Random crashes nieuwe build. Hulp met diagnosticeren.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:50
Ik heb op basis van de BBG van juli een aangepast systeem zelf in elkaar gezet (voor het eerst in 15 jaar :P).

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenAsus Prime B550M-A (WI-FI)€ 133,90€ 133,90
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 424,40€ 424,40
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 60,-€ 60,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm€ 8,09€ 8,09
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 66,45€ 66,45
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 75,94€ 75,94
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 109,95€ 109,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.075,73

Sinds dag 1 (zo'n 2 weken geleden), ervaar ik crashes op random momenten (green screen, black screen, spontane reboot - geen artifacts). Dat kan zijn tijdens het spelen van een spel, na het sluiten van het spel, of zelfs bij het booten van W10 (bij inlogscherm). Er zit niet veel regelmaat in. Windows Event viewer zegt altijd Kernel-Power Event ID41, maar dat kan blijkbaar nog vanalles zijn.

Dingen die ik gedaan heb:

- Temperaturen zijn goed.

- Overclocken heb ik wel gedaan en zorgde soms voor crashes, maar voor nu draai ik op stock en ook dan gebeurt het. Behalve dan het geheugen dat de DOCP memory profile heeft om op 3200mhz te draaien.

- Ik draai nu de nieuwste AMD Adrenalin drivers 20.7.1. Maar ik heb ook 20.5 en 20.4 geprobeerd. Ook de drivers van ASUS zelf. Bij het installeren gebruik ik eerst Display Driver Uninstaller om alles weg te halen in Safe Mode.

- Chipset drivers heb ik van zowel ASUS als van AMD geprobeerd.

- Bios is up to date.

- Benchmarks (3DMark, Unigine) of Stress-testen (OCCT) zorgt niet per se voor crashes.

- Windows Fast Restart staat uit.

- Videokaart en Ram al eruit gehaald en opnieuw erin gezet.

Ik weet het eigenlijk even niet meer. Heb ik pech met de RX 5700 XT? Ik dacht dat de vele crashes hiermee inmiddels grotendeels opgelost waren?

Soms kan ik prima uren spelen en soms gaat het binnen een paar min meerdere keren mis. Ik dacht zelf nog dat het misschien ligt aan piekspanningen in ons huis, omdat we een vrij oud huis hebben en ik wel eens vaker het licht zie knipperen van lampen, maar niet vaak binnen een paar min achter elkaar.

Wie heeft er nog tips want ik ben een beetje moedeloos :'(

Edit: Zojuist gebeurt het weer bij een reboot. Zodra Windows Login scherm in beeld komt spontaan een reboot. Geen melding of wat dan ook. Nieuwe reboot gaat vervolgens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 09:23
Heb je al eens een paar uur een memtest oid laten draaien? Zet sowieso eens DOCP uit om te zorgen dat het daar niet aan ligt.
Eventueel kan je je RAM ruilen voor Cruciale RAM, wat waarschijnlijk stabieler draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Staat het setje met exact dit typenummer op QVL van Moederbord in combinatie met deze CPU?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Wim-Bart schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:12:
Staat het setje met exact dit typenummer op QVL van Moederbord in combinatie met deze CPU?
Yep: https://www.asus.com/Moth...I-FI/HelpDesk_QVL_Memory/

G.SKILL F4-3200C16D-16GVKB 2x 8GB 3200 3200 SS Samsung 16-18-18-38 1.35 1,2,4

Die timings en voltage staan ook zo in de Bios.

Heb 15min Memtest86 gedraaid, maar dat kan nog wel langer eventueel.

Net trouwens 1.5u Assetto Corsa Competizione gespeeld en dat ging weer prima...

[ Voor 21% gewijzigd door MailMan op 12-07-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Heb je twee schermen aangesloten op je 5700?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Wim-Bart schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:24:
Heb je twee schermen aangesloten op je 5700?
Nope 1.

En pfff. Start ik PUBG op. Klik op Join: Green screen en reboot.

Terwijl ik dus net 1.5uur een zwaar belastende racegame heb gedraaid...

En twee minuten laten na de reboot schakelt de pc zichzelf uit en reboot hij spontaan terwijl ik in de Windows Event Viewer aan het kijken ben. Niets geen spel of iets anders aan op de achtergrond :'(

En nog een keer. Gewoon paar minuten in Windows bezig en bam.

Is er geen optie om te traceren wat er gebeurt vlak voordat er een crash is? Iets meer dan Event Viewer's Event ID?

[ Voor 40% gewijzigd door MailMan op 12-07-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
PC Crasht en Reboot nu zelfs in Safe mode 8)7

Sluit dat de GPU uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-05 11:06
MailMan schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:25:
[...]

Is er geen optie om te traceren wat er gebeurt vlak voordat er een crash is? Iets meer dan Event Viewer's Event ID?
Vlak er voor niet maar er bestaan wel eenvoudigere mogelijkheden om te kijken wat er aan de hand is dan het logboek. Installeer eens "WhoCrashed", hiermee kan je zien wat juist de oorzaak van de crash is. Ook de ingebouwde "Betrouwbaarheidscontrole" geeft een beter overzicht.

Memtest86 15min laten draaien is echt niet voldoende, hij moet elke test minstens eenmaal doen. Bij mij heeft dit meer dan 4u geduurd.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Zal er eens naar kijken.

Heb nu BIOS defaults geladen en gebruik even niet DOCP om te kijken of het daar aan kan liggen. Ik lees dat er toch wel problemen kunnen zijn met G Skill Ripjaws geheugen.

https://www.reddit.com/r/...gvkb_ryzen_problem_and_a/

Ook in de Tweakers recensie van dit type geheugen zegt iemand: "tRC moest ik handmatig instellen" bij een ASUS moederbord.

Weet alleen niet waarop/wat dat betekent :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wekko306
tRC gaat over je RAM timings, kan je vast voldoende over vinden.
Aangezien je de juli BBG hebt samengesteld ga ik er vanuit dat je alle componenten dus nog geen twee weken in huis hebt. Je RAM zou ik dan sowieso omruilen door Crucial wat gewoon het meest stabiel is op Ryzen 3xxx en je doorgaans nog wel stabiel mee kan overclocken ook. Daarnaast is RAM het meest eenvoudige om te troubleshooten met een ander setje.
Sowieso nu zonder DOCP eens een paar uur memtest draaien, want mogelijk is je RAM überhaupt niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Ik zou eerst kijken naar ram-swap, daarna verdenk ik de voeding... Heb je iemdand in de buurt met een goede voeding waarmee je e.e.a. kan uitsluiten?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ik ga de Memtest nog doen maar vooralsnog is hij niet gecrasht als DOCP uitstaat. Zette hem daarna weer aan en boem crash kort daarna.

Zet ik DOCP aan op 3133mhz ipv 3200 dan reageert het systeem heel schokkerig overigens.

Voor de zekerheid. Ik heb mijn Ram modules in DIMM A2* en B2* zitten, dat is toch correct?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlPRr_5FElzNHXGhNdSGBiP6KcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l9NNIHb5FvUarlTndOarM6Xo.png?f=fotoalbum_large

Uit de manual van Mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ah en ik zie dat ik toch echt niet de enige ben met dit probleem en dit type RAM: https://forums.whirlpool.net.au/archive/3mjwv619

De errors die daar beschreven worden kloppen exact met wat ik ervaar. Crashes tijdens gamen, maar ook soms bij idle.

Alleen het zelf timen van het geheugen kan ik nog niet, dus dat wordt inlezen hoe DRAM Calculator werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
het lijkt zichzelf tegen te spreken.

Het doet voorkomen alsof channel A bestaat uit DIMM A1 en A2 (en channel B uit DIMM B1 en B2),

Maar in de graphic wordt het dan in A2 en B2 gestopt, wat (uit hun tekst) niet dezelfde channel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
bluebear schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:54:
het lijkt zichzelf tegen te spreken.

Het doet voorkomen alsof channel A bestaat uit DIMM A1 en A2 (en channel B uit DIMM B1 en B2),

Maar in de graphic wordt het dan in A2 en B2 gestopt, wat (uit hun tekst) niet dezelfde channel is.
Spreek jij jezelf nu niet tegen? :) Channel A is ook A1 en A2, en B is B1 en B2, en in de graphic wordt het in A2 en B2 gedaan, wat dus twee verschillende channels zijn?

Overigens ben ik er nu 99% van overtuigd dat het het geheugen is.

Het DOCP Profile komt wel overeen wat G.Skill zelf zegt dat het moet zijn, maar is dus niet stabiel op 3200mhz.

Vervolgens geleerd hoe DRAM Calculator en Thaiphoon gebruikt om handmatig "Safe" waardes uit te rekenen en in te stellen, maar dan boot de pc niet eens :(

Misschien dat DRAM Calculator B550 moederborden ook nog niet support.

Even verder Googlen of op zoek naar ander geheugen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:41
Is het systeem ook instabiel met DOCP aan op een iets lager voltage? 1.33 bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Blastpe schreef op zondag 12 juli 2020 @ 23:59:
Is het systeem ook instabiel met DOCP aan op een iets lager voltage? 1.33 bv?
Zal het proberen wanneer ik tijd heb en de Memtest gedaan is. Deed net een Speed Test in DRAM Calculator in windows en toen werd er gereboot na een aantal minuten.

Laat nu Memtest86 lopen.

Maar het meeste advies dat ik lees is om hem juist op hoger voltage dan 1.35 te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
MailMan schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:42:
[...]

Maar het meeste advies dat ik lees is om hem juist op hoger voltage dan 1.35 te laten lopen?
Over het algemeen klopt dat ook. Hogere voltages zorgen vaak voor meer stabiliteit. Echter geld dat niet voor alle geheugen chips. Er zijn geheugen chips die negatief schalen bij hogere voltages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MailMan schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:43:
Ik ga de Memtest nog doen maar vooralsnog is hij niet gecrasht als DOCP uitstaat. Zette hem daarna weer aan en boem crash kort daarna.

Zet ik DOCP aan op 3133mhz ipv 3200 dan reageert het systeem heel schokkerig overigens.

Voor de zekerheid. Ik heb mijn Ram modules in DIMM A2* en B2* zitten, dat is toch correct?

Uit de manual van Mobo.
In de grijze bankjes(A2-B2) druk je je RAM modules voor dual channel. verder is 3133 ook een rare clockspeed.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Hackus schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:00:
[...]

In de grijze bankjes(A2-B2) druk je je RAM modules voor dual channel. verder is 3133 ook een rare clockspeed.
Welke frequentie zou je dan aanraden die lager is dan 3200?
Wekko306 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:06:
Heb je al eens een paar uur een memtest oid laten draaien? Zet sowieso eens DOCP uit om te zorgen dat het daar niet aan ligt.
Eventueel kan je je RAM ruilen voor Cruciale RAM, wat waarschijnlijk stabieler draait.
Zojuist Memtest86 helemaal laten draaien met DOCP AAN (dus op 3200mhz) en 0 errors....

Hoe kan Memtest nou 0 errors geven maar W10 wel crashen als DOCP aan staat? En niet als deze uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
MailMan schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:31:
[...]

Welke frequentie zou je dan aanraden die lager is dan 3200?

[...]

Zojuist Memtest86 helemaal laten draaien met DOCP AAN (dus op 3200mhz) en 0 errors....

Hoe kan Memtest nou 0 errors geven maar W10 wel crashen als DOCP aan staat? En niet als deze uit staat.
Je zou 2933MT/s kunnen proberen, dat zou moeten werken. Maar zoals al een paar keer gezegd is je RAM ruilen voor een ander setje waarschijnlijk beter, en je zit nu nog binnen de 14 dagen termijn ga ik vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Wekko306 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:41:
[...]

Je zou 2933MT/s kunnen proberen, dat zou moeten werken. Maar zoals al een paar keer gezegd is je RAM ruilen voor een ander setje waarschijnlijk beter, en je zit nu nog binnen de 14 dagen termijn ga ik vanuit.
Ja heb t/m woensdag om terug te sturen.

Het bizarre is dat ik nu na het draaien van de Memtest een stabiel systeem lijk te hebben. Net een Membench gedraaid in DRAM Calculator (kwam iets van 175 seconden uit bij Easy test, geen idee of dat goed is), en dat ging prima met DOCP profiel aan...

Het gekke is gewoon dat het probleem moeilijk te repliceren is omdat ik soms een aantal uur kan gamen zonder issues, en dan ineens een paar reboots kort achter elkaar kan hebben.

Zit bijna te denken aan een volledige wipe en herinstallatie en clean install van alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gebruik je de laatste chipset driver https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550
(2933 is safe, maar 3200 moet gewoon werken) Heb je met Thaiphoon je RAM uitgelezen welke chips/dies er gebruikt zijn ? dacht dat deze RJ dezelfde chips gebruiken als Aegis

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Hackus schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:20:
Gebruik je de laatste chipset driver https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550
(2933 is safe, maar 3200 moet gewoon werken) Heb je met Thaiphoon je RAM uitgelezen welke chips/dies er gebruikt zijn ? dacht dat deze RJ dezelfde chips gebruiken als Aegis
Ja die driver versies komen overeen met wat ik in Device Manager zie, al zie ik ook sommige er twee keer instaan (AMD GPIO Controller en AMD PCI), met oude en nieuwe versie. Maar volgens mij is dat normaal.

Zal voor de zekerheid die installatie nog een keer doen.

Net dus wel weer een crash met DOCP aan terwijl ik niet aan de pc zat en deze gewoon in Windows niets liet doen...

Hmm ik krijg een installation failed by die Chipset drivers :?

[ Voor 4% gewijzigd door MailMan op 13-07-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ok... nu wilde ik in safe-mode booten om oude Chipset drivers te uninstallen. Bij restart toch nog even DOCP profiel aangezet en nu restart pc niet meer. Fans draaien maar beeld blijft zwart.

Dan moeten die errors toch met de Bios/geheugen en instellingen daarvan liggen? Ene moment loopt het prima met DOCP profiel, andere moment is booten al teveel.

Power on/off zorgt dat ik weer in Bios kan.

Net handmatig even de DOCP instellingen geprobeerd te gebruiken ipv de Preset, maar crash bij Windows Login

Weer update: Chipset drivers verwijderd en die uit je link geinstalleerd. Gaat allemaal prima. Nu laat ik de pc weer even idle aanstaan voor een tijd met DOCP Profiel aan, alleen Gear Down en Power Down mode Disabled als test.

De DDR4 Dies zijn Samsung B-dies. Voorheen was dat bij dit type geheugen Hynix en ik lees wel over wat issues met Samsung. Maar ik ben er nog steeds niet 100% zeker van dat het het geheugen is. Dan zou je toch Memtest errors verwachten?

[ Voor 49% gewijzigd door MailMan op 13-07-2020 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
MailMan schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:55:
Maar ik ben er nog steeds niet 100% zeker van dat het het geheugen is. Dan zou je toch Memtest errors verwachten?
Niet noodzakelijkerwijs. Als het RAM daadwerkelijk stuk is zou ik Memtest errors verwachten, RAM dat niet altijd stabiel is geeft niet altijd Memtest errors maar kan kan toch regelmatig je systeem laten crashen.
Als je zonder DOCP consequent geen crashes hebt neigt het toch wel erg die richting op imho.
Wat gebeurt er als je de DOCP settings handmatig invult maar het voltage iets verhoogt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Wekko306 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:03:
[...]

Niet noodzakelijkerwijs. Als het RAM daadwerkelijk stuk is zou ik Memtest errors verwachten, RAM dat niet altijd stabiel is geeft niet altijd Memtest errors maar kan kan toch regelmatig je systeem laten crashen.
Als je zonder DOCP consequent geen crashes hebt neigt het toch wel erg die richting op imho.
Wat gebeurt er als je de DOCP settings handmatig invult maar het voltage iets verhoogt?
Dank voor het geduld en uitleg :)

Ik ga het proberen zodra er weer een crash is.

Op dit moment gaat het allemaal nog goed met DOCP aan na de Chipset Reinstall. Enige wat verder anders is in de BIOS is dus de Gear Down en Power Down mode disabled.

Overigens wat hogere 3DMark scores dan eerst (+100 punten in Time Spy), maar dat kan een fluke zijn? Systeem is tot nu toe stabiel onder load en idle. Mocht er een crash zijn ga ik weer handmatig bezig.

Overigens was ik wat verbaasd dat ik geen stabiel systeem kreeg met DRAM Calculator en Safe settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Helaas, toch weer een crash.

Even gamen ging prima. Vervolgens in Windows wat rondklooien en weg.

Nu Voltage op 1.4V om te proberen.

Valt me wel op dat het relatief vaak in Windows is en niet in een game. Misschien toch maar nieuwe installatie?

[ Voor 8% gewijzigd door MailMan op 13-07-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
So far so good. Aantal uren aangestaan op zowel idle als in games en nog geen reboot :)

Wil niet te vroeg juichen maar gevoelsmatig is het beter dan het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Helaas... Nadat hij het gisteren uren prima heeft gedaan start ik hem vanochtend op en binnen een minuut reboot hij.

1.4V is dus niet de oplossing.

Lijkt bijna alsof een cold-boot voor problemen zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ik ga ander DDR4 bestellen en de oude inruilen.

Wil voor Crucial gaan maar op de QVL staat geen 2x8GB versie van 3200Mhz?

https://www.asus.com/Moth...I-FI/HelpDesk_QVL_Memory/

De enkele 8GB die hij laat zien is: BLS8G4D32AESBK.8FE of BLS8G4D32AESTK.M8FE

Is er echt geen compatible 2x8 GB setje...? Bovenstaande is namelijk bijna niet te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

1.4V is ook veel te hoog voor standaard clockspeed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Hackus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:24:
1.4V is ook veel te hoog voor standaard clockspeed
Tja, wat is wijsheid? Zoals je ziet wil ik het RAM nu terugsturen en Crucial proberen. Of zijn er nog logische stappen die ik eerder moet nemen?

Heb eigenlijk t/m morgen om het te retourneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MailMan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:27:
[...]

Tja, wat is wijsheid? Zoals je ziet wil ik het RAM nu terugsturen en Crucial proberen. Of zijn er nog logische stappen die ik eerder moet nemen?

Heb eigenlijk t/m morgen om het te retourneren.
Je hebt tot 14 dagen om retour te melden. Dan heb je nog maximaal 14 dagen voor het daadwerkelijk terugsturen. (zon en feestdagen vervallen als die op laatste dag vallen)

Komt de crash niet door je GPU ?

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 14-07-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Hackus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:29:
[...]

Je hebt tot 14 dagen om retour te melden. Dan heb je nog maximaal 14 dagen voor het daadwerkelijk terugsturen. (zon en feestdagen vervallen als die op laatste dag vallen)

Komt de crash niet door je GPU ?
Ik weet niet of het door de GPU komt, maar tot nu toe valt het vooral op dat er crashes zijn met DOCP aan.

Het zijn nooit BSODs, display driver crashes, ik zie nooit artefacts, gewoon scherm zwart en meteen reboot.

Als je tips hebt om de GPU nog op andere manier te testen hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MSI afterburner mee laten lopen.

AMD GPU is aan te raden om te undervolten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Hackus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:35:

AMD GPU is aan te raden om te undervolten
Undervolten GPU heb ik ook al crashes bij gehad helaas. Ook is er zelden een crash tijdens gamen.

En wat is het nut van Afterburner mee laten lopen?

CPU C-state management zou nog kunnen, maar zoiets moet stock gewoon goed werken zou je denken.

[ Voor 28% gewijzigd door MailMan op 14-07-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
Heb je het al met een lager voltage geprobeerd?
Met het programma tm5 ben je er snel genoeg achter of het geheugen stabiel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenben
MailMan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:33:
[...]

Ik weet niet of het door de GPU komt, maar tot nu toe valt het vooral op dat er crashes zijn met DOCP aan.

Het zijn nooit BSODs, display driver crashes, ik zie nooit artefacts, gewoon scherm zwart en meteen reboot.

Als je tips hebt om de GPU nog op andere manier te testen hoor ik het graag.
Waarom kijk je niet in de Betrouwbaarheidscontrole zoals ik eerder zei? Misschien kan je daar wel iets uit afleiden.
https://computertotaal.nl...ouwbaarheidsgeschiedenis/
Hackus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:35:
Afterburner en Adrenalin gaan niet altijd goed samen. Ik zou ofwel het 1 ofwel het ander gebruiken.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als het Samsung B-Dies zijn, kan ik me niet voorstellen dat het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
@MailMan
Welke code staat er onder "Warrenty Void if Removed" op de geheugen modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
ikbenben schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:14:
[...]

Waarom kijk je niet in de Betrouwbaarheidscontrole zoals ik eerder zei? Misschien kan je daar wel iets uit afleiden.

[...]

Afterburner en Adrenalin gaan niet altijd goed samen. Ik zou ofwel het 1 ofwel het ander gebruiken.
Is dat hetzelfde als de Event viewer? (zit pas vnv weer achter m'n pc). Zo ja, altijd Event ID 41 Kernel-Power geloof ik. Kan vanalles zijn.
Hackus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:13:
Lees toch echt wel op meer plekken problemen van mensen met Samsung B-Die en AMD. Lastig te herleiden of dat ook altijd het probleem is, maar als ik zie hoe vaak het terugkomt.
Blastpe schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:19:
@MailMan
Welke code staat er onder "Warrenty Void if Removed" op de geheugen modules?
Zal ik vnv checken. Wat kan je met die info?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenben
MailMan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:48:
[...]

Is dat hetzelfde als de Event viewer? (zit pas vnv weer achter m'n pc). Zo ja, altijd Event ID 41 Kernel-Power geloof ik. Kan vanalles zijn.
Nee, dat is niet hetzelfde. Imo is dit veel duidelijker dan het logboek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Blastpe schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:54:
Heb je het al met een lager voltage geprobeerd?
Met het programma tm5 ben je er snel genoeg achter of het geheugen stabiel is.
Nee lager nog niet.

Is TM5 de Mem Test tool in DRAM Calculator? Die heb ik een paar keer laten lopen met verschillende settings. 1x had ik dezelfde typische crash en geen errors. De andere keren had ik geen crash en geen errors tijdens de test, maar wel random erna.

Memtest86 gaf na 2.5u ook geen errors met DOCP enabled, en toch een crash.

PC staat nu thuis aan op idle zonder DOCP, dus ben benieuwd of hij gereboot heeft als ik thuis ben.

Overigens nog iemand die op mijn reddit post heeft gereageerd met vergelijkbaar issue, alleen andere GPU en ander ram...: https://www.reddit.com/r/...ce=share&utm_medium=web2x

Misschien dat er meer mensen zijn met dit probleem op een B550 maar dat het nog naarboven moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Hackus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:13:
Het zijn ook waarschijnlijk geen B-die. Ik zie namelijk 3200 C16 en dat is geen B-die normalitair. Deze krijg je pas bij de snellere type geheugen, bijv 3200 C14 en sneller.

