Vraag

• cleancode
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 08:39
Hallo Tweakers,

Momenteel werk ik in loondienst bij een startup waar mijn contract in september afloopt. Ik werk er nu 1 jaar en het bevalt uitstekend. Een van de eigenaren ken ik erg goed en heb ik eerder een tijd mee samengewerkt.

Vaak bij een startup zijn inkomsten onzeker en heb je vaak een lange weg tot je geld verdiend. Echter, veel plannen konden de prullenbak in toen Corona om de hoek kwam kijken.

Het is dus een tijdje onzeker geweest of mijn contract werd verlengd. In overleg met hen heb ik een aantal lijntjes uitgegooid zodat ik niet voor een voldongen feit stond (geen werk). Na een aantal gesprekken bij andere bedrijven heb ik een mooi aanbod gekregen van een mooi bedrijf waar ik een vast contract kan tekenen.

In de tussentijd is het bedrijf waar ik nu voor werk ook met een contract voorstel gekomen van 6 maand. Zij en een aantal investeerders hebben moeite gestoken om mij toch aan boord te houden.

Nu moet ik dus een keuze maken. Zekerheid vs onzekerheid.
Nu is het een voor of nadeel dat ik altijd loyaal ben geweest naar mijn werkgevers. Tuurlijk heb ik wel eens gewisseld van baan maar meestal blijf ik lang plakken. Daarnaast kan ik erg goed overweg met de eigenaren. Heb altijd netjes op tijd mijn salaris ontvangen (wat ook hoort) en zelfs in Corona tijd.

Wat het voor mij ook nog lastiger maakt is dat ik en mijn vrouw in December ons eerste kind verwachten.

Jullie kunnen vast niet de keus voor mij maken maar wellicht hebben jullie goede ideeën en of hebben jullie met hetzelfde bijltje gehakt.

Klein beetje achtergrond,
Ik ben 32 jaar en ben software ontwikkelaar. Dus werk in een markt waar vooralsnog overal wel werk te vinden is.

Alle reacties

• cleancode
Wow, ik had niet zoveel reacties zo snel verwacht.

Bij mijn huidige baan heb ik het ontzettend naar mijn zin en ligt er uitdagend werk. Als ik al twijfelde was ik sowieso gegaan. Maar ja, voor hoelang is dit. Het contract is overigens tot 1 maart. We kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken maar ik verwacht rond die tijd wel een baan te kunnen vinden. Maar zoals een aantal reacties hierboven wordt gesteld. Wat als je kind of vrouw niet gezond is. Dan wordt dat wel lastig natuurlijk. En ik heb smakelijk gelachen om van loyaliteit koop je geen pampers en dergelijke. Houd je in ieder geval een goede spiegel voor zo.

Ik heb continu open kaart gespeeld met mijn huidige werkgever dus hij is op de hoogte dat ik een keuze ga maken.

• cleancode
overhyped schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:04:
Andere vraag: Hoeveel commitment, in de vorm van aandelen/opties geeft de startup jou?

contracten en veel geld kunnen lastig zijn, maar met een goed optie pakket wordt in elk geval tastbaar de intentie uitgesproken dat ze je willen houden zolang het kan, en het zorgt er ook voor dat het pijn doet om die belofte niet waar te maken.
Momenteel ben ik gewoon in loondienst. Met een fijn loon. Bij mijn nieuwe werkgever ga ik er iets op achteruit. Daar bouw ik echter wel pensioen op. Er is wel gesproken over aandeelopties maar dat is nog niet concreet. Daarnaast is er ook geopperd om mee te ondernemen maar dat valt voor mij sowieso nu af ivm nog meer onzekerheid.

• cleancode
clements schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:07:
Dat je er een topic ver start geeft wellicht ook wel aan dat je eigenlijk beter voor zekerheid wil kiezen. Ook is het lekker om ergens al een tijdje te zitten en gesetteld te zijn als er een baby komt. Dan heb je gewoon meer ruimte en energie om daar mee om te gaan.
Je hebt hier wel een punt denk ik. Alleen heb ik vorig jaar mijn "zekerheid" ingeleverd voor avontuur. Dat was natuurlijk allemaal voor Corona. Ik heb nu de zekerheid om een vast contract te tekenen. Als ik nu kies om door te gaan bij het huidige bedrijf en het mislukt wie zegt dan (met bijv. 2e golf) dat ik ergens ook een vast contract kan tekenen? Hoewel er enorme schaarste is qua developers.

• cleancode
sypie schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:23:
[...]

Juist ja. Wat definieer jij als lang? Is 3 jaar al lang? Want als je spreekt over "meestal" klinkt het alsof je al 60 bent waarbij je 5 banen hebt gehad waar je ieder 5 jaar bent geweest.
Ik heb voor 2 werkgevers gewerkt. Eén 5 jaar en de ander 7 jaar.

• cleancode
RocketKoen schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:55:
Bedenk je ook dat je nu als man ook recht hebt op ouderschapsverlof. 5 weken @ 70% van je loon.
Ga jij dat durven opnemen als je in de laatste 3 maanden van je contract zit?
Dat klopt en dat is bij het andere bedrijf geen probleem. In feite bij mijn huidige ook niet maar verwacht wel dat dit moeilijker te combineren is.

• cleancode
AlxRoelofs schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:41:
Aan je reacties te merken heb ik het gevoel dat je je prettiger op je plek vind bij je huidige baan. Heb je daar de situatie al eens voorgeschoteld en gevraagd om een contract voor bijvoorbeeld een vol jaar (of het liefst natuurlijk vast)?

Met een contract voor een vol jaar zitten we ruim anderhalf jaar in de Corona en ga ik er even vanuit dat de wereld er iets voorspelbaarder uit ziet als nu. Nu is het een zeer grote twijfel voor veel bedrijven of er een 2de golf komt. In september 2021 hebben we die 2e en misschien zelfs 3de golf (mogelijk) al gehad. Daarnaast is in september 2021 je kindje alweer bijna 1 jaar oud en heb je de grootste zorgbehoevende periode achter de rug, zowel voor je kindje als voor je vrouw.
Ze kunnen wel een jaar contract geven maar is net zo onzeker als een 6 maanden contract. Ze kunnen die 6 maanden nu overzien.

• cleancode
-36- schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:46:
Zolang het geen familie is zou ik voor zekerheid gaan. Zolang er geen financiele compensatie tegenover staat is zakelijke loyaliteit is een illusie. Afhankelijk van hoe belangrijk je geld vind zou ik me wel bedenken welk werk je leuker vind. Ik kan me voorstellen dat bij een startup je bv een leukere werkomgeving meer vrijheid en diversere taken hebt en misschien betere doorgroeimogelijkheden
Het is geen familie. Ze willen mij een aandelen pakket aanbieden maar wat is dat waard als ze mij nu geen jaar contract kunnen bieden. Het werk bevalt inderdaad uitstekend. Meer vrijheid. Al verwacht ik bij het andere bedrijf ook een prima werksfeer en ook veel uitdaging. Het bedrijf doet veel grote projecten en ik ken daar een aantal mensen die daar werken. Het verschil zit 'm in projecten of "eigen" product. Vorig jaar bewust keuze voor "eigen product" gemaakt na jaren projecten te hebben gedraaid. Alleen situatie is nu gewoon heel anders.

• cleancode
TheMandroid schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:55:
Let op: wanneer je wisselt van baan kom je als laatste binnen.
Dat betekent ook vaak dat je als eerste eruit moet, zodra het slecht gaat. En die kans is groot nu met corona. Zelfs met een vast contract.
Ik weet niet hoeveel developers de startup heeft, maar misschien ben je daar onmisbaarder dan bij het nieuwe bedrijf met 'zekerheid'.
2 eigenaren waarvan 1 ook developer. En ik. (enig personeelslid) Het andere bedrijf groeit hard. Ze claimen tegen projecten "nee" te moeten verkopen. In principe zit dat qua werk het komende jaar prima. Maarja, inderdaad nu met Corona kan dat ook raar lopen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee