Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:55
Ik kreeg vandaag een brief van ICS ivm onze creditkaart. Ik snap er niks van, ik denk dat het wel klopt, maar ICS heeft echt zijn uiterste best gedaan om het op de perfecte phishing te laten lijken.

1) Ik moet naar een website gaan (ok, de url klopt) en een code invullen, MET geboortedatum.
2) een foto (niet afschermd) van mijn ID
3) Een foto van mezelf maken (huh??)
4) Als ik niet reageer binnen x dagen vervalt mijn pas. (Met name deze is érg phishing)

En dat sturen ze dan midden in de vakantieperiode waarvoor veel mensen speciaal een CC hebben genomen...

Ik heb er sowieso een grote hekel aan om foto's te moeten nemen van mijn ID of rijbewijs, maar een foto van mezelf? Zo heb ik het nog niet eerder meegemaakt. En ik bén toch al klant...
In de brief wordt met geen woord gerept over wat er met mijn foto gebeurt etc, en het taalgebruik vind ik links en rechts ook dubieus. "Zo helpt u ons te zorgen voor een veiligere maatschappij" en over de foto: "We vragen u te glimlachen tijdens het maken van de foto zodat we weten dat de foto "live" is gemaakt"....

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 15:42
Heb je zelf al contact gehad met ICS?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Rare manier van werken inderdaad, ik zou een andere CC zoeken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:27

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Dit was wel al eerder aangekondigd, en soortgelijke procedures heb ik ook al bij een andere bank gedaan. Maar bij twijfel, bel je bank ;)

Geen phising?
Twijfelt u of de brief of e-mail die u heeft ontvangen wel echt van ons komt? Neem dan contact met ons op. U kunt ons bereiken op het telefoonnummer dat achter op uw Card staat. Of bel met onze Identificatie Desk op 020 - 6 600 401 (particulier) of 020 - 6 600 402 (zakelijk).

[ Voor 51% gewijzigd door superduper op 24-07-2020 14:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Herinnering: identificeer u voor 09 augustus 2020

U heeft onlangs een brief van ons ontvangen, omdat u een of meerdere Cards(s) heeft, die zijn uitgegeven door International Card Services (ICS). Daarin vroegen we of u zich wilt identificeren en uw bestaande gegevens wilt controleren en aanvullen. Uit onze gegevens blijkt dat u de identificatie nog niet succesvol heeft afgerond. Om uw Card(s) te kunnen blijven gebruiken, is het belangrijk dat u zich online identificeert.
Ik heb zojuist, nadat ik de brief recentelijk heb ontvangen, ook een email ontvangen van ICS cards.
Deze lijkt legitiem :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mistraller
Ik zag het op hun website zelf ook wel staan ja, dus het klopt allemaal wel. Maar de werkwijze, kom op zeg. Banken doen over het algemeen hun uiterste best om uit te leggen dat berichten met "let op, doe dit voor die-en-die-datum anders vervalt uw pas" etc phishing is. Komt ICS hiermee.... Hele rare toko.

---------------

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 10:36
Haha, daar lijken ze zelf aan te geven dat het om phishing gaat:

U herkent valse e-mails als volgt:

De e-mail is meestal niet persoonlijk, er staat 'beste klant' of 'geachte heer/mevrouw'
In de e-mail wordt gevraagd om snel actie te ondernemen
Reageert u niet direct op de e-mail, dan wordt uw creditcard geblokkeerd
Ook staat er een link in de e-mail, waarmee u naar een valse website gaat
Uw mailprovider of spamfilter geeft meestal wel al aan dat de e-mail spam is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06 15:56

ResuCigam

BOFH

Vloris schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:30:
[...]
Reageert u niet direct op de e-mail, dan wordt uw creditcard geblokkeerd
Alleen bij phishing heb je vaak maar 24/48 uur...

We do what we must because we can.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 20:16
Dit is legitiem, ik hoorde deze oproep herhaaldelijk in de reclameblokken op Radio 2. Ik had er vanaf de eerste keer dat ik de reclame hoorde al mijn bedenkingen bij...

Want aan alle kanten wordt opgeroepen om nooit zomaar je ID-kaart en gegevens online te zetten. Hoe gaat mijn moeder/vader/schoonmoeder/oma straks onderscheiden wat echt is en wat nep is?

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 09:34

Grannd

da Granndest

Ik heb het riedeltje toevallig deze week doorlopen, ik was onder de indruk van de technologie: Je houdt je smartphonecamera voor je ID en de software van de site herkent of je idd een ID-kaart voor de camera houdt en maakt zelf de foto op het moment dat de juiste informatie scherp in beeld is.
Idem voor je gezicht.

Het deed mij denken aan de tijd dat crypto helemaal booming was en je je op vergelijkbare manier moest identificeren om op een bitcoin trading website geactiveerd te worden.
Het verschil is alleen dat het bij die websites pas écht shady was wat er precies gebeurde met je gegevens omdat het een onbekende buitenlandse partij was die die gegevens kreeg.

Wat dat betreft kan je ICS wel een stuk beter vertrouwen. Als je je alsnog niet prettig voelt bij de procedure wordt het tijd om op zoek te gaan naar een andere aanbieder. Lastige is dat ze waarschijnlijk vanuit wet- en regelgeving deze verificatie verplicht uitvoeren, en dat geldt dus ook voor hun concurrenten.
Mogelijk kan het bij andere partijen ook door aan een balie te verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Apart, doen ze het niet meer via die externe maatschappij? Bij mij kwam er een mannetje thuis vorig najaar, om mij te identificeren. Kreeg keurig van te voren te zien wie het zou zijn met pasfoto, en op de dag zelf een trackertje.

[ Voor 27% gewijzigd door SmurfLink op 24-07-2020 15:25 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mistraller schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:23:
1) Ik moet naar een website gaan (ok, de url klopt) en een code invullen, MET geboortedatum.
2) een foto (niet afschermd) van mijn ID
3) Een foto van mezelf maken (huh??)
4) Als ik niet reageer binnen x dagen vervalt mijn pas. (Met name deze is érg phishing)
Deze werkwijze kom je vaker tegen bij diensten waarbij identificatie verplicht is. Zo moet ik ook (weer) mijn identificatie regelen voor Mintos.com, ook een financiële instelling.

Je kunt er uiteraard het nodige van denken maar op afstand is dat zo'n beetje de enige manier om een klein beetje iets van een identificatie te doen. Het is niet waterdicht maar dat ga je alleen online ook niet krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:02

Ardana

Moderator General Chat

Mens

sypie schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:53:
[...]

Deze werkwijze kom je vaker tegen bij diensten waarbij identificatie verplicht is. Zo moet ik ook (weer) mijn identificatie regelen voor Mintos.com, ook een financiële instelling.

Je kunt er uiteraard het nodige van denken maar op afstand is dat zo'n beetje de enige manier om een klein beetje iets van een identificatie te doen. Het is niet waterdicht maar dat ga je alleen online ook niet krijgen.
Lijkt idd legitiem, in de in van: het is idd door ICS geïnitieerd en op meerdere radio-zenders op reclameblokken geweest.

Maar ik ben het eens met de poster hierboven: we leren zoveel mogelijk mensen dat ze dit soort mails en brieven moeten negeren, en nu ineens zit er een legitieme brief bij? Dat kun je gewoon niet maken!

Wat dat aangaat zouden ze het via een gewoon bank- of postkantoor moeten kunnen doen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 22:09
Maar euh, je moet een foto van jezelf opsturen? Ik heb ook een creditcard via ICS, maar als ze dat gaan vragen zeg ik hem per direct op.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:25
Lrrr schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:30:
Maar euh, je moet een foto van jezelf opsturen? Ik heb ook een creditcard via ICS, maar als ze dat gaan vragen zeg ik hem per direct op.
Dat is internationale regelgeving afaik, dus als je dat niet wil dan kan je geen creditcard meer hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
418O2 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:32:
[...]

Dat is internationale regelgeving afaik, dus als je dat niet wil dan kan je geen creditcard meer hebben
Sinds wanneer dan? Ik heb nog nooit een foto van mezelf afgegeven bij een bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:25
Lrrr schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:36:
[...]

Sinds kort of binnenkort, daarom vragen ze het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Eerder stuurden ze een mannetje langs om dit te checken. Aangezien ze als financiële instelling verplicht de klant moeten verifiëren.

Alleen sinds de Corona situatie proberen ze dit alles online te doen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Je bank heeft al een kopie van jouw identiteitsbewijs met daarop jouw foto. Dat is sinds 2006 verplicht op basis van de Wet Identificatie Dienstverlening. Daarnaast moet een instelling controleren dat jij degene bent die op de foto staat. Je bank laat je daarvoor langskomen (dat moest ik rond 2006 ook), ICS doet dat online.

[ Voor 12% gewijzigd door GlowMouse op 25-07-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
De foto op mijn ID is zwart-wit en relatief low-res. Ik vind dat niet te vergelijken met een high-def foto die ik met mijn telefoon zou nemen.

De identificatieplicht snap ik, ze mogen best iemand langs sturen om te checken of ik er hetzelfde uit zie als op mijn ID. Maar ook die persoon zal ik dan geen foto laten nemen (van mijn gezicht, wel van mijn ID).

[ Voor 5% gewijzigd door Lrrr op 25-07-2020 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Hmm, ICS staat nu niet echt bekend als een vooruitstrevende partij. Verbaas me niet eens als dit soort acties dus legitiem zijn en overkomen als phising.

Laatst mijn ouders geholpen met een betaling. In het proces moest er nog een nieuwe verificatie code aangemaakt worden. Uiteindelijk allemaal goed maar ik heb tussendoor wel een paar checks gedaan of het daadwerkelijk zuiver was. Zag er allemaal zo vreemd en houtje-touwtje uit.

Edit: net even nagevraagd bij een kennis die werkt voor ICS: hij is niet helemaal op de hoogte van dit soort campagnes maar vind het verzoek zelf ook vreemd. Zijn tip: bel met ICS, nummer staat op de kaart.

[ Voor 19% gewijzigd door SirLenncelot op 26-07-2020 08:57 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SirLenncelot schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:27:
Edit: net even nagevraagd bij een kennis die werkt voor ICS: hij is niet helemaal op de hoogte van dit soort campagnes maar vind het verzoek zelf ook vreemd. Zijn tip: bel met ICS, nummer staat op de kaart.
Ik weet nou niet of dat de beste bron is.

https://www.icscards.nl/n...rief-online-identificeren

ICS heeft gewoon hun dossiers niet op orde inzake de WWFT en is dat nu op orde aan het maken. Ik denk dat de keuze om dat niet meer met een partner fysiek te doen zoals de AMP groep een kostenbesparing is.

De ING en ABN hebben recent forse boetes gehad vanwege het niet voldoen aan WWFT eisen en nu zijn ze (alle banken) allemaal bezig dossiertjes op orde te krijgen. "Know your customer enzo".

Dat jou kennis die bij ICS werkt hier niet van gehoord heeft is onbegrijpelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:46:
[...]
Dat jou kennis die bij ICS werkt hier niet van gehoord heeft is onbegrijpelijk.
Ook we een beetje gechargeerd he, alsof je in alle functies op de moet zijn van deze zaken. De tip was om contact op te nemen met afdelingen die dat wel zijn, dat is ook niet zo gek toch.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-06 19:59

Don Quijote

El Magnifico

Tja direct gevolg van de wwft en de daaruit voortkomende KYC (Know your customer) en CDD (customer due digilence). Daar is als financiële instelling niet aan te ontkomen. Voor grootbanken kan je dan nog mensen naar een kantoor laten komen, maar voor instellingen zonder kantoor netwerk moet je iets anders. In eerste instantie was dat mensen langs de deur laten komen, maar dat is in Corona tijden niet echt handig. Dus dan een vorm van remote identification, waarbij ze in alle waarschijnlijkheid een oplossing zoals MiTek ze aanbied voor gebruiken.

Bijkomende uitdaging voor een partij als ICS is dat ze niet echt een vertrouwd kanaal hebben om met de cliënt te communiceren. Niet zoals de grootbanken een app en webomgeving waar het gros van de klanten wekelijks inlogt en je ze berichten kan toesturen.

Overigens ben ik het helemaal eens dat de wijze waarop de brief is opgesteld wel erg veel phishing karakteristieken heeft. Dit kan veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SirLenncelot schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:49:
[...]

Ook we een beetje gechargeerd he, alsof je in alle functies op de moet zijn van deze zaken. De tip was om contact op te nemen met afdelingen die dat wel zijn, dat is ook niet zo gek toch.
Nou dit is een van de grootste projecten van de afgelopen jaren binnen ICS, kan mij niet voorstellen dat je daar niet iets van gehoord hebt via interne nieuwskanalen, bij de lunch oid. Maar het advies zelf is niet verkeerd.
Don Quijote schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:08:
Tja direct gevolg van de wwft en de daaruit voortkomende KYC (Know your customer) en CDD (customer due digilence). Daar is als financiële instelling niet aan te ontkomen.
Overigens in de praktijk met name een afvink exercitie, ik heb niet het idee dat banken echt hun klanten leren kennen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-06 11:12
Ik heb de brief en email ook gehad voor online verificatie. Ik vind het nogal schimmig en ongewenst om id en foto van mijzelf in hun systemen op te laten nemen. Ik heb er weinig zin aan dat mijn foto (en id) gebruikt gaat worden in een database om AI te trainen voor fraude herkenning, je weet nooit waar zoiets beland uiteindelijk. Het privacy statement maakt mij ook wantrouwend.
De foto van uzelf en de foto van uw identiteitsbewijs bewaren wij in onze systemen zolang u klant bij ons bent. Daarna bewaren we de foto’s nog eens 7 jaar.
Wij mogen uw gegevens buiten Europa delen met andere groepsmaatschappijen van de ABN AMRO Groep.
We gebruiken profilering om u passende aanbiedingen te doen.
Wij kunnen uw gegevens doorgeven aan Visa als u een Visa Card heeft of aan Mastercard als u een Mastercard heeft.
(Dit zijn bedrijven gevestigd in de VS)

Daarnaast nog de vraag hoe goed deze gegevens beveiligd zijn en niet gewoon in een SQL-database met password admin/admin terechtkomt (even heel kort door de bocht, in de praktijk zal het vast goed geregeld zijn maar wie garandeert mij dat?).

Weet iemand of andere aanbieders van creditcards ook een foto en id opslaan in hun systemen? Ik wil mijn creditcard niet kwijt, maar mijn toch al beperkte privacy ook niet :/ .

[ Voor 9% gewijzigd door Cubic X op 31-07-2020 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Cubic X schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:52:
Ik heb de brief en email ook gehad voor online verificatie. Ik vind het nogal schimmig en ongewenst om id en foto van mijzelf in hun systemen op te laten nemen. Ik heb er weinig zin aan dat mijn foto (en id) gebruikt gaat worden in een database om AI te trainen voor fraude herkenning, je weet nooit waar zoiets beland uiteindelijk. Het privacy statement maakt mij ook wantrouwend.

[...]

[...]

[...]

[...]

(Dit zijn bedrijven gevestigd in de VS)

Daarnaast nog de vraag hoe goed deze gegevens beveiligd zijn en niet gewoon in een SQL-database met password admin/admin terechtkomt (even heel kort door de bocht, in de praktijk zal het vast goed geregeld zijn maar wie garandeert mij dat?).

Weet iemand of andere aanbieders van creditcards ook een foto en id opslaan in hun systemen? Ik wil mijn creditcard niet kwijt, maar mijn toch al beperkte privacy ook niet :/ .
toon volledige bericht
Je scan van identiteitsbewijs ligt momenteel ook gewoon bij je bank in een database?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-06 11:12
YakuzA schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:49:
[...]

Je scan van identiteitsbewijs ligt momenteel ook gewoon bij je bank in een database?
Misschien. Ik bewaar altijd alle post van de bank (ING in dit geval) en ik heb in de afgelopen 3 jaar geen correspondentie gehad over legitimeren, ik heb dat ook niet gedaan voor zo ver ik mij kan herinneren. Ik ben echt al minstens 5 jaar niet meer in een bankkantoor geweest dus daar kan het ook niet gebeurd zijn. Ongetwijfeld hebben ze iets van identificatie in hun systeem staan, maar dat is dan al minstens 5 jaar oud. Sowieso hebben ze daar absoluut geen high-res foto van mijn gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Don Quijote schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:08:
Tja direct gevolg van de wwft en de daaruit voortkomende KYC (Know your customer) en CDD (customer due digilence). Daar is als financiële instelling niet aan te ontkomen. Voor grootbanken kan je dan nog mensen naar een kantoor laten komen, maar voor instellingen zonder kantoor netwerk moet je iets anders. In eerste instantie was dat mensen langs de deur laten komen, maar dat is in Corona tijden niet echt handig. Dus dan een vorm van remote identification, waarbij ze in alle waarschijnlijkheid een oplossing zoals MiTek ze aanbied voor gebruiken.

Bijkomende uitdaging voor een partij als ICS is dat ze niet echt een vertrouwd kanaal hebben om met de cliënt te communiceren. Niet zoals de grootbanken een app en webomgeving waar het gros van de klanten wekelijks inlogt en je ze berichten kan toesturen.

Overigens ben ik het helemaal eens dat de wijze waarop de brief is opgesteld wel erg veel phishing karakteristieken heeft. Dit kan veel beter.
Waar het vandaan komt is inderdaad logisch. Echter hoe het opgezet is, dat is zeer twijfelachtig.

Als het ruikt naar phishing, dan zal het wel ...
ICS kent inderdaad bijna niemand als 'bank', maar de kaarten via de ANWB, Bijenkorf etc kent men wel. En dan moet die doelgroep ineens dit soort stappen met identiteitsgegevens gaan doen? Wel nee, die vragen het nog aan zoon of dochter die aangeeft lijkt een scam.

Was IDIN hier geen prima methode voor geweest? Iedere klant heeft een card gekoppeld aan een rekening van een Nederlandse bank die dit aanbiedt. Zo kan je meehoppen op de identificatie bij de eigen bank die aan dezelfde regels moet voldoen. Zal wel niet genoeg zijn, maar was wel veel handiger geweest.

Dat gaan nog leuke uitzendingen kassa, radar of max vakantieman worden als van opa dinges op reis 'zomaar' de card geblokkeerd wordt na zulke dubieuze communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Cubic X schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:52:

Alle creditcardmaatschappijen moeten hier uiteindelijk aan gaan voldoen. Is Europese wet zoals al eerder aangehaald. Dus het kan prima dat je nu een maatschappij vindt die het nu niet doet, maar binnen een jaar of 2 wel moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:53:
[...]

Alle creditcardmaatschappijen moeten hier uiteindelijk aan gaan voldoen.
Nee hoor. Het gaat erom dat een klant zich identificeert en diens identiteit wordt geverifieerd. Banken doen dat door een klant fysiek langs te laten komen en een kopie van het identiteitsbewijs op te slaan. Zie mijn eerdere post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-05 11:08
Even mijn ervaring met ICS waar ik een Gold kaart heb en al jaren lid ben.

Een paar punten:

je krijgt een brief op jouw naam met een persoonlijke identificatie code waarmee je die 'geweldige' procedure moet doen. Ik heb een Motorola met Android 10 en een redelijk goedecamera. Tig pogingen moeten doen voordat het lukte. Althans ik kreeg geen foutmelding en kon de procedure vervolgen.

In de brief staat, binnen 48 uur reactie. Niet dus, pas na 2 en halve dag. Ik vervolgens bellen met de 'Servicedesk'. Die konden me niet vertellen waarom de procedure waarvoor ik nota bene bovenstaande gekregen heb mislukt was. Vanwege... de privacy (het nieuwe toverwoord). Ik moest het maar opnieuw doen.

Ik heb die mevrouw verteld dat als ik niet weet wat er fout gaat dat weinig zin heeft. Voor de zekerheid haar naam gevraagd. Daarna gevraagd naar een alternatief. Dat kon live zodra bezoek weer mogelijk was. Ik zou op de wachtlijst worden gezet.

Vandaag brief van ICS dat mijn kaart geblokkeerd is. Hoezo toezegging van een wachtlijst? Ik bellen met ICS. De mevrouw in kwestie heeft wel genoteerd dat ik gebeld heb maar verder niks.

Daar sta je dan als trouwe klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvwr
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
Mijn smartphone krijgt al lang geen veiligheidsupdates meer, daarom leen ik er voor de ICS-identificatie maar eentje van een kennis.
Mag je er van uitgaan dat er geen kopie van de gemaakte foto's achterblijft op de smartphone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
be3a18 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:45:
Even mijn ervaring met ICS waar ik een Gold kaart heb en al jaren lid ben.

Een paar punten:

je krijgt een brief op jouw naam met een persoonlijke identificatie code waarmee je die 'geweldige' procedure moet doen. Ik heb een Motorola met Android 10 en een redelijk goedecamera. Tig pogingen moeten doen voordat het lukte. Althans ik kreeg geen foutmelding en kon de procedure vervolgen.

In de brief staat, binnen 48 uur reactie. Niet dus, pas na 2 en halve dag. Ik vervolgens bellen met de 'Servicedesk'. Die konden me niet vertellen waarom de procedure waarvoor ik nota bene bovenstaande gekregen heb mislukt was. Vanwege... de privacy (het nieuwe toverwoord). Ik moest het maar opnieuw doen.

Ik heb die mevrouw verteld dat als ik niet weet wat er fout gaat dat weinig zin heeft. Voor de zekerheid haar naam gevraagd. Daarna gevraagd naar een alternatief. Dat kon live zodra bezoek weer mogelijk was. Ik zou op de wachtlijst worden gezet.

Vandaag brief van ICS dat mijn kaart geblokkeerd is. Hoezo toezegging van een wachtlijst? Ik bellen met ICS. De mevrouw in kwestie heeft wel genoteerd dat ik gebeld heb maar verder niks.

Daar sta je dan als trouwe klant.
toon volledige bericht
Ik heb de procedure ook doorlopen vlak voor mijn vakantie, omdat ik mijn CC echt nodig had en de verloopdatum midden in de vakantie was gezet 8)7
Ook tig keer proberen, ok, ik weiger om met een big smile op de foto te gaan, misschien speelde dat mee... uiteindelijk zei de site dat het gelukt was, maar ik heb geen enkele bevestiging gekregen, de CC werkt overigens nog steeds. Waardeloos, zo blijf je het gevoel houden dat je met een hokkiewokkie toko te maken hebt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Laatst online: 13:04
Mistraller schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:05:
[...]

Ik heb de procedure ook doorlopen vlak voor mijn vakantie, omdat ik mijn CC echt nodig had en de verloopdatum midden in de vakantie was gezet 8)7
Ook tig keer proberen, ok, ik weiger om met een big smile op de foto te gaan, misschien speelde dat mee... uiteindelijk zei de site dat het gelukt was, maar ik heb geen enkele bevestiging gekregen, de CC werkt overigens nog steeds. Waardeloos, zo blijf je het gevoel houden dat je met een hokkiewokkie toko te maken hebt.
En nog erger, je blijft herinneringen krijgen om de verificatie door te lopen, ook al heb je dat al gedaan.

Nadat mijn identificatie succesvol was afgesloten, gaven ze al een soort waarschuwing: mocht je nog herinneringen krijgen, dan kan je die negeren. Nou, die blijf ik inderdaad krijgen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 18:28
Heb hem vandaag ook binnengekregen. Je moet echt veel informatie leveren om je cc te behouden zeg. Heb er afgelopen 2 jaren af en toe profijt van gehad (cc), maar geen idee of ik in dit riedeltje wel mee wil gaan.

Is het dan niet makkelijker om een cc bij de Rabo te nemen? Die hebben al mijn gegevens ook al

[ Voor 22% gewijzigd door TI_Observer op 26-08-2020 19:00 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-05 11:08
Mistraller schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:05:
[...]

Mijn probleem is voorlopig opgelost. Ik heb bij TrustPilot een negatieve review achter gelaten (volgens mij is ± 75% daar ronduit negatief) wat ze niet zo leuk vonden.

Ik heb ze verder nog een boos bericht gestuurd.

Ik kan mijn creditcard weer gebruiken maar heb al bij de Rabobank (mijn bank) geïnformeerd naar een alternatief.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-06 21:31
Ik kreeg vandaag, na zeker een jaar of 20 tot 25 klant van ze te zijn, ook deze brief.

Ik ga ICS absoluut geen (hoge resolutie) foto van mijzelf verstrekken. En daarnaast heb ik een uitgebreide klacht ingediend bij de autoriteit persoonsgegevens.

Het grootschalig verzamelen van afbeeldingen van personen in deze kwaltiteit, ook nog eens gekoppeld aan persoonsgegevens en zelfs een afschrift van het legitimatiebewijs, dat is een dataset waarvan je niet moet willen dat die bestaat. Zelfs de overheid heeft zo'n dataset niet, en dat is maar goed ook.

Van een foto in hoge kwaliteit kun je enorm veel afleiden. Afkomst en etniciteit bijvoorbeeld, maar ook biometrische gegevens en in veel gevallen gezondheidsgegevens. En het biedt een fantastische basis voor foutloze automatische herkenning op basis van camerabeelden. Wat mij betreft tijd dat de AP hier snel actie op onderneemt en deze manier van data verzamelen per direct verbiedt.

ICS mag hier prima aan de deur komen om mijn legitimatiebewijs te bekijken en visueel te controleren of ik de persoon ben die daarop staat. Maar daar houdt het mee op, er worden geen foto's van mij gemaakt. Ik vind het erg bijzonder dat dit niet tot veel meer verontwaardiging heeft geleid.

Het doet me denken aan Aegon, die een paar jaar geleden eiste dat ik een hoge resolutie scan van mijn legitimatiebewijs stuurde aan een e-mail adres waarvan de mail exchangers in de US stonden en geen TLS ondersteunden. Dat heb ik geweigerd. Uiteindelijk heeft me dat enkele honderden euro's gekost, omdat Aegon de al door mij gestorte openingskosten van een bankspaarproduct, dat alleen geopend kon worden als ik dat legitimatiebewijs naar dat amerikaanse adres stuurde, weigerde terug te storten. Nog steeds kan ik me daar heel erg boos over maken, dat ze met zoiets gewoon weg komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:17

Nikeo

Jawelles

Inmiddels heb ik al een nepversie van deze identificatiemail gekregen. Ik had het al geregeld en kreeg dus die mail opnieuw maar de link ging naar een scamsite. Uitkijken dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Berenburg
  • Laatst online: 03-06 12:56
roelbouwman schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:10:
Ik kreeg vandaag, na zeker een jaar of 20 tot 25 klant van ze te zijn, ook deze brief.

Ik ga ICS absoluut geen (hoge resolutie) foto van mijzelf verstrekken. En daarnaast heb ik een uitgebreide klacht ingediend bij de autoriteit persoonsgegevens.

Het grootschalig verzamelen van afbeeldingen van personen in deze kwaltiteit, ook nog eens gekoppeld aan persoonsgegevens en zelfs een afschrift van het legitimatiebewijs, dat is een dataset waarvan je niet moet willen dat die bestaat. Zelfs de overheid heeft zo'n dataset niet, en dat is maar goed ook.

Van een foto in hoge kwaliteit kun je enorm veel afleiden. Afkomst en etniciteit bijvoorbeeld, maar ook biometrische gegevens en in veel gevallen gezondheidsgegevens. En het biedt een fantastische basis voor foutloze automatische herkenning op basis van camerabeelden. Wat mij betreft tijd dat de AP hier snel actie op onderneemt en deze manier van data verzamelen per direct verbiedt.

ICS mag hier prima aan de deur komen om mijn legitimatiebewijs te bekijken en visueel te controleren of ik de persoon ben die daarop staat. Maar daar houdt het mee op, er worden geen foto's van mij gemaakt. Ik vind het erg bijzonder dat dit niet tot veel meer verontwaardiging heeft geleid.
toon volledige bericht
Ook ik ben hier tegen in gegaan. De dame aan de andere kant van de lijn gaf als enige optie de kaart dan maar op te zeggen. Direct gedaan. Nieuwe CC aangevraagd bij de Rabo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:20
MikeN schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:13:
[...]

De link daar wijst dus naar een HTTP-adres, http://id.icscards.nl/ |:(
Wauw, inderdaad. En ze doen het nog steeds vanaf desktop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzJ5gWJBJyzOlv67ibJzWexrf58=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rsUno6L2lUeWDencsNyO2ea3.png?f=user_large

Ze gebruiken wel HSTS, maar geen preload waardoor je dit dus mooi kan MITMen. Geen wonder dat ze steeds waarschuwen voor onbeveiligd wifi. Met goed ingestelde HSTS zou dat helemaal niet uit moeten maken, maar ze hebben hun zaakjes blijkbaar niet goed geregeld.

[ Voor 41% gewijzigd door Aftansert op 08-11-2020 01:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Berenburg schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:36:
[...]

Ook ik ben hier tegen in gegaan. De dame aan de andere kant van de lijn gaf als enige optie de kaart dan maar op te zeggen. Direct gedaan. Nieuwe CC aangevraagd bij de Rabo.
Die gaan je gewoon hetzelfde vragen hoor, zijn EU regels voor financiele instellingen. Heb het al bij diverse banken moeten doen, en ja ook bij ICS (want daar zit nu eenmaal bijna iedereen met een onafhnkelijke CC in NL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berenburg
  • Laatst online: 03-06 12:56
mvrhrln schreef op zondag 8 november 2020 @ 01:36:
[...]

Die gaan je gewoon hetzelfde vragen hoor, zijn EU regels voor financiele instellingen. Heb het al bij diverse banken moeten doen, en ja ook bij ICS (want daar zit nu eenmaal bijna iedereen met een onafhnkelijke CC in NL)
Ik ben al sinds kleins af aan klant bij de Rabo. Voor zover ik mij kan herinneren heb ik nog nooit enige vorm van identificatie overhandigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Berenburg schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:24:
[...]
Ik ben al sinds kleins af aan klant bij de Rabo. Voor zover ik mij kan herinneren heb ik nog nooit enige vorm van identificatie overhandigd.
Zeker wel, alleen ben je dan ooit eens met je paspoort daar naar binnen geweest.
In een fysiek kantoor :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roelbouwman
En dat is prima. Maar het verzamelen van hoge kwaliteit foto's van het aangezicht van personen, in combinatie met sluitende identificatiegegevens (kopie legitimatiebewijs) gaat m.i. echt alle noodzaak te boven. Zo'n dataset kan enorm veel extra informatie vrijgeven over personen, nu en in de toekomst.

Denk maar eens aan afkomst en ethniciteit, iets dat een bijzonder persoonsgegeven is en waar een credit card maatschappij niets mee te maken heeft. Maar wel iets dat je eenvoudig algoritmisch kunt afleiden van die foto's. En denk ook eens aan medische gegevens - er zijn nu al startups die medische diagnoses kunnen geven op basis van een foto van een persoon (Google maar eens op Face2Gene). Met een database van hoge kwaliteit foto's wordt het wel erg eenvoudig om dat soort analyses een los te laten op je klanten. Stel je voor dat een verzekeraar ICS koopt en daarmee die dataset in handen krijgt..

Ik heb inmiddels een melding bij de autoriteit persoonsgegevens gedaan hierover. Ik kan me niet voorstellen dat zij deze bezwaren niet zien. Vergis je niet, ICS is niet zomaar een marktpartij, maar monopolist. Zij hebben 100% van de markt in handen voor wat betreft Visa kaarten in Nederland en volgens mij zijn ze daarnaast uitgever van het grootste deel van de Mastercard kaarten in Nederland. Daarmee hebben ze het overgrote deel van de markt in handen voor four-party credit cards in Nederland. En als je als monopolist je klanten dwingt om dit soort gegevens af te staan dan is het m.i. tijd voor de overheid om in te grijpen.

Het staat ICS vrij om hier aan de deur te komen, dan mogen ze mijn legitimatiebewijs bekijken en kijken of ik echt degene ben die daarop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Met de forse prijsverhoging heb ik hem opgezegd nu. Klaar met deze onzin.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 20:49

igmar

ISO20022

roelbouwman schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:01:
En dat is prima. Maar het verzamelen van hoge kwaliteit foto's van het aangezicht van personen, in combinatie met sluitende identificatiegegevens (kopie legitimatiebewijs) gaat m.i. echt alle noodzaak te boven. Zo'n dataset kan enorm veel extra informatie vrijgeven over personen, nu en in de toekomst.

Denk maar eens aan afkomst en ethniciteit, iets dat een bijzonder persoonsgegeven is en waar een credit card maatschappij niets mee te maken heeft. Maar wel iets dat je eenvoudig algoritmisch kunt afleiden van die foto's. En denk ook eens aan medische gegevens - er zijn nu al startups die medische diagnoses kunnen geven op basis van een foto van een persoon (Google maar eens op Face2Gene). Met een database van hoge kwaliteit foto's wordt het wel erg eenvoudig om dat soort analyses een los te laten op je klanten. Stel je voor dat een verzekeraar ICS koopt en daarmee die dataset in handen krijgt..

Ik heb inmiddels een melding bij de autoriteit persoonsgegevens gedaan hierover. Ik kan me niet voorstellen dat zij deze bezwaren niet zien. Vergis je niet, ICS is niet zomaar een marktpartij, maar monopolist. Zij hebben 100% van de markt in handen voor wat betreft Visa kaarten in Nederland en volgens mij zijn ze daarnaast uitgever van het grootste deel van de Mastercard kaarten in Nederland. Daarmee hebben ze het overgrote deel van de markt in handen voor four-party credit cards in Nederland. En als je als monopolist je klanten dwingt om dit soort gegevens af te staan dan is het m.i. tijd voor de overheid om in te grijpen.
toon volledige bericht
Banken hebben een wettelijk recht om dit te vragen, inclusief een kopie van het identiteitsbewijs Daar kun je over klagen wat je wil, maar het heeft echt geen enkel zin. Die plicht staat in de wet, en banken moeten zich eraan houden.

Ik vind ook je hele post wat ver gezocht : Ook al worden ze overgenomen, die gegevens mogen alleen gebruikt worden ter identificatie. Verder niet. De foto's van je facebook afhalen is denk ik efficienter.

En ze "dwingen" niet tot afgifte : Ze zijn verplicht het te vragen. ICS doet alleen creditcards, en dat is ook de reden waarom de meeste banken het niet vragen : Die hebben die gegevens al. ICS schijnbaar niet. En ze mogen het vragen wanneer ze willen.

Mocht je willen klagen : De AFM of het Kifid is de aangewezen partij. De APG gaat je klacht denk ik niet eens in behandeling nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:14
Ik heb ´n paar maanden geleden ook zo´n brief van ze gehad.
Het klinkt allemaal logisch wat ze vragen ivm met die ene wet.
Maar goed ik ben jaren en jaren klant van ze en heb ze dus toen toch maar gebeld.
Ik vind de app en de vraag van ICS een gedrocht en wil daar niet in mee gaan of ze niet een balie hadden ergens waar ik me kon melden?
Indien nodig rijd ik er 200km voor als het maar zonder die app kan.
Helaas de enige mogelijkheid is via de app.
Ik heb per direct opgezegd.
Doei!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelbouwman
igmar schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:42:
[...]

Banken hebben een wettelijk recht om dit te vragen, inclusief een kopie van het identiteitsbewijs Daar kun je over klagen wat je wil, maar het heeft echt geen enkel zin. Die plicht staat in de wet, en banken moeten zich eraan houden.
Neen, ze hebben een plicht om je te identificeren. De foto van jezelf maken hebben ze echt zelf verzonnen, en daar zit nu precies het probleem. Dat sommige mensen foto's van zichzelf op facebook publiceren is niet relevant. Dat doe je vrijwillig en je beslist zelf aan wie je die verstrekt.

Hier wordt door een derde expliciet een databestand aangelegd waar veel meer dan noodzakelijk wordt vastgelegd en waar niet alleen het identifteitsbewijs wordt opgeslagen, maar dat gedaan wordt in combinatie met een hoge resolutie foto van het aangezicht. Dat is het probleem. De monopoliepositie van het bedrijf wordt gebruikt om meer dan 3 miljoen nederlanders te dwingen, op straffe van het niet kunnen hebben van een creditcard, die foto af te staan.

Ik vind het vooral bijzonder dat er mensen zijn die dit blijkbaar normaal zijn gaan vinden.
En ze "dwingen" niet tot afgifte : Ze zijn verplicht het te vragen.
Dan mag je mij vertellen waar in de WWFT staat dat een financiele instelling hoge resolutie foto's van hun klanten moet opslaan. Ik wens je veel succes. Zoals gezegd, het gaat niet om het identificeren, het gaat om het verplicht maken van een hoge resolutie foto van jezelf. Iets waar veel, en dan ook echt veel meer informatie inzit dan je op het eerste gezicht denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Er zijn ook bedrijven die aan de deur identificatie doen. Dan komt er iemand langs om het paspoort te controleren en die rapporteert de resultaten van de identificatie terug naar de opdrachtgever. Meneer X, wonend op adres A, is inderdaad meneer X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 20:49

igmar

ISO20022

roelbouwman schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:46:
[...]

Neen, ze hebben een plicht om je te identificeren. De foto van jezelf maken hebben ze echt zelf verzonnen, en daar zit nu precies het probleem. Dat sommige mensen foto's van zichzelf op facebook publiceren is niet relevant. Dat doe je vrijwillig en je beslist zelf aan wie je die verstrekt.
De overheid heeft die ook : Toen je een ID kaart aanvroeg. Mijn opmerking ging vooral over je opmerking over profileren : Die kans is vele malen groter met Facebook. Financieele instellingen doen dat niet, omdat het a) niet mag en b) het grote consequenties hebben als ze het wel doen.
Hier wordt door een derde expliciet een databestand aangelegd waar veel meer dan noodzakelijk wordt vastgelegd en waar niet alleen het identifteitsbewijs wordt opgeslagen, maar dat gedaan wordt in combinatie met een hoge resolutie foto van het aangezicht. Dat is het probleem. De monopoliepositie van het bedrijf wordt gebruikt om meer dan 3 miljoen nederlanders te dwingen, op straffe van het niet kunnen hebben van een creditcard, die foto af te staan.

Ik vind het vooral bijzonder dat er mensen zijn die dit blijkbaar normaal zijn gaan vinden.
Je hebt een eenvoudig beeld hiervan. Froudebestrijding is een hekel punt. Financieele instellingen doen dit niet voor de lol. En die "derde" is in dit geval z'n instelling.

Is die high-res foto nodig ? Daar kun je over discusseren.
Dan mag je mij vertellen waar in de WWFT staat dat een financiele instelling hoge resolutie foto's van hun klanten moet opslaan. Ik wens je veel succes. Zoals gezegd, het gaat niet om het identificeren, het gaat om het verplicht maken van een hoge resolutie foto van jezelf. Iets waar veel, en dan ook echt veel meer informatie inzit dan je op het eerste gezicht denkt.
high-res foto is geen term. Men mag een foto opslaan, dat is niet verplicht. In dit geval snap ik het wel : Als je digitaal wil bevestigen dat persoon X op een paspoort ook echt persoon X is kan dat niet met low-res foto's.

Als je in-persoon langskomt is het wat makkelijker, dan is de foto niet nodig (maar maakt men nog steeds een kopie van je ID bewijs). De online check van ICS is vooral om er zeker van te zijn dat de ID kaart houden de check doet, en niet iemand simpelweg een foto van een foto maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Mogelijk een domme vraag .. maar ik heb een ING Mastercard.
Nu zie ik dat ICS vooral Visa card heeft, maar ook de Mastercard Basic. Zal ik nu ook die brief gaan krijgen, of is mijn ING koppeling voldoende ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tgv2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-11-2024
Anoniem: 93050 schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:27:
Mogelijk een domme vraag .. maar ik heb een ING Mastercard.
Nu zie ik dat ICS vooral Visa card heeft, maar ook de Mastercard Basic. Zal ik nu ook die brief gaan krijgen, of is mijn ING koppeling voldoende ?
ING geeft zelf creditcards uit en niet via ICS. Je ontvangt dus geen brief van ICS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:11:
Er zijn ook bedrijven die aan de deur identificatie doen. Dan komt er iemand langs om het paspoort te controleren en die rapporteert de resultaten van de identificatie terug naar de opdrachtgever. Meneer X, wonend op adres A, is inderdaad meneer X.
Dat deed ICS ook, heb ik begin dit jaar nog gehad. Alleen zijn ze daar wegens Corona mee gestopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik had een creditcard bij ABN-AMRO. Die hadden dat dan weer uitbesteed aan ICS. Ik vond het hele administratieve gedeelte van die creditcard (online omgevingen, dat soort dingen) eigenlijk altijd al een dikke puinhoop. Heb de kaart maar opgezegd. Geen zin in dit gedonder. Bij ABN AMRO hebben ze mijn gegevens al en ik heb geen zin om die óók nog eens achter te laten bij een onderaannemertje waar ze toevallig "hun" creditcards onder hebben gebracht.

Mocht ik er ooit weer 1 nodig hebben, dan kies ik wel weer een nieuwe.

Het is hoe dan ook een ballentent. Als je ze belt om je kaart op te zeggen en vraagt om bevestiging van de beëindiging, dan is dat zogezegd geen probleem. Maar dacht je dat ze je ook maar 1 bevestiging sturen? Nee, tuurlijk niet.... Zodra je de telefoon ophangt zijn ze je alweer vergeten. Gelukkig heb ik de gespreksopname nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

ICS is volledig van ABNAMRO. En volgens mij heeft de overheid nog altijd een meerderheidsbelang in ABNAMRO.

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:12

Twhomp

Stayin' Alive

Kom hier nu ook net achter en mijn broek zakt af van de ronduit waardeloze manier hoe ICS met de Wwft implementatie omgaat.

Ik moest eerst 2x kijken of het echt geen phishing was.
En daarna: rot op, ik ga geen foto's lopen maken en versturen 8)7
Lees je ook nog de ervaringen hier en op internet.

Ik dacht dat het een goede toko was. Ik was altijd tevreden.

Kaart maar opgezet. Wat een onzin.

Ben benieuwd hoeveel klanten dit hun gaat kosten :?

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:37

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Twhomp schreef op donderdag 19 november 2020 @ 00:30:
Kaart maar opgezet. Wat een onzin.

Ben benieuwd hoeveel klanten dit hun gaat kosten :?
Je zal goed moeten zoeken dan naar een creditcard die niet door hen wordt uitgegeven:
Op dit moment krijgen we vooral vragen over creditcarduitgever ICS. Bijna alle creditcards worden door ICS uitgegeven, denk aan:

Visa World Card (Gold)
Mastercard Classic
ANWB Visa Classic Card
De Bijenkorf Card
Creditcards van ABN Amro, ASN Bank, Knab, RegioBank en SNS

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Mistraller
gorgi_19 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 05:43:
[...]

Je zal goed moeten zoeken dan naar een creditcard die niet door hen wordt uitgegeven:

[...]
Volgens mij scheelt het of ze de kaart zelf uitgeven, of dat dat namens een andere partij is. Ik heb het idee dat de andere partij in dat geval verantwoordelijk is voor identificatie.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Heeft al iemand een creditcard gevonden waar je je kunt identificeren zonder die foto en de halfgare app erbij? Ik ben inmiddels ook aan de beurt :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als klant van Rabobank of ING kun je nog steeds vrij gemakkelijk een creditcard aanvragen. Ook American Express hanteert een behoorlijk soepel aanmeldingsproces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:12

Twhomp

Stayin' Alive

Ik zit (gelukkig) bij de ING en heb inderdaad een ING pas aangevraagd.

Ook interessant: je zegt je ICS CC die je 20 jaar hebt op: geen briefje, mailtje, melding, niks. Je mag nog net een miezerig klein opmerkingenveld invulden (zeg 40 karakters) en het intereseert ze niet. Duidelijk monopoliegedrag en schijt aan je klanten.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Twhomp schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:43:
Ik zit (gelukkig) bij de ING en heb inderdaad een ING pas aangevraagd.

Ook interessant: je zegt je ICS CC die je 20 jaar hebt op: geen briefje, mailtje, melding, niks. Je mag nog net een miezerig klein opmerkingenveld invulden (zeg 40 karakters) en het intereseert ze niet. Duidelijk monopoliegedrag en schijt aan je klanten.
ik heb een mailtje gehad ter bevestiging, een dag na opzegging. zou toch nog even checken bij ze of het goed is gegaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Net te vroeg eigenlijk, ING heeft nu een actie waarbij je 15 euro terugkrijgt bij een nieuwe aanvraag
https://www.ing.nl/partic...en/creditcards/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

YakuzA schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:41:
[...]

Eerder stuurden ze een mannetje langs om dit te checken. Aangezien ze als financiële instelling verplicht de klant moeten verifiëren.

Alleen sinds de Corona situatie proberen ze dit alles online te doen.
Deze identificatie speelde volgens mij al vóór de coronatijd, en is verplicht bij bepaalde banken.

Vorig jaar of begin van dit jaar mocht ik mijn moeder helpen met een identiteitsvaststelling bij Aegon. De identificatie was echt nodeloos complex. Maar het kwam er op neer dat mijn moeder met haar mobiele telefoon haar ID-kaart moest fotograferen, en een foto van haarzelf moest maken die vergeleken werd met een biometrische foto in haar ID-kaart. Maar het proces was echt behoorlijk ruk. Met moeite hebben we de stappen kunnen doorlopen, maar veel dingen waren onduidelijk omschreven.

Ik durf te wedden dat die foto ook voor biometrische vergelijking is, ofzo. Hoewel ik verbaasd stond te kijken van deze techniek, blijf ik erbij dat het identificatieproces gewoon echt zwaar complex is.

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 01-12-2020 21:47 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:29
Inmiddels ook al wat herinneringsmails gehad (wel voorafgegaan door een papieren brief).

In de laatste mail:
Het is belangrijk dat al onze klanten zich online identificeren. Identificeert u zich niet online voor "dd-mm-jj"? Dan kan het hierdoor helaas gebeuren dat wij uw Card(s) moeten blokkeren. Dit kan nodig zijn, omdat we moeten voldoen aan de wetgeving. Natuurlijk helpen wij u graag om een blokkade te voorkomen. Neem dus alstublieft meteen even de tijd. Heeft u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.
Vreemde formulering, ze zeggen dus dat ze de kaart "kunnen" gaan blokkeren.

Ik wacht het nog maar even af en zal bij blokkering de kaart waarschijnlijk gaan opzeggen, gebruik hem toch maar heel weinig.

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:29
Misschien overweeg ik wel (als ik weer een cc nodig heb) hem bij SNS aan te vragen.

Ik zie dat deze trouwens ook van International Card Services (ICS) is, zouden die dan de zelfde identificatie procedure gebruiken of is dat niet nodig (omdat ik al klant bij SNS ben)?

Edit:
Lijkt er op dat je als SNS klant ook deze procedure moet doorlopen volgens de consumentenbond:
https://www.consumentenbo...-identificeren-bij-oa-ics

.

[ Voor 29% gewijzigd door Newday op 17-12-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Newday schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:54:
Misschien overweeg ik wel (als ik weer een cc nodig heb) hem bij SNS aan te vragen.

Ik zie dat deze trouwens ook van International Card Services (ICS) is, zouden die dan de zelfde identificatie procedure gebruiken of is dat niet nodig (omdat ik al klant bij SNS ben)?

Edit:
Lijkt er op dat je als SNS klant ook deze procedure moet doorlopen volgens de consumentenbond:
https://www.consumentenbo...-identificeren-bij-oa-ics

.
Ik heb nu de SNS kaart, en was gewoon centje overboeken, maar misschien denken ze me nog te kennen of zo? Maar nu is het dus een visa, en ik had een mastercard.
Stomme was wel dat ze de reeds betaalde kosten van de vorige kaart niet gewoon terugboeken, maar als saldo op mijn nieuwe kaart hebben gegooid.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:40
Ik heb vandaag die brief dus ook gehad en ben nu toch aan het twijfelen om op te zeggen na zo'n 15 jaar.
Ik stuur niet graag een high-res foto van mijn gezicht met mijn gegevens erbij.
Een creditcard vind ik opzich heel handig. Maar dit vind ik wel heel ver gaan.

Ik ga morgen maar eens bellen na dit gelezen te hebben bij de Consumentenbond in de link, tweede reactie boven mijn post.

Op dit moment heeft ICS nog geen andere manier om je te identificeren. Wel kun je telefonisch contact opnemen met ICS (020 - 660 04 01). Dan wordt gekeken naar een mogelijkheid om het anders op te lossen.

ICS zal in de loop van het eerste kwartaal van 2021 een alternatief beschikbaar voor klanten die het online proces niet kunnen of willen doorlopen. Klanten die dit al hebben aangegeven, zijn op een wachtlijst gezet en zullen door ICS vanzelf worden benaderd voor dit alternatief.

In de tussentijd zal ICS je kaart niet blokkeren. Werk je uiteindelijk helemaal niet mee, dan mag ICS de relatie beëindigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-06 21:44

tha_crazy

Mafketel

Hier ondertussen ook de brief binnen gekregen.
Middels chrome een iPhone simuleren kan je wel zelf een watermerk toevoegen doordat de site dat niet helemaal begrijpt.
Echter foto verificatie daar zit een mate van intelligentie achter waarop ik even ben gaan speuren.

De foto's van de ID kaarten + gezicht worden zo te zien gescand door een SDK van een 3e partij genaamd
https://www.miteksystems.com/

Dit staat alleen echter nergens vermeld.
Morgen ga ik ook even bellen in ieder geval, want ik vind het niet zo een fijn gevoel om mijn gegevens mogelijk naar een 3e partij te sturen die ook nog eens als hoofdkantoor in de VS zit.

Om nog maar even niet te spreken dat ik gerust een foto van mijn rijbewijs wil gebruiken met afgeschermde BSN, van 10 jaar oud... na 8 maanden geen kapperbezoek.....

[ Voor 12% gewijzigd door tha_crazy op 19-01-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippie17
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-10-2022
Ik kreeg vorige week een mail ter herinnering van deze nieuwe identificatie.

Vanochtend wilde ik mijn afschrijvingen van mijn card even nakijken en kreeg na inloggen op mijnics gelijk de volgende afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWPW5FF11yFcgOxSotFzXhxqr08=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2sbUTtCcp5HNE29gwNpE3DqA.png?f=user_large

Ik heb even de brief erbij gepakt die ik een paar weken kreeg en de riedel afgehandeld, echter zag ik pas na afsluiting dat de url id.icscards.nl afwijkt van de url in de brief icscards.nl/id

Omdat ik de verwijzing kreeg vanaf de echte ics site ga ik ervanuit dat de is.icscards ook een juiste is, maar toch en ik er niet gerust op. Heb al een mail gestuurd naar ICS, maar krijg pas binnen een paar dagen antwoord.

Ik heb geen verstand van HSTS wat ik hier lees, maar kan iemand mij vertellen of ik ergens ben "ingetrapt" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier heb ik voor de zoveelste keer een SPAM mail gehad van ICS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbzhZ5XG1qH_mqddK1x0DHhu5fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqQU8DKTQPsnOoX5cHTSXEIQ.jpg?f=fotoalbum_large

De link (icscars.nl/actualisatie) verwijst naar https://tny.sh/xxx waarbij de xxx natuurlijk wat anders is.

Als het echt van ICS zou zijn, dan kunnen ze mij gewoon een brief sturen of bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
flippie17 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:34:
Ik heb geen verstand van HSTS wat ik hier lees, maar kan iemand mij vertellen of ik ergens ben "ingetrapt" ?
Ik denk niet dat je ergens bent ingetrapt, als er maar "icscards.nl" in de adresbalk stond. Of dat nou id.icscards.nl of blabla.icscards.nl is maakt in de meeste gevallen niet zoveel uit qua phishingrisico. Het is gewoon heel slordig van ICS.

[ Voor 21% gewijzigd door Aftansert op 27-01-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
BastaRhymez schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:14:
Hier heb ik voor de zoveelste keer een SPAM mail gehad van ICS:

[Afbeelding]

De link (icscars.nl/actualisatie) verwijst naar https://tny.sh/xxx waarbij de xxx natuurlijk wat anders is.

Als het echt van ICS zou zijn, dan kunnen ze mij gewoon een brief sturen of bellen.
Dit is niet van ICS, dit is oplichterij. Ze zijn er van bewust, ik heb ze al aangegeven gezien ik een zondag half slapend er wél intuinde en had ingelogd.. dus direct noodlijn gebeld, kaart en account geblokkeerd en nieuwe gekregen... dat was een jaar geleden. Blijkbaar lastig uit te roeien want ik krijg nog wekelijks spam van ze. Hun nieuwe gimmick is spam van Woningnet, dat je inschrijving moet verlengen... zelfde oplichters, had een keer per ongeluk een van afzender woningnet met de ICS spam erin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippie17
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-10-2022
Aftansert schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Ik denk niet dat je ergens bent ingetrapt, als er maar "icscards.nl" in de adresbalk stond. Of dat nou id.icscards.nl of blabla.icscards.nl is maakt in de meeste gevallen niet zoveel uit qua phishingrisico. Het is gewoon heel slordig van ICS.
Ik hoop dat je gelijk hebt, ik heb het voor de zekerheid toch ook maar even online gemeld bij de politie zodat ik indien er misbruik gemaakt gaat worden ik kan aantonen dat mijn gegevens zijn gestolen en misbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Dit is niet van ICS, dit is oplichterij. Ze zijn er van bewust, ik heb ze al aangegeven gezien ik een zondag half slapend er wél intuinde en had ingelogd.. dus direct noodlijn gebeld, kaart en account geblokkeerd en nieuwe gekregen... dat was een jaar geleden. Blijkbaar lastig uit te roeien want ik krijg nog wekelijks spam van ze. Hun nieuwe gimmick is spam van Woningnet, dat je inschrijving moet verlengen... zelfde oplichters, had een keer per ongeluk een van afzender woningnet met de ICS spam erin :+
Haha, die van woningnet krijg ik nu ook sinds kort.
Of ik nog 8 euro wil overmaken en anders mijn inschrijving wordt stopgezet :+

Ze gaan hun gang maar, heb namelijk al jaren niet meer betaald voor woningnet! Dus zet maar stop _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:49

Bezulba

Formerly known as Eendje

Arjantje72 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:04:
Ik heb vandaag die brief dus ook gehad en ben nu toch aan het twijfelen om op te zeggen na zo'n 15 jaar.
Ik stuur niet graag een high-res foto van mijn gezicht met mijn gegevens erbij.
Een creditcard vind ik opzich heel handig. Maar dit vind ik wel heel ver gaan.

Ik ga morgen maar eens bellen na dit gelezen te hebben bij de Consumentenbond in de link, tweede reactie boven mijn post.

Op dit moment heeft ICS nog geen andere manier om je te identificeren. Wel kun je telefonisch contact opnemen met ICS (020 - 660 04 01). Dan wordt gekeken naar een mogelijkheid om het anders op te lossen.

ICS zal in de loop van het eerste kwartaal van 2021 een alternatief beschikbaar voor klanten die het online proces niet kunnen of willen doorlopen. Klanten die dit al hebben aangegeven, zijn op een wachtlijst gezet en zullen door ICS vanzelf worden benaderd voor dit alternatief.

In de tussentijd zal ICS je kaart niet blokkeren. Werk je uiteindelijk helemaal niet mee, dan mag ICS de relatie beëindigen.
Tjah dan maar geen CC, en geen bankrekening en geen enkele financiele instelling die jou meer als klant mag hebben.

Als je wilt dat je compleet anoniem kan gaan bankieren moet je op partijen stemmen die witwassen geen probleem vinden.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dat is natuurlijk weer het andere uiterste en een beetje overdreven reactie. Ik heb op dit moment eenzelfde discussie met een financiële dienstverlener. Zoals eerder al benoemd, het is prima dat ICS een dossier aanmaakt in het kader van de Wwft maar als ik de richtlijnen doorloop dan komt het erop neer dat de dienstverlener een proces moet hebben waarbij op een redelijke manier aan klantidentificatie gedaan wordt. In de basis zou je kunnen stellen dat een kopie van een ID (met afgeschermd BSN-nummer) hieraan al voldoet + een tweede manier om de identiteit van te stellen (in persoon maar waarom niet met iDin zoals eerder geopperd). Een foto is dus helemaal niet nodig. Sterker nog, een gedetailleerde foto is in deze context een bijzonder persoonsgegeven. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat het massaal opslaan van deze foto's wettelijk niet toegestaan is. Ik sta op het punt om een klacht in te dienen bij de autoriteit persoonsgegevens.

[ Voor 14% gewijzigd door Jay-B op 28-01-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1n1m1n1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-05 15:01
Brief ook gekregen,

Ik zeg 'm maar op.. scheelt weer jaarlijkse kosten en heel hard heb ik 'm nu ook niet nodig ivm reizen (covid ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 13:25
Heb de identificatie wel gedaan, alleen ban wel afgeschermd. Eerder melding gekregen dat de identificatie goedgekeurd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
De brief kwam nu ook binnen bij mijn moeder.
Die is 80+ en snapte er geen bal van en dacht inderdaad aan oplichting.
Nog uitgelegd dat die identificatie wettelijk wel moet, maar dat de manier waarop wel een keuze is van ICS.
'Nou dan zeggen we die onzin wel op', was de reactie.
Gelijk geregeld ANWB/ICS weer een klant minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-aroq
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-05-2021
sambalbaj schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:48:
Nog uitgelegd dat die identificatie wettelijk wel moet, maar dat de manier waarop wel een keuze is van ICS.
Alternatief is dat ze iemand langs laten komen. En dan doet niemand de deur open want dat is ook gevaarlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
In sept/okt 2020 ook met de methode van ICS te maken gehad.
Mijn bezwaar begon met de telefoon/tablet verplichting en "alle persoonsgegevens in 1 sessie"
Je zult maar een Trojan Horse op je telefoon hebben.
Meekijken op camera's via een hack is eerder vertoond !

Op trustpilot https://nl.trustpilot.com/reviews/5f32b45f1a5a690788a6a5fe deze reactie geschreven:
Over de online identificatie:
Wie weet wat er op een telefoon staat?
Samenvatting: (her-)identificatie prima, methode fout.

Je hebt het recht om de copie te waarmerken ook voor fin. instellingen:
Zie autoriteitpersoonsgegevens punt nl
mag-ik-iets-op-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-schrijven-wanneer-een-organisatie-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-vraagt-6704

De ICS methode voorziet hier niet in, en is daarmee in strijd met de wet persoonsregistratie.
ICS weet dat maar probeert het onder de pet te houden.

Na mijn klacht (klachten at icscards punt nl) ben ik op een wachtlijst geplaatst, tot er een andere oplossing is.
Dan een flutantwoord van ICS
Het is goed dat u zorgvuldig omgaat met uw persoonsgegevens en voorzichtig bent met het doorgeven hiervan. U geeft aan geen goed gevoel te hebben over de wijze waarop we de her-identificatie uitvoeren en we hebben u daarom op een wachtlijst geplaatst. Financiële instellingen, zoals banken en creditcardmaatschappijen mogen onder bepaalde omstandigheden wel een volledige kopie vragen. ICS heeft geen bezoeklocatie. Het originele identiteitsbewijs of een zelfgemaakte kopie van een identiteitsbewijs zijn daarmee niet door ons te controleren en mogen daarom niet worden gebruikt. Alternatief is daarom een online identificatie met een daarvoor goedgekeurde tool, waarbij het document kan worden gecontroleerd op echtheid en juistheid van de gegevens. De selfie moet worden gemaakt om te zien dat het document ook echt door de Card-houder wordt aangeleverd. Dit kan alleen gebeuren indien het document niet is afgedekt. U mag daarom geen hoesje, stift of andere middelen gebruiken om delen van het identiteitsbewijs af te schermen. De kopie van het identiteitsbewijs wordt opgeslagen in het dossier. De selfie wordt na voltooiing van de identificatie vernietigd. Deze informatie vindt u terug op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens, wanneer u zoekt via 'Onderwerpen' -> 'Identificatie' -> 'Identiteitsbewijs' onder de kop 'Kopie of scan identiteitsbewijs'. Via de link 'Alle antwoorden op mijn vragen' en vervolgens onder de kop 'Identiteitsbewijs bij koop, huur of dienstverlening' bij de vraag 'Mag een bank, creditcardmaatschappij, verzekeraar, notaris of casino een kopie van mijn identiteitsbewijs maken?'
Als motivatie voor dit onderzoek wordt de Wwft aangeroepen, dan is afdekken van BSN legitiem

Dan blijkt de selfie toch ook opgeslagen:
Voor de volledigheid en in het kader van transparantie willen we u informeren dat we u helaas niet een volledig correct antwoord hebben gegeven. Onze oprechte excuses hiervoor.
De selfie wordt, in tegenstelling tot het bovenstaande bericht, wel degelijk bewaard in onze systemen. Dit is omdat ICS ook achteraf moet kunnen aantonen dat de identificatie is uitgevoerd door de persoon die op het identiteitsbewijs staat.
mijn laatste reactie:
Je hebt het recht om de copie te waarmerken ook voor fin. instellingen.
Zie/lees autoriteitpersoonsgegevens punt nl
mag-ik-iets-op-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-schrijven-wanneer-een-organisatie-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-vraagt-6704

De ICS methode voorziet hier niet in.
Daarmee voldoet de ICS methode niet aan het gestelde door de autoriteitpersoonsgegevens.
ICS maakte voor corona gebruik van de huisbezoekdienst van AMP.
Tot op heden ...nog steeds op de wachtlijst.
.
.
In een latere post mijn momentane ervaring met AMEX en AMP in opdracht van AMEX.
Die voldoen ook niet aan de overheidsvoorschriften ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
M.i. is iDIN voldoende voor de Wwft

iDIN is een initiatief van de Nederlandse banken. Met iDIN kunt u uzelf makkelijk en veilig online identificeren.Dit doet u met uw vertrouwde inlog van uw eigen bank. U identificeert zich namelijk met uw gegevens die zijn gecontroleerd door de bank. En u bepaalt zelf of u deze gegevens deelt. Het gaat hier om uw voorletters, achternaam, geboortedatum, woonadres, e-mailadres en/of telefoonnummer. En ook nog goed om extra te benadrukken: met iDIN doet u geen betalingen.

https://www.idin.nl/consumenten/voordelen/

En te lezen bij Regelgeving en compliance: iDIN is Wwft compliant.
.

AMEX gebruikt eerst iDIN ...prima en voldoende
maar ...

in een volgende stap Onfido voor online identificatie en vermoedelijk ook storage.
Onfido: Met welk recht hebben we nu te maken ? NL, UK, US en welke staat ?

AMEX stelt in haar online-privacyverklaring :
Grensoverschrijdende overdrachten van persoonlijke gegevens

Waar nodig zullen we, om u van onze producten of diensten te voorzien, persoonlijke gegevens overdragen aan andere landen met andere wetgeving op het gebied van gegevensbescherming (waaronder landen buiten de Europese Economische Ruimte, zoals de Verenigde Staten waar onze belangrijkste operationele datacenters zich bevinden), tenzij dit wordt beperkt door toepasselijk recht.
Een dergelijke Wwft controle voldoet niet aan:
Proportionaliteit: staat belang in verhouding tot de inbreuk?

Subsidiariteit: is dit de beste manier om het te bereiken? Of zijn er nog andere manieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
Heb AMEX schriftelijk op de hoogte gesteld van mijn bezwaren:
Mijn motivatie voor het afwijzen van de on-line en AMP verificatie:
De AMEX communicatie over de registratie is niet consistent, niet transparant, niet volgens het proportionaliteitsbeginsel, niet volgens het subsidiariteitsbeginsel en ten dele in strijd met de overheidregels.

1) AMEX sluit het rijbewijs uit en handelt daarmee in strijd met de AFM, die stelt: "een geldig paspoort, identiteitskaart, rijbewijs" . Blijkbaar een Onfido tekortkoming?.

2) De AFM stelt: De Wwft geeft aan dat het vertrouwen op het cliëntenonderzoek van een andere Wwft-instelling mogelijk is. Een onderneming kan dan voor het cliëntenonderzoek gebruik maken van de identificatie en verificatiegegevens die zij krijgt van een andere onderneming (bijvoorbeeld een bank, een notaris, een betaalinstelling). Dit staat in artikel 5 van de Wwft. Het uitgangspunt is wel dat de instelling verantwoordelijk blijft voor het cliëntenonderzoek en de risicobeoordeling van de cliënt.
Uit voorgaande AMF statement blijkt dat na iDIN gebruik en dataoverdracht er al verificatie is, verdergaande identiteitscontrole voldoet niet aan het subsidiariteitsbeginsel.

3) De rijksoverheid stelt t.a.v. identiteitsfraude: Een veilige kopie van uw identiteitsbewijs maakt u zo:
• Maak in de kopie uw burgerservicenummer onleesbaar, ook in de cijferreeks onderaan.
• Schrijf op de kopie dat het een kopie is.
• Schrijf op de kopie voor welke instantie of welk product de kopie is bedoeld.
• Schrijf op de kopie de datum waarop u de kopie afgeeft.
De voorlichting over de AMEX online procedure geeft mij niet het vertrouwen dat een beschreven copie wordt aangeraden/toegestaan. Via de AMP procedure is beschrijven niet mogelijk.

4) BSN is geen onderdeel van Wvft controle. De brief stelt dat er geen BSN wordt vastgelegd: "automatisch afgeschermd" is niet door mij te controleren. Volgens AMP en de ledenservice moet ook een scan gemaakt worden van de achterkant van het paspoort waar alleen de BSN op staat. Dit lijkt te berusten op een onjuiste instructie aan AMP en de ledenservice.

5) Het is volstrekt onduidelijk in welk land mijn gegevens beoordeeld worden en waar ze vervolgens opgeslagen worden. Daardoor is het mij onbekend welk recht (NL, EU, US, welke state ?) van toepassing is.

6) Volgens de AMEX web pagina veilig-met-uw-kaart: "Wij maken daarvoor gebruik van een partner, Signicat, die gespecialiseerd is in digitale identificatie en verificatie via iDIN en Onfido." Waar is de Signicat en Onfido software "hosted", welk recht is van toepassing? Waaruit blijkt het AMEX statement dat Signicat en Onfido betrouwbare dienstverleners zijn? Wie, waar en waarom heeft toegang tot mijn opgeslagen Wvft identificatie?

7) Welk privacy statement van toepassing is, is onduidelijk: de privacyverklaring-kaarthouder, de online-privacyverklaring?

8) Uw online-privacyverklaring geeft aan dat AMEX zich "Grensoverschrijdende overdrachten van persoonlijke gegevens" voorbehoudt. Dit is niet volgens het proportionaliteitsbeginsel.
Heeft u toestemming van de AMF voor Wwft identificatie met "Grensoverschrijdende overdrachten van persoonlijke gegevens"?

9) BSN informatie is gerelateerd aan fiscale saldo en rente rapportage. Indien één of beide van toepassing zijn bij de jaarwisseling, dan kunt u alsdan om mijn BSN verzoeken.
toon volledige bericht
I.o.m. de ledenservice een gewaarmerkt papieren paspoort copie zonder BSN per post verstuurd inclusief een adresverificatie copie. De inkomensopgave wel via hun portal verstrekt.
Vandaag (!) accoord ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Opmerklijk omdat het zo laat is (i.e. weken geleden brief gestuurd), of zo vroeg (i.e. dit weekend op de post gedaan, en nu al akkoord)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
Aftansert schreef op maandag 10 mei 2021 @ 00:50:
[...]

Opmerklijk omdat het zo laat is (i.e. weken geleden brief gestuurd), of zo vroeg (i.e. dit weekend op de post gedaan, en nu al akkoord)?
14-4-2021 verstuurd en dan ...
Opmerklijk: een e-mail op zondag met accoord.

[ Voor 5% gewijzigd door Domosapiens op 10-05-2021 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

sambalbaj schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:48:
Heb mijn ICS kaart destijds ook gewoon opgezegd. Graag of niet hoor. Die liep via ABN AMRO, maar die leken hun handen er steeds meer vanaf te trekken. Vond het vooral storend dat men ineens allemaal dingen moest hebben en ik door hoepeltjes moest gaan springen terwijl ik al jaren klant ben bij ze en ze die infomratie dus ook al lang hebben (ABN AMRO is mijn leverancier, ICS is niet meer dan de partij die ABN AMRO inhuurde voor het klusje). Mocht ik ooit weer behoefte hebben aan een creditcard, dan regel ik er ergens anders wel weer 1. Je kunt ze tegenwoordig op elke hoek van de straat zo'n beetje krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

igmar schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:42:
[...]Mocht je willen klagen : De AFM of het Kifid is de aangewezen partij. De APG gaat je klacht denk ik niet eens in behandeling nemen.
Het Kifid heeft in deze al een uitspraak gedaan:
https://www.kifid.nl/wp-c...7/Uitspraak-2021-0606.pdf
Samenvatting
Cliëntenonderzoek bij bestaande relatie. De consument houdt een creditcard aan bij ICS. Op enig
moment is zij door ICS verzocht zich online te identificeren. De consument heeft daar niet binnen
de door ICS gestelde termijn aan meegewerkt, waarna ICS heeft aangegeven de creditcard te
zullen blokkeren en de overeenkomst op te zeggen. Volgens de consument verplicht ICS haar ten
onrechte zich opnieuw te laten identificeren. De wet biedt geen grondslag voor heridentificatie bij
bestaande klanten zonder dat daar aanleiding voor is. Daarnaast heeft zij bezwaar tegen online
heridentificatie. De commissie oordeelt dat ICS op grond van de Wwft verplicht is de consument
te heridentificeren. Het staat ICS bovendien vrij om bij het identificeren van cliënten te kiezen
voor een online methode. De vordering wordt afgewezen
Ik heb DE ICS brief een paar dagen geleden gekregen. Het topic en deze uitslag v/h Kifid lezende is het of de gevraagde info aanleveren of dee CC opzeggen.

De Consumentenbond heeft aan dit thema een publieke webpagina aan besteed.
Tav het BSN nummer vind ik de bond niet eenduidig.
BSN afschermen
Op basis van de wet Wwft ben je niet verplicht om je BSN door te geven. Je kunt je BSN afschermen tijdens de online identificatie. Gebruik in dat geval je rijbewijs als identiteitsbewijs voor online identificatie en plak een dun strookje papier, of iets vergelijkbaars, over het BSN. Zorg ervoor dat de rest van het identiteitsbewijs wel goed zichtbaar is.

Als je een paspoort of identiteitskaart gebruikt, kun je het BSN niet afschermen tijdens de online identificatie. Dit komt doordat het BSN bij deze identiteitsbewijzen onderdeel is van een langere code die ICS nodig heeft om te controleren of het identiteitsbewijs echt is. Bij een rijbewijs is dit niet het geval en kan de echtheidscontrole plaatsvinden met afgeschermd BSN.
Maar daar boven staat:
Mag ICS ook om mijn BSN vragen?
ICS vraagt klanten zich te identificeren én hun BSN te verstrekken. Het BSN heeft ICS nodig om te kunnen voldoen aan eisen van de Belastingdienst en van DNB.

De Algemene wet inzake rijksbelastingen bepaalt dat banken informatie over saldo, leningen en ontvangen en betaalde rente moeten doorgeven aan de Belastingdienst. Daarbij is de instelling verplicht om het BSN te gebruiken.
Het BSN is nodig voor het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank.
Werkt de klant alleen mee aan de (her)identificatie en levert deze geen BSN aan, dan zal ICS op een later moment mogelijk opnieuw het verzoek doen om dit aan te leveren. ICS heeft het BSN namelijk nodig om aan een aantal wettelijke verplichtingen te voldoen.

Bij de informatie die ICS op dit moment geeft, geeft de creditcarduitgever aan waarom de uitvraag op deze manier plaatsvindt.
Dus die tip om het BSN nummer af te schermen op je rijbewijs leidt effectief nergens toe... ze komen weer bij je terug om dat BSN nummer toch te krijgen....

[ Voor 45% gewijzigd door route99 op 04-09-2021 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

route99 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 03:07:
Dus die tip om het BSN nummer af te schermen op je rijbewijs leidt effectief nergens toe... ze komen weer bij je terug om dat BSN nummer toch te krijgen...
Enkele weken geleden gelukkig ook maar gewoon mijn ID in laten scannen met het BSN nummer erop om zo in één klap van het hele gezeik af te zijn, zowel bij de bank als ICS :)

Mijn TIP aan iedereen : Vergeet die online rommel en maak een afspraak bij je bank! d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:53
nero355 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:32:
[...]

Mijn TIP aan iedereen : Vergeet die online rommel en maak een afspraak bij je bank! d:)b
De banken zijn hier hard bezig juist alle kantoren te sluiten. Hier in den haag hebben de grote banken elk maar nog iets van 2 vestigingen waar je alleen nog op afspraak kan komen. Dit in het kader van een betere klantenservice volgens de brief. Als dit doorgaat zijn er over 5 a 10 jaar geen kantoren meer en is die optie weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jongetje schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:38:
De banken zijn hier hard bezig juist alle kantoren te sluiten. Hier in den haag hebben de grote banken elk maar nog iets van 2 vestigingen waar je alleen nog op afspraak kan komen. Dit in het kader van een betere klantenservice volgens de brief. Als dit doorgaat zijn er over 5 a 10 jaar geen kantoren meer en is die optie weg.
Als ik zo vrij mag zijn : Ik heb daar schijt geen boodschap aan dus ik heb gewoon een afspraak gemaakt bij een kantoor in de buurt dat wel nog steeds open is! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 09:34
Off-topic.

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 12-09-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:53
Reageer dan zelf niet en maak een TR aan. Als je zelf reageert doe je het niet beter dan degene waar je op reageert.

[ Voor 83% gewijzigd door Ardana op 12-09-2021 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:32:
Ja, alleen heeft ICS geen kantoren waar je naar toe kan gaan.

Heb zelf twee gold cards, en twee keer dit verzoek ontvangen. Was ook eerst achterdochtig maar alles leek legitiem. Vond het proces erg prettig. BSN wel 2x afgeschermd btw.

Snap dat mensen voorzichtig zijn maar niet alles is phishing.

Leuk dat mensen principieel zijn en willen opzeggen maar die gaan van een koude kermis thuiskomen.

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 13-09-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RodeStabilo schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:53:
Ja, alleen heeft ICS geen kantoren waar je naar toe kan gaan.
Maar de meeste banken nu nog wel en die werken met ICS samen dus als je alles bij je bank afhandelt dan zou ICS ook meteen dezelfde data moeten hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:09:
[...]

Maar de meeste banken nu nog wel en die werken met ICS samen dus als je alles bij je bank afhandelt dan zou ICS ook meteen dezelfde data moeten hebben :)
Ik heb cards via VISA zelf, zit geen grootbank tussen. En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RodeStabilo schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:10:
Ik heb cards via VISA zelf, zit geen grootbank tussen. En dan?
Dan ben je een uitzondering en moet je keuzes gaan maken :

- Ermee doorgaan.
- Toch maar wel via een bank alles afsluiten.

:)

Pagina: 1 2 Laatste