@MailMan
Waar heb je gevonden dat je B-die hebt?

Uitgaande van de volgende bron heb je gewoon een Samsung D-die of Hynix M-die:
https://www.reddit.com/r/...ung_bdie_confusion_eg_on/

G.Skill Ripjaws V 3200 MHz CL16* F4-3200C16D-16GVKB 4Gb Samsung D-Die Dual Double Jedec Info
G.Skill Ripjaws V 3200 MHz CL16* F4-3200C16D-16GVKB 8Gb Hynix M-Die Single Single Jedec Info

Test dit anders even met Typhoon Burner, die kan het type geheugen uitlezen.

Edit:
Wanneer ervaar je de crashes? Is dat tijdens het browser bijv.? Zet eens de hardware versnelling uit, deze kan nog wel eens problemen geven.

[ Voor 7% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 14-07-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:28:
[...]

Het zijn ook waarschijnlijk geen B-die. Ik zie namelijk 3200 C16 en dat is geen B-die normalitair. Deze krijg je pas bij de snellere type geheugen, bijv 3200 C14 en sneller.

@MailMan

G.Skill Ripjaws V 3200 MHz CL16* F4-3200C16D-16GVKB 4Gb Samsung D-Die Dual Double Jedec Info
G.Skill Ripjaws V 3200 MHz CL16* F4-3200C16D-16GVKB 8Gb Hynix M-Die Single Single Jedec Info

Edit:
Wanneer ervaar je de crashes? Is dat tijdens het browser bijv.? Zet eens de hardware versnelling uit, deze kan nog wel eens problemen geven.
toon volledige bericht
Dacht dit ik dit al ergens gepost had, maar misschien niet doorgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/eehdbrxsoh3i6dnJQ4M1REkY.jpg

Dat is wat DRAM Calculator zegt op basis van XMP profiel dat ik met Taiphoon Burner heb gecreeerd. Neem even aan dat het dan B-Die is als ik via Thaiphoon Burner het geexeporteerd XMP profiel importeer?

Zal vnv thuis nog even checken.

Crashes zijn meestal in Windows, maar ook wel eens tijdens gamen. Niet per se tijdens browsen, juist als ik b.v. in explorer zit. Ook vaak direct na login.

[ Voor 5% gewijzigd door MailMan op 14-07-2020 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 19:47

Jean Paul

Reservebelg

Cold boot problemen > gebruik je HDMI of DP? Indien DP probeer eens HDMI. Veel DP kabels hebben pin 20 aangesloten en dat is funest voor je GPU en monitor.

De GPU boot niet als er geen monitor aangesloten is of aanstaat (zelf nog nooit meegemaakt met nVidia, maar de Sapphire Nitro 5700 XT doet dat blijkbaar).

AMD en Memtest lijken niet de beste vrienden, probeer eens Karhu RAM test (veel sneller en kan in Windows draaien, kost 10 euro). Vindt ook problemen terwijl Memtest gewoon slaagt. Ik werd geadviseerd tenminste tot 6500% coverage te draaien om 99% zekerheid te hebben.

Geheugen heb ik ook ontzettend veel geëtter mee gehad. Ik heb uiteindelijk Crucial gehaald, uitgebreid naar 4 modules en moest het op 1.36V zetten om stabiel te draaien, anders rare crashes. 2 modules op 1.35 werkte prima.

Ik lees dat je Samsung B-dies hebt. Ik heb twee sets Corsair gehad, één set met Hynix chips en één set met die Samsung.. Die Samsung heeft voor drama gezorgd. Mijn advies is deze direct om te ruilen en idd voor Crucial te gaan, zoals deze: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B
(ik heb zelf deze: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4R)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Jean Paul schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:24:
Cold boot problemen > gebruik je HDMI of DP? Indien DP probeer eens HDMI. Veel DP kabels hebben pin 20 aangesloten en dat is funest voor je GPU en monitor.

De GPU boot niet als er geen monitor aangesloten is of aanstaat (zelf nog nooit meegemaakt met nVidia, maar de Sapphire Nitro 5700 XT doet dat blijkbaar).

AMD en Memtest lijken niet de beste vrienden, probeer eens Karhu RAM test (veel sneller en kan in Windows draaien, kost 10 euro). Vindt ook problemen terwijl Memtest gewoon slaagt. Ik werd geadviseerd tenminste tot 6500% coverage te draaien om 99% zekerheid te hebben.

Geheugen heb ik ook ontzettend veel geëtter mee gehad. Ik heb uiteindelijk Crucial gehaald, uitgebreid naar 4 modules en moest het op 1.36V zetten om stabiel te draaien, anders rare crashes. 2 modules op 1.35 werkte prima.

Ik lees dat je Samsung B-dies hebt. Ik heb twee sets Corsair gehad, één set met Hynix chips en één set met die Samsung.. Die Samsung heeft voor drama gezorgd. Mijn advies is deze direct om te ruilen en idd voor Crucial te gaan, zoals deze: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B
(ik heb zelf deze: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4R)
toon volledige bericht
Gebruik HDMI.

Denk je dat deze Crucial ook zou moeten werken: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK

Net besteld namelijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 19:47

Jean Paul

Reservebelg

MailMan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:54:
[...]

Gebruik HDMI.

Denk je dat deze Crucial ook zou moeten werken: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK

Net besteld namelijk :P
Het is een ouder en ik vermoed beter ondersteunde versie dus dat moet zeker werken :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:28:
[...]

@MailMan

Edit:
toon volledige bericht
Ook 3200 CL16 kan Samsung B-Die zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Hackus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:29:
[...]

Ook 3200 CL16 kan Samsung B-Die zijn
Precies, vandaar "waarschijnlijk" en "normalitair". Als ik het met zekerheid wist had ik dat wel gezegd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:41:
[...]

Precies, vandaar "waarschijnlijk" en "normalitair". Als ik het met zekerheid wist had ik dat wel gezegd ;).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MRmshRUW5ahrq8_GF7e4JYCk3s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MgpuZg7kPoj7KOP0v876kbBm.png?f=user_large

Volgens Taiphoon dus wel Samsung B-Die.

Overigens pc hele dag aan gehad op idle en geen crash met DOCP uit.

Ontvang morgen de Crucials. Ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
ikbenben schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:14:
[...]

Melding in de Reliability Monitor bij de reboots is altijd: The previous system shutdown at [insert time] on ‎14/‎07/‎2020 was unexpected.

Reliability score is ook maar rond de 2 ;(

[ Voor 6% gewijzigd door MailMan op 14-07-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
MailMan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:13:
[...]

Volgens Taiphoon dus wel Samsung B-Die.
Dit staat dus op je geheugen stick in de code onder "Warrenty Void if removed" deze zal eindigen op 10B/C of D. 10=Samsung. B C of D is die revisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Tweede persoon op Reddit die hetzelfde probleem meldt met een Asus B550 en G.Skill: https://www.reddit.com/r/...ce=share&utm_medium=web2x

https://www.reddit.com/r/...herboards_putting_ram_on/

Misschien toch een Asus dingetje

[ Voor 16% gewijzigd door MailMan op 14-07-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Asus wijst trouwens naar AMD als schuldige...

Reactie van Asus op een mail van mij:

It is known that many users experience problems with the XMP / D.O.C.P profile in combination with the new Ryzen processors.
This is regardless of the used motherboard, but depends on the compatibility with Ryzen and the AGESA updates. This is also one of the reasons why many websites and users recommend certain modules.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenben
MailMan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:38:
[...]

Melding in de Reliability Monitor bij de reboots is altijd: The previous system shutdown at [insert time] on ‎14/‎07/‎2020 was unexpected.

