Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Workstation om ook wat mee te gamen - €1250

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pr0mpt
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09-06 12:33
In april had ik een eerder topic gemaakt om te kijken voor een nieuwe PC, maar gezien de situatie toentertijd besloot ik nog even te wachten.

Nu we weer wat verder zijn heb ik mijn zoektocht, wensen en budget toch wat aangepast en vroeg ik me af of er nog adviezen zijn of onderdelen waar ik rekening mee moet houden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Over het algemeen huis,tuin en keuken gebruik.
Ik werk veel met Visual Studio Code en PowerShell, maar dat is niet heel intensief voor mijn machine.
Graag zou ik de machine willen inzetten voor Hyper-V en Docker ten behoeve van test labs [daarom 32GB ipv 16GB].
Gamen doe ik beperkt [League of Legends/Starcraft 2], maar wil dit wel weer meer doen [Overwatch en andere recentere games] [daarom 5600XT, maar toch niet de 5700XT]

Wat mag het systeem gaan kosten?
Huidige wensenlijstje komt op zo'n €1250, dit is acceptabel. Mijn huidige systeem is onderhand van 2011 en koste destijds €1400 en is nog steeds niet "slecht", maar loop wel tegen enkele beperkingen aan.
Daarnaast, nieuw speelgoed is altijd leuk :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Keyboard, muis, monitoren en speakers zijn reeds aanwezig en hoeven niet vervangen te worden.
In het geval van de monitoren zijn deze redelijk recent, het gaat om 2x Dell UltraSharp U2518D uit eind 2018 die perfect voldoen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Standaard lijstje van CPU/Memory/GPU/Storage/Voeding/Behuizing.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Helemaal geen voorkeur voor merken. Zit nu op een Intel i7, maar vroeger ook AMD gedraaid.
Mij gaat het meer om stabiliteit, niet merken.
Heb wel begrepen dat op dit moment AMD Ryzen the way to go is, behalve als je echt heel specifieke wensen hebt of unlimited budget

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst heb vooral een STIL model, waar mogelijk compact [heb op dit moment een Fractal Design Define R3].
Ik wel dat het systeem enigszins toekomst proof is en dat ik niet over een jaar denk "hmm, had ik toch maar..."

Ga je overklokken?
Ik ga NIET overklokken en heb hier ook geen wens naar

Wat verwacht je van ons?
Ik heb al redelijk wat topics [1, 2], Best Buy Guides [1,2 ,3 ], vergelijkingen etc gedaan, maar zoek meer tips van "heb je hier al aan gedacht" of "misschien zou je beter X met Y combineren want die gaan beter samen".

Ook informatie als "onderdeel A is overkill, maar onderdeel B zou ik in jou geval upgraden" zou gewenst zijn :)

Daarnaast had ik begrepen dat Corsair geheugen op dit moment niet aan te raden is i.c.m. Ryzen, hetzelfde voor geld de Kingston A2000.
Gezien stabiliteit belangrijk voor me is vallen deze af.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 102,-€ 102,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 5600 XT GAMING X€ 314,19€ 314,19
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 76,-€ 76,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 24,50€ 24,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 167,90€ 167,90
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 101,99€ 101,99
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 134,94€ 134,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.210,52

Punten waar ik specifiek nog naar benieuwd ben:
  • Iemand enig idee hoe het zit met TPMv2 en deze hardware?
    Is dit aanwezig, zoja, zit dit in de CPU, het moederbord of is er een extra module oid voor nodig?
  • Maakt het nog uit dat ik 3600 geheugen heb gekozen in mijn lijstje?
    Had het idee sneller = beter, maar is dat ook zo of moet ik gewoon kijken naar een goed setje 3200?
  • Ik denk niet dat ik meteen na een jaar of 2 zal willen upgraden, dus hoeft niet compatible te zijn met de aangekondigde nieuwe CPU's, maar is het moederbord goed zo of raden jullie wat anders aan?

pr0mpt - It never hurts to help!

Beste antwoord (via pr0mpt op 22-06-2020 08:41)

• Doopy-X-
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:15
Als je een 5600 XT neemt, zou ik persoonlijk voor deze kiezen: pricewatch: Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6

3600 MT/s is prima maar hoeft niet per sé, van 3200 naar 3600 is niet echt merkbaar.

Je moederbord is momenteel overal uitverkocht, waarschijnlijk pas eind juni weer leverbaar. Voor een 450 bord kan je kijken naar
pricewatch: ASRock B450M Pro4
of
pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX

*burp*

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:27
Prima setup. Die RX 5600 XT wordt ook wel gezien als de ultieme fullhd kaart. Ik zie echter dat je 4k schermen hebt. In jou geval zou ik dan toch wel gaan voor de RX 5700 XT.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Doopy-X-
Als je een 5600 XT neemt, zou ik persoonlijk voor deze kiezen: pricewatch: Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6

3600 MT/s is prima maar hoeft niet per sé, van 3200 naar 3600 is niet echt merkbaar.

Je moederbord is momenteel overal uitverkocht, waarschijnlijk pas eind juni weer leverbaar. Voor een 450 bord kan je kijken naar
of

*burp*

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 21:21
pr0mpt schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:04:
...
Punten waar ik specifiek nog naar benieuwd ben:
  • Iemand enig idee hoe het zit met TPMv2 en deze hardware?
    Is dit aanwezig, zoja, zit dit in de CPU, het moederbord of is er een extra module oid voor nodig?
  • ...
TPM zit ingebakken in de processor.
Je kan ook kiezen voor een TPM module op het moederbord.
Je hebt dan wel een Windows Pro nodig (Home ondersteunt dit niet) om bijvoorbeeld diskencryptie via BitLocker te doen.
Tenminste, ik gok dat je dat wilt hebben: TPM + Secure Boot + BitLocker disk encryptie.

Persoonlijk heb ik gekozen voor de externe TPM module, omdat processors nodig vaak gecompromised worden (ook AMD).
Maar, eerlijk is eerlijk, ik heb wel Secure Boot geactiveerd, maar moet nog steeds diskencryptie aanzetten.
Het is voor mij eerder een probeersel als dat de security echt nodig is.

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• pr0mpt
Djarune schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:26:
Prima setup. Die RX 5600 XT wordt ook wel gezien als de ultieme fullhd kaart. Ik zie echter dat je 4k schermen hebt. In jou geval zou ik dan toch wel gaan voor de RX 5700 XT.
Oh, ik dacht dat de schermen 1440p waren?
Voor alsnog denk ik dat de 5700XT ietwat overkill is, hoewel ik er wel over getwijfeld heb.
Aangezien ik van een nogal oude Sapphire Radeon afkom denk ik dat alles een verbetering is op dit moment ;)
Doopy-X- schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:09:

of
Ben wel benieuwd waarom je voor de Sapphire kiets ipv de MSI, heb je nog iets van motivatie [geluid, performance, maat, aansluitingen oid?]

Wat betreft het geheugen denk ik dat het er in laat, upgrade proof en baat het niet dan schaad het niet [qua $$ maakt het dacht ik weinig verschil].

Voor het moederbord denk ik dat het goed komt, de bedoeling was om dit bij de eerstvolgende salaris ronde te gaan bestellen, is over ongeveer 2 weekjes dat zou goed moeten zijn. Ook geeft de pricewatch aan dat het qua voorraad snel leverbaar zou moetn zijn, maar dat zie ik dan.
Bedankt voor de info alsnog!
GarBaGe schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:27:
[...]

TPM zit ingebakken in de processor.
Je kan ook kiezen voor een TPM module op het moederbord.
Je hebt dan wel een Windows Pro nodig (Home ondersteunt dit niet) om bijvoorbeeld diskencryptie via BitLocker te doen.
Tenminste, ik gok dat je dat wilt hebben: TPM + Secure Boot + BitLocker disk encryptie.

Persoonlijk heb ik gekozen voor de externe TPM module, omdat processors nodig vaak gecompromised worden (ook AMD).
Maar, eerlijk is eerlijk, ik heb wel Secure Boot geactiveerd, maar moet nog steeds diskencryptie aanzetten.
Het is voor mij eerder een probeersel als dat de security echt nodig is.
Windows versie is geen probleem, heb een MS365E5 licentie met Windows 10 Enterprise, dus daar moet het niet aan liggen ;)

Het klopt dat ik het wil voor Secure Boot en BitLocker, maar ook voor AutoPilot WhiteGlove.
Heb je meer informatie misschien over die TPM module?

Tnx allemaal voor de feedback!

• Djarune
  • Laatst online: 18:27
pr0mpt schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:52:
[...]

Voor alsnog denk ik dat de 5700XT ietwat overkill is, hoewel ik er wel over getwijfeld heb.
Aangezien ik van een nogal oude Sapphire Radeon afkom denk ik dat alles een verbetering is op dit moment ;)
Oh ik bedoelde natuurlijk 2k :F Komt door die benaming ‘quad hd’ Is net zo rot naam als ‘hd ready’.. De 5600XT is heel snel in vergelijking met wat je nu hebt inderdaad. Het is ook lastig bepalen wat voor games je over 3 jaar gaat spelen.

• Doopy-X-
[...]

[...]

Ben wel benieuwd waarom je voor de Sapphire kiets ipv de MSI, heb je nog iets van motivatie [geluid, performance, maat, aansluitingen oid?]
Ik zie nu dat de MSI in prijs gedaald is en momenteel zelfs goedkoper is dan de Pulse : vergeet mijn comment maar, die MSI is een prima kaart 8)

*burp*

• pr0mpt
Djarune schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:05:
[...]

Oh ik bedoelde natuurlijk 2k :F Komt door die benaming ‘quad hd’ Is net zo rot naam als ‘hd ready’.. De 5600XT is heel snel in vergelijking met wat je nu hebt inderdaad. Het is ook lastig bepalen wat voor games je over 3 jaar gaat spelen.
Ik ga liever upgraden dan later dan nu voor overkill, maar alsnog fijn om te kijken of ik iets over het hoofd heb gezien, tnx
Doopy-X- schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:05:
[...]

Ik zie nu dat de MSI in prijs gedaald is en momenteel zelfs goedkoper is dan de Pulse : vergeet mijn comment maar, die MSI is een prima kaart 8)
Kijk, dat is fijn nieuws ;)
Doopy-X- schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:09:
of
Ben door deze opmerking toch nog even gaan kijken naar de moederborden, wil het liefst m-ATX, zag dat de ASRock dit is, maar featureset is iets minder [en dus ook geen TPM module mogelijk].

Wel viel me iets op wat ik eerlijk gezegd niet verwacht had: de Mortar Max heeft helemaal geen bluetooth....

Ik ging er eigenlijk van uit dat huidige moederborden dit standaard wel zouden hebben, maar blijkbaar is dat een vreemde gedachte...

Als ik zelf in de pricewatch ga kijken zie ik alleen maar B550 bordjes naar boven komen, maar deze zijn nog helemaal niet uit [alleen specs bekend].

Gewoon voor de Mortar Max gaan en externe Bluetooth adapter regelen of kijken naar een B550?
Ik zou dan denken qua specs aan de Asus TUF Gaming B550, alleen is wel meteen $100 duurder.

keuzes keuzes....

• GarBaGe
...
Het klopt dat ik het wil voor Secure Boot en BitLocker, maar ook voor AutoPilot WhiteGlove.
Heb je meer informatie misschien over die TPM module?
...
Tja, wat wil je weten.
De TPM module is een kleine PCB met een chip erop.
Dit chip kan cryptografische bewerkingen uitvoeren.

Door SecureBoot te activeren (via de BIOS) kan Windows "leren" welke stappen worden uitgevoerd voor een normale boot sequence.
Als dat een keer afwijkt (bijvoorbeeld starten van USB), dan weigert Windows om te starten.
BitLocker vereist Secure Boot, maar technisch gezien zou dat niet nodig hoeven zijn.
Immers, Linux full disk encryptie kan ook zonder Secure Boot.

Als je kiest voor een losse TPM module, wordt Secure Boot gefaciliteerd door deze module.
Anders, kan je processor dat ook (zowel AMD als Intel)
Deze voorkeur geef je ook op in je BIOS.

SecureBoot staat of valt met de beveiliging van je BIOS en evt fysieke toegang tot je machine.
Als je eenmaal diskencryptie aan hebt staan, blijft je data wel veilig, ook al wordt Secure Boot gedeactiveerd.

Gezien ik zelf BitLocker nog niet heb geactiveerd, kan ik je niet vertellen of BitLocker automatisch je disk unlocked bij een succesvolle SecureBoot of dat je alsnog een wachtwoord moet intypen.

Voor zakelijk (en mobiel) gebruik lijkt me disk encryptie anno 2020 een standaard functie die altijd aan zou moeten staan.

Indien je gaat voor een losse TPM module (hoeft niet, zit ook in processor), let dan ff op het aantal pinnen.
Er zijn 20-pins en 14-pins uitvoeringen.
En sommige mobos hebben er geen en ben je dus aangewezen op je embedded TPM in je processor.

[Voor 7% gewijzigd door GarBaGe op 15-06-2020 11:19]

• pr0mpt
Tnx voor de uitgebreide info!

Ik wist wel al wat een TPM module deed etc, was meer benieuwd naar welke TPM module en waar te krijgen.
Wel ook fijn om te weten dat het ook gewoon vanaf de CPU kan, kon daar op de AMD site weinig over vinden namelijk.

• GarBaGe
pr0mpt schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:19:
[...]

Tnx voor de uitgebreide info!

Ik wist wel al wat een TPM module deed etc, was meer benieuwd naar welke TPM module en waar te krijgen.
Wel ook fijn om te weten dat het ook gewoon vanaf de CPU kan, kon daar op de AMD site weinig over vinden namelijk.
Informatie over TPM modules en/of embedded TPMs in processors is inderdaad heel schaars.
Volgens mij maken vrijwel alle mobo fabrikanten ook TPM modules.
Deze zijn (in principe) compatible en uitwisselbaar, mits het aantal pinnen matcht.
De betere computerzaak verkoopt ook TPM modules.
Meestal iets van EUR 15-20.

• pr0mpt
GarBaGe schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:24:
[...]

Informatie over TPM modules en/of embedded TPMs in processors is inderdaad heel schaars.
Volgens mij maken vrijwel alle mobo fabrikanten ook TPM modules.
Deze zijn (in principe) compatible en uitwisselbaar, mits het aantal pinnen matcht.
De betere computerzaak verkoopt ook TPM modules.
Meestal iets van EUR 15-20.
Begin dan wel eerst met de built-in TPM, als ik dan tegen beperkingen aan loop kan ik altijd nog uitbreiden.
Tnx

• pr0mpt
pr0mpt schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:16:
[...]

Ben door deze opmerking toch nog even gaan kijken naar de moederborden, wil het liefst m-ATX, zag dat de ASRock dit is, maar featureset is iets minder [en dus ook geen TPM module mogelijk].

Wel viel me iets op wat ik eerlijk gