt economisch slecht gaat dan kan het net zo goed gebeuren dat je nieuwe werkgever gaat reorganiseren. Alhoewel de startup waarschijnlijk wel financieel in een zwakkere positie zit, en de de kansen op iets dergelijks groter zijn. Maar alsnog, ik denk dat het wel meevalt met die risico's.

En hoewel de startup je geen aandelen geeft betalen ze je zo te horen wel prima als je potentieel nieuwe werkgever wat minder biedt. Vaak is dat juist andersom, relatief laag loon bij de startup, maar wel kans op meer winst met behulp van aandelen ed.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:41
Bedenk je ook dat je nu als man ook recht hebt op ouderschapsverlof. 5 weken @ 70% van je loon.
Ga jij dat durven opnemen als je in de laatste 3 maanden van je contract zit?

TheS4ndm4n#1919

• PLAE
  • Laatst online: 00:23
Wat een zekerheidzoekers hier. Het is niet alsof je baby omkomt van de honger als je na dat half jaar alsnog iets anders moet gaan doen. En dan lees ik zelfs 'als je kindje gezond is' nou met zo'n houding had je beter jezelf meteen kunnen steriliseren haha (niet jij maar de mede-Tweakers die zo denken).

Ik zou proberen wat extra's (aandelen oid idd!) binnen te halen bij je huidige werkgever en er lekker voor gaan.

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nu is het een voor of nadeel dat ik altijd loyaal ben geweest naar mijn werkgevers. Tuurlijk heb ik wel eens gewisseld van baan maar meestal blijf ik lang plakken.
Ben je loyaal geweest of ben je gewoon lang blijven plakken? Dat zijn hele verschillende zaken.

Bij mijn vorige werkgever heb ik ruim 10 jaar gewerkt maar ik doe, uit principe, niet aan loyaliteit richting een werkgever. Ik heb een zakelijke relatie met mijn werkgever: Ik lever goed werk in ruil voor goede arbeidsvoorwaarden, sfeer, etc. Ik blijf zolang dat voor beide partijen goed uitpakt. Maar dat heeft niets met loyaliteit te maken. Loyaliteit is alleen maar iets waar werkgevers mee schermen als de zakelijke relatie niet in jouw voordeel is. En dan is het dus tijd dat jij wat anders gaat doen.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Tuurlijk heb ik wel eens gewisseld van baan maar meestal blijf ik lang plakken.

Ik ben 32 jaar…
Juist ja. Wat definieer jij als lang? Is 3 jaar al lang? Want als je spreekt over "meestal" klinkt het alsof je al 60 bent waarbij je 5 banen hebt gehad waar je ieder 5 jaar bent geweest.

• mannowlahn
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 00:47
cleancode schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:10:
[...]

Ik ken deze beloftes maar al te goed, aandelenopties, 6 maanden contract. tuurlijk hebben ze moeite gedaan met aandeelhouders je te behouden, maar tuin er niet in. Zolang jij geen fatsoenlijke aandelen hebt, heb je geen reet en het zijn beloftes die maar al te vaak niet nagekomen worden, ik heb al zoveel verhalen gehoord van vrienden hier in amsterdam bij startups.

De komende maanden jaren worden moeilijke tijden, ik zou als ik jou was gezien je aankomstige ouderschap gaan voor vastigheid. Trek even voor gemak 7% van je huidige salaris vanwege gemis pensioen, dat is wat je salaris eigenlijk is. Ook als software developer is de markt er niet beter op geworden, het heeft mij inmiddels maanden gekost om weer wat te vinden, met 15 jaar ervaring als developer en certificeringen als solutions architect.

• cleancode
sypie schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:23:
[...]

Juist ja. Wat definieer jij als lang? Is 3 jaar al lang? Want als je spreekt over "meestal" klinkt het alsof je al 60 bent waarbij je 5 banen hebt gehad waar je ieder 5 jaar bent geweest.
Ik heb voor 2 werkgevers gewerkt. Eén 5 jaar en de ander 7 jaar.

