Random crashes nieuwe build. Hulp met diagnosticeren.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 23:15
paragon schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:17:
HWiNFO64 opstarten -> sensors only en dan onder CPU ....... Enhanced. Staat bij mij in de 3de colom.

In je bios zou je onder Advanced\Onboard Devices Configuration PCIEX16_1 Mode op GEN 3 kunnen zetten en anders je soc voltage net boven de 1.1
Ik heb dus het idee dat SOC 1.1 te hoog is voor mijn bord. Dat is waar het DOCP profiel hem op zet en dan krijg ik die reboots. Met 1.05-1.085 heb ik dat nog niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 22:01
Het ging erom dat je dan automatisch op GEN3 zit en misschien dus geen reboots hebt en dan wel het "juiste" SOC voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
paragon schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:18:
Het ging erom dat je dan automatisch op GEN3 zit en misschien dus geen reboots hebt en dan wel het "juiste" SOC voltage.
Ik volg het niet? Waarom zou ik de SOC boven de 1.1 willen zetten als deze dan crasht? Als ik eronder blijf is er ook geen issue dat GEN4 naar GEN3 wordt gezet?

Ik heb denk ik liever SOC iets lager dan 1.1 en GEN4, dan andersom. GEN3 kost volgens mij ook ietsje performance.

Advies van DRAM Calc is ook SOC V min 0.975, max 1.05. Al moet ik er wel bij zeggen dat dat niet voor B550 moederborden hoeft te gelden want die optie is er nog niet in DRAM Calc.

[ Voor 27% gewijzigd door MailMan op 19-07-2020 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paragon
GEN3 zal je denk ik geen performance kosten. Een RTX2080Ti wordt er namelijk ook niet door beperkt. Maar het zou dus kunnen dat die met een SOC van iets boven de 1.1 niet crashed. 1 manier om erachter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Volgens mij heb ik nu al twee dagen geen Hard-reset gehad met SOC Voltage op 1.05 ipv op 1.1V.

Verder staat in DIGI+ VRM alles op Extreme en DRAM Voltage op 1.36. Standaard DOCP timings van 16-18-18-18-36 met het Crucial Ram en dat lijkt nu allemaal redelijk stabiel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-06 09:55
Ik volg dit draadje al even, en heb hier ook het probleem met een Asus B550-E i.c.m een R5 3600 dat hij zo nu en dan spontaan uitvalt en herstart, dit met Corsair en G.Skill Royal-Z stickjes.

Begrijp ik goed dat je een kleine undervolt op je cpu hebt gedaan en jij daarmee stabiel is?
Hier valt hij namelijk soms uit in idle stand (enkel bureaublad weergave), terwijl een cinebench loop van 30 min zonder problemen doorloopt 8)7

Temps zijn in orde, komt niet boven de 70 uit onder full-load.

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
DutchCrownNL schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:05:
Ik volg dit draadje al even, en heb hier ook het probleem met een Asus B550-E i.c.m een R5 3600 dat hij zo nu en dan spontaan uitvalt en herstart, dit met Corsair en G.Skill Royal-Z stickjes.

Begrijp ik goed dat je een kleine undervolt op je cpu hebt gedaan en jij daarmee stabiel is?
Hier valt hij namelijk soms uit in idle stand (enkel bureaublad weergave), terwijl een cinebench loop van 30 min zonder problemen doorloopt 8)7

Temps zijn in orde, komt niet boven de 70 uit onder full-load.
Klinkt bekent!

Beide RAM sticks apart getest?

Heb je een BIOS update gedaan?

SOC Voltage is wat anders dan direct CPU Voltage maar wel onderdeel van de CPU (het is ook relatief nieuw voor mij). Heeft o.a. met de Memory Controller functie van de CPU te maken.

Ik ben gewoon gaan experimenteren met DRAM Calculator en moest denken aan de melding in de BIOS dat een hogere SOC Voltage voor instabiliteit kan zorgen.

Laat maar weten als je meer info wil dan deel ik precies wat ik gedaan heb. Geen garanties dat het voor je werkt, maar bij lijkt het de goede kant op te gaan. Al durf ik dat pas zeker te zeggen als het de hele week goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
MailMan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:11:
[...]

Klinkt herkenbaar!

Heb je een BIOS update gedaan?

SOC Voltage is wat anders dan direct CPU Voltage maar wel onderdeel van de CPU (het is ook relatief nieuw voor mij). Heeft o.a. met de Memory Controller functie van de CPU te maken.

Ik ben gewoon gaan experimenteren met DRAM Calculator en moest denken aan de melding in de BIOS dat een hogere SOC Voltage voor instabiliteit kan zorgen.

Laat maar weten als je meer info wil dan deel ik precies wat ik gedaan heb. Geen garanties dat het voor je werkt, maar bij lijkt het de goede kant op te gaan. Al durf ik dat pas zeker te zeggen als het de hele week goed gaat.
Ja laatste bios staat erop en ook van beide geheugen kits 1 stickje getest, maakte geen verschil. Beide hebben overigens samsung chips voor wat het waard is.

Sterker nog, na inbouwen direct een clean install van W10 Pro gedaan. 1e lockup begon na installeren audio drivers, vervolgens een hele rits applicaties kunnen installeren zonder problemen, waarna een 2e lockup (en 3e) gebeurde op het bureaublad. (3e was na herstart van de 2e)

Lockup = uitvallen en automatisch rebooten btw.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchCrownNL op 21-07-2020 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
DutchCrownNL schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:14:
[...]

Ja laatste bios staat erop en ook van beide geheugen kits 1 stickje getest, maakte geen verschil. Beide hebben overigens samsung chips voor wat het waard is.

Sterker nog, na inbouwen direct een clean install van W10 Pro gedaan. 1e lockup begon na installeren audio drivers, vervolgens een hele rits applicaties kunnen installeren zonder problemen, waarna een 2e lockup (en 3e) gebeurde op het bureaublad. (3e was na herstart van de 2e)

Lockup = uitvallen en automatisch rebooten btw.
Yep, bij mij is/was het ook uitvallen en automatisch rebooten. Voornamelijk in Windows, soms heel snel al. En andere keren was het een paar uur stabiel tijdens gamen om daarna weer te crashen in Windows.

Staat je geheugen op de QVL van Asus. Of andersom, staat het moederbord op de QVL van Crucial/G.Skill?

Zie hier mijn BIOS settings voor als je zelf wat anders wil proberen. Wat ik heb gedaan is het DOCP profiel laden en vervolgens zelf nog een paar aanpassingen gedaan, wat eigenlijk alleen neerkomt op SOC Voltage van 1.1 naar 1.05V zetten en de DIGI+ VRM van Auto naar Extreme. Oh en handmatig FCLOCK naar 1600, maar denk dat dat met Auto ook gebeurt als je memory op 3200Mhz staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2GjonVUrXxFd0Er_JHOZZZFgJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gl5hDajaaBGIPlrvgUU09Bp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuRiRd4EUkSiM-R3ERgxJny7oOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ENXYevrc1pkPJP4Vb0yS7Et.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3n5-dFF1pUKcC9xmILnblKCs20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2HFkNiTgX9wwvnme9RYsKGJ.jpg?f=fotoalbum_large

De DRAM Timing Control settings zijn specifiek voor het type geheugen dat je hebt. Bij mijn Crucials is het 16-18-18-18-36 maar kan bij jouw geheugen anders zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door MailMan op 21-07-2020 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
MailMan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:54:
[...]

Yep, bij mij is/was het ook uitvallen en automatisch rebooten. Voornamelijk in Windows, soms heel snel al. En andere keren was het een paar uur stabiel tijdens gamen om daarna weer te crashen in Windows.

Staat je geheugen op de QVL van Asus. Of andersom, staat het moederbord op de QVL van Crucial/G.Skill?

Zie hier mijn BIOS settings voor als je zelf wat anders wil proberen. Wat ik heb gedaan is het DOCP profiel laden en vervolgens zelf nog een paar aanpassingen gedaan, wat eigenlijk alleen neerkomt op SOV Voltage van 1.1 naar 1.05V zetten en de DIGI+ VRM van Auto naar Extreme. Oh en handmatig FCLOCK naar 1600, maar denk dat dat met Auto ook gebeurt als je memory op 3200Mhz staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De DRAM Timing Control settings zijn specifiek voor het type geheugen dat je hebt. Bij mijn Crucials is het 16-18-18-18-36 maar kan bij jouw geheugen anders zijn.
Thanks voor de screenshots!

Even nagelopen, maar beide geheugen kits staan op de QVL van het mobo, en het mobo staat ook op de QVL van het GSkill geheugen, Corsair lijkt geen lijstje te hebben of ik kan hem niet vinden :+

Heb toestraks de DIGI+ VRM naar extreme gezet en de soc voltage een tandje naar beneden bijgesteld.
Voor alsnog werkt hij prima, maar dat dacht ik eerst ook... :P

Uurtje CPU stresstest is zonder problemen afgerond, en momenteel loopt Memtest zijn werk te doen.
Overigens hangt nu het Corsair geheugen er weer in, dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
DutchCrownNL schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:15:
[...]

Thanks voor de screenshots!

Even nagelopen, maar beide geheugen kits staan op de QVL van het mobo, en het mobo staat ook op de QVL van het GSkill geheugen, Corsair lijkt geen lijstje te hebben of ik kan hem niet vinden :+

Heb toestraks de DIGI+ VRM naar extreme gezet en de soc voltage een tandje naar beneden bijgesteld.
Voor alsnog werkt hij prima, maar dat dacht ik eerst ook... :P

Uurtje CPU stresstest is zonder problemen afgerond, en momenteel loopt Memtest zijn werk te doen.
Overigens hangt nu het Corsair geheugen er weer in, dus ben benieuwd.
Laat het weten hoe het loopt. Ook als hij crasht.

En had je zelf al geprobeerd DOCP uit te zetten? Dat hij toen stabiel was bij mij was een teken om het bij het RAM te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
MailMan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:38:
[...]

Laat het weten hoe het loopt. Ook als hij crasht.

En had je zelf al geprobeerd DOCP uit te zetten? Dat hij toen stabiel was bij mij was een teken om het bij het RAM te zoeken.
Ja beide setjes al getest zonder DOCP, geen verschil.

Wel moet ik zeggen dat dit bord ter vervanging is van de PRIME X470-PRO.
Dat bord hing er eerst in en had dit probleem totaal niet, die had/heeft alleen het issue dat hij bij het aanzetten 8/10 keer niet wilde doorstarten (GPU geen beeld, fans draaiden wel) dus die is op RMA vakantie.

Dat doet mij wel vermoeden dat het "ergens" een instelling is die hiervoor zorgt op BIOS gebied.
Maar ik zal het laten weten als er iets of niets gebeurd. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
DutchCrownNL schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:47:
[...]

Ja beide setjes al getest zonder DOCP, geen verschil.

Wel moet ik zeggen dat dit bord ter vervanging is van de PRIME X470-PRO.
Dat bord hing er eerst in en had dit probleem totaal niet, die had/heeft alleen het issue dat hij bij het aanzetten 8/10 keer niet wilde doorstarten (GPU geen beeld, fans draaiden wel) dus die is op RMA vakantie.

Dat doet mij wel vermoeden dat het "ergens" een instelling is die hiervoor zorgt op BIOS gebied.
Maar ik zal het laten weten als er iets of niets gebeurd. :+
Hmm ok, bij mij hielp DOCP uitzetten wel. Dus misschien dat het bij jou een ander issue is.

Wat voor errors zie je terug in de Windows Reliability Monitor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
MailMan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:07:
[...]

Hmm ok, bij moet hielp DOCP uitzetten wel. Dus misschien dat het bij jou een ander issue is.

Wat voor errors zie je terug in de Windows Reliability Monitor?
In de WRM zie ik eigenlijk alleen maar de melding "Windows niet op de juiste manier afgesloten", verder niks vreemds te zien dus daar haal ik ook niet veel uit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Hier weer een dag zonder hard-reset erop zitten, dus het lijkt er echt op dat het SOC voltage de boosdoener was. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
Voor alsnog hier ook zonder crashes maar wil nog niet te vroeg juichen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Hmm hier nu toch een green-screen. Overigens staat daar geen text of iets dergelijks op. Gewoon groen scherm, bam reboot.

Eerste hard-reset in 4 dagen.

Moet wel zeggen dat ik nieuwe versie van PUBG op de achtergrond aan had terwijl ik in Windows bezig was. Zou niet moeten gebeuren maar misschien dat dat niet helemaal lekker loopt.

Verder geen errors of wat dan ook.

[ Voor 18% gewijzigd door MailMan op 22-07-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Hmm tweede green screen hard reset terwijl ik gewoon in PUBG zat dus dat heeft niets met alt-tabben te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-05 19:54
Heb zelf een 3900x, ASUS 570x - E en F4-3600C18D-32GTZN (x2). Dit gaf dezelfde problemen als jij beschrijft. Onstabiel, maar soms werkte het goed voor uren.

RAM heb ik terug gestuurd en (in mijn ogen) een soort gelijke set besteld. De F4-3600C16Q-64GTZNC . Dat werkte zonder problemen en PC is stabiel met DOCP aan.

Zou ander geheugen proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
mrFoce schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:30:
Heb zelf een 3900x, ASUS 570x - E en F4-3600C18D-32GTZN (x2). Dit gaf dezelfde problemen als jij beschrijft. Onstabiel, maar soms werkte het goed voor uren.

RAM heb ik terug gestuurd en (in mijn ogen) een soort gelijke set besteld. De F4-3600C16Q-64GTZNC . Dat werkte zonder problemen en PC is stabiel met DOCP aan.

Zou ander geheugen proberen..
Helaas, al geprobeerd. Eerst G.Skill Ripjaws en nu setje Crucials. Zelfde issue...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrFoce
MailMan schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:22:
[...]

Helaas, al geprobeerd. Eerst G.Skill Ripjaws en nu setje Crucials. Zelfde issue...
Kan eroverheen hebben gelezen, maar laatste bios geinstalled?
Version 0805 2020/07/0318.28 MBytes

PRIME B550M-A (WI-FI) BIOS 0805
"- Improved system performance and compatibility
- Improved DRAM compatibility
- Update AM4 combo V2 PI 1.0.0.2 "
ok nvm: zie net - Bios is up to date.

[ Voor 4% gewijzigd door mrFoce op 22-07-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Volledig nieuwe install gedaan van Windows met laatste AMD Chipset drivers.

Ook nog nieuwe Crucial geheugen erin gedaan waarvan Crucial zegt dat het moet werken.

Gisteren hele dag prima gedraaid.

Vanochtend 4x reboot achter elkaar binnen paar minuten...

Ik ga Moederbord of CPU terugsturen. Wat zou het meest logisch zijn om mee te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
MailMan schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 07:48:
Volledig nieuwe install gedaan van Windows met laatste AMD Chipset drivers.

Ook nog nieuwe Crucial geheugen erin gedaan waarvan Crucial zegt dat het moet werken.

Gisteren hele dag prima gedraaid.

Vanochtend 4x reboot achter elkaar binnen paar minuten...

Ik ga Moederbord of CPU terugsturen. Wat zou het meest logisch zijn om mee te beginnen?
Ik denk moederbord.

Zelf tot op heden geen crash meer gehad, op 1x na toen ik zelf het voltage weer op default had gezet als test, toen crashte hij bij het laden van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
DutchCrownNL schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:03:
[...]

Ik denk moederbord.

Zelf tot op heden geen crash meer gehad, op 1x na toen ik zelf het voltage weer op default had gezet als test, toen crashte hij bij het laden van Windows.
Wat heb jij veranderd van Auto naar Manual dan? DRAM Voltage, SoC voltage, of iets anders? Zou graag eens met je waardes testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
MailMan schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:25:
[...]

Wat heb jij veranderd van Auto naar Manual dan? DRAM Voltage, SoC voltage, of iets anders? Zou graag eens met je waardes testen.
VDDCR SOC op 1.05 gezet ipv Auto en DiGi VRM op Extreme, meer niet eigenlijk.
D.O.C.P. staat overigens aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
DutchCrownNL schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:47:
[...]

VDDCR SOC op 1.05 gezet ipv Auto en DiGi VRM op Extreme, meer niet eigenlijk.
D.O.C.P. staat overigens aan.
Die SOC is grappig genoeg lager dan wat het moederbord zelf doet als je hem op Auto zet. Dan is het meer 1.085-1.1V.

Geen idee of dat goed of slecht is. Maar wat ik er meestal van begrijp is dat hoger voltage voor meer stabiliteit zorgt, tot een bepaalde bovengrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
MailMan schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:49:
[...]

Die SOC is grappig genoeg lager dan wat het moederbord zelf doet als je hem op Auto zet. Dan is het meer 1.85-1.1V.

Geen idee of dat goed of slecht is. Maar wat ik er meestal van begrijp is dat hoger voltage voor meer stabiliteit zorgt, tot een bepaalde bovengrens.
Ja klopt, geen idee waarom het zoveel uit maakt, maar tot op heden knock on wood stabiel :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
Wat de hel.

Ik downgrade m'n Bios naar 1 oudere versie en daar is het SOC Voltage veeeeeel hoger!

Waar het met de nieuwste 1.085 was is het nu 1.35V! Dat is toch zelfs schadelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
MailMan schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:53:
Wat de hel.

Ik downgrade m'n Bios naar 1 oudere versie en daar is het SOC Voltage veeeeeel hoger!

Waar het met de nieuwste 1.085 was is het nu 1.35V! Dat is toch zelfs schadelijk?
Euhhhhh 8)7 Ik zou ff een berichtje naar Asus sturen van klopt dit wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@MailMan
Je LLC (load line calibration) staan wel erg hoog. Ga eens op het laagst of één na laagste setting.
Tevens kijk eens of je met deze lage voltages wegkomt handmatig ingeven in BIOS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSqHrCj8fjapaLUIxEUUxGPtmsc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zBcrmrm2x8LdLt5BNn5alLnv.png?f=user_large

CLDO VDDP heb ik op 800mV gezet, op 700mV startte PC niet op. Hiervoor had ik hem volgens DRAM Calc op 900 of 950 staan.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat Less is More en daar ben je zelf ook al deels achter gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
bierschuit schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:26:
@MailMan
Je LLC (load line calibration) staan wel erg hoog. Ga eens op het laagst of één na laagste setting.
Tevens kijk eens of je met deze lage voltages wegkomt handmatig ingeven in BIOS:
[Afbeelding]

CLDO VDDP heb ik op 800mV gezet, op 700mV startte PC niet op. Hiervoor had ik hem volgens DRAM Calc op 900 of 950 staan.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat Less is More en daar ben je zelf ook al deels achter gekomen.
Als je die LLC setting die iets hierboven op "Extreme" staat bedoelt, dat was meer een uitzondering dan dat hij altijd daarop stond.

Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat ik geen enkel verschil merk in stability tussen de voltages, timings en dergelijke... Soms lijkt het uren stabiel met een nieuwe setting en dan start ik de volgende ochtend op en heb ik 3x een reboot in 5 minuten.

Als Memtests ook geen errors naarboven gooien dan heb ik ook niet het idee dat ik iets fout doe.

Als ik op 3000mhz (ipv 3200 waarop het geheugen gerate is) ook nog instability heb, dan voelt het gewoon alsof er 1 setting continue roet in het eten gooit zonder dat ik weet welke.

Ik heb nu vanalles geprobeerd wat tussen alles automatisch (DOCP) staat t/m alles handmatig via DRAM Calculator. Als een SOC Voltage van 1.04 gewoon net zo (in)stabiel is als 1.08, 1.2 of 1.32, wat moet ik dan met die info?

Ben gewoon nogal teleurgesteld dat je iets koopt (deels via de BBG) en dat gewoon niet stabiel blijkt te werken op instellingen waaronder het verkocht wordt.

Zou me niets verbazen als ik al 15uur in dit gedoe gestopt heb.

/einde gezeur

Zet DOCP wel uit voor nu en neem zsm contact op met verkoper voor RMA.

[ Voor 10% gewijzigd door MailMan op 25-07-2020 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@MailMan De consument betaalt de prijs van de 'oorlog' tussen AMD en Intel. Dat AMD de markt aan het overspoelen is met verschillende type processors in zeer korte opeenvolgende tijden en met de lange tijdsduur van socket ondersteuning helpt niet mee om moederbordfabrikanten de kreukels glad te strijken.

Want wat een rotzooi in die UEFI Bios'en.

Ik heb nog 1 issue over van een lange reeks aan kleinigheden en dat is dat Ai Suite 3 mijn fan curves nog wel eens wil vergeten. Voorheen verloor ik ook mijn aangemaakt profiel maar die blijft gelukkig nu aanwezig zodat ik die direct weer kan laden als alles weer op auto gaat staan.

Ik weet hoe je je voelt over jouw built. Ondanks alles nog wel een Prettig Weekend gewenst. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-06 19:37
Zelfde probleem hier.

Soms met XMP aan hele dag geen probleem maar vroeg of laat instant reboot computer op zwart en herstarten uit zichzelf. Meerdere BIOS versies geoprobeerd meerdere RAM sticks zelfs andere GPUs (RTX en AMD) maar ik geef het op. Er zit ergens een fout naar mijn idee in de BIOS.

(Asus B550 Gaming -F)

XMP uit en draait als een zonnetje. Ik wacht wat updates af en anders stap ik maar een keer over naar INTEL nu 2x gezeur met AMD gehad. Hiervoor had ik een B450 board en die wou soms niet opstarten moest ik aanzwengelen door de voeding aan en uit te zetten. Dacht ga over naar B550 dat probleem opgelost en nu XMP probleem terug gekregen en kan ik weer geen max snelheid draaien met mijn RAM.

Oplossing van ASUS is dat ik even mijn moederboard, CPU en RAM naar ze opstuur want ze kunnen het probleem niet nabootsen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
JWFpeters schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:08:
Zelfde probleem hier.

Soms met XMP aan hele dag geen probleem maar vroeg of laat instant reboot computer op zwart en herstarten uit zichzelf. Meerdere BIOS versies geoprobeerd meerdere RAM sticks zelfs andere GPUs (RTX en AMD) maar ik geef het op. Er zit ergens een fout naar mijn idee in de BIOS.

(Asus B550 Gaming -F)

XMP uit en draait als een zonnetje. Ik wacht wat updates af en anders stap ik maar een keer over naar INTEL nu 2x gezeur met AMD gehad. Hiervoor had ik een B450 board en die wou soms niet opstarten moest ik aanzwengelen door de voeding aan en uit te zetten. Dacht ga over naar B550 dat probleem opgelost en nu XMP probleem terug gekregen en kan ik weer geen max snelheid draaien met mijn RAM.

