Opzoek naar een familiebak

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Bommes ook enige idee waarom het bruto BPM bedrag zo laag is voor deze auto (vergeleken met andere ingevoerde versies van dezelfde leeftijd)? Hebben ze het originele onderhoudsboekje niet met de auto meegeleverd?

[ Voor 17% gewijzigd door hardware-lover op 04-10-2020 19:00 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 12:47
Auto’s blijven emotie, dat blijkt maar weer :+ .
Bovenaan de pagina ging het nog om 15 jaar oude Volvo’s V50’s en er is uiteindelijk een 4 jaar oude Captur gekocht!
Ik zou zelf niet gauw voor een opgehoogde B segmenter met 0.9 3-cilinder gekozen hebben als ik een (lichte) caravan zou moeten trekken, maar het zal vast kunnen.

Hoe dan ook, veel veilige km’s gewenst (y) !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:28

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
hardware-lover schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:59:
@Bommes ook enige idee waarom het bruto BPM bedrag zo laag is voor deze auto (vergeleken met andere ingevoerde versies van dezelfde leeftijd)? Hebben ze het originele onderhoudsboekje niet met de auto meegeleverd?
Ik heb werkelijk geen idee wat betreft dat BPM bedrag?? Heb nog niet eens op de RDW site gekeken.
Originele boekjes heb ik niet gezien, zit wel een dikke map in het dashboard kastje naar volgens mij waren dat alleen instructie boekjes.
Smobbo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:02:
Auto’s blijven emotie, dat blijkt maar weer :+ .
Bovenaan de pagina ging het nog om 15 jaar oude Volvo’s V50’s en er is uiteindelijk een 4 jaar oude Captur gekocht!
Ik zou zelf niet gauw voor een opgehoogde B segmenter met 0.9 3-cilinder gekozen hebben als ik een (lichte) caravan zou moeten trekken, maar het zal vast kunnen.

Hoe dan ook, veel veilige km’s gewenst (y) !
De Captur is van 2013, dat is dus 7 jaar oud ondertussen.
Mijn vriendin en ik waren al langer erg te spreken over de Captur, zeker in zo een opvallende kleur stelling.
Maar in de zoektocht met de automaat wens waren ze gewoon te duur voor ons.
We gingen 2 weken terug kijken voor een Focus station uit 2013 bij een handelaar in de buurt.
Dat stond ook een Captur een toen mijn vriendin die zag wilde ze ook daar mee rijden.
Dus eerst met de Focus en rondje daarna met de Captur.
Beide geen automaat, de Focus was een titanium uitvoering met 125pk.
De Captur een zelfde als we nu hebben maar dan en ander kleurtje.

De focus was heel comfortabel, reed heel fijn maar mijn vriendin vond het idee van de "lange" station achterkant nog steeds erg eng.
Min punten voor die auto: geen trekhaak en geen cruise control, totaal geen onderhoud historie inzichtelijk, geen boekjes.
Voordeel: mooi rode lak, 125 pk versie, comfortabel, reed een klasse hoger dan de prijs deed vermoeden.

Daarna met de Captur een rondje.
En allebei reden we weer mee alsof we er al jaren mee rond reden.
Zo een gevoel alsof je het ding in elk gaatje kon prakken.
Hogere auto dus meer overzicht rondom, en ook makkelijker in en uitstappen.
Moderne indruk van het dashboard met 7 inch Navi scherm/radio. Keyless entry+start.

De voorkeur sloeg dus die naar de Captur.
Inruil viel wat tegen bij die handelaar en er zat geen trekhaak onder + onderhoud historie ook bij de Captur onbekend.

Op MP vonden we de zelfde avond deze, ook in de buurt.
Volgende dag gaan kijken, meteen een goed gevoel bij de garage/verkoper.
Historie van de laatste 60k km's inzichtelijk, trekhaak, midden armsteun (ja dat is schijnbaar een optie op die dingen).
En in een erg toffe kleur stelling (vinden wij dan toch). + Goede inruil prijs op onze oude auto.
Keuze was dus rond.

Oh en die hoge instap..
Het is niet dat we bejaard zijn maar.. met een kleine op komst is dat wel erg fijn met de maxi-cosi.
En zoals ik al zei ik denk dat het met onze caravan wel goed komt als de Captur net een beetje geholpen wordt met een chipje.
Voorlopig gaan we toch geen enorme reizen maken met de caravan er achter.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Bommes schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:15:
[...]
Ik heb werkelijk geen idee wat betreft dat BPM bedrag?? Heb nog niet eens op de RDW site gekeken.
Originele boekjes heb ik niet gezien, zit wel een dikke map in het dashboard kastje naar volgens mij waren dat alleen instructie boekjes.
[knip]
Oké, duidelijk. Toch kan het zelden kwaad om dat toch eens te gaan doen, als het weer eens nodig gaat zijn, men wordt er meestal niet dommer van ;)

Menig aanbieder die goochelt met zijn aanbod, zoals niet ingevoerd te zijn of het aantal vorige eigenaren.
Ik ben zelf niet huiverig voor de aankoop van een ingevoerde auto, toch zijn er redenen om deze wel of niet aan te willen kopen, alleen al door de RDW info. Een erg laag BPM bedrag (vergeleken met dat van een ander gelijkwaardig aanbod), is er o.a. een van, dan blijft ie staan.

Nu maar genieten van jullie auto, zal vast lukken.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
@hardware-lover Waar duid dat lage BPM bedrag dan op? Of kan het op duiden?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Bommes, "kan duiden" lijkt me het meest kloppend, degene die de auto heeft ingevoerd kan er alleen het goede antwoord op geven. Ik ga niet specifiek voorbeelden aanhalen die via een eenvoudige zoekopdracht zelf ook gevonden kunnen worden, het was niet mijn bedoeling om je met een vervelend gevoel op te zadelen ik vroeg me alleen af of er naar de BPM gekeken was door jou.

Misschien geeft een zoektocht in die dikke map in het dashboard al meer duidelijkheid over de historie van de auto? Tenslotte staat/stond er bij de advertentie: Onderhoudsboekjes: Aanwezig

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Ik zal wel even zoeken.
Maar vind het wel vreemd dat je het aan haalt hier maar niet verder wilt uitleggen ??

Historie is digitaal aanwezig, vanaf ongeveer 65 duizend kilometer tot aan nu.
Bij de verkopende garage die me geen reden tot wantrouwen daarin gaven.

Edit: l
aag BPM bedrag kan duiden op een schade auto of een administratie fout, leert Google mij.

Beide zou kunnen, ik heb echter niets aan de auto kunnen vinden wat op een gerepareerde schade zou kunnen duiden.
Neemt niet weg dat dat alsnog zo kan zijn.
Zal van de week eens bij een bevriend schadebedrijf langs gaan en om hun oordeel vragen.

[ Voor 39% gewijzigd door Bommes op 04-10-2020 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:03
Bommes schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:16:

Edit: l
aag BPM bedrag kan duiden op een schade auto of een administratie fout, leert Google mij.

Beide zou kunnen, ik heb echter niets aan de auto kunnen vinden wat op een gerepareerde schade zou kunnen duiden.
Neemt niet weg dat dat alsnog zo kan zijn.
Zal van de week eens bij een bevriend schadebedrijf langs gaan en om hun oordeel vragen.
Dat bpm verhaal kan inderdaad duiden op een invoer met schade, al vraag ik me soms af of die bedragen altijd wel kloppen, bij mijn auto staat er bijv. dat er 11k bpm is betaald echter heb ik hem een jaar geleden ingevoerd met 200 euro bpm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

3p0x schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 00:47:
[...]

Dat bpm verhaal kan inderdaad duiden op een invoer met schade, al vraag ik me soms af of die bedragen altijd wel kloppen, bij mijn auto staat er bijv. dat er 11k bpm is betaald echter heb ik hem een jaar geleden ingevoerd met 200 euro bpm :+
Ik zou mezelf er niet al te druk over maken als ik @Bommes was.

Ik voer ook wel eens wat NIEUWE 'spullen' in/uit waarbij het geheel als zijnde onderdelen de grens over gaat......

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Ik maak me er ook niet druk over, BPM bedrag volgens de rdw site is iets van 230 euro.. ??
Dan is hij in een envelop zo plat ingevoerd zeker.
Want als dat de rest bpm is door de schade die er op zou hebben gezeten dan is het wel een enorme schade.
Ook staat er een catalogus waarde die veel lager is dan deze uitvoering gekost heeft in 2013 maar goed.

Het is geen nieuwe auto maar nergens duid er iets op dergelijke enorme schade of het weg werken daar van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:56

Destruction

(ex-)Automonteur

De auto is 4 jaar oud, als er dan nog wat deukjes e.d in zitten kan die BPM hard zakken. Ik heb 't wel 's vaker gezien, er komt iemand bij voor een taxatie tbv BPM en je kunt zo een paar honderd euro besparen ;) Daarna de auto naar een restyle uitdeuker brengen et voila.

BPM gaat verder ook over de uitstoot van de auto. Als die (op papier...) bij deze Captur erg laag is, drukt dat dus ook het bedrag naar beneden.

[ Voor 21% gewijzigd door Destruction op 07-10-2020 09:49 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:31

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Smobbo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:02:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0CvpmXirPxxaas7S-KV2DVlFe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxJDeji2aLvtYSWGz0Awby3y.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet in welk segment je mijn opgehoogde Roemeen zou plaatsen (E? :+) maar ik heb de 4-cylinder variant van dat blok (een 1.2TCE met origineel 115pk en 190nm) en die geeft echt geen krimp met een flinke aanhanger erachter. Optrekken gaat nog steeds goed vlot, wegligging prima (vermits je juist geladen hebt natuurlijk) en olieverbruik nihil (0,7 liter op ~20.000 kilometer).

Hij draait nu met wat hulp op ~135pk en ~230nm en alhoewel de TC daar wat moeite mee heeft als je vlot probeert te rijden (het blijft een goedkoop onderstel, alhoewel de lange veerweg hem wel comfortabel maakt) lijkt hij hier prima mee in zijn element. For the record, we rijden meestal relatief rustig, een mix van snelweg en stad (zeker dat laatste nu) en hebben hem van bijna nieuw in bezit (15k op de teller), er staat nu ~ 65k op na ruwweg 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Het is ook wat je ermee doet, natuurlijk. Trek je regelmatig zware aanhangers, of doe je dat maar af en toe. Voor mij zou een 0.9 3cilinder (of een 1.2 4pitter) dus niet genoeg zijn, ik versleep regelmatig 1k+ KG aan de trekhaak, ik heb aan mijn vorige auto (Focus 1.6 16v uit 2003) al wel gemerkt dat 't ding daar steeds meer moeite mee kreeg.

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Destruction schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:39:
Het is ook wat je ermee doet, natuurlijk. Trek je regelmatig zware aanhangers, of doe je dat maar af en toe. Voor mij zou een 0.9 3cilinder (of een 1.2 4pitter) dus niet genoeg zijn, ik versleep regelmatig 1k+ KG aan de trekhaak, ik heb aan mijn vorige auto (Focus 1.6 16v uit 2003) al wel gemerkt dat 't ding daar steeds meer moeite mee kreeg.
Ik snap best wel wat van techniek en begrijp alleszins dat de ene pk de andere niet is, maar of je nou 100pk/200nm uit een 1 liter of een 2 liter krijgt maakt voor het trekken van de aanhanger natuurlijk geen klap uit. Die 1.6 die jij aanhaalt, daar lees ik onder andere over in een review van een eigenaar:

https://www.autoweek.nl/r...agon-16-16v-trend-2003-4/
Ten eerste, deze Wagon mist echt een bult vermogen. Bij het invoegen op snelweg moet er behoorlijk in de toeren worden gereden om fatsoenlijk met 120 km/h mee te rijden. Ook op de snelweg van 90/100 naar 120/130 duurt een eeuwigheid en inhalen op 80/100 wegen durf ik niet goed.
En als ik dan de spec erbij haal (100pk en 145nm) snap ik dat ook wel. Dat ding doet het een stuk minder dan mijn Dacia met stock motormanagement, ondanks dat ik 400cc minder heb. Dat jij hem te sloom vind/vond voor een aanhanger - dat zouden misschien meer mensen vinden. Maar ik (subjectief, maar ik rij al jaren met aanhanger, soms behoorlijk zware) vind deze (mijn) combinatie prima presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

Ik snap best wel wat van techniek en begrijp alleszins dat de ene pk de andere niet is, maar of je nou 100pk/200nm uit een 1 liter of een 2 liter krijgt maakt voor het trekken van de aanhanger natuurlijk geen klap uit.
Cilinderinhoud maakt weldegelijk een verschil.
Die 1.6 die jij aanhaalt, daar lees ik onder andere over in een review van een eigenaar:

https://www.autoweek.nl/r...agon-16-16v-trend-2003-4/

[...]

En als ik dan de spec erbij haal (100pk en 145nm) snap ik dat ook wel. Dat ding doet het een stuk minder dan mijn Dacia met stock motormanagement, ondanks dat ik 400cc minder heb. Dat jij hem te sloom vind/vond voor een aanhanger - dat zouden misschien meer mensen vinden. Maar ik (subjectief, maar ik rij al jaren met aanhanger, soms behoorlijk zware) vind deze (mijn) combinatie prima presteren.
Zonder aanhanger reed het ding prima, vlot genoeg en een prima brandstofverbruik. Maar zware lasten trekken... Dat vond-ie niet leuk, en daar kreeg-ie ook duidelijk steeds meer moeite mee. Op het laatst regelde ik dan maar ander vervoer als ik ook m'n aanhanger nodig had. Ik ga het niet vergelijken met m'n huidige auto, want een geblazen diesel met directe injectie is niet te vergelijken met een atmosferische benzinemotor.