• cleancode
RocketKoen schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:55:
Bedenk je ook dat je nu als man ook recht hebt op ouderschapsverlof. 5 weken @ 70% van je loon.
Ga jij dat durven opnemen als je in de laatste 3 maanden van je contract zit?
Dat klopt en dat is bij het andere bedrijf geen probleem. In feite bij mijn huidige ook niet maar verwacht wel dat dit moeilijker te combineren is.

• cleancode
AlxRoelofs schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:41:
Aan je reacties te merken heb ik het gevoel dat je je prettiger op je plek vind bij je huidige baan. Heb je daar de situatie al eens voorgeschoteld en gevraagd om een contract voor bijvoorbeeld een vol jaar (of het liefst natuurlijk vast)?

Met een contract voor een vol jaar zitten we ruim anderhalf jaar in de Corona en ga ik er even vanuit dat de wereld er iets voorspelbaarder uit ziet als nu. Nu is het een zeer grote twijfel voor veel bedrijven of er een 2de golf komt. In september 2021 hebben we die 2e en misschien zelfs 3de golf (mogelijk) al gehad. Daarnaast is in september 2021 je kindje alweer bijna 1 jaar oud en heb je de grootste zorgbehoevende periode achter de rug, zowel voor je kindje als voor je vrouw.
Ze kunnen wel een jaar contract geven maar is net zo onzeker als een 6 maanden contract. Ze kunnen die 6 maanden nu overzien.

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 25-11 00:04

-36-

Trust me. I'm an amateur

Zolang er geen financiële compensatie tegenover staat (of het familie betreft) is werkgever/nemer loyaliteit een illusie die in stand wordt gehouden zolang werkgever er belang bij heeft. Afhankelijk van hoe belangrijk je geld vind zou ik me wel bedenken welk werk je leuker vind. Ik kan me voorstellen dat bij een startup je bv een leukere werkomgeving meer vrijheid en diversere taken hebt en misschien betere doorgroei mogelijkheden.

[Voor 37% gewijzigd door -36- op 30-07-2020 16:10. Reden: grammatica + verduidelijkt]

• cleancode
-36- schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:46:
Zolang het geen familie is zou ik voor zekerheid gaan. Zolang er geen financiele compensatie tegenover staat is zakelijke loyaliteit is een illusie. Afhankelijk van hoe belangrijk je geld vind zou ik me wel bedenken welk werk je leuker vind. Ik kan me voorstellen dat bij een startup je bv een leukere werkomgeving meer vrijheid en diversere taken hebt en misschien betere doorgroeimogelijkheden
Het is geen familie. Ze willen mij een aandelen pakket aanbieden maar wat is dat waard als ze mij nu geen jaar contract kunnen bieden. Het werk bevalt inderdaad uitstekend. Meer vrijheid. Al verwacht ik bij het andere bedrijf ook een prima werksfeer en ook veel uitdaging. Het bedrijf doet veel grote projecten en ik ken daar een aantal mensen die daar werken. Het verschil zit 'm in projecten of "eigen" product. Vorig jaar bewust keuze voor "eigen product" gemaakt na jaren projecten te hebben gedraaid. Alleen situatie is nu gewoon heel anders.

• TheMandroid
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16-12-2020
Let op: wanneer je wisselt van baan kom je als laatste binnen.
Dat betekent ook vaak dat je als eerste eruit moet, zodra het slecht gaat. En die kans is groot nu met corona. Zelfs met een vast contract.
Ik weet niet hoeveel developers de startup heeft, maar misschien ben je daar onmisbaarder dan bij het nieuwe bedrijf met 'zekerheid'.

• cleancode
TheMandroid schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:55:
Dat betekent ook vaak dat je als eerste eruit moet, zodra het slecht gaat. En die kans is groot nu met corona. Zelfs met een vast contract.
Ik weet niet hoeveel developers de startup heeft, maar misschien ben je daar onmisbaarder dan bij het nieuwe bedrijf met 'zekerheid'.
2 eigenaren waarvan 1 ook developer. En ik. (enig personeelslid) Het andere bedrijf groeit hard. Ze claimen tegen projecten "nee" te moeten verkopen. In principe zit dat qua werk het komende jaar prima. Maarja, inderdaad nu met Corona kan dat ook raar lopen.

