Andrasman schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:15:
Ik ben aan het bekijken of we een redactioneel artikel kunnen maken over het installeren van een custom rom op een smartphone. Het zou een nieuw soort how to-artikel moeten worden. De Poco F2 Pro lijkt me een interessant toestel om als voorbeeld te nemen, omdat hij een goede prijsspecificatieverhouding heeft en veel mensen geïnteresseerd zijn om de software te vervangen. Kunnen jullie me misschien vertellen welke rom op dit moment het meeste aan de praat heeft en daarmee het meest geschikt is voor dagelijks gebruik voor de meeste mensen? Of is het überhaupt beter om nog even te wachten met custom roms voor de Poco F2 Pro als daily driver?
Hoi Chris,
Een goed idee want zo heel eenvoudig is het niet.
Unlocken is, na even wachten, geen thema maar dan komt de rest.
Iedere custom rom stelt weer andere voorwaarden om die te kunnen flashen en helaas hebben die zo goed als allemaal bugs in het Android gedeelte wat eigenlijk altijd goed moet werken gerelateerd aan de Xiaomi Android stock software.
Ook om te rooten op de laatste stable beta versie is er een speciale installatie methode van Magisk noodzakelijk en die zal zeker niet gemakkelijk zijn voor "noobs".
Overige extra's (mogelijkheden en instellingen) die de reden waren om vroeger voor een custom rom te kiezen zie ik bijna niet of geheel niet dus ik vraag mij dan ook af waarom zou je een custom rom kiezen?
Om de ad's en "phone home" acties van Xiaomi te voorkomen? Kun je ook goed op de stock rom.
Debloaten werkt heel erg goed in i.c.m. Blokada hou je net zoveel tegen als dat je met een custom rom zou doen en je wordt niet geplaagd door bugs tenzij je je laat verleiden voor een via Ota uitgerolde stable Beta build die duidelijk "Test-Keys" build info mee krijgt.
Altijd wachten tot een echte stable Version die "Release-Keys" mee krijgt bij de build maar helaas is dat bij een Ota niet direct te ontdekken, minpunt voor Xiaomi.
En is een custom rom een goede vervanger voor een stock build?
Ja als tenminste
alle normale Androidfuncties van unlocken via FPR tot camera functies gewoon goed werken.
Heb je er geen problemen mee dat sommige stock Android zaken niet werken dan is dat je eigen keuze maar dan ook niet zeuren want ligt niet aan het toestel.
[
Voor 11% gewijzigd door
snah001 op 02-01-2021 13:52
]
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019