En zelfs al heb je getekend dan heb je nog de (wettelijke) 3 dagen bedenktijd als koper. Ik heb zelf zonder voorwaarden geboden en dat gaf de doorslag. Natuurlijk wist ik toen wel dat ik het kon opbrengen.Silver7 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:35:
[...]
Dat kun je ook doen, als je 100% zekerheid hebt (plus evt. offerte) van de hypotheekverstrekker dat je het kunt betalen.
Je kunt wel bieden zonder voorwaarden. Er is toch nog niets getekend (mondelinge overeenkomst telt ook, maar tja, bewijs maar in praktijk)
Het is gewoon van de zotte dat de markt zo verrot is en dat de “normale” mens geen enkele kans maakt zonder alle voorwaarden te laten varen en zwaar te overbieden
Anoniem: 677216
Voor een offerte heb je een taxatie nodig, en ik heb nog nooit gehoord dat iemand een taxatie laat uitvoeren vóór het uitbrengen van het bod.Silver7 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:35:
[...]
Dat kun je ook doen, als je 100% zekerheid hebt (plus evt. offerte) van de hypotheekverstrekker dat je het kunt betalen.
Of bedoel je iets anders?
Dat idee hadden wij ook in het begin en uiteindelijk toch beet. Dus gewoon volhouden.Dracula schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:45:
Het is gewoon van de zotte dat de markt zo verrot is en dat de “normale” mens geen enkele kans maakt zonder alle voorwaarden te laten varen en zwaar te overbieden
Inderdaad en in sommige gevallen moet je een beetje geluk hebben. Bij sommige verkopers speelt ook de "gun factor" mee.ISaFeeliN schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:54:
[...]
Dat idee hadden wij ook in het begin en uiteindelijk toch beet. Dus gewoon volhouden.
Wij hadden op onze huidige woning niet het hoogste bod, maar de verkopers gunden ons wel het huis (want jong gezin, zelfde soort huis als waarin ik ben opgegroeid etc. Maak het een mooi verhaal).
Computer says no
Een mondelinge overeenkomst telt niet bij het kopen van een woning.Silver7 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:35:
[...]
Je kunt wel bieden zonder voorwaarden. Er is toch nog niets getekend (mondelinge overeenkomst telt ook, maar tja, bewijs maar in praktijk)
https://www.deleeuw.nl/bl...schriftelijkheidsvereiste
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Als het echt het huis is wat je zoekt, gewoon een bod uitbrengen met ontbindende voorwaarde van financiering.
Let wel. Het huis kan 100.000 euro minder kosten dan dat je theoretisch kan lenen, maar als het huis lager getaxeerd wordt dan de verkoopprijs, moet dat verschil uit eigen middelen betaald worden. Heb je dat niet, krijg je de hypotheek alsnog niet rond.
En de kosten koper moet je ook zelf betalen.
Let wel. Het huis kan 100.000 euro minder kosten dan dat je theoretisch kan lenen, maar als het huis lager getaxeerd wordt dan de verkoopprijs, moet dat verschil uit eigen middelen betaald worden. Heb je dat niet, krijg je de hypotheek alsnog niet rond.
En de kosten koper moet je ook zelf betalen.
Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady
Heeft er ook mee te maken dat de vraagprijs vroeger hoger waar dan wat het waard was en je naar beneden onderhandelde, terwijl het nu vaak juist lager is dan wat het waard is en je omhoog moet onderhandelen. In beide gevallen blijft het uitgangspunt dat je eerst moet bepalen wat je de woning waard vindt en daar onder moet blijven. Niet heel spannend.ISaFeeliN schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:54:
[...]
Dat idee hadden wij ook in het begin en uiteindelijk toch beet. Dus gewoon volhouden.
Spannend misschien niet, lastig wel als mensen bang zijn om mis te grijpen en dus belachelijk gaan bieden.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:27:
[...]
Heeft er ook mee te maken dat de vraagprijs vroeger hoger waar dan wat het waard was en je naar beneden onderhandelde, terwijl het nu vaak juist lager is dan wat het waard is en je omhoog moet onderhandelen. In beide gevallen blijft het uitgangspunt dat je eerst moet bepalen wat je de woning waard vindt en daar onder moet blijven. Niet heel spannend.
Helemaal in de Randstad, en nee verhuizen is geen optie helaas.
Zeker met de lage rente kan iedereen veel hoger bieden dan een paar jaar terug. Dat drijft de prijs ook behoorlijk op. Anderzijds zijn de maandlasten weer relatief laag (en ben je minder afhankelijk van de grillen rond de HRA).
De gunfactor is inderdaad iets waar je geluk mee kunt hebben. Wij hebben zojuist een woning onder de vraagprijs gekocht: verkoper had meer interesse in iemand die z'n bod waar kon maken dan de maximale verkoopprijs eruit te halen. Bleek later dat zij al 2x eerder de koop bijna rond hadden voor een hoger bod, maar de geïnteresseerden de hypotheek niet rondkregen. Komen wij aan: huurhuis, geen schulden, goed geïnformeerd -> bingo
Als je zoekt in een overhit stukje huizenmarkt denk ik dat je inderdaad een beentje voor hebt als je je financiering al "rond" hebt. Je kunt sowieso al een hypotheekaanvraag doen, die is 6 maanden geldig dacht ik tegen de huidige rente, met mogelijkheid tot verlenging. Daar zou ik in jouw situatie op inzetten.
De gunfactor is inderdaad iets waar je geluk mee kunt hebben. Wij hebben zojuist een woning onder de vraagprijs gekocht: verkoper had meer interesse in iemand die z'n bod waar kon maken dan de maximale verkoopprijs eruit te halen. Bleek later dat zij al 2x eerder de koop bijna rond hadden voor een hoger bod, maar de geïnteresseerden de hypotheek niet rondkregen. Komen wij aan: huurhuis, geen schulden, goed geïnformeerd -> bingo
Als je zoekt in een overhit stukje huizenmarkt denk ik dat je inderdaad een beentje voor hebt als je je financiering al "rond" hebt. Je kunt sowieso al een hypotheekaanvraag doen, die is 6 maanden geldig dacht ik tegen de huidige rente, met mogelijkheid tot verlenging. Daar zou ik in jouw situatie op inzetten.
Een aanvraag al doen? Is dat niet wat lastig aangezien je niet weet voor welk bedrag je een huis gaat kopen?Zwartoog schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:05:
Zeker met de lage rente kan iedereen veel hoger bieden dan een paar jaar terug. Dat drijft de prijs ook behoorlijk op. Anderzijds zijn de maandlasten weer relatief laag (en ben je minder afhankelijk van de grillen rond de HRA).
De gunfactor is inderdaad iets waar je geluk mee kunt hebben. Wij hebben zojuist een woning onder de vraagprijs gekocht: verkoper had meer interesse in iemand die z'n bod waar kon maken dan de maximale verkoopprijs eruit te halen. Bleek later dat zij al 2x eerder de koop bijna rond hadden voor een hoger bod, maar de geïnteresseerden de hypotheek niet rondkregen. Komen wij aan: huurhuis, geen schulden, goed geïnformeerd -> bingo![]()
Dat lijkt me ook lastig, je kan hooguit een voorgesprek doen. Heb ik ook gedaan bij een hypotheekadviseur.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Voor gesprek is gedaan, ze gaven aan niet veel problemen te zien en een aanvraag er zo door heen te kunnen fietsen.Marzman schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:46:
Dat lijkt me ook lastig, je kan hooguit een voorgesprek doen. Heb ik ook gedaan bij een hypotheekadviseur.
Maar goed eerst maar weer eens afwachten en kijken wat er de komende tijd op de markt komt want momenteel is het in Haarlem niet veel soeps
Hmm, ik moet erkennen dat je inderdaad niet heel veel vooraf kunt doen
De 6 maanden en 12 maanden geldigheid van een hypotheekofferte heeft te maken met dat de sleuteloverdracht pas tot zover later kan gebeuren (en dan de hypotheek daadwerkelijk in kan gaan). Dat is lang, maar blijkbaar gebruikelijk... Excuus!
Dan kom je inderdaad, zoals @Marzman zegt, niet veel verder dan een voorgesprek. Overigens kun je hierin al veel zekerheid winnen mbt betaalbaarheid. Ook kun je al veel documenten verzamelen (werkgeversverklaring, pernsioen, verzekeringen, etc), scheelt weer tijd.

Dan kom je inderdaad, zoals @Marzman zegt, niet veel verder dan een voorgesprek. Overigens kun je hierin al veel zekerheid winnen mbt betaalbaarheid. Ook kun je al veel documenten verzamelen (werkgeversverklaring, pernsioen, verzekeringen, etc), scheelt weer tijd.
[ Voor 10% gewijzigd door Zwartoog op 13-07-2020 11:53 ]
Om je uit de droom te helpen/gerust te stellen: die geheimpjes bestaan nietImmutable schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:02:
Als ik dit soort topics lees, denk ik altijd. Is iedereen in Nederland rijk ofzo? Daar zit ik dan met mijn al veel te dure hypotheek van 145.000 euro.(mijn mening) Waarom spreekt niemand over de geheimpjes van heel veel geld ergens vandaan plukken. Er wordt hier over een TON gesproken alsof het NIKS IS... Ochhhh heb wel nog even 100k ruimte vrij om extra te krijgen als hypotheek. hu?
Ik heb een bruto salaris van 3000 euro. Wat verdien jij dan wel niet? 5000 7000 of misschien wel 10000 euro de maand om iets als een TON niks te vinden? Ik verbaas me altijd heel erg.... echt. Het is alsof mijn leven totaal losstaat van andere mensen, en dat ik in een compleet andere wereld leef.
Verdien ik dan zo weinig?
Ontopic: Hoop voor je dat je het huisje krijgt. Zo te horen tikt hij alle vakjes aan, vaak zal zo'n huis ook wel andere mensen hun vakjes aantikken. De huizenmarkt en funda wordt door zoekenden echt elke dag wel 10x bekeken. (Dat zie ik bij een kameraad van mij, hij weet zowat alle huizen uit zijn hoofd die er te koop staan met alle kleine details.... en ben bang dat dat de norm is.) Ik acht de kans klein. Succes!
Als je vroeg of op de juiste tijd instapt in de huizenmarkt heb je de afgelopen jaren aardige klappers kunnen maken, zeker in de grote steden.
Ik heb zelf met 27 jaar een nieuwbouw appartement gekocht op een salaris van ~3200 euro en dat 4 jaar later met 45k winst verkocht. Dat is nog niets als je 20 jaar geleden een huis hebt gekocht en nu gaat verkopen. Dan heb je letterlijk tonnen verdiend.
Daarnaast hebben veel mensen ouders die bijvoorbeeld een eenmalige, belastingvrije schenking van 100k kunnen doen tbhv een huis voor de kinderen. Voorbeeld: begin jaren 80 een simpele 2 onder een kap gekocht. Eerst een deel bij elkaar gespaard, vervolgens een hypotheek van ~40k afgesloten (100k in Guldens) en daar altijd blijven wonen. Die mensen zijn nu rond de 60 en als ze de eerste 20 jaar elk jaar met de tent naar Frankrijk zijn geweest en daarna, doe eens gek, een caravan gekocht hebben, dan hebben ze, ook met een modaal inkomen een hele hoop geld kunnen sparen.
Als je dan nog eens nagaat dat hun huis van 70k in euro's toen naar nu 450k in euro's is gegaan bij een hypotheek van toendertijd 40k dan zijn die mensen inderdaad relatief nogal rijk geworden.
In die zin zie je ook een grote scheefgroei tussen mensen waarvan de ouders altijd gehuurd hebben of toch maar gekocht. In mijn vriendengroep een aantal mensen met vader in de bouw, moeder 2 dagen op een receptie ergens maar wel in de jaren 80 een premiewoning of iets anders kunnen kopen en nu de zaakjes goed voor elkaar.
Andere kant hetzelfde gezin maar dan huurders en je hebt met alle huurverhogingen 30 jaar later nog steeds geen cent kunnen sparen bij wijze van spreken.
Volgens mij vindt iedereen een ton wel een behoorlijk bedragImmutable schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:02:
Als ik dit soort topics lees, denk ik altijd. Is iedereen in Nederland rijk ofzo? Daar zit ik dan met mijn al veel te dure hypotheek van 145.000 euro.(mijn mening) Waarom spreekt niemand over de geheimpjes van heel veel geld ergens vandaan plukken. Er wordt hier over een TON gesproken alsof het NIKS IS... Ochhhh heb wel nog even 100k ruimte vrij om extra te krijgen als hypotheek. hu?
Ik heb een bruto salaris van 3000 euro. Wat verdien jij dan wel niet? 5000 7000 of misschien wel 10000 euro de maand om iets als een TON niks te vinden?
Met 3k heb je een prima modaal inkomen, niks mis mee. Daarmee kun je tegenwoordig zo'n 180k hypotheek krijgen. Maar zou je met z'n tweeën zijn, met ieder zo'n inkomen, dan zou je ineens meer dan 4 ton kunnen lenen. Als je dan ook al een tijdje ergens in een koopwoning woont en uit de verkoop daarvan (combinatie van aflossing en prijsstijging) nog een ton overwaarde hebben, dan kun je als stel dus een huis van een half miljoen kopen. Ik kan mij voorstellen dat iemand dan denkt: ho ho, ik wil geen half miljoen uitgeven aan een woning, 4 ton is genoeg. Dan houd je dus een ton 'speelruimte' over.
(NB: je schrijft 145k hypotheek. Hoeveel is je woning momenteel waard? Is misschien een stuk meer dan de hypotheek?)
Ja dat overbieden is echt wel een erg probleem van de laatste tijd. Mijn zus en haar vriend willen ook echt heel graag een huis kopen. Budget is wel redelijk vind ik, 240k hypotheek kunnen ze krijgen. Maar helaas echt niet meer dan dat. De meeste huizen gaan aan hun voorbij. Maar ze hebben gelukkig wel een prima makelaar zeggen ze die hopelijk wat voor ze kan vinden. Voordat je een huis koopt moet er op allerlei dingen gelet worden. Ik vond voor hen nog een aantal Spam is niet toegestaan. waar je op moet letten. Maarja dan nog moet je zeker een goede makelaar en adviseur vinden die met je begaan is.Dracula schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:44:
[...]
Spannend misschien niet, lastig wel als mensen bang zijn om mis te grijpen en dus belachelijk gaan bieden.
Helemaal in de Randstad, en nee verhuizen is geen optie helaas.
[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 23-11-2020 22:06 ]
Als je weet dat er tegenwoordig flink overboden wordt, dan weet je dus ook dat je focus op Funda moet liggen bij woningen met een fors lagere 'vraagprijs'. Dat betekent vaak concessies doen in locatie, soort woning, afwerkingsniveau etc. Maar in veel delen van het land zijn er nog wel woningen op reisafstand te vinden voor deze prijs. Mits je dus bepaalde concessies doet.
Ja klopt, in het oosten van het land krijg je meer waar voor je geld. Hier in de randstad is het echt niet meer te doen.... Te veel concessie zal je moeten nemen als echt hier een huis wilt kopen.
Ik ben ook aan het zoeken voor een huis en je kan bij alle prijzen op funda gewoon +10% rekenen want doe je dat niet dan hoef je geen afspraak te maken voor een bezichtiging. Zoals ook al reeds is opgemerkt moet je gewoon voor een lager bedrag gaan zoeken want als je max 240 kan lenen moet je dus niet naar woningen gaan zoeken voor 225/230, want met die 10% overbieding zit je al over je max hyp heenRubbergrover1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 06:44:
Als je weet dat er tegenwoordig flink overboden wordt, dan weet je dus ook dat je focus op Funda moet liggen bij woningen met een fors lagere 'vraagprijs'. Dat betekent vaak concessies doen in locatie, soort woning, afwerkingsniveau etc. Maar in veel delen van het land zijn er nog wel woningen op reisafstand te vinden voor deze prijs. Mits je dus bepaalde concessies doet.

Tweeverdieners. Nuff said.Immutable schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:02:
Ik heb een bruto salaris van 3000 euro. Wat verdien jij dan wel niet? 5000 7000 of misschien wel 10000 euro de maand om iets als een TON niks te vinden? Ik verbaas me altijd heel erg.... echt. Het is alsof mijn leven totaal losstaat van andere mensen, en dat ik in een compleet andere wereld leef.
Verdien ik dan zo weinig?
Ontopic: Hoop voor je dat je het huisje krijgt. Zo te horen tikt hij alle vakjes aan, vaak zal zo'n huis ook wel andere mensen hun vakjes aantikken. De huizenmarkt en funda wordt door zoekenden echt elke dag wel 10x bekeken. (Dat zie ik bij een kameraad van mij, hij weet zowat alle huizen uit zijn hoofd die er te koop staan met alle kleine details.... en ben bang dat dat de norm is.) Ik acht de kans klein. Succes!
Precies dit inderdaad. Ik ben nu ook al een tijdje als alleenstaande aan het zoeken naar een woning en laatst een mooi bod uitgebracht ( 225k gevraagd, 236k geboden ) + onder voorbehoud op financiering en bouwkundige keuring.
Blijkbaar stond ik bovenaan samen met nog een andere bieder, alleen die hadden geen bouwkundige keuring waardoor ik dus misgreep

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Die tip van de makelaar had je natuurlijk zelf ook kunnen bedenken. Mensen zitten niet te wachten op kopers die 'moeilijk doen' en waarbij je misschien na een paar weken alsnog te horen krijgt dat er te veel bouwkundige zaken gevonden zijn. Dus gewoon bieden zonder voorbehoud en binnen de bedenktijd (waar ze niet onderuit kunnen) laten keuren.
In deze prijscategorie is op veel plaatsen het overbieden een veel groter percentage. Ik zou bi jeen budget van 240k eerder gaan zoeken naar vraagprijs tot 175k, met eventueel een uitloop tot 2 ton.Grono112 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:12:
[...]
Ik ben ook aan het zoeken voor een huis en je kan bij alle prijzen op funda gewoon +10% rekenen want doe je dat niet dan hoef je geen afspraak te maken voor een bezichtiging. Zoals ook al reeds is opgemerkt moet je gewoon voor een lager bedrag gaan zoeken want als je max 240 kan lenen moet je dus niet naar woningen gaan zoeken voor 225/230, want met die 10% overbieding zit je al over je max hyp heen
Daar heb je gelijk in, al was dit wel het eerste bod wat ik heb uitgebracht. Dus al doende leert men denk ik dan, het was alleen behoorlijk zuur. Het was namelijk niet de bedoeling dit al voorwaarde in het koopcontract op te laten nemenRubbergrover1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:49:
Die tip van de makelaar had je natuurlijk zelf ook kunnen bedenken. Mensen zitten niet te wachten op kopers die 'moeilijk doen' en waarbij je misschien na een paar weken alsnog te horen krijgt dat er te veel bouwkundige zaken gevonden zijn. Dus gewoon bieden zonder voorbehoud en binnen de bedenktijd (waar ze niet onderuit kunnen) laten keuren.
Misschien toch maar een aankoopmakelaar inschakelen
Een aankoopmakelaar is alleen handig als je geen geschikt huis kunt vinden omdat ze al weg zijn voordat je knut bieden. Aangezien jij wel al iets kon vinden en ook al geboden hebt zal die weinig toevoegen.hollandnick schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:49:
[...]
Daar heb je gelijk in, al was dit wel het eerste bod wat ik heb uitgebracht. Dus al doende leert men denk ik dan, het was alleen behoorlijk zuur. Het was namelijk niet de bedoeling dit al voorwaarde in het koopcontract op te laten nemen![]()
[removed]
Sowieso doen. Als je er eentje zoekt die ook een hypotheekadviseur in huis heeft, kan je wel eens de makelaarskosten op 0 zetten en een duur hypotheekadvies krijgen... En die laatste kan je aftrekken.hollandnick schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:49:
Mijn makelaar kende de verkopend makelaar heel goed, dus kwam er meer info meer.
Oneens. Een aankoopmakelaar kan je juist voorzien van nuttige info omtrent het bieden, zoals wat de verkoopmakelaar in dit geval heeft verteld. Dit had een aankoopmakelaar voorzien en je uitgelegd.redwing schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:55:
[...]
Een aankoopmakelaar is alleen handig als je geen geschikt huis kunt vinden omdat ze al weg zijn voordat je knut bieden. Aangezien jij wel al iets kon vinden en ook al geboden hebt zal die weinig toevoegen.
Naast dat ze ook elkaar kennen en je met een aankoopmakelaar serieuzer genomen wordt. Ik was ook een van de 4 die op mijn huis hebben geboden, maar ik was de enige die een aankoopmakelaar meenam dus vonden ze mij het meest serieus qua verwachting dat ik de financien rond zou krijgen. Dus een aankoopmakelaar kan je heel erg veel opleveren! Uiteindelijk was ik ook maar weinig geld kwijt omdat ik het huis zelf had gevonden.
I have stability. The ability to stab.
Klopt maar dat was wel een gevecht, want als je binnen een +-1 a 2 uur niet reageert dan ben je al te laat en zit de bezichtiging vol. Wat 99% betekent dat het huis ook verkocht gaat worden.redwing schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:55:
[...]
Een aankoopmakelaar is alleen handig als je geen geschikt huis kunt vinden omdat ze al weg zijn voordat je knut bieden. Aangezien jij wel al iets kon vinden en ook al geboden hebt zal die weinig toevoegen.
En ergens heb ik ook het gevoel dat makelaars onderling nog wel wat regelen met elkaar
Ik was in de veronderstelling dat de aankoopmakelaar ook alles doet, ook de hypotheek regelen + advies geven e.d. Dus in plaats van dat ik ~1500 kwijt ga zijn voor een hypotheekadviseur ben je dan alleen "maar" 2500 kwijt voor een aankoopmakelaar die alles verder regelt. Wellicht toch nog beter wat onderzoek gaan doenPizza_Boom schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:56:
[...]
Sowieso doen. Als je er eentje zoekt die ook een hypotheekadviseur in huis heeft, kan je wel eens de makelaarskosten op 0 zetten en een duur hypotheekadvies krijgen... En die laatste kan je aftrekken.![]()
Mijn makelaar kende de verkopend makelaar heel goed, dus kwam er meer info meer.
[ Voor 37% gewijzigd door hollandnick op 24-11-2020 12:49 ]
De aankoopmakelaar had wellicht de dag van tevoren al de nieuwe huizen in zijn bestand gekregen. Dus had je ook eerder een bezichtiging kunnen inplannen.hollandnick schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:47:
[...]
Klopt maar dat was wel een gevecht, want als je binnen een +-1 a 2 uur niet reageert dan ben je al te laat en zit de bezichtiging vol. Wat 99% betekent dat het huis ook verkocht gaat worden.
En ergens heb ik ook het gevoel dat makelaars onderling nog wel wat regelen met elkaar
Overigens is de combinatie van geen aankoopmakelaar + voorbehoud bouwkundige keuring in de huidige markt volgens mij dodelijk. De verkopers (of de verkopende makelaar) zien dan de bui al hangen: veel gedoe en gezeur en kopers zonder goede kijk op de woning die schrikken van wat de bouwkundige zegt, dus grote kans dat het niet doorgaat.
Ja daar ben ik ook helaas achter gekomen, terwijl ik de hypotheek zo krijg en ik zelf behoorlijk handig ben. Ik zal niet zo snel schrikken van een rapport, maar goed dat wisten zij natuurlijk niet. Gister een kantoor benaderd voor een aankoopmakelaar, zouden terugbellen. Nog niets gehoordRubbergrover1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:57:
[...]
De aankoopmakelaar had wellicht de dag van tevoren al de nieuwe huizen in zijn bestand gekregen. Dus had je ook eerder een bezichtiging kunnen inplannen.
Overigens is de combinatie van geen aankoopmakelaar + voorbehoud bouwkundige keuring in de huidige markt volgens mij dodelijk. De verkopers (of de verkopende makelaar) zien dan de bui al hangen: veel gedoe en gezeur en kopers zonder goede kijk op de woning die schrikken van wat de bouwkundige zegt, dus grote kans dat het niet doorgaat.
Lees nog eens wat ik schrijf. Makelaarskosten mag je niet aftrekken, hypotheekadvieskosten wel. Mijn makelaar was gratis, mijn hypotheek heeft mij ca. 3k aan advieskosten gekost.hollandnick schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:47:
Ik was in de veronderstelling dat de aankoopmakelaar ook alles doet, ook de hypotheek regelen + advies geven e.d. Dus in plaats van dat ik ~1500 kwijt ga zijn voor een hypotheekadviseur ben je dan alleen "maar" 2500 kwijt voor een aankoopmakelaar die alles verder regelt. Wellicht toch nog beter wat onderzoek gaan doen
Dankzij ontwikkelingen in de woningmarkt kon ik de afgelopen jaren op mijn modale salaris van 80m2 naar 130m2 verhuizen bij gelijkblijvende maandlasten.
Mijn vrouw is ZZP'er in een branche die seizoensgebonden/gevoelig is dus ons leven is in alles gebaseerd op mijn modale inkomen.
In de stad hebben we in 4 jaar tijd 60k overwaarde gegenereerd en toen naar net buiten de stad verhuist, en zonder aankoopmakelaar onder de vraagprijs iets kunnen kopen.
Op sommige punten wel iets een achteruitgang (van bouwjaar 2000 naar 1975) en het dorp is wat minder bruisend dan de stad maar we sluiten een laatste stap over een jaar of 8 niet uit. We houden de markt in de gaten.
Mijn vrouw is ZZP'er in een branche die seizoensgebonden/gevoelig is dus ons leven is in alles gebaseerd op mijn modale inkomen.
In de stad hebben we in 4 jaar tijd 60k overwaarde gegenereerd en toen naar net buiten de stad verhuist, en zonder aankoopmakelaar onder de vraagprijs iets kunnen kopen.
Op sommige punten wel iets een achteruitgang (van bouwjaar 2000 naar 1975) en het dorp is wat minder bruisend dan de stad maar we sluiten een laatste stap over een jaar of 8 niet uit. We houden de markt in de gaten.
Dat laatste is precies de enige reden dat een aankoopmakelaar nuttig is. Ze werken gewoon samen.hollandnick schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:47:
[...]
Klopt maar dat was wel een gevecht, want als je binnen een +-1 a 2 uur niet reageert dan ben je al te laat en zit de bezichtiging vol. Wat 99% betekent dat het huis ook verkocht gaat worden.
Ik denk dat dat het belangrijkste is om te doen. Uiteindelijk ben je hoe dan ook zelf verantwoordelijk voor de biedingen en je hypotheek rond te krijgen.[...]
Ik was in de veronderstelling dat de aankoopmakelaar ook alles doet, ook de hypotheek regelen + advies geven e.d. Dus in plaats van dat ik ~1500 kwijt ga zijn voor een hypotheekadviseur ben je dan alleen "maar" 2500 kwijt voor een aankoopmakelaar die alles verder regelt. Wellicht toch nog beter wat onderzoek gaan doen
Wat er nu is gezegd is precies de enige extra info die een aankoopmakelaar had kunnen geven. Voor de rest weet die aankoopmakelaar ook niet wat er door anderen geboden wordt en wat wel/niet een goed bod is.SmurfLink schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:38:
[...]
Oneens. Een aankoopmakelaar kan je juist voorzien van nuttige info omtrent het bieden, zoals wat de verkoopmakelaar in dit geval heeft verteld. Dit had een aankoopmakelaar voorzien en je uitgelegd.
Precies wat ik zeg. Ze zorgen er onderling voor dat een aankoopmakelaar 'nuttig' is. Puur maffia-praktijken om ervoor te zorgen dat jij extra geld kwijt bent voor een makelaar die feitelijk niets hoeft te doen. Want die aankoopmakelaar zegt totaal niets over jouw kansen om de financien rond te krijgen en maakt jou zeker niet een serieuzere koper. Maar de verkoopmakelaar heeft dat waarschijnlijk wel zo gebracht waarmee ze samen weer voor wat extra werk voor elkaar zorgen. Want de volgende keer zijn de rollen omgedraaid en krijgt de ander weer wat extra inkomsten.Naast dat ze ook elkaar kennen en je met een aankoopmakelaar serieuzer genomen wordt. Ik was ook een van de 4 die op mijn huis hebben geboden, maar ik was de enige die een aankoopmakelaar meenam dus vonden ze mij het meest serieus qua verwachting dat ik de financien rond zou krijgen. Dus een aankoopmakelaar kan je heel erg veel opleveren! Uiteindelijk was ik ook maar weinig geld kwijt omdat ik het huis zelf had gevonden.
Een aankoopmakelaar is daarom ook alleen nuttig omdat hij samenwerkt met de verkoopmakelaar om hem 'onmisbaar' te maken. Echt schandalig dat dit gewoon zo gedaan mag worden.
Dus ze zorgen er ook nog eens voor dat wij op mogen draaien voor hun kosten. Echt een nette bedoening die makelaars....Pizza_Boom schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:18:
[...]
Lees nog eens wat ik schrijf. Makelaarskosten mag je niet aftrekken, hypotheekadvieskosten wel. Mijn makelaar was gratis, mijn hypotheek heeft mij ca. 3k aan advieskosten gekost.
[removed]
Ik hoop dat je aan het trollen bent en niet werkelijk zo stupide bent, maar...redwing schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:37:
Dus ze zorgen er ook nog eens voor dat wij op mogen draaien voor hun kosten. Echt een nette bedoening die makelaars....
Wie denk je anders dat de aankoopmakelaar moet betalen? De verkoper?

Je aankoopmakelaar regelt niet alleen dat je mag komen kijken hè. Die schakelt ook naar de verkoopmakelaar, kijkt je aankoopcontract na, heeft de juiste contacten voor bijvoorbeeld een aankooptaxatie (verplicht), weet de rechten omtrent bedenktijd, bij de notarissen de contacten, etc.
[ Voor 31% gewijzigd door Pizza_Boom op 24-11-2020 13:47 ]
Ik ben niet aan het trollen en dat laatste klopt ook niet, want in dit geval ben jij duidelijk degene die niet snapt wat er hier gedaan wordt..... De courtage van de makelaar (geen aftrekpost van de belasting), wordt verplaatst naar de courtage voor de hypotheek (wel aftrekpost van de belasting). Oftewel de koper hoeft nog maar de helft van de kosten van de aankoopmakelaar te betalen, de rest wordt door de belastingbetaler betaald. Ja, echt nette praktijken bij die makelaars........Pizza_Boom schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:45:
[...]
Ik hoop dat je aan het trollen bent en niet werkelijk zo stupide bent, maar...
Wie denk je anders dat de aankoopmakelaar moet betalen? De verkoper?Die betaald al een courtage van 2-5% aan de verkopend makelaar.
Die zit inderdaad tussen jou en de verkoopmakelaar. Waarbij hij geen enkele verantwoordelijkheid heeft en puur jouw bod overbrengt. Je aankoopcontract is 9 van de 10 keer een standaard contract en alles wat niet standaard is moet al door de verkoopmakelaar of notaris gemeld worden (verplicht). Die aankooptaxatie kun je overal laten doen, vaak goedkoper dan bij de taxateur van de aankoopmakelaar (vaak iemand van hetzelfde kantoor trouwens). De aankoopmakelaar is uiteindelijk nergens verantwoordelijk voor. Vroeger had hij nog als taak geschikte huizen voor je te vinden, maar met Funda kun je dat net zo goed zelf doen.Je aankoopmakelaar regelt niet alleen dat je mag komen kijken hè. Die schakelt ook naar de verkoopmakelaar, kijkt je aankoopcontract na, heeft de juiste contacten voor bijvoorbeeld een aankooptaxatie (verplicht), weet de rechten omtrent bedenktijd, bij de notarissen de contacten, etc.
[removed]
Ik ben het in grote lijnen eens met de strekking van je bericht, maar hier heeft de aankoopmakelaar wel een "voordeel". Een aankoopmakelaar is namelijk vaak NVM lid en ziet huizen eerder op de markt komen dan dat deze op Funda staan. Met een aankoopmakelaar kun je dus vaak sneller een bezichtiging plaatsen. In de regio waar ik woon hebben verkoopmakelaars vaak een beperkt aantal plaatsen en moet je dus binnen 1-2 uur nadat de woning op Funda komt hebben gebeld voor een afspraak anders heb je pech. Laat staan als je gaat wachten op de Funda mailing die nog weer een dag later komt, dan ben je sowieso te laat.[b]redwing schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:09:
... De aankoopmakelaar is uiteindelijk nergens verantwoordelijk voor. Vroeger had hij nog als taak geschikte huizen voor je te vinden, maar met Funda kun je dat net zo goed zelf doen.
Een aankoopmakelaar laat de verkopende partij ook zien dat je serieus bent, want waarom zou je anders zoveel euro's betalen voor iets wat je prima zelf zou kunnen - en het gedane bod zal vast wel financieel haalbaar zijn. Daar zit zeker waarde in.
Plus inderdaad wat belastingontduiking zoals @Pizza_Boom uitlegt, beetje schuiven in de taxatie, en een dag eerder toegang, wat in sommige markten cruciaal kan zijn.
Overigens delen veel makelaars hun aanbod ook al een dag eerder via (gratis) inschrijving op eigen website en via Facebook of Instagram, om hier omheen te komen.
Verder kunnen ze je helpen met wat ingewikkelde dingetjes waar je anders wat extra lang op moet googlen en nemen ze bovenal wat stress uit handen.
Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken of dat een paar duizend euro waard is
Creatief zijn ze wel, die makelaars. Als het aanbod minimaal is moet je gewoon 2x verdienen aan een transactie
Plus inderdaad wat belastingontduiking zoals @Pizza_Boom uitlegt, beetje schuiven in de taxatie, en een dag eerder toegang, wat in sommige markten cruciaal kan zijn.
Overigens delen veel makelaars hun aanbod ook al een dag eerder via (gratis) inschrijving op eigen website en via Facebook of Instagram, om hier omheen te komen.
Verder kunnen ze je helpen met wat ingewikkelde dingetjes waar je anders wat extra lang op moet googlen en nemen ze bovenal wat stress uit handen.
Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken of dat een paar duizend euro waard is
Creatief zijn ze wel, die makelaars. Als het aanbod minimaal is moet je gewoon 2x verdienen aan een transactie
OntwijkingRichh schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:27:
Ik heb er mijn twijfels bij hoe wettelijk dit is, maargoed - uiteindelijk is dat allemaal offtopicPizza_Boom schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:34:
[...]
OntwijkingOntduiken is strafbaar, bij ontwijken blijf je binnen de wet.
Simpel. Mijn makelaar heeft gratis voor mij gewerkt en de hypotheekadviseur heeft alleen een factuur voor advies gestuurd, waarvan ik vooraf wist hoe hoog die zou zijn. Dat ze uiteindelijk bij hetzelfde kantoor werken, tsja. Als jij bij een onafhankelijke makelaar gaat zitten die gratis voor je werkt en jou adviseert bij de Rabobank je hypotheek te regelen en vervolgens ook echt bij de Rabobank adviseur je hypotheek regelt en daarvoor eenzelfde bedrag betaald, kraait er ook niemand naar.Richh schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:39:
Ik heb er mijn twijfels bij hoe wettelijk dit is, maargoed - uiteindelijk is dat allemaal offtopic
[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 25-11-2020 00:44 ]
Je kunt er een leuk verhaal van maken, maar het blijft strafbaarPizza_Boom schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:43:
[...]
Simpel. Mijn makelaar heeft gratis voor mij gewerkt en de hypotheekadviseur heeft alleen een factuur voor advies gestuurd, waarvan ik vooraf wist hoe hoog die zou zijn. Dat ze uiteindelijk bij hetzelfde kantoor werken, tsja. Als jij bij een onafhankelijke makelaar gaat zitten die gratis voor je werkt en jou adviseert bij de Rabobank je hypotheek te regelen en vervolgens ook echt bij de Rabobank adviseur je hypotheek regelt en daarvoor eenzelfde bedrag betaald, kraait er ook niemand naar.Ook niet als die Rabo adviseur uiteindelijk weer een fee aan de onafhankelijk makelaar betaald.
En vanuit jou snap ik best dat je goedkoper uit wilt komen (zou ik ook doen), maar aangezien dit standaard praktijken zijn bij makelaars, maakt het dat wel een schimmig zaakje. Zeker aan de kant van de aankoopmakelaars.
[removed]
Ik wilde hier toch eventjes op aanhaken. Die NVM makelaars laten alle woningen via Tiara lopen. Daar zijn ze verplicht de woningen aan te melden 3 dagen* voordat deze op Funda komen. Bij veel makelaars kan je een gratis zoekopdracht laten instellen die precies ook in diezelfde database zit te kijken. Dan krijg je dus 's ochtends een mailtje met alle woningen die zijn aangemeld die dag ervoor (en dus twee dagen vóór Funda).nubis87 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:17:
[...]
Ik ben het in grote lijnen eens met de strekking van je bericht, maar hier heeft de aankoopmakelaar wel een "voordeel". Een aankoopmakelaar is namelijk vaak NVM lid en ziet huizen eerder op de markt komen dan dat deze op Funda staan. [...]
Dan is dat voordeel van de aankoopmakelaar daarmee ook weg
Wat een goede aankoopmakelaar wel nog voor zich heeft is een groot netwerk (met andere makelaars) waarbij die direct te horen krijgt, buiten alle systemen om, wanneer iemand mogelijk nog wat wil gaan verkopen. Dat zijn de woningen waar nog niemand toegang tot heeft, maar dat zijn er bizar weinig vermoed ik zo.
* ik weet niet wat precies de huidige tijdspanne is, maar deze was altijd iets van 2 á 3 dagen.
Maar let wel op als koper, juist nu is de tijd om gigantische slechte woningen te verkopen. Juist vanwege dat je kunt kiezen uit kopers zonder bouwkundig rapport.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:49:
Juist nu kun je jezelf als koper enorm in de voet schieten. Ik zou nu dan ook geen krotjes of opknappers durven kopen. Alleen huizen die relatief nieuw zijn. Niet ouder dan 30 jaar.
Uiteraard moet je wel binnen die bedenktijd een bouwkundige keuring laten doen. Maar vanwege de wettelijke afkoelingsperiode hoef je in dat geval geen expliciet voorbehoud op te nemen. Je kunt dan dus zonder voorbehoud bieden, naar er toch vanaf als er uit de bouwkundige keuring zware problemen komen. Dat is het hele punt.Immutable schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:38:
[...]
Maar let wel op als koper, juist nu is de tijd om gigantische slechte woningen te verkopen. Juist vanwege dat je kunt kiezen uit kopers zonder bouwkundig rapport.
Maar jij kijkt naar beide rollen als aparte belanghebbenden.redwing schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:27:
[...]
Je kunt er een leuk verhaal van maken, maar het blijft strafbaarDie fee van de hypotheekadviseur naar de aankoopmakelaar mag tegenwoordig b.v. ook helemaal niet meer.
En vanuit jou snap ik best dat je goedkoper uit wilt komen (zou ik ook doen), maar aangezien dit standaard praktijken zijn bij makelaars, maakt het dat wel een schimmig zaakje. Zeker aan de kant van de aankoopmakelaars.
Adviseur en makelaar zijn onderdeel van de zelfde BV, en de BV schrijft een factuur uit aan consument dat staat onder 'hypotheekadvies'.
Je kan aankoopmakelaar zien als service van het huis. Je doet nu net overkomen alsof adviseur een envelopje met geld onder de tafel doorschuift naar de aankoopmakelaar om die zogenaamde strafbaarheid nog extra bij te zetten, maar dat is natuurlijk helemaal niet gaande.
Voor de belasting zijn het dat ook. Bepaalde kosten die gemaakt zijn voor de hypotheek mag je gebruiken als aftrekpost. De kosten voor de aankoopmakelaar niet.FlowSnake schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:02:
[...]
Maar jij kijkt naar beide rollen als aparte belanghebbenden.
Dat is dus wel gaande. Je mag als bedrijf niet even de kosten van de aankoopmakelaar onder de kosten van een hypotheekadvies stoppen. Dat zijn 2e aparte rollen en ook aparte kostenposten. Door de ene kostenpost binnen het bedrijf door te schuiven naar een andere kostenpost maakt het niet plotseling legaal.Adviseur en makelaar zijn onderdeel van de zelfde BV, en de BV schrijft een factuur uit aan consument dat staat onder 'hypotheekadvies'.
Je kan aankoopmakelaar zien als service van het huis. Je doet nu net overkomen alsof adviseur een envelopje met geld onder de tafel doorschuift naar de aankoopmakelaar om die zogenaamde strafbaarheid nog extra bij te zetten, maar dat is natuurlijk helemaal niet gaande.
Eigenlijk is het heel simpel, je mag de kosten van het hypotheekadvies van de belasting aftrekken. Je hebt echter alleen een gecombineerde afrekening van het hypotheekadvies en de aankoopmakelaar. Die post mag een bedrijf niet 'hypotheekadvies' noemen en die mag je al helemaal niet van de belasting aftrekken.
Dus je kunt het proberen goed te praten, maar het blijft simpelweg belastingontduiking/fraude omdat je iets als aftrekpost gebruikt wat niet als aftrekpost gedefinieerd is.
[removed]
Ongeacht hoe de afrekening tussen de 2 afdelingen van hetzelfde bedrijf is, degene die de kosten van de makelaar aftrekt van de belastingen is belasting aan het ontduiken en dat is gewoon strafbaar.FlowSnake schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:02:
[...]
Maar jij kijkt naar beide rollen als aparte belanghebbenden.
Adviseur en makelaar zijn onderdeel van de zelfde BV, en de BV schrijft een factuur uit aan consument dat staat onder 'hypotheekadvies'.
Probleem is hier wel dat je geen gesplitste rekening krijgt, en dat je dus niet weet wat je wel en niet mag aftrekken.
Zie ook: https://www.vvponline.nl/...ateerde_artikelen-page=93
[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 29-11-2020 09:29 ]
Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!