Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:27
Momenteel zijn wij zoekende naar een huis (beetje rustig eens aan het kijken wat er is).

Nu zijn we tegen een huis aangelopen die aan al onze voorwaarden voldoet, het probleem is dat we voor as maandag een bieding moeten doen en we hebben nog geen hypotheek adviseur gesproken oid.

Mocht ons bod geaccepteerd worden is het dan reëel om te denken dat het regel van de hypotheek gaat lukken in 6 weken?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:52
nope

Eerst kijken of je het kan dragen. Lukt dat niet, dan schiet je voor 1/3e van de waarde van het huis achteruit.

1) Is de markt zo achterlijk?
2) Wil TS te snel?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-04 08:06
Banken schijnen de laatste tijd überhaupt veel moeite te hebben om het binnen 6 weken te doen. Ik zou in ieder geval snel een adviseur plannen, een bieding en dan tekenen gaat altijd nog een paar dagen overheen, dan kun je de adviseur gesproken hebben.

Als indicatie kun je bij De Hypotheker vaak kijken hoeveel je kan lenen. Het is echt een indicatie natuurlijk. Heb je daar überhaupt al zich op wat je budget is?

[ Voor 24% gewijzigd door Arjan90 op 02-07-2020 21:57 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 21:31
Bieden met voorwaarden -> onder voorbehoud van financiering.

Weet jij wel hoeveel je kunt lenen? Anders gauw een orientatie-gesprek regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:10
Je doet een bod onder voorbehoud van financiering. alles binnen 6 weken geregeld hebben valt vaak niet mee. Alle stukken aanleveren, wachten tot je te horen krijgt wat nog mist, etc... Geen idee of er mogelijke medische zaken spelen bijvoorbeeld?

Maar meestal krijg je ook wel uitstel als het niet binnen die 6 weken te regelen is.

Tip: een bod doen is een begin. Als je voor maanden biedt dan kan je altijd nog later in de week langs een adviseur. Sterker nog; na het bieden moet er eerst nog een voorlopig koopcontract worden ondertekend als je bod wordt geaccepteerd. Daar gaat vaak ook weer een week overheen. en daarna heb je nog 72 uur om met een adviseur te praten.

Reken uit wat jullie kunnen lenen, kijk voor hoeveel jullie willen kopen en doe dan een bod. en bel dan een adviseur morgen om voor volgende week ergens een afspraak te maken; eerste gesprek is gratis meestal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-04 15:50
Ligt eraan natuurlijk om wat voor verkoop/overdracht termijn het gaat, en wat je eigen ontbindende voorwaarde in het bod wordt. Ga iig alvast beginnen met zo veel mogelijk papierwerk verzamelen. Loonstroken, aangiftes IB, werkgeververklaring, KVK uittreksels, jaarverslagen, overzicht van DUO, andere leningen etc.

Wij hebben dit in de corona-aanloopfase vrij vlot rond kunnen krijgen, maar 't gaat allemaal een stuk trager tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Weet globaal hoeveel ik kan lenen. Woning zit ruim 100.000 onder de prijs van wat online calculators zeggen wat ik zou kunnen lenen.

En ja markt is niet top en ik was rustig aan het kijken (net twee weken) toen ik hier tegen aan liep.

Heb nu huur woning dus dat is geen probleem. Geen schulden oid, geen eigen zaak.

Ontbindende voorwaarden onder voorbehoud van financiering betekend dat dan ook als je het niet geregeld krijgt in 6 weken je er nog onderuit kan?

[ Voor 33% gewijzigd door Dracula op 02-07-2020 22:01 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:06
Bieden kan altijd, je zit er pas aan vast 3 dagen na daadwerkelijk tekenen van het koopcontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

100K "verschil" is niks.

Stenen is wat de gek ervoor geeft tegenwoordig. Ik zie hier in de buurt bestaande bouw weggaan voor 30% boven WOZ en soms 10% boven vraagprijs.

En nee, ik woon niet in centrum Den Haag of Amsterdam.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 20:16
Waarom schakel je geen aankoopmakelaar in, die weet het beter dan hier.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 02-07-2020 22:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-04 15:50
*knip* was vattende reactie op een bewerkte post

[ Voor 80% gewijzigd door ShitHappens op 02-07-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
MAX3400 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:00:
100K "verschil" is niks.

Stenen is wat de gek ervoor geeft tegenwoordig. Ik zie hier in de buurt bestaande bouw weggaan voor 30% boven WOZ en soms 10% boven vraagprijs.

En nee, ik woon niet in centrum Den Haag of Amsterdam.
Ik was niet van plan flink over te bieden, daarnaast krijg je toch geen hypotheek boven taxatie waarde volgens mij dus dan moet het uit eigen middelen.

Ging mij meer om indicatie van te krijgen hypotheek bedrag
mr_evil08 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:01:
Waarom schakel je geen aankoopmakelaar in, die weet het beter dan hier.
Ja dat was ook het idee maar die regel je meestal niet in 1 dag.

Ik had bezichtiging aangevraagd gister en vandaag al kijken en dus kennelijk maandag sluiting bieden.

[ Voor 3% gewijzigd door Dracula op 02-07-2020 22:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 20:16
Dracula schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:04:
[...]

Ik had bezichtiging aangevraagd gister en vandaag al kijken en dus kennelijk maandag sluiting bieden.
Ik zou het allemaal niet zo rushen als ik jouw was, aankoop van een huis is een hele gebeurtenis.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 02-07-2020 22:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
[...]

Ik was niet van plan flink over te bieden, daarnaast krijg je toch geen hypotheek boven taxatie waarde volgens mij dus dan moet het uit eigen middelen.

[...]

Als dit je 1e huis wordt en je hebt een inkomen uit een vast contract en geen schulden, dan kun je op de site van iedere willekeurige bank redelijk goed halen wat je kan lenen.
Zo niet, dan wordt het tijd voor een gesprek bij een hypotheekadviseur. En dan kan in deze tijd ook heel makkelijk via skype of whatsapp.

Als je 100k onder je maximum biedt dan is de grootste valkuil dat je huis lager getaxeerd wordt dan wat je hebt geboden. Het verschil zul je dan uit je spaargeld moeten bijleggen. En de bank verwacht dat je daarnaast ook 5-10% van de koopsom in eigen middelen hebt om bijkomende kosten te betalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Met die 100k bedoel ik het verschil tussen wat ik theoretisch kan lenen en wat de vraagprijs is.

Vergelijkbaar huis stond vorig jaar juli te koop voor 375000(zelfde vraagprijs als deze woning) en is verkocht voor 363123 (volgens het kadaster)
Verkoop duurde 128 dagen als ik de info van een check site mag geloven

En ja wil niet rushen maar wij vinden alle twee dat dit huis voldoet aan onze eisen. Daarnaast wonen we nu al in de zelfde buurt 50 meter verderop.

En eigenmiddelen is geen probleem in deze.

[ Voor 4% gewijzigd door Dracula op 02-07-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-04 16:51
Zolang er een voorbehoud financiering in je bod zit is er toch geen vuiltje aan de lucht?
Gewoon bieden en ik hoop dat je mazzel hebt.

Hypotheekadviseurs doen niet veel meer dan die online-tools zelf ook invullen. Maandlasten kan je prima berekenen. Als je starter bent zijn het niet de meest ingewikkelde calculaties. Je kunt eventueel execution-only overwegen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:38
Dracula schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:58:
Ontbindende voorwaarden onder voorbehoud van financiering betekend dat dan ook als je het niet geregeld krijgt in 6 weken je er nog onderuit kan?
Je moet dan vaak wel meerdere afwijzingen hebben, maar is afhankelijk van hoe het voorbehoud geformuleerd wordt in de koopovereenkomst. Het hoeft ook niet per se 6 weken te zijn, langer of korter kan ook. Ik kon daar toen ik ging kopen wat mee schuiven omdat ik ruim onder het maximum zat (geen 100k, maar wel 10-15%), geen bijzondere situatie had en alles al aangeleverd had bij mijn adviseur. Dat was voor de verkopende partij toen ook een indicatie dat ik het zeer waarschijnlijk rond zou gaan krijgen, wat voor sommige verkopers ook heel wat waard is. Want ondanks dat ze een vergoeding kunnen eisen als de verkoop uiteindelijk toch niet door gaat, is dat in zekere zin maar een doekje voor het bloeden (want er is een reden dat er verkocht wordt en dan wil men er toch echt vanaf als de overeenkomst getekend is).
RocketKoen schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:13:
Als je 100k onder je maximum biedt dan is de grootste valkuil dat je huis lager getaxeerd wordt dan wat je hebt geboden. Het verschil zul je dan uit je spaargeld moeten bijleggen. En de bank verwacht dat je daarnaast ook 5-10% van de koopsom in eigen middelen hebt om bijkomende kosten te betalen.
Wat dat betreft is taxeren ook maar een beetje handjeklap, tenzij je echt fors aan het overbieden bent is een paar k er wel bij te praten door de taxateur.
fonsoy schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:20:
Zolang er een voorbehoud financiering in je bod zit is er toch geen vuiltje aan de lucht?
Gewoon bieden en ik hoop dat je mazzel hebt.
Daar denk je toch echt te licht over zo een voorbehoud. Aan de andere kant, zonder overeenkomst is er nog geen vuiltje aan de lucht en kan TS gewoon bieden, de overeenkomst volgt pas na het bod en gaat nog wat tijd overheen.
Hypotheekadviseurs doen niet veel meer dan die online-tools zelf ook invullen. Maandlasten kan je prima berekenen. Als je starter bent zijn het niet de meest ingewikkelde calculaties. Je kunt eventueel execution-only overwegen.
Mijn adviseur deed toch wel iets meer dan dat, ook al was ik starter. Hij controleerde dat ik alles al compleet had ingeleverd voordat ik de koopovereenkomst ging tekenen, regelde taxatie en bouwkundig rapport, heeft diverse scenario's voor me doorgerekend. Een goede adviseur kan een meerwaarde hebben, met een minder goede adviseur kan je het net zo goed zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:02
[...]

Gewoon zelf regelen.. scheelt je ook nog eens een paar K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
[quote]Transportman schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:26:
[...]

Je moet dan vaak wel meerdere afwijzingen hebben, maar is afhankelijk van hoe het voorbehoud geformuleerd wordt in de koopovereenkomst. Het hoeft ook niet per se 6 weken te zijn, langer of korter kan ook. Ik kon daar toen ik ging kopen wat mee schuiven omdat ik ruim onder het maximum zat (geen 100k, maar wel 10-15%), geen bijzondere situatie had en alles al aangeleverd had bij mijn adviseur. Dat was voor de verkopende partij toen ook een indicatie dat ik het zeer waarschijnlijk rond zou gaan krijgen, wat voor sommige verkopers ook heel wat waard is. Want ondanks dat ze een vergoeding kunnen eisen als de verkoop uiteindelijk toch niet door gaat, is dat in zekere zin maar een doekje voor het bloeden (want er is een reden dat er verkocht wordt en dan wil men er toch echt vanaf als de overeenkomst getekend is).

[...]

Met ontbinden en niet lukken bedoelde ik wat als bank / verstreker alles niet in 6 weken rond krijgt? Kan je er dan dus ook onderuit zonder kosten? Uiteraard kan ik ook aangeven 8 weken maar neem aan dat koper ook duidelijkheid wil.

En reden voor de verkoop is koop nieuwbouw huis die pas in ongeveer Januari klaar is.

En overbieden was ik sowieso niet van plan, als ik hem niet krijg omdat bod te laag was dan helaas pindakaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:38
Dat is echt afhankelijk van hoe het voorbehoud wordt geformuleerd, maar als er een voorbehoud wordt opgenomen, gaat dat meestal om afwijzingen. Dat je die mogelijk niet op tijd krijgt telt daarvoor niet mee.

Je kan 8 weken op proberen te nemen, maar je staat als koper dan wel op achterstand ten opzichte van kopers die een kortere of geen voorbehoud op tafel leggen. Want je impliceert met een langere voorbehoud dat er meer onzekerheid is om voor jouw bod te kiezen, en met 8 weken voorbehoud zijn de verkopers dus al snel 10 weken verder. Als dan blijkt dat jij de boel toch niet rond krijgt, moet het huis opnieuw de verkoop in, en hebben ze nog maar 3 maanden om te verkopen voordat ze zelf in de problemen komen (en dan heb ik een nieuw voorbehoud nog niet eens meegenomen), wat bij het vergelijkbare huis dus al te kort zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:57

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Transportman schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:54:
Je kan 8 weken op proberen te nemen, maar je staat als koper dan wel op achterstand ten opzichte van kopers die een kortere of geen voorbehoud op tafel leggen. Want je impliceert met een langere voorbehoud dat er meer onzekerheid is om voor jouw bod te kiezen, en met 8 weken voorbehoud zijn de verkopers dus al snel 10 weken verder. Als dan blijkt dat jij de boel toch niet rond krijgt, moet het huis opnieuw de verkoop in, en hebben ze nog maar 3 maanden om te verkopen voordat ze zelf in de problemen komen (en dan heb ik een nieuw voorbehoud nog niet eens meegenomen), wat bij het vergelijkbare huis dus al te kort zou zijn.
Met de huidige tijd en corona kan een verkoper ook wel narekenen dat een bieder anders na 6 weken bij hem terug moet komen dat hij uitstel nodig heeft; de bank kan niet snel genoeg reageren.
Om van 6 nu 8 weken te maken lijkt me nu niet iets om direct op achterstand te staan. Ander verhaal is inderdaad als er geen voorbehoud financiering wordt gemaakt.
Maar opstellen koopcontract, opmerkingen erover maken duurt ook even. Daarna nog de wettelijke bedenktijd.

[ Voor 7% gewijzigd door gorgi_19 op 02-07-2020 23:08 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:55

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als je allebei in loondienst bent, met contracten voor onbepaalde tijd, het je eerste hypotheek wordt en er geen bijzondere schulden zijn, dan is het allemaal niet zo spannend.

Je maximale leenbedrag is 100k hoger dan je wilt betalen. Je hebt eigen middelen. Het wordt annuïteiten of linear, je hoeft niet iets te verkopen etc, dus zo execution only is ook prima. Als het je droomhuis is, zou ik bieden, en in de tussentijd goed erachter komen hoe je de ontbindende voorwaarde wil (meestal x bedrag tegen x maandlasten max en x afwijzingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ja enige is dat een van de twee nog geen vaste aanstelling heeft want nieuwe baan. Intentie verklaring is geen probleem.

Daarnaast moet er geboden worden met een bied formulier waar al voorwaarden voor ontbinding op moeten staan.

Echter staat er nog niks specifieks over onder voorbehoud van financiering anders dan onder voorbehoud van financiering ja of nee en een termijn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het voorbehoud is voldoende, en de termijn zet je normaliter op 6 weken. Maar gezien het kennisniveau wat je hebt, zou ik je willen aanraden om deze woning te laten gaan, ofwel een (laag) bedrag te bieden waarvoor je het sowieso wilt hebben.

Mijn ervaring is dat er elke maand wel een interessante woning op de markt komt die bij je wensen past. Gezien de marktomstandigheden is het ook niet zo dat huizen de volgende maand opeens 5% duurder zijn.

Take it easy, en doe even eerst je huiswerk. Lees jezelf in in hypotheken, ga langs een adviseur. Op dit moment ben je absoluut niet goed voorbereid op een aankoop van letterlijk tonnen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 10:09

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Ik zat recentelijk in hetzelfde schuitje. Bij mijn hypotheek verstrekker ging het echter erg snel. Ik heb online een hypotheek dossier aangemaakt en daar alle gegevens ingevoerd. Doordat we alle gegevens voorhanden hadden was de hypotheek in +- twee weken geregeld. Het lijkt wel dat onze hypotheek verstrekker een stuk vlotter was dan die van kennissen van ons, die zijn eerder begonnen en waren later klaar, ik schat dat dit ongeveer 6-8 weken in beslag heeft genomen.

Het kan dus snel maar is enigszins afhankelijk van de hypotheek verstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyperActive
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:41
Ik heb laatst zelf een huis gekocht. Hypotheek was binnen 2,5 week geregeld. Dit is natuurlijk erg afhankelijk via welke hypotheekverstrekker het geregeld wordt.

Even een aantal dingen om over na te denken voordat je een bod doet. Ga na hoeveel je kunt lenen. Dit kan over het algemeen prima met de online calculators. Dit heb je volgens mij al gedaan. Zo lang je met je bod niet te dicht in de buurt komt van het maximum lening die je met je inkomen kunt dragen komt dat wel goed.

Neem in het bod niet alleen een termijn op van het voorbehoud van financiering, maar ook het bedrag dat je minimaal wil financieren. Een goede verkopende makelaar zal deze vraag sowieso stellen als hij jou bod ontvangt zonder dit bedrag. Immers bij twee gelijke biedingen zal de makelaar kijken naar de meest gunstige voorwaarden. een lager voorbehoud van financiering is dan aantrekkelijker.

Wat betreft hypotheek aanvraagtijd. Hier heb je zelf best veel invloed op. Plan zo snel mogelijk een gesprek met een adviseur. En lees je alvast goed in. Bepaal wat jullie maximaal aan hypotheek per maand kunnen betalen. Breng dus je uitgavepatroon in kaart. Dat je op basis van je inkomen een bepaalde hypotheek kunt krijgen, betekent nog niet dat dit ook daadwerkelijk in je uitgavepatroon past. Dit maakt het voor de adviseur een stuk makkelijker. Denk ook na over een overlijdensrisicoverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Hebben jullie al een samenlevingscontract?

Je kunt online nalezen welke documenten je nodig hebt voor de aanvraag van een hypotheek. Salarisstrook, werkgeversverklaringen, bewijs eigen middelen e.d.. Vraag deze vast op bij jullie werkgevers.

Ik ben het wel eens met de vorige posters dat je dit niet overhaast moet doen. Lees je dus goed in komend weekend, doe onderzoek. Heb je dan een goed gevoel erbij, kun je ervoor gaan. Heb je echt het gevoel dat het allemaal te gehaast is, zou ik het niet doen.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:56
Dracula schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:53:
.... (beetje rustig eens aan het kijken wat er is).

........het probleem is dat we voor as maandag een bieding moeten doen....
Je moet natuurlijk helemaal niks. Als je dinsdag, woensdag of volgende week een bod doet wil men het niet meer aan je verkopen? Jij bent de koper en bepaalt je eigen tempo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:40
Kapteynn schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:33:
Het lijkt wel dat onze hypotheek verstrekker een stuk vlotter was dan die van kennissen van ons, die zijn eerder begonnen en waren later klaar, ik schat dat dit ongeveer 6-8 weken in beslag heeft genomen.

Moeilijk te zeggen, hangt namelijk ook van heel veel andere factoren af. De ene aanvraag is veel complexer dan de andere (afhankelijk van: inkomenssituatie (vast contract/eigen bedrijf/zzp), verkoop huis of starter, bijzonderheden te kopen pand (bijv erfpacht)).
Dus je kunt het ook niet zomaar vergelijken met de doorlooptijd van kennissen, tenzij hun situatie op al die factoren heel vergelijkbaar is met die van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Krisp schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:22:
Het voorbehoud is voldoende, en de termijn zet je normaliter op 6 weken. Maar gezien het kennisniveau wat je hebt, zou ik je willen aanraden om deze woning te laten gaan, ofwel een (laag) bedrag te bieden waarvoor je het sowieso wilt hebben.

Mijn ervaring is dat er elke maand wel een interessante woning op de markt komt die bij je wensen past. Gezien de marktomstandigheden is het ook niet zo dat huizen de volgende maand opeens 5% duurder zijn.

Take it easy, en doe even eerst je huiswerk. Lees jezelf in in hypotheken, ga langs een adviseur. Op dit moment ben je absoluut niet goed voorbereid op een aankoop van letterlijk tonnen. :)
1. Ik was niet van plan te overbieden
2. Ik heb redelijk wat kennis alleen hoe ontbindende voorwaarden precies werken is mij nooit helemaal duidelijk geworden dus ja daar heb ik inderdaad wat kennis gebrek
3. Dit is voor het eerst sinds lange tijd dat er een huis voorbij komt waarvan we alle twee denken ja dit is echt wat (we kijken al heel lang op de funda’s van deze wereld maar zijn pas sinds een paar weken echt actief gaan zoeken met het idee te kopen omdat we nu wel echt er klaar voor zijn.
4. Ja het is een hele grote investering die je niet zomaar doet.
5. Reden van mijn vraag over termijn was omdat je her en der leest dat het nu lastiger kan lopen met corona gedoe en ik daar gewoon opzoek was / ben naar wat ideeen dan wel ervaringen.
6. Je hebt wel een punt dat het allemaal zozo is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
coinman63 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:44:
[...]

Je moet natuurlijk helemaal niks. Als je dinsdag, woensdag of volgende week een bod doet wil men het niet meer aan je verkopen? Jij bent de koper en bepaalt je eigen tempo.
Nee je moet niks maar steden hier in de randstad hanteren ze nogal wat regeltjes en een daarvan is dat alle geïnteresseerde voor een deadline een bod mogen / kunnen doen.

De vraag is dan of ik überhaupt een kans maak als je zo de prijs op wil drijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-04 09:09
coinman63 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:44:
[...]

Meestal niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Lexie
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-01-2023
ZieMaar! schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:01:
Als je allebei in loondienst bent, met contracten voor onbepaalde tijd, het je eerste hypotheek wordt en er geen bijzondere schulden zijn, dan is het allemaal niet zo spannend.

Je maximale leenbedrag is 100k hoger dan je wilt betalen. Je hebt eigen middelen. Het wordt annuïteiten of linear, je hoeft niet iets te verkopen etc, dus zo execution only is ook prima. Als het je droomhuis is, zou ik bieden, en in de tussentijd goed erachter komen hoe je de ontbindende voorwaarde wil (meestal x bedrag tegen x maandlasten max en x afwijzingen).
Ik zou voorbehoud van financiering inderdaad op die manier specificeren.

Op de volgende site staat een prima voorbeeldbrief:

https://www.eerste-koophu...%20op%20in%20de%20bieding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-04 22:31
Dracula schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:51:
[...]

2. Ik heb redelijk wat kennis alleen hoe ontbindende voorwaarden precies werken is mij nooit helemaal duidelijk geworden dus ja daar heb ik inderdaad wat kennis gebrek
3. Dit is voor het eerst sinds lange tijd dat er een huis voorbij komt waarvan we alle twee denken ja dit is echt wat (we kijken al heel lang op de funda’s van deze wereld maar zijn pas sinds een paar weken echt actief gaan zoeken met het idee te kopen omdat we nu wel echt er klaar voor zijn.
5. Reden van mijn vraag over termijn was omdat je her en der leest dat het nu lastiger kan lopen met corona gedoe en ik daar gewoon opzoek was / ben naar wat ideeen dan wel ervaringen.
Ik denk dat je het anders moet zien.

Wat je uiteindelijk wilt is je droomhuis kopen voor een goede prijs. Wat je op dit moment doet helpt daar niet bij.

Wanneer je ontbindende voorwaarden gaat gebruiken die wellicht niet nodig zijn, dan gaan de verkopers kiezen voor kopers die dat niet doen, je bent simpelweg geen interessante partij voor ze.

Wanneer je niet overbiedt als uitgangspunt, loop je misschien je woning mis, overbieden is eenmaal hoe het spel nu gespeeld wordt.

Dat kunnnen we allemaal niet leuk & eerlijk vinden, en ik zie mensen hier zeggen dat je moet doen waar je je prettig bij voelt etc. maar dat draagt allemaal niet bij aan het vinden van je huis.

Samengevat; doe je huiswerk. Er is geen enkele reden om de gang naar de hypotheekadviseur uit te stellen, en het is duidelijk dat dit uitstelgedrag je in de weg staat.

Mijn 2 centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Lexie
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-01-2023
smurfinmark schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:08:
[...]

Wanneer je niet overbiedt als uitgangspunt, loop je misschien je woning mis, overbieden is eenmaal hoe het spel nu gespeeld wordt.
Over het algemeen ben ik het eens met je reactie, behalve over bovenstaande. Je hebt altijd kans om de woning mis te lopen. Dat is toch geen reden om niet te bieden naar wat je er zelf voor wilt geven. Als TS de woning ten hoogste wil kopen voor de vraagprijs, dan zou ik als ik hem was een bod uitbrengen ter hoogte van de vraagprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:01
Ik zou deze ook laten gaan als ik jou was. En laat je adviseren, door zowel een hypotheekadviseur als een aankoopmakelaar. Die laatste kan echt van meerwaarde zijn en ook het geld wat het kost opleveren door een juiste prijs te bieden oid. Daarnaast geeft het je een hoop rust op de gekke markt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:12
Dracula schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:18:

Vergelijkbaar huis stond vorig jaar juli te koop voor 375000(zelfde vraagprijs als deze woning) en is verkocht voor 363123 (volgens het kadaster)
offtopic:
Pijnacker toevallig? Dit is namelijk precies de vraagprijs en verkoopprijs van ons nieuwe huis geweest :+

[ Voor 3% gewijzigd door danslo op 03-07-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 12:08
Ik zou het gewoon proberen, maar dan niet raar opkijken als je een tik op je neus krijgt van de verkoper.

"Tja sorry, ik heb wel een bod gedaan, maar het grappige is dat ik mijn huiswerk niet heb gedaan en het blijkt dat ik dit huis helemaal niet kan betalen"

Als je al lang kijkt op funda, serieus of niet, en al een tijdje weet dat de hypotheekmarkt momenteel moeizaam loopt dan doe je jezelf en mogelijke verkopers weinig plezier door je huiswerk niet te doen.

Als de makelaar dit tijdens de bezichtiging ook vermoedt, dan maak je weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-04 22:31
4Lexie schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:15:
[...]

Over het algemeen ben ik het eens met je reactie, behalve over bovenstaande. Je hebt altijd kans om de woning mis te lopen. Dat is toch geen reden om niet te bieden naar wat je er zelf voor wilt geven. Als TS de woning ten hoogste wil kopen voor de vraagprijs, dan zou ik als ik hem was een bod uitbrengen ter hoogte van de vraagprijs.
Dat is niet wat ik zeg. Mijn punt is dat wanneer je per definitie niet overbiedt, je misschien niet het voor jouw gewenste bod neerlegt.

Mocht de vraagprijs precies het bedrag zijn wat je wilt bieden, dan prima natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Ga gewoon bezichtigen. Als je tot nu toe alleen funda in de gaten hebt gehouden, dan kun je beter eerst een paar huizen van binnen gaan bekijken. Vaak loop je dan tegen heel andere zaken aan, en weet je vervolgens ook waar je beter op kunt letten bij de funda-advertenties.

Meerdere huizen bezichtigen is heel normaal voordat je voor het eerst een bod doet.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Momenteel zijn wij zoekende naar een huis (beetje rustig eens aan het kijken wat er is).

Nu zijn we tegen een huis aangelopen die aan al onze voorwaarden voldoet, het probleem is dat we voor as maandag een bieding moeten doen en we hebben nog geen hypotheek adviseur gesproken oid.

Mocht ons bod geaccepteerd worden is het dan reëel om te denken dat het regel van de hypotheek gaat lukken in 6 weken?
Hoi,

ben in de afgelopen maanden bezig met het verkopen van het huis van mijn schoonmoeder (--> tehuis), wat me opvalt, en ik wou dat als 'verkoper' eerst niet accepteren, is dat het financieringsvoorbehoud op dit moment door alle makelaars op 10 (!) weken min wordt gezet.
Bij navraag (ik vind dit als verkoper wel heel erg veel) kreeg ik netjes uitgelegd dat er banken zijn die zonder een getekend voorlopig koopcontract niet eens beginnen aan de onderhandeling.
Geld natuurlijk niet voor alle banken, maar er zijn er bij die tot 2x toe een validatie stap inbouwen waarbij ze een complete check doen van de financien, werkgevers verklaringen etc etc.
Mijn ervaringen destijds met het aanvragen van een hypotheek (~16 jaar geleden) waren niet zo strikt, nu lijkt het de normale gang van zaken.
Wat ik uiteindelijk als verkoper met de aankoopmakelaar heb afgesproken is dat we een verlengingsclausule ingebouwd hebben in het koopcontract, waarbij de koper, door overleggen van de stukken van de financierder, een eenmalige verlenging kan aanvragen voor het financieringsvoorbehoud.

Dus dit nu van verschillende kanten gehoord te hebben denk ik niet dat het reeel is om binnen 6 weken een hypotheek rond te krijgen, en het gaat m.i. alleen maar erger worden in de komende maanden.
Reken op 10+ weken, dan zit je redelijk safe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:16
Kapteynn schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:33:
Ik zat recentelijk in hetzelfde schuitje. Bij mijn hypotheek verstrekker ging het echter erg snel. Ik heb online een hypotheek dossier aangemaakt en daar alle gegevens ingevoerd. Doordat we alle gegevens voorhanden hadden was de hypotheek in +- twee weken geregeld. Het lijkt wel dat onze hypotheek verstrekker een stuk vlotter was dan die van kennissen van ons, die zijn eerder begonnen en waren later klaar, ik schat dat dit ongeveer 6-8 weken in beslag heeft genomen.

...en van hoe snel je zelf alles op kan leveren. Komende woensdag gaan we tekenen en onze geldgever (Vista) was echt wel snel met het verwerken van alle data en een aanbod aanleveren. Echter, toen we de boel bij Vista in gang gingen zetten werd o.a. gevraagd om:
- getekende opdracht tot verkoop van mijn huidige woning (verwachting was dat ik die niet meteen hoefde te verkopen - dat was dus niet het geval)
- bewijs van Burgelijke Stand van echtscheiding van m'n vriendin - die heeft ze nooit ontvangen, dus moest opgevraagd worden.

Dat soort dingen, die we niet hadden verwacht, kosten gewoon veel tijd om geregeld te krijgen.

Maar voorbehoud van financiering is een leuk idee maar niet direct eenvoudig. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het voorbeeld van een koopcontract bij Vereniging Eigen Huis - die denk ik best representatief is:
"Indien koper de ontbinding wenst in te roepen als gevolg van het (tijdig) ontbreken van een financiering als bedoeld in artikel 15.1 onder sub a. wordt, tenzij partijen anders overeenkomen, onder ‘goed gedocumenteerd’ verstaan dat één afwijzing van een erkende geldverstrekkende bankinstelling aan verkoper of diens makelaar dient te worden overgelegd."

Het is dus NIET voldoende als je de hypotheek niet rond krijgt! Om de ontbindende voorwaarde te gebruiken heb je expliciet een afwijzing nodig! En ik verwacht niet dat je zomaar een afwijzing krijgt als je daar om vraagt, of als het je niet snel genoeg gaat.

Oh, en zes weken is misschien niet heel ruim, wellicht dat het afgelopen twee maanden veel moeilijker is geworden, maar ondanks de moeilijkheid van documenten opspeuren is het ons wel binnen vier weken gelukt: vanaalten in "Ervaring met huis kopen - Deel 8" :)

[ Voor 6% gewijzigd door vanaalten op 03-07-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Als je jezelf goed voorbereid hebt, kan het overigens wel snel gaan. Vorig jaar heb ik een huis gekocht, en de hypotheek rond krijgen duurde 3 werkdagen. Maar ik had alle papieren vooraf al verzameld, volgens deze checklist. En dan had mijn vriendin niet eens een intentieverklaring of een vast contract. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 07:55

ZieMaar!

Moderator General Chat
Even voor de eerste informeren reacties -> waarover precies?

Als het je eerste koophuis is, je hebt beiden onbepaalde tijd contracten, je hebt genoeg eigen geld en je wil een huis kopen dat 100k goedkoper is dan wat je max kan lenen, wat is dan de catch? Je hoeft alleen te kiezen tussen lineair of annuïteiten en moet de voorwaarden over vervroegd aflossen, ltv rentekortingen enzo snappen, maar dat is toch geen hogere wiskunde?

Ik zie, als mijn aannames kloppen, echt de toegevoegde waarde van een adviseur niet en zou lekker voor een goede execution only gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Nu online
Silver7 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:56:
In de regio waar ik woon worden biedingen onder voorbehoud niet eens aangenomen en als je aankomt zonder aankoopmakelaar kan je het helemaal schudden, zo gek is de markt.

[ Voor 11% gewijzigd door gielie op 03-07-2020 10:43 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:11
Mijn advies zou zijn
- doe wel je bod maandag, maar idd onder voorbehoud van financiering. Het is namelijk zo dat je in deze tijd vaak niet je allereerste huis waar je op bied ook krijgt, omdat je eerst ervaring op moet doen voor wat betreft het bieden.
- Makelaars Verkopers (die geadviseerd worden door hun verkoopmakelaar als ze die hebben) gunnen het huis ook vaak alleen aan anderen die ook een makelaar hebben, dus wat dat betreft sta je ook al 1-0 achter. Als ik jou was zou ik een online aankoopmakelaar in de hand nemen. Kost maar paar honderd euro, maar daardoor sta je wel sterker met de bieding en heb je meer kans op het huis. Die kan je ook helpen met hoeveel weken je in je voorbehoud van financiering moet zetten.
- Het is niet alleen de hypotheek die je in die 6-8 weken rond moet krijgen. Ook een taxatierapport, eventuele bouwkundige keuring, kiezen voor een notaris, kost allemaal energie en tijd.
- Verzamelen van alle documenten van je werkgever kost ook tijd. Bij mij duurde dat 1 week.

Toen ik op mijn huidige huis bood 3 jaar geleden, toen had ik al zelf uitgezocht welke hypotheek en bank ik nodig had. Bij die bank (ING) was ik het goedkoopste uit als ik tussentijds aflos (en dat heb ik tot nu toe ook gedaan). Een hypotheekadviseur kijkt idd niet veel verder dan zijn neus lang is en adviseert meestal gewoon de laagste rente. Ik had de online hypotheekadviseur alleen maar nodig om de hypotheek af te sluiten, omdat ING geen execution only deed, maar tegenwoordig zijn er steeds meer banken met execution only.
Ondanks dat ik alles al van tevoren had uitgezocht incl alle documenten klaar had liggen, duurde het rondkrijgen van de hypotheek toch wel 3 weken. Nu er een record aantal hypotheekaanvragen zijn vanwege Coronacrisis (iedereen wil switchen van hypotheek naar laagste rente), zal het zeker nog wel langer duren dan normaal.
Daarnaast had ik toen ook een online aankoopmakelaar en zijn prijs was incl taxatie en bouwkundige keuring. Dat scheelde mij weer uitzoeken. Als je wilt weten wie ik had, dan PM je me maar. Hij deed ook gratis webinars om je tips te geven over het kopen van een huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-04 10:11
[b]missTweakers in "Huiskopen maar nog geen hypotheek advies gehad"m
- Makelaars gunnen het huis ook vaak alleen aan anderen die ook een makelaar hebben, dus wat dat betreft sta je ook al 1-0 achter. Als ik jou was zou ik een online aankoopmakelaar in de hand nemen. Kost maar paar honderd euro, maar daardoor sta je wel sterker met de bieding en heb je meer kans op het huis. Die kan je ook helpen met hoeveel weken je in je voorbehoud van financiering moet zetten.
Ik dacht altijd dat de verkoper de verkopende partij was, en die dus beslist op welk bod ze ingaan, weer iets geleerd :?

Je bent hier wel erg hard een aankoopmakelaar aan het pluggen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Nu online
missTweakers schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:10:
Mijn advies zou zijn
- doe wel je bod maandag, maar idd onder voorbehoud van financiering. Het is namelijk zo dat je in deze tijd vaak niet je allereerste huis waar je op bied ook krijgt, omdat je eerst ervaring op moet doen voor wat betreft het bieden.
- Makelaars gunnen het huis ook vaak alleen aan anderen die ook een makelaar hebben, dus wat dat betreft sta je ook al 1-0 achter. Als ik jou was zou ik een online aankoopmakelaar in de hand nemen. Kost maar paar honderd euro, maar daardoor sta je wel sterker met de bieding en heb je meer kans op het huis. Die kan je ook helpen met hoeveel weken je in je voorbehoud van financiering moet zetten.
- Het is niet alleen de hypotheek die je in die 6-8 weken rond moet krijgen. Ook een taxatierapport, eventuele bouwkundige keuring, kiezen voor een notaris, kost allemaal energie en tijd.
- Verzamelen van alle documenten van je werkgever kost ook tijd. Bij mij duurde dat 1 week.

Toen ik op mijn huidige huis bood 3 jaar geleden, toen had ik al zelf uitgezocht welke hypotheek en bank ik nodig had. Bij die bank (ING) was ik het goedkoopste uit als ik tussentijds aflos (en dat heb ik tot nu toe ook gedaan). Een hypotheekadviseur kijkt idd niet veel verder dan zijn neus lang is en adviseert meestal gewoon de laagste rente. Ik had de online hypotheekadviseur alleen maar nodig om de hypotheek af te sluiten, omdat ING geen execution only deed, maar tegenwoordig zijn er steeds meer banken met execution only.
Ondanks dat ik alles al van tevoren had uitgezocht incl alle documenten klaar had liggen, duurde het rondkrijgen van de hypotheek toch wel 3 weken. Nu er een record aantal hypotheekaanvragen zijn vanwege Coronacrisis (iedereen wil switchen van hypotheek naar laagste rente), zal het zeker nog wel langer duren dan normaal.
Daarnaast had ik toen ook een online aankoopmakelaar en zijn prijs was incl taxatie en bouwkundige keuring. Dat scheelde mij weer uitzoeken. Als je wilt weten wie ik had, dan PM je me maar. Hij deed ook gratis webinars om je tips te geven over het kopen van een huis.
Dit is lariekoek en zeer onwenselijk. Een aankoopmakelaar heeft nauwelijks toegevoegde waarde. Je kan taxatierapporten online opvragen.
Voor een technische keuring heb je weer aparte instanties voor. Een bieding doen kan je zelf bepalen. De ruimte die je hebt voor die aankoopmakelaar kan je net zo goed steken in je budget.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:11
Goed hoor, mag je zelf weten. Zoals de rijdende rechte zou zeggen, dit is mijn advies en doe er je voordeel mee. Je hoeft het advies zeker niet op te volgen.
Ik heb 2 jaar gezocht naar een huis en ik kwam er pas door toen ik met een makelaar bood. Misschien zijn de tijden in 3 jaar veranderd, dat kan.

[ Voor 5% gewijzigd door missTweakers op 03-07-2020 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Conclusie is dat meningen erg verschillen 😋.

Ik ga een bod doen en ondertussen alvast hoop gegevens aan het regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Nu online
com2,1ghz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:15:
[...]

Dit is lariekoek en zeer onwenselijk. Een aankoopmakelaar heeft nauwelijks toegevoegde waarde. Je kan taxatierapporten online opvragen.
Voor een technische keuring heb je weer aparte instanties voor. Een bieding doen kan je zelf bepalen. De ruimte die je hebt voor die aankoopmakelaar kan je net zo goed steken in je budget.
U bent makelaar? Online taxatierapport?
Nee, in de randstad werkt dat niet zo. Ik heb meerdere kennissen die net een huis gekocht hebben of nog op zoek zijn. Zonder aankoopmakelaar worden er geen zaken gedaan en met voorbehoud van financiering wordt je kans tot het nulpunt gedreven omdat er altijd wel iemand is die geen voorbehoud heeft en dat is de keuze erg makkelijk. Zoals door @missTweakers wordt geschreven zijn de makelaars allemaal vriendjes van elkaar en worden veel huizen onderling doorgeschoven.

Bovendien kost een makelaar onder de streep niet zo heel veel, iets met belastingaftrek.

[ Voor 4% gewijzigd door gielie op 03-07-2020 11:25 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Nu online
gielie schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:22:
[...]

Nee, in de randstad werkt dat niet zo. Ik heb meerdere kennissen die net een huis gekocht hebben of nog op zoek zijn. Zonder aankoopmakelaar worden er geen zaken gedaan en met voorbehoud van financiering wordt je kans tot het nulpunt gedreven omdat er altijd wel iemand is die geen voorbehoud heeft en dat is de keuze erg makkelijk. Zoals door @missTweakers wordt geschreven zijn de makelaars allemaal vriendjes van elkaar en worden veel huizen onderling doorgeschoven.

Bovendien kost een makelaar onder de streep niet zo heel veel, iets met belastingaftrek.
Ik heb jarenlang gewerkt in die branche en weet wel degelijk wat een makelaar doet ;)
Dat onderling schuiven is handig tijdens de crisis zodat makelaars sneller aan kopers konden komen aangezien de verkooptijd van een woning vroeger 6 maanden was.
Dat "gunnen" is zeker niet van toepassing. Ze kijken naar wie het meeste biedt. Zeker als er een makelaarscourtage afgesproken is.
En een aankoopmakelaar is niet aftrekbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 29-04 14:50
Aanvullend over aankoopmakelaar.

Ik heb zojuist een huis verkocht en aangekocht (randstad). Ik deel de stelling dat een aankoopmakelaar een verplichte mores is hier.

Het zorgt voor de verkopende partij zekerheid over de aangebrachte voorwaarden en hoe graag ze willen. Er zijn namelijk genoeg cowboys (c.q. mensen die spontaan gekke biedingen doen). Die op het eerste oog legitiem en zeker kan ogen maar bij het tekenen van koopakte alweer terugtrekken.

Het hebben van een aankoopmakelaar geeft een grotere zekerheid hoe 'eager' de koper is. Het hebben van een aankoopmakelaar kan meer opleveren dan bijv. 5k boven de hoogste bieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Nu online
com2,1ghz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:40:
[...]
En een aankoopmakelaar is niet aftrekbaar.
Dat klopt, maar ze kunnen wel de taxatie kosten hoger inramen en wat korting op de courtage geven, gebeurd gewoon hoor. Pas geleden zelfs een makelaar die even 7500 euro extra onder tafel wilde hebben, anders ging de koop niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
@Dracula Heb je de woning überhaupt al wel bezichtigd?

Een goede verkoopmakelaar zal alle relevante bieders 'even' willen spreken. Daarbij zal een goede verkoopmakelaar willen 'proeven' op basis waarvan het bod is gedaan. Vaak zullen verkoopmakelaars hier tijdens de bezichtiging dit voorzichtig ter sprake brengen. (Wat heb ik in de kuip, hoe serieus zijn deze potentiële kopers?) Ik vrees dat je bod niet heel serieus zal worden genomen. Voor de verkopende partij zal dit als een risico worden beschouwd en dan gaan waarschijnlijk andere biedingen voor (bijvoorbeeld zonder voorbehoud, of met een lagere ontbindende voorwaarde).

Spijtig, maar ik zou bij zo'n belangrijke aankoop wel de goede voorbereidingen nemen. Er komen vast wel meer woningen te koop :) Zorg dan dat je je huiswerk op orde hebt zodat je 'snel' kunt toeslaan! (Bij een oriënterend gesprek kun je ook al veel voorwerk doen zodat het aanvraag-proces sneller verloopt)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:26

juggle

Papa, ondernemer, gamer

[...]
[...]
Praktijk is dat een taxatiewaarde heel vaak het bod volgt tenzij er sterk overboden wordt. Een taxatie houdt namelijk ook rekening met vraag en aanbod. Daar is al kritiek op ge-uit vanuit de NL Bank. Kwestie is dat je de taxateur zelf mag uitzoeken, het is dus niet zo moeilijk om 1tje te vinden die de woning taxeert op je bod.. wellicht betaal je misschien dan ietsje extra :-)

Ik zou zelf geen bod doen zonder een adviseur gesproken te hebben als is het alleen maar dat je dan wat beter weet wat je moet aanleveren en het proces wat sneller verloopt.

Aan de andere kant, in deze markt kan je gewoon een bod onder voorbehoud van financierening doen. Geen financiering is geen koop, maar je moet wel met een afgewezen hypotheek offerte daarvoor komen. Je mag dus niet zomaar roepen dat je geen financiering kan krijgen.

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Nu online
gielie schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:45:
[...]

Dat klopt, maar ze kunnen wel de taxatie kosten hoger inramen en wat korting op de courtage geven, gebeurd gewoon hoor. Pas geleden zelfs een makelaar die even 7500 euro extra onder tafel wilde hebben, anders ging de koop niet door.
Haha dat zijn maffiapraktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:10
[...]

Aparte makelaars zijn ze dan mee in contact geweest. Al hoor ik het wel vaker moet ik de eerste nog tegenkomen die een hoger bod afwijst omdat er geen aankoopmakelaar tussen zit. Mits je zelf wat kennis hebt of die mee kunt brengen heeft een aankoopmakelaar zelden toegevoegde waarde. En zoals gezegd kun je dat niet aftrekken van de belasting en ben je dus al snel meer dan 1k kwijt aan iemand die verder helemaal niets hoeft te doen en ook geen verantwoordelijkheden heeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:03
Aantal punten: 6 weken is idd redelijk standaard. Bij mij was het door een miscommunicatie 4 weken en dat was voldoende maar op het nippertje. De verkopers hadden echter al verlenging verleend. N = 1 (Op het nippertje omdat de werkgever van mevr Minneyar een oepsje deed op de WG verklaring)

Verder mocht het niet voldoende zijn, kan je verlenging aanvragen, voor zover ik weet, kan je zonder boete onder het koopcontract uit, als de verkoper niet wil verlengen. Want je kan dan op je voorbehoud beroepen. Daarbij heeft de verkoper vaak helemaal geen zin om de mallemolen van op nieuw te koop aanbieden, in te gaan. Dus die hebben vaak net zo veel belang bij het verlenen van een verlenging.

Ons voorbehoud ging pas in na het tekenen van het koopcontract, dus daar heb je al een weekje winst.

Mocht je zekerheid willen kan je natuurlijk altijd meer weken aangeven. Dat staat je vrij, maar kan tegen je werken als er meerdere bieders zijn.

Verder als je een hogere zekerheid wil hebben over je max te lenen hypotheek, er zijn ook enkel online hypotheek adviseurs. Wij hebben gebruik gemaakt van OHAO, daar kan je online een intake gesprek mee plannen waarbij je meteen kan zien wanneer ze nog plek hebben. Bij ons kon dat op erg korte termijn, als in: dezelfde week nog. Misschien heeft die nog een plekje voor je bied deadline. (scheelt nog een paar honderd euro ten opzichte van een "normale" adviseur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-04 06:15

Metro2002

Memento mori

Als je verder geen schulden hebt (studieschuld, roodstand, creditcards etc) dan is het ongeveer 4,5 keer je bruto jaarinkomen incl vakantiegeld, 13e maand etc.
Daar komt nog ongeveer 5% bovenop voor de kosten koper en die moet je uit eigen middelen betalen.

Dus stel je verdient 40.000 euro per jaar dan is je maximale hypotheek 180.000 en voor een huis van 180k moet je ongeveer 9000 euro aan eigen geld meenemen voor de kosten koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Minneyar schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:34:
Verder mocht het niet voldoende zijn, kan je verlenging aanvragen, voor zover ik weet, kan je zonder boete onder het koopcontract uit, als de verkoper niet wil verlengen. Want je kan dan op je voorbehoud beroepen. Daarbij heeft de verkoper vaak helemaal geen zin om de mallemolen van op nieuw te koop aanbieden, in te gaan. Dus die hebben vaak net zo veel belang bij het verlenen van een verlenging.
Ik ben er niet zo in thuis, maar hoe stond dat ik het contract? Je hebt het recht om 'X' weken te verlengen als je meer tijd nodig hebt, of zo?

Wat is dan het voordeel van zo'n verleng-constructie t.o.v. gewoon een langere ontbindende voorwaarde? Bijvoorbeeld 6 weken ontbindende voorwaarde t.o.v. 4 weken met mogelijk 2 weken verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Laatst online: 12:03
vanaalten schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:10:
[...]

Ik ben er niet zo in thuis, maar hoe stond dat ik het contract? Je hebt het recht om 'X' weken te verlengen als je meer tijd nodig hebt, of zo?

Wat is dan het voordeel van zo'n verleng-constructie t.o.v. gewoon een langere ontbindende voorwaarde? Bijvoorbeeld 6 weken ontbindende voorwaarde t.o.v. 4 weken met mogelijk 2 weken verlengen?
Er stond niets over een eventuele verlenging in het contract. Mij is toen verteld, door de hypotheek adviseur, dat het niet willen verlengen, maar nog geen definitieve toezegging of afwijzing, ook reden is om zonder boete te kunnen ontbinden. Echter heb ik net nog even een snelle Google actie gedaan, en de bronnen lijken elkaar tegen te spreken :$ . Dus hier mag iemand met meer verstand van zaken dan ik, een uitspraak over doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashayungi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04 21:37
Minneyar schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:31:
[...]

Er stond niets over een eventuele verlenging in het contract. Mij is toen verteld, door de hypotheek adviseur, dat het niet willen verlengen, maar nog geen definitieve toezegging of afwijzing, ook reden is om zonder boete te kunnen ontbinden. Echter heb ik net nog even een snelle Google actie gedaan, en de bronnen lijken elkaar tegen te spreken :$ . Dus hier mag iemand met meer verstand van zaken dan ik, een uitspraak over doen
Als jij van de geldverstrekker het bericht krijgt dat de hypotheek niet voor de datum van de ontbindende voorwaarden geregeld kan worden, dan sta je juridisch sterk om het contract te ontbinden. MITS er sprake is van minimaal één afwijzing van één geldverstrekker (soms worden er twee afwijzingen geëist bij ontbinding).

Ik zou, als ik TS was, wel advies inwinnen, aangezien hij kennelijk de kennis ontbeert om het zelf te regelen. (overigens heb ik als adviseur wel makkelijk praten :P) Maar hoe veel adviezen en aangiftes inkomstenbelasting ik nog voorbij zie komen die slecht zijn opgemaakt en niet kloppen... daar wil je echt niet zelf aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Mashayungi schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:46:
[...]

Als jij van de geldverstrekker het bericht krijgt dat de hypotheek niet voor de datum van de ontbindende voorwaarden geregeld kan worden, dan sta je juridisch sterk om het contract te ontbinden. MITS er sprake is van minimaal één afwijzing van één geldverstrekker (soms worden er twee afwijzingen geëist bij ontbinding).

Ik zou, als ik TS was, wel advies inwinnen, aangezien hij kennelijk de kennis ontbeert om het zelf te regelen. (overigens heb ik als adviseur wel makkelijk praten :P) Maar hoe veel adviezen en aangiftes inkomstenbelasting ik nog voorbij zie komen die slecht zijn opgemaakt en niet kloppen... daar wil je echt niet zelf aan beginnen.
Alles zelf regelen is inderdaad ook een optie.

Het grootste vraagteken voor mij was de ontbindende voorwaarden.

Inmiddels ben ik er achter dat er in de voorwaarden van de verkoper gesproken wordt over ten minste 1 afwijzing.

Enge vraagteken is nu nog of de vraagprijs reëel is. Gezien de stad, Haarlem, zal overbieden zeker mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:40
Dracula schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:42:
[...]

Enge vraagteken is nu nog of de vraagprijs reëel is. Gezien de stad, Haarlem, zal overbieden zeker mee spelen.
Oei ja daar kun je in Haarlem zeker wel vanuit gaan ja. Ineens lijkt me die marge van 100k die je hebt niet zo heel groot meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Laatst online: 11:01
En daar kan een aankoopmakelaar bij van pas komen. Twee keer een huis gekocht met. De eerste keer daardoor heel flink onder de vraagprijs kunnen komen en de tweede keer precies genoeg er boven om het te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:24
redwing schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:16:
[...]

Aparte makelaars zijn ze dan mee in contact geweest. Al hoor ik het wel vaker moet ik de eerste nog tegenkomen die een hoger bod afwijst omdat er geen aankoopmakelaar tussen zit. Mits je zelf wat kennis hebt of die mee kunt brengen heeft een aankoopmakelaar zelden toegevoegde waarde. En zoals gezegd kun je dat niet aftrekken van de belasting en ben je dus al snel meer dan 1k kwijt aan iemand die verder helemaal niets hoeft te doen en ook geen verantwoordelijkheden heeft.
Ik kan het verhaal van @gielie bevestigen. Ook in Den Haag komt dat regelmatig voor. Echter gaat het dan wel om minimale verschillen. Dus als partij "A" 1500 euro meer bied dan "B' maar partij B 'betrouwbaarder 'over komt, gaat men toch vaak voor partij ''B".

Het word een ander verhaal als het verschil ineens 15.000 euro is. Dan is de aankoop makelaar ineens minder belangrijk.
redwing schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:16:
[...]
Mits je zelf wat kennis hebt of die mee kunt brengen heeft een aankoopmakelaar zelden toegevoegde waarde.
En dat is nu juist het punt: Heel veel mensen hebben die kennis niet. Sommige denken van wel maar.....overschatten zichzelf ook vaak... En dus is heeft aankoopmakelaar in sommige gevallen wel degelijk een voordeel.

[ Voor 18% gewijzigd door ChojinZ op 03-07-2020 16:38 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ChojinZ schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:35:
[...]

Ik kan het verhaal van @gielie bevestigen. Ook in Den Haag komt dat regelmatig voor. Echter gaat het dan wel om minimale verschillen. Dus als partij "A" 1500 euro meer bied dan "B' maar partij B 'betrouwbaarder 'over komt, gaat men toch vaak voor partij ''B".

Het word een ander verhaal als het verschil ineens 15.000 euro is. Dan is de aankoop makelaar ineens minder belangrijk.
Dat speelt overal wel mee denk ik, maar ik was vorig jaar degene die betrouwbaarder over kwam en dat was zonder aankoopmakelaar. De verkopende makelaar is vooral geintresseerd in of het een serieus bod is en hoe groot het risico is dat je geen hypotheek krijgt (dus een tweeverdiener maakt meer kans dan een eenverdiener bij hetzelfde bod).

Het zal wel een stukje spanning wegnemen misschien. Want het is wel heel spannend de periode tussen tekenen contract bij de verkoopmakelaar en tekenen bij de notaris (10 procent van de aankoopsom zijn toch bedragen waar ik even wat lichter door slaap, maar daarvoor heb je eigenlijk al een hypotheekadviseur)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Citroentjuh schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:10:
[...]

Oei ja daar kun je in Haarlem zeker wel vanuit gaan ja. Ineens lijkt me die marge van 100k die je hebt niet zo heel groot meer...
Was niet van plan het zover te laten komen want zo graag wil ik nou ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
ChojinZ schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:35:
[...]

Dit bedoel ik. Bij kleine verschillen kan het misschien iets uitmaken, maar dan telt b.v. een voorbehoud van financiering al veel zwaarder.
[...]

En dat is nu juist het punt: Heel veel mensen hebben die kennis niet. Sommige denken van wel maar.....overschatten zichzelf ook vaak... En dus is heeft aankoopmakelaar in sommige gevallen wel degelijk een voordeel.
Tja, aan de andere kant denken er ook veel dat een aankoopmakelaar veel meer doet dan ie eigenlijk doet. Een huis zoeken kan net zo goed via Funda en ook over gebreken kunnen ze vaak weinig zeggen (uitzonderingen daargelaten). Het enige waar ze misschien wat beter in zijn is het onderhandelen.
Alleen uiteindelijk is ook dat maar de vraag aangezien zijn belang eigenlijk tegengesteld is aan de jouwe. Jij wilt een huis zo goedkoop mogelijk kopen, hij wil puur dat jij snel een huis koopt.

Uiteindelijk blijft het een eigen keuze, maar een verkoopmakelaar heeft veel meer toe te voegen dan een aankoopmakelaar. Maar stellig zeggen dat je niet zonder aankoopmakelaar kunt ben ik het echt niet mee eens.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

redwing schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 17:11:
[...]

Dit bedoel ik. Bij kleine verschillen kan het misschien iets uitmaken, maar dan telt b.v. een voorbehoud van financiering al veel zwaarder.
Zijn er mensen die zonder voorbehoud van financiering een normaal huis kopen? Lijkt me dat alleen mensen die het niet hoeven te financieren dat doen (en misschien zelfs dan niet)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Marzman schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 17:30:
[...]

Zijn er mensen die zonder voorbehoud van financiering een normaal huis kopen? Lijkt me dat alleen mensen die het niet hoeven te financieren dat doen (en misschien zelfs dan niet)
Ja, die zijn er. Simpelweg omdat dat door verkopers gevraagd wordt ivm hun zekerheid. Het risico is op zich ook niet zo heel groot. Je weet ten slotte normaal gesproken wel wat je max. hypotheek is en hoe die zich verhoudt met het huis. Valt het huis binnen je max hypotheek is het risico maar zeer klein dat het niet rond komt.

En mocht het echt niet rond komen is het risico dat je loopt weliswaar max. 10%, maar meestal is dat een stuk lager omdat je alleen hoeft te betalen wat de verkopers aan extra kosten maken om het huis alsnog te verkopen.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Immutable
  • Laatst online: 10:43
Als ik dit soort topics lees, denk ik altijd. Is iedereen in Nederland rijk ofzo? Daar zit ik dan met mijn al veel te dure hypotheek van 145.000 euro.(mijn mening) Waarom spreekt niemand over de geheimpjes van heel veel geld ergens vandaan plukken. Er wordt hier over een TON gesproken alsof het NIKS IS... Ochhhh heb wel nog even 100k ruimte vrij om extra te krijgen als hypotheek. hu?

Ik heb een bruto salaris van 3000 euro. Wat verdien jij dan wel niet? 5000 7000 of misschien wel 10000 euro de maand om iets als een TON niks te vinden? Ik verbaas me altijd heel erg.... echt. Het is alsof mijn leven totaal losstaat van andere mensen, en dat ik in een compleet andere wereld leef.

Verdien ik dan zo weinig?

Ontopic: Hoop voor je dat je het huisje krijgt. Zo te horen tikt hij alle vakjes aan, vaak zal zo'n huis ook wel andere mensen hun vakjes aantikken. De huizenmarkt en funda wordt door zoekenden echt elke dag wel 10x bekeken. (Dat zie ik bij een kameraad van mij, hij weet zowat alle huizen uit zijn hoofd die er te koop staan met alle kleine details.... en ben bang dat dat de norm is.) Ik acht de kans klein. Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Immutable op 03-07-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ik heb besloten er voor te gaan. Nu nog juiste bod doen.

Heb wat kadaster gegeven opgevraagd van dezelfde buurt, wordt je ook niet echt wijzer van.

Zelfde huis maar met een wat minder nette tuin en van binnen net wat mindere afwerking ging voor 363k (vraag 375k) in juli 2019

2 andere in de buurt gingen voor 385k (vraag 375k) en voor 380k (vraag 400k). Alle twee in de laatste 5 maanden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
Immutable schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:02:
Als ik dit soort topics lees, denk ik altijd. Is iedereen in Nederland rijk ofzo? Daar zit ik dan met mijn al veel te dure hypotheek van 145.000 euro.(mijn mening) Waarom spreekt niemand over de geheimpjes van heel veel geld ergens vandaan plukken. Er wordt hier over een TON gesproken alsof het NIKS IS... Ochhhh heb wel nog even 100k ruimte vrij om extra te krijgen als hypotheek. hu?

Ik heb een bruto salaris van 3000 euro. Wat verdien jij dan wel niet? 5000 7000 of misschien wel 10000 euro de maand om iets als een TON niks te vinden? Ik verbaas me altijd heel erg.... echt. Het is alsof mijn leven totaal losstaat van andere mensen, en dat ik in een compleet andere wereld leef.

Verdien ik dan zo weinig?
Ik verdien goed inderdaad maar ik doe zeker niet luchtig over 100k, daarnaast wil ik geen top hypotheek want als er ook maar iets gebeurt (werkeloos, arbeidsongeschikt, etc.) ben je mooi klaar.

Ik bedoelde met die 100k dat een online hypotheek berekening dat als max aan gaf.

Ik wil nog leven en sparen en onder de 33% blijven m.b.t. woonlasten op totale inkomsten plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:45
[...]
Als je voornemens bent een huis te kopen, dan zorg je tenminste dat je continue je documenten op orde hebt. Ik weet het lijstje niet meer uit het hoofd, maar tenminste een intentieverklaring van je werkgever, die heeft een geldigheidsduur van 3 maanden, maar kan soms een week of langer duren voor je hem binnen hebt. Zorg dat je DigiD actief is en download alle documenten die je daarmee kan vinden: pensioen, duo schuld, belastingdienst aangiften. Jaaroverzichten van je bank enz. Zodra je intentieverklaring dreigt te verlopen, vraag direct een nieuwe aan.

Dat soort papieren wil je direct na het begin van een hypotheektraject willen kunnen overleggen en niet eerst hoeven te verzamelen / aan te vragen.

Precies wat @Krisp en @Lexo dus ook zeggen :)

Opmerkingen over de FP zijn hier off-topic.

[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 04-07-2020 09:40 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:14
[...]

Een aankoopmakelaar is geen kostenpost mbt financiering en dus niet aftrekbaar.

Waarmee ik overigens niets wil afdoen aan het nut van een aankoopmakelaar. Ik heb er zelf ook gebruik van gemaakt zodat wij zorgeloos ons huis konden kopen terwijl we op vakantie waren. De aankoopmakelaar rekende een % van het bedrag van het verschil tussen vraag prijs en aankoop prijs. Dat waren andere tijden 🙂

[ Voor 35% gewijzigd door Torgo op 03-07-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Hoewel wij de hypotheek ruim binnen die tijd geregeld hadden (één week), is het volgens onze aankoopmakelaar meestal geen probleem om uitstel aan te vragen. Volgens hem gaat de verkopende partij doorgaans akkoord als er uitstel aangevraagd wordt, want ook voor een andere koper geldt dat er geen garantie is dat die 6 weken gehaald worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
En niet te vergeten: BKR registratie. Dat is tegenwoordig gratis op te vragen, nadat ze op hun vingers getikt zijn voor het vragen van geld om opgeslagen persoonlijke gegevens in te mogen zien.

@Immutable, als je een partner hebt en die ook zoiets verdient, en dat inkomen meetelt, kan er ineens meer. Maar mee eens hoor, de prijzen zijn idioot hoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 28-04 10:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Dracula schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:22:
Conclusie is dat meningen erg verschillen 😋.

Ik ga een bod doen en ondertussen alvast hoop gegevens aan het regelen.
Ik heb niet alles gelezen, maar enkel generieke tips:
1) Je zit er pas aan vast als je het voorlopig koopcontract hebt getekend en de drie dagen wettelijke bedenktijd voorbij zijn. Als je het op die drie dagen laat aankomen, let dan wel goed op, er zitten hier valkuilen in met startdag, weekenddagen, feestdagen, etc.

2) Momenteel is het inderdaad kneiterdruk bij banken, o.a. door oversluiters. 8 weken is geen uitzondering. het hangt wel erg af van hoe complex jouw situatie is. 1 persoon met vaste baan gaat vrij vlot. Beide ZZP'er en al een bestaand koophuis met nog wat extra fratsen... sterkte.

3) Ontbindende voorwaarde onder voorbehoud van financiering is alleen als je een afwijzing van de bank in handen hebt. Vroeger moest je er zelfs twee kunnen tonen! Dus als de bank traag werkt is dat jouw probleem. En let op, je moet ze in handen hebben op de dag dat de voorwaarde verloopt!

4) Denk goed na over een bouwkundige keuring als voorwaarde. Op internet is wel iets te vinden over een bandbreedte wanneer de koop niet door zou gaan. Bijvoorbeeld als er iets opduikt dat jou een halve ton zou gaan kosten. Hoe ouder een huis, hoe verstandiger deze voorwaarde is. Als je meeloopt met de keurder kun je tevens gelijk een onderhoudsplan opstellen.

5) Een makelaar kan je voor valkuilen behoeden. Houd er wel rekening mee, dat hun doel is om tempo te draaien, vooral bij no cure no pay. Hij doet wel veel voor je (als het goed is), denk ook aan bodemonderzoek nalopen, bestemmingsplannen controleren, dat soort zaken waarin jij nu nog je weg moet gaan vinden. Maar aangezien je de buurt al wel kent, is dat voor jou allicht wat minder spannend.

6) Hypotheekadviseur: Bij je eerste huisaankoop niet zo heel spannend, en je execution only wilt en zelf alles online al weet aan te leveren, is het voor je eerste hypotheek niet zo spannend. Denk wel na over de wat als jullie uit elkaar zouden gaan, dit is wel een typische vraag om met een adviseur te bespreken.

7) Bovenstaande zijn geen adviezen, maar moet je zien als wat informatie. Als het fout gaat, kun je op basis hiervan niet bij mij komen uithuilen. Ergo: beslis zelf wat je wilt en als je erg onzeker bent, doe dan de verstandige keuze.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
[quote]Freakertje schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 19:24:
[...]

3) Ontbindende voorwaarde onder voorbehoud van financiering is alleen als je een afwijzing van de bank in handen hebt. Vroeger moest je er zelfs twee kunnen tonen! Dus als de bank traag werkt is dat jouw probleem. En let op, je moet ze in handen hebben op de dag dat de voorwaarde verloopt!

Ehm nu ben ik weer lost, dus als de bank traag is en je krijgt van de verkopende partij geen uitstel, kets de koop af en zit je vast aan kosten van het niet kopen (meestal 10%). Of ketst het alleen af en geen kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Freakertje schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 19:24:
[...]

Ik heb niet alles gelezen, maar enkel generieke tips:
1) Je zit er pas aan vast als je het voorlopig koopcontract hebt getekend en de drie dagen wettelijke bedenktijd voorbij zijn.
Gratis extra tip: er bestaat niet zoiets als een voorlopig koopcontract! Je tekent maar één koopcontract en dat is het definitieve contract. Wel heb je natuurlijk de wettelijke bedenktijd op dat contract.

De term voorlopig koopcontract is bedoeld om het wat minder spannend te laten klinken, maar het is gewoon een écht contract!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:45
Dracula schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 19:42:
Ehm nu ben ik weer lost, dus als de bank traag is en je krijgt van de verkopende partij geen uitstel, kets de koop af en zit je vast aan kosten van het niet kopen (meestal 10%). Of ketst het alleen af en geen kosten?
Als je de woning inderdaad niet alsnog koopt. Na het verlopen van die ontbindende voorwaarde moet je je contract nakomen en dus de woning kopen of boete betalen.

Daarom is het voorwerk zo belangrijk. Alle benodigde documenten verzameld, inzicht in je eigen financiële mogelijkheden etc. Dan is zo'n koop traject niet zo heel spannend meer, want je weet dan toch al vrijwel zeker dat je financiering rond gaat komen.

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 03-07-2020 20:35 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:33

FreakNL

Well do ya punk?

Minneyar schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:34:

Dit is iig onzin en een wijdverbreid misverstand.

Als je termijn voor de ontbindende voorwaarden afloopt en je hebt nog geen afwijzing en de koper wil niet verlengen zit je aan de koop vast. En als de bank dan later nee verkoopt kan de verkoper 10% vd koopsom eisen. Of je moet het huis anders financieren (eigen geld, familiebank, etc). Dan ga ik even van een standaard NVM contract uit.

Die 10% kan ook 5% zijn. Of je laat opnemen dat als de bank te traag dat ook als ontbindende voorwaarde geldt. Of je zet de termijn op 12 weken ipv 6.. Maar dat is zeer ongebruikelijk en zet je dus meteen al op achterstand.

FreakNL in "10% boete i.v.m niet behalen financiele voorwaarde"

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 03-07-2020 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 14:51
Wij hadden afgesproken overdracht 1 maand na rond komen van de hypotheek...

Verkoper dacht aan 3 maanden wij 6 weken...dus 1 maand na rond komen was een compromis

Hypotheek was binnen 2 weken rond... dus we konden er uiteindelijk nog een paar dagen eerder in haha,,,dat doet die makelaar geen tweede keer mee gaf hij aan bij de sleuteloverdracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Dracula schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 19:42:

Toegegeven, ik schreef het lichtelijk rottig op :) @CurlyMo verduidelijkt het gelukkig al wat. Ik zal de scenario's nog even uitschrijven. Verlopen van voorbehoud van financiering noem ik moment X.

Situatie 1) Op moment X heb je al lang en breed een hypotheekofferte (die je nog moet tekenen) in handen, koop kan doorgaan. Ontbindende voorwaarde vervalt daarmee feitelijk op het moment dat je de offerte in handen hebt (immers: je kon een financiering krijgen, gaat de koop niet door, dan was er een andere reden).

Situatie 2) VOOR moment X heb je een afwijzing van de bank wél binnen. Je roept de ontbindende voorwaarde in VOOR moment X MET overlegging van de afwijzing. Mogelijk kun je er nog onderuit, mits de verkoper slechts 1 afwijzing accepteert (feitelijk moet je dit vastleggen in je ontbindende voorwaarde).

Situatie 3) Op moment X heb je de offerte van de bank nog niet binnen. Je hebt niks gedaan, dus ontbindende voorwaarde vervalt. Tijdje later geeft de bank je alsnog een offerte. Er is niks aan de hand, koop gaat gewoon door.

Situatie 4) Op moment X heb je de offerte van de bank nog niet binnen. Je hebt niks gedaan, dus ontbindende voorwaarde vervalt. Tijdje later geeft de bank GEEN offerte, maar een afwijzing.
4a) Je gaat als de bliksem op zoek naar een andere hypotheekverstrekker die je de hypotheek wel wil verstrekken. Heel veel stress!
4b) Je moet de financiering anders regelen, zoals lenen van je familie / kennissen / vrienden. Over het algemeen geeft dit op een gegeven moment wel heibel met je extra leners. Ruzie enzo. Vooral als je een baan verliest en even niet terug kunt betalen.
4c) Koop gaat niet door. Je hoest de 10% boete op richting verkoper en gaat weer verder met je leven. Overigens zijn er omstandigheden dat de boete verlaagd kan worden of zelfs vervallen, maar over het algemeen is dat een gang naar de rechter en moet het huis vlotjes verkocht worden aan een andere partij.
Dit zijn de hoofdlijnen van situatie 4

Situatie 5) Op moment X heb je de offerte van de bank nog niet binnen. Je hebt met de verkoper een verlenging afgesproken, dus ontbindende voorwaarde is verlengd. Tijdje later geeft de bank je alsnog offerte.
Effectief heb je hier situatie 3.

Situatie 6) Op moment X heb je de offerte van de bank nog niet binnen. Je hebt met de verkoper een verlenging afgesproken, dus ontbindende voorwaarde is verlengd. Tijdje later geeft de bank GEEN offerte, maar een afwijzing.
6a) voor moment X+iets: mogelijk kun je er nog onderuit, mits de verkoper slechts 1 afwijzing accepteert (feitelijk moet je dit vastleggen in je ontbindende voorwaarde). Zie ook 2.
6b) na moment X+iets: feitelijk weer in situatie 4c.
6c) voor moment X+iets, maar je hebt niks zwart op wit staan... sterkte, je bent volledig afhankelijk van de verkopende partij wat er nu gaat gebeuren, 6a of 4c.

Zo kan ik nog wel doorgaan met uitwerken, maar ik denk dat je de hoofdlijn nu wel hebt.
Belangrijkste is dat klip en klaar is, zwart op wit, wanneer een ontbindende voorwaarde nog door jou ingeroepen kan worden.

en @Anoniem: 677216 je hebt inderdaad gelijk :) Je tekent in feite een contract waarin je belooft bij de notaris op moment Z een overdrachtsakte te gaan tekenen en dat je een zak geld overlegd op dat moment. Plus nog wat andere afspraakjes ;)

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Freakertje schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:04:
[...]

Toegegeven, ik schreef het lichtelijk rottig op :) @CurlyMo verduidelijkt het gelukkig al wat. Ik zal de scenario's nog even uitschrijven. Verlopen van voorbehoud van financiering noem ik moment X.
Helemaal helder thanks !!!

Enige uitdagng kan dus zijn hoe snel de bank ik denk ik.
Intentie verklarng werkgever is al aangevraagd en andere documenten heb ik al klaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:12
Dracula schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:26:
[...]

Helemaal helder thanks !!!

Enige uitdagng kan dus zijn hoe snel de bank ik denk ik.
Intentie verklarng werkgever is al aangevraagd en andere documenten heb ik al klaar liggen.
Doorlooptijden verschillen momenteel heel erg per geldverstrekker.
Zie hier een indicatief overzicht: https://www.hypotheek24.nl/informatie/doorlooptijden

Daarnaast zal je taxatierapport de bottleneck worden voordat je de aanvraag kan indienen.

[ Voor 9% gewijzigd door Halldor op 04-07-2020 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Halldor schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:00:
[...]

Doorlooptijden verschillen momenteel heel erg per geldverstrekker.
Zie hier een indicatief overzicht: https://www.hypotheek24.nl/informatie/doorlooptijden

Daarnaast zal je taxatierapport de bottleneck worden voordat je de aanvraag kan indienen.
Dat valt toch wel mee? Taxateur en eigenaar van de woning moet alleen beetje meewerken, tenzij het een speciaal pand is, zal het rapport veelal de dag erna beschikbaar zijn (maandag taxatie, dinsdag net voor 12:00 uur taxatierapport ondertekend binnen. (NWWI)

NWWI:
https://site.nwwi.nl/faqs...alidatie-van-een-rapport/
Het NWWI zorgt voor de validatie van uw taxatierapport en doet er alles aan om de doorlooptijd van het validatieproces te minimaliseren. Als regel hanteert het NWWI dat rapporten die voor 14.00 uur op een doordeweekse werkdag worden gereedgemeld, dezelfde dag worden gecontroleerd en teruggekoppeld naar de taxateur.

Indien er geen aanpassingen noodzakelijk zijn dan ontvangt de taxateur direct de digitale handtekeningcode om het rapport te ondertekenen. Voor rapporten die wel een aanpassing vereisen en voor 16.00 uur opnieuw worden gereedgemeld, ontvangt de taxateur nog dezelfde dag van het NWWI een passend antwoord.

Bij hoge uitzondering kan er sprake zijn van bijzondere, of onvoorziene omstandigheden. Dit kan een reden zijn dat het validatieproces langer duurt dan gebruikelijk en de doorlooptijd niet kan worden gehaald. Het NWWI doet er echter alles aan om dit te voorkomen.
In mijn geval was het met 5 werkdagen rond, van zoeken, offerte en rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:12
Vorkie schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:15:
[...]

Dat valt toch wel mee? Taxateur en eigenaar van de woning moet alleen beetje meewerken, tenzij het een speciaal pand is, zal het rapport veelal de dag erna beschikbaar zijn (maandag taxatie, dinsdag net voor 12:00 uur taxatierapport ondertekend binnen. (NWWI)

NWWI:
https://site.nwwi.nl/faqs...alidatie-van-een-rapport/

[...]

In mijn geval was het met 5 werkdagen rond, van zoeken, offerte en rapport.
In sommige regio's schijnen de taxateurs nogal druk te zijn.

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat de bank geen 6 weken heeft omdat je tijd verliest met het taxatierapport.
Alternatief is als je geen NHG nodig hebt een calcasa rapport, of dit mogelijk is verschilt per geldverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Freakertje schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:04:
Situatie 2) VOOR moment X heb je een afwijzing van de bank nog niet binnen. Je roept de ontbindende voorwaarde in VOOR moment X MET overlegging van de afwijzing. Mogelijk kun je er nog onderuit, mits de verkoper slechts 1 afwijzing accepteert (feitelijk moet je dit vastleggen in je ontbindende voorwaarde).
@Freakertje, ik denk dat je situatie 2 verkeerd hebt opgeschreven: 'voor moment x afwijzing nog niet binnen - ik gok dat je bedoeld 'afwijzing wel binnen'. Zo ja, dan wellicht je post even editten, want het geeft wel een erg mooi overzicht van de mogelijkheden.

Wat verlenging betreft: als dit niet expliciet, met alle voorwaarden enzo, ik het voorlopig koopcontract staat, is een verlenging volgens mij echt een gunst van de verkoper en niet iets waar je recht op hebt of op moet rekenen.
Dracula schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:05:
Heb wat kadaster gegeven opgevraagd van dezelfde buurt, wordt je ook niet echt wijzer van.

Zelfde huis maar met een wat minder nette tuin en van binnen net wat mindere afwerking ging voor 363k (vraag 375k) in juli 2019

2 andere in de buurt gingen voor 385k (vraag 375k) en voor 380k (vraag 400k). Alle twee in de laatste 5 maanden
@Dracula Hou er rekening mee dat kadaster-gegevens wat achter lopen: ze geven de prijs aan op de datum van overdracht. Dus als ik vandaag 300k bied op een huis, met overdracht op 1 november, dan zie je op bijvoorbeeld 1 december in het kadaster dat dat huis op 1 november voor 300k verkocht is - terwijl op 1 november de waarde al weer een stuk hoger kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
vanaalten schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:53:

[...]

@Dracula Hou er rekening mee dat kadaster-gegevens wat achter lopen: ze geven de prijs aan op de datum van overdracht. Dus als ik vandaag 300k bied op een huis, met overdracht op 1 november, dan zie je op bijvoorbeeld 1 december in het kadaster dat dat huis op 1 november voor 300k verkocht is - terwijl op 1 november de waarde al weer een stuk hoger kan liggen.
Ja goed punt.

Heb nog wat extra info gevraagd aan de verkopers want keuken eerf afgedaan als modern en bij de tijd. Blijkt dus 18 jaar oud incl de apperatuur.

Daarnaast cv ketel ook 17 jaar oud.

Dakopbouw uit 2007 dus dakbedekking kan nog even mee.

Beglazing uit 1990 wel dubbel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Zonder te lichtvoetig over de ontbindende voorwaarden te willen zijn, maar meestal heeft de verkoper geen zin in de juridische 'ellende' van een verkoop die niet doorgaat.

Dus stel je vraagt een verlenging aan en de verkoper gaat niet akkoord en je hebt dus ook geen afwijzing om te ontbinden, maar je ontbind toch, dan weet eigenlijk niemand meer waar hij aan toe is.
De verkoper kan jou in gebreke stellen, maar alleen voor het ontbreken van de afwijzing en daarop de ontbinding weer betwisten.
Krijg je dan toch je hypotheek, dan kun je alsnog het huis kopen, want de ontbinding is betwist, krijg je een afwijzing kun je die opsturen en was je te laat met het bewijs, maar de formele ontbinding was wel op tijd, dan kan het zijn dat het bewijs komt, binnen de termijn die bij de ingebrekestelling was opgenomen bij het niet leveren van bewijs, dan ben je alsnog 'op tijd', komt hij daarna, dan kan er sprake zijn van verzuim, maar de hoogte van de boete hangt af van hoe 'erg' dit is. De verkoper wist immers dat het contract ontbonden ging worden. (De waarborg hoefde ik ook pas te storten na het verlopen van de voorbehouden)
En als de verkoper echt voor de '10%' gaat, dan moet de woning beschikbaar zijn op het moment van overdracht (en de koper in gebreke gesteld worden). Want de koper moet wel in verzuim zijn, voordat je de boete kunt incasseren.
Zou de verkoper een getekend contract hebben liggen met een andere koper, dan was er nooit de intentie om te verkopen en kan de koper dat als verzachtende omstandigheid aandragen. (Nog even los van het risico voor de verkoper dat hij het huis 2x verkocht heeft en aansprakelijk wordt gesteld voor alle (vervolg)schade)

De gemiddelde verkoper zal al snel ervoor kiezen om gewoon 'de volgende' koper te zoeken of uitstel te verlenen. Helemaal als de opbrengst weer voor het nieuwe huis nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

vanaalten schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:53:
[...]

@Freakertje, ik denk dat je situatie 2 verkeerd hebt opgeschreven: 'voor moment x afwijzing nog niet binnen - ik gok dat je bedoeld 'afwijzing wel binnen'. Zo ja, dan wellicht je post even editten, want het geeft wel een erg mooi overzicht van de mogelijkheden.

Wat verlenging betreft: als dit niet expliciet, met alle voorwaarden enzo, ik het voorlopig koopcontract staat, is een verlenging volgens mij echt een gunst van de verkoper en niet iets waar je recht op hebt of op moet rekenen.
Correct ende geheel juist. Aangepast, dank voor het opmerken, +1 scherp.

En ja, daarom moet je de verlenging ook officieel en zwart op wit regelen. Alleen dan maak je een kans bij een eventuele rechtszaak.
Ik ben hier niet helemaal zeker van, maar volgens mij mag je altijd een addendum bij een contract voegen, mits er een duidelijke verwijzing is naar het eerste contract, de wijziging die gemaakt is en uiteraard een krabbel van beide partijen.

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Verhelderende info zo bij elkaar in dit topic.

Ik heb inmiddels een adviseur gesproken en deze woning het niet geworden maar heb nu wel voldoende kennis voor een volgende keer.

Thanks @all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat staat voor ''deze woning'' neem ik aan? :P

Neem de tijd, je hebt nu in ieder geval iets meer ervaring. Je weet ondertussen wat voor documenten etc er voor een hypotheek nodig zijn, een boel kun je alvast verzamelen voordat je een andere woning op het oog hebt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Dracula schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 08:27:
de woning is het niet geworden
Heb je nog wel een bieding gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
TheGhostInc schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:20:
[...]

Heb je nog wel een bieding gedaan?
Ja heb ik gedaan alleen was er ruim overboden en daar wou ik niet in mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Erasmo schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:09:
Dat staat voor ''deze woning'' neem ik aan? :P
Hehe ja inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 13:00

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Silver7 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:56:
Houd er dan ook rekening mee dat veel mensen in de huidige markt niet met je in onderhandeling gaan gezien er veelal mensen zonder voorwaarden bieden.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Laatst online: 29-04 21:31
Bor schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:29:
[...]

Houd er dan ook rekening mee dat veel mensen in de huidige markt niet met je in onderhandeling gaan gezien er veelal mensen zonder voorwaarden bieden.
Dat kun je ook doen, als je 100% zekerheid hebt (plus evt. offerte) van de hypotheekverstrekker dat je het kunt betalen.

Je kunt wel bieden zonder voorwaarden. Er is toch nog niets getekend (mondelinge overeenkomst telt ook, maar tja, bewijs maar in praktijk)
Pagina: 1 2 Laatste