Oplossing van ASUS is dat ik even mijn moederboard, CPU en RAM naar ze opstuur want ze kunnen het probleem niet nabootsen.....
Hmm dat klinkt verdacht veel op het probleem wat ik hier met een X470 had, maar ik moest niet de voeding uit en aan zetten. Systeem ging namelijk wel aan maar startte niet door waardoor de GPU ook geen puls kreeg.. :?

Heb je met je B550-F al eens de VDDCR SOC aangepast, dat heeft hier (tot nu toe) geholpen, en D.O.C.P staat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Nee geen idee zover gaat mijn kennis nog niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
JWFpeters schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:23:
Nee geen idee zover gaat mijn kennis nog niet.....
Stelt echt niet zoveel voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkkMe39ESuPZcrsCTQktG6RF1Qo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8WTWlmggikwfYvYADFT0aj9r.jpg?f=user_large

Daar waar VDDCR SOC Voltage staat met 1.100 verander je Auto naar Manual en type je handmatig 1.050 in. Save en exit en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Maar dit hielp bij jou ook niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
JWFpeters schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:18:
Maar dit hielp bij jou ook niet toch?
Ik weet even niet meer zeker of 1.050 een crash had of dat het 1.035 of 1.080 was :P 2 daarvan heb ik geprobeerd, maar welke...

En volgens sommigen kan het echt op millivolts aankomen.

Het hangt ook samen met je type ram trouwens.

Dit zijn de voltages (Zie rechtsboven) die DRAM voorstelt met het type Crucial geheugen dat jij ook had besteld (heb die er nu ook in):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHw_6e525kRGzevofL9beK8MUPA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EPvw4VIjTrCH9nbzWP7NAyWx.png?f=user_large

Minimaal 0.975, max 1.05.

[ Voor 37% gewijzigd door MailMan op 25-07-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Naja feit blijft dat het niet zou moeten hoeven dus begin er niet eens aan.

Geheugen op 3200 zetten zonder XMP dus alles auto verder maakte ook niet meer uit? Weet niet meer of ik dat nou ook getest had....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@MailMan
Zet Dram PCB revisie eens op A0 zoals het hoort en druk dan op calculate safe.

Wat zegt Typhoon burner als je RRDS en RRDL uitleest?

Beetje gare Calculatie lijkt mij :S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux-LyI5FMIMW9Ie-YYh9QvcVGHg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MFYGR0BuZQNPYamrK5iCWvJZ.png?f=user_large

Dat zijn met jouw RAM kwalificaties.. hmm. Ga dat eens invoeren en neem tegelijk ook eens mijn lage voltages mee.

Heb het juiste screenie toegevoegd! Kijk eens naar jouw timings.....Ga ervoor! You can do it! _/-\o_

[ Voor 101% gewijzigd door bierschuit op 25-07-2020 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paragon
@bierschuit volgens mij is die calculatie aan de hand van gemaakt van een taiphoon export.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
paragon schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:39:
@bierschuit volgens mij is die calculatie aan de hand van gemaakt van een taiphoon export.
Ja dat is dus niet goed.
Ik heb ook ff een verkeerd screenie gemaakt met Samsung e-die. Hij heeft micron Rev E.

Er zit veel verschil in hoor mensen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
bierschuit schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:23:
@MailMan
Zet Dram PCB revisie eens op A0 zoals het hoort en druk dan op calculate safe.

Wat zegt Typhoon burner als je RRDS en RRDL uitleest?

Beetje gare Calculatie lijkt mij :S:)

[Afbeelding]

Dat zijn met jouw RAM kwalificaties.. hmm. Ga dat eens invoeren en neem tegelijk ook eens mijn lage voltages mee.

Heb het juiste screenie toegevoegd! Kijk eens naar jouw timings.....Ga ervoor! You can do it! _/-\o_
Bedankt voor de motivational speech :P

Ik heb inderdaad het XMP profiel via Taiphoon burner geïmporteerd naar DRAM Calc en dan kreeg ik de waardes die ik eerder noemde. Ik kon volgens mij niet de PCB revisie dan nog van Manual naar A0 veranderen. Dan verdwenen alle (nanoseconde?) waardes linksonder. Kan dat zijn omdat die waardes juist uit Taiphoon Burner worden gehaald en te maken hebben met hoe de Memory module is opgebouwd?

Overigens zie ik geen verschillen tussen jouw DRAM Calc en die van mijn op het gebied van voltage. Lager voltage heb ik ook al eens geprobeerd, maar misschien maar 1 of 2 van de 3 opties (Min, Rec, Max).

Wat er o.a. wel verschilt is de lagere tRCDWR bij jou. Maar worden daar de timings niet strakker van en de kans op instabiliteit groter? En zou 16-18-18-18-36 niet veiliger zijn, of moet je dan ook alle andere waardes aanpassen als je 16-18-18-18-36 gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@MailMan Goedemiddag :)
Vergeet niet dat XMP=Intel. Alle timings waaronder ook de subtimings staan op de SPD chip. Als je de module uitleest via Thaiphoon en die importeer krijg je dus verkeerde timings....
Waar Thaiphoon voor dient is om je chip type (Rev.E, D-die, B-die, Hynix DJR etc..)uit te lezen en eventueel sommige primaire (die helemaal onderin Thaiphoon staan) zodat je weet welke je moet invoeren in Dram Calculator.
Zoals het programma ook aangeeft is A0 de basis setting. Als je alles hebt aangegeven druk je op calculate safe en die timings neem je over in je BIOS.

Ik zou alle voltages en alle andere settings zoals termination waardes (procODT etc..) op auto laten. Enige waardes die je vast zet zijn GearDownMode Enabled en Command Rate op 1T en misschien je SOC voltage op 1.050V. Zet FCLK op 1600Mhz, DRam op 3200, Dram Voltage op 1.35 en Dram startup Voltage ook op 1.35v, mits die aanwezig is. Verder alle andere op auto laten staan.

Dit is dan een goed begin.

De primaire timings (de eerste 4) staan in mijn BIOS niet op volgorde zoals Dram Calc het laat zien, kijk dus goed of je je ze goed invoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
bierschuit schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:15:
@MailMan Goedemiddag :)
Vergeet niet dat XMP=Intel. Alle timings waaronder ook de subtimings staan op de SPD chip. Als je de module uitleest via Thaiphoon en die importeer krijg je dus verkeerde timings....
Waar Thaiphoon voor dient is om je chip type (Rev.E, D-die, B-die, Hynix DJR etc..)uit te lezen en eventueel sommige primaire (die helemaal onderin Thaiphoon staan) zodat je weet welke je moet invoeren in Dram Calculator.
Zoals het programma ook aangeeft is A0 de basis setting. Als je alles hebt aangegeven druk je op calculate safe en die timings neem je over in je BIOS.

Ik zou alle voltages en alle andere settings zoals termination waardes (procODT etc..) op auto laten. Enige waardes die je vast zet zijn GearDownMode Enabled en Command Rate op 1T en misschien je SOC voltage op 1.050V. Zet FCLK op 1600Mhz, DRam op 3200, Dram Voltage op 1.35 en Dram startup Voltage ook op 1.35v, mits die aanwezig is. Verder alle andere op auto laten staan.

Dit is dan een goed begin.

De primaire timings (de eerste 4) staan in mijn BIOS niet op volgorde zoals Dram Calc het laat zien, kijk dus goed of je je ze goed invoert.
Ok dat verhaal van XMP = intel en XMP inladen in DRAM gaat niet lekker werken met AMD is enigzins nieuw voor me, dus goed om te weten.

Toch zou ik verwachten dat als ASUS een AMD moederbord uitbrengt met DOCP dat die settings daar ook voor aangepast moeten zijn?

Any way. Wat ik nu als gedaan heb is:

GearDown = Enabled
Command Rate = 1T
Soc = 1.025
FCLK = 1600
DRAM Mhz = 3200
DRAM V = 1.36 (start-up Volt is er niet)

En dan 16-18-18-18-36-72. Volgens mij was die 72 (Row cycle time) wat lager bij het DOCP of DRAM Calc maar kan het mis hebben.

De rest op Auto.

Het is vandaag nog stabiel, maar dat heb ik vaker gezegd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ok viel me nog wel iets geks op.

Het XMP van het ram zegt dat tRC 72 is.
Activeer ik DOCP in de bios dan zet de BIOS tRC op 74 met de Auto instelling. Alsof hij dus eigenlijk het XMP niet helemaal toepast?

De rest van de waardes komen helemaal overeen met het XMP profiel alleen tRC niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paragon
Klik eens op compare timings en post daar eens een screen van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
paragon schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:00:
Klik eens op compare timings en post daar eens een screen van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3RVgVLceOIfzVqIogFdkYKzfhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rLdJLOQ9BEs6HDXrhPDXg4l1.png?f=fotoalbum_large

De linker timings zijn wat DRAM Calc dus zegt op basis van Taiphoon XMP, maar die negeer ik even.

tRC heb ik nu handmatig in de BIOS op 72 gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door MailMan op 26-07-2020 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paragon
Staat niks raars tussen. Wat is de status van de stabiliteit?

[ Voor 27% gewijzigd door paragon op 26-07-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
paragon schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:03:
Staat niks raars tussen. Wat is de status van de stabiliteit?
Up and running vandaag. Al heel wat uurtjes stabiel dus dat is positief, al heeft hij dat ook eerder wel zo lang gedaan. Als het een dag of twee goed blijft dan durf ik echt te zeggen dat er vooruitgang is.

Vooralsnog fingers crossed.

Ik zie wel in de Reliablity Index dat Radeon Software: Host Application twee keer gecrashed is:

Description
Faulting Application Path: C:\Program Files\AMD\CNext\CNext\Radeonsoftware.exe

Problem signature
Problem Event Name: APPCRASH
Application Name: Radeonsoftware.exe
Application Version: 10.1.2.1808
Application Timestamp: 5f0a3208
Fault Module Name: Radeonsoftware.exe
Fault Module Version: 10.1.2.1808
Fault Module Timestamp: 5f0a3208
Exception Code: c0000005
Exception Offset: 000000000021f4b7

Geen idee of dat door RAM issues kan komen of gewoon pech...

[ Voor 41% gewijzigd door MailMan op 26-07-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Uhm... De hele Radeon Adrenalin software wil niet meer opstarten. Ook niet na een reboot...?

Lees op internet dat c0000005 Exception code te maken kan hebben met beschadigd bestand.

Vraag is dan wel, hoe is dat beschadigd geraakt... Ik heb serieus 2 dagen geleden Windows opnieuw geinstalleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JWFpeters
trc op 81 hier nu de hele dag strabiel nog nooit zolang volgehouden....... zou het dan zo simpel zijn?

Over AMD..... 1 van de redenen dat ik heel snel er weer weg gegaan ben is de software van AMD..... maar goed dat is een duur geintje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
JWFpeters schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:35:
trc op 81 hier nu de hele dag strabiel nog nooit zolang volgehouden....... zou het dan zo simpel zijn?

Over AMD..... 1 van de redenen dat ik heel snel er weer weg gegaan ben is de software van AMD..... maar goed dat is een duur geintje ;)
Nou ik krijg heel Adrenalin niet aan de praat. Ook niet na een reinstall van de drivers. Waar slaat dit werkelijk op?

Verkeerd gelezen :P

Reinstall gedaan van de Drivers en het werkt nog steeds niet. Echt....

[ Voor 9% gewijzigd door MailMan op 26-07-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Met DDU oude drivers verwijderd en AMD 20.4.2 geinstalleerd ipv de allernieuwste. Nu opent het wel.

Maar dat de AMD Software ineens totaal niet meer werkt, zonder een computer crash of andere error melding, dat is toch apart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
AMD drivers zijn apart helaas haha ook weinig goeie ervaringen mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
JWFpeters schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:35:

En 81 is gebaseerd op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
MailMan schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:38:
[...]

Nou ik krijg heel Adrenalin niet aan de praat. Ook niet na een reinstall van de drivers. Waar slaat dit werkelijk op?

Verkeerd gelezen :P

Reinstall gedaan van de Drivers en het werkt nog steeds niet. Echt....
Je hebt meerdere timings nog niet lekker staan, tCKE mag dacht ik ook wel op 1. AMD gaat hier volgens mij ook anders mee om. Je bent iig op de juiste weg..

Je kunt als het stabiel is ook een Windows bestandscontrole doen:
rechtsklik windows logo -> open PowerShell admin -> type: sfc /verifyonly of sfc /scannow

Succes, deze jongen gaat z'n oogjes dichtdoen. :Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Iemand die zelfde soort ervaring had.....

Geen idee waar ik de waarde van het geheugen kan vinden officieel? De bios set het met XMP namelijk op AUTO dus wellicht dat daar de kortsluiting ontstaat. Maar goed gek genoeg gaat het nu allemaal goed (afkloppen) verder geen idee wat het doet. Heb er echt totaal geen kaas van gegeten en alles wat ik er over lees en vind gaat me echt de pet te boven 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MailMan
bierschuit schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:19:
[...]

Je hebt meerdere timings nog niet lekker staan, tCKE mag dacht ik ook wel op 1. AMD gaat hier volgens mij ook anders mee om. Je bent iig op de juiste weg..

Je kunt als het stabiel is ook een Windows bestandscontrole doen:
rechtsklik windows logo -> open PowerShell admin -> type: sfc /verifyonly of sfc /scannow

Succes, deze jongen gaat z'n oogjes dichtdoen. :Z
Ik waardeer je advies maar waar blijkt uit dat tCKE niet goed staat? Omdat het niet overeenkomt met de linker kolom timings in DRAM Calc? Volgens @paragon moest ik niet teveel uitgaan van DRAM Calc en was het juist de bedoeling dat ik zoveel mogelijk op Auto liet staan en 8 is wat Asus er van maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paragon
@MailMan dramcalc is een goede leidraad. tCKE op 8 kan geen kwaad al zouden die crucial's idd gewoon op 1 kunnen draaien.

@JWFpeters DOCP aanzetten en dan bijvoorbeeld in dram calculator checken via compare timings, maar als het goed is moet je het ook in het bios kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Nevermind weer een crash. Zette hem vanmorgen aan strart en spel en 5min later reboot....

Ik snap er niks meer van geef het op dan maar geen snel geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
@JWFpeters en wat zijn de exacte settings die je gebruikte?

Misschien heeft ASUS iets verschrikkelijk fout gedaan met hun 550 boordjes maar zeker die Strix-F zou een goed PCB moeten hebben.

AMD en Crucial Balistix doet het namelijk erg goed en specifiek B550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:15
Ik heb ook veel issues gehad met een 3600 in een server die altijd bij het starten van een specifieke Docker container instantaan crashte. Compleet onverklaarbaar. Alle componenten vervangen/geisoleerd, maar toen de CPU vervangen werd waren de problemen verholpen. Daarvoor ook van alles met bios settings geprobeerd maar dat hielp niet, daarna waren alle problemen verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
paragon schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:24:
@JWFpeters en wat zijn de exacte settings die je gebruikte?

Misschien heeft ASUS iets verschrikkelijk fout gedaan met hun 550 boordjes maar zeker die Strix-F zou een goed PCB moeten hebben.

AMD en Crucial Balistix doet het namelijk erg goed en specifiek B550
Misschien kan je hier wat mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRf60Nbh5esSCWAptmHPYQAmeEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SimZ1txPBHv8srpOBxeTkfcD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCY2AVzQ_2qAqdUJkNMEWOetZYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lf2d3STh7IXSeAYUt6vtDTNu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVkijGWY_YkO7dKOUdRATUHNCCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApUO7S26j1waONXsdAHJzwMN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ik denk dat we ook nog je Voltages moeten kunnen zien en de instellingen van je geheugen snelheden. Die vind je op de Ai Tweaker tab. Snelheid van je geheugen staat meer bovenin de pagina. Voltages van je geheugen meer in het midden.

Ik probeer trouwens een Memory Benchmark test te doen om te kijken wat de performance is.

MemBench 0.8 (uit DRAM Calc) komt uit op 171.14 seconden voor de Easy test. Geen idee of dat normaal is, want ik zie waardes in een overzicht die tussen 110-120 zitten, maar dat zijn misschien Die-hard overclockers?

https://docs.google.com/s...0rSHVWLkknbfUI/edit#gid=0

[ Voor 13% gewijzigd door MailMan op 27-07-2020 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paragon
Dubbelpost

[ Voor 95% gewijzigd door paragon op 27-07-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
@JWFpeters op hoeveel welke DDR en FCLK snelheid is dat en wat voor stick heb je ook alweer? Overigens kan je ook gewoon screenshots maken in het bios.

@MailMan voor op 3200 is dat al best goed met 2x8GB single rank op niet al te strakke timings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Crucial Ballistix BL8G32C16U4B.M8FE 2x 8GB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6MOdKMjOTRq4b5LvDe_uLk5BzA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fODhBMaSqIZJuOIEG4BlGSr0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Zucht. Hele dag aangestaan. Memtest tot 500% laten lopen. Uren zitten gamen. Start even weer een spel op voor derde keer en spontaan Green Screen en reboot.

Enige wat me opvalt is dat met lagere SOC Voltage het eerder een Green screen is en wat langer duurt voordat er een reboot is. En met hogere SOC Voltage juist een Black screen en meteen reboot.

Wat voor opties heb ik nog... VSOC nog lager dan 1.025, of juist iets hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Dat groene scherm ken ik niet trouwens. GPU al eens in het tweede slot gedaan? Ook wel eens wat over gelezen.

Overigens lees op internet echt zat problemen over AMD 3000 en RAM en het lijkt wel een beetje een grote lotterij zonder zinnige redenen bij de ene wel goed te werken en de andere niet. Bij mijn B450 had ik bijvoorbeeld de XMP problemen niet. Zie het terug bij B450/X570 en B550 wel veel ASUS lijkt het al kijk ik daar ook meer naar dus misschien lijkt het zo. B450 die ik had was een MSI overigens met hetzelfde Corsair geheugen toen. Maar nooit meer MSI wat een rommel is die software van hun wil ik echt niks meer mee te maken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@MailMan Had je ook geen problemen met Adrenalin drivers voor jouw kaart?
En doe tevens eens een windows bestandscontrole via Powershell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
bierschuit schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:19:
@MailMan Had je ook geen problemen met Adrenalin drivers voor jouw kaart?
En doe tevens eens een windows bestandscontrole via Powershell.
Bestandscontrole heb ik gisteren gedaan na die driver crash. Was allemaal OK. Toen DDU en reinstall van wat oudere Adrenalin drivers. Uren gegamed, MemTest gedaan en ook het spel meerdere keren gedaan wat het uiteindelijk liet crashen.

RX 5700 crashes zijn natuurlijk niet zeldzaam, zeker niet een (half) jaar geleden. Maar naar mijn idee ging dat vaker gepaard met BSODs en een melding, of black screen maar geen reboot, en niet gewoon een groen scherm met niets erop.

Zet SOC even op 1.0V en RAM op 1.38V omdat het wel stabieler leek dan eerst.

Maar het houdt een keer op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
XMP uit is bij jou ook geen problemen toch dus dat sluit gpu dan uit en heb dit probleem met zowel een 5700xt als een rtx2070 super

Het is gewoon dat ram en XMP verhaal waar zat over te vinden is maar niemand echt een oplossing voor heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrFoce
Als je XMP uit zet voor een paar dagen (erg irritant omdat je het geheugen optimaal wilt draaien), crashed je pc dan nog steeds? Ik had zelf ook die groene/zwarte schermen. maar dat heeft volgens mij altijd gelegen aan de videokaart drivers en niet met het geheugen. Voornamelijk Youtube in Firefox leek een trigger.

Heb trouwens een AMD Vega64 . Laatste tijd is mijn pc stabiel. Volledig up 2 date en mijn bios settings zijn voornamelijk op AUTO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
mrFoce schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:56:
Als je XMP uit zet voor een paar dagen (erg irritant omdat je het geheugen optimaal wilt draaien), crashed je pc dan nog steeds? Ik had zelf ook die groene/zwarte schermen. maar dat heeft volgens mij altijd gelegen aan de videokaart drivers en niet met het geheugen. Voornamelijk Youtube in Firefox leek een trigger.

Heb trouwens een AMD Vega64 . Laatste tijd is mijn pc stabiel. Volledig up 2 date en mijn bios settings zijn voornamelijk op AUTO.
Zal het eens nog wat langer proberen zonder DOCP maar volgens mij nog nooit een crash gehad zonder.

Die groene/zwarte schermen, waren die ook altijd vrijwel direct met auto reboot? Of bleef je nog wel geluid van een game etc op de achtergrond horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
MailMan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:47:
[...]

Zal het eens nog wat langer proberen zonder DOCP maar volgens mij nog nooit een crash gehad zonder.

Die groene/zwarte schermen, waren die ook altijd vrijwel direct met auto reboot? Of bleef je nog wel geluid van een game etc op de achtergrond horen?
Er was volgens mijn ooit een automatische reboot. Alleen beide schermen die verschillende kleuren waren (b.v., 1 groen en 1 blauw).. Niets in de event log, soms liep het geluid inderdaad nog even door, maar nooit voor lang. De reden dat ik de videokaart gelijk verdenk is dat ik hetzelfde problem had met mijn Intel CPU toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
mrFoce schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:12:
[...]

Er was volgens mijn ooit een automatische reboot. Alleen beide schermen die verschillende kleuren waren (b.v., 1 groen en 1 blauw).. Niets in de event log, soms liep het geluid inderdaad nog even door, maar nooit voor lang. De reden dat ik de videokaart gelijk verdenk is dat ik hetzelfde problem had met mijn Intel CPU toen.
Was er ooit, of nooit een reboot?

Bij mij is het altijd een hard-reset/reboot. Alsof je de stroom schakelaar aan/uit-zet.

Je hoort volgens mij echt 'tok' alsof er een switch wordt omgezet en dan gaat hij weer aan. Als ik op de reset-knop druk van de computer hoor ik dat volgens mij niet. Nu ik dit type twijfel ik of ik die tok alleen bij zwarte schermen hoor of ook bij de groene...

Het zouden ook twee losse issues kunnen zijn. Zwarte schermen door verkeerde RAM settings, en groene schermen door issues met de GPU/drivers...

Maar als dezelfde resets nou ook zouden gebeuren met DOCP, dan zou ik dat los kunnen laten en denken aan andere zaken zoals GPU/Voeding.

Ik heb nog niet 3+ dagen continu zonder DOCP gedraaid, maar de losse 5+ dagen dat ik dat wel deed was er geen crash. Het valt gewoon op dat @JWFpeters een vergelijkbaar/identiek probleem heeft.

Nadat ik vandaag een lagere SOC met hogere DRAM Voltage heb geprobeerd zal ik na een mogelijke crash wel eens wat langer zonder DOCP draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door MailMan op 28-07-2020 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Het enigste wat ik niet heb is dat groene scherm..... maar wat je zegt met die tik etc heb ik ook. Allemaal identiek. Dat kan geen toeval zijn. Wat wel kan is dat je 2 problemen hebt want zoals ik al zei die amd software werkte bij mij ook niet goed en had daar meer reboots mee als nu kon toen eigenlijk niet eens spelen zo erg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
JWFpeters schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:56:
Het enigste wat ik niet heb is dat groene scherm..... maar wat je zegt met die tik etc heb ik ook. Allemaal identiek. Dat kan geen toeval zijn. Wat wel kan is dat je 2 problemen hebt want zoals ik al zei die amd software werkte bij mij ook niet goed en had daar meer reboots mee als nu kon toen eigenlijk niet eens spelen zo erg....
Dat groene scherm is volgens mij exact zoals deze persoon beschrijft: https://www.techpowerup.c...f-death-confusion.261127/

Dus heel misschien zijn het inderdaad twee verschillende issues en is het RAM probleem verholpen met lagere SOC?

We blijven testen en zoeken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Nee heeft niet geholpen helaas bios update afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Nog even een update.

Meerdere dagen DOCP uit: Geen hard-resets meer

Nog een paar tweaks geprobeerd in het geheugen: Hard-resets

Dus het zit echt ergens daarin/hardware die daarmee te maken heeft.

Zelfs m'n 2666mhz Crucial overclocking naar 3000 zorgde voor hard-resets. Dus het lijkt alsof alles boven standaard voor resets zorgt.

Tenslotte viel mij nog iets anders raars op. Je kan in de Asus BIOS in het AI Tweaker tabje naar de DRAM Timings e.d.

Maar, je kan ook naar Advanced -> AMD Overclocking -> En dan DRAM Timings. Daar moeten de Timings in HEX code ingevuld worden.

Waarom zijn er twee manieren om dit te doen...? Las ergens dat de tweede manier direct gelinkt is aan Ryzen Master, maar vond geen uitsluitsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
Inmiddels hier een week stabiel zonder resets. B550-E van Asus met de R5 3600.
Geheugen tussentijds wel gewisseld (al was dat een upgrade van 16 naar 32GB).

Enige wat gedaan is is een kleine undervolt (- offset) op de soc, en power naar extreme ipv standard gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Wat is dat power wat je bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
JWFpeters schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:05:
Wat is dat power wat je bedoeld?
DiGi VRM naar Extreme gezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrFoce
MailMan schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 08:33:
Nog even een update.

Meerdere dagen DOCP uit: Geen hard-resets meer

Nog een paar tweaks geprobeerd in het geheugen: Hard-resets

Dus het zit echt ergens daarin/hardware die daarmee te maken heeft.

Zelfs m'n 2666mhz Crucial overclocking naar 3000 zorgde voor hard-resets. Dus het lijkt alsof alles boven standaard voor resets zorgt.

Tenslotte viel mij nog iets anders raars op. Je kan in de Asus BIOS in het AI Tweaker tabje naar de DRAM Timings e.d.

Maar, je kan ook naar Advanced -> AMD Overclocking -> En dan DRAM Timings. Daar moeten de Timings in HEX code ingevuld worden.

Waarom zijn er twee manieren om dit te doen...? Las ergens dat de tweede manier direct gelinkt is aan Ryzen Master, maar vond geen uitsluitsel.
Ik zou toch echt ander geheugen proberen. Volgens mij had ik dit al eens gepost, maar zodat je niet terug hoeft te zoeken. Had zelf 2x deze kit besteld: https://www.newegg.ca/g-s...2867?Item=N82E16820232867 .. Dit gaf precies dezelde problemen die jij had. Kreeg het met geen mogelijkheid stabiel. Heb zo'n beetje alles geprobeerd wat ik online kon vinden en het werkte gewoon niet zoals het moet.

Daarna ondanks dat ik behoorlijk klaar was met het merk, toch nog een ander setje geprobeerd: https://www.newegg.ca/g-s...2865?Item=N82E16820232865 en sindsdien draait het zonder problemen.

Er zijn ondertussen wel vershillende bios updates geweest voor mijn 570X-E, maar het andere geheugensetje heeft bij mij toch alle problemen opgelost. Heeft me ~2 weken frustatie opgeleverd en de andere modules terug gestuurd als defect. Geen idee of het een issue was met het geheugen, de bios en of het moederbord, maar alles wees naar het geheugen zelf. Beide setjes stonden op de qualified list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
mrFoce schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:51:
[...]

Ik zou toch echt ander geheugen proberen. Volgens mij had ik dit al eens gepost, maar zodat je niet terug hoeft te zoeken. Had zelf 2x deze kit besteld: https://www.newegg.ca/g-s...2867?Item=N82E16820232867 .. Dit gaf precies dezelde problemen die jij had. Kreeg het met geen mogelijkheid stabiel. Heb zo'n beetje alles geprobeerd wat ik online kon vinden en het werkte gewoon niet zoals het moet.

Daarna ondanks dat ik behoorlijk klaar was met het merk, toch nog een ander setje geprobeerd: https://www.newegg.ca/g-s...2865?Item=N82E16820232865 en sindsdien draait het zonder problemen.

Er zijn ondertussen wel vershillende bios updates geweest voor mijn 570X-E, maar het andere geheugensetje heeft bij mij toch alle problemen opgelost. Heeft me ~2 weken frustatie opgeleverd en de andere modules terug gestuurd als defect. Geen idee of het een issue was met het geheugen, de bios en of het moederbord, maar alles wees naar het geheugen zelf. Beide setjes stonden op de qualified list.
Ik zit inmiddels al aan het 3e setje ;)

Eerste keer G.Skill die op de site van ASUS zelf stond als compatible. Toen een Crucial die niet op de QVL stond maar gewoon betrouwbaar zou moeten zijn aldus anderen hier op het forum.
Daarna een nieuwe Crucial die op de site van Crucial staat als compatible met het moederbord.

Exact dezelfde hard-resets met alle 3 de setjes. Dus zeg maar, welk setje moet ik kopen om het te laten werken....?

Ik ben nog 1 andere weg ingeslagen puur voor het proberen. Ik kwam er namelijk achter dat er twee plekken zijn in de BIOS waarin je Timings/Frequencies etc in kan stellen. Eentje in het AI Tweaker tabje, en eentje onder Advanced -> AMD Overclocking.
Die laatste schijnt onderdeel te zijn van AMD AGESA en is niet uit een BIOS te verwijderen. Daar moet je timings overigens ook in Hexadecimalen invullen.

Ik las dat Ryzen Master ook de AGESA settings gebruikt en niet de andere ASUS BIOS settings. Toen voor de grap Ryzen Master geïnstalleerd en het geheugen ingesteld op 3200 met bijbehorende timings.
Dat doet het nu een dag goed zonder crashes. Te kort om te zeggen dat het opgelost is, maar wel wonderbaarlijk. Mede omdat ik het voltage nog op stock heb staan (1.2V ipv 1.35V), want Ryzen Master leest die settings op het moment niet goed uit (staat 0V) dus instellen gaat ook niet via die software.

Ik verwacht eigenlijk een crash vandaag of morgen, maar ik zal het laten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrFoce
MailMan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

Ik zit inmiddels al aan het 3e setje ;)

Eerste keer G.Skill die op de site van ASUS zelf stond als compatible. Toen een Crucial die niet op de QVL stond maar gewoon betrouwbaar zou moeten zijn aldus anderen hier op het forum.
Daarna een nieuwe Crucial die op de site van Crucial staat als compatible met het moederbord.

Exact dezelfde hard-resets met alle 3 de setjes. Dus zeg maar, welk setje moet ik kopen om het te laten werken....?

Ik ben nog 1 andere weg ingeslagen puur voor het proberen. Ik kwam er namelijk achter dat er twee plekken zijn in de BIOS waarin je Timings/Frequencies etc in kan stellen. Eentje in het AI Tweaker tabje, en eentje onder Advanced -> AMD Overclocking.
Die laatste schijnt onderdeel te zijn van AMD AGESA en is niet uit een BIOS te verwijderen. Daar moet je timings overigens ook in Hexadecimalen invullen.

Ik las dat Ryzen Master ook de AGESA settings gebruikt en niet de andere ASUS BIOS settings. Toen voor de grap Ryzen Master geïnstalleerd en het geheugen ingesteld op 3200 met bijbehorende timings.
Dat doet het nu een dag goed zonder crashes. Te kort om te zeggen dat het opgelost is, maar wel wonderbaarlijk. Mede omdat ik het voltage nog op stock heb staan (1.2V ipv 1.35V), want Ryzen Master leest die settings op het moment niet goed uit (staat 0V) dus instellen gaat ook niet via die software.

Ik verwacht eigenlijk een crash vandaag of morgen, maar ik zal het laten weten.
Fingers crossed. Weet trouwens niet of je een gamer bent, maar met Call of Duty warzone kreeg ik meestal binnen een uur een crash met het 'foute' geheugen . Het irritante was dat het ook een keer 4 uur lang heeft gewerkt en ik toen dacht, eindelijk stabiel. Maar nee :'(

Hoop dat ASUS snel een nieuwe bios uitbrengt die hopelijk iets meer stabiliteit geeft. Aangeziien je 3 setjes geprobeerd heb zou ik zelf ook niet meer weten hoe en wat. Alles zou min of meer op auto en DOCP moeten werken.

Dit zijn mijn settings trouwens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9Z6NEKn0Znb-QiZgXTUba0iHa4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l5tPkwnZh6DAaPrt5lQ6WYL7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Nou nu speciaal Ryzen GSkill geheugen van de lijst gepakt en wederom crash sla mij maar dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
JWFpeters schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:01:
Nou nu speciaal Ryzen GSkill geheugen van de lijst gepakt en wederom crash sla mij maar dood.
Welk geheugen heb je aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
JWFpeters schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:41:
G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX
Probeer eens wat van mijn settings. Het enige wat ik nog weet van mijn 2x8GB sticks (b-die) is dat procODT volgens mij op 53 Ohm stond.
Misschien even wat spelen met termination/clock drive strength waarden etc..
SoC voltage kan je op 1.050 zetten, VDDP laag houden, bij een te laag getal boot je systeem niet op. Hij zal er wel van herstellen na een aantal maal proberen. Dit had ik bij 0.700 en ik heb hem op 0.800 stabiel. Zet hem eens op 0.800 of 0.855.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMl7SbksEXFSOJUYRcUvauPtKmc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sI77gubiU0wzCwoE4K79itvu.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit zijn settings voor Hynix DJR 2x16GB 3600C16 , maar het scheelt niet veel van mijn 2x8GB G.Skill B-die 3600C15 kit. (Die overigens door GearDownMode alleen Cas 14 of 16 pakt, oneven getallen werken niet bij Cas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ik heb verder zitten experimenteren met Ryzen Master maar het volgende gekke viel mij op:

Tussen 2666, 3200 en 3600mhz (zelfde timings overigens) zie ik eigenlijk 0 performance verschil in PUBG, Assetto Corsa Competizione, Heaven Benchmark of Cinebench...

Alleen bij AIDA64 zie ik een snellere read en lagere latency bij hogere Mhz.

Ik dacht dat 3200 of 3600 toch zeker een verbetering moest zijn op 2666?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Zoveel zelf invoeren dat gaat me echt boven het hoofd heb daar totaal geen verstand van.

Heb nu 3 setjes geprobeerd en baal er ontzettend van. Ga voor zekerheid alle bios versies met dit geheugen proberen en daarna ben ik er wel klaar mee (wat dat ook mag zijn) moet naar mijn idee gewoon werken maar Asus schuilt zich achter het feit dat een overclock (dus docp) geen garantie is.

Ofwel je betaald voor 3200 maar het draait het gewoon niet en dus had je beter goedkoper 2400 kunnen kopen en dat irriteert me hier nou zo aan. De verschillen in performance vind ik allemaal niet zo schokkend het principe dat je als consument op deze manier naar mijn idee een beetje genaaid wordt gaat me wat te ver.

Moederbord van 200,- en ram van 110,- en het draait gewoon niet. Ja helemaal stock geen probleem dus zegt ASUS niks aan de hand..... dat inmiddels er aardig wat meldingen zijn vinden ze blijkbaar niet zo schokkend vind het ook raar dat grote Youtubers hier zo stil over zijn want lees toch een hoop zelfde problemen met allerlei types moederborden die vergelijkbaar zijn en allemaal met docp te maken hebben. Voornamelijk Asus lijkt hier trouwens het meeste boven te komen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paragon
MailMan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:08:
Ik heb verder zitten experimenteren met Ryzen Master maar het volgende gekke viel mij op:

Tussen 2666, 3200 en 3600mhz (zelfde timings overigens) zie ik eigenlijk 0 performance verschil in PUBG, Assetto Corsa Competizione, Heaven Benchmark of Cinebench...

Alleen bij AIDA64 zie ik een snellere read en lagere latency bij hogere Mhz.

Ik dacht dat 3200 of 3600 toch zeker een verbetering moest zijn op 2666?
FCLK ook aangepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
Yep. Loopt 1:1 (1800mhz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ok nu een 60Sec test gedaan met een replay in PUBG en dan zie ik wel 5-10% verschil tussen 2666 en 3200. Gek dat dat daar nu wel zichtbaar is maar niet met Heaven benchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
het ligt er natuurlijk aan waar de bottleneck zit. Shadow of the tombraider is overigens gevoelig voor sneller geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Pfff the plot thickens...

PC crasht nu consequent binnen 5 minuten in Unigine Heaven benchmark. Zwart scherm, maar geen harde reset.

Dat is met DOCP uit. Geen memory overclock. Geen GPU overclock. Geen CPU overclock.

Temperaturen (Max) voor de crash:
CPU: 50
GPU: 72
GPU Memory: 82
GPU Hot Spot/Junction: 97

Begin maar even opnieuw met diagnosticeren.

Iemand tips...?

[ Voor 14% gewijzigd door MailMan op 04-08-2020 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
Voeding? Je temps zijn in orde zo te zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Het is nu wel een ander soort crash vermoed ook wel een gpu ding bij jou. Met mijn 5700XT had ik veel vergelijkbare problemen die weg zijn gegaan nadat ik naar RTX ging....

Dit is wel iets naast je ram zo lijk het.

Wat ram betreft ben een bios versie terug gegaan met het nieuwe ram en vooralsnog weer hele dag probleemloos maar we juigen nog even niet te vroeg. Bij een hoop mensen lijken de problemen pas gekomen te zijn bij 0805 dus heb goede hoop niet gezien de andere ram sticks.... maar goed dat heb ik vaker gehad....... :|

[ Voor 51% gewijzigd door JWFpeters op 04-08-2020 19:01 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste