Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:20
Ik lees een beetje een cryptisch verhaal soms, maar ik begrijp dat je vriendin nog studeert.

Ik zeg niet dat dit goed advies is, maar als je vriendin binnenkort ook gaat werken en jij de hypotheek nu al zo goed als in je eentje kunt dragen, dan is mijn moraal toch wel een beetje flexibel.
Als er nog een klein gat is, dan zou ze dit toch van duo kunnen lenen? Als je pas over 3 maanden naar de notaris hoeft, dan zou dit zo maar 3k extra kunnen opleveren.

Daarnaast zeg je dat je aandelen nu geen 10k waard zijn. Dan is 6% verlies ook nog niet meteen een ramp toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:54
tailfox schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:37:
[...]
Ik vind 10k lenen echt achterlijk veel, kijk een bank doet dit als werk dus voelt het anders.
Omdat je de verkeerde invalshoek kiest in het geval van een huis kopen. Het gaat er primair om wat je maandlasten zullen zijn en of je dat kan dragen i.p.v. de hoogte van de hypotheek.

Even hypothetisch, toen de rente 7% was kon men misschien voor € 1000 p/m een huis kopen van mag € 200.000, met een rente van 1,5% is dat opeens € 300.000.

Je hebt een mooier huis, maar de maandlasten blijven hetzelfde. Gechargeerd, want de rente kan stijgen, huisprijzen dalen, de (gemeentelijke) belastingen zijn hoger enz. Maar in de basis is dat wat het. Die aanvullende kosten kan je meenemen in je berekening.

Die € 10.000 is ook veel geld, maar je moet jezelf afvragen hoe snel je het kan hebben terugbetaald. Als je met een jaartje zuinig aan doen en alle verleidingen weerstaan die € 10.000 kan terugbetalen dan valt het opeens best mee. Verkoop je morgen al je aandelen, dan heb je de eerste paar duizend al te pakken. Je bent nog jong genoeg om opnieuw een lange termijn belegging aan te gaan zodra die lening is afgelost.

Geld lenen binnen familie kan vervelend uitpakken. Daarom is ook aan te raden het goed op papier te zetten zodat er achteraf geen misverstanden zijn of de garantie uitspreken dat je binnen een hele korte periode zal terugbetalen. De kans dat je binnen één jaar een enorm conflict met je ouders krijgt is natuurlijk niet groot, mits jij je aan je afspraken houdt ;)

Overigens, als je het voor elkaar krijgt dat beide ouders € 5000,- willen schenken, dan kan dat belastingvrij. Maximale vrijstelling is € 5.515. Als jij uit je aandelen ~ € 4500,- kan halen, en een van de ouders wil € 5500 schenken dan ben je er ook. Kan je natuurlijk altijd afspreken dat je het bedrag terugbetaald. Let alleen wel op dat je schoonouders jou niet € 5000,- belastingvrij mogen schenken, dus je vriendin zal die € 5000,- zelf in de woning moeten leggen. Het is wel weer mogelijk om je vriendin later weer uit te kopen.

Als je je ouders nu die € 10.000 zouden schenken voor de aankoop van een woning, dan kunnen ze dat geen tweede keer tot een € 100.000 belastingvrij doen voor je 40ste. Het is éénmalig onafhankelijk van de hoogte van dat bedrag. Dat kruid nu verschieten zou zonde zijn. Je weet nooit wat er in die overige 16 jaar gebeurd.

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 08-07-2020 11:39 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Andere tip, maar daar zal je adviseur ongetwijfeld al naar hebben gekeken, de rente vaste periode!
Met een ander rente percentage, veranderd ook het te lenen bedrag. Als jij er nu voor kiest om de rente 30 jaar vast te zetten (is imho niet zinvol, mits je een verhuisregeling er in hebt zitten) kan je minder lenen dan dat je de rente voor 10 jaar vast zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:46
[...]

Bedankt voor je diep onderbouwde bericht.

ik heb het winnend bod onder voorbehoud van hypotheek. Deze woning bied wel de ruimte voor kinderen dus daarin is het mee genomen.
We hebben voor het bieden natuurlijk wel gekeken naar de online tooltjes en kwamen vrij gunstig uit.
Nu blijkt doordat het hoofd bijbaantje van mijn vriendin niet mee genomen kan worden we net te kort hebben.
Ik had zelf zo iets met jammer maar thats it. de adviseur was veel positiever en daardoor hadden vriendin en ik besloten toch te kijken wat we nog kunnen doen.
verder gaan we maximaal extra aflossen dit zodat we het meeste geld in stenen kunnen zetten en lagere kosten overhouden voor een slechtere dag. het is voor mij een wisseling van mind set. Ik vind 10k lenen echt achterlijk veel, kijk een bank doet dit als werk dus voelt het anders.
Beetje kijken zou het een lening van 7.5 maand wat nu als mijn (schoon)vader dit ineens nodig heeft.
Sneller aflossen kan ik ook weer niet. (spontaan)

ik zie gewoon veel beren op de weg en vandaar dat ik gisteren liever 1 lange lening heb (namelijk de hypotheek) ben gewoon bang voor een familie drama.
maar goed ik ben ook nog maar 24 en vond het al een drama om zakgeld te krijgen O-) (Daarom zelf gaan werken want wilde niet afhankelijk zijn)

voor mij is geld lenen van mijn ouders echt een teken van zwakte en een recept voor chaos.
Maar mis valt het mee. hoor de optie zovaak.

zoals ik het zie is ouders die mee financeren alleen gunstig als gift.
Ik zag dit toevallig nog staan in je eerdere post:

"Verder in die zelfde week 10 huizen bekeken geboden en gewonnen."

Heb je nu voor 10 huizen een winnend bod met voorbehoud van financiering?
Of moeten we dat anders zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
smurfinmark schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:43:
[...]

Ikzag dit toevallig nog staan in je eerdere post:

"Verder in die zelfde week 10 huizen bekeken geboden en gewonnen."

Heb je nu voor 10 huizen een winnend bod met voorbehoud van financiering?
Of moeten we dat anders zien?
En straks is de taxatiewaarde nog onder zijn bod, moet ie dat ook financieren, ook al zit ie al net over de grens heen van zijn maximale capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Vorkie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:55:
[...]

En straks is de taxatiewaarde nog onder zijn bod, moet ie dat ook financieren, ook al zit ie al net over de grens heen van zijn maximale capaciteit.
Ik vermoed dat TS inzet op het idee dat je als koper altijd af kan zien van de koop, zelfs bij een getekend koopcontract kun je nog binnen 3 dagen van de koop af.

Als ik het goed zie hier, zijn er 10 boden geaccepteerd, maar ik wacht even op de reactie van TS.

Mocht het koopcontract nog niet getekend zijn, dan kan ook de verkoper er nog vanaf.
Wanneer de verkoopmakelaars in dit gebied ontdekken dat TS overal maar wat aan bieden is, dan zullen ze waarschijnlijk adviseren niet met TS in zee te gaan, zijn bod is namelijk weinig waard.

Maar dan loop ik een beetje op de zaken vooruit, wellicht lezen we het verkeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Laatst online: 26-10-2023
Of hij heeft 10 boden gedaan en 1x is hij geaccepteerd en verwoord hij het gewoon vreemd :+

Alles is mogelijk *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:13
Hoewel ik zelf recent een absurd bedrag heb geleend voor een nog te bouwen huis en ik wat dat betreft niet veel recht van spreken heb, toch ff my 2ct. Die regels over hoeveel je mag lenen zijn er niet voor niets en bij de huidige rentestanden zijn die bedragen al enorm hoog. Als je met je inkomen er niet aan komt, accepteer dat. Want het is juist dat laatste stukje bestedingsruimte dat je bij de kleinste tegenslag financieel tegen de muur kan zetten.
Ik kan mij nog goed herinneren dat zo'n veertig jaar geleden de jongen die naast mij in de klas zat moest verhuizen, 'want de bank had de rente weer verhoogd, die was nu 14% en dat konden zijn ouders niet betalen'. En dat voorbeeld is een mooie illustratie van het risico dat je aangaat.

Voor mijzelf geeft ook zeker wel een geruststelling dat ik maar 80% van wat ik zou moeten kunnen lenen heb geleend. Die laatste 20% is het stukje buffer dat ik tegenslagen op zal kunnen vangen.

(ja, ik klink als de oude l*l die ik ben, maar dat heb ik ook wel geaccepteerd).

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 08:08
Cue_ schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:53:
Of hij heeft 10 boden gedaan en 1x is hij geaccepteerd en verwoord hij het gewoon vreemd :+

Alles is mogelijk *O*
Of hij heeft 10 huizen bekeken en op 1 geboden en gewonnen

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
StevenK schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:56:
Hoewel ik zelf recent een absurd bedrag heb geleend voor een nog te bouwen huis en ik wat dat betreft niet veel recht van spreken heb, toch ff my 2ct. Die regels over hoeveel je mag lenen zijn er niet voor niets en bij de huidige rentestanden zijn die bedragen al enorm hoog. Als je met je inkomen er niet aan komt, accepteer dat. Want het is juist dat laatste stukje bestedingsruimte dat je bij de kleinste tegenslag financieel tegen de muur kan zetten.
Ik kan mij nog goed herinneren dat zo'n veertig jaar geleden de jongen die naast mij in de klas zat moest verhuizen, 'want de bank had de rente weer verhoogd, die was nu 14% en dat konden zijn ouders niet betalen'. En dat voorbeeld is een mooie illustratie van het risico dat je aangaat.

Voor mijzelf geeft ook zeker wel een geruststelling dat ik maar 80% van wat ik zou moeten kunnen lenen heb geleend. Die laatste 20% is het stukje buffer dat ik tegenslagen op zal kunnen vangen.

(ja, ik klink als de oude l*l die ik ben, maar dat heb ik ook wel geaccepteerd).
Dit hoor ik vaker, maar is dat zo?

Ik heb recent gekocht, 225K geleend, 1,4% 20 jaar vast, netto 700/maand hypotheek lasten.
Ik heb wel onder mijn max geleend, maar met een inkomen van ~50k EUR kun je dit lenen, en ik denk dat die 700 EUR plus bijkomende kosten goed te doen zijn bij dat inkomen.

Zeker als het alternatief huren is, en je voor een vergelijkbare woning >1000 EUR gaat aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-07-2023

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Cue_ schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:53:

Alles is mogelijk *O*
10 punten

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Ah ok, dan prima ;)

Heb je hiervoor overboden?

Dan is de volgende vraag, zoals eerder geopperd, of je het huis getaxeerd krijgt op de verkoop-prijs, en zoniet, hoe je dat gaat financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
StevenK schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:56:

nouja ik heb geen kinderen(nemen ze niet mee kwa kosten) verder weet ik wat ik uitgeef en nemen ze halve salaris van vriendin niet eens mee.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
smurfinmark schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:03:
[...]

Ah ok, dan prima ;)

Heb je hiervoor overboden?

Dan is de volgende vraag, zoals eerder geopperd, of je het huis getaxeerd krijgt op de verkoop-prijs, en zoniet, hoe je dat gaat financieren.
Taxatie kantoor net gebeld en voor woensdag rapport binnen. als hij veel lager uitkomt is het gewoon einde oefening.

heb wel markt technisch overgeboden.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
smurfinmark schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:00:
[...]

Dit hoor ik vaker, maar is dat zo?

Ik heb recent gekocht, 225K geleend, 1,4% 20 jaar vast, netto 700/maand hypotheek lasten.
Ik heb wel onder mijn max geleend, maar met een inkomen van ~50k EUR kun je dit ophoesten, en ik denk dat die 700 EUR plus bijkomende kosten goed te doen zijn bij dat inkomen.

Zeker als het alternatief huren is, en je voor een vergelijkbare woning >1000 EUR gaat aftikken.
_/-\o_ dit dus

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
tailfox schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:14:
[...]

Taxatie kantoor net gebeld en voor woensdag rapport binnen. als hij veel lager uitkomt is het gewoon einde oefening.

heb wel markt technisch overgeboden.
Mag ik vragen hoeveel je overboden hebt tov de vraagprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
tailfox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:29:
[...]

Nouja valsheid. de loonsverhogingen staan gewoon CAO vast. daar veranderd niks aan. alleen meld mijn werkgever dit nogmaals apart
Als jij binnen een half jaar wel een CAO verhoging krijgt, die dekkend is voor wat je extra moet lenen, dan laat je die toch op papier zetten? Dat mag wel gewoon namelijk. Al verwacht ik niet meteen dat dat 8% gaat wezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
BastaRhymez schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:51:
Zeker als het je eerste koopwoning wordt, zal je er niet de rest van je leven blijven wonen! Over het algemeen verhuist de gemiddelde Nederlander tussen de 7 en 10 jaar.
De reden dat huizen duurder worden komt door 2 dingen.
- Gemiddeld gezien stijgt het inkomen mee met de inflatie.
- Rentedaling (laten we zeggen, in 30 jaar van 8% naar 1%) zorgt voor meer leenruimte.

Door het stijgen van de inkomens krijgen mensen meer leenruimte.
Door rentedaling mag je meer geld lenen.
Meer leenruimte in een markt waarin altijd schaarste is, werkt prijsopdrijvend.

Vervolgens verhuizen mensen omdat ze een nieuw huis kunnen kopen, die al gedeeltelijk wordt afgelost met overwaarde (ontstaat omdat starters meer lenen) en het overgebleven deel kan goedkoper gefinancierd worden door de rentedaling. Als je het spelletje goed speelde vanaf de jaren 90, woon je nu in een vrijwel afgelost kasteel voor minder geld dan de huur van de studentenkamer van je kids, en heb je reëel lang niet betaald wat je huidige woning waard is.
Het zijn voornamelijk deze mogelijkheden die ervoor zorgen dat Nederlanders verhuizen en er doorstroming op de markt is.
De woningmarktladder kan alleen bestaan als de startende generatie altijd meer geld inlegt dan de generatie ervoor.

Echter, nu is er wel het een en ander aan het gebeuren:
- De inflatie vind kunstmatig plaats door geldcreatie, ipv dat we meer productiviteit leveren. Dit is een gevolg van vergrijzing.
- Een 7% rentedaling terwijl we nu op 1% zitten zou betekenen dat we naar een hypotheekrente van -6% moeten om de huidige waardestijging vast te kunnen houden. Ik acht dat persoonlijk onwaarschijnlijk.

Ergo: nog los van de coronacrisis waardoor de DNB en alle grootbanken verwachten dat de huizenprijzen zakken - het is al lang en breed duidelijk dat huizen onmogelijk de huidige waardegroei voor eeuwig vast kunnen blijven houden, gegeven de huidige situatie.

De vraag is dus óf de nu startende generatie dezelfde woningmarktladder kan beklimmen, want bestaat die ladder nog wel?
Zeker als je instapt terwijl je al wat loongroei hebt gehad. TS wel in de toekomst een tweede inkomen wat zeker mogelijkheden biedt, maar daar houdt het dan ook op voor de rest van het leven.
Tegelijkertijd betekent een stijging van de rente een risico: onder water staan in een woning zonder toekomst lijkt me onwenselijk.

Ik zou daarom TS in de huidige markt aanraden in 1x de woning te kopen waarin 'ie ook oud kan worden. Ookal moet je daarvoor tot vrijwel het gaatje gaan, zelfs op 2 inkomens; de lasten zijn op dit moment acceptabel door de lage rente. Maak een huishoudboekje en houd rekening met terugval in inkomsten; kan je het dan nog steeds betalen en heb je spaarruimte voor onderhoud? Heb je een kinderwens, gaat dat financieel lukken? Is dit écht je droomwoning?
Als je daar allemaal goed over nadenkt dan zou ik daar voor kiezen.

De "starterswoning", aka het micro-appartementje met 1 slaapkamer waar je anderhalf modaal inkomen voor nodig hebt, in de huidige economie? Als "eerste trede" op de woningmarktladder? Persoonlijk zie ik dat als een giftige cocktail, ook al is het op het eerste gezicht goedkoper dan huren.
En aangezien je vriendin (nog) niet werkt en ik het idee heb dat jij ook nog een starter bent, heb je over een paar jaar flink meer te besteden en kan je een prima stap maken naar een grotere / mooiere / andere locatie woning!
Dit dus!
@tailfox als ik jou was zou ik een paar jaartjes wachten. Wij zitten in precies dezelfde situatie en wij kiezen dan ook daarvoor :P
  • Je kan even afwachten hoe de markt zich ontwikkelt in corona-tijden (ja: mogelijk heeft het geen impact, dan is het misschien 'zonde'. Maar bedenk: het kán ook andersom. Deze tijd is zonder meer risicovoller dan dat het vorig jaar leek)
  • Je kan waarschijnlijk direct een toekomstvaste woning kopen
  • Je hebt meer zekerheid over je relatie
  • Je hoeft niet op het randje te zitten van wat nog nét kan
1500 euro is veel geld, maar dat is voor onze generatie in deze tijd gebruikelijk :) Nog even volhouden!

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
smurfinmark schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:15:
[...]

Mag ik vragen hoeveel je overboden hebt tov de vraagprijs?
5 procent :X

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Valt nog mee. Maar het kan zo maar zo zijn dat je 5k EUR-10kEUR eigen geld tov de taxatie moet meebrengen.

Maar woensdag weet je meer, veel succes in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Laatst online: 26-10-2023
De vraag is wat de taxatiewaarde gaat doen dus :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:56
Met een gemiddelde huizenprijs van 308k (zie https://www.businessinsid...rijs-bij-jou-in-de-buurt/ ), heb je zo'n 15.000 euro overboden, ruim het bedrag dat je nu tekort komt in de financiering, als de taxateur het eens is met de vraagprijs. [spuit 11] (was het handiger eerst te kijken welk budget je hebt, zonder toekomstige loonsverhoging).

Hopelijk gaat het desondanks wel lukken, 1500 euro/maand huur is wel heel gortig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Richh schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:25:
[...]

De reden dat huizen duurder worden komt door 2 dingen.
- Gemiddeld gezien stijgt het inkomen mee met de inflatie.
- Rentedaling (laten we zeggen, in 30 jaar van 8% naar 1%) zorgt voor meer leenruimte.

Door het stijgen van de inkomens krijgen mensen meer leenruimte.
Door rentedaling mag je meer geld lenen.
Meer leenruimte in een markt waarin altijd schaarste is, werkt prijsopdrijvend.

Vervolgens verhuizen mensen omdat ze een nieuw huis kunnen kopen, die al gedeeltelijk wordt afgelost met overwaarde (ontstaat omdat starters meer lenen) en het overgebleven deel kan goedkoper gefinancierd worden door de rentedaling. Als je het spelletje goed speelde vanaf de jaren 90, woon je nu in een vrijwel afgelost kasteel voor minder geld dan de huur van de studentenkamer van je kids, en heb je reëel lang niet betaald wat je huidige woning waard is.
Het zijn voornamelijk deze mogelijkheden die ervoor zorgen dat Nederlanders verhuizen en er doorstroming op de markt is.
De woningmarktladder kan alleen bestaan als de startende generatie altijd meer geld inlegt dan de generatie ervoor.

Echter, nu is er wel het een en ander aan het gebeuren:
- De inflatie vind kunstmatig plaats door geldcreatie, ipv dat we meer productiviteit leveren. Dit is een gevolg van vergrijzing.
- Een 7% rentedaling terwijl we nu op 1% zitten zou betekenen dat we naar een hypotheekrente van -6% moeten om de huidige waardestijging vast te kunnen houden. Ik acht dat persoonlijk onwaarschijnlijk.

Ergo: nog los van de coronacrisis waardoor de DNB en alle grootbanken verwachten dat de huizenprijzen zakken - het is al lang en breed duidelijk dat huizen onmogelijk de huidige waardegroei voor eeuwig vast kunnen blijven houden, gegeven de huidige situatie.

De vraag is dus óf de nu startende generatie dezelfde woningmarktladder kan beklimmen, want bestaat die ladder nog wel?
Zeker als je instapt terwijl je al wat loongroei hebt gehad. TS wel in de toekomst een tweede inkomen wat zeker mogelijkheden biedt, maar daar houdt het dan ook op voor de rest van het leven.
Tegelijkertijd betekent een stijging van de rente een risico: onder water staan in een woning zonder toekomst lijkt me onwenselijk.

Ik zou daarom TS in de huidige markt aanraden in 1x de woning te kopen waarin 'ie ook oud kan worden. Ookal moet je daarvoor tot vrijwel het gaatje gaan, zelfs op 2 inkomens; de lasten zijn op dit moment acceptabel door de lage rente. Maak een huishoudboekje en houd rekening met terugval in inkomsten; kan je het dan nog steeds betalen en heb je spaarruimte voor onderhoud? Heb je een kinderwens, gaat dat financieel lukken? Is dit écht je droomwoning?
Als je daar allemaal goed over nadenkt dan zou ik daar voor kiezen.

De "starterswoning", aka het micro-appartementje met 1 slaapkamer waar je anderhalf modaal inkomen voor nodig hebt, in de huidige economie? Als "eerste trede" op de woningmarktladder? Persoonlijk zie ik dat als een giftige cocktail, ook al is het op het eerste gezicht goedkoper dan huren.

[...]

Dit dus!
@tailfox als ik jou was zou ik een paar jaartjes wachten. Wij zitten in precies dezelfde situatie en wij kiezen dan ook daarvoor :P
  • Je kan even afwachten hoe de markt zich ontwikkelt in corona-tijden (ja: mogelijk heeft het geen impact, dan is het misschien 'zonde'. Maar bedenk: het kán ook andersom. Deze tijd is zonder meer risicovoller dan dat het vorig jaar leek)
  • Je kan waarschijnlijk direct een toekomstvaste woning kopen
  • Je hebt meer zekerheid over je relatie
  • Je hoeft niet op het randje te zitten van wat nog nét kan
1500 euro is veel geld, maar dat is voor onze generatie in deze tijd gebruikelijk :) Nog even volhouden!
over de woning dit is meer een eengsezin woning en dat is meer dan genoeg ruimte om aan kinderen te beginnen. het is ook geen onmogelijke taak maar lk kom net te kort. (Vriendin is deze maand weer begonnen met werken maar toch neemt de bank het niet mee. dus kwa kosten trekken we het. Nu staat de rente laag en moet ik er 1 october uit.

dus nu net de laatste euros fixen en wonen in een droom huis of duur gaan huren met geen enkele zekerheid dat over 1 jaar een beter huis kan kopen.

ikm zie niet hoe het 2e een optie is. tenzij 1 echt niet lukt maar ik heb het nog niet opgegeven :*)

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
smurfinmark schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:37:
[...]

Valt nog mee. Maar het kan zo maar zo zijn dat je 5k EUR-10kEUR eigen geld tov de taxatie moet meebrengen.

Maar woensdag weet je meer, veel succes in ieder geval
Jup nouja dan houd het gewoon op.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Mr.D78 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:43:
[...]

Met een gemiddelde huizenprijs van 308k (zie https://www.businessinsid...rijs-bij-jou-in-de-buurt/ ), heb je zo'n 15.000 euro overboden, ruim het bedrag dat je nu tekort komt in de financiering, als de taxateur het eens is met de vraagprijs. [spuit 11] (was het handiger eerst te kijken welk budget je hebt, zonder toekomstige loonsverhoging).

Hopelijk gaat het desondanks wel lukken, 1500 euro/maand huur is wel heel gortig
Raad het niet aan eerst kijken dan bieden en daarna ophoesten.
maar de woning is wel een zeer stuk goedkoper hoor :+

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Cue_ schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:38:
[...]

De vraag is wat de taxatiewaarde gaat doen dus :{
jup

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
tailfox schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:45:
[...]

over de woning dit is meer een eengsezin woning en dat is meer dan genoeg ruimte om aan kinderen te beginnen. het is ook geen onmogelijke taak maar lk kom net te kort. (Vriendin is deze maand weer begonnen met werken maar toch neemt de bank het niet mee. dus kwa kosten trekken we het. Nu staat de rente laag en moet ik er 1 october uit.

dus nu net de laatste euros fixen en wonen in een droom huis of duur gaan huren met geen enkele zekerheid dat over 1 jaar een beter huis kan kopen.

ikm zie niet hoe het 2e een optie is. tenzij 1 echt niet lukt maar ik heb het nog niet opgegeven :*)
Je kan het gemiddelde inkomen van je vriendin de laatste 3 jaar gebruiken. Wij hebben dat voor onze situatie ook meermaals laten doorrekenen, zelfs met wat kleine bijbaantjes en stagevergoeding gaat dat al snel om enkele tienduizenden euro's is onze ervaring.
Je moet dan wel samen willen kopen.

Kan je vriendin ook bij haar nieuwe baan geen intentieverklaring krijgen? Al staat er 100 euro per jaar op, de hypotheekverstrekker zal zo'n intentieverklaring voor zover ik weet gewoon meenemen...

Ik zou het je echt heel, heel sterk afraden in deze markt gezien het risico wat je er naar mijn mening mee loopt, maar een Duokoop-constructie, waarbij je de grond pacht, geeft je ook iets meer leenruimte. Je vriendin kan later de grond dan kopen. Maar nogmaals: de woningmarkt zit op een kritisch punt wat zeker in zo'n constructie risicovol kan zijn. Denk daar heel goed overna... maar het is een optie dus ik wou hem toch even noemen.

Verder moet je het ook met je vriendin hebben over hoe je die woning gaat kopen. Koop jij hem, of kopen jullie het samen? Als je hem alleen koopt, ga je dan maandelijks geld van je vriendin vragen om mee te betalen, maar wordt ze nooit eigenaar? Je kan je vriendin niet zomaar even 'bijschrijven' als eigenaar, dan moet je opnieuw 2% overdrachtsbelasting betalen.
Als je het samen koopt, hoe gaat het verder als de relatie strand?

Ik snap dat je zekerheid zoekt, maar die heb je naar mijn idee op geen enkele manier.

Huurwoningen zijn door de vertrekkende expats en leegstaande AirBNB's op dit moment een stuk goedkoper dan een jaar geleden, want er is fors meer aanbod, zeker als je bereid bent een tijdelijk contract aan te gaan. Ik denk dat nog een jaartje huren best moet lukken voor <1500/maand. Ik weet niet hoe lang je vriendin nog moet studeren, maar als dat nog een jaartje is, zou ik het in ieder geval wel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Richh schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:03:
[...]

Je kan het gemiddelde inkomen van je vriendin de laatste 3 jaar gebruiken. Wij hebben dat voor onze situatie ook meermaals laten doorrekenen, zelfs met wat kleine bijbaantjes en stagevergoeding gaat dat al snel om enkele tienduizenden euro's is onze ervaring.
Je moet dan wel samen willen kopen.

Kan je vriendin ook bij haar nieuwe baan geen intentieverklaring krijgen? Al staat er 100 euro per jaar op, de hypotheekverstrekker moet zo'n intentieverklaring voor zover ik weet gewoon meenemen...

Ik zou het je echt heel, heel sterk afraden in deze markt gezien het risico wat je er naar mijn mening mee loopt, maar een Duokoop-constructie, waarbij je de grond pacht, geeft je ook iets meer leenruimte. Je vriendin kan later de grond dan kopen. Maar nogmaals: de woningmarkt zit op een kritisch punt wat zeker in zo'n constructie risicovol kan zijn. Denk daar heel goed overna... maar het is een optie dus ik wou hem toch even noemen.

Verder moet je het ook met je vriendin hebben over hoe je die woning gaat kopen. Koop jij hem, of kopen jullie het samen? Als je hem alleen koopt, ga je dan maandelijks geld van je vriendin vragen om mee te betalen, maar wordt ze nooit eigenaar? Je kan je vriendin niet zomaar even 'bijschrijven' als eigenaar, dan moet je opnieuw 2% overdrachtsbelasting betalen.
Als je het samen koopt, hoe gaat het verder als de relatie strand?

Ik snap dat je zekerheid zoekt, maar die heb je naar mijn idee op geen enkele manier.

Huurwoningen zijn door de vertrekkende expats en leegstaande AirBNB's op dit moment een stuk goedkoper dan een jaar geleden, want er is fors meer aanbod. Ik denk dat nog een jaartje huren best moet lukken voor <1500/maand. Ik weet niet hoe lang je vriendin nog moet studeren, maar als dat nog een jaartje is, zou ik het in ieder geval wel overwegen.
De advieseur gaf aan dat door Corona ze geen flex contracten accepteren tenzij er de laatste 3 maanden ook gewerkt is.
Nou dat is niet zo.
dus financieel trekken we het maar de bank kijkt helaas niet naar totaal plaatje.
:+

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
tailfox schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:06:
[...]

De advieseur gaf aan dat door Corona ze geen flex contracten accepteren tenzij er de laatste 3 maanden ook gewerkt is.
Nou dat is niet zo.
dus financieel trekken we het maar de bank kijkt helaas niet naar totaal plaatje.
Gemiddelde van de laatste 3 jaren ook niet? Da's nieuw voor mij :P mijn hypotheekadviseur vond dat ook in coronatijd geen probleem.

Dat onze generatie een netto woonquote van 50% aan kan door zuinig te leven, betekent niet dat het slim is om iemand zo'n lening aan te smeren. Er is niks mis met de huidige kredietbeoordeling als je het mij vraagt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Richh schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:08:
[...]

Gemiddelde van de laatste 3 jaren ook niet? Da's nieuw voor mij :P mijn hypotheekadviseur vond dat ook in coronatijd geen probleem.

Dat onze generatie een netto woonquote van 50% aan kan door zuinig te leven, betekent niet dat het slim is om iemand zo'n lening aan te smeren. Er is niks mis met de huidige kredietbeoordeling als je het mij vraagt ;)
nouja ik heb nu geen kinderen en ookal zal je er vast liefde uitkrijgen ze kosten toch een hoop. 8) ook dingen als roken doe ik niet en verder een leaseauto dus ook dat scheelt gewoon geld.
Kijk ik snap dat persoonlijk kijken is nogal fraude gevoelig maar om nu te doen of de huidige formule voor iedereen het beste uitkomt.

over het eerste dat is wat de advieseur aangaf die zou het wel weten en anders hoor ik het graag.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
tailfox schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:14:
Kijk ik snap dat persoonlijk kijken is nogal fraude gevoelig maar om nu te doen of de huidige formule voor iedereen het beste uitkomt.
Als jij meer mocht lenen, mocht iedereen in jouw situatie meer lenen. Het huidige woningtekort dwingt mensen tot het gaatje te gaan. Met als gevolg dat jij nog steeds dezelfde concurrentie hebt, en dus nog steeds 5% overbiedt en het uiterste stukje ruimte in de financiering zoekt.
Het enige gevolg van het loslaten van deze regelgeving is dat de prijzen hoger worden. Je gaat er niet meer kans door maken.

Ik ken de frustratie echt wel, ook ik betaal fors meer aan huur dan wat ik mag financieren. Maar het is écht geen goed idee om te pleiten voor een lossere formule. Heeft niks te maken met fraude maar met de macro-economische gevolgen ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:48
Enige grijze stukje is dat je tegen de hypotheekverstrekker

Dat is niet grijs meer, dat is gewoon liegen. En dat gaan we op Tweakers niet stimuleren.

[ Voor 96% gewijzigd door Ardana op 08-07-2020 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@Richh Die formule wordt in de toekomst losser gelaten. Zie mijn reactie op de eerste pagina.

@Job_04 Het forum heeft ook een zoekfunctie. Hoef je alsnog niet alles door te zoeken om te weten dat de familiehypotheek constructie al lang is besproken. TS is alleen te eigenwijs zich erin te verdiepen. Jou constructie zie ik toch echt als valsheid in geschriften. Iets op papier laten zetten om de ander te misleiden.

[ Voor 25% gewijzigd door CurlyMo op 08-07-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
CurlyMo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:21:
@Richh Die formule wordt in de toekomst losser gelaten. Zie mijn reactie op de eerste pagina.
Klopt. Erg jammer want feitelijk zijn het precies de starters die er niks mee opschieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Richh schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:22:
[...]

Klopt. Erg jammer want feitelijk zijn het precies de starters die er niks mee opschieten...
De starters aan de onderkant van de markt. Voor starters zoals @Verwijderd is het een uitkomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
CurlyMo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:23:
[...]

De starters aan de onderkant van de markt. Voor starters zoals @Verwijderd is het een uitkomst.
Nee, want als de regel consequent wordt doorgevoerd kan iedere starter zoals TS (en dat zijn er ontiegelijk veel) meer lenen, zo drijven ze bij elkaar de prijs op. Er kan er toch maar 1 wonen.

Het werkt prijsopdrijvend voor iedereen. Je gaat meer schuld aan voor hetzelfde huis. Het is voor geen enkele starter goed om meer te betalen voor hetzelfde huis, ook niet voor TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Richh schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:25:
[...]

Nee, want als de regel consequent wordt doorgevoerd kan iedere starter zoals TS (en dat zijn er ontiegelijk veel) meer lenen, zo drijven ze bij elkaar de prijs op. Er kan er toch maar 1 wonen.
Dat zeg ik toch. De starter aan de onderkant van de markt, die nu al < € 1000,- huur (kunnen) betalen, kunnen alsnog niet makkelijker lenen. Starters zoals TS wel. Ik snap alleen niet dat ze niet de sociale huurgrens pakken. Krijgt scheef huren ook iets van een nadeel. Als je scheef huurt kan je ook flink sparen. Als je hoog huurt kan je weer makkelijker naar koop. Als je in sociale huur zit en koop niet kan betalen heb je minder last van de enorme particuliere huurprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Quote en reactie weggehaald. Fraude gaan we niet promoten.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 08-07-2020 22:39 ]

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:49
Ach ook net een huis gekocht.
Met de tools kwam ik uit op 3 ton met eigen inleg van 90000 euro.
Behoorlijk apart met 3000 netto in de maand maar dat komt omdat ik ambtenaar ben. Bruto salaris werkt voor mijn situatie niet.

Enfin, huis gekocht voor 275000 en na doorrekenen had ik tot 500000 max kunnen gaan.
Maar voor mijzelf heb ik geen groter huis nodig dus ik vind het prima.

Rente voor 20 jaar vast a 1,56% en de hypotheek maar op 200000 gezet met onbeperkt extra aflossen.

Svp graag voortaan on-topic reageren.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 08-07-2020 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:16
D-dark schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:55:
Ach ook net een huis gekocht.
Met de tools kwam ik uit op 3 ton met eigen inleg van 90000 euro.
Behoorlijk apart met 3000 netto in de maand maar dat komt omdat ik ambtenaar ben. Bruto salaris werkt voor mijn situatie niet.

Enfin, huis gekocht voor 275000 en na doorrekenen had ik tot 500000 max kunnen gaan.
Maar voor mijzelf heb ik geen groter huis nodig dus ik vind het prima.

Rente voor 20 jaar vast a 1,56% en de hypotheek maar op 200000 gezet met onbeperkt extra aflossen.
Het is totaal off-topic, maar ik begrijp niks van je post. Hoezo werkt een berekening op basis van bruto loon niet voor een ambtenaar? Ambtenaren hebben toch een vrij standaard loonstrookje, dat weinig verschilt van het bedrijfsleven? Of in ieder geval niet in de aspecten die van invloed zijn op een hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Lapa schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:25:
[...]

Het is totaal off-topic, maar ik begrijp niks van je post. Hoezo werkt een berekening op basis van bruto loon niet voor een ambtenaar? Ambtenaren hebben toch een vrij standaard loonstrookje, dat weinig verschilt van het bedrijfsleven? Of in ieder geval niet in de aspecten die van invloed zijn op een hypotheek.
offtopic:
Loonstrookje is behoorlijk standaard alleen is de verhouding Bruto Netto loon geheel anders daar bepaalde inhoudingen er niet op staan. Had wat duidelijker kunnen zijn met rijksambtenaar.
Gevolg is dat de tools denken dat je Netto minder te besteden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
D-dark schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:47:
[...]

offtopic:
Loonstrookje is behoorlijk standaard alleen is de verhouding Bruto Netto loon geheel anders daar bepaalde inhoudingen er niet op staan. Had wat duidelijker kunnen zijn met rijksambtenaar.
Gevolg is dat de tools denken dat je Netto minder te besteden hebt.
Welke inhoudingen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
offtopic:
Bijdrage UWV voor werkloosheid onder andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
D-dark schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:58:
[...]

offtopic:
Bijdrage UWV voor werkloosheid onder andere
Dat wat hier staat geldt dus niet voor jou?
https://www.p-direkt.nl/i...inhoudingen-op-uw-salaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
offtopic:
Klopt, dat zijn de enige inhoudingen
loonbelasting
premie volksverzekeringen (zoals de AOW-premie)
Pensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
D-dark schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:50:
[...]

offtopic:
Klopt, dat zijn de enige inhoudingen
loonbelasting
premie volksverzekeringen (zoals de AOW-premie)
Pensioen
Er is dus weinig specifieks aan ambtenaren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

D-dark schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:55:
offtopic:
Met 3K netto zit je op ongeveer 4.2K bruto. Dat is tussen de 54.6K en 58.8K bij vakantiegeld en (bij sommige functies) eenzelfde 8% eindejaarstoeslag. Doe dat keer 5 en dan kom je tussen de 275 en 300K hypotheek toch uit?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

laat maar was al raar topic en loopt nu wel erg offtopic

[ Voor 88% gewijzigd door Barrycade op 08-07-2020 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Graag terug on topic.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
tailfox schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 06:44:
Maar als ik hier kijk
https://www.rabobank.nl/p...arden/generatiehypotheek/
Is een NHG hypotheek niet mogelijk met een generatiehypotheek
Maar zo'n generatiehypotheek is dus ook geen gewone hypotheek en ook geen familielening. Bij deze hypotheek zul je inderdaad geen NHG kunnen krijgen. Maar je zult wel gewoon een standaard NHG hypotheek van x-ton plus een famlilelening van een paar duizend euro kunnen hebben.
[...]
voor mij is geld lenen van mijn ouders echt een teken van zwakte en een recept voor chaos.
Maar mis valt het mee. hoor de optie zovaak.

zoals ik het zie is ouders die mee financeren alleen gunstig als gift.
Dat zal sterk van je eigen gevoel afhangen en van dat van je ouders. Als jullie het 'raar' vinden voelen, dan moet je het niet doen. Maar er zijn ook een hoop families waarin zulk soort constructies prima werken. Of waar ouders het juist fijn vinden dat ze de kinderen op zo'n manier kunnen helpen.

Even nog een kleine tip. Als je al weet dat je gaat verhuizen en daardoor een hoop aftrekbare kosten maakt, dan kun je je voorlopige belastingaangifte over 2020 alvast aanpassen. Met alle eenmalige financieringskosten kan het zijn dat je maar zo een paar duizend euro meer van de belastingen terug krijgt. Als je de voorlopige aangifte nu al aanpast, dan kan het zijn dat je al een paar duizend euro extra geld hebt voordat je bij de notaris zit.

(Zeker als je die kosten extra hoog inschat.)
Pagina: 1 2 Laatste