In navolging van de bouw van de douglas/veranda en tuin is het nu tijd voor het woonhuis.
Het betreft een 2 onder 1 kap, voormalige boerderij uit 1921, vanmorgen bij de gemeente wat tekeningen opgevraagd qua constructie e.d. voor de architect
blauwdruk van de constructie
:strip_exif()/f/image/lVp5aPbAq1PgDZOmbXdKnzij.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatie van een verbouwing uit '54
:strip_exif()/f/image/0qPwiaeHTVUpjfbvcw1F9Vmd.jpg?f=fotoalbum_large)
Grotendeels nog actueel, op de tekening zie je linksonder de gew. situatie, (destijds dan) nu zijn er geen slaapkamers meer beneden, is het portaal verhuist naar de 'slaapkamer' in het midden, daar is nu ook een wc, de slaapkamer onder de keuken, is bij de keuken aangetrokken.
De woonkamer is nu dus een grote U, en een wand scheid deze van de keuken. Ingang is nu achterom en de voordeur zit opzij,
We hebben een (gepensioneerde) architect gevraagd om met ons te denken, omdat, hoewel ik wel handig ben, niet alles zelf kan/weet en ik achteraf niet voor verassingen wil komen te staan.
boven is nu een onlogische indeling met een knoert van een overloop, (20m2 ofzo) en 2 slaapkamers en badkamer.
Complete verbouwing van boven tot onder met behoud van (waar mogelijk) de oude elementen
Qua eisen is het simpel, een nieuwe badkamer (de huidige is 'op') en een 3e slaapkamer en de trap bij de voordeur
Dit is ook de reden dat we een architect in de hand hebben genomen, want hij krijgt de 'vrije hand' boven, daar mag alles op de schop, met uitzondering van de master bedroom, die ziet er nu zo uit, en willen we zo houden, mogelijk wordt deze ingekort tot het raampje voor de kast.

(qua ruimte, foto's zijn nog van funda van 7jr geleden)
Voor alleen boven is het dus wel redelijk simpel,
*alles er uit, en opnieuw opbouwen
Beneden gaat op de schop als het boven klaar is en dat is wel wat meer werk
* Alle voorzetwanden eruit en opnieuw opbouwen met juiste isolatie,
* Vloer eruit, vloerverwarming overal beneden (uitgraven, EPS erin)
* Trap eruit, nieuwe trap erin op nieuwe locatie
* Nieuwe wc, ergens onder de trap
* Tuindeuren in keuken
* De hal blijft, maar zal kleiner worden,
* Nieuwe keuken
Als optionele eis blijven dakkapellen staan, en een vast trap naar zolder, dit wordt washok/drooghok en hobbykamer.
Bedoeling is dat we gaan starten maart volgend jaar, en het meeste laten we waarschijnlijk doen, de aannemerij en kleine klusjes doe ik zelf + hulp van familie
De architect heeft vanmorgen deze tekeningen ook ontvangen, dus hij is nu aan zet
Ben ik wat vergeten? vraag maar raak
Introductie woonsituatie
Het betreft een 2 onder 1 kap, voormalige boerderij uit 1921, vanmorgen bij de gemeente wat tekeningen opgevraagd qua constructie e.d. voor de architect
blauwdruk van de constructie
:strip_exif()/f/image/lVp5aPbAq1PgDZOmbXdKnzij.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatie van een verbouwing uit '54
:strip_exif()/f/image/0qPwiaeHTVUpjfbvcw1F9Vmd.jpg?f=fotoalbum_large)
Grotendeels nog actueel, op de tekening zie je linksonder de gew. situatie, (destijds dan) nu zijn er geen slaapkamers meer beneden, is het portaal verhuist naar de 'slaapkamer' in het midden, daar is nu ook een wc, de slaapkamer onder de keuken, is bij de keuken aangetrokken.
De woonkamer is nu dus een grote U, en een wand scheid deze van de keuken. Ingang is nu achterom en de voordeur zit opzij,
We hebben een (gepensioneerde) architect gevraagd om met ons te denken, omdat, hoewel ik wel handig ben, niet alles zelf kan/weet en ik achteraf niet voor verassingen wil komen te staan.
boven is nu een onlogische indeling met een knoert van een overloop, (20m2 ofzo) en 2 slaapkamers en badkamer.
De Eisen
Complete verbouwing van boven tot onder met behoud van (waar mogelijk) de oude elementen
Qua eisen is het simpel, een nieuwe badkamer (de huidige is 'op') en een 3e slaapkamer en de trap bij de voordeur
Dit is ook de reden dat we een architect in de hand hebben genomen, want hij krijgt de 'vrije hand' boven, daar mag alles op de schop, met uitzondering van de master bedroom, die ziet er nu zo uit, en willen we zo houden, mogelijk wordt deze ingekort tot het raampje voor de kast.

(qua ruimte, foto's zijn nog van funda van 7jr geleden)
De Verbouwing
Voor alleen boven is het dus wel redelijk simpel,
*alles er uit, en opnieuw opbouwen
Beneden gaat op de schop als het boven klaar is en dat is wel wat meer werk
* Alle voorzetwanden eruit en opnieuw opbouwen met juiste isolatie,
* Vloer eruit, vloerverwarming overal beneden (uitgraven, EPS erin)
* Trap eruit, nieuwe trap erin op nieuwe locatie
* Nieuwe wc, ergens onder de trap
* Tuindeuren in keuken
* De hal blijft, maar zal kleiner worden,
* Nieuwe keuken
Als optionele eis blijven dakkapellen staan, en een vast trap naar zolder, dit wordt washok/drooghok en hobbykamer.
Bedoeling is dat we gaan starten maart volgend jaar, en het meeste laten we waarschijnlijk doen, de aannemerij en kleine klusjes doe ik zelf + hulp van familie
De architect heeft vanmorgen deze tekeningen ook ontvangen, dus hij is nu aan zet
Ben ik wat vergeten? vraag maar raak
Revive the guild!