Dat je Dacia het nu allemaal prima doet, geloof ik graag. Maar als die auto straks 15 jaar oud is en ~250k km op de teller heeft, hoe staat het dan met dat blok? Sleept-ie de zware lasten dan nog net zo makkelijk?

En ja, ik ken ook mensen die een hele dikke auto met veel vermogen rijden, omdat ze 3 weken per jaar hun caravan slepen... 8)7 Dat zou ik anders oplossen, zoals ik al aangeef. Maar als je regelmatig zware lasten versleept ben je beter af met wat meer cilinderinhoud, al dan niet geblazen. Zo'n blok kan er gewoon net ff wat beter tegen op de langere termijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Destruction op 07-10-2020 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Destruction schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:07:
[...]

Cilinderinhoud maakt weldegelijk een verschil.

[...]

Zonder aanhanger reed het ding prima, vlot genoeg en een prima brandstofverbruik. Maar zware lasten trekken... Dat vond-ie niet leuk, en daar kreeg-ie ook duidelijk steeds meer moeite mee. Op het laatst regelde ik dan maar ander vervoer als ik ook m'n aanhanger nodig had. Ik ga het niet vergelijken met m'n huidige auto, want een geblazen diesel met directe injectie is niet te vergelijken met een atmosferische benzinemotor.

Dat je Dacia het nu allemaal prima doet, geloof ik graag. Maar als die auto straks 15 jaar oud is en ~250k km op de teller heeft, hoe staat het dan met dat blok? Sleept-ie de zware lasten dan nog net zo makkelijk?
Ja daar kan ik simpel over zijn, dat moet ik gaan (be)zien. Ik heb mijn marktonderzoek gedaan voor ik de keuze maakte en o.a. een review gezien waarbij ze dit blok na 100k kilometers uit elkaar trokken voor onderzoek - de conclusie was dat het binnenwerk 'als nieuw' was. Dat sterkt mijn vertrouwen wel. Renault blokjes staan over het algemeen goed aangeschreven qua levensduur en ik doe al het onderhoud netjes op tijd (bij een merkdealer voorlopig nog). Onze bedoeling is zeker om deze auto tot de 3 ton te rijden als dat lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Destruction schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:07:
En ja, ik ken ook mensen die een hele dikke auto met veel vermogen rijden, omdat ze 3 weken per jaar hun caravan slepen... 8)7 Dat zou ik anders oplossen, zoals ik al aangeef. Maar als je regelmatig zware lasten versleept ben je beter af met wat meer cilinderinhoud, al dan niet geblazen. Zo'n blok kan er gewoon net ff wat beter tegen op de langere termijn.
Nou ja daarom dus deze keuze ook, 95% van de tijd rijden we niet met de caravan.
Daarom dus niet gekozen voor een 2.0L benzine met dito brandstof verbruik het hele jaar door.
We rijden voornamelijk in en om de stad, dan is niets echt zuinig.
Zelfs mijn hybride Yaris die daar toch echt wel in zijn element zou moeten zijn registreert een een gemiddeld brandstof verbruik van 1 op 17,5 over de laatste 30.duizend kilometer.
Wat niet eens echt heel schadelijk is maar voor het type auto het formaat en de hybride techniek zou ik het toch wel heel wat zuiniger verwachten.

Lang verhaal kort:
Onze zoek criteria waren gewoon niet allemaal te combineren.
De gene die we hebben laten vallen hadden betrekking op nog geen 5% van het gebruik, rijden met de caravan.
De kleine super lichte caravan die we nu hebben blijft voorlopig nog wel in ons bezit.
En ik voorzie daarmee geen probleem achter deze Captur.

Ik heb jaren met een ongeblazen 2.5D in diverse campers gereden, die wogen stuk voorstuk tegen of op de 3500kg en hadden een stroomlijn van een eengezinswoning.
Dat was in de bergen ook terug naar de 3de versnelling op de snelweg om vervolgens nog door vrachtwagens voorbij gevlogen te worden. :o

En nog iets veel belangrijkers.. zwaarwegends..
De WAF .. ik hoef jullie niet uit te leggen dat als de weder helft nee zegt gebaseerd op niets.. het nee blijft.
Ik was al verbaasd dat ze haar menig over de "veel te stugge Ford rommel" bij stelde en de Focus erg fijn vond rijden.
Zij vind de Captur al jaren erg tof om te zien, rijden vond ze ook fijn en ik deelde die mening.
Nou ja dan is er al geen andere optie meer toch.. :P ;)

Pagina: 1 2 3 Laatste