De reden dat huizen duurder worden komt door 2 dingen.
- Gemiddeld gezien stijgt het inkomen mee met de inflatie.
- Rentedaling (laten we zeggen, in 30 jaar van 8% naar 1%) zorgt voor meer leenruimte.
Door het stijgen van de inkomens krijgen mensen meer leenruimte.
Door rentedaling mag je meer geld lenen.
Meer leenruimte in een markt waarin altijd schaarste is, werkt prijsopdrijvend.
Vervolgens verhuizen mensen omdat ze een nieuw huis kunnen kopen, die al gedeeltelijk wordt afgelost met overwaarde (ontstaat omdat starters meer lenen) en het overgebleven deel kan goedkoper gefinancierd worden door de rentedaling. Als je het spelletje goed speelde vanaf de jaren 90, woon je nu in een vrijwel afgelost kasteel voor minder geld dan de huur van de studentenkamer van je kids, en heb je reëel lang niet betaald wat je huidige woning waard is.
Het zijn voornamelijk deze mogelijkheden die ervoor zorgen dat Nederlanders verhuizen en er doorstroming op de markt is.
De woningmarktladder kan alleen bestaan als de startende generatie altijd meer geld inlegt dan de generatie ervoor.
Echter, nu is er wel het een en ander aan het gebeuren:
- De inflatie vind kunstmatig plaats door geldcreatie, ipv dat we meer productiviteit leveren. Dit is een gevolg van vergrijzing.
- Een 7% rentedaling terwijl we nu op 1% zitten zou betekenen dat we naar een hypotheekrente van -6% moeten om de huidige waardestijging vast te kunnen houden. Ik acht dat persoonlijk onwaarschijnlijk.
Ergo: nog los van de coronacrisis waardoor de DNB en alle grootbanken verwachten dat de huizenprijzen zakken - het is al lang en breed duidelijk dat huizen onmogelijk de huidige waardegroei voor eeuwig vast kunnen blijven houden, gegeven de huidige situatie.
De vraag is dus óf de nu startende generatie dezelfde woningmarktladder kan beklimmen, want bestaat die ladder nog wel?
Zeker als je instapt terwijl je al wat loongroei hebt gehad. TS wel in de toekomst een tweede inkomen wat zeker mogelijkheden biedt, maar daar houdt het dan ook op voor de rest van het leven.
Tegelijkertijd betekent een stijging van de rente een risico: onder water staan in een woning zonder toekomst lijkt me onwenselijk.
Ik zou daarom TS in de huidige markt aanraden in 1x de woning te kopen waarin 'ie ook oud kan worden. Ookal moet je daarvoor tot vrijwel het gaatje gaan, zelfs op 2 inkomens; de lasten zijn op dit moment acceptabel door de lage rente. Maak een huishoudboekje en houd rekening met terugval in inkomsten; kan je het dan nog steeds betalen en heb je spaarruimte voor onderhoud? Heb je een kinderwens, gaat dat financieel lukken? Is dit écht je droomwoning?
Als je daar allemaal goed over nadenkt dan zou ik daar voor kiezen.
De "starterswoning", aka het micro-appartementje met 1 slaapkamer waar je anderhalf modaal inkomen voor nodig hebt, in de huidige economie? Als "eerste trede" op de woningmarktladder? Persoonlijk zie ik dat als een giftige cocktail, ook al is het op het eerste gezicht goedkoper dan huren.
En aangezien je vriendin (nog) niet werkt en ik het idee heb dat jij ook nog een starter bent, heb je over een paar jaar flink meer te besteden en kan je een prima stap maken naar een grotere / mooiere / andere locatie woning!
Dit dus!
@
tailfox als ik jou was zou ik een paar jaartjes wachten. Wij zitten in precies dezelfde situatie en wij kiezen dan ook daarvoor

- Je kan even afwachten hoe de markt zich ontwikkelt in corona-tijden (ja: mogelijk heeft het geen impact, dan is het misschien 'zonde'. Maar bedenk: het kán ook andersom. Deze tijd is zonder meer risicovoller dan dat het vorig jaar leek)
- Je kan waarschijnlijk direct een toekomstvaste woning kopen
- Je hebt meer zekerheid over je relatie
- Je hoeft niet op het randje te zitten van wat nog nét kan
1500 euro is veel geld, maar dat is voor onze generatie in deze tijd gebruikelijk

Nog even volhouden!