Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-07-2023

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Goededag,

Ik zit met het volgende.
ik moet mijn huis uit en met mijn salaris is huren echt geld weggooien. Nu is dat wel een hobby van mij :+ (geld uitgeven aan gadgets)

Maar nu de situatie.Vriendin is nog student en verdiend daardoor bijna niks. Droomhuis gevonden voordat ik überhaupt naar de hypotheek had gekeken. Nu gesprek gehad met adviseur en ik heb met mijn huidige salaris net niet voldoende om de gewenste hypotheek rond te krijgen.
;(
Adviseur kwam met de vraag of ik komende 6 maanden niet toevallig een functionerings-gesprek heb.
Die staat in november gepland afhankelijk van de corona. Dus ja. De adviseur gaf het advies om die zwart op wit op papier te laten zetten maar meteen een bericht er achteraan te doen met de voorwaarden.
waardoor dus blaadje A bevat. tailfox, in december krijg je 8 procent salaris verhoging. mvg de directeur.
blaadje B bevat dan Tailfox, mocht dit natuurlijk blijken uit je functionering gesprek. uit het vorige mailtje kan geen rechten worden ontleent. mvg de directeur.

Door deze "salarisverhoging" zou ik mijn droom huis kunnen kopen zonder vriendin en nog spaargeld overhouden. (wat nu vooral in aandelen zit :X )
Zonder deze "salarisverhoging" moet ik geld lenen bij mijn ouders (hekel aan) en al mijn spaargeld inzetten (ook niet prettig)
nou ik meteen naar de manager gaan en hij wilde mij een salarisverhoging wilt geven.
antwoord was ja maar na overleg met directeur helaas een nee. Maar ik mag wel geld lenen van mijn baas.

De argumentatie was dat het teveel risico is dat ik in december ineens de verhoging rechtelijk eis.

Wat zouden jullie doen?

voor de mensen het gaat om een hypotheek van 10k euro meer als ik het hogere salaris op papier krijg. dit is 50 euro per maand verschil. Dat is prima op te hoesten.

als ik niet op straat zou staan binnen een paar maanden had ik ook gewoon meer gespaard.

Wat zeggen jullie loopt mijn werkgever echt een risico?
is er iets wat hem toch over de streep haalt? want extra geld lenen ben ik niet van.

xxx,
Tail

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Er zijn redenen waarom een bepaalde LTI wordt gehanteerd. Potentiele verhogingen in de toekomst zijn ook niet meer dan dat, potentieel en niet feitelijk.

Aanschaf van een woning is natuurlijk één uitgave maar heb je de overige kosten ook meegenomen in het structurele kostenplaatje?
Wellicht je spaargeld aanwenden om het alsnog zonder sprongen te realiseren?

En je werkgever is vrij schappelijk met het lenen van geld, beloftes maken waarvan ze weten dat ze hem niet gaan nakomen zou ik als bedrijf ook niet aan gaan beginnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Napo op 07-07-2020 17:20 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dit is dus precies waarom we eisen stellen bij hypotheken. En hoe mensen die ook weer proberen te omzeilen. Onderhandse leningen van de werkgever moet je overigens gewoon melden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Napo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:19:
Er zijn redenen waarom een bepaalde LTI wordt gehanteerd. Potentiele verhogingen in de toekomst zijn ook niet meer dan dat, potentieel en niet feitelijk.

Aanschaf van een woning is natuurlijk één uitgave maar heb je de overige kosten ook meegenomen in het structurele kostenplaatje?
Wellicht je spaargeld aanwenden om het alsnog zonder sprongen te realiseren?
Ik weet alle kosten dat is het probleem niet.

Als ik al mijn aandelen nu verkoop ben ik daar 6 procent op kwijt geraakt.
Daarmee redt ik de aankoop van de woning nog niet.

Nu is geld lenen van ouders ook niet gratis en kom ik daardoor duurder uit

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

De correcte methode verplicht je werkgever inderdaad om je een loonsverhoging te geven.
De voorgestelde methode is valsheid in geschrifte en daar zou ik niet aan meewerken (zowel niet als werkgever als in jouw plaats). Jij loopt het risico dat de bank er achter komt, en in 1x de hele hypotheek opeist omdat je valse getallen hebt aangeleverd. Kleine kans dat het gebeurt, wel met grote gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Jeroenneman schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:22:
Dit is dus precies waarom we eisen stellen bij hypotheken. En hoe mensen die ook weer proberen te omzeilen. Onderhandse leningen van de werkgever moet je overigens gewoon melden.
Jup daarom schiet ik er niks mee op.

Maar goed nu betaal ik 1500 euro huur die 780 euro kan ik echt wel ophoesten.
helaas kijken ze alleen naar salaris.
Niet naar kinderen(of gebrek eraan) of wat je eerst betaalt.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:04

Barrycade

Through the...

Als je nu 10k niet kan ophoesten, en die "aandelen" dat ook niet opbrengen heb je dus nog niet voldoende gespaard voor je droomwoning.

Heel lief dat je baas je het geld ook wilt lenen, maar dan zou ik eerder bij mijn ouders aankloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:21
Je klinkt als een starter (aanname van mijn kant) en wil meteen het maximale lenen.

Zou ik niet doen. Als je maximaal leent hou je heel weinig tot niets over aan het eind van de maand. Je moet dan echt wel goed met geld kunnen omgaan wil je dat goed willen regelen.

Nu geef jij zelf al aan dat je best makkelijk met geld bent (gadget kopen enzo). Kan jij de discipline opbrengen om maanden lang niets leuks te kopen.Ben je bereid om wat je nu uit geeft aan gadgets grotendeels op te geven?

Dat is namelijk wat je zal moeten doen wanneer je maximaal leent.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:24:
[...]
Met een familiehypotheek constructie kan je juist winst halen uit een lening van je ouders.

Verder zal iedereen je waarschijnlijk adviseren het niet te doen, dus dan maar alvast een advocaat van de duivel toevoeging, mogelijk ten gunste van je situatie, waar je alleen nu niks aan hebt :p
Huur je en betaal je al jarenlang meer dan 1000 euro per maand? Dan moet je makkelijker een hypotheek voor een koopwoning kunnen krijgen. Niet alleen je inkomen, maar ook je uitgaves moeten gaan meewegen bij het verkrijgen van een lening, zo wil een meerderheid van de Tweede Kamer.
https://nos.nl/artikel/23...n-makkelijker-worden.html

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:24:
De correcte methode verplicht je werkgever inderdaad om je een loonsverhoging te geven.
De voorgestelde methode is valsheid in geschrifte en daar zou ik niet aan meewerken (zowel niet als werkgever als in jouw plaats). Jij loopt het risico dat de bank er achter komt, en in 1x de hele hypotheek opeist omdat je valse getallen hebt aangeleverd. Kleine kans dat het gebeurt, wel met grote gevolgen.
Nouja valsheid. de loonsverhogingen staan gewoon CAO vast. daar veranderd niks aan. alleen meld mijn werkgever dit nogmaals apart

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Barrycade schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:28:
Als je nu 10k niet kan ophoesten, en die "aandelen" dat ook niet opbrengen heb je dus nog niet voldoende gespaard voor je droomwoning.

Heel lief dat je baas je het geld ook wilt lenen, maar dan zou ik eerder bij mijn ouders aankloppen.
Staat ook in de OP.
moet verplicht weg. ;)
Als ik niet over paar maanden onder een brug mag slapen had ik nog rustig kunnen sparen.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:01
tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:24:
[...]

Ik weet alle kosten dat is het probleem niet.

Als ik al mijn aandelen nu verkoop ben ik daar 6 procent op kwijt geraakt.
Daarmee redt ik de aankoop van de woning nog niet.

Waarom is geld lenen bij je ouders niet gratis en waarom maakt het duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:26:
[...]

Jup daarom schiet ik er niks mee op.

Maar goed nu betaal ik 1500 euro huur die 780 euro kan ik echt wel ophoesten.
helaas kijken ze alleen naar salaris.
Niet naar kinderen(of gebrek eraan) of wat je eerst betaalt.
Omdat je verhuurder je eruit kan trappen zodra je die 1500 euro niet meer opbrengt. Dat wordt bij een koophuis lastiger, en de bank loopt dan risico.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

ChojinZ schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:28:
Je klinkt als een starter (aanname van mijn kant) en wil meteen het maximale lenen.

Zou ik niet doen. Als je maximaal leent hou je heel weinig tot niets over aan het eind van de maand. Je moet dan echt wel goed met geld kunnen omgaan wil je dat goed willen regelen.
Niet maximaal lenen snap ik.
Maar niets overhouden aan het einde van de maand?

