Random crashes nieuwe build. Hulp met diagnosticeren.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 23:01
paragon schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:00:
Klik eens op compare timings en post daar eens een screen van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3RVgVLceOIfzVqIogFdkYKzfhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rLdJLOQ9BEs6HDXrhPDXg4l1.png?f=fotoalbum_large

De linker timings zijn wat DRAM Calc dus zegt op basis van Taiphoon XMP, maar die negeer ik even.

tRC heb ik nu handmatig in de BIOS op 72 gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door MailMan op 26-07-2020 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:10
Staat niks raars tussen. Wat is de status van de stabiliteit?

[ Voor 27% gewijzigd door paragon op 26-07-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
paragon schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:03:
Staat niks raars tussen. Wat is de status van de stabiliteit?
Up and running vandaag. Al heel wat uurtjes stabiel dus dat is positief, al heeft hij dat ook eerder wel zo lang gedaan. Als het een dag of twee goed blijft dan durf ik echt te zeggen dat er vooruitgang is.

Vooralsnog fingers crossed.

Ik zie wel in de Reliablity Index dat Radeon Software: Host Application twee keer gecrashed is:

Description
Faulting Application Path: C:\Program Files\AMD\CNext\CNext\Radeonsoftware.exe

Problem signature
Problem Event Name: APPCRASH
Application Name: Radeonsoftware.exe
Application Version: 10.1.2.1808
Application Timestamp: 5f0a3208
Fault Module Name: Radeonsoftware.exe
Fault Module Version: 10.1.2.1808
Fault Module Timestamp: 5f0a3208
Exception Code: c0000005
Exception Offset: 000000000021f4b7

Geen idee of dat door RAM issues kan komen of gewoon pech...

[ Voor 41% gewijzigd door MailMan op 26-07-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Uhm... De hele Radeon Adrenalin software wil niet meer opstarten. Ook niet na een reboot...?

Lees op internet dat c0000005 Exception code te maken kan hebben met beschadigd bestand.

Vraag is dan wel, hoe is dat beschadigd geraakt... Ik heb serieus 2 dagen geleden Windows opnieuw geinstalleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-06 09:27
trc op 81 hier nu de hele dag strabiel nog nooit zolang volgehouden....... zou het dan zo simpel zijn?

Over AMD..... 1 van de redenen dat ik heel snel er weer weg gegaan ben is de software van AMD..... maar goed dat is een duur geintje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
JWFpeters schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:35:
trc op 81 hier nu de hele dag strabiel nog nooit zolang volgehouden....... zou het dan zo simpel zijn?

Over AMD..... 1 van de redenen dat ik heel snel er weer weg gegaan ben is de software van AMD..... maar goed dat is een duur geintje ;)
Nou ik krijg heel Adrenalin niet aan de praat. Ook niet na een reinstall van de drivers. Waar slaat dit werkelijk op?

Verkeerd gelezen :P

Reinstall gedaan van de Drivers en het werkt nog steeds niet. Echt....

[ Voor 9% gewijzigd door MailMan op 26-07-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Met DDU oude drivers verwijderd en AMD 20.4.2 geinstalleerd ipv de allernieuwste. Nu opent het wel.

Maar dat de AMD Software ineens totaal niet meer werkt, zonder een computer crash of andere error melding, dat is toch apart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
AMD drivers zijn apart helaas haha ook weinig goeie ervaringen mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
JWFpeters schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:35:

En 81 is gebaseerd op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
MailMan schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:38:
[...]

Nou ik krijg heel Adrenalin niet aan de praat. Ook niet na een reinstall van de drivers. Waar slaat dit werkelijk op?

Verkeerd gelezen :P

Reinstall gedaan van de Drivers en het werkt nog steeds niet. Echt....
Je hebt meerdere timings nog niet lekker staan, tCKE mag dacht ik ook wel op 1. AMD gaat hier volgens mij ook anders mee om. Je bent iig op de juiste weg..

Je kunt als het stabiel is ook een Windows bestandscontrole doen:
rechtsklik windows logo -> open PowerShell admin -> type: sfc /verifyonly of sfc /scannow

Succes, deze jongen gaat z'n oogjes dichtdoen. :Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Iemand die zelfde soort ervaring had.....

Geen idee waar ik de waarde van het geheugen kan vinden officieel? De bios set het met XMP namelijk op AUTO dus wellicht dat daar de kortsluiting ontstaat. Maar goed gek genoeg gaat het nu allemaal goed (afkloppen) verder geen idee wat het doet. Heb er echt totaal geen kaas van gegeten en alles wat ik er over lees en vind gaat me echt de pet te boven 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MailMan
bierschuit schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:19:
[...]

Je hebt meerdere timings nog niet lekker staan, tCKE mag dacht ik ook wel op 1. AMD gaat hier volgens mij ook anders mee om. Je bent iig op de juiste weg..

Je kunt als het stabiel is ook een Windows bestandscontrole doen:
rechtsklik windows logo -> open PowerShell admin -> type: sfc /verifyonly of sfc /scannow

Succes, deze jongen gaat z'n oogjes dichtdoen. :Z
Ik waardeer je advies maar waar blijkt uit dat tCKE niet goed staat? Omdat het niet overeenkomt met de linker kolom timings in DRAM Calc? Volgens @paragon moest ik niet teveel uitgaan van DRAM Calc en was het juist de bedoeling dat ik zoveel mogelijk op Auto liet staan en 8 is wat Asus er van maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paragon
@MailMan dramcalc is een goede leidraad. tCKE op 8 kan geen kwaad al zouden die crucial's idd gewoon op 1 kunnen draaien.

@JWFpeters DOCP aanzetten en dan bijvoorbeeld in dram calculator checken via compare timings, maar als het goed is moet je het ook in het bios kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Nevermind weer een crash. Zette hem vanmorgen aan strart en spel en 5min later reboot....

Ik snap er niks meer van geef het op dan maar geen snel geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
@JWFpeters en wat zijn de exacte settings die je gebruikte?

Misschien heeft ASUS iets verschrikkelijk fout gedaan met hun 550 boordjes maar zeker die Strix-F zou een goed PCB moeten hebben.

AMD en Crucial Balistix doet het namelijk erg goed en specifiek B550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb ook veel issues gehad met een 3600 in een server die altijd bij het starten van een specifieke Docker container instantaan crashte. Compleet onverklaarbaar. Alle componenten vervangen/geisoleerd, maar toen de CPU vervangen werd waren de problemen verholpen. Daarvoor ook van alles met bios settings geprobeerd maar dat hielp niet, daarna waren alle problemen verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
paragon schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:24:
@JWFpeters en wat zijn de exacte settings die je gebruikte?

Misschien heeft ASUS iets verschrikkelijk fout gedaan met hun 550 boordjes maar zeker die Strix-F zou een goed PCB moeten hebben.

AMD en Crucial Balistix doet het namelijk erg goed en specifiek B550
Misschien kan je hier wat mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRf60Nbh5esSCWAptmHPYQAmeEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SimZ1txPBHv8srpOBxeTkfcD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCY2AVzQ_2qAqdUJkNMEWOetZYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lf2d3STh7IXSeAYUt6vtDTNu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVkijGWY_YkO7dKOUdRATUHNCCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApUO7S26j1waONXsdAHJzwMN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ik denk dat we ook nog je Voltages moeten kunnen zien en de instellingen van je geheugen snelheden. Die vind je op de Ai Tweaker tab. Snelheid van je geheugen staat meer bovenin de pagina. Voltages van je geheugen meer in het midden.

Ik probeer trouwens een Memory Benchmark test te doen om te kijken wat de performance is.

MemBench 0.8 (uit DRAM Calc) komt uit op 171.14 seconden voor de Easy test. Geen idee of dat normaal is, want ik zie waardes in een overzicht die tussen 110-120 zitten, maar dat zijn misschien Die-hard overclockers?

https://docs.google.com/s...0rSHVWLkknbfUI/edit#gid=0

[ Voor 13% gewijzigd door MailMan op 27-07-2020 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paragon
Dubbelpost

[ Voor 95% gewijzigd door paragon op 27-07-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
@JWFpeters op hoeveel welke DDR en FCLK snelheid is dat en wat voor stick heb je ook alweer? Overigens kan je ook gewoon screenshots maken in het bios.

@MailMan voor op 3200 is dat al best goed met 2x8GB single rank op niet al te strakke timings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Crucial Ballistix BL8G32C16U4B.M8FE 2x 8GB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6MOdKMjOTRq4b5LvDe_uLk5BzA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fODhBMaSqIZJuOIEG4BlGSr0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Zucht. Hele dag aangestaan. Memtest tot 500% laten lopen. Uren zitten gamen. Start even weer een spel op voor derde keer en spontaan Green Screen en reboot.

Enige wat me opvalt is dat met lagere SOC Voltage het eerder een Green screen is en wat langer duurt voordat er een reboot is. En met hogere SOC Voltage juist een Black screen en meteen reboot.

Wat voor opties heb ik nog... VSOC nog lager dan 1.025, of juist iets hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Dat groene scherm ken ik niet trouwens. GPU al eens in het tweede slot gedaan? Ook wel eens wat over gelezen.

Overigens lees op internet echt zat problemen over AMD 3000 en RAM en het lijkt wel een beetje een grote lotterij zonder zinnige redenen bij de ene wel goed te werken en de andere niet. Bij mijn B450 had ik bijvoorbeeld de XMP problemen niet. Zie het terug bij B450/X570 en B550 wel veel ASUS lijkt het al kijk ik daar ook meer naar dus misschien lijkt het zo. B450 die ik had was een MSI overigens met hetzelfde Corsair geheugen toen. Maar nooit meer MSI wat een rommel is die software van hun wil ik echt niks meer mee te maken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@MailMan Had je ook geen problemen met Adrenalin drivers voor jouw kaart?
En doe tevens eens een windows bestandscontrole via Powershell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
bierschuit schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:19:
@MailMan Had je ook geen problemen met Adrenalin drivers voor jouw kaart?
En doe tevens eens een windows bestandscontrole via Powershell.
Bestandscontrole heb ik gisteren gedaan na die driver crash. Was allemaal OK. Toen DDU en reinstall van wat oudere Adrenalin drivers. Uren gegamed, MemTest gedaan en ook het spel meerdere keren gedaan wat het uiteindelijk liet crashen.

RX 5700 crashes zijn natuurlijk niet zeldzaam, zeker niet een (half) jaar geleden. Maar naar mijn idee ging dat vaker gepaard met BSODs en een melding, of black screen maar geen reboot, en niet gewoon een groen scherm met niets erop.

Zet SOC even op 1.0V en RAM op 1.38V omdat het wel stabieler leek dan eerst.

Maar het houdt een keer op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
XMP uit is bij jou ook geen problemen toch dus dat sluit gpu dan uit en heb dit probleem met zowel een 5700xt als een rtx2070 super

Het is gewoon dat ram en XMP verhaal waar zat over te vinden is maar niemand echt een oplossing voor heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 17:59
Als je XMP uit zet voor een paar dagen (erg irritant omdat je het geheugen optimaal wilt draaien), crashed je pc dan nog steeds? Ik had zelf ook die groene/zwarte schermen. maar dat heeft volgens mij altijd gelegen aan de videokaart drivers en niet met het geheugen. Voornamelijk Youtube in Firefox leek een trigger.

Heb trouwens een AMD Vega64 . Laatste tijd is mijn pc stabiel. Volledig up 2 date en mijn bios settings zijn voornamelijk op AUTO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
mrFoce schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:56:
Als je XMP uit zet voor een paar dagen (erg irritant omdat je het geheugen optimaal wilt draaien), crashed je pc dan nog steeds? Ik had zelf ook die groene/zwarte schermen. maar dat heeft volgens mij altijd gelegen aan de videokaart drivers en niet met het geheugen. Voornamelijk Youtube in Firefox leek een trigger.

Heb trouwens een AMD Vega64 . Laatste tijd is mijn pc stabiel. Volledig up 2 date en mijn bios settings zijn voornamelijk op AUTO.
Zal het eens nog wat langer proberen zonder DOCP maar volgens mij nog nooit een crash gehad zonder.

Die groene/zwarte schermen, waren die ook altijd vrijwel direct met auto reboot? Of bleef je nog wel geluid van een game etc op de achtergrond horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
MailMan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:47:
[...]

Zal het eens nog wat langer proberen zonder DOCP maar volgens mij nog nooit een crash gehad zonder.

Die groene/zwarte schermen, waren die ook altijd vrijwel direct met auto reboot? Of bleef je nog wel geluid van een game etc op de achtergrond horen?
Er was volgens mijn ooit een automatische reboot. Alleen beide schermen die verschillende kleuren waren (b.v., 1 groen en 1 blauw).. Niets in de event log, soms liep het geluid inderdaad nog even door, maar nooit voor lang. De reden dat ik de videokaart gelijk verdenk is dat ik hetzelfde problem had met mijn Intel CPU toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
mrFoce schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:12:
[...]

Er was volgens mijn ooit een automatische reboot. Alleen beide schermen die verschillende kleuren waren (b.v., 1 groen en 1 blauw).. Niets in de event log, soms liep het geluid inderdaad nog even door, maar nooit voor lang. De reden dat ik de videokaart gelijk verdenk is dat ik hetzelfde problem had met mijn Intel CPU toen.
Was er ooit, of nooit een reboot?

Bij mij is het altijd een hard-reset/reboot. Alsof je de stroom schakelaar aan/uit-zet.

Je hoort volgens mij echt 'tok' alsof er een switch wordt omgezet en dan gaat hij weer aan. Als ik op de reset-knop druk van de computer hoor ik dat volgens mij niet. Nu ik dit type twijfel ik of ik die tok alleen bij zwarte schermen hoor of ook bij de groene...

Het zouden ook twee losse issues kunnen zijn. Zwarte schermen door verkeerde RAM settings, en groene schermen door issues met de GPU/drivers...

Maar als dezelfde resets nou ook zouden gebeuren met DOCP, dan zou ik dat los kunnen laten en denken aan andere zaken zoals GPU/Voeding.

Ik heb nog niet 3+ dagen continu zonder DOCP gedraaid, maar de losse 5+ dagen dat ik dat wel deed was er geen crash. Het valt gewoon op dat @JWFpeters een vergelijkbaar/identiek probleem heeft.

Nadat ik vandaag een lagere SOC met hogere DRAM Voltage heb geprobeerd zal ik na een mogelijke crash wel eens wat langer zonder DOCP draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door MailMan op 28-07-2020 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Het enigste wat ik niet heb is dat groene scherm..... maar wat je zegt met die tik etc heb ik ook. Allemaal identiek. Dat kan geen toeval zijn. Wat wel kan is dat je 2 problemen hebt want zoals ik al zei die amd software werkte bij mij ook niet goed en had daar meer reboots mee als nu kon toen eigenlijk niet eens spelen zo erg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
JWFpeters schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:56:
Het enigste wat ik niet heb is dat groene scherm..... maar wat je zegt met die tik etc heb ik ook. Allemaal identiek. Dat kan geen toeval zijn. Wat wel kan is dat je 2 problemen hebt want zoals ik al zei die amd software werkte bij mij ook niet goed en had daar meer reboots mee als nu kon toen eigenlijk niet eens spelen zo erg....
Dat groene scherm is volgens mij exact zoals deze persoon beschrijft: https://www.techpowerup.c...f-death-confusion.261127/

Dus heel misschien zijn het inderdaad twee verschillende issues en is het RAM probleem verholpen met lagere SOC?

We blijven testen en zoeken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Nee heeft niet geholpen helaas bios update afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Nog even een update.

Meerdere dagen DOCP uit: Geen hard-resets meer

Nog een paar tweaks geprobeerd in het geheugen: Hard-resets

Dus het zit echt ergens daarin/hardware die daarmee te maken heeft.

Zelfs m'n 2666mhz Crucial overclocking naar 3000 zorgde voor hard-resets. Dus het lijkt alsof alles boven standaard voor resets zorgt.

Tenslotte viel mij nog iets anders raars op. Je kan in de Asus BIOS in het AI Tweaker tabje naar de DRAM Timings e.d.

Maar, je kan ook naar Advanced -> AMD Overclocking -> En dan DRAM Timings. Daar moeten de Timings in HEX code ingevuld worden.

Waarom zijn er twee manieren om dit te doen...? Las ergens dat de tweede manier direct gelinkt is aan Ryzen Master, maar vond geen uitsluitsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-06 23:31
Inmiddels hier een week stabiel zonder resets. B550-E van Asus met de R5 3600.
Geheugen tussentijds wel gewisseld (al was dat een upgrade van 16 naar 32GB).

Enige wat gedaan is is een kleine undervolt (- offset) op de soc, en power naar extreme ipv standard gezet.

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Wat is dat power wat je bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
JWFpeters schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:05:
Wat is dat power wat je bedoeld?
DiGi VRM naar Extreme gezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrFoce
MailMan schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 08:33:
Nog even een update.

Meerdere dagen DOCP uit: Geen hard-resets meer

Nog een paar tweaks geprobeerd in het geheugen: Hard-resets

Dus het zit echt ergens daarin/hardware die daarmee te maken heeft.

Zelfs m'n 2666mhz Crucial overclocking naar 3000 zorgde voor hard-resets. Dus het lijkt alsof alles boven standaard voor resets zorgt.

Tenslotte viel mij nog iets anders raars op. Je kan in de Asus BIOS in het AI Tweaker tabje naar de DRAM Timings e.d.

Maar, je kan ook naar Advanced -> AMD Overclocking -> En dan DRAM Timings. Daar moeten de Timings in HEX code ingevuld worden.

Waarom zijn er twee manieren om dit te doen...? Las ergens dat de tweede manier direct gelinkt is aan Ryzen Master, maar vond geen uitsluitsel.
toon volledige bericht
Ik zou toch echt ander geheugen proberen. Volgens mij had ik dit al eens gepost, maar zodat je niet terug hoeft te zoeken. Had zelf 2x deze kit besteld: https://www.newegg.ca/g-s...2867?Item=N82E16820232867 .. Dit gaf precies dezelde problemen die jij had. Kreeg het met geen mogelijkheid stabiel. Heb zo'n beetje alles geprobeerd wat ik online kon vinden en het werkte gewoon niet zoals het moet.

Daarna ondanks dat ik behoorlijk klaar was met het merk, toch nog een ander setje geprobeerd: https://www.newegg.ca/g-s...2865?Item=N82E16820232865 en sindsdien draait het zonder problemen.

Er zijn ondertussen wel vershillende bios updates geweest voor mijn 570X-E, maar het andere geheugensetje heeft bij mij toch alle problemen opgelost. Heeft me ~2 weken frustatie opgeleverd en de andere modules terug gestuurd als defect. Geen idee of het een issue was met het geheugen, de bios en of het moederbord, maar alles wees naar het geheugen zelf. Beide setjes stonden op de qualified list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
mrFoce schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:51:
[...]

Ik zou toch echt ander geheugen proberen. Volgens mij had ik dit al eens gepost, maar zodat je niet terug hoeft te zoeken. Had zelf 2x deze kit besteld: https://www.newegg.ca/g-s...2867?Item=N82E16820232867 .. Dit gaf precies dezelde problemen die jij had. Kreeg het met geen mogelijkheid stabiel. Heb zo'n beetje alles geprobeerd wat ik online kon vinden en het werkte gewoon niet zoals het moet.

Daarna ondanks dat ik behoorlijk klaar was met het merk, toch nog een ander setje geprobeerd: https://www.newegg.ca/g-s...2865?Item=N82E16820232865 en sindsdien draait het zonder problemen.

Er zijn ondertussen wel vershillende bios updates geweest voor mijn 570X-E, maar het andere geheugensetje heeft bij mij toch alle problemen opgelost. Heeft me ~2 weken frustatie opgeleverd en de andere modules terug gestuurd als defect. Geen idee of het een issue was met het geheugen, de bios en of het moederbord, maar alles wees naar het geheugen zelf. Beide setjes stonden op de qualified list.
Ik zit inmiddels al aan het 3e setje ;)

Eerste keer G.Skill die op de site van ASUS zelf stond als compatible. Toen een Crucial die niet op de QVL stond maar gewoon betrouwbaar zou moeten zijn aldus anderen hier op het forum.
Daarna een nieuwe Crucial die op de site van Crucial staat als compatible met het moederbord.

Exact dezelfde hard-resets met alle 3 de setjes. Dus zeg maar, welk setje moet ik kopen om het te laten werken....?

Ik ben nog 1 andere weg ingeslagen puur voor het proberen. Ik kwam er namelijk achter dat er twee plekken zijn in de BIOS waarin je Timings/Frequencies etc in kan stellen. Eentje in het AI Tweaker tabje, en eentje onder Advanced -> AMD Overclocking.
Die laatste schijnt onderdeel te zijn van AMD AGESA en is niet uit een BIOS te verwijderen. Daar moet je timings overigens ook in Hexadecimalen invullen.

Ik las dat Ryzen Master ook de AGESA settings gebruikt en niet de andere ASUS BIOS settings. Toen voor de grap Ryzen Master geïnstalleerd en het geheugen ingesteld op 3200 met bijbehorende timings.
Dat doet het nu een dag goed zonder crashes. Te kort om te zeggen dat het opgelost is, maar wel wonderbaarlijk. Mede omdat ik het voltage nog op stock heb staan (1.2V ipv 1.35V), want Ryzen Master leest die settings op het moment niet goed uit (staat 0V) dus instellen gaat ook niet via die software.

Ik verwacht eigenlijk een crash vandaag of morgen, maar ik zal het laten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrFoce
MailMan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

Ik zit inmiddels al aan het 3e setje ;)

Eerste keer G.Skill die op de site van ASUS zelf stond als compatible. Toen een Crucial die niet op de QVL stond maar gewoon betrouwbaar zou moeten zijn aldus anderen hier op het forum.
Daarna een nieuwe Crucial die op de site van Crucial staat als compatible met het moederbord.

Exact dezelfde hard-resets met alle 3 de setjes. Dus zeg maar, welk setje moet ik kopen om het te laten werken....?

Ik ben nog 1 andere weg ingeslagen puur voor het proberen. Ik kwam er namelijk achter dat er twee plekken zijn in de BIOS waarin je Timings/Frequencies etc in kan stellen. Eentje in het AI Tweaker tabje, en eentje onder Advanced -> AMD Overclocking.
Die laatste schijnt onderdeel te zijn van AMD AGESA en is niet uit een BIOS te verwijderen. Daar moet je timings overigens ook in Hexadecimalen invullen.

Ik las dat Ryzen Master ook de AGESA settings gebruikt en niet de andere ASUS BIOS settings. Toen voor de grap Ryzen Master geïnstalleerd en het geheugen ingesteld op 3200 met bijbehorende timings.
Dat doet het nu een dag goed zonder crashes. Te kort om te zeggen dat het opgelost is, maar wel wonderbaarlijk. Mede omdat ik het voltage nog op stock heb staan (1.2V ipv 1.35V), want Ryzen Master leest die settings op het moment niet goed uit (staat 0V) dus instellen gaat ook niet via die software.

Ik verwacht eigenlijk een crash vandaag of morgen, maar ik zal het laten weten.
toon volledige bericht
Fingers crossed. Weet trouwens niet of je een gamer bent, maar met Call of Duty warzone kreeg ik meestal binnen een uur een crash met het 'foute' geheugen . Het irritante was dat het ook een keer 4 uur lang heeft gewerkt en ik toen dacht, eindelijk stabiel. Maar nee :'(

Hoop dat ASUS snel een nieuwe bios uitbrengt die hopelijk iets meer stabiliteit geeft. Aangeziien je 3 setjes geprobeerd heb zou ik zelf ook niet meer weten hoe en wat. Alles zou min of meer op auto en DOCP moeten werken.

Dit zijn mijn settings trouwens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9Z6NEKn0Znb-QiZgXTUba0iHa4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l5tPkwnZh6DAaPrt5lQ6WYL7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Nou nu speciaal Ryzen GSkill geheugen van de lijst gepakt en wederom crash sla mij maar dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
JWFpeters schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:01:
Nou nu speciaal Ryzen GSkill geheugen van de lijst gepakt en wederom crash sla mij maar dood.
Welk geheugen heb je aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
JWFpeters schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:41:
G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX
Probeer eens wat van mijn settings. Het enige wat ik nog weet van mijn 2x8GB sticks (b-die) is dat procODT volgens mij op 53 Ohm stond.
Misschien even wat spelen met termination/clock drive strength waarden etc..
SoC voltage kan je op 1.050 zetten, VDDP laag houden, bij een te laag getal boot je systeem niet op. Hij zal er wel van herstellen na een aantal maal proberen. Dit had ik bij 0.700 en ik heb hem op 0.800 stabiel. Zet hem eens op 0.800 of 0.855.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMl7SbksEXFSOJUYRcUvauPtKmc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sI77gubiU0wzCwoE4K79itvu.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit zijn settings voor Hynix DJR 2x16GB 3600C16 , maar het scheelt niet veel van mijn 2x8GB G.Skill B-die 3600C15 kit. (Die overigens door GearDownMode alleen Cas 14 of 16 pakt, oneven getallen werken niet bij Cas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ik heb verder zitten experimenteren met Ryzen Master maar het volgende gekke viel mij op:

Tussen 2666, 3200 en 3600mhz (zelfde timings overigens) zie ik eigenlijk 0 performance verschil in PUBG, Assetto Corsa Competizione, Heaven Benchmark of Cinebench...

Alleen bij AIDA64 zie ik een snellere read en lagere latency bij hogere Mhz.

Ik dacht dat 3200 of 3600 toch zeker een verbetering moest zijn op 2666?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Zoveel zelf invoeren dat gaat me echt boven het hoofd heb daar totaal geen verstand van.

Heb nu 3 setjes geprobeerd en baal er ontzettend van. Ga voor zekerheid alle bios versies met dit geheugen proberen en daarna ben ik er wel klaar mee (wat dat ook mag zijn) moet naar mijn idee gewoon werken maar Asus schuilt zich achter het feit dat een overclock (dus docp) geen garantie is.

Ofwel je betaald voor 3200 maar het draait het gewoon niet en dus had je beter goedkoper 2400 kunnen kopen en dat irriteert me hier nou zo aan. De verschillen in performance vind ik allemaal niet zo schokkend het principe dat je als consument op deze manier naar mijn idee een beetje genaaid wordt gaat me wat te ver.

Moederbord van 200,- en ram van 110,- en het draait gewoon niet. Ja helemaal stock geen probleem dus zegt ASUS niks aan de hand..... dat inmiddels er aardig wat meldingen zijn vinden ze blijkbaar niet zo schokkend vind het ook raar dat grote Youtubers hier zo stil over zijn want lees toch een hoop zelfde problemen met allerlei types moederborden die vergelijkbaar zijn en allemaal met docp te maken hebben. Voornamelijk Asus lijkt hier trouwens het meeste boven te komen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paragon
MailMan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:08:
Ik heb verder zitten experimenteren met Ryzen Master maar het volgende gekke viel mij op:

Tussen 2666, 3200 en 3600mhz (zelfde timings overigens) zie ik eigenlijk 0 performance verschil in PUBG, Assetto Corsa Competizione, Heaven Benchmark of Cinebench...

Alleen bij AIDA64 zie ik een snellere read en lagere latency bij hogere Mhz.

Ik dacht dat 3200 of 3600 toch zeker een verbetering moest zijn op 2666?
FCLK ook aangepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
Yep. Loopt 1:1 (1800mhz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ok nu een 60Sec test gedaan met een replay in PUBG en dan zie ik wel 5-10% verschil tussen 2666 en 3200. Gek dat dat daar nu wel zichtbaar is maar niet met Heaven benchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
het ligt er natuurlijk aan waar de bottleneck zit. Shadow of the tombraider is overigens gevoelig voor sneller geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Pfff the plot thickens...

PC crasht nu consequent binnen 5 minuten in Unigine Heaven benchmark. Zwart scherm, maar geen harde reset.

Dat is met DOCP uit. Geen memory overclock. Geen GPU overclock. Geen CPU overclock.

Temperaturen (Max) voor de crash:
CPU: 50
GPU: 72
GPU Memory: 82
GPU Hot Spot/Junction: 97

Begin maar even opnieuw met diagnosticeren.

Iemand tips...?

[ Voor 14% gewijzigd door MailMan op 04-08-2020 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
Voeding? Je temps zijn in orde zo te zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Het is nu wel een ander soort crash vermoed ook wel een gpu ding bij jou. Met mijn 5700XT had ik veel vergelijkbare problemen die weg zijn gegaan nadat ik naar RTX ging....

Dit is wel iets naast je ram zo lijk het.

Wat ram betreft ben een bios versie terug gegaan met het nieuwe ram en vooralsnog weer hele dag probleemloos maar we juigen nog even niet te vroeg. Bij een hoop mensen lijken de problemen pas gekomen te zijn bij 0805 dus heb goede hoop niet gezien de andere ram sticks.... maar goed dat heb ik vaker gehad....... :|

[ Voor 51% gewijzigd door JWFpeters op 04-08-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
DutchCrownNL schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:17:
Voeding? Je temps zijn in orde zo te zien
Splinternieuwe Corsair voeding. Maar het kan natuurlijk altijd.

Alleen is het soort crash anders dan eerst. De DOCP crashes waren alsof iemand stroom eraf schakelde en nu is het soms een zwart scherm, soms een crash naar desktop van Heaven.

Ik downgrade even GPU drivers.

Stuur denk ik de hele PC op naar een bedrijf over een maand. Want dit is echt vermoeiend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Downgrade hielp niet.

Wat wel lijkt te helpen is Undervolten / Max GPU Fan speed.

Ik vind het maar bizar. Je koopt gewoon een product dat op default settings dus niet stabiel is?

Nou, zelfs Undervolten helpt niet 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door MailMan op 04-08-2020 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrFoce
Als je je bios reset en daarna in windows /sfc scannow draait, vind het dan fouten?
Heb zo'n idee dat door al die crashes iets in je installatie corrupt is geraakt.

Hoop dat je toevallig ergens een nvidia kaart vandaan kan toveren om in ieder geval je gpu uit te sluiten. Of anders een andere gpu (niet de 5700 serie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
mrFoce schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 04:32:
Als je je bios reset en daarna in windows /sfc scannow draait, vind het dan fouten?
Heb zo'n idee dat door al die crashes iets in je installatie corrupt is geraakt.

Hoop dat je toevallig ergens een nvidia kaart vandaan kan toveren om in ieder geval je gpu uit te sluiten. Of anders een andere gpu (niet de 5700 serie).
Gisteren toevallig al uitgevoerd omdat ik hetzelfde dacht, maar geen fouten gevonden.

Helaas geen andere onderdelen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Het gebeurt gek genoeg niet in Furmark, terwijl je zou denken dat die net zo belastend is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@MailMan
Furmark = zoals ze in het Engels zeggen een Power Virus. Onrealistische belasting om maximale stroom te trekken en hitte te creëren. Is dus puur GPU belasting.

Heaven is een DirectX 11 demo/benchmark dat ook zo goed als alleen puur GPU belasting is, maar dan in een realistische belasting.

Spellen zoals PubG is veel meer belasting van je CPU ervan uitgaande dat je 1920x1080 speelt. Zoalng je GPU nog adem heeft kan de CPU al dan niet samenwerking met snellere RAM settings nog extra frames pushen naar de GPU om te renderen. Vooral de laag percentage frames zullen iets opgekrikt zijn.

Dan heb je ook nog spellen die, hoe mild ook, AVX instructies verwerken zoals Battlefield 5. Dit spel vraagt veel van alles. CPU, RAM en GPU. Op Full HD that is.

Bij intense games waarbij het hele systeem hard aan het werk moet wordt tegelijk ook het hele systeem warm. En niet één onderdeel. Als alles warm wordt wordt elk onderdeel óók nog eens warmer dan dat je het afzonderlijk getest hebt omdat er nu omgevingswarmte bij komt kijken.

Je kunt eventueel Asus RealBench eens een aantal uur draaien: https://www.techspot.com/downloads/7050-asus-realbench.html

Op een gegeven moment moet je stoppen en een knoop doorhakken. Ik weet niet wat ik zou doen als ik jou was, maar ik neig naar een RMA van CPU vanwege twijfels aan de memory controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Hier systeem nu stabiel op 3200mhz inmiddels al 2 intensieve dagen iets wat nog nooit gelukt is.....

Nieuwe setje ram wat in de lijst staat van Asus en dan bios een versie omlaag en geen problemen meer.... nieuwe bios versie wel crashes.

Zijn trouwens nieuwe amd drivers zag ik.

[ Voor 8% gewijzigd door JWFpeters op 05-08-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Mozes kriebel zeg.

ASUS komt uit met nieuwe BIOS. Installeer nieuwe BIOS. Alles naar stock/default gezet (CMOS reset)

3DMark crash na 5 min (werkte tot gisteren nog prima)
Heaven Benchmark crasht na 2 min

Dan maar weer BIOS downgraden. Melding: "selected file is not a proper bios"

Kan dus niet Downgraden nu. Lekker hoor. Wat een gezeur met ASUS.

Ja ik ben van plan de pc op te sturen om te laten checken, maar ik had de hoop dat een BIOS upgrade voor stability zou zorgen. Helaas.

[ Voor 21% gewijzigd door MailMan op 07-08-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
MailMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:15:
Mozes kriebel zeg.

ASUS komt uit met nieuwe BIOS. Installeer nieuwe BIOS. Alles naar stock/default gezet (CMOS reset)

Ja ik ben van plan de pc op te sturen om te laten checken, maar ik had de hoop dat een BIOS upgrade voor stability zou zorgen. Helaas.
Heb je het BIOS bestand laten hernoemen via de tool? Misschien is dat de reden waarom hij niet wilt downgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ik heb nooit een Tool daarvoor gebruikt, ookal stond in de Manual dat je hem moest renamen. Ging voorheen altijd goed en kon daarmee ook downgraden.

Maar wel of niet renamen maakt niet uit.

USB al opnieuw geformat en BIOS ook opnieuw gedownload. Geen verschil.

3DMark doet de run nu wel goed nadat ik de PC van zolder naar beneden heb gehaald. Misschien toch wat te heet daar ondanks dat de temps van de sensor niet erg hoog lijken te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
MailMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:43:
Ik heb nooit een Tool daarvoor gebruikt, ookal stond in de Manual dat je hem moest renamen. Ging voorheen altijd goed en kon daarmee ook downgraden.

Maar wel of niet renamen maakt niet uit.

USB al opnieuw geformat en BIOS ook opnieuw gedownload. Geen verschil.

3DMark doet de run nu wel goed nadat ik de PC van zolder naar beneden heb gehaald. Misschien toch wat te heet daar ondanks dat de temps van de sensor niet erg hoog lijken te zijn.
Ja temperatuur kan wel een dingetje zijn nu, weet niet hoe warm het bij jou in huis (zolder) is, maar bij mij is het inmiddels 31 graden in huis, en merk (lees=hoor) dat mijn fans al sneller draaien dan normaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
DutchCrownNL schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

Ja temperatuur kan wel een dingetje zijn nu, weet niet hoe warm het bij jou in huis (zolder) is, maar bij mij is het inmiddels 31 graden in huis, en merk (lees=hoor) dat mijn fans al sneller draaien dan normaal :+
Zou me niet verbazen als het 35-40 graden is :P

Dus, hitte zou een ding kunnen zijn die in ieder geval de 3DMark crashes veroorzaken.

Dat wordt betere fans uitzoeken denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
MailMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:15:
Mozes kriebel zeg.

Zulk soort BIOS's kan je dan alleen met een BIOS flashback doen. Zit dat op jouw mobo? Een usb stick erin met je hernoemde BIOS bestand en dan het knopje achter op je I/O shield indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Staan de fans goed ingesteld in de bios?

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
bierschuit schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:12:
[...]

Zulk soort BIOS's kan je dan alleen met een BIOS flashback doen. Zit dat op jouw mobo? Een usb stick erin met je hernoemde BIOS bestand en dan het knopje achter op je I/O shield indrukken.
Nee heeft geen Flashback knop... Maar bij de vorige BIOS'n kreeg ik die melding niet.
Quacka schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:13:
Staan de fans goed ingesteld in de bios?
Wat is goed? De 2 front fans zijn niet regelbaar en staan op full speed. De CPU en rear fan heb ik handmatig op max ingesteld om te kijken of het uitmaakt.

De GPU had ik -5% power gedaan en 100% fan speed. Maar dat maakte allemaal niet uit.

Misschien dat er toch 1 component op het moederbord te heet wordt waar onvoldoende ventilatie is? Duurdere moederbord hebben natuurlijk betere koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Heb nog 2 extra case fans bijbesteld zodat er voorin over de hele hoogte fans zitten en er bovenop ook nog 1 als exhaust bij kan.

De crashes die ik de laatste tijd ervaar zijn dus ook anders dan in het begin. Niet meer die harde-reset en automatische reboot. Maar een groen scherm en soms alleen eruit knallen van de display driver. Dat lijkt meer AMD 5700XT kwaaltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quacka
Weet niet ik herken er niets van.
Het kan echt van alles zijn.
Ergens in je hardware iets wat niet goed werkt.
De voeding zit ik ook aan te denken. N

In theorie is het prima pc, dus er moet iets zijn wat niet helemaal draait zoals het moet. Een defectje ergens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
MailMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:40:
Heb nog 2 extra case fans bijbesteld zodat er voorin over de hele hoogte fans zitten en er bovenop ook nog 1 als exhaust bij kan.

De crashes die ik de laatste tijd ervaar zijn dus ook anders dan in het begin. Niet meer die harde-reset en automatische reboot. Maar een groen scherm en soms alleen eruit knallen van de display driver. Dat lijkt meer AMD 5700XT kwaaltje.
Ik weet van mijn oude (overleden) R9 380 kaartje dat die ook spontaan het beeld liet bevriezen, weliswaar geen groen scherm maar beeld bleef staan, geluid liep net als het systeem vast.
Van alles geprobeerd niets hielp, uiteindelijk vervangen door een andere kaart en probleem nooit meer terug gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
De harde resets lijken echt verleden tijd. Zit nu nog met crashend Adrenalin Software en zwarte schermen tijdens benchmarks b.v. dus ben wat met drivers aan het experimenteren.

Wat ik mij afvroeg. Asus heeft bij Drivers -> VGA: AMD Graphics Drivers staan

https://www.asus.com/us/M...-WI-FI/HelpDesk_Download/

Wat zijn dit voor drivers? Ik dacht dat dit AMD Adrenalin drivers waren voor m'n 5700XT, maar de driver versie is voor mij onbekend (27.20.1001.15001) en als de installatie afgelopen is is de videokaart ook nog niet goed geïnstalleerd (nog steeds default windows display driver).

Toen bedacht ik me ook dat het nergens op slaat dat Asus VGA drivers levert, want hoe weten zij nou welke GPU de gebruiker heeft?

Dus is mijn vraag. Wat zijn dit voor (APU) drivers en moet ik deze wel of niet installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:21
MailMan schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:07:
De harde resets lijken echt verleden tijd. Zit nu nog met crashend Adrenalin Software en zwarte schermen tijdens benchmarks b.v. dus ben wat met drivers aan het experimenteren.

Wat ik mij afvroeg. Asus heeft bij Drivers -> VGA: AMD Graphics Drivers staan

https://www.asus.com/us/M...-WI-FI/HelpDesk_Download/

Wat zijn dit voor drivers? Ik dacht dat dit AMD Adrenalin drivers waren voor m'n 5700XT, maar de driver versie is voor mij onbekend (27.20.1001.15001) en als de installatie afgelopen is is de videokaart ook nog niet goed geïnstalleerd (nog steeds default windows display driver).

Toen bedacht ik me ook dat het nergens op slaat dat Asus VGA drivers levert, want hoe weten zij nou welke GPU de gebruiker heeft?

Dus is mijn vraag. Wat zijn dit voor (APU) drivers en moet ik deze wel of niet installeren?
Die drivers zijn voor systemen met een AMD APU, dus een Ryzen xxxxG. Aangezien jij die niet hebt moet je deze drivers dus niet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Mogelijk weer stapje verder.

PC op zolder: Geen harde-resets meer, wel driver crash/black screen of green screen bij 3DMark en soms bij gamen.

PC in de woonkamer: 3DMark net 2x 20 stress test laten lopen en niets aan de hand.

Mijn eerste idee is dan temperatuur, omdat het op zolder een stuk warmer is. Alleen laten de sensoren geen extreme dingen zien voor zover ik weet? En als ik in OCCT maximale belasting test wordt alles heter dan bij 3DMark maar is er geen crash.

Vind overigens wel dat de RX5700 maar weinig ruimte heeft om koele lucht aan te zuigen. Er zit 1 slot onder vrij in de Cooler Master NR400 case. En dan kan hij toch ook warme exhaust lucht van buiten de case weer in zuigen via die vrije slot?
Ik twijfel nog wel over deze optie want ik zou denken dat bij oververhitting de CPU/GPU gewoon gaan down-throttlen ipv crashen? Of het is niet de CPU/GPU die oververhit raakt maar het moederbord.

Optie twee: gare aarde/elektra op zolder. Er zat een verlengkabel tussen de PC en de wandcontactdoos (en nog een gare splitter...). Zowel die verlengkabel als de kabel in de wandcontactdoos zagen er niet helemaal fris meer uit bij nadere inspectie. Beneden meteen in de wandcontactdoos gedrukt.

Bij deze optie denk ik dan weer: Waarom zou hij dan bijna elke keer op hetzelfde moment crashen in 3DMark? Dat is bij (te) hoge temperatuur makkelijker voor te stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door MailMan op 10-08-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Hmm nu toch crashes zowel op begane grond als op zolder.

Wat opvalt is dat de PC alleen crasht bij Time Spy Graphics Test 2. De andere Time Spy testen kan ik dus prima loopen zonder een crash. Ook op zolder in de hitte.

Maar 1 of 2x Graphics Test 2 en boem groen scherm. Net als bij Unigine Heaven overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
Heb je een vloer/bureau ventilator binnen handbereik?
Zet die eens naast je kast gericht op de GPU (wel kast open doen uiteraard :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
DutchCrownNL schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:40:
Heb je een vloer/bureau ventilator binnen handbereik?
Zet die eens naast je kast gericht op de GPU (wel kast open doen uiteraard :+ )
Zojuist na een complete fresh install TimeSpy gedraaid met een sterke ventilator op de case gericht (op een hoek). Misschien dat hij een paar minuten langer goed draaide, maar alsnog een groen scherm.

Apart hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
Lijkt me dan wel echt iets met de GPU te maken te hebben.
Heb je ergens een ander (Nvidia) kaartje (te leen) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
DutchCrownNL schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:47:
Lijkt me dan wel echt iets met de GPU te maken te hebben.
Heb je ergens een ander (Nvidia) kaartje (te leen) ?
Ik zelf niet. Probeer met iemand af te spreken in de buurt om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Time Spy test 2 is vooral GDDR. Dus GPU Memory intensief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
bierschuit schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:01:
Time Spy test 2 is vooral GDDR. Dus GPU Memory intensief.
Bingo!

Net via OCCT de MEMtest voor GPU gedraaid en hij crasht na een paar minuten. Kan dat ook herhalen.

Wordt een RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lR0dSfj-BwQCBCxwBEHbm4tgnsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eATSrOB2nq87PsMo2WZ2ucwl.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een lijdensweg was dit zeg. Hahaha

Toch zeker 20-30 uur ingestopt doordat het twee verschillende issues waren (vermoed ik). Eerst het DOCP gedoe en toen nog dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Trouwens, kan ik er wel vanuit gaan dat GPU memory errors echt komen door een defecte GPU, en niet door b.v. het moederbord of de CPU die gekke dingen doen?

Of is dat gevalletje van: Theoretisch gezien kan het aan wat anders liggen dan de GPU maar 95% kans dat het de GPU is? :)

[ Voor 28% gewijzigd door MailMan op 10-08-2020 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
MailMan schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:06:
Trouwens, kan ik er wel vanuit gaan dat GPU memory errors echt komen door een defecte GPU, en niet door b.v. het moederbord of de CPU die gekke dingen doen?

Of is dat gevalletje van: Theoretisch gezien kan het aan wat anders liggen dan de GPU maar 95% kans dat het de GPU is? :)
Ik denk dat je met het laatste goed zit, om dat zeker te weten zou je een ander kaartje erin moeten stoppen en dezelfde test herhalen. Als die doorloopt zonder enige fout weet je het probleem :)

En inderdaad, heeft ff wat tijd gekost maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
DutchCrownNL schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:14:
[...]

Ik denk dat je met het laatste goed zit, om dat zeker te weten zou je een ander kaartje erin moeten stoppen en dezelfde test herhalen. Als die doorloopt zonder enige fout weet je het probleem :)

En inderdaad, heeft ff wat tijd gekost maar dan heb je ook wat.
Als het goed is vanavond een GTX 1080 te leen om mee te proberen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MailMan
Net een uur lang 3DMark Graphics Test 2 laten lopen zonder crash met de GTX 1080 :)

Lijkt me duidelijke uitkomst.

Overigens voelde de GTX 1080 gek genoeg soepeler in PUBG dan de 5700XT. Terwijl de framerate iets lager is. Alsof v-sync aanstond terwijl dat niet zo was. Monitor support ook geen GSync of Freesync trouwens.

Kan een illusie zijn natuurlijk, of de memory errors speelden toch ook een rol daarin. Of NVidia doet iets met de drivers.

De 1080 is ook een stuk stiller. Heb hem nog niet boven de case fans horen uitkomen en dat was met de 5700XT wel anders.

Wel benieuwd hoe dat voor een nieuwe goed werkend 5700XT is.

[ Voor 76% gewijzigd door MailMan op 11-08-2020 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
Gelukkig heb je nu antwoord, laat je weten hoe het afloopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paragon
Voor de grap ook DOCP geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 19:07
.

verkeerde topic! :X

[ Voor 99% gewijzigd door MonkeyJohn op 11-08-2020 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
paragon schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:21:
Voor de grap ook DOCP geprobeerd?
DOCP doet het nu prima :) volgens mij was dat een ongerelateerde issue en is het met een BIOS update gefixt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Opgestuurd naar leverancier

Daar crasht hij niet....

Hoe is dat nou mogelijk? Hier draait alles nu prima met een 1080 GTX erin. Lees op internet ook mensen met zelfde soort symptomen en daar was de VRM kapot.

Er zijn ook zat builds te vinden met dezelfde Mobo, Kaart en CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
MailMan schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:55:
Opgestuurd naar leverancier

Daar crasht hij niet....

Hoe is dat nou mogelijk? Hier draait alles nu prima met een 1080 GTX erin. Lees op internet ook mensen met zelfde soort symptomen en daar was de VRM kapot.

Er zijn ook zat builds te vinden met dezelfde Mobo, Kaart en CPU?
Misschien testen ze met andere hardware waardoor het probleem niet aanwezig is?
Mijn PRIME X470-Pro die terug was gekomen heeft ook even goed gewerkt na de firmware update, maar heeft nu toch weer issues (extreem lange bios boot-tijd), dus die gaat ook weer retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
DutchCrownNL schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:03:
[...]

Misschien testen ze met andere hardware waardoor het probleem niet aanwezig is?
Mijn PRIME X470-Pro die terug was gekomen heeft ook even goed gewerkt na de firmware update, maar heeft nu toch weer issues (extreem lange bios boot-tijd), dus die gaat ook weer retour.
Het is zeker niet identieke hardware waarmee ze getest hebben (B450 bordje denk ik), maar ik zie op internet genoeg mensen met een Asus Prime B550, Ryzen 5 3600 en Sapphire 5700XT build.

Wat kan nou voor GPU Ram errors zorgen als het niet de videokaart is...? Kan de voeding dat nog zijn of toch eerder Mobo/GPU?

En wel apart dat het met een GTX1080 prima gaat?

[ Voor 18% gewijzigd door MailMan op 14-08-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Hoe lang testen ze daar?
Bij jou deed de videokaart het ook, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Langer dan ik.

Wat bedoel je met deed het?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MailMan
Waarschijnlijk toch GPU!!

Ben naar leverancier gereden en daar oude 5700XT en een nieuwe in het systeem gehad. Oude crashte snel in die van mij en een nieuwe niet. De nieuwe had ook veel minder fan noise (lagere snelheid), dus er was hardwarematig toch echt een verschil.

Reden dat mijn oude niet crashte in hun pc was mogelijk combi van grote case maar vooral slome cpu die GPU bottleneckt en daardoor niet resulteerde in memory errors/crashes :)

Ga thuis nog langer testen maar m’n gevoel zegt dat het nu goed is...! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quacka
Wel de meest efficiënte manier van testen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@MailMan Gelukkig dat je dan erheen bent geweest. De meeste mensen kunnen dat niet. Het is wel zorgelijk dat ze de GPU niet volledig belast hebben tijdens de tests die zij hanteren.

Heb je goed gedaan! Hopelijk doen ze wat met dat puntje van aandacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
Bij deze even nog een definitieve afsluiting:

Alles is stabiel :) Nieuwe GPU was de oplossing.

Draai nu 4.3/4.25Ghz @ 1.3V (per CCX overclock) op Ryzen 5 3600
DDR4 op 3600CL16
GPU op 2050mhz @ 1085mv en 1800mhz VRAM

9700 3DMark TimeSpy score, dus ik ben tevreden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
MailMan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:26:
Bij deze even nog een definitieve afsluiting:

Alles is stabiel :) Nieuwe GPU was de oplossing.

Draai nu 4.3/4.25Ghz @ 1.3V (per CCX overclock) op Ryzen 5 3600
DDR4 op 3600CL16
GPU op 2050mhz @ 1085mv en 1800mhz VRAM

9700 3DMark TimeSpy score, dus ik ben tevreden!
Fijn om te horen! Hier ook alles stabiel met een B550 Tomahawk bordje (oude X470 was dood).
Lichte undervolt op de R5 3600, verder nog weinig mee gedaan :D

Pagina: 1 2 3 Laatste