Reliability score is ook maar rond de 2 ;(
Ja, daar ben je idd ook niet veel mee. Het was het proberen waard.

Ik gebruik DEZE sticks op mijn Asus X570 mobo icm een 3700x en heb er niets van problemen mee. Het zijn zelfs "maar" Hynix sticks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Crucial BLS2K8G4D32AESBK zitten in het systeem met DOCP enabled op 3200mhz.

Wil nog niet te vroeg juichen maar tot nu toe gaat het allemaal goed. Iets hogere 3DMark score ook.

Valt me overigens op dat de Crucials vanaf 2400MT/s zijn en de G.Skill vanaf 2133MT/s. Zou dat ook betekenen dat de Crucials minder ver gepushed hoeven te worden t.o.v. de G.Skills?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Arghhh..

Reboot spontaan in Windows :(

Dus geen Memory issue.

Waar nu te kijken? CPU omruilen, Moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-06 17:36
Staat gear down mode nou aan of uit. Snap er niks van voor de rest. E-die is super makkelijk voor de rest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
paragon schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:08:
Staat gear down mode nou aan of uit. Snap er niks van voor de rest. E-die is super makkelijk voor de rest...
Gear Down staat op Auto wanneer DOCP profile aanstaat, dus dan durf ik het niet zeker te zeggen.

Nu draai ik DRAM Calculator's Safe Settings met de Crucials en dan is de suggestie om Gear-Down te Enablen en dat heb ik dus.

Gaat voor alsnog goed, wat al beter is dan de DRAM settings met de G.Skill (dan boot ie niet), maar ik zit te gamen en dan crasht hij gek genoeg zelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
Vreemde is wel dat dat die safe settings veel strakker zijn dan het XMP profiel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
paragon schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:26:
Vreemde is wel dat dat die safe settings veel strakker zijn dan het XMP profiel...
Die hierboven staan zijn van de G.Skill.

Ik ben nog niet echt thuis in Ram timings etc, maar dit is wat ik met de Crucials nu heb ingesteld op basis van de Safe settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJKyHhfTDrGsnDFtUvONEZt_5Dw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/URq9lC0h4ZyUWn4xfY2sP7HE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
Hmmm ja dat is veel strakker dan XMP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
paragon schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:48:
Hmmm ja dat is veel strakker dan XMP.
Wat "is" XMP dan? Zoals Crucial hem zelf verkoopt? iets van 16-18-18-38?

Ik exporteer gewoon via Taiphoon Burner de settings en doe dan Importeer XMP in DRAM Calc.

Enige wat ik aan kan passen is Motherboard en memory rank geloof ik. Naja, ik kan natuurlijk vanalles aanpassen, maar ik dacht dat dat de manier is om op goeie settings uit te komen :)

[ Voor 12% gewijzigd door MailMan op 15-07-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
XMP is idd het profiel waarmee ze komen. Asus noemt het DOCP. Als je in DRAM Calculator op Compare timings klikt kan je je huidige timings zien. Nieuwste BIOS overigens geprobeerd?

Zie overigens dat je je Motherboard op B450/X470 hebt staan in DRAM Calculator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
paragon schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:49:
XMP is idd het profiel waarmee ze komen. Asus noemt het DOCP. Als je in DRAM Calculator op Compare timings klikt kan je je huidige timings zien. Nieuwste BIOS overigens geprobeerd?

Zie overigens dat je je Motherboard op B450/X470 hebt staan in DRAM Calculator.
Nieuwste BIOS.

Ik zie in DRAM Calc geen andere Mobo optie die dichter bij m'n B550M-A komt.

Wat ik gewoon zo gek vindt is dat het eigenlijk niet voorkomt dat de pc reboot tijdens gamen. Maar bijna altijd (of misschien wel altijd) gewoon tijdens idle/minimale activiteiten in Windows. Ik ben nu al uren aan het spelen en 0 reboots (met DRAM Calc waardes). Maar ik durf bijna te wedden dat ik straks na gamen of morgenochtend bij nieuwe start wel een reboot heb.

[ Voor 28% gewijzigd door MailMan op 15-07-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ook nu reboot met DRAM Calc safe settings, tijdens gamen. Dus het is niet per se alleen in Windows.

Had nu een groen scherm en ook echt een zoem/buzz toen dat gebeurde. Niet uit m'n speakers maar uit de monitor leek het wel.

Ik ga nu eens echt langer met default Ram instellingen werken om echt uit te sluiten dat het niet ook gebeurt met DOCP disabled.

[ Voor 22% gewijzigd door MailMan op 15-07-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als je DRAM calc gebruikt zet je toch geen DOCP aan en doe je daar aanpassingen op? Ik dacht dat je beter vanaf nul kan beginnen en alles handmatig.
Als je wilt weten hoe timings berekent worden dan is dit een goede:
https://www.reddit.com/r/...overclocking_on_ryzen_oc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:04:
Als je DRAM calc gebruikt zet je toch geen DOCP aan en doe je daar aanpassingen op? Ik dacht dat je beter vanaf nul kan beginnen en alles handmatig.
Als je wilt weten hoe timings berekent worden dan is dit een goede:
https://www.reddit.com/r/...overclocking_on_ryzen_oc/
Nee klopt. Als ik DRAM calc gebruik zet ik het DOCP profiel uit. Al is dat denk ik in principe ook niets anders dan wat pre-sets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MailMan Ik zou Dram calculator eens vergeten en van 0 af aan gaan. Gewoon via DOCP je ram op 3200 instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Hackus schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:31:
@MailMan Ik zou Dram calculator eens vergeten en van 0 af aan gaan. Gewoon via DOCP je ram op 3200 instellen.
Ook al eens geprobeerd (met de G.Skills in ieder geval).

Tenminste, ik denk dat je bedoelt alles op Auto en alleen DRAM Frequency op 3200 zetten in BIOS?

Er is maar 1 DOCP profiel in de Bios.

[ Voor 20% gewijzigd door MailMan op 16-07-2020 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MailMan schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:32:
[...]

Ook al eens geprobeerd (met de G.Skills in ieder geval).
Valt me trouwens wel op dat er meer met B550 mis gaat(sowieso Asus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Hackus schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:33:
[...]

Valt me trouwens wel op dat er meer met B550 mis gaat(sowieso Asus)
Ja ik lees op meerdere plekken heel erg vergelijkbare issue (random reboots met zwart scherm bij DOCP aan). Maar ook bij X570 series.

Ik wil eigenlijk de VSOC nog verhogen om te kijken of dat kan helpen, op basis van deze post: https://linustechtips.com...ming-and-how-i-solved-it/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

MailMan schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:35:
[...]

Ja ik lees op meerdere plekken heel erg vergelijkbare issue (random reboots met zwart scherm bij DOCP aan). Maar ook bij X570 series.

Ik wil eigenlijk de VSOC nog verhogen om te kijken of dat kan helpen, op basis van deze post: https://linustechtips.com...ming-and-how-i-solved-it/
Volgens mij moet je die sowieso verhogen bij DOCP of hoger geclocked geheugen. Als je de optie hebt kan je beginnen met een lichte offset.
Je moet met DRAM calc niet alleen de timings overnemen maar ook wat er rechts staat. Waar nodig ook op de andere pagina's kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:50:
[...]

Volgens mij moet je die sowieso verhogen bij DOCP of hoger geclocked geheugen. Als je de optie hebt kan je beginnen met een lichte offset.
Je moet met DRAM calc niet alleen de timings overnemen maar ook wat er rechts staat. Waar nodig ook op de andere pagina's kijken.
Als ik DOCP profiel selecteer in de BIOS wordt ook DRAM voltage aangepast naar 1.35V.

Wat de VSOC standaard is weet ik niet uit m'n hoofd. Maar zou goed kunnen dat die niet omhoog gaat.

Als ik DRAM calc gebruik zet ik alles over wat ik op het hoofdscherm zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

16-18-18-36 met 1.35V is standaard met Crucial. tRC kom je dan op 74
(1600MHz) alles wat je strakker wilt tunen hoeft niet stabiel je blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Hackus schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:47:
16-18-18-36 met 1.35V is standaard met Crucial. tRC kom je dan op 74
(1600MHz) alles wat je strakker wilt tunen hoeft niet stabiel je blijken.
Als ik DOCP activeer en ik kijk in GPU-Z, dan zie ik gek genoeg op het ene scherm een tRC van 73 en op de andere 72. Is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQIB0a4qvySiT9Ae8HeYDbISdSA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KXGEJhEatqYvt7W0ByuZvLo9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hhs8SWRY7hjA0r2AUcHPDB381wQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hBfR2iboNdGUh2ZBSROBqZtm.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paragon
Eerste is die info vanaf SPD dus en 2de is de daadwerkelijke timings. Je zou nog eens naar je daadwerklijke timings in DRAM calculator of je bios kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MailMan schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:34:
[...]

Als ik DOCP activeer en ik kijk in GPU-Z, dan zie ik gek genoeg op het ene scherm een tRC van 73 en op de andere 72. Is dat normaal?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
2e is XMP. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Helaas bleek een verhoogde SOC Voltage van 1.15 ook geen oplossing :(

Probeer nu eens een lagere snelheid van 3000Mhz.

In ieder geval duidelijk dat DOCP uit gewoon stabiel is want dat heb ik lang genoeg gedraaid zonder crash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 10:52
Hey @MailMan heb je draadje vanaf begin gevolgd en op je B550 na heb ik bijna een soort van het zelfde systeem en heb gelijksoortige issues gehad! Super vervelend.
Voor mij begonnen het nadat ik mijn videokaart had ge-upgrade van een R9 270x naar een RX 5600XT: random black screens en harde system lock ups (inmiddels geen black screens of crashes meer!).

Wilde nog paar dingen toevoegen die je kan uitproberen.
Ik som alles wat ik me bedacht even droog op hoor! :9

Ten eerste vergeet voor nu even overclocken en RYZEN DRAM calculator.

In je bios:
- reset je bios naar factory default en pas niks aan mbt cpu/ram/voltage settings, safe>reboot>weer bios in.
- zoek in bios PCI-e snelheid settings op, zet die van 'auto' op 'Gen3'. Later kan je Gen4 testen btw.
- zet in bios RAM op XMP/DOCP profiel 1
- zet in bios IF UCLK op 1600
- check of XMP/DOCP ook je voltage heeft ingesteld
- save en restart

In windows
- Google naar "TdrDelay registry tweak" en "5700XT crashes". Heb zelf TdrDelay waarde op 8 en had daarna wat minder de idle black screens/crashes. Met 20.4.2 geen crashes meer gehad.

Aantal van de tips/fixes die ik heb toegepast komen van hier btw https://www.reddit.com/r/...f_issues_with_rx_5700_rx/

Test overdag of je nog crashes ervaart (games/youtube/Twitch/etc) en als je gaat ZzzZZ run MEMtest86+ (EUFI versie).
Als MEMtest na een nacht draaien 100% succesvol is doorgekomen, kan je er van uitgaan dat je RAM geen fysieke defecten heeft.

Als je nog rare crashes ervaart, kan je de volgende voltages nog instellen en testen.
VSoC (AMD overclocking) 1.1V
VDDG Voltage 0.900V
VDDG (CCD) Voltage 0.950V
VDDG (IOD) Voltage 0.950V

Verder de AMD Radeon drivers.
Versie 20.4.2 schijnt het stabielst te zijn naast 20.7.2, maar die heeft weer issues met freesync. Btw gebruik altijd DDU in Windows safe mode om drivers deinstalleren.

Als last resort optie als MEMtest 100% goed doorloopt, als je nog een oude pci-e videokaart heb, kan je die proberen of je daarmee ook crashes ervaart.

Edit to add:
Heb ook wat gelezen over dat sommige typen voedingen problemen kunnen veroorzaken met Navi gpu's.

Het kan zoals je zelf al zei ook aan B550 liggen dat die misschien nog kinderziektes heeft. Zou zomaar kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gkirmathal op 17-07-2020 11:18 ]

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Gkirmathal schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:11:
Hey @MailMan heb je draadje vanaf begin gevolgd en op je B550 na heb ik bijna een soort van het zelfde systeem en heb gelijksoortige issues gehad! Super vervelend.
Voor mij begonnen het nadat ik mijn videokaart had ge-upgrade van een R9 270x naar een RX 5600XT: random black screens en harde system lock ups (inmiddels geen black screens of crashes meer!).

Wilde nog paar dingen toevoegen die je kan uitproberen.
Ik som alles wat ik me bedacht even droog op hoor! :9

Ten eerste vergeet voor nu even overclocken en RYZEN DRAM calculator.

In je bios:
- reset je bios naar factory default en pas niks aan mbt cpu/ram/voltage settings, safe>reboot>weer bios in.
- zoek in bios PCI-e snelheid settings op, zet die van 'auto' op 'Gen3'. Later kan je Gen4 testen btw.
- zet in bios RAM op XMP/DOCP profiel 1
- zet in bios IF UCLK op 1600
- check of XMP/DOCP ook je voltage heeft ingesteld
- save en restart

In windows
- Google naar "TdrDelay registry tweak" en "5700XT crashes". Heb zelf TdrDelay waarde op 8 en had daarna wat minder de idle black screens/crashes. Met 20.4.2 geen crashes meer gehad.

Aantal van de tips/fixes die ik heb toegepast komen van hier btw https://www.reddit.com/r/...f_issues_with_rx_5700_rx/

Test overdag of je nog crashes ervaart (games/youtube/Twitch/etc) en als je gaat ZzzZZ run MEMtest86+ (EUFI versie).
Als MEMtest na een nacht draaien 100% succesvol is doorgekomen, kan je er van uitgaan dat je RAM geen fysieke defecten heeft.

Als je nog rare crashes ervaart, kan je de volgende voltages nog instellen en testen.
VSoC (AMD overclocking) 1.1V
VDDG Voltage 0.900V
VDDG (CCD) Voltage 0.950V
VDDG (IOD) Voltage 0.950V

Verder de AMD Radeon drivers.
Versie 20.4.2 schijnt het stabielst te zijn naast 20.7.2, maar die heeft weer issues met freesync. Btw gebruik altijd DDU in Windows safe mode om drivers deinstalleren.

Als last resort optie als MEMtest 100% goed doorloopt, als je nog een oude pci-e videokaart heb, kan je die proberen of je daarmee ook crashes ervaart.

Edit to add:
Heb ook wat gelezen over dat sommige typen voedingen problemen kunnen veroorzaken met Navi gpu's.

Het kan zoals je zelf al zei ook aan B550 liggen dat die misschien nog kinderziektes heeft. Zou zomaar kunnen.
toon volledige bericht
Bedankt voor de tips. Ga ze zeker testen.

Je zegt in het begin overigens "- check of XMP/DOCP ook je voltage heeft ingesteld". Bedoel je daarmee dat je juist wel of juist niet wil dat ze aangepast zijn?

Het lastige aan het diagnosticeren is dat de reboots mogelijk erg lijken op de (oude?) problemen met RX 5700 XT kaarten. Maar, het valt op dat DOCP disabled gewoon stabiel is. Dan denk ik, wat heeft dat met de GPU te maken?

Daarnaast heeft @JWFpeters vergelijkbare problemen en die heeft al een GPU switch gedaan. Dat hielp bij hem niet.

Ik wil/kan het niet definitief uitsluiten omdat ik geen andere GPU heb liggen, maar mijn vermoeden is meer moederbord dan GPU op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gkirmathal
MailMan schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:47:
[...]
Bedankt voor de tips. Ga ze zeker testen.

Je zegt in het begin overigens "- check of XMP/DOCP ook je voltage heeft ingesteld". Bedoel je daarmee dat je juist wel of juist niet wil dat ze aangepast zijn?
Dat het XMP profiel indd het wel heeft aangepast en het bios het correcte voltage laat zien.
Had gelezen dat je 1.35v zag en had gepost, dus dat is (y)
Maar, het valt op dat DOCP disabled gewoon stabiel is. Dan denk ik, wat heeft dat met de GPU te maken?
Vertel me wat haha, was er ook erg lang mee bezig! 8)7

Maar ik denk dat alles terug te herleiden is naar: component compatibiliteit + bios/AGESA + drivers
En ja dat zijn indd erg lastige combinaties om te diagnosen.

Over XMP/DOCP.
Op Reddit was ik deze post toentertijd tegen gekomen (https://www.reddit.com/r/...rs_black_screening_since/).
Zie de eerste comment:
AMD drivers are really sensitive to any memory instability. They're particularly sensitive to TRFC and tFAW being set too low, and this won't always show up in memory stability tests at all, and if it does, it may take many hours. Consider adding slightly more voltage to your memory, and/or increasing TRFC and tFAW timing.

Some XMP profiles in combination with certain motherboards are not stable and need adjusting. I don't know why this is, but I've seen it happen on several AMD boards now.
Toen ik een ouder AGESA 1.0.0.3ABBA draaide heb ik dit ook getest. Maar latere AGESA MSI bios updates hebben die memory stabiliteit problemen en comptabiliteitsproblemen opgelost.
Mja dat was op B450.
Daarnaast heeft @JWFpeters vergelijkbare problemen en die heeft al een GPU switch gedaan. Dat hielp bij hem niet.

Ik wil/kan het niet definitief uitsluiten omdat ik geen andere GPU heb liggen, maar mijn vermoeden is meer moederbord dan GPU op dit moment.
Hmm dat is balen.
Ik heb de eerste maanden op m'n oude R9 270x gedraaid en geen enkele issues gehad zoals black screens, harde system lock-ups, of TDR failure BSOD's.
Daardoor wist ik dat mijn Crucial goed was en 3600Mhz kon draaien. Pas op de 5600XT begonnen die rare problemen.

Iets wat me opviel, ik tweak altijd services en soms schedueled tasks in Win10.
Als ik de volgende 4 AMD gerelateerde scheduled tasks op disabled zette: AMDInstallLauncher, AMDLinkUpdate, StartCN, StartDVR. Dan kreeg ik random idle crashes, black screens en TDR failure BSOD's.
Liet ik ze enabled, geen crashes. Welk van de 4 dit veroorzaakte, geen idee maar ik gok LinkUpdate.
AMD Radeon Software leek ook iets mee, die moest draaien in de background, als ik 'm killde kreeg ik ook issues.

Vraagje nog: heb je twee monitoren, aangesloten via DP kabel??

Sry voor 't lange verhaal...check vannacht eerst even je RAM met XMP/DOCP profiel aan, via de boot-able USB van MEMtest86. Dan weet je iig of dat stukje goed is ja of de neen ;)

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Gkirmathal schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:59:
Over XMP/DOCP.
Op Reddit was ik deze post tegen toentertijd gekomen (https://www.reddit.com/r/...rs_black_screening_since/).
Zie de eerste comment:

[...]

Hmm dat is balen.
Ik heb de eerste maanden op m'n oude R9 270x gedraaid en geen enkele issues gehad zoals black screens, harde system lock-ups, of TDR failure BSOD's.
Daardoor wist ik dat mijn Crucial goed was en 3600Mhz kon draaien. Pas op de 5600XT begonnen die rare problemen.

Iets wat me opviel, ik tweak altijd services en soms schedueled tasks in Win10.
Als ik de volgende 4 AMD gerelateerde scheduled tasks op disabled zette: AMDInstallLauncher, AMDLinkUpdate, StartCN, StartDVR. Dan kreeg ik random idle crashes, black screens en TDR failure BSOD's.
Liet ik ze enabled, geen crashes. Welk van de 4 dit veroorzaakte, geen idee maar ik gok LinkUpdate.
AMD Radeon Software leek ook iets mee, die moest draaien in de background, als ik 'm killde kreeg ik ook issues.
toon volledige bericht
Hmm belangrijke vraag: Had je voornamelijk lock-ups en black-screens waarbij je zelf moest rebooten? Of was het net alsof de stroom wegviel en de pc startte vervolgens meteen vanzelf weer op?

Dat laatste is namelijk wat er bij mij gebeurt (misschien met 1x de green-screen uitzondering waarbij ik handmatig moest rebooten). Het is niet alleen een Black screen dat ik krijg, het is gewoon het uitvallen van de pc en het meteen opnieuw booten.

Als ik mij niet vergis waren veel problemen met de 5700 XT dat er een black screen was maar dingen nog wel op de achtergrond door gingen?
Vraagje nog: heb je twee monitoren, aangesloten via DP kabel??
Nee enkele via HDMI.
Sry voor 't lange verhaal...check vannacht eerst even je RAM met XMP/DOCP profiel aan, via de boot-able USB van MEMtest86. Dan weet je iig of dat stukje goed is ja of de neen ;)
Heb al eens Memtest86 via bootable usb gedaan toen de Crucials erin zaten. Na een full run van ~3 uur 0 errors. Of moet het echt nog langer?

[ Voor 3% gewijzigd door MailMan op 17-07-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
MailMan schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:26:
Hmm belangrijke vraag: Had je voornamelijk lock-ups en black-screens waarbij je zelf moest rebooten? Of was het net alsof de stroom wegviel en de pc startte vervolgens vanzelf weer op?

Dat laatste is namelijk wat er bij mij gebeurt (misschien met 1x de green-screen uitzondering waarbij ik handmatig moest rebooten). Het is niet alleen een Black screen dat ik krijg, het is gewoon het uitvallen van de pc en het meteen opnieuw booten.
Voornamelijk lock-ups/BSOD's & black screens. Maar ook: poef *zwart scherm* > pc herstart. Of een BSOD > pc herstart.
Zoals afgelopen zat nog tijdens Deus Ex Mankind Divided. Lock-up/zwart scherm pc start opnieuw op. Zoals jij net omschreef.

Dit bleek te komen doordat ik 1 bios setting van m'n memory niet goed had ingesteld.
MSI heeft een bios feature Memory Try It, verschillende memory OC profielen met verschillende timings.

Ik draaide één 3600 profile, timings getweaked met Ryzen DRAM calculator. Dit bleek 2 maanden terug toch instabiel dacht ik, dus tweaks er af gehaald en gewoon dat profiel kale 3600 gebruikt.
Nu wist ik dat mijn kit op 3600 & Command Rate 1T niet stabiel was en ik was toen vergeten die handmatig op 2T (of Gear Down) te zetten. Dus ja...foutje 8)7

Misschien zet jou DOCP profiel wel 1 timing net iets te strak voor jou combinatie van mobo + Curcial kit en dan is het instabiel in hele wazige manieren.
MailMan schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:26:
Nee enkele via HDMI.

Heb al eens Memtest86 via bootable usb gedaan toen de Crucials erin zaten. Na een full run van ~3 uur 0 errors. Of moet het echt nog langer?
Okee dan is monitor geen issue.

Kan het wel aanraden Memtest de volledige aantal runs te laten doorlopen. Één volle run geeft wel goeie een indicatie, maar er kan iets zijn wat pas bijv in run 3 optreed en een error geeft/instabiliteit vertoond.

Better safe then sorry.
Wilde zelf afgelopen zaterdag nacht nog memtest aanslingeren, toen ik ineens 1T zag staan in CPU-z ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Gkirmathal schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:15:
[...]

Voornamelijk lock-ups/BSOD's & black screens. Maar ook: poef *zwart scherm* > pc herstart. Of een BSOD > pc herstart.
Zoals afgelopen zat nog tijdens Deus Ex Mankind Divided. Lock-up/zwart scherm pc start opnieuw op. Zoals jij net omschreef.

Dit bleek te komen doordat ik 1 bios setting van m'n memory niet goed had ingesteld.
MSI heeft een bios feature Memory Try It, verschillende memory OC profielen met verschillende timings.

Ik draaide één 3600 profile, timings getweaked met Ryzen DRAM calculator. Dit bleek 2 maanden terug toch instabiel dacht ik, dus tweaks er af gehaald en gewoon dat profiel kale 3600 gebruikt.
Nu wist ik dat mijn kit op 3600 & Command Rate 1T niet stabiel was en ik was toen vergeten die handmatig op 2T (of Gear Down) te zetten. Dus ja...foutje 8)7

Misschien zet jou DOCP profiel wel 1 timing net iets te strak voor jou combinatie van mobo + Curcial kit en dan is het instabiel in hele wazige manieren.

[...]

Okee dan is monitor geen issue.

Kan het wel aanraden Memtest de volledige aantal runs te laten doorlopen. Één volle run geeft wel goeie een indicatie, maar er kan iets zijn wat pas bijv in run 3 optreed en een error geeft/instabiliteit vertoond.

Better safe then sorry.
Wilde zelf afgelopen zaterdag nacht nog memtest aanslingeren, toen ik ineens 1T zag staan in CPU-z ;)
toon volledige bericht
Hele dag pc aan me ram op 3000Mhz (voor de rest alles auto gezet en DOCP uit). Ook nog uren gegamed, ging allemaal prima.

Vervolgens even een reboot gedaan (drukte perongeluk op de uitknop :P).

Binnen 1 minuut crash/reboot in windows :F

Klinkt gek, maar ik kijk nu wat er gebeurt als ik hem nog hoger draai met 16-18-18-18-36 timings en 1.35V. Infinity Fabric op 1800 en DRAM op 3600mhz.

Booten gaat in ieder geval prima.

[ Voor 5% gewijzigd door MailMan op 17-07-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Daar hield het ook wel mee op, want nu echt een BSOD met code DXGKRNL_FATAL_ERROR

Nog nooit eeder gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 23:41
Heb je Windows al ingesteld op volledige crashdump en de dump vervolgens door diagnose tooling gehaald zoals Debug Diagnostics?

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
DoubleTweak schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:13:
Heb je Windows al ingesteld op volledige crashdump en de dump vervolgens door diagnose tooling gehaald zoals Debug Diagnostics?
Nee, maar vermoed je dat daar wat uit te halen is want tot nu toe zijn de enige meldingen van windows that het een unexpected shutdown is, dus dan vraag ik me af of het systeem iets kan "dumpen"?

[ Voor 38% gewijzigd door MailMan op 17-07-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 23:41
Je kan er zeker meer uithalen al vergt dat wel wat kennis. Je kunt volgens mij ook de dump opsturen en laten analyseren.
Als een bepaalde driver de boosdoener is dan kun je dat bijvoorbeeld vrij duidelijk zien.

[ Voor 27% gewijzigd door DoubleTweak op 17-07-2020 21:19 ]

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
DoubleTweak schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:18:
Je kan er zeker meer uithalen al vergt dat wel wat kennis. Je kunt volgens mij ook de dump opsturen en laten analyseren.
Als een bepaalde driver de boosdoener is dan kun je dat bijvoorbeeld vrij duidelijk zien.
Ga er naar kijken.

Het gekste vind ik dat ik uren stabiel kan gamen en dan zodra ik in windows ben meestal een hard reset komt binnen enkele minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Klein stapje verder misschien.

Als ik een aantal voltage settings lager instel dan Auto/Default krijg ik tot nu toe geen harde reboots meer, maar crasht een spel en heb ik b.v. een BSOD. Dat is dus wel op de hogere snelheid van het RAM (3200mhz)

Error die ik dan krijg is:

Problem Event Name: LiveKernelEvent
Code: 141

Gaat om SOC, VDDG CCD, VDDG IOD en cLDO VDDP Voltages.

[ Voor 8% gewijzigd door MailMan op 18-07-2020 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paragon
Die zie ik vaak terugkomen als GPU probleem als ik het google, maar het kan van alles zijn.

Verder lijkt het me niet dat die lagere voltages voor stabiliteit zorgen. Default moet gewoon werken. Misschien toch maar een kijken of je en andere cpu, gpu of mobo kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
paragon schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:33:
Die zie ik vaak terugkomen als GPU probleem als ik het google, maar het kan van alles zijn.

Verder lijkt het me niet dat die lagere voltages voor stabiliteit zorgen. Default moet gewoon werken. Misschien toch maar een kijken of je en andere cpu, gpu of mobo kan testen?
Helaas ken ik niemand van wie ik iets een tijdje kan lenen.

Als je DOCP profiel aanzet krijg je wel een waarschuwing in de trant van: Increasing SOC voltages may increase instability on PCIE 4.0 gen devices.

Als het DOCP profiel vervolgens naar 1.1V gaat waar het stock volgens mij 1.0V is, kan ik me voorstellen dat je pech hebt en het soms voor instabiliteit zorgt. Als dan ook nog eens de RX 5700 XT het enige PCIE 4.0 gen device is, en die wordt instabiel, snap ik wel dat er GPU problemen naar boven komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paragon
Is er niet een optie om je PCIE slot op 3.0 te zetten?

En wat geeft bijv HWInfo64 aan als soc voltage? Op mijn boord is het namelijk onder de 1.1(auto) en m'n mem loopt op 3733(ok crucial ballistix)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

SOC voltage hoger dan 1.1 zet PCIe automatisch terug van 4.0 naar 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr!gger
  • Laatst online: 01-06 15:11
Ik heb op mijn systeem ook random crashes gehad meestal tijdens YouTube of Skype . Niet tijdens uren gamen.

3800x,32gb crucial , msi 450 tomahawk max en een sapphire pulse 5700xt.

BSOD op random momenten en ik kwam erachter dat 1 van mijn fans niet draaide op de videokaart. Dus opgestuurd rma naar de winkel die hem na 2 weken doorstuurde naar fabrikant. Dat is nu al werken geleden en nog steeds niks terug.

In de tussentijd mijn oude RX480 in mijn pc gedaan en wat blijkt? 0 crashes tot nu toe na al enkele weken. Had zelfs de drivers niet eens opnieuw geïnstalleerd aangezien ze dezelfde gebruiken.

Ik zou het dus bij je videokaart zoeken. Succes verder.

"The only thing necessary for the triumph of evil is that good men do nothing" -- Edmund Burke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
paragon schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:03:
Is er niet een optie om je PCIE slot op 3.0 te zetten?

En wat geeft bijv HWInfo64 aan als soc voltage? Op mijn boord is het namelijk onder de 1.1(auto) en m'n mem loopt op 3733(ok crucial ballistix)
Ik kan het in HWInfo64 even niet vinden? In HWMonitor zijn heten ze allemaal VIN1,2,3 etc.

In de bios nu op 1.085 gezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paragon
HWiNFO64 opstarten -> sensors only en dan onder CPU ....... Enhanced. Staat bij mij in de 3de colom.

In je bios zou je onder Advanced\Onboard Devices Configuration PCIEX16_1 Mode op GEN 3 kunnen zetten en anders je soc voltage net boven de 1.1
Pagina: 1 2 3 Laatste