Ik zat zelf op mijn max maar de hypotheek is minder dan 1/3 van mijn nettoloon. Je houdt prima over..

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:28:
[...]

Met een familiehypotheek constructie kan je juist winst halen uit een lening van je ouders.

Verder zal iedereen je waarschijnlijk adviseren het niet te doen, dus dan maar alvast een advocaat van de duivel toevoeging, mogelijk ten gunste van je situatie, waar je alleen nu niks aan hebt :p

[...]

https://nos.nl/artikel/23...n-makkelijker-worden.html
Volgens mij is er geen familie constructie waarin je met NHG een woning kan kopen. toch?

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:29:
[...]

Nouja valsheid. de loonsverhogingen staan gewoon CAO vast. daar veranderd niks aan. alleen meld mijn werkgever dit nogmaals apart
https://www.hypotheker.nl...verwachte-loonsverhoging/
1 Je maakt van tevoren vastgelegde stappen binnen je salarisschaal;
2 Via je cao krijg je een salarisverhoging;
3 Je werkgever heeft je een salarisverhoging toegezegd.​
Welke van de drie verwacht je binnen zes maanden?
Dat is nu niet duidelijk. Ik neem aan niet nummer één of twee want anders had de werkgever niet moeilijk gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Luit op 07-07-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:30:
[...]

Staat ook in de OP.
moet verplicht weg. ;)
Als ik niet over paar maanden onder een brug mag slapen had ik nog rustig kunnen sparen.
Nou in die lap ruis tekst haal ik even niet zo snel dat je je huis uit moet. Maar hoop voor je dat je nog ergens een oplossing ziet, of een goedkoper huis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
c-nan schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:32:
[...]

Waarom is geld lenen bij je ouders niet gratis en waarom maakt het duurder?
Omdat onder de 4 procent mijn ouders niet gaan uitlenen. Buiten dat zorgt een lening voor een lagere hypotheek.
een gift (die ik achter de schermen als lening terug betaal) heeft dat probleem weer niet maar dan wel 4 procent rente.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Luit schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:33:
[...]

https://www.hypotheker.nl...verwachte-loonsverhoging/

[...]

Welke van de drie verwacht je binnen zes maanden?
Dat is nu niet duidelijk. Ik neem aan niet nummer één of twee want anders had de werkgever niet moeilijk gedaan.
Het staat niet zo 1,2,3 vast aangezien het afhankelijk is van mijn presteren in vergelijking tot de collega's
(ondertafel hoef ik die verhoging ook niet)
nu moet ik ook zeggen het halve salaris van mijn vriendin kan niet mee genomen worden doordat ze (door corona) al een paar maanden geen werk er heeft |:( .
het is echt procenten werk wat we missen.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Barrycade schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:34:
[...]

Nou in die lap ruis tekst haal ik even niet zo snel dat je je huis uit moet. Maar hoop voor je dat je nog ergens een oplossing ziet, of een goedkoper huis. ;)
Goedkoper kan maar ik heb nu een woning waar ik echt mezelf 30 jaar zou zien zitten.
Ik ben een starter maar als ik kijk is de markt,
is veel een klushuis of veel duurder of allebei.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:12:
nou ik meteen naar de manager gaan en hij wilde mij een salarisverhoging wilt geven.
antwoord was ja maar na overleg met directeur helaas een nee. [...]

De argumentatie was dat het teveel risico is dat ik in december ineens de verhoging rechtelijk eis.
tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:29:
de loonsverhogingen staan gewoon CAO vast. daar veranderd niks aan. alleen meld mijn werkgever dit nogmaals apart
Dan heeft de directeur dus geen gelijk en vervalt zijn bezwaar? Of eigenlijk: is er geen verklaring nodig en voldoet een printje van de CAO als briefje.

Zo niet:
Jaartje huren+sparen, of neem een lagere hypotheek. Maar bij met recht een droomhuis..
tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Dus jaartje geen vakantie, maandje op een houtje bijten en je bent er? Kan je dan geen dealtje sluiten met de verkoper, het huis reserveren voor bijv 2 maanden (hard sparen) a klein bedrag sowieso + paar duizend boete als je dan daarna niet tot koop over gaat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:36:
[...]

Omdat onder de 4 procent mijn ouders niet gaan uitlenen. Buiten dat zorgt een lening voor een lagere hypotheek.
een gift (die ik achter de schermen als lening terug betaal) heeft dat probleem weer niet maar dan wel 4 procent rente.
Tsja, het is toch je droomhuis? Als het om 10k gaat moet je dat toch wel kunnen regelen, dacht dat je het met gemak kon betalen? Dan kan je toch ook wel 40 euro rente betalen per maand?

Of valt het stiekem toch wat tegen dat die €780 + €33,33 euro (exclusief aflossing natuurlijk) niet te dragen is? Als dat zo is dan moet je er sowieso niet aan beginnen en heb je andere financiele problemen op den duur.
tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Het staat niet zo 1,2,3 vast aangezien het afhankelijk is van mijn presteren in vergelijking tot de collega's
(ondertafel hoef ik die verhoging ook niet)
nu moet ik ook zeggen het halve salaris van mijn vriendin kan niet mee genomen worden doordat ze (door corona) al een paar maanden geen werk er heeft |:( .
Het staat gewoon niet vast. Afhankelijk van externe factoren maak je wel of niet een stap. Dat is geen zekerheid, derhalve ook niet raar dat er niets op papier komt. Je wil als werkgever geen scheve blikken krijgen zodra je de stap wel maakt (Hij wist al 6 maanden geleden dat hij het zou worden?!)

[ Voor 49% gewijzigd door Napo op 07-07-2020 17:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik vind je ouders wel toffe lui eigenlijk, rendement trekken en anders maar niet :D

Maar lees ik nu dat je samen met je vriendin wil kopen? Hebben haar ouders geen mogelijkheid tot een gift? Onder de 40 kan je nog een leuke 100k schenken belasting vrij voor de aankoop van een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bied de gemeente geen starterslening? Of is dat inmiddels niet meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:33:
[...]

Volgens mij is er geen familie constructie waarin je met NHG een woning kan kopen. toch?
Bron?
tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:36:
[...]

Heb je al gelezen wat een familiehypotheek is, want wat je hier schrijft geeft de indruk van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
F_J_K schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:45:
[...]

[...]

Dan heeft de directeur dus geen gelijk en vervalt zijn bezwaar? Of eigenlijk: is er geen verklaring nodig en voldoet een printje van de CAO als briefje.

Zo niet:

[...]

Jaartje huren+sparen, of neem een lagere hypotheek. Maar bij met recht een droomhuis..

[...]

Dus jaartje geen vakantie, maandje op een houtje bijten en je bent er? Kan je dan geen dealtje sluiten met de verkoper, het huis reserveren voor bijv 2 maanden (hard sparen) a klein bedrag sowieso + paar duizend boete als je dan daarna niet tot koop over gaat.
toon volledige bericht
ik weet even niet hoe je multiqoute dus dan maar zo.

Ik krijg de stijging alleen als ik hem verdien. CAO praat over de top 10 procent.
dus ik weet niet of ik die krijg. ik vraag alleen aan mijn baas te doen of dit zonder voorwaarde is om de voorwaarde (CAO) er achteraan te sturen.

ja lekker nog meer mogen gaan betalen en een extra keer verhuizen.
Nee echt een top idee.

ja dat klopt als jij weet hoe ik een jaar spaar in 2 maanden hoor ik het graag. (zelfs de 2 maanden heb ik niet want moet het hebben voor de aanvraag.)

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:51
tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:10:
[...]

Ik krijg de stijging alleen als ik hem verdien. CAO praat over de top 10 procent.
dus ik weet niet of ik die krijg. ik vraag alleen aan mijn baas te doen of dit zonder voorwaarde is om de voorwaarde (CAO) er achteraan te sturen.

ja lekker nog meer mogen gaan betalen en een extra keer verhuizen.
Nee echt een top idee.

ja dat klopt als jij weet hoe ik een jaar spaar in 2 maanden hoor ik het graag. (zelfs de 2 maanden heb ik niet want moet het hebben voor de aanvraag.)
Klinkt al met al als een te ambitieus plan voor de korte termijn. Volgens mij kun je beter je energie steken in iets wat wel haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 16:44

Comgenie

Soms heb je dat

Werk je toevallig minder dan full time? Want dan zou je voor een korte tijd even full time kunnen gaan werken zodat het goed op je werkgeversverklaring staat.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:26
[...]