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Mediaproducent

TheMandroid schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:55:
Als het slecht gaat, ga je als eerste. Maar zolang je goed werk levert, sta jij sterk en wg niet. Gezien de krapte bij 'jullie' ben je relatief snel weer ergens onder de pannen. Dat risico lijkt het mij waard.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Volg gewoon je hart, van binnen weet je het vaak wel maar wil je het kunnen beredeneren.

Zekerheid is er nergens en geld is maar één onderdeel van je werk. (Persoonlijke) ontwikkeling, toekomst perspectief, plezier, reistijd, etc, het zou allemaal een rol moeten spelen en jij bent de enige die die afweging kan maken.

Loyaliteit mag m.i. geen rol spelen tenzij deze loyaliteit ook beloond gaat worden bijv door opties/aandelen maar zo lang je huidige werkgever niets wil/kan toezeggen is er van die kant ook geen loyaliteit.

• iamerwin
  • Registratie: april 2019
  • Nu online

Nu moet ik dus een keuze maken. Zekerheid vs onzekerheid.

Wat het voor mij ook nog lastiger maakt is dat ik en mijn vrouw in December ons eerste kind verwachten.
Dat lijkt me toch best duidelijk. :)

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 25-11 00:04

-36-

Trust me. I'm an amateur

weet je huidige werkgever van het nieuwe aanbod? Niet dat je het nu direct hard moet spelen maar dat is dan zeker wel een onderhandelingspuntje om er een contract voor langere tijd uit te slepen.

• RiDo78
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Zoals Emnich al zei, volg je hart want zekerheid heb je nergens. Maar let wel, loyaliteit en zaken gaan zelden samen. Je werkgever is net een kat, loyaal naar jouw zolang hij er zelf voldoende voordeel aan heeft.

Het bedrijf waar ik met een vast contract werk werd over genomen door een grote multinational. Nu, anderhalf jaar later heeft de multinational besloten dat ze onze vestiging gaan sluiten. Een beetje zoals Microsoft vs. Nokia. Kopen, technologie en intellectueel eigendom opslurpen en de lege huls met de werknemers dumpen. Over loyaliteit hadden ze nooit te klagen. Ik draaide regelmatig (betaald) overuren, gemiddeld zo'n 40 per maand, draaide (betaald) mee in standby rooster (week op/week af) en zelfs buiten de standby rooster was ik altijd bereikbaar.

Ons kindje is in maart geboren, zo'n beetje in de nacht dat in Nederland de corona-maatregelen van kracht werden. Je gaat 's nachts z'n tweeën het ziekenhuis via de (spoed) ingang binnen en 's ochtends met z'n drietjes via de branddeur naar buiten; de gewone ingangen waren te onveilig voor een pasgeboren baby. In de afgelopen periode, waarin iedereen zoveel mogelijk thuis werkt en mensen met een pasgeboren kindje al helemaal hun bubbel niet uit kwamen, ben ik zelfs nog naar het datacenter gegaan voor het plaatsen van een complete NetApp storage en het vervangen (upgraden) van de Cisco UCS' Fabric Interconnects. (Zei iemand iets over loyaliteit?)

Nog eventjes een investering van een paar ton in hardware.... om vervolgens ons hele (voormalig zelfstandige) bedrijf op te doeken. Wat er in het datacenter hangt blijft daar hangen en zal remote vanuit India en door middel van smart-hands worden beheerd.

Oh ja, nog een detail, het hogere management heeft besloten om ons de intentie formeel mede te delen omdat er informatie was gelekt. Zonder dat lek had het waarschijnlijk nog een paar maanden geduurd voordat de communicatie naar buiten kwam.

Dus al mijn inzet, bereikbaarheid en loyaliteit van de afgelopen periode hebben mij dus zeer weinig opgeleverd. Deze Linux engineer met een pasgeboren kindje en met kennis van NetApp, Cisco UCS, VMWare en Windows mag binnenkort op zoek naar een nieuwe baan.

Nu is jouw situatie waarschijnlijk eerder een individueel ontslag, (niet verlengen van een contract noem ik ook zo) en de mijne een collectief ontslag. Maar feit blijft dat je gewoon nergens zekerheid hebt. Volg dus gewoon je hart want met plezier naar je werk gaan, blijft mijns inziens het belangrijkste.

• Furion2000
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:10
Neem ook het stukje betaald ouderschapsverlof mee in je overweging wat volgens mij bij de ene werkgever beter is dan bij de andere. Lijkt mij bij startups minder goed geregeld dan bij bedrijven die wel zekerheid kunnen bieden (zorgverzekeraars, banken, overheid etc.)

[Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 30-07-2020 16:57]

• Torgo
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:45
Ik denk dat ik een aandeel in de start-up zou willen, tijdelijk of vast contract maakt dan niet zoveel uit. Je kan dan bijvoorbeeld afspreken dat je x% krijgt van het bedrijf en als je door hun toedoen weg moet behoud je je aandelen. Als je zelf binnen x jaar weg gaat vervallen ze. Op die manier is het win-win, tenzij de hut failliet gaat, maar dat hoort erbij bij een start-up.

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 08:15
De optie zekerheid gaat in feite ook over loyaliteit; aan je vrouw en kind wel te verstaan. Niet onbelangrijk lijkt me.

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Mediaproducent

In principe leunt je gezin op jou maar laat je niet in de steek, werkgever denkt daar zéér waarschijnlijk makkelijker over ;)

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
Doorgaans worden arbeidsovereenkomsten langer en zeker niet korter.

Normaal gesproken ga je van een jaarcontract naar vast. Nu is er in een onzekere markt wel wat begrip voor op te brengen dat ze dat niet aandurven, maar een tweede contract dat korter is dan het eerste...dat zou ik geen prettig signaal vinden.

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15-09 03:45
Het is een lastige keuzen aan de ene kant wil je zekerheid maar aan de andere kant ook wellicht uitdagend werk. Indien je contract op 1 september afloopt, hebben ze je dan wel opgezegd met een maand? Er geld een aanzeggingsperiode. En nu komen ze met iets dat minder is terwijl je zonder opzegging nog recht hebt op even uit losse hand een maand salaris.Dus eigenlijk bieden z 5 maanden als je puur sec en wellicht wat lullig naar dit scenario kijkt. Er is immers geen overeenstemming dus ze zouden moeten opzeggen.

Indien je werkt bij een leuke startup zou ik als ik jou was ook eens aanroeren om het personeel certificaten van aandelen te geven. Die start ups die het goed doen belanden in een growth fase waar er nog wel eens een investeerder komt kijken die voor 30 procent er behoorlijk wat kapitaal insteekt en dan kun je daar best een leuke zakcent aan over houden. ESOPS zijn niet altijd redelijk dus wel even goed lezen. Je wilt niet dat je certificaten zo even geroyeerd worden als dat handig uitkomt.

Maar nu krijg je best een beetje lullig voorstel mijns inziens en ik vind dat ze er best iets tegenover kunnen stellen. Verder indien ze steeds van die korte contractjes aanbieden heeft dat zoals bekend ook gevolgen. Laat dan in ieder geval opnemen dat ze niet tussentijds mogen beeindigen (weet even niet uit mn hoofd of dat bij deze termijn uberhaupt mag, want dan weet je dat je in ieder geval 5/6 maanden recht op salaris hebt). Ik zou die maand er echt nog bijvragen als ze niet met iets komen extra komen.

Voor het UWV is het geen echte issue indien je een contract aangaat dat minder is dan je had. Zoals je verder aangeeft lig je goed in de markt (dus zou afspreken dat jij wel mag opzeggen maar werkgever niet). Zoals gezegd die opzegging bij dergelijke korte termijnen moet ik opzoeken.

[Voor 41% gewijzigd door LucyLG op 30-07-2020 21:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 00:47
cleancode schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:50:
[...]

Het is geen familie. Ze willen mij een aandelen pakket aanbieden maar wat is dat waard als ze mij nu geen jaar contract kunnen bieden. Het werk bevalt inderdaad uitstekend. Meer vrijheid. Al verwacht ik bij het andere bedrijf ook een prima werksfeer en ook veel uitdaging. Het bedrijf doet veel grote projecten en ik ken daar een aantal mensen die daar werken. Het verschil zit 'm in projecten of "eigen" product. Vorig jaar bewust keuze voor "eigen product" gemaakt na jaren projecten te hebben gedraaid. Alleen situatie is nu gewoon heel anders.
Startups qua financiële beloning is zoals een crypto, echt speculatief. Het is echt een gok wat nou echt geld gaat verdienen en dat betekend dat je de eerste jaren echte niet markt conform arbeidsvoorwaarden krijgt. Pensioen, vaak wordt dit niet gedaan, teveel kosten voor werkgever. Lange contracten? Nee te veel onzekerheid. Aandelenopties, tja als je iets start en het wordt een succes, en ik denk dat we best kunnen stellen dat 25% slaagt, dan wil je als founder zelf er van profiteren. Maw die aandelenopties worden maar met een paar procent wellicht gegeven.

Ja de uber, adyen en mollie zijn succes verhalen, maar ik weet niet in welke sector jullie startup zit, maar inmiddels ben ik door al die verhalen om mij heen hier van vrienden in de It een beetje sceptisch geworden. En daar profiteer je echt alleen van als je serieuze aandelen mogelijkheden krijgt.

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zou vaak zeggen, volg je hart. In een normale markt, kan je als goede it’er vaak niet heel veel gebeuren. Het is nu niet normaal. De reorganisaties, kostenbesparingen etc gaan nu voorzichtig beginnen. Je ziet het al op sommige plekken in de detachering (afhankelijk van de doelgroep); waar je voorheen elke medewerker kon laten kiezen uit 7 opdrachten, moet je uit 7 medewerkers iemand kiezen voor die ene opdracht.

Reorganisaties en kostenbesparingen bestaan uit veel dingen, maar relevant zijn de externen die er vaak per direct uit moeten, vacaturestops, bepaalde tijd contracten en afspiegeling bij ontslagen. Je kunt hier heel goed rekening mee houden, maar de markt gaat de komende maanden wel veranderen, verwacht ik. Ik denk wel dat de ene branche veel meer geraakt wordt dan de andere en dat het relatief kort van duur gaat zijn.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 08:49
Persoonlijk zou ik voor zekerheid kiezen... Waarom? Een contract van 6 maanden klinkt mij als uitstel (we hebben voor nu nog wel wat werk, maar over een half jaar wellicht niet meer en nemen we afscheid van elkaar). Maar over ongeveer een half jaar verwacht jij ook de eerste (en wellicht laatste) kleine! Dan wil jij je dus geen zorgen hoeven te maken over een aflopend / geen contract!
Daarnaast heb je recht op 7 weken ouderschapsverlof (waarvan 6 weken tegen 70% loon). Een start up zit daar imho echt niet op te wachten, vandaar ook dat ze je een contract voor 6 maanden aanbieden. Je contract loopt net af voor (en misschien tijdens) je verlof. En die kunnen ze dan laten eindigen wegens de overeengekomen einddatum... Sta je dan met je goede gedrag en loyaliteit. Koop je niks voor.

Maar aan de andere kant, hoeveel potentie zie jij zelf in de start up? Wordt het bijvoorbeeld het nieuwe Google of Amazon (bij wijze van natuurlijk)? Dan sla jij jezelf voor je kop als je nu weggaat. Is het een doorsnee start up, tja...

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Nu online
[b]BastaRhymez in "Loyaliteit vs zekerheid?"BastaRhymez
Daarnaast heb je recht op 7 weken ouderschapsverlof (waarvan 6 weken tegen 70% loon).
is dat tegenwoordig 7 weken ja :) ik kreeg maar 1 dag :'( maar goed ben ook oud

ontopic

kies voor zekerheid ;)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee