Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
[ Voor 34% gewijzigd door Daannn1987 op 10-05-2021 09:45 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Hier is het ongeveer 150%, maar bij ons is het wel BSO en die is langer dicht geweest. Aangezien we al die tijd wel noodopvang hebben afgenomen is het voor ons echt een meevallertje. Maar goed, dat hadden we misschien ook wel verdiend na een hoop tegenslagen de afgelopen 2 jaar. Dat het een keer meezit.VidaR-9 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:01:
[...]
Ah thanks. Ik dacht dat het ongeveer gelijk zou zijn als vorige keer maar het is “maar” ~60% van het bedrag van vorige keer.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Heb je de tekst van de regeling zoals gepubliceerd in de Staatscourant gelezen? Dat is namelijk het enige dat geldt._JGC_ schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:29:
Zo, het is definitief: wij krijgen niks terug, zojuist de nieuwsbrief van Boink gehad. Wij krijgen weer enkele tientjes vanwege TTKO vanwege beperkt aantal uren toeslagrecht vanwege partner die niet meer kan werken en daarmee is het klaar. Dat we 2/3 van de factuur zelf betalen boeit de overheid geen zak.
Zojuist het formulier voor spreekuur ingevuld zoals gevraagd in de nieuwsbrief, verder de financiële afdeling van de KDV organisatie gemaild, want die hebben mij bij aanvang van de sluiting verzekerd dat alles gecompenseerd zou worden en dat ik vooral 100% van de factuur moest doorbetalen.
Jij moet geen aanvraag TTKO doen en voor zover je dat al gedaan hebt moet je hem proberen in te trekken voor hij in behandeling wordt genomen.
De tekst in de Staatscourant luidt namelijk (art.4lid2):
Je moet dus per sluitingsperiode gebruik maken van de regeling die het meeste op kan leveren.Het eerste lid is niet van toepassing, indien de aanvrager, bedoeld in het eerste lid, of diens partner die tevens ouder is, over de betreffende sluitingsperiode reeds een tegemoetkoming heeft ontvangen op grond van de Tijdelijke tegemoetkomingsregeling KO.
Is dat niet een bericht van de vorige sluiting/compensatie ?ConQuestador schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:39:
[...]
Er klopt alleen niks van de beschrijving:
[...]
Maar zoals verwacht krijg ik een lekker bedrag terug
Zoiets zie ik ook, dus ik verwacht dat 'wij' nog geen nieuw bericht hebben op SVB over de compensatie Q1/Q2 2021.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
De details die eronder staan slaan allemaal op de afgelopen periode. Dus die matcht niet met de beschrijving boveninZeRoC00L schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:26:
[...]
Is dat niet een bericht van de vorige sluiting/compensatie ?
Zoiets zie ik ook, dus ik verwacht dat 'wij' nog geen nieuw bericht hebben op SVB over de compensatie Q1/Q2 2021.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Ik heb geen TTKO aangevraagd, die wordt voor mij bepaald omdat ik kinderopvangtoeslag ontvang voor iets meer dan 1/3 van de gefactureerde uren. Volgens jou kan ik die gewoon retour storten naar SVB en dan alsnog TTKZO aanvragen? Ik gok dat SVB daar anders naar kijkt...Rukapul schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:12:
[...]
Heb je de tekst van de regeling zoals gepubliceerd in de Staatscourant gelezen? Dat is namelijk het enige dat geldt.
Jij moet geen aanvraag TTKO doen en voor zover je dat al gedaan hebt moet je hem proberen in te trekken voor hij in behandeling wordt genomen.
De tekst in de Staatscourant luidt namelijk (art.4lid2):
[...]
Je moet dus per sluitingsperiode gebruik maken van de regeling die het meeste op kan leveren.
Verder, ik heb in december de factuur betwist omdat ik de regeling van de overheid niet vertrouwde. De TTKZO maatregel is pas vorige week in de staatscourant gepubliceerd. Hoe had ik dat in december moeten weten?
Edit: overigens typerend dat er vooral een uitsluiting op zit om mogelijk misbruik te voorkomen. Omdat er mensen zijn die frauderen wordt een fatsoenlijke compensatie bij voorbaat al uitgesloten voor iedereen... waar hebben we dat eerder gezien? Toeslagenaffaire?
[ Voor 11% gewijzigd door _JGC_ op 10-05-2021 10:43 ]
Bezwaar aantekenen tegen zowel het toekennen van het een en het niet toekennen van de andere regeling._JGC_ schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:29:
[...]
Ik heb geen TTKO aangevraagd, die wordt voor mij bepaald omdat ik kinderopvangtoeslag ontvang voor iets meer dan 1/3 van de gefactureerde uren. Volgens jou kan ik die gewoon retour storten naar SVB en dan alsnog TTKZO aanvragen? Ik gok dat SVB daar anders naar kijkt...
Tussen de regels spreekt veel frustratie in plaats van een gestructureerde rationele benadering. Dat draagt niet bij aan een oplossing of aan de wil van wie dan ook om te helpen.
Bij mij is het 300 eur meer en er is niets veranderdVidaR-9 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:01:
[...]
Ah thanks. Ik dacht dat het ongeveer gelijk zou zijn als vorige keer maar het is “maar” ~60% van het bedrag van vorige keer.
Dat is wel bijzonder.screamhouse schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:26:
[...]
Bij mij is het 300 eur meer en er is niets veranderd
Vorig jaar was van 16-3 tm 7-6, bijna 3 mnd. Huidige periode is van 16-12 tm 7-2, dus maand minder lang. Dan klinkt die 60% bij mij wel logisch.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Als hij het over de BSO heeft dan ligt het anders, enkel KDV ging weer open op 7-2.VidaR-9 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:37:
[...]