En dat is dus valsheid in geschrifte. Een loonstijging telt alleen mee als die al zeker is. Dat is hier niet het geval, maar je wil wel dat de werkgever die suggestie wekt.

Verder zeg je dat je niet van lenen houdt, maar je wilt intussen wel extra lenen van de hypotheekbank. Niet echt consequent.

Je geeft aan dat je het geld blijkbaar in een jaar bij elkaar zou kunnen sparen. Wat maakt het dan uit als je ouders meer rente willen vangen? Als ze 5% zouden vragen waarvan je waarschijnlijk zo'n 2% van de belastingen terugkrijgt, en dat over een jaar lang zou terugbetalen, dan kost je dat 150 euro aan rente. Wil je daarom je droomhuis voorbij laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Barrycade schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:47:
Ik vind je ouders wel toffe lui eigenlijk, rendement trekken en anders maar niet :D

Maar lees ik nu dat je samen met je vriendin wil kopen? Hebben haar ouders geen mogelijkheid tot een gift? Onder de 40 kan je nog een leuke 100k schenken belasting vrij voor de aankoop van een woning.
zou kunnen maar weet niet.
hoi Schoonvader kan ik veel geld als gift krijgen?

ik ga het toch even overleggen en hopen dat hij geld heeft.
Maar liever leen ik niet ook niet als gift.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Aparte hypotheek adviseur trouwens die je adviseert om feiten achter te houden voor de geldverstrekker. Weet je zeker dat dit een betrouwbare partij is?

Degene die je aanvraag zal toetsen bij de geldverstrekker prikt hier namelijk zo doorheen. En dan ben je nog verder van huis. (Letterlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Jeroenneman schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:28:
Aparte hypotheek adviseur trouwens die je adviseert om feiten achter te houden voor de geldverstrekker. Weet je zeker dat dit een betrouwbare partij is?

Degene die je aanvraag zal toetsen bij de geldverstrekker prikt hier namelijk zo doorheen. En dan ben je nog verder van huis. (Letterlijk).
dit bureau is vrij okey hoor.
maar gebeurt wel vaker blijkt
Werkgeversverklaring Hypotheek (loonsverhoging)

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:32:
[...]

Maar loopt je jouw potentiele droomhuis nu mis omdat je geen "gift" van je ouders waarover ze 4% rente vragen á €10k (zie onderstaande quote) en je dat liever niet doet.
voor de mensen het gaat om een hypotheek van 10k euro meer als dan ik het hogere salaris op papier krijg. dit is 50 euro per maand verschil. Dat is prima op te hoesten.
Met elke post die je maakt wordt de urgentie minder duidelijk en blijkt er eigen ook geen echt droomhuis te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:22:
[...]

En dat is dus valsheid in geschrifte. Een loonstijging telt alleen mee als die al zeker is. Dat is hier niet het geval, maar je wil wel dat de werkgever die suggestie wekt.

Verder zeg je dat je niet van lenen houdt, maar je wilt intussen wel extra lenen van de hypotheekbank. Niet echt consequent.

Je geeft aan dat je het geld blijkbaar in een jaar bij elkaar zou kunnen sparen. Wat maakt het dan uit als je ouders meer rente willen vangen? Als ze 5% zouden vragen waarvan je waarschijnlijk zo'n 2% van de belastingen terugkrijgt, en dat over een jaar lang zou terugbetalen, dan kost je dat 150 euro aan rente. Wil je daarom je droomhuis voorbij laten gaan?
hypotheek is een betaling en heb liever 1 betaling. maar ik denk inderdaad dat ik lenen moet denken van familie.
de woning gaat sws van mij worden :*)

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:32:
[...]

Staat vrij duidelijk in dat topic dat het moet gaan om een onvoorwaardelijke salarisverhoging.

Die heb jij niet. En die wil je werkgever je ook niet toezeggen. Je adviseur heeft je blijkbaar verteld dat het wel kan om dan toe te zeggen in de eerste mail, en dan een follow-up mail te sturen met de voorwaarden. Dat noem ik slecht advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Begrijp ik - maar dan wil je dus niet jezelf laat staan andere vertellen -dat- je het krijgt.
Idem dito. Het is of een procentje verschil en -dus- “snel“ op te hoesten, of het is een boel en wil je er niet te makkelijk over doen.

Begrijp me goed, ik gun het je van harte. Maar wishful thinking kan je een heleboel ellende opleveren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Napo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:36:
[...]

Maar loopt je jouw potentiele droomhuis nu mis omdat je geen "gift" van je ouders waarover ze 4% rente vragen á €10k (zie onderstaande quote) en je dat liever niet doet.

[...]

Met elke post die je maakt wordt de urgentie minder duidelijk en blijkt er eigen ook geen echt droomhuis te zijn.
Ik ga bij schoonouders proberen. ;)

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:37:
[...]

hypotheek is een betaling en heb liever 1 betaling. maar ik denk inderdaad dat ik lenen moet denken van familie.
de woning gaat sws van mij worden :*)
Je maakt de situatie zo lastig omdat je liever 1 betaling hebt ipv twee betaling.
Wat voor prioriteiten stel je...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien beetje onhandig maar verkoop wat aandelen? Of kom je daarmee dan ook niet aan "eigen geld + hypotheek"?

Fijn om te lezen dat je bakken met geld verdient, uitgeeft & investeert maar is het niet een beetje "raar" dat anderen nu je financiering moeten rondpraten / lenen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Napo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:41:
[...]

Je maakt de situatie zo lastig omdat je liever 1 betaling hebt ipv twee betaling.
Wat voor prioriteiten stel je...
hyptheek is langer he. :> als het kan zonder hulp van familie scheelt heel veel. ook gewoon naar sanity.

Maar terug naar topic wat kan mijn werk gever doen?

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:42:
Misschien beetje onhandig maar verkoop wat aandelen? Of kom je daarmee dan ook niet aan "eigen geld + hypotheek"?

Fijn om te lezen dat je bakken met geld verdient, uitgeeft & investeert maar is het niet een beetje "raar" dat anderen nu je financiering moeten rondpraten / lenen?
Helaas red ik het er niet mee. Door corona veel geld verloren maar dacht dat ik nog wel paar jaar in huidige woning kon blijven.
Dus ja heel dom maar goed kan nu niks veranderen behalve er van leren.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:43:
[...]

hyptheek is langer he. :> als het kan zonder hulp van familie scheelt heel veel. ook gewoon naar sanity.

Maar terug naar topic wat kan mijn werk gever doen?
Hetgeen je werkgever kan doen heeft je werkgever aangegeven (hij is bereid om geld uit te lenen). Wil je daadwerkelijk de werkgever overtuigen dat hij/zij toch maar wat extra moet doen omdat je onvoldoende middelen hebt?

Maar uhm, het blijft een wazig verhaal.

Hypotheek is X á €780 (dus rond de 250k uitgaande dat je van het bedrag uitgaat voor HRA)
Gat van te lenen is 10k

Dus geef of neem €26k benodigd aan eigen middelen. Dat is er niet, hoe ga je dan potentiele tegenvallers opvangen?
Het klinkt als een bijzonder matig plan

[ Voor 24% gewijzigd door Napo op 07-07-2020 18:53 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

MAX3400 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:42:

Holy hell, zijn reactiegeschiedenis...

TS heeft blijkbaar een Tesla, volgt een opleiding (nog studerend?!) waarvoor een iPad Pro nodig was, vriendin lief moet een MacBook Pro hebben, er moet een triplescreen setup komen etc.

En dan niet rondkomen op 10K voor de hypotheek? Red flags everywhere!

Ook hier is vriendelijk blijven geen keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 08-07-2020 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tsja, als je eigenwijs blijft.

Familiehypotheek biedt je een vast relatief hoog rendement. Je hebt gemerkt dat dat ook met je aandelen niet lukt. Maar als je perse één lening wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Napo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:47:
[...]

Hetgeen je werkgever kan doen heeft je werkgever aangegeven (hij is bereid om geld uit te lenen). Wil je daadwerkelijk de werkgever overtuigen dat hij/zij toch maar wat extra moet doen omdat je onvoldoende middelen hebt?
Maar wat zijn goede voorwaarden voorwaarden voor een werkgever loan ?

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Jeroenneman schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:52:
[...]

Holy hell, zijn reactiegeschiedenis...

TS heeft blijkbaar een Tesla, volgt een opleiding (nog studerend?!) waarvoor een iPad Pro nodig was, vriendin lief moet een MacBook Pro hebben, er moet een triplescreen setup komen etc.

Heb nooit een opleiding afgerond. Net of dat uitmaakt :')

[ Voor 1% gewijzigd door Ardana op 08-07-2020 07:27 . Reden: Quote aangepast. ]

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Jeroenneman schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:52:
[...]

Ik zit niet in de directe financiele dienstverlening maar een dergelijk uitgavenpatroon zal toch (waarschijnlijk) ook wel opvallen bij de instantie die uiteindelijk de hypotheek wel/niet toekent? Neem toch aan dat men tegenwoordig nog steeds moet bewijzen wat uitgaven, inkomsten, etc zijn?

Ik lees overigens ook nergens (in dit topic) of @tailfox alleen woont of al samenwoont. Want als je van alleen naar samen gaat, zit daar ook een heeeel ander rekensommetje aan qua vaste lasten en mogelijk gezamenlijke fiscale aangifte / teruggave?
tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:55:
[...]

Heb nooit een opleiding afgerond. Net of dat uitmaakt :')
Maakt vast niks uit; alleen het algemene beeld (en elke financier kan natuurlijk hier teruglezen als ze je vinden) is nogal warrig, snel geld, snel uitgeven, ietwat onverantwoord?

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 07-07-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:54:
[...]

Maar wat zijn goede voorwaarden voorwaarden voor een werkgever loan ?
Geen want het gaat geen oplossing zijn. De aflossing gaat waarschijnlijk op je salarisstrook komen en zal dus ook bij je hypotheekaanvraag zichtbaar zijn. Daarnaast zal je hem alsnog moeten melden bij je hypotheekaanvraag.

De gemakkelijkste optie blijft de "gift" waar je rente over zal gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:55:
[...]

Ik zit niet in de directe financiele dienstverlening maar een dergelijk uitgavenpatroon zal toch (waarschijnlijk) ook wel opvallen bij de instantie die uiteindelijk de hypotheek wel/niet toekent? Neem toch aan dat men tegenwoordig nog steeds moet bewijzen wat uitgaven, inkomsten, etc zijn?

Ik lees overigens ook nergens (in dit topic) of @tailfox alleen woont of al samenwoont. Want als je van alleen naar samen gaat, zit daar ook een heeeel ander rekensommetje aan qua vaste lasten en mogelijk gezamenlijke fiscale aangifte / teruggave?

[...]

Maakt vast niks uit; alleen het algemene beeld (en elke financier kan natuurlijk hier teruglezen als ze je vinden) is nogal warrig, snel geld, snel uitgeven, ietwat onverantwoord?
Ik heb in een week te horen gekregen uit mijn woning moest gaan. Verder in die zelfde week 10 huizen bekeken geboden en gewonnen. Verder nog full time gewerkt.
Excuus voor het chaotische maar ik leef nu eenmaal op adrenaline

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .GoO
  • Laatst online: 01-06 23:54
Ik krijg vooral het gevoel dat je niet zo goed met geld om kunt gaan en beter nog even kunt wachten met serieuze zaken als het kopen van een huis.

Waarom kom je eigenlijk plotseling op straat te staan? En hoe stabiel is je relatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:59:
[...]

Ik heb in een week te horen gekregen uit mijn woning moest gaan.
Ja, en wanneer sta je op straat dan? 1 september? 1 augustus? April 2023?
Verder in die zelfde week 10 huizen bekeken geboden en gewonnen.
En je ontbindende voorwaarden? Termijn?
Haastige spoed...?

Nou ja, ik denk dat je weet waar ik heen wil.

Even nuttig: is je hopelijk komende huis wel of niet onder de NHG-grens? Zo ja, een "losse" lening, zoals bij je werkgever of desnoods bij "Mo op de hoek", moet je toch opgeven voordat de rest van de hypotheek rond is? En dan gaat je hypotheekbedrag toch omlaag?

Mogelijk, maar ik snap dat je vooruit wil ipv info geven maar "gaat om een hypotheek van 10k euro meer als ik het hogere salaris op papier krijg. dit is 50 euro per maand verschil", lijkt me niet helemaal te kloppen? Als ik e.e.a. projecteer op mijn salaris en dat bij mijn bank intik, is mijn hypotheek slechts 3K meer, geen 10K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 20:51

Honesty

kattenneus!

CurlyMo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:53:
Tsja, als je eigenwijs blijft.

Familiehypotheek biedt je een vast relatief hoog rendement. Je hebt gemerkt dat dat ook met je aandelen niet lukt. Maar als je perse één lening wil...
Familie hypotheek is alleen interessant als familie ook een gedeelte willen terug schenken, als familie minimaal 4% wilt dan heb je gewoon een dure hypotheek omdat de rest nu onder de 2% zit.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Honesty schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:12:
[...]

Familie hypotheek is alleen interessant als familie ook een gedeelte willen terug schenken, als familie minimaal 4% wilt dan heb je gewoon een dure hypotheek omdat de rest nu onder de 2% zit.
Ook als familie niet wil terug schenken of deels blijft het interessant, omdat het geld bij je geliefde blijft. Daarnaast krijg je er HRA over, waarbij een hogere rente ook meer winst betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
CurlyMo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:13:
[...]

Ook als familie niet wil terug schenken blijft het interessant, omdat het geld bij je geliefde blijft. Daarnaast krijg je er HRA over, waarbij een hogere rente ook meer winst betekent.
Inderdaad, ik zou een rente van minimaal 6% of 8% afspreken. Als ze dan 4% terug schenken krijg je wel gewoon hypotheekrente aftrek over die 8%.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

CurlyMo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:13:
[...]

Ook als familie niet wil terug schenken blijft het interessant, omdat het geld bij je geliefde blijft. Daarnaast krijg je er HRA over, waarbij een hogere rente ook meer winst betekent.
Het geld blijft bij de ouders dus je betaald 4% rente krijgt HRA of je betaald bij de bank 1,5% en krijgt HRA. Dus zie totaal geen voordelen daarnaast iedere Familiehypotheek moet je ook aan de bank melden,.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Morpheusk schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:16:
[...]

Inderdaad, ik zou een rente van minimaal 6% of 8% afspreken. Als ze dan 4% terug schenken kan je wel gewoon hypotheekrente aftrek over die 8%.
Volgens mij moet je nu ook al van goede huize komen om 6% of meer te krijgen op een Familiehypotheek.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Nu online
Honesty schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:18:
[...]

Volgens mij moet je nu ook al van goede huize komen om 6% of meer te krijgen op een Familiehypotheek.
Ligt eraan. Als deze als "veilige" lening wordt ingeschreven als hypotheek wel. Maar voor een onderhandse lening zonder onderpand mag je de tarieven aanhouden wat banken rekenen voor persoonlijke leningen.

https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBNNE:2013:BZ2727
Honesty schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:16:
[...]

Het geld blijft bij de ouders dus je betaald 4% rente krijgt HRA of je betaald bij de bank 1,5% en krijgt HRA. Dus zie totaal geen voordelen daarnaast iedere Familiehypotheek moet je ook aan de bank melden,.
Als de ouders de intentie hebben om de rente terug te betalen vloeien er geen kosten voort uit de lening. Dan gaan er banken wel mee akkoord. Omdat het slechts een intentie is kunnen je ouders dat gelukkig ten allen tijde wijzigen. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Morpheusk op 07-07-2020 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Honesty schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:16:
[...]

Het geld blijft bij de ouders dus je betaald 4% rente krijgt HRA of je betaald bij de bank 1,5% en krijgt HRA.
Ieder persoonlijk, maar ik zou dan voor 4% rente bij familie kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ik kan mij niet voorstellen dat dit gaat werken; de salarisverhoging moet onvoorwaardelijk zijn, als je werkgever jou dus die mail stuurt en jij doet alsof je mail 2 niet hebt begrepen zit je met een arbeidsconflict.

Even dit stappenplan erbij:
Wat moet ik aanleveren bij een verwachte salarisverhoging?
Je levert een officiële verklaring aan waarop je werkgever de volgende zaken heeft vermeld:

Wanneer de salarisverhoging in gaat (dient binnen 6 maanden te gebeuren)
Hoe hoog de salarisverhoging is
Dat de salarisverhoging onvoorwaardelijk is
Deze verklaring, op briefpapier en ondertekend door je werkgever, upload je in je persoonlijke dossier.

Een salarisverhoging kan je meenemen als je op dit moment een vast contract hebt of een tijdelijk dienstverband met intentieverklaring. Het is van belang dat je proeftijd sowieso verstreken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:10
Je zult keuzes moeten maken

1 Verkoop al je aandelen kijk je baas lief aan en even een jaar minimaliseren qua uitgaven. Na dat jaar is je baas afbetaald en heb je een begin gemaakt met je spaargeld aantevullen en hopelijk vriendin eerste baan.

2 Koop niet dit huis maar zoek een ander huurhuis of neem genoegen met een simpeler woning welke niet je droomhuis is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Excuses als ik de reden gemist heb, maar waarom 'moet' je eigenlijk je huurwoning uit? Is daar echt een goede reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Nu gesprek gehad met adviseur en ik heb met mijn huidige salaris net niet voldoende om de gewenste hypotheek rond te krijgen.
Dan is het misschien beter om een hypotheek uit te zoeken die beter past bij jouw huidige salaris. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:26
Honesty schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:12:
[...]

Al vraagt de familie 10%, wat dan nog? Als je dat geld in een jaar (is iets langer) kunt terugbetalen, dan gaat het over een paar honderd euro rente op een totale aanschaf van een paar ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Anoniem: 316512 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:54:
Excuses als ik de reden gemist heb, maar waarom 'moet' je eigenlijk je huurwoning uit? Is daar echt een goede reden voor?
Tijdelijk verhuur en door Corona willen ze het weer gewoon gaan verhuren

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Maar als ik hier kijk
https://www.rabobank.nl/p...arden/generatiehypotheek/
Is een NHG hypotheek niet mogelijk met een generatiehypotheek

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Maar ik denk dat ik aan (schoon) ouders voor gift van 10k ( met onderhandse terugbetaling)
Lukt dat niet ga ik voor voorschot loon van werkgever. Of combinatie.
Beide heb ik geen last van hoogte hypotheek en zijn belasting vrij. Jammere blijft zal langer op een houtje bijten worden maar dan ben ik daar wel binnen jaar vanaf.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 06:47

ATS

tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:59:
[...]

Ik heb in een week te horen gekregen uit mijn woning moest gaan. Verder in die zelfde week 10 huizen bekeken geboden en gewonnen. Verder nog full time gewerkt.
Serieus? Je bent gaan bieden op een huis terwijl je niet al een goed idee had dat je de financiering ervan rond zou kunnen krijgen? 8)7

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herremolog
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:14
tailfox schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 06:50:
Jammere blijft zal langer op een houtje bijten worden maar dan ben ik daar wel binnen jaar vanaf.
Valsheid in geschrifte opperen, geen lening willen bij ouders van 4% en het hebben over de "droomwoning" waar je jezelf de komende 30 jaar ziet wonen. En dan in de quote vermelden dat je er binnen 1 jaar vanaf bent

Dus :
max 12 maanden weinig tot geen xtra besteedbaar inkomen maar daarna
348 maanden het huis van je dromen EN alleen hypotheek

Sorry maar snap echt je issue niet

I support anyone's right to be who they want to be. My question is: to what extent do I have to participate in your self-image? -Dave Chapelle-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:34
Er zijn hypotheekverstrekkers waar je ouders bij kunnen tekenen voor een gedeelte van de hypotheek. Je betaald elke maand alles zelf, maar je ouders staan dan garant voor bijvoorbeeld 30k. Zo kun je dus net even iets meer lenen.

Er zijn wel bepaalde voorwaarden aan verbonden en je ouders moeten natuurlijk kredietwaardig zijn.

Op het moment dat er voldoende afgelost is of je salaris voldoende gestegen is om de hypotheek volledig op je naam te krijgen dan is die gewoon om te zetten en zijn je ouders weer van hun schuld af. Zoals je zelf aangeeft verwacht je dat dit binnen een jaar al het geval zal zijn. Wellicht dat dit dan een goeie optie voor je is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
ChojinZ schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:28:

Nu geef jij zelf al aan dat je best makkelijk met geld bent (gadget kopen enzo). Kan jij de discipline opbrengen om maanden lang niets leuks te kopen.Ben je bereid om wat je nu uit geeft aan gadgets grotendeels op te geven?

Dat is namelijk wat je zal moeten doen wanneer je maximaal leent.
Hoewel ik het in de regel met je eens ben, lijkt het de TS te gaan om een NHG-hypotheek. Ik heb bijna volledig geleend op mijn salaris voor een NHG-hypotheek (zit ook wel echt aan de max van NHG in 2020) en dat is zeer goed te doen. Natuurlijk is het iets meer budgetteren dan in mijn huurstudio, maar gelukkig zijn er nog wat salarisstijgingen (lang leve CAO onderhandelingen) bijgekomen, terwijl de annuïteit hetzelfde blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:41
Toch is een toekomstige loonsverhoging meenemen wel risicovol, zeker in deze tijd waar in sommige sectoren zelfs wordt geopperd en besproken om toekomstige loonsverhogingen te bevriezen. Daarnaast zit je dan natuurlijk op de top van je inkomen te lenen. Wat gebeurt er als je werkloos raakt? Je hebt het nu al over op een houtje bijten voor een relatief klein, netto, verschil. Heb je dan spaargeld om dat op te vangen?

Tegelijkertijd kan je vriendin natuurlijk ook bijdragen als ze bij je inwoont, waardoor je als stel wel extra ruimte hebt in je netto besteedbaar inkomen. Als de relatie stabiel is, kan dat dus een prima "vangnet" zijn.

Allemaal zaken om rekening mee te houden qua risico wat je wil lopen om je droomhuis te kunnen kopen.

Wat betreft de ouders die meetekenen hebben wij zoiets ook gedaan op advies van een hypotheekadviseur en hoewel het impliceert dat ze alleen voor die laatste 30K meetekenen, was dat in ieder geval bij ons zeker niet het geval. Als wij in het geheel niet zouden betalen zouden ze bij mijn ouders komen voor de gehele som. Hele rare constructie, zij hadden er bijvoorbeeld ook last van bij het kopen van een nieuwe woning omdat ze dan niet naar de 30K lening keken, maar naar de gehele hypotheek. Dat had dus veel impact op wat mijn ouders konden lenen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Maar ik denk dat ik aan (schoon) ouders voor gift van 10k ( met onderhandse terugbetaling)
Beide heb ik geen last van hoogte hypotheek en zijn belasting vrij. Jammere blijft zal langer op een houtje bijten worden maar dan ben ik daar wel binnen jaar vanaf.
Pas hier wel een beetje mee op. Ik heb daar ooit bijna mijn neus aan gestoten. Ik kon een veel voordeligere hypotheek krijgen als ik nét 7,5k extra eigen geld kon inleggen. Dat scheelde op 5 jaar (bewust gekozen om niet met een langere periode te rekenen) aardig wat geld aan rente (lagere hyptheek natuurlijk, maar ook een lager tarief). Via mijn ouders wat geld geregeld, zodat dat allemaal kon. Maar.... overleg dit vooraf goed met je adviseur. Dat hadden wij niet gedaan en mijn ouders hebben het geld gewoon overgemaakt met omschrijving "voor aankoop huis". Dat laatste was ons geluk, want daardoor stond er niet dat het een lening was. De bank kwam wel mooi met vragen daarover, want ze hadden het op mijn afschriften zien staan. Mijn adviseur was daar vrij duidelijk in: "Als daar het woordje lening of rente bij had gestaan, dan was het nu mislukt."

Rente heb ik nooit hoeven betalen aan mijn ouders overigens. Dat doen wij binnen de familie niet. En als we dat al zouden doen, dan komt de betaalde rente gewoon terug als gift en is dat puur een fiscale constructie. We helpen elkaar als het kan en hoeven daar niet rijker (maar ook niet armer natuurlijk) van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:49
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:58:
[...]

Pas hier wel een beetje mee op. Ik heb daar ooit bijna mijn neus aan gestoten. Ik kon een veel voordeligere hypotheek krijgen als ik nét 7,5k extra eigen geld kon inleggen. Dat scheelde op 5 jaar (bewust gekozen om niet met een langere periode te rekenen) aardig wat geld aan rente (lagere hyptheek natuurlijk, maar ook een lager tarief). Via mijn ouders wat geld geregeld, zodat dat allemaal kon. Maar.... overleg dit vooraf goed met je adviseur. Dat hadden wij niet gedaan en mijn ouders hebben het geld gewoon overgemaakt met omschrijving "voor aankoop huis". Dat laatste was ons geluk, want daardoor stond er niet dat het een lening was. De bank kwam wel mooi met vragen daarover, want ze hadden het op mijn afschriften zien staan. Mijn adviseur was daar vrij duidelijk in: "Als daar het woordje lening of rente bij had gestaan, dan was het nu mislukt."

Rente heb ik nooit hoeven betalen aan mijn ouders overigens. Dat doen wij binnen de familie niet. En als we dat al zouden doen, dan komt de betaalde rente gewoon terug als gift en is dat puur een fiscale constructie. We helpen elkaar als het kan en hoeven daar niet rijker (maar ook niet armer natuurlijk) van te worden.
...dan heb je nog geluk dar de belasting niet bij je heeft aangeklopt om schenkbelasting op te eisen. Of was dit cadeautje al na de invoering van de belastingvrije eigen-woning-schenking-regel van 100k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Valorian schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:03:
[...]

...dan heb je nog geluk dar de belasting niet bij je heeft aangeklopt om schenkbelasting op te eisen. Of was dit cadeautje al na de invoering van de belastingvrije eigen-woning-schenking-regel van 100k?
Je mag gewoon met geld schuiven hoor. Dat geld was voor het einde van het jaar weer terug. Dus netto was er geen schenking. Het ging ook "maar" om een paar duizend. Het had in theorie belastingvrij geschonken kunnen worden (en voor aankoop huis had het zelfs meer dan 10x zoveel mogen zijn). We hebben het overigens wel over 2010 en ik heb niet die hele 7,5k geleend (alleen het stukje wat ik miste om 7,5k extra in te kunnen leggen, zelf had ik ook wel wat geld).

Ben nu weer bezig met een ander huis, maar dat gaat ruim boven NHG uitkomen en ik zal nu dus nauwelijks voordeel hebben aan een dergelijke constructie. De constructie was ook niet bedoeld om meer te kunnen lenen, maar om een hypotheek met betere voorwaarden te kunnen krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-07-2020 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Nu online
Valorian schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:03:
[...]

Je gelooft toch niet dat voor nog geen 2,5k boven de standaard vrijstelling bij de belastingdienst alle alarm bellen afgaan? Je moet wel heel toevallig door de hele mange molen gaan en daarbij alle banktransacties gecontroleerd worden.

Los van het feit of het ethisch verantwoord is zijn dit soort bang maak verhalen ook niet nodig. Je praat over nog geen €200 schenkbelasting, zij hebben wel iets beters te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
herremolog schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:22:
[...]

Valsheid in geschrifte opperen, geen lening willen bij ouders van 4% en het hebben over de "droomwoning" waar je jezelf de komende 30 jaar ziet wonen. En dan in de quote vermelden dat je er binnen 1 jaar vanaf bent

Dus :
max 12 maanden weinig tot geen xtra besteedbaar inkomen maar daarna
348 maanden het huis van je dromen EN alleen hypotheek

Sorry maar snap echt je issue niet
soms komen mensen op een andere mening :P

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
RobinL94 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:31:
Er zijn hypotheekverstrekkers waar je ouders bij kunnen tekenen voor een gedeelte van de hypotheek. Je betaald elke maand alles zelf, maar je ouders staan dan garant voor bijvoorbeeld 30k. Zo kun je dus net even iets meer lenen.

Er zijn wel bepaalde voorwaarden aan verbonden en je ouders moeten natuurlijk kredietwaardig zijn.

Op het moment dat er voldoende afgelost is of je salaris voldoende gestegen is om de hypotheek volledig op je naam te krijgen dan is die gewoon om te zetten en zijn je ouders weer van hun schuld af. Zoals je zelf aangeeft verwacht je dat dit binnen een jaar al het geval zal zijn. Wellicht dat dit dan een goeie optie voor je is
Zover ik weet kan ik dan geen hypotheek met NHG meer krijgen maar kan geen bron vinden van NHG zelf en recent

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Waarom wil je perse NHG?
NHG brengt ook kosten met zich mee, en met de huidige rentestand maakt het niet zo heel veel meer uit. Gezien dat je vriendin nog studeert neem ik aan dat jij de enige koper zult zijn. Welk risico dek je dan af met die NHG?

[ Voor 82% gewijzigd door ATS op 08-07-2020 08:35 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@ATS NHG haal je met de lagere rente ten opzichte van een 100% LTV zoals ik het hier lees, meestal in een paar jaar eruit qua kosten. Plus toch een stukje risicodekking wat tegenwoordig niet meer echt nodig is, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
tailfox schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 06:44:
Maar als ik hier kijk
https://www.rabobank.nl/p...arden/generatiehypotheek/
Is een NHG hypotheek niet mogelijk met een generatiehypotheek
Ik heb het met een aantal anderen niet over een generatiehypotheek, maar over een familiehypotheek. Maar ik had al gezegd dat je eigenwijs bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:49
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:08:
[...]

Je mag gewoon met geld schuiven hoor. Dat geld was voor het einde van het jaar weer terug. Dus netto was er geen schenking. Het ging ook "maar" om een paar duizend. Het had in theorie belastingvrij geschonken kunnen worden (en voor aankoop huis had het zelfs meer dan 10x zoveel mogen zijn). We hebben het overigens wel over 2010 en ik heb niet die hele 7,5k geleend (alleen het stukje wat ik miste om 7,5k extra in te kunnen leggen, zelf had ik ook wel wat geld).

Ben nu weer bezig met een ander huis, maar dat gaat ruim boven NHG uitkomen en ik zal nu dus nauwelijks voordeel hebben aan een dergelijke constructie. De constructie was ook niet bedoeld om meer te kunnen lenen, maar om een hypotheek met betere voorwaarden te kunnen krijgen.
Als het inderdaad voor het eind van het jaar weer op zijn plek stond dan mag het ja. Anders was het toch nog een paar duizend teveel, want anno 2010 bestond die belastingvrije eigenwoning-schenking nog niet ;)

EDIT: @Anoniem: 39993 Excuses, Je hebt gelijk, er was natuurlijk ook nog die eenmalige vrijstelling los van de jaarlijkse +/- 5K en de later ingevoerde 100K.

@Morpheusk Het was helemaal niet om “belerend” te zijn of angstverhalen de wereld in te jagen, maar meer omdat dit topic ook over ethisch handelen gaat en dan is belastingfraude toch ook gewoon onderwerp van gesprek (of de kans op ontdekking nu groot of klein is)?

@tailfox Klopt het nu dat je al een winnend bod heb op je droomhuis? En ga je nu het voorlopig koopcontract tekenen in de wetenschap dat je de financiering zeer lastig rondkrijgt?

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 08-07-2020 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Valorian schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:39:
[...]

Als het inderdaad voor het eind van het jaar weer op zijn plek stond dan mag het ja. Anders was het toch nog een paar duizend teveel, want anno 2010 bestond die belastingvrije eigenwoning-schenking nog niet ;)
In 2010 kon je ook gewoon gebruikmaken van een eenmalige hogere vrijstelling, als je dat voor die tijd nog niet gedaan had. Was in ieder geval meer dan 20k.
@Morpheusk Het was helemaal niet om “belerend” te zijn of angstverhalen de wereld in te jagen, maar meer omdat dit topic ook over ethisch handelen gaat en dan is belastingfraude toch ook gewoon onderwerp van gesprek (of de kans op ontdekking nu groot of klein is)?

@tailfox Klopt het nu dat je al een winnend bod heb op je droomhuis? En ga je nu het voorlopig koopcontract tekenen in de wetenschap dat je de financiering zeer lastig rondkrijgt?
Onder voorbehoud van financiering zou dat niet direct een groot probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

JDFS schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:38:
@ATS NHG haal je met de lagere rente ten opzichte van een 100% LTV zoals ik het hier lees, meestal in een paar jaar eruit qua kosten. Plus toch een stukje risicodekking wat tegenwoordig niet meer echt nodig is, maar toch.
De kosten zijn momenteel 0,7% van de woningwaarde. Bij de Rabobank is het verschil in hypotheekrente 0,4% (uitgaande dat je anders boven de 90% hypotheek hebt). Netto kost dat dus ongeveer 0,2%. Na een jaar of vier kan het dus uit.

Aan de andere kant: je hebt het (uitgaande van een woning van 2 ton) over €400 per jaar (voor de periode na die 4 jaar en tot het moment dat je sowieso in een andere opslagcategorie zou komen). Tuurlijk, dat is geld, maar is het belangrijk genoeg om een bepaalde hypotheekvorm uit te sluiten die je in staat zou stellen je "droomhuis" te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

https://www.uwv.nl/partic...keringsbericht-downloaden

Download deze eens en vul die automatisch in.
Komt hier een hoger jaar salaris uit (dmv misschien een 13 maands vorige jaar?)
Dan kun je dit ook aan (sommige) hypotheek verstrekkers overleggen, misschien kom je dan net uit :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

tailfox schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 06:40:
[...]

Tijdelijk verhuur en door Corona willen ze het weer gewoon gaan verhuren
En die tijdelijke verhuur en "voorbereid" zijn op dat je er weer uit zou moeten; nooit over nagedacht?

Maaruh, omdat je soms wat chaotisch post: wanneer moet je eruit zijn dan? En wanneer denk / dacht je "even" een nieuw huis geregeld te hebben van A tot Z?

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 08-07-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:38:
[...]

Ik heb het met een aantal anderen niet over een generatiehypotheek, maar over een familiehypotheek. Maar ik had al gezegd dat je eigenwijs bent :)
eigenwijs is ook wijs.

Maar nee ik heb het idee dat ik dan geen NHG kan krijgen (wat een lagere hypotheek op levert :+ )

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
tailfox schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:22:
[...]

eigenwijs is ook wijs.

Maar nee ik heb het idee dat ik dan geen NHG kan krijgen (wat een lagere hypotheek op levert :+ )
Je bent nu gewoon aan het trollen ;w

Als dit je antwoorden zijn dan heb ik geen zin meer om je van constructief serieus advies te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Atlas schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:03:
https://www.uwv.nl/partic...keringsbericht-downloaden

Download deze eens en vul die automatisch in.
Komt hier een hoger jaar salaris uit (dmv misschien een 13 maands vorige jaar?)
Dan kun je dit ook aan (sommige) hypotheek verstrekkers overleggen, misschien kom je dan net uit :)
blijkbaar komt vorige maand vorige maand aanzienlijk hoger uit. blijkbaar was mijn Sv loon die maand (door declaraties) veel hoger. kan ik dat gebruiken?
vorig jaar helaas niet veel soeps (niks aparts) :X

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

tailfox schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:36:
[...]

blijkbaar komt vorige maand vorige maand aanzienlijk hoger uit. blijkbaar was mijn Sv loon die maand (door declaraties) veel hoger. kan ik dat gebruiken?
vorig jaar helaas niet veel soeps (niks aparts) :X
Sorry, het is een 2 traps raket.
Je moet hem even hierdor heen trekken: https://www.inkomensbepalingloondienst.nl/

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:09

Agent47

I always close my contracts.

Er wordt inderdaad gekeken naar je bruto salaris.
Ik zou voor je droomhuis niet meteen maximale hypotheek nemen. Gaat je nog vies tegen vallen wat voor kosten er bij komen. Denk aan afvalheffing / rioolheffing etc.

Mijn situatie: Op 22 een huis gekocht, kon 172.500 aan in mijn eentje. Rijtjeswoning van 155k gekocht, knap deze op, blijf hier max 10 jaar wonen, los af --> €605 hypotheek, €750 -, inclusief gas/electra. Verkoop hem en steek de overwaarde in een ander huis. In de tussentijd ga ik meer verdienen.

Conclusie: Maximale hypotheek kan wel maar dan moet je heel erg op je uitgaven gaan letten. Nu kan ik elke maand wat leuks doen of voor mezelf kopen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MAX3400 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:20:
[...]

En die tijdelijke verhuur en "voorbereid" zijn op dat je er weer uit zou moeten; nooit over nagedacht?

Maaruh, omdat je soms wat chaotisch post: wanneer moet je eruit zijn dan? En wanneer denk / dacht je "even" een nieuw huis geregeld te hebben van A tot Z?
TS heeft het in de eerste post over "binnen een paar maanden op straat staan". Misschien moeten we "paar" dan niet heel letterlijk nemen, maar mijn gevoel zegt niet meer dan 3. Mogelijk, maar dan moet je nu wel vaart gaan maken en dus nu niet tijd gaan verbranden aan het afschieten van oplossingen, omdat je het liever anders zou doen. Je wil dan nu gewoon een hele snelle oplossing en de boel geregeld krijgen.

Een maandje zonder huis is op zich natuurlijk ook niet het einde van de wereld. Daar kan een AirBNB je prima bij helpen bijvoorbeeld. Kost wel wat centen, maar ik heb laatst ook gewoon een maand iets gehuurd via AirBNB. We willen verhuizen naar een heel andere plaats en hebben daar in de winter gewoon even een maandje "op proef gewoond".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:33:
[...]

Je bent nu gewoon aan het trollen ;w

Als dit je antwoorden zijn dan heb ik geen zin meer om je van constructief serieus advies te voorzien.
Nee echt niet had gelezen dat NHG niet mogelijk is bij familie lening.
nu kan ik het niet meer terug vinden (ja in mijn aantekeningen)
Dus ik wil je graag geloven maar ergens heb ik het idee dat het niet kan.
Heel eerlijk kan ik het niet vinden dus zal vriendin en ik het gedroomd hebben want in haar boekje staat het ook.

dus idunno zeg maar kan het? of loopt mijn aanvraag in gevaar

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• japps
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-06 20:32
Een familiehypotheek moet je ook opgeven bij het afsluiten van een traditionele hypotheek. Het bedrag dat je dan kan lenen is niet gebaseerd op je inkomen - familiehypotheek, maar inkomen - familiehypotheek*multiplier. De bank ziet een familiehypotheek gewoon als extra risicofactor waardoor je significant minder kunt lenen. Aldus mijn hypotheekadviseur 2 jaar geleden.

Met wat jij wil zit je denk ik ook niet op het juiste forum. De meeste mensen hier zijn extreem risicomijdend. Ik heb van mijn werkgever ook een dergelijke verklaring gekregen (3000 op papier terwijl ik 2700 verdiende) en dat is allemaal goed gegaan. Inmiddels (2 jaar verder) zit ik rond de 3100. De hypotheekregels zijn te achterlijk voor woorden.

[ Voor 32% gewijzigd door japps op 08-07-2020 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Tja, stap 1 zou imho zijn om eerst te kijken hoeveel je kan lenen, voordat je naar huizen naar gaat kijken (stap 2).
Huizen die een (of meerdere) prijsklasse te duur zijn, zijn over het algemeen mooier / beter afgewerkt en worden dus eerder geclassificeerd als "droomwoning". Het lijkt er op, alsof jij ook in deze (klassieke) fout bent getrapt, door net boven je budget te gaan rondkijken. Alles wat je nu ziet (wat wel binnen budget past) lijkt niet meer te voldoen, omdat je het nu met de (te dure) droomwoning aan het vergelijken bent.

Mijn advies: Ga gewoon kijken naar wat er wél binnen je budget valt! Zeker als het je eerste koopwoning wordt, zal je er niet de rest van je leven blijven wonen! Over het algemeen verhuist de gemiddelde Nederlander tussen de 7 en 10 jaar. En aangezien je vriendin (nog) niet werkt en ik het idee heb dat jij ook nog een starter bent, heb je over een paar jaar flink meer te besteden en kan je een prima stap maken naar een grotere / mooiere / andere locatie woning!

Je kan nu allerlei capriolen uithalen om alsnog deze woning te kopen, maar hoe groot is de kans dat je straks ook daadwerkelijk deze woning krijgt? Mij is namelijk niet duidelijk of je al het "winnende bod" hebt gedaan, welke geaccepteerd is door verkopers, of dat je bedacht hebt met dat bod wel de woning te krijgen.

Daarnaast geef je ook aan dat je nu voor 1500 euro pm huurt (jezus, wat een geld!). Mocht je (binnen je budget) gaan kopen, dan houd je nog een redelijke zak geld over. Aangezien je zelf al aangeeft dol te zijn op geld uitgeven, kan je daar wellicht wat meer voldoening uithalen (alhoewel ik het je niet aanraadt). Je kan beter het verschil in woonlasten gaan sparen, zodat je over een paar jaar weer een mooie stap voorwaarts kan zetten. Zoals ik het lees, is de relatie nog relatief pril (je durft niet bij schoonpapa om 10k te vragen, maar je vriendin kennelijk ook niet). Dus wie weet wat er over 5 - 10 jaar staat te gebeuren, wellicht is er een kind (of kinderwens) en is deze "droomwoning" dan alsnog zo geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

japps schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:44:
Een familiehypotheek moet je ook opgeven bij het afsluiten van een traditionele hypotheek. Het bedrag dat je dan kan lenen is niet gebaseerd op je inkomen - familiehypotheek, maar inkomen - familiehypotheek*multiplier. De bank ziet een familiehypotheek gewoon als extra risicofactor waardoor je significant minder kunt lenen. Aldus mijn hypotheekadviseur 2 jaar geleden.

