ik neem er geen aanstoot aan, verre van.
Maar stel ik verkoop mijn huis, over 5 jaar. de nieuwe bewoner is tijdens verbouwen lekker bezig en stoot een tikje te hard tegen het raam.. eronder zit het terras .. je praat over een aardig gewicht wat naar beneden komt zetten. als er iemand onder zit of erger "kroost"
Hier in NL noemen ze dat een verborgen gebrek en ben je financieel verantwoordelijk, nog niet gesproken het andere leed wat veroorzaakt word. Dit wil ik niet willens en wetens op mijn geweten hebben.
[off-topic]
Een collega is zo door een (ander) "bouwfout" zijn kind kwijt geraakt, zal hier niet verder in details over treden.
[/off-topic]
Een spouwlat vast zetten met PUR is 1 ding, zou het profiel "klem' zitten in de sponning dan zou ik me minder zorgen maken. maar het profiel van de laatste foto zit bv de bovenste spouwlat niet eens volledig tussen binnen en buiten muur ..
Je hangt een relatief "zwaar" gewicht (kozijn) aan spouwlatten die met pur zijn vast gemaakt en paar schroeven links en rechts .. Ik weet zeker 99% dat een schroef de spouwlat met of zonder pur ertussen naar zich toe trekt .. pur is sterk maar niet zo sterk
"proefje"
Durf jij een 2x2m houten-plaat alleen op de randen met pur op een stenen muur te bevestigen ? daaraan 25kg gewicht aan te hangen, om vervolgens en dan met een hamer klappen erop te geven ? (klappen met hamer simuleert raam open & dicht doen ) al zou de houten plaat onderop op een "riggel" steunen
Hoe lang denk je dat dit gaat houden voordat dit voorwaarts valt ?
[b]einde "proefje"[/b
Een gemiddelde schroef is berekend op 25kg draagkracht.. de spouwlatten zijn 44 jaar oud (muur laat vocht door) .. om zaken "erger" te maken.
Beter dit soort zaken, bang of niet zo snel mogelijk de kop in te drukken.. lijkt mij
Jellabie schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:57:
[...]
Dat zijn standaard verbredingsprofielen en worden er idd gewoon op geklikt. Heb je in verschillende hoogtes. Kunnen een paar redenen hebben waarom ze die gebruikt hebben.
*Je binnenafwerking, misschien kon de vleugel anders niet open? (Puntje voor de aannemer moest hij dat gezien hebben, bij ons zien ze het niet altijd

)
* De rolluiken voor minder bak in het zicht te hebben, of dat de bak niet voor de vleugels komt te hangen.
*Aannemer heeft een foutje gemaakt met het opmeten en kiest voor de snelle/goedkope oplossing.
Edit: worden de ramen nog afgekit? Want compriband kan niet tegen UV licht, over een jaar of 2 veranderd het in stof.
Kon de vleugel niet open ? (bedoel je raam?) tja de ramen "vallen" dicht .. ze blijven niet open staan zeer irritant
Of dit met de rolluiken te maken heeft lijkt mij niet want we hebben tijdens de offerte-traject niet over 'extra" profielen gehad en eerlijk gezet is dat ook niet de wens.
Wij wisten van te voren dat wegens de zogeheten "inpandig dakgoot" dat de rolluiken in het zicht zouden zitten dat vonden we minder erg gezien de hitte door de zon vele malen erger is. We leven in de woonkamer en niet op de slaapkamers waar de rolluiken bevestigd zijn.
dat laatste lijkt me relatief aannemenlijk.
Nee dat compriband blijft zichtbaar volgens de aannemer, die is het van plan zo op te leveren.
edit:
En dit was ook al opgemerkt door een andere aannemer die zei 3-5 jaar .. maar goed het is volle zon zijde dus 2 jaar .. klinkt beter
ps.
De aannemer komt tzt langs over oplossingen te bespreken.. dit word een onaangenaam gesprek voor hem
Ik heb meer foto's van hun brobbelwerk .. 1cm dikke kitranden "ligt aan de structuur van de muur" is een ander voorbeeld ... (andere kant van diezelfde muur zit een schuifpui door andere aannemer geleverd met 20x nettere kitrand