Dat is wel bijzonder.
Vorig jaar was van 16-3 tm 7-6, bijna 3 mnd. Huidige periode is van 16-12 tm 7-2, dus maand minder lang. Dan klinkt die 60% bij mij wel logisch.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Jammer dat de berekening van de eerste periode er niet meer op staat. Geen idee waar het verschil nu vandaan komt dat we nu toch een fors minder bedrag terug krijgen.
Aan de andere kant: Ik kan er ook niet wakker van liggen. Alleen de VSO (voor schoolse opvang) hebben we niet afgenomen. De BSO hebben we grotendeels weg afgenomen en hetzelfde geldt voor het KDV.
Nee, niet 100%, maar denk dat we wel meer dan de helft van de tijd gebruik hebben gemaakt van de opvang.
In die zin dus een leuke meevaller. Dat wordt komende maand(en) weer lekker cashen!
Vrouwlief krijgt haar vakantiegeld, belastingteruggaaf en deze compensatie.
Sorry, ik heb het idd over BSO, die ging pas in april open.Drardollan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:39:
[...]
Als hij het over de BSO heeft dan ligt het anders, enkel KDV ging weer open op 7-2.
Inloggen, mijn SVB en dan staat er boven iets over oktober 2020.. maar als je naar beneden scrollt die je dat het gewoon over december en januari gaat.c-nan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:08:
Waar zien jullie het staan bij SVB? Ik zie het namelijk niet.
Ah ja, inderdaad.President schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:10:
[...]
Inloggen, mijn SVB en dan staat er boven iets over oktober 2020.. maar als je naar beneden scrollt die je dat het gewoon over december en januari gaat.
Dank!
EU DNS: 86.54.11.100
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Snel volstoppen dan
Is het bij jullie ook zo dat maar één van de twee de gegevens bij SVB kunnen zien? Alleen mijn vrouw kan de kinderopvang gegevens zien. Als ik inlog staat er niks. Kan geen gegevens van de kinderen inzien.
[ Voor 149% gewijzigd door pirke op 13-05-2021 01:07 ]
Hadden wij bij de eerste keer dat we vergoed werden, heeft ons veel geld gekost.pirke schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 00:58:
Hmm, ik zie dat ons toetsingsinkomen zo'n 25k te laag staat... dat scheelt toch enkele honderden euro's in de vergoeding. Dat ze dat achteraf niet corrigeren maar de toeslag wel snap ik echt niet. Dat is enorm misbruik gevoelig: bij de volgende lockdown het toetsingsinkomen even verdubbelen... klaar.
Ik snap überhaupt niet waarom je toetsing inkomen 25k te laag staat, dat is toch gewoon iets wat je aan het begin van het jaar even corrigeert (net als het uurtarief)? En dat je iets te hoog instelt zodat je achteraf nog wat geld terug krijgt ipv moet bijbetalen? En bij een wijziging in het inkomen dan doe je toch ook even bij toeslagen je inkomen aanpassen?pirke schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 00:58:
Hmm, ik zie dat ons toetsingsinkomen zo'n 25k te laag staat... dat scheelt toch enkele honderden euro's in de vergoeding. Dat ze dat achteraf niet corrigeren maar de toeslag wel snap ik echt niet. Dat is enorm misbruik gevoelig: bij de volgende lockdown het toetsingsinkomen even verdubbelen... klaar.
Overigens kreeg ik gisteren een brief thuis van de overheid met het vriendelijke verzoek om even goed bij de toeslagen website te kijken of ik het toetsinginkomen niet moet aanpassen. Dat staat bij wijze van op 44.000, maar men verwacht dat ik in 2021 uitkom op een toetsinginkomen van 48.500. Ik neem aan dat deze brieven jaarlijks worden gestuurd?
Los daarvan vind ik de huidige regeling ook teleurstellend in veel opzichten. Jouw voorbeeld is er één van, maar ook mensen die geld terug krijgen terwijl ze al die tijd wel gebruik hebben gemaakt van noodopvang. Die mensen zouden dus niks terug moeten krijgen naar mijn mening.
Of je hebt 8 kinderen op de opvang, of jullie zijn typische yuppen die hun kinderen 5 dagen per week naar de opvang brengen? (Grapje)Sport_Life schreef op maandag 10 mei 2021 @ 23:53:
***members only***
Ik schrik enorm van al die bedragen hier... ik woon in Zweden en het enige wat we betalen voor de opvang is zo’n 100 euro per jaar zodat ze excursies kunnen hebben. En in de praktijk hebben ze bijna elke week een excursie. Lijkt mij een aardig gedoe met toetsingsinkomen etc, nogal een ontransparant systeem. Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die dit onvoldoende snappen en of veel geld laten liggen, of veel geld moeten terugbetalen.
Het systeem hier is gewoon ruk, duur en volkomen niet-transparant. Ik kijk met jaloezie naar Zweden, althans, op dit aspect.Orangelights23 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 07:15:
[...]
Ik schrik enorm van al die bedragen hier... ik woon in Zweden en het enige wat we betalen voor de opvang is zo’n 100 euro per jaar zodat ze excursies kunnen hebben. En in de praktijk hebben ze bijna elke week een excursie. Lijkt mij een aardig gedoe met toetsingsinkomen etc, nogal een ontransparant systeem. Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die dit onvoldoende snappen en of veel geld laten liggen, of veel geld moeten terugbetalen.
[ Voor 66% gewijzigd door Wokschotel op 13-05-2021 07:22 ]
De islam kan uw vrijheid schaden
Edit: na berekening lijkt het rond de 80% te zijn die vergoed is (uurtarief boven maximum niet meegerekend natuurlijk). Dat is meer in de richting maar niet sluitend. Toetsingsinkomen klopt alsook de uurtarieven etc.
[ Voor 70% gewijzigd door Aghanim op 13-05-2021 09:05 ]
Inderdaad, meteen opzeggen! Ik verheug mij nu al op je post na een volgende lockdown: wat te doen met mijn kinderen als ik moet werken, de kinderopvang heeft pas volgend jaar weer plaats en personeelAghanim schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:18:
Hier ongeveer 60% van de netto kosten vergoed. Verbaas me hier nogal over. We hebben dus alsnog de kinderopvang fors gesponsord? Op deze manier word je gedwongen om in een volgende lockdown op te zeggen. Straks maar eens de verdeling nalopen.
Wat een ontzettend kortzichtige reactie. Misschien kun je opnieuw je best doen en met een goede onderbouwing komen waarom het logisch is dat ongeveer 20% van kosten voor iets waar ik geen gebruik van heb kunnen maken niet vergoed worden, waarbij expliciet de vraag is gesteld om niet op te zeggen om op die manier de kinderopvang niet onder druk te zetten?President schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:34:
[...]
Inderdaad, meteen opzeggen! Ik verheug mij nu al op je post na een volgende lockdown: wat te doen met mijn kinderen als ik moet werken, de kinderopvang heeft pas volgend jaar weer plaats en personeel
Orangelights23 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 07:15:
[...]
Of je hebt 8 kinderen op de opvang, of jullie zijn typische yuppen die hun kinderen 5 dagen per week naar de opvang brengen? (Grapje)
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 13-05-2021 09:43 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Hoezo kortzichtig? Iedereen zit toch in hetzelfde schuitje? Misschien dat de mensen die gigantisch veel per maand verdienen minder terug krijgen, geen idee. Ik zit maar op 43k bruto en mijn vrouw op 32k bruto, maar wij gaan niet eens rekenen wat we eventueel onterecht hebben betaald (alhoewel we beiden recht zouden hebben gehad op noodopvang). Het is een bijzondere tijd en als een paar honderd euro van ons ervoor zorgt dat de kdv juffen gewoon doorbetaald zijn, nu nog werk hebben en het KDV nu weer gewoon geopend zijn hoor je mij niet klagen. Ik vind het kortzichtig om daarover te gaan klagen, terwijl mensen in ziekenhuizen liggen en mensen hun banen kwijt zijn...Aghanim schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:36:
[...]
Wat een ontzettend kortzichtige reactie. Misschien kun je opnieuw je best doen en met een goede onderbouwing komen waarom het logisch is dat bijna de helft van kosten voor iets waar ik geen gebruik van heb kunnen maken niet vergoed worden, waarbij expliciet de vraag is gesteld om niet op te zeggen om op die manier de kinderopvang niet onder druk te zetten?
Ik ben verbaasd omdat in mijn geval het niet lijkt te kloppen. Het gaat mij er niet om of ik wel of niet gecompenseerd word, al hadden ze maar 50% gecompenseerd had ik het ook prima gevonden. Als het dan nu ook 50% was geweest en niet iets wat ergens in de buurt komt maar toch niet klopt. Daar zit mijn punt.
Overigens is het beeld rondom de kinderopvang een stuk genuanceerder dan je doet vermoeden. Ik heb twee vrienden die beiden op een andere kinderopvang werken. Ongeveer de helft van het personeel werkt op een nul uren contract en heeft vele maanden onbetaald thuis gezeten. Echter hebben wel alle mensen volledig de kinderopvang doorbetaald. Natuurlijk heeft de kinderopvang ook structurele kosten maar de component loonkosten is in deze 2 voorbeelden structureel veel lager geweest. De inkomsten niet.
Dan de compensatie, toen ie werd aangekondigd zouden "alle ouders hun eigen bijdrage terugkrijgen". Bij de uitvoering blijkt dit niet het geval te zijn en als je gegevens niet kloppen of je bent niet volledig in beeld heb je pech (of juist geluk), bezwaar indienen is bij voorbaat al kansloos.
Er is natuurlijk ook helemaal geen noodzaak tot marktwerking, want alle belastingbetalers subsidiëren de pot voor de kinderdagverblijven._JGC_ schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:53:
Het is en blijft gewoon politiek geblunder. Kinderopvang en toeslagen is gewoon doelloos rondpompen van geld om zoveel mogelijk ambtenaren aan het werk te houden. Marktwerking is er nagenoeg niet want er is een gestandaardiseerd tarief (de max uurtarief voor toeslagen, niemand gaat daaronder zitten) en elke opvang moet zich aan een hetzelfde oerwoud aan regels houden.
Dan de compensatie, toen ie werd aangekondigd zouden "alle ouders hun eigen bijdrage terugkrijgen". Bij de uitvoering blijkt dit niet het geval te zijn en als je gegevens niet kloppen of je bent niet volledig in beeld heb je pech (of juist geluk), bezwaar indienen is bij voorbaat al kansloos.
En dat de overheid een onbetrouwbare partner is, dat mag nu toch wel duidelijk zijn.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Bij ons op het schoolplein was ook discussie over ouders die wel of geen BSO hebben gehad, maar het is natuurlijk ondoenlijk om op deze grote schaal exact op te halen welke opvanguren er wel of niet zijn opgenomen en dit vervolgens te verrekenen. Het gaat om zoveel betalingen die dan allemaal gecontroleerd en verrekend moeten worden, volgens mij een terecht besluit om dat niet te (willen) doen. De discussie of de kinderopvang an sich een goed stelsel is hoort volgens mij niet hier.
Voor ons betekent het ook dat we geld terugkrijgen terwijl we (voor een deel) wel gebruik hebben gemaakt van de opvang. Nouja, dat pompen we dan weer maar in de economie
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Als je een vast inkomen hebt is het makkelijk. Als ondernemer doe ik een best guess, maar wat het daadwerkelijk wordt is zeer onzeker. Hoe verder het jaar vordert hoe nauwkeurig mijn schatting wordt, maar pas op 31 december weet ik mijn werkelijke inkomsten van dat jaar. Oftewel mijn huidige schatting van mei is al een stuk nauwkeuriger dan die van januari/februari.President schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 07:12:
[...]
Ik snap überhaupt niet waarom je toetsing inkomen 25k te laag staat, dat is toch gewoon iets wat je aan het begin van het jaar even corrigeert (net als het uurtarief)? En dat je iets te hoog instelt zodat je achteraf nog wat geld terug krijgt ipv moet bijbetalen? En bij een wijziging in het inkomen dan doe je toch ook even bij toeslagen je inkomen aanpassen?
Overigens kreeg ik gisteren een brief thuis van de overheid met het vriendelijke verzoek om even goed bij de toeslagen website te kijken of ik het toetsinginkomen niet moet aanpassen. Dat staat bij wijze van op 44.000, maar men verwacht dat ik in 2021 uitkom op een toetsinginkomen van 48.500. Ik neem aan dat deze brieven jaarlijks worden gestuurd?
Los daarvan vind ik de huidige regeling ook teleurstellend in veel opzichten. Jouw voorbeeld is er één van, maar ook mensen die geld terug krijgen terwijl ze al die tijd wel gebruik hebben gemaakt van noodopvang. Die mensen zouden dus niks terug moeten krijgen naar mijn mening.
Daar komt bij dat ik niet elke maand m'n toetsingsinkomen ga updaten, ik heb wel wat beters te doen. Achteraf wordt toch alles gecorrigeerd na de belastingaangifte, dus dat wordt standaard "een beetje" bijbetalen of terugkrijgen.
Het is niet dat die 500 euro een probleem is, maar door de vergoeding niet te corrigeren werk je fraude en misbruik in de hand. En ze hebben de informatie, waarom er niet naar handelen?
Als KDV opgeeft dat ik 80 uur afneem en volgens toeslagen heb ik recht op 31 uur toeslag, dan weten ze dus al dat ik 49 uur zelf betaal. Hoe moeilijk is het dan om te bepalen wat ik terugkrijg en waarom moet het ontvangen van een fooi op het ene betekenen dat ik uitgesloten wordt voor vergoeding van het andere?
Met de vergoeding vanuit de Belastingdienst komen we dan uit op 100% vergoed.
Valt mij alles mee.
We hadden niet van die achterlijk grote bedragen/uren voor de kinderopvang gelukkig
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Als het goed is, krijg je 100% vergoed tot het maximum uurtarief (€ 8,17 voor 2020 en € 8,46 voor 2021 voor het KDV en resp. € 7,02 en € 7,27 voor de BSO).Aghanim schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:18:
Hier ongeveer 60% van de netto kosten vergoed. Verbaas me hier nogal over. We hebben dus alsnog de kinderopvang fors gesponsord? Op deze manier word je gedwongen om in een volgende lockdown op te zeggen. Straks maar eens de verdeling nalopen.
Edit: na berekening lijkt het rond de 80% te zijn die vergoed is (uurtarief boven maximum niet meegerekend natuurlijk). Dat is meer in de richting maar niet sluitend. Toetsingsinkomen klopt alsook de uurtarieven etc.
Een deel (vastgesteld via deze tabel) krijg je maandelijks via de voorlopige kinderopvangtoeslag, welke meestal rond de 20e van de maand wordt overgemaakt.
Via het SVB krijg je het "overige deel" gecompenseerd.
Stel dus dat jij hebt doorgegeven dat het verzamelinkomen tussen de € 48.917 en € 50.407 is, dan krijg je maandelijks 83,3% (voor je eerste kind) en 94,6% voor je (tweede en volgende kinder(eren)) als voorlopige toeslag gestort (met een max van € 8,46 / uur voor dit jaar). Gaan je 2 kinderen dus 100 uur / maand (even makkelijk gerekend) naar het KDV, dan zou je maandelijks dus € 1.505 (en 3 cent) terug krijgen. De overige € 186 / € 187 euro (bedragen worden vaak op hele euro's afgerond, dus vandaar dat er soms een miniem verschilletje in kan zitten) die je normaal zelf betaald, krijg je nu via het SVB terug.
Zou je echter een hoog inkomen hebben met een verzamelinkomen tussen de € 139.271 en € 142.541, dan krijg je maandelijks 33,3% en 80,6% terug. In hetzelfde voorbeeld van 2 kinderen 100 uur / maand, zou je maandelijks 963 (en 59 cent) terug krijgen. De overige € 728 / € 729 krijg je nu via het SVB terug.
Overigens heeft het SVB de gegevens van 21 februari 2021 gebruikt. Check dus ook even of je zelf die gegevens ook gebruikt hebt en niet een ander verzamelinkomen.
Het SVB heeft zelf ook een pagina met vragen hier aan gewijd.
Klopt, alleen de ouder die de toeslag aanvraagt ziet de gegevens bij het SVB.Highfive95 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:57:
Is het bij jullie ook zo dat maar één van de twee de gegevens bij SVB kunnen zien? Alleen mijn vrouw kan de kinderopvang gegevens zien. Als ik inlog staat er niks. Kan geen gegevens van de kinderen inzien.
Zie ook de site van het SVB:
Als de ouder die kinderopvangtoeslag ontvangt dan inlogt op Mijn SVB, zijn de nieuwe gegevens te zien waarmee de vergoeding is berekend. Ook is het rekeningnummer te zien waarop de vergoeding wordt gestort.
Dat is wel zo netjes.
Ik moet zeggen dat het hier echt heel netjes geregeld is. Compensatie is verrekend op de facturen en met vergoeding vanuit SVB is compensatie 100%. Gelukkig konden wij de uren eenvoudig opvangen. Dus eind van de maand een leuke meevaller.
Al zou hun berekening afwijken van mijn berekening, feit dat ze tegemoet willen komen doet voor het gevoel al heel wat.Highfive95 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:47:
@_JGC_
Dat is wel zo netjes.
Ik moet zeggen dat het hier echt heel netjes geregeld is. Compensatie is verrekend op de facturen en met vergoeding vanuit SVB is compensatie 100%. Gelukkig konden wij de uren eenvoudig opvangen. Dus eind van de maand een leuke meevaller.
100% hoeft van mij niet eens, bij een dagje missen vanwege ziekte of een feestdag krijg ik ook geen compensatie.
https://easyupload.io/c1khnu Hier de link om de Excel te downloaden.
Mijn kinderen gaan op de maandag, woensdag en donderdag naar de opvang. Je zult cel C1 wel even moeten aanpassen voor de dagen voor jullie kinderen. De rode dagen zijn de dagen die niet mogen tellen aangezien toen de kinderopvang nog open was, maar zijn wel nodig om het aantal dagen van de maand te berekenen. Vervolgens vul ik in hoeveel dagen ze daadwerkelijk naar de opvang mogen.
Het modelletje is hoog over en puur bedoeld om een indicatie te geven.
/f/image/AGZ0NS6bJ3epGjbmurxcjRVK.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Veenbrandt op 23-05-2021 16:02 ]
Ontvangen van SVB: 2000
Toeslag:1150 p/m
Kosten opvang: 2250 p/m
Verschil: 1100 p/m.
Mijn eerste gevoel zegt dat die 2k niet klopt.
Onze opvang werkt ook met 0 uren contracten. Zal eens navragen of ze gewoon door betaald zijn, anders ga ik sowieso elke cent terug claimen.
Sowieso vind ik onze kdv organisatie niet flexibel of meedenkend en duur.
Opvang zelf zijn wij wel tevreden mee.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Op basis hiervan valt weinig te zeggen...EiT schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:25:
Situatie: 1 kind 3 dagen vso/bso, 1 kind 4 dagen kinderopvang.
Ontvangen van SVB: 2000
Toeslag:1150 p/m
Kosten opvang: 2250 p/m
Verschil: 1100 p/m.
Mijn eerste gevoel zegt dat die 2k niet klopt.
Onze opvang werkt ook met 0 uren contracten. Zal eens navragen of ze gewoon door betaald zijn, anders ga ik sowieso elke cent terug claimen.
Sowieso vind ik onze kdv organisatie niet flexibel of meedenkend en duur.
Opvang zelf zijn wij wel tevreden mee.
Wat is het uurtarief van de opvang?
Vergoeding is tot max van het toeslagtarief. Zit je daar dus boven, krijg je via het SVB alleen tot het max uurtarief vergoed.
Daarnaast hanteren ze de gegevens van 21 februari die bij Toeslagen bekend waren. Had je toen dus bijv. 12 uur opgegeven, krijg je ook maar 12 uur vergoed. Ongeacht of je nu 12 uur of 100 uur afnam in die periode.
4r3 u 1337 3n0ugh 2 r34d 7h15?
Yep, hetkenbaar. Hier in huis een baanverandering per 1 maart. Toevallig er niet aan gedacht om het toetsingsinkomen aan te passen… het is een luxe, royale regeling, maar dit aoort dingen zijn toch wat dom…pirke schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:23:
[...]
Als je een vast inkomen hebt is het makkelijk. Als ondernemer doe ik een best guess, maar wat het daadwerkelijk wordt is zeer onzeker. Hoe verder het jaar vordert hoe nauwkeurig mijn schatting wordt, maar pas op 31 december weet ik mijn werkelijke inkomsten van dat jaar. Oftewel mijn huidige schatting van mei is al een stuk nauwkeuriger dan die van januari/februari.
Daar komt bij dat ik niet elke maand m'n toetsingsinkomen ga updaten, ik heb wel wat beters te doen. Achteraf wordt toch alles gecorrigeerd na de belastingaangifte, dus dat wordt standaard "een beetje" bijbetalen of terugkrijgen.
Het is niet dat die 500 euro een probleem is, maar door de vergoeding niet te corrigeren werk je fraude en misbruik in de hand. En ze hebben de informatie, waarom er niet naar handelen?
Hoeft niet opzij, je krijgt alleen van het KDV je eventuele extra kosten boven het max uurtarief niet vergoed.bytewhisperer schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:53:
Bij ons is de tegemoetkoming net binnen, in totaal 780 euro. We hebben wel van noodopvang gebruik gemaakt (mijn echtgenote is verpleegkundige) dus we vonden het erg vreemd dat we geld terugkregen. Ik zet het maar opzij, want ik heb geen idee of dat nog consequenties gaat hebben.
We betalen nu 400 euro per maand voor 1 dag per week.
De corona tegemoetkoming over periode 2 (december-februari) gaat niet per kalenderjaar. Voor ons komt die op 80 euro over december, en we komen daarmee niet in aanmerking voor ttzkt omdat je maar 1 regeling kunt krijgen per periode....wel aangevraagd maar onduidelijk of het wordt toegekend.
KDV toeslag loopt per maand, niet per jaar...indexample schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:10:
Wij kregen in december wel kdv vergoeding, maar sinds januari niet. Kdv toeslag loopt vaak per kalenderjaar.
De corona tegemoetkoming over periode 2 (december-februari) gaat niet per kalenderjaar. Voor ons komt die op 80 euro over december, en we komen daarmee niet in aanmerking voor ttzkt omdat je maar 1 regeling kunt krijgen per periode....wel aangevraagd maar onduidelijk of het wordt toegekend.
Daarnaast hebben ze bij de tegemoetkoming de gegevens van 1 februari 2020 aangehouden. Dus tenzij jij een harde einddatum voor de opvang hebt opgegeven bij Toeslagen, zou de vergoeding gewoon over de hele periode moeten lopen.
het aantal uren opvang waarover je toeslag kunt aanvragen, kun je over een kalenderjaar uitsmeren, bijvoorbeeld bij uitkering of ziektewet. dus dan stopt je toeslag na december en moet je een einddatum opgeven (1 januari 2021). Die einddatum is niet het einde van de opvang zelf, maar van de kdv opvangtoeslag.BastaRhymez schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:31:
[...]
KDV toeslag loopt per maand, niet per jaar...
Daarnaast hebben ze bij de tegemoetkoming de gegevens van 1 februari 2020 aangehouden. Dus tenzij jij een harde einddatum voor de opvang hebt opgegeven bij Toeslagen, zou de vergoeding gewoon over de hele periode moeten lopen.
ondertussen betaal je dan dus in januari 2021 en februari 2021 het volle pond (geen toeslag) voor een gesloten kinderdagverblijf, waarbij de overheid aangeeft dat je gecompenseerd zal worden, maar blijkt dat je over periode 2 (december-februari) alleen gecompenseerd wordt voor december (de maand waarin je nog wel toeslag kreeg).
als je de compensatieregels strict toepast, is dit dus het issue. het moet nog blijken hoe SVB hier mee omgaat.
[ Voor 5% gewijzigd door indexample op 01-06-2021 12:00 ]
In jouw geval wordt ie waarschijnlijk afgewezen. Ik kreeg voor mijn situatie deze mail van Boink terug:indexample schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:10:
Wij kregen in december wel kdv vergoeding, maar sinds januari niet. Kdv toeslag loopt vaak per kalenderjaar.
In mijn geval heb ik het bij de KDV organisatie over de schutting gegooid met de vraag "kunnen jullie hierin nog wat betekenen", 2 weken later kreeg ik bericht dat ze mij zelf gaan compenseren. Heb vorige week dus de gevraagde documenten naar KDV organisatie gestuurd, is nu even wachten.Bedankt voor je mail over de compensatieregeling waarin je toch niet volledig gecompenseerd wordt. Op dit moment inventariseren wij wat de mogelijkheden zijn voor ouders in deze situatie. Daar komen we nog op terug. Ondertussen kunnen we je wel alvast deze adviezen meegeven:
1) Dien wél een aanvraag voor compensatie via de TTKZO-regeling in, ondanks dat het erop lijkt dat je niet in aanmerking komt. De aanvraag zal waarschijnlijk worden afgewezen op grond van de regeling. Je wordt namelijk uitgesloten voor compensatie via de TTKZO-regeling als je ook al (deels) compensatie hebt ontvangen via de TTKO-regeling.
Na deze afwijzing kun je bezwaar indienen tegen dit besluit. In dit bezwaar kun je aangeven dat je van mening bent dat je wel in aanmerking komt voor deze regeling (= de TTKZO). En ook voor de regeling die geldt voor ouders die wel kinderopvangtoeslag ontvangen (= de TTKO). Als argument hiervoor kun je aangeven dat de overheid heeft toegezegd dat álle ouders de eigen bijdrage in de kosten van kinderopvang terug zouden krijgen, als zij de factuur van de kinderopvang doorbetalen. Gebruik dit nieuwsbericht van Rijksoverheid als onderbouwing.
Let op: in de beschikking (de brief met het besluit – waarschijnlijk een afwijzing) staat meestal een maximumaantal weken genoemd waarbinnen je bezwaar kunt indienen. Bezwaren na die tijd worden niet meer in behandeling genomen, dus wees op tijd met het indienen van het bezwaar. In de beschikking staat bij welke organisatie je het bezwaar kunt indienen.
2) Informeer bij het juridisch loket in jouw gemeente of bij je rechtsbijstandsverzekering wat in jouw situatie volgens hen de mogelijkheden zijn. En vraag bijvoorbeeld of zij ondersteuning kunnen bieden bij het indienen van het bezwaar. Sociaal raadslieden kunnen ook (gratis) hulp bieden bij het schrijven en indienen van het bezwaar.
3) Als het bezwaar óók wordt afgewezen, dan kun je overwegen hiertegen in beroep te gaan. Ook hierover kun je alvast informatie inwinnen via je rechtsbijstandsverzekering of het juridisch loket van jouw gemeente. Je kunt vragen of zij je eventueel bij deze beroepsprocedure kunnen ondersteunen. Je kunt ook een betaalde advocaat of een sociaal advocaat inschakelen als je in beroep gaat.
Als je deze laatste stap gaat zetten, dan horen wij graag hoe dit verloopt. Met die informatie kunnen wij weer andere ouders helpen.
Vanuit BOinK blijven we ons inzetten, in samenwerking met de branchepartijen, in onze gesprekken met SZW en SVB om ouders te compenseren zoals hen al die tijd is toegezegd. Daarnaast buigen we ons momenteel ook over eventuele andere mogelijkheden.
Wij informeren je uiteraard zodra er meer bekend is, ook adviseren wij om onze website in de gaten te houden.
dank je! Hier nog een interessante aanvulling per 28 mei voor deze case, waaruit blijkt dat we mogelijk toch compensatie krijgen._JGC_ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:08:
[...]
In jouw geval wordt ie waarschijnlijk afgewezen. Ik kreeg voor mijn situatie deze mail van Boink terug:
[...]
In mijn geval heb ik het bij de KDV organisatie over de schutting gegooid met de vraag "kunnen jullie hierin nog wat betekenen", 2 weken later kreeg ik bericht dat ze mij zelf gaan compenseren. Heb vorige week dus de gevraagde documenten naar KDV organisatie gestuurd, is nu even wachten.
https://www.boink.info/ni...eropvangtoeslag-ontvingen
Slecht artikel, er wordt niet uitgelegd WAAROM deze mensen te weinig gehad hebben. Ook in het doorgelinkte AD artikel staat het niet uitgelegd…
Was blijkbaar te lastig om uit te zoeken. Onderzoeksjournalistiek, wat is dat?
Maar zal hierom gaan:
https://www.rd.nl/artikel...gcompensatie-terugbetalen
Blijft onbegrijpelijk dat we dit niet gewoon met de aangifte hebben laten meelopen, dan heb je dit soort gedoe ook niet…
[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 30-11-2021 05:21 ]
Ik was alweer vergeten dat de BSO tijdens de kerstvakantie dicht was. Aangezien vrouwlief en ikzelf toch allebei vrij waren, waren de kinderen toch niet naar de BSO gegaan, ongeacht of er wel/geen lockdown was geweest.onderwerp: vergoeding eigen bijdrage kinderopvang
Geachte heer, mevrouw,
Als maatregel tegen het coronavirus was de buitenschoolse opvang (BSO) gesloten in de periode 21 december 2021 tot en met 9 januari 2022. U ontvangt kinderopvangtoeslag en de overheid heeft u gevraagd om de facturen van de kinderopvang door te betalen. Daarom krijgt u een vergoeding.
Hoeveel vergoeding krijgt u
Rond 15 juni 2022 maken we € xxx over. Op het bankafschrift staat ‘vergoeding kinderopvang, uw SVB-nummer PCxxx, log in op Mijn SVB’.
Berekening vergoeding
De Belastingdienst/Toeslagen heeft de vergoeding berekend met de gegevens van 1 mei 2022.
SVB betaalt vergoeding op basis van maximumuurtarief
* Is het tarief van uw kinderopvang gelijk aan het maximumuurtarief? Dan is uw vergoeding ongeveer even hoog als uw eigen bijdrage.
* Is het tarief lager dan het maximumuurtarief? Dan kan uw vergoeding hoger zijn dan uw eigen bijdrage. U hoeft dit niet terug te betalen.
* Is het tarief hoger dan het maximumuurtarief? Dan is uw vergoeding lager dan uw eigen bijdrage.
Vergoeding boven maximumuurtarief
Is het tarief van uw kinderopvang hoger dan het maximumuurtarief? Informeer bij uw kinderopvang hoe het zit met de vergoeding daarvoor.
Meer informatie
Op svb.nl/opvang vindt u uitgebreide informatie over de vergoeding eigen bijdrage kinderopvang.
Als u inlogt met uw DigiD, ziet u de gegevens waarmee de Belastingdienst/Toeslagen uw vergoeding eigen bijdrage kinderopvang heeft berekend.
Als u het niet eens bent met de vergoeding
Heeft u uw gegevens gecontroleerd in Mijn SVB en vindt u dat het bedrag van de vergoeding niet klopt? Kijk voor meer informatie op svb.nl/opvang bij ‘Wat als u het niet eens bent met de vergoeding’.
Wilt u bezwaar maken? Zorg dan dat de Belastingdienst/Toeslagen uw bezwaar heeft ontvangen vóór 26 juli 2022. Stuur uw brief naar:
Vergoeding eigen bijdrage kinderopvang
Postbus 114
6400 AC Heerlen
Met vriendelijke groet,
namens de minister van Financiën, Sociale Verzekeringsbank
Meer mensen die de brief hebben gehad?
Ik heb de brief ontvangen en krijg iets van 60 euro..BastaRhymez schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:49:
Even het topic afstoffen, maar ik heb vrijdag (weer) een brief van het SVB gehad.
Meer mensen die de brief hebben gehad?
Volgens mij hebben we de kinderen veel meer dan dat naar de opvang laten gaan, maar ik ga er niet achteraan. Ik hoef het geld niet omdat ik "gewoon" gebruik maar van de opvang zoals altijd, dus ik vind dat ik daar gewoon voor kan betalen.
Kortom: gratis 60 euro, maar hoe ze aan het bedrag komen is mij een raadsel.
Vind het voor de laatste lockdown een beetje overdreven, maar er zullen ook mensen zijn die wel gedupeerd waren door die lockdown.
Het was maar een korte periode van drie weken; 21 december t/m 9 januari.ConQuestador schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:06:
[...]
Ik heb de brief ontvangen en krijg iets van 60 euro..
Volgens mij hebben we de kinderen veel meer dan dat naar de opvang laten gaan, maar ik ga er niet achteraan. Ik hoef het geld niet omdat ik "gewoon" gebruik maar van de opvang zoals altijd, dus ik vind dat ik daar gewoon voor kan betalen.
Kortom: gratis 60 euro, maar hoe ze aan het bedrag komen is mij een raadsel.
Daarnaast is BSO vaak veel minder uur dan een KDV, waardoor je veel lagere kosten hebt voor een opvang dag. Waarschijnlijk is die 60 euro het verschil tussen je huidige toeslag en het maximum te vergoeden uurtarief voor 3 weken.
Zoals @BastaRhymez zegt, je krijgt compensatie voor de eigen bijdrage KDV/BSO. Dus degene die het minste toeslag krijgt, krijgt de meeste compensatie. Degene die de meeste compensatie krijgt zijn vaak ook de mensen die het makkelijkst thuis kunnen werken en die compensatie dus ook niet perse nodig hebben. Zeker niet voor 3 weken. Jammer dat het door die paar rotte appels in de maatschappij dit toch nodig is. Maar goed 80% van de advocatuur en gerechtelijk apparaat bestaat door de mensen die het onderste uit de kan willen halen ten koste van alles.
Overheid heeft het zichzelf gewoon heel erg moeilijk gemaakt. In eerste instantie met foute data rekenen of maar deels compenseren, dan een extra regeling voor mensen zonder toeslag, waarbij mensen met deels toeslag buiten de boot vielen, om vervolgens over 2020 en 2021 het aantal gewerkte uren compleet los te laten waardoor een grote groep juist meer toeslag en/of compensatie heeft ontvangen dan ze zonder corona en lockdowns recht op zouden hebben.
Als je 1 kind op het KDV hebt en allebei een jaarsalaris van 50.000 verdiend (1,3x modaal per persoon) dan gaat het om 688 euro. Dat is gewoon serieus geld. Als je nog meer kinderen hebt rondlopen dan loopt dat bedrag ook nog eens op.Z___Z schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:57:
De eerste lockdown was de compensatie vooral zodat mensen de KDV niet gingen opzeggen (of nog erger de KDV voor de rechtbank gingen slepen). De compensatie voor de 3 weken kerstvakantie was IMHO niet nodig. Dan had het kabinet beter een noodwet kunnen maken dat je de KDV niet voor de rechtbank kan slepen.
Zoals @BastaRhymez zegt, je krijgt compensatie voor de eigen bijdrage KDV/BSO. Dus degene die het minste toeslag krijgt, krijgt de meeste compensatie. Degene die de meeste compensatie krijgt zijn vaak ook de mensen die het makkelijkst thuis kunnen werken en die compensatie dus ook niet perse nodig hebben. Zeker niet voor 3 weken. Jammer dat het door die paar rotte appels in de maatschappij dit toch nodig is. Maar goed 80% van de advocatuur en gerechtelijk apparaat bestaat door de mensen die het onderste uit de kan willen halen ten koste van alles.
Ja KDVs rechtstreeks compenseren levert alleen maar fraudezaken op._JGC_ schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:25:
@Z___Z Is misschien wat te kort door de bocht. De overheid heeft gekozen voor dit systeem en heeft het op de SVB afgeschoven om een compensatie te berekenen. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om de toeslagen te pauzeren en de KDVs rechtstreeks compenseren, waarbij de KDVs dan geen factuur mogen sturen voor uren die ze niet hebben geleverd. Maargoed, dit was het snelste om te implementeren...
Overheid heeft het zichzelf gewoon heel erg moeilijk gemaakt. In eerste instantie met foute data rekenen of maar deels compenseren, dan een extra regeling voor mensen zonder toeslag, waarbij mensen met deels toeslag buiten de boot vielen, om vervolgens over 2020 en 2021 het aantal gewerkte uren compleet los te laten waardoor een grote groep juist meer toeslag en/of compensatie heeft ontvangen dan ze zonder corona en lockdowns recht op zouden hebben.
Die kosten had je zonder Corona ook. Ik zeg ook niet dat het niet veel geld is, ik zeg alleen dat het geen financiele impact heeft als je met je kantoorbaan thuis aan het werk bent. Als je in een fabriek werkt heeft het wel impact, want je kan niet en in de fabriek werken en thuis tegelijk op je kind passen.Sovieto schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:35:
[...]
Als je 1 kind op het KDV hebt en allebei een jaarsalaris van 50.000 verdiend (1,3x modaal per persoon) dan gaat het om 688 euro. Dat is gewoon serieus geld. Als je nog meer kinderen hebt rondlopen dan loopt dat bedrag ook nog eens op.
Ik kan ook niet thuis werken en tegelijkertijd op mijn kinderen passen. En dus ben je overgeleverd aan de welwillendheid van de werkgevers. Als je geluk hebt nemen ze genoegen met ~40% output. Maar anders moet je uren inhalen of vrije dagen opnemen. En mocht dat laatste het geval zijn, dan kan het zijn dat je nu niet genoeg vrije dagen hebt om je eigen huis te schilderen (als voorbeeld).Z___Z schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:06:
[...]
Ja KDVs rechtstreeks compenseren levert alleen maar fraudezaken op.
[...]
Die kosten had je zonder Corona ook. Ik zeg ook niet dat het niet veel geld is, ik zeg alleen dat het geen financiele impact heeft als je met je kantoorbaan thuis aan het werk bent. Als je in een fabriek werkt heeft het wel impact, want je kan niet en in de fabriek werken en thuis tegelijk op je kind passen.
Zinloze discussie, want iedereen heeft compensatie gekregenSovieto schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:18:
[...]
Ik kan ook niet thuis werken en tegelijkertijd op mijn kinderen passen. En dus ben je overgeleverd aan de welwillendheid van de werkgevers. Als je geluk hebt nemen ze genoegen met ~40% output. Maar anders moet je uren inhalen of vrije dagen opnemen. En mocht dat laatste het geval zijn, dan kan het zijn dat je nu niet genoeg vrije dagen hebt om je eigen huis te schilderen (als voorbeeld).