Beste mede tweakers,
Ik vraag mij af, of dit de juiste topic plek is, of dat het bij het themaforum voor Corona thuis hoort. Maar aangezien het specifiek over het financiële aspect gaat, plaats ik het toch maar hier in PFSL.
Waarschijnlijk hebben jullie, net als ik, een brief van het SVB ontvangen m.b.t. de compensatie van de kinderopvang gedurende de sluiting van 16 maart tot en met 7 juni.
Fijn dat de brief er is en dat het geld 8 juli overgemaakt zal worden
Maar nu viel mij op, dat ik te veel compensatie ontvang en dat ik nergens kan corrigeren.
Wat is het geval? Ik geef altijd meer inkomen (+/- 25k meer inkomen) op, dan dat wij krijgen. Dit om te voorkomen, dat we een deel terug moeten betalen achteraf. Wij hebben liever een meevaller, dan een tegenvaller
Onder aan de berekening bij het SVB staat o.a. het volgende:
Of zou het te maken hebben, dat de tijd die het kost om dit "goed" uit te zoeken meer kost, dan dat het oplevert? Ik bedoel, als je bezwaar maakt, zal iemand er naar moeten kijken en eventueel een correctie uitvoeren. Dat kost een hoop centen (voor de belastingbetaler). En waarschijnlijk zouden met name de mensen die te weinig terugkrijgen bezwaar maken en degene die te veel krijgen, hun mondje houden (het kost dus geld, maar levert niks op).
Maar hoe fraudegevoelig is dit systeem nou? De toeslagen affaire speelt nog steeds, er zijn ook wat andere "akkefietjes" binnen de afdeling daar gaande, gaat dit straks een nieuwe beerput worden? Ik zal namelijk vast niet de enige zijn, die een wat hoger inkomen heeft doorgegeven...
Ik denk dat ik het geld, wat ik te veel ga ontvangen, maar aan een goed doel ga schenken. Komt het wellicht toch nog op een plek terecht, waar men het goed kan gebruiken.
Ik vraag mij af, of dit de juiste topic plek is, of dat het bij het themaforum voor Corona thuis hoort. Maar aangezien het specifiek over het financiële aspect gaat, plaats ik het toch maar hier in PFSL.
Waarschijnlijk hebben jullie, net als ik, een brief van het SVB ontvangen m.b.t. de compensatie van de kinderopvang gedurende de sluiting van 16 maart tot en met 7 juni.
Fijn dat de brief er is en dat het geld 8 juli overgemaakt zal worden
Maar nu viel mij op, dat ik te veel compensatie ontvang en dat ik nergens kan corrigeren.
Wat is het geval? Ik geef altijd meer inkomen (+/- 25k meer inkomen) op, dan dat wij krijgen. Dit om te voorkomen, dat we een deel terug moeten betalen achteraf. Wij hebben liever een meevaller, dan een tegenvaller
Onder aan de berekening bij het SVB staat o.a. het volgende:
Ook als ik bij de vragen kijk, kom ik deze (veel gestelde) vraag tegen:Wat als andere gegevens niet kloppen?
De regeling vergoeding eigen bijdrage kinderopvangtoeslag gaat uit van de gegevens die op 6 april bij de Belastingdienst/Toeslagen verwerkt waren. Is het toetsingsinkomen, het aantal opvanguren of soort opvang na 6 april gewijzigd? Dan wordt uw vergoeding niet opnieuw berekend.
En ergens anders vond ik vragen metU heeft voor de kinderopvangtoeslag een hoger inkomen doorgegeven, zodat u later niks terug hoeft te betalen. Uw vergoeding is te hoog.
U hoeft niets te doen. De vergoeding is berekend op basis van de gegevens die op 6 april 2020 verwerkt waren bij de Belastingdienst/Toeslagen. Daardoor krijgen sommige mensen te veel vergoeding en anderen te weinig. Wij vragen hiervoor uw begrip.
In uw situatie krijgt u te veel vergoeding. Want bij een hoger inkomen hoort een lagere toeslag en dus een hogere eigen bijdrage. Voor de eigen bijdrage krijgt u de vergoeding. U hoeft deze vergoeding niet terug te betalen.
Met andere woorden: Ik heb kennelijk dus een "mazzeltje" doordat wij een te hoog toetsinkomen hebben doorgegeven. Maar als je dus te weinig (of gewoon je daadwerkelijke) toetsinkomen had staan op 6 maart, dan krijg je dus minder geld terug (dan waar je recht op zou hebben), maar wordt dat ook niet mee gecompenseerd. Ik vind het een beetje bijzondere regeling...Wat als u het niet eens bent met de vergoeding.
Het toetsinkomen waarmee de vergoeding is berekend klopt volgens u niet
De regeling vergoeding eigen bijdrage kinderopvang is een eenmalige regeling. De vergoeding is een tegemoetkoming in de kosten en is berekend met de gegevens die op 6 april 2020 verwerkt waren door de Belastingdienst/Toeslagen. Daarom wijkt de vergoeding mogelijk af van het precieze bedrag dat u heeft betaald voor de eigen bijdrage kinderopvang.
Het is mogelijk dat het toetsingsinkomen in Mijn SVB afwijkt van uw werkelijke inkomen.
Wijziging van het toetsingsinkomen is in de regelgeving geen reden voor herberekening van de vergoeding, dat is wettelijk zo geregeld. Een bezwaar gemaakt tegen deze situatie wordt afgewezen door Belastingdienst/Toeslagen.
Wilt u bezwaar maken? Zorg dan dat de Belastingdienst/Toeslagen uw bezwaar heeft ontvangen vóór 12 augustus 2020.
Download het formulier en vul de vragen in. Daarna print en ondertekent u het formulier.
Of zou het te maken hebben, dat de tijd die het kost om dit "goed" uit te zoeken meer kost, dan dat het oplevert? Ik bedoel, als je bezwaar maakt, zal iemand er naar moeten kijken en eventueel een correctie uitvoeren. Dat kost een hoop centen (voor de belastingbetaler). En waarschijnlijk zouden met name de mensen die te weinig terugkrijgen bezwaar maken en degene die te veel krijgen, hun mondje houden (het kost dus geld, maar levert niks op).
Maar hoe fraudegevoelig is dit systeem nou? De toeslagen affaire speelt nog steeds, er zijn ook wat andere "akkefietjes" binnen de afdeling daar gaande, gaat dit straks een nieuwe beerput worden? Ik zal namelijk vast niet de enige zijn, die een wat hoger inkomen heeft doorgegeven...
Ik denk dat ik het geld, wat ik te veel ga ontvangen, maar aan een goed doel ga schenken. Komt het wellicht toch nog op een plek terecht, waar men het goed kan gebruiken.