PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Ik heb er ook geen “kaas” van gegeten......wie weet kan het forum helpen.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:44:
[...]
Ja, ik heb hier NAS, domoticz, pi alles, maar zelfs met kant en klare scripts lukt het me niet. Ben er gewoon niet handig in denk ik.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Naja, 2 panelen zijn nu wel zo goed als sneeuwvrij. De overige 8 ivm de hellingshoek gaat wat lastig.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Check met globale straling KNMI Berkhout. 1,41 kWhr/m² (r voor radiation). Dat betekent 7 kWhe/kWhr.m² (e voor elektrisch) uit de installatie . Tevreden mee
[ Voor 56% gewijzigd door Copitano op 11-02-2021 10:03 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
NO: 2.556kWh - 0.666kWh/kWp
Beste dag voor NO sinds 18 oktober en voor ZO sinds 10 oktober
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
4.377kWh = 0.857kWh/kWp
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Ben bezig met dat loggen maar ik snap er echt de ballen van. Heb me reeds gemeld in het PV log topic
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Heb je grafiek / paneel overzicht van vandaag? Dan kunnen we even meekijken. Ik had toch weer een piekje van 8600 watt hier. Dat was om 13:00, gisteren was het om ca 12:00. Voor mijn ZO panelen op 36 graden dakhoek.Machello_ schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:33:
Piekvermogen vandaag 5.3. Das nog wel een stuk van de 8.4 van het omvormervermogen.
25.1 kw binnengehaald vandaag, dat is 3,00 kwh/kwp
Tot 10 uur dus blauw en daarna vooral bewolking, maar ondanks dat toch minimaal 2400 watt met nog enkele zonnestralen voor meer opbrengst en uiteindelijk toch nog een nette 25.21 kwh - 2.55 kwh/kwp
Sinds gisteren op schema om minimaal 2 punters te scoren om februari te redden
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Hierbij de grafiek van vandaagGerco-M schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:04:
[...]
Heb je grafiek / paneel overzicht van vandaag? Dan kunnen we even meekijken. Ik had toch weer een piekje van 8600 watt hier. Dat was om 13:00, gisteren was het om ca 12:00. Voor mijn ZO panelen op 36 graden dakhoek.
Tot 10 uur dus blauw en daarna vooral bewolking, maar ondanks dat toch minimaal 2400 watt met nog enkele zonnestralen voor meer opbrengst en uiteindelijk toch nog een nette 25.21 kwh - 2.55 kwh/kwp
Sinds gisteren op schema om minimaal 2 punters te scoren om februari te redden
:strip_exif()/f/image/iJ8ssNpv2bbLiStZkQAojCNk.jpg?f=fotoalbum_large)
Alphen aan den Rijn | PVoutput | 14x 360Wp = 5040 Wp ZW | 10x360Wp = 3600 Wp ZO
8000WP op Z-W & 1800WP op Z
[ Voor 5% gewijzigd door martijn v o op 10-02-2021 20:52 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Dit is volgens mij de opbrengst per 15 min en ik kan daarin het piekvermogen niet aflezen denk ik. Heb je daar ook een grafiek van? Het kan zijn als je continu zon hebt dat de pieken ook continu wat lager zijn aangezien hoge pieken vooral voorkomen tussen de wolken in als de zon even weer vol op de koude panelen staat. Ik weet niet of dit de mate van verschil hier verklaart...Machello_ schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:09:
[...]
Hierbij de grafiek van vandaag
[Afbeelding]
Hoewel ik in je staafgrafiek al wel hogere en lagere opbrengsten zie dus iets verschil en "koude panelen pieken" zou je al wel moeten zien. Misschien dat het je aan je systeem ligt. Of ergens anders aan. Ik ben nog geen expert. Wie wel?
[ Voor 13% gewijzigd door Gerco-M op 10-02-2021 21:07 ]
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Andere grafiekjes heb ik (nog) niet. Moet ik me nog een keer in verdiepen. Verre van expert hier haha! De 3 punter vandaag geeft volgens mij wel aan dat opbrengst ‘naar behoren’ is.Gerco-M schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:01:
[...]
Dit is volgens mij de opbrengst per 15 min en ik kan daarin het piekvermogen niet aflezen denk ik. Heb je daar ook een grafiek van? Het kan zijn als je continu zon hebt dat de pieken ook continu wat lager zijn aangezien hoge pieken vooral voorkomen tussen de wolken in als de zon even weer vol op de koude panelen staat. Ik weet niet of dit de mate van verschil hier verklaart...
Hoewel ik in je staafgrafiek al wel hogere en lagere opbrengsten zie dus iets verschil en "koude panelen pieken" zou je al wel moeten zien. Misschien dat het je aan je systeem ligt. Of ergens anders aan. Ik ben nog geen expert. Wie wel?
Schaduwmanagement kan geen half paneel uitschakelen zo ver ik weet. Zoekt het optimale punt in de grafiek en gaat daarop draaien. Het zou wel kunnen dat dat optimale punt ervoor zorgt dat het zonnepaneel zelf de diode schakeld en zodoende de helft niet mee doet. Maar dat kan ook zonder schaduw management al gebeuren denk ik.chrisholstege schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:23:
10,3 kWh = 1,73 kWh/kWp
Heb nog steeds 1,5 paneel besneeuwd op NW zijde, zou dat niet smelten doordat ik schaduwmanagement aan heb staan en die plekken daardoor geen warmte ontwikkelen?[Afbeelding]
Wel grappig om te zien! Je kan er trouwens wel heel erg makkelijk bij vanuit dat dakraam
Hier vandaag 18kWh opbrengst gehad, 1,875 kWh/kWp. Merk dat WNW langzaam maar zeker steeds weer meer mee gaat doen einde van de dag.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Moet een omvormer niet altijd het optimale punt in de grafiek opzoeken dan?Robindd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:57:
[...]
Schaduwmanagement kan geen half paneel uitschakelen zo ver ik weet. Zoekt het optimale punt in de grafiek en gaat daarop draaien. Het zou wel kunnen dat dat optimale punt ervoor zorgt dat het zonnepaneel zelf de diode schakeld en zodoende de helft niet mee doet. Maar dat kan ook zonder schaduw management al gebeuren denk ik.
Wel grappig om te zien! Je kan er trouwens wel heel erg makkelijk bij vanuit dat dakraam![]()
Hier vandaag 18kWh opbrengst gehad, 1,875 kWh/kWp. Merk dat WNW langzaam maar zeker steeds weer meer mee gaat doen einde van de dag.
IJs zit er helaas behoorlijk vast op, dus ik laat het maar zo.
En inderdaad dat idee heb ik ook, krijg je een kleine opleving aan het eind van de middag.
5.940 Wp ZO/NW, Goodwe 3.6, Nunspeet
Ja die 3 punter is inderdaad netjes en wel helemaal "normaal" denk ik!Machello_ schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:21:
[...]
Andere grafiekjes heb ik (nog) niet. Moet ik me nog een keer in verdiepen. Verre van expert hier haha! De 3 punter vandaag geeft volgens mij wel aan dat opbrengst ‘naar behoren’ is.
Maar ik vroeg me af waar je die 5.3 kw afgelezen hebt?
Bij piekvermogen bedoel ik het zeer incidentele huidige vermogen als afgelezen op de omvormer in bijna realtime. Dus niet via de cloud per 5 minuten of per 15 minuten of gemiddeld maar gewoon steekproefsgewijs zoals ik dat realtime via de omvormer kan uitlezen.
Ik kijk via de enphase app, dat is zeker niet realtime. Dan zal dat het wel zijn. Hoe bekijk jij die realtime data?Gerco-M schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:18:
[...]
Ja die 3 punter is inderdaad netjes en wel helemaal "normaal" denk ik!![]()
Maar ik vroeg me af waar je die 5.3 kw afgelezen hebt?
Bij piekvermogen bedoel ik het zeer incidentele huidige vermogen als afgelezen op de omvormer in bijna realtime. Dus niet via de cloud per 5 minuten of per 15 minuten of gemiddeld maar gewoon steekproefsgewijs zoals ik dat realtime via de omvormer kan uitlezen.
De app die ik heb van Huawei is verre van optimaal, maar ik kreeg "installer login instructies" van de installateur direct op de WIFI van de omvormer toen er een probleem was, en via dat kan ik nu realtime de grafiek zien. Als ik zelf refresh elke seconde en dan anders moet ik wel 3 seconden wachten of zo.Machello_ schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:25:
[...]
Ik kijk via de enphase app, dat is zeker niet realtime. Dan zal dat het wel zijn. Hoe bekijk jij die realtime data?
Dus die 8800 en 8600 kon ik real time uitlezen, maar in mijn app grafiek (5 min gemm) stond ook wel een getal van 8200 dus dat is iets minder maar niet heel veel minder. Nog steeds boven 80% Wp vermogen.
Handig hoorGerco-M schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:31:
[...]
De app die ik heb van Huawei is verre van optimaal, maar ik kreeg "installer login instructies" van de installateur direct op de WIFI van de omvormer toen er een probleem was, en via dat kan ik nu realtime de grafiek zien. Als ik zelf refresh elke seconde en dan anders moet ik wel 3 seconden wachten of zo.![]()
Dus die 8800 en 8600 kon ik real time uitlezen, maar in mijn app grafiek (5 min gemm) stond ook wel een getal van 8200 dus dat is iets minder maar niet heel veel minder. Nog steeds boven 80% Wp vermogen.
7.34 kWh en 2.31 kWh/kWp
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=90060
3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
maar het is koud buiten en de WP buitenunit is lichtjes beijsd aan de buiten kant .
960 Watt atm dus oost is schoon .. , buiten nog -10 dus de cv maar aan en de WP even wachten totdat het iets minder koud is ..
[ Voor 17% gewijzigd door Misterpc op 11-02-2021 09:08 ]
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Hopelijk heeft iedereen goede productie! Iemand wolken?
maar de west kant ligt hier nog goeddeels vol met sneeuw , dus ik hoop dat het snel warmer wordt met volle bak zon ..
1350 Watt atm , hmmm de opbrengst daalt iets omdat de west kant nog vol met sneeuw ligt , ga dooien

[ Voor 19% gewijzigd door Misterpc op 11-02-2021 11:33 ]
Wel iets langzamer gestart dan gisteren, vanwege wellicht ijsvorming op de paneeltjes..
Ik ben benieuwd naar de eindstand.
Voor de rest.. Echt een heerlijke dag vandaag zeg!! Volle bak genieten tussen de Teams meetings door ..!
Gerco-M schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:59:
Blauw blauw hier in het westen in Weteringbrug. Al volle bak productie. Een goed begin van een parabool is het halve werk![]()
Hopelijk heeft iedereen goede productie! Iemand wolken?
Verder rustig in dit topic voor dit zeer mooie weer, niemand die kan klagen over wolken zeker
Paneel temperatuur heeft een enorme invloed op het vermogen, ik ga denk ik toch een temperatuur sensor plakken onder een paneel waar ik makkelijk bij kan via dakraam. Iets van een weer station met losse sensor als iemand daar suggesties voor heeft? Dan kan ik het in de woonkamer direct uitlezen, en nee ik heb geen domotica of andere mooie dingen. Had recent hoge pieken van 85% WP maar nu met volle continu zon kom ik "maar" tot 73% en zou willen zien of de temp dit helemaal verklaard.
[ Voor 51% gewijzigd door Gerco-M op 11-02-2021 12:25 ]
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
maar wel al meer geproduceerd in de ochtend dan de afgelopen dag de gehele dag .
Dit is de reactie van de installateur:Gerco-M schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:31:
[...]
De app die ik heb van Huawei is verre van optimaal, maar ik kreeg "installer login instructies" van de installateur direct op de WIFI van de omvormer toen er een probleem was, en via dat kan ik nu realtime de grafiek zien. Als ik zelf refresh elke seconde en dan anders moet ik wel 3 seconden wachten of zo.![]()
De 5,5 is de gerealiseerde piek vandaag, niet het piekvermogen.
Het Piekvermogen is inderdaad 8,4 kW.
Echter dit zal je niet snel bereiken(lees nooit).
Het piekvermogen is een theoretisch getal, dit word bereikt bij:
Loodrechte instraling
1000W/m2
Paneeltemperatuur van 20 graden.
Vanwege het feit dat je 2 dakvlakken hebt, zal de zon nooit loodrecht op beide dakvlakken staan.
Ligt volgens mij dicht bij jou beredenering. Prima zo, ik ga kijken of ik vandaag een vierpunter kan scoren. Dan maak ik me nergens druk om
:strip_exif()/f/image/MDi1EBF2J9C6PJV4tCjAYcls.jpg?f=fotoalbum_large)
Als jouw opstelling in je ondertitel klopt heb je ZO en ZW panelen liggen. Deze zullen nooit gelijktijdig hun piekvermogen halen, het lijkt me daardoor voor jou zeer lastig om je piekvermogen te halen. Ik wil niet pretenderen een zonnepanelenexpert te zijn, maar heel gek lijkt het niet.Machello_ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:41:
[...]
Dit is de reactie van de installateur:
Loodrechte instraling
1000W/m2
Vanwege het feit dat je 2 dakvlakken hebt, zal de zon nooit loodrecht op beide dakvlakken staan.
Ligt volgens mij dicht bij jou beredenering. Prima zo, ik ga kijken of ik vandaag een vierpunter kan scoren. Dan maak ik me nergens druk om
Hier idem dito, eindelijk sneeuwvrij op ZW. De ladder uitgeschoven, en het zelf naar beneden laten kletteren wat tegen de dakgoot bleef hangen.twain4me schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:42:
@Misterpc kan snel gaan. Ik was je net klaar met een pad vegen, zit ik rustig binnen op te warmen, hoor ik een rot klap.. pad is niet meer te zien, dus ik kan opnieuw beginnen, maar het voordeel is wel dat de panelen nu weer zon hebben![]()
[Afbeelding]
Inderdaad de temperatuur van de panelen -> minder opwek, ik zat met de piek op 76%[b]Gerco-M schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:06:
. Had recent hoge pieken van 85% WP maar nu met volle continu zon kom ik "maar" tot 73% en zou willen zien of de temp dit helemaal verklaard.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonnoeboiler
Ik heb hier ook lagere pieken dan gisteren. Volle zon erop, maar toch haal ik de 6kW pieken net niet. Dit lukte voorgaande dagen, op bepaalde momenten wel. 6,2 is de max van de installatie.Kets_One schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:11:
Hier zit ik nog steeds 'zwaar gefrusteerd' met lage vermogens te klooien (~100 W).
Het vermogen is zelfs lager dan gisteren. Rara hoe kan dat?![]()
Zeven panelen van de 12 zijn sneeuwvrij...het lijkt wel vastgevroren allemaal.
Zit me hier echt op te vreten.
[Afbeelding]
Blijft wel nog steeds een prachtige dag
Ik ruik het voorjaar

Hij is bijna af maar zelfs een 4 punter lijkt nog mogelijk nu de teller nu op 3.6 kwh/kwp staat.
Wel is eindelijk na een paar maanden wachten precies zichtbaar wanneer ik in de winter sochtends inderdaad wel wat schaduw heb van de buren. Ik denk dat ik toch maar ga investeren in een SolarEdge systeem met optimizers!

:strip_exif()/f/image/GJRRpU2CEM8P46Np3LIJwxKQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt dus inderdaad. Alleen ben ik echt nog ver van zonnepaneel expert en stel ik ook gewoon mijn 'domme' vragen omdat ik het wil snappen :-). 8.4 is dus niet reeel. We gaan richting de zomer wel zien wat een reeele waarde gaat zijn.MarcoC schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:55:
[...]
Als jouw opstelling in je ondertitel klopt heb je ZO en ZW panelen liggen. Deze zullen nooit gelijktijdig hun piekvermogen halen, het lijkt me daardoor voor jou zeer lastig om je piekvermogen te halen. Ik wil niet pretenderen een zonnepanelenexpert te zijn, maar heel gek lijkt het niet.
Nogmaals, de opbrengst is vaak vergelijkbaar met anderen hier in de omgeving dus ik maak me geen zorgen dat mn installatie het niet goed doet.
Nice! Zo'n parabool zou ik direct voor tekenen. De vraag is of je voor dat halfuurtje schaduw in de winter die optimizers er ooit uit terugverdient. Ik heb dezelfde situatie, zie behoorlijk wat verschil in het eerste uurtje in de productie tussen de beide strings, 1 ligt dan al in de zon en de andere deels nog niet. Maar volgens mij is het verlies aan productie daarvan niet genoeg om iets aan te gaan doen. Voor jou is't misschien wel anders.Gerco-M schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:27:
Mijn eerste echte parabool dag geeft een prachtige grafiek! Geen wolkje aan de lucht![]()
Hij is bijna af maar zelfs een 4 punter lijkt nog mogelijk nu de teller nu op 3.6 kwh/kwp staat.
Wel is eindelijk na een paar maanden wachten precies zichtbaar wanneer ik in de winter sochtends inderdaad wel wat schaduw heb van de buren. Ik denk dat ik toch maar ga investeren in een SolarEdge systeem met optimizers!![]()
![]()
[Afbeelding]
Verder vandaag een regelrechte topper, hèhè.. Werd 'ns tijd zeg.
De beste dag sinds 22 september (!), met ruim 17,5 kWh de eerste dagtarget van deze maand te pakken en een score van 3,3 Wh/Wp and counting. Doe mij meer zulke dagen aub! En dan écht zonder wolken!
5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue
Ik zie hier mensen die het hebben over 2 en 3 punters. Ik neem aan dat dat gaat over de verhouding tussen Wh en Wp. Ik zie dat ik momenteel op 1,6 Wh/Wp zit. Kom dat doordat ik mijn panelen slechts op 13 graden heb liggen?
Edit: Ik dacht dat het 1,3 Wh/Wp is, maar ik mag mijn string die niet meedoet er natuurlijk vanaf trekken
[ Voor 11% gewijzigd door awenger op 11-02-2021 15:42 ]
Catch a smile out there!
Dan staat de zon al zo hoog dat ie er overheen gaat......Wilke schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:44:
Kijk, vandaag beginnen we het ergens over te hebben. Ruim 2,5 Wh/Wp al, met OZO/45 opstelling met zeker bij deze lage zon bomen in de weg. Ik ben benieuwd hoe dat in de zomer uit gaat vallen, als alles vol in blad staat. Een topsysteem zal het nooit worden, maar vandaag draait, om maar eens iets te noemen, de L/L warmtepomp overdag al vanaf 10:00 ofzo op direct thuis opgewekte stroom, is de woonkamer lekker 20 graden, en staat de gasmeter daarbij stil, precies zoals de bedoeling was. Jay
Het piekvermogen is in de zomer bij mij niet heel veel hoger dan op een dag als vandaag. Wel leveren de zonnepanelen veel langer een behoorlijk vermogen omdat de dagen simpelweg langer worden.Machello_ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:28:
[...]
Klopt dus inderdaad. Alleen ben ik echt nog ver van zonnepaneel expert en stel ik ook gewoon mijn 'domme' vragen omdat ik het wil snappen :-). 8.4 is dus niet reeel. We gaan richting de zomer wel zien wat een reeele waarde gaat zijn.
Nogmaals, de opbrengst is vaak vergelijkbaar met anderen hier in de omgeving dus ik maak me geen zorgen dat mn installatie het niet goed doet.
Als ik hem vandaag zie pieken op 2470 Watt, betwijfel ik of ik de installatie alleen in mei zal zien clippen...
/f/image/b6vZSrlV2J8iCSg0DyXEXGtz.png?f=fotoalbum_large)
Wel al mooi 10 kWh binnen vandaag.
[ Voor 48% gewijzigd door CodeCaster op 11-02-2021 15:50 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
5,3 kWp zag ik op mijn 5kW omvormer al clippen (jaren geleden toen'ie nog nieuw was). Dus grote kans dat jij dat ook ziet met nog hogere onderdimensionering. Andere vraag is of je dat 'weggegooide' vermogen terugverdient door een zwaardere (dus duurdere) omvormer te nemen.CodeCaster schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:48:
De leverancier zei dat mijn 10x360 WP op west-zuidwest prima op een 3000 Watt omvormer kon.
Als ik hem vandaag zie pieken op 2470 Watt, betwijfel ik of ik de installatie alleen in mei zal zien clippen...
5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue
Dat zeker, maar ik denk dat er in de ochtend alsnog wel wat uurtjes zullen zijn waar de opbrengst matig is omdat de bomen dan de zon vangen. Nou ja, zal wel zien.JoKo schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:46:
Dan staat de zon al zo hoog dat ie er overheen gaat......
Dankzij Enphase systeem kan ik het trouwens vrij goed zien: de panelen bovenaan hebben elk 0,5 kWh meer opgewekt dan die onderaan, die dus meer schaduw vangen. Een fors verschil als je het hebt over 0,8 vs 1,3 kWh per paneel.
[ Voor 25% gewijzigd door Wilke op 11-02-2021 15:56 ]
Waarom geeft dat scherm iets weer wat niet waar kan zijn?
Hij zegt dat elke paneel iets opwekt, maar alleen rechtsboven is voor de helft sneeuwvrij. De rest is nog volledig met sneeuw bedekt.. Dus 7 vd 8 kunnen helemaal nog niks opwekken..
Wederom een solaredge leugen?

[ Voor 29% gewijzigd door GAIAjohan op 11-02-2021 16:03 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
De installateur zei dat de maand april het best is om de max piek te meten.MarcoC schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:48:
[...]
Het piekvermogen is in de zomer bij mij niet heel veel hoger dan op een dag als vandaag. Wel leveren de zonnepanelen veel langer een behoorlijk vermogen omdat de dagen simpelweg langer worden.
De sneeuwdikte is zo'n 4cm op de panelen. Die kunnen echt nog niks opwekken..Gramser schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:02:
Hangt van de sneeuwdikte af. Bij mij deed-ie het ook gewoon met sneeuw erop.
Alleen rechtsboven is voor de helft sneeuwvrij.
Zie ook plaatje vorige post.
Zelfs al zou door de sneeuw iets opgewekt kunnen worden, kan het niet exact gelijk zijn..
Doet me gewoon een beetje denken aan dat de solar edge app de opbrengst ook overdrijft..
[ Voor 25% gewijzigd door GAIAjohan op 11-02-2021 16:06 ]
Trouwens, kijkje wel goed in de app? Is het niet de datum van gisteren ofzo, of per ongeluk vorig jaar dezelfde datum? Het geeft ook niet het huidige vermogen weer, maar het opgewekte he.
[ Voor 45% gewijzigd door Gramser op 11-02-2021 16:09 ]
4760 Wp (14×340) Z 39º
Yup, klopt, maar gaat mij om dat als je zo'n overzicht toont, het wel geloofwaardig moet zijn, screeshot app klopt wel. Maar net even een foto gemaakt :Gramser schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:06:
Was bij mij zo'n 3-4cm denk ik. Maar je mag best boos zijn op iets dat je niet gelooft, dat maakt mij niet uit
Trouwens, kijkje wel goed in de app? Is het niet de datum van gisteren ofzo, of per ongeluk vorig jaar dezelfde datum? Het geeft ook niet het huidige vermogen weer, maar het opgewekte he.

Inmiddels wel veel verder gesmolten dan toen ik 1,5u geleden buiten stond.
Je maakt mij overigens niet wijs dat rechtsboven net zoveel opgewekt heeft vandaag als links..

Gelukkig haal ik met de ZZO panelen wel een 2 Punter vandaag .
BALEN
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Ik probeer je helemaal niks wijs te maken. SolarEdge ook niet. Maar wat ik merk, is dat als 1 paneel in de zon ligt en de rest deels in de schaduw, dat ene paneel z'n best gaat doen om de rest gaande te houden om ervoor te zorgen dat er genoeg vermogen blijft om de omvormer aan te houden. En dat resulteert in een mindere overall-opbrengst dan je zou verwachten op basis van het ene paneel in de zon. Dus eigenlijk: minder opbrengst, dan geen opbrengst. Ik vermoed dus dat dat bij jou nu ook speelt.GAIAjohan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:11:
[...]
Yup, klopt, maar gaat mij om dat als je zo'n overzicht toont, het wel geloofwaardig moet zijn, screeshot app klopt wel. Maar net even een foto gemaakt :
[Afbeelding]
Je maakt mij overigens niet wijs dat rechtsboven net zoveel opgewekt heeft vandaag als links..
Kijk eens naar de app of monitoringportal om te kijken wat de voltages van de optimizers doen. Vermoedelijk zit die rechtsboven zeker op z'n max.
Bij mij ligt alles nog ruim onder de sneeuw , maar toch is dat voldoende om wat op te wekken. Dus niets leugen, gewoon zon die door de sneeuw heen schijnt.GAIAjohan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:59:
Bij solar edge heb je in de app zo'n overzicht per paneel..
Waarom geeft dat scherm iets weer wat niet waar kan zijn?
Hij zegt dat elke paneel iets opwekt, maar alleen rechtsboven is voor de helft sneeuwvrij. De rest is nog volledig met sneeuw bedekt.. Dus 7 vd 8 kunnen helemaal nog niks opwekken..
Wederom een solaredge leugen?
[Afbeelding]
[removed]
Omdat er maar 1 paneel een beetje op kan wekken heeft je systeem moeite om voldoende spanning bij de omvormer te krijgen. Daardoor beperken de panelen die nog onder de sneeuw zitten het paneel dat wel al wat zon krijgt. Pas als er wat meer panelen onder de sneeuw vandaan komen zullen ze echt meer op gaan wekken.GAIAjohan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:11:
[...]
Yup, klopt, maar gaat mij om dat als je zo'n overzicht toont, het wel geloofwaardig moet zijn, screeshot app klopt wel. Maar net even een foto gemaakt :
[Afbeelding]
edit: Met een 1 fase-omvormer heb je 184V 380V nodig en per P370 optimizer kun je 60V aansturen. Pas als je dus meer dan 3 6 panelen vrij van sneeuw hebt zullen die hun vermogen ook echt goed kwijt kunnen. SE kan goed bijsturen per paneel, maar pas als er aan een minimum wordt voldaan.
edit2, aangepast naar de goede getallen, thanks Rouske!
[ Voor 17% gewijzigd door redwing op 11-02-2021 16:49 ]
[removed]
Een twee punter ga ik denk ik net niet halen vandaag, al wordt het wel de beste opbrengst sinds de start afgelopen oktober. En morgen nog zo'n mooie dag in het vooruitzicht
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Oké, duidelijk. Ik had gedacht dat als 1 paneel vrij is, deze goed opwekt, en ook een beetje de rest sneeuwvrij kan krijgen dmv warmte. Maar minimaal 3 nodig dus. Dat duurt nog wel even..redwing schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:21:
[...]
Omdat er maar 1 paneel een beetje op kan wekken heeft je systeem moeite om voldoende spanning bij de omvormer te krijgen. Daardoor beperken de panelen die nog onder de sneeuw zitten het paneel dat wel al wat zon krijgt. Pas als er wat meer panelen onder de sneeuw vandaan komen zullen ze echt meer op gaan wekken.
edit: Met een 1 fase-omvormer heb je 184V nodig en per P370 optimizer kun je 60V aansturen. Pas als je dus meer dan 3 panelen vrij van sneeuw hebt zullen die hun vermogen ook echt goed kwijt kunnen. SE kan goed bijsturen per paneel, maar pas als er aan een minimum wordt voldaan.
PV Output 3020 Wp (zuid-zuid-west - Noord-Brabant - dakhelling 45%) - SMA 2.5
@redwing 184VGAIAjohan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:39:
[...]
Oké, duidelijk. Ik had gedacht dat als 1 paneel vrij is, deze goed opwekt, en ook een beetje de rest sneeuwvrij kan krijgen dmv warmte. Maar minimaal 3 nodig dus. Dat duurt nog wel even..

@GAIAjohan Eerder dus 6 nodig om dat ene paneel vol te laten opwekken.Hadden er niet nog mooi 4 panelen onder gepast?
[ Voor 6% gewijzigd door Rouske op 11-02-2021 16:56 ]
Oeps, naar AC-bereik gekeken. Dat moet inderdaad de DC input zijn en dan wordt het 380V.Rouske schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:46:
[...]
@redwing 184Vje bedoeld zeker 380V...
Eerder dus 6 nodig om dat ene paneel vol te laten opwekken.
[removed]
Wordt bijna een 4 punter.
Waarschijnlijk wordt vandaag ook een dag meer opgewekt dan verbruikt.
Hoogste opbrengst sinds 22 september vorig jaar.
[ Voor 15% gewijzigd door ron321 op 11-02-2021 16:54 ]
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Zeg je nog wel even "Sorry SolarEdge"GAIAjohan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:39:
[...]
Oké, duidelijk. Ik had gedacht dat als 1 paneel vrij is, deze goed opwekt, en ook een beetje de rest sneeuwvrij kan krijgen dmv warmte. Maar minimaal 3 nodig dus. Dat duurt nog wel even..
Ha in Assen ook sinds 17 oktober, dat moet wel een mooie dag zijn geweest. 4,70kWh = 1,33kWh/kWp vandaag, morgen weer. Opbrengst van nog niet geheel sneeuwvrije paneeltjes neemt langzaam toe.Glenfiddich schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:44:
Hier in Haren (Groningen) de beste dag sinds 17 oktober. Jammer dat we sinds kwart voor drie bewolking hebben, anders was vandaag helemaal perfect geweest.
Ik ga dat net niet halen denk ik.BeQuietAndDrive schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:13:
Ruim 5-puntertje hier nu. Ben benieuwd hoe ruim vanavond.
4,93 nu. 😀
12 x325 Wp. 45° dakhelling. 193° zuid. Numansdorp
Totaal 2.0 kWh, 0,65 kWh/kWp.
Hopen op een betere dag morgen zonder sneeuw op de panelen.
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
:strip_exif()/f/image/WeKUYekiPQ8L48SZjMG4Evzb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 72% gewijzigd door Gene op 11-02-2021 17:53 ]
PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE
18,46 kWh = 3,36 kWh/kWp
Vandaag steekt behoorlijk boven de rest van deze maand uit. Het is dan ook bijna 1/3e van de maandopbrengst tot heden..
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Vandaag toch wel blij964C2 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:13:
Door de aanhoudende strenge vorst 24/7 en het ontbreken van wind blijft er 20 cm sneeuw en ijs op 10 panelen op Oost liggen . De zon van vanmorgen had te weinig kracht om hier iets aan te veranderen![]()
Gelukkig haal ik met de ZZO panelen wel een 2 Punter vandaag .
BALEN![]()
![]()
25,21 kWh = 2,667 kWh/kWp
Maar er gaat straks wel bijna 40kWh in de EV

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Da’s niet nodig.....dat gaat vanzelf als de pagina open blijft staanPazo schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:36:
Wat een heerlijke dag en wat betrap ik mij er zelf steeds op dat ik zo vaak mijn output pagina ververs
Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek
Nog gelukt met de 4 punter? Ik heb hem net niet gehaald met 3.9 kwh/kwp als ik hem al mag afronden (nog heel iets productie) en ik denk dat jij deze wel gehaald hebt met 4.1 of 4.2 of zelfs hoger?Machello_ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:41:
[...]
Dit is de reactie van de installateur:
Loodrechte instraling
1000W/m2
Ik heb een parabool met 7.2 kw piek en ik denk dat jij met je ZO / ZW opstelling geen enkele piek hebt maar 2 iets lagere pieken met bijna vlak er tussen?
Ook net niet de 4Gerco-M schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:35:
[...]
Nog gelukt met de 4 punter? Ik heb hem net niet gehaald met 3.9 kwh/kwp als ik hem al mag afronden (nog heel iets productie) en ik denk dat jij deze wel gehaald hebt met 4.1 of 4.2 of zelfs hoger?
Ik heb een parabool met 7.2 kw piek en ik denk dat jij met je ZO / ZW opstelling geen enkele piek hebt maar 2 iets lagere pieken met bijna vlak er tussen?
:strip_exif()/f/image/Qawa7L8vqOFCEQvwYVWedqMZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de panelen op de garage 6,2 kwh = 2,79
Met de panelen op het dak 16,5 kwh = 2,78
Leuk om het verschil in ligging te zien
:strip_exif()/f/image/snB9HyEQCZ6ZMpdN9P731uQY.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de 6 panelen op NW niet zou mee tellen zou het een 4,16 geweest zijn.
Aan de blauwe lijn duidelijk te zien dat ze vandaag weinig gedaan hebben, aan het einde vd dag een kleine verandering. Sneeuw en laagstaande zon helpen natuurlijk niet. Toch heeft de zon z`n best gedaan om de sneeuw te laten smelten
:strip_exif()/f/image/H2iOl94lpwMZvCPxZcs60LOL.jpg?f=fotoalbum_large)
Laat de zomer maar komen, ben eens benieuwd wat die 6 panelen gaan doen.
Dan loopt de grafiek hopelijk een stuk langer door
[ Voor 42% gewijzigd door DeHollander op 11-02-2021 17:50 ]
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Had prima gepast, sterker, er passen nog 2 rijen naast om op 18 panelen uit te komen, maar is ivm ons verbruik niet interessant. We wekken nu al 25% meer op dan we verbruiken. Jaarverbruik van zo'n 1600kWh..Rouske schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:46:
[...]
@redwing 184Vje bedoeld zeker 380V...
@GAIAjohan Eerder dus 6 nodig om dat ene paneel vol te laten opwekken.Hadden er niet nog mooi 4 panelen onder gepast?
Bij een elektrische auto wordt het natuurlijk een ander verhaal. Maar dan kan er altijd uitgebreid worden.
Dit topic is gesloten.