Met wat jij wil zit je denk ik ook niet op het juiste forum. De meeste mensen hier zijn extreem risicomijdend. Ik heb van mijn werkgever ook een dergelijke verklaring gekregen (3000 op papier terwijl ik 2700 verdiende) en dat is allemaal goed gegaan. Inmiddels (2 jaar verder) zit ik rond de 3100. De hypotheekregels zijn te achterlijk voor woorden.
Dat is ook gewoon toegestaan, een door de werkgever toegezegde salarisverhoging meenemen. Een toezegging m.b.t. overwerk is ook weer wat waard. Maar helaas voor TS wil zijn werkgever daar dus niet aan. En de CAO spreekt van een verhoging voor de "top 10%" als ik de TS goed begrijp, dus daar kun je verder ook vrij weinig mee. Wellicht valt TS na de functioneringsgesprekken niet onder de "beste 10%" en komt er helemaal geen verhoging.

Het ging bij jou gewoo goed, omdat je werkgever mee wilde werken en waarschijnlijk ook gewoon wel inzag dat je in no-time zou doorgroeien naar dat hogere bedrag.

De banken zijn gewoon risicomijdend en gebonden aan regels. Misschien zijn de meeste mensen hier zich daar wat beter van bewust dan op niet nader te noemen andere fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hangt er vanaf zoals ook @Morpheusk al schreef:
Morpheusk schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:20:
[...]
Als de ouders de intentie hebben om de rente terug te betalen vloeien er geen kosten voort uit de lening. Dan gaan er banken wel mee akkoord. Omdat het slechts een intentie is kunnen je ouders dat gelukkig ten allen tijde wijzigen. ;)
Wat je vastlegt is aan jou. Bijv. de openstaande schuld zal worden kwijtgescholden zodra aantoonbaar niet meer aan de betalingsverplichting als tweede hypotheek kan worden voldaan. Dan is het risico afgevangen. Dan betaal je als kind onderhands het vrijgestelde bedrag alsnog terug omdat je de schenking toch als lening bent blijven zien. En een lening van € 10.000 moet je in 1, max. 2 jaar wel terug kunnen betalen als ik inschat hoeveel TS verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Nu online

Er zijn banken die akkoord gaan als er een intentie verklaring door de ouders wordt getekend dat de betaalde rente terug geschonken wordt. Dan vloeien er geen kosten uit de lening en wordt het geleende bedrag niet meegenomen in de berekeningen.
Omdat het slechts een intentie verklaring is hoeven je ouders zich daar niet aan te houden...

Maar blijkbaar weten niet alle hypotheekadviseurs alle mogelijkheden.

[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 08-07-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-06 20:32
Morpheusk schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:12:
[...]

Er zijn banken die akkoord gaan als er een intentie verklaring door de ouders wordt getekend dat de betaalde rente terug geschonken wordt. Dan vloeien er geen kosten uit de lening en wordt het geleende bedrag niet meegenomen in de berekeningen.
Omdat het slechts een intentie verklaring is hoeven je ouders zich daar niet aan te houden...

Maar blijkbaar weten niet alle hypotheekadviseurs alle mogelijkheden.
Ik vroeg mijn adviseur inderdaad naar deze mogelijkheid, of een andere constructie. Volgens hem 'trappen de banken hier sinds een aantal jaar niet meer in'. Maar inderdaad, the proof is in the pudding is in the eating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
BastaRhymez schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:51:
Tja, stap 1 zou imho zijn om eerst te kijken hoeveel je kan lenen, voordat je naar huizen naar gaat kijken (stap 2).
Huizen die een (of meerdere) prijsklasse te duur zijn, zijn over het algemeen mooier / beter afgewerkt en worden dus eerder geclassificeerd als "droomwoning". Het lijkt er op, alsof jij ook in deze (klassieke) fout bent getrapt, door net boven je budget te gaan rondkijken. Alles wat je nu ziet (wat wel binnen budget past) lijkt niet meer te voldoen, omdat je het nu met de (te dure) droomwoning aan het vergelijken bent.

Mijn advies: Ga gewoon kijken naar wat er wél binnen je budget valt! Zeker als het je eerste koopwoning wordt, zal je er niet de rest van je leven blijven wonen! Over het algemeen verhuist de gemiddelde Nederlander tussen de 7 en 10 jaar. En aangezien je vriendin (nog) niet werkt en ik het idee heb dat jij ook nog een starter bent, heb je over een paar jaar flink meer te besteden en kan je een prima stap maken naar een grotere / mooiere / andere locatie woning!

Je kan nu allerlei capriolen uithalen om alsnog deze woning te kopen, maar hoe groot is de kans dat je straks ook daadwerkelijk deze woning krijgt? Mij is namelijk niet duidelijk of je al het "winnende bod" hebt gedaan, welke geaccepteerd is door verkopers, of dat je bedacht hebt met dat bod wel de woning te krijgen.

Daarnaast geef je ook aan dat je nu voor 1500 euro pm huurt (jezus, wat een geld!). Mocht je (binnen je budget) gaan kopen, dan houd je nog een redelijke zak geld over. Aangezien je zelf al aangeeft dol te zijn op geld uitgeven, kan je daar wellicht wat meer voldoening uithalen (alhoewel ik het je niet aanraadt). Je kan beter het verschil in woonlasten gaan sparen, zodat je over een paar jaar weer een mooie stap voorwaarts kan zetten. Zoals ik het lees, is de relatie nog relatief pril (je durft niet bij schoonpapa om 10k te vragen, maar je vriendin kennelijk ook niet). Dus wie weet wat er over 5 - 10 jaar staat te gebeuren, wellicht is er een kind (of kinderwens) en is deze "droomwoning" dan alsnog zo geschikt?
toon volledige bericht
Bedankt voor je diep onderbouwde bericht.

ik heb het winnend bod onder voorbehoud van hypotheek. Deze woning bied wel de ruimte voor kinderen dus daarin is het mee genomen.
We hebben voor het bieden natuurlijk wel gekeken naar de online tooltjes en kwamen vrij gunstig uit.
Nu blijkt doordat het hoofd bijbaantje van mijn vriendin niet mee genomen kan worden we net te kort hebben.
Ik had zelf zo iets met jammer maar thats it. de adviseur was veel positiever en daardoor hadden vriendin en ik besloten toch te kijken wat we nog kunnen doen.
verder gaan we maximaal extra aflossen dit zodat we het meeste geld in stenen kunnen zetten en lagere kosten overhouden voor een slechtere dag. het is voor mij een wisseling van mind set. Ik vind 10k lenen echt achterlijk veel, kijk een bank doet dit als werk dus voelt het anders.
Beetje kijken zou het een lening van 7.5 maand wat nu als mijn (schoon)vader dit ineens nodig heeft.
Sneller aflossen kan ik ook weer niet. (spontaan)

ik zie gewoon veel beren op de weg en vandaar dat ik gisteren liever 1 lange lening heb (namelijk de hypotheek) ben gewoon bang voor een familie drama.
maar goed ik ben ook nog maar 24 en vond het al een drama om zakgeld te krijgen O-) (Daarom zelf gaan werken want wilde niet afhankelijk zijn)

voor mij is geld lenen van mijn ouders echt een teken van zwakte en een recept voor chaos.
Maar mis valt het mee. hoor de optie zovaak.

zoals ik het zie is ouders die mee financeren alleen gunstig als gift.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:09
Het hangt helemaal van de financiële positie van je ouders af, maar menig ouder zal zijn kind vast wat willen lenen.
In het verleden hebben onze schoonouders garant gestaan bij onze eerste hypotheek (generatie hypotheek van de Rabo, weet niet of dat nog bestaat) al moet je er wel naar streven om ze zsm weer uit je hypotheek te krijgen (want zij kunnen nl niet verhuizen zolang zij garant staan). En paar jaar geleden nog heeft onze schoonvader ons geld geleend voor een auto (toen ik net begon met ZZP-en).

En dit soort verhalen hoor ik van meerdere kennissen, maar het hangt natuurlijk echt van de financiële positie van je ouders af, maar de meeste ouders zijn er wel toe bereid iets te lenen aan hun kinderen, tenzij die kinderen de reputatie hebben het te verbrassen en schulden niet af te betalen. Ook al is mijn oudste pas 9, ik ben een potje aan het opbouwen om hem te steunen bij de aankoop van z'n eerste huis over ca 15 jaar.

Star Citizen Referral Code

Pagina: 1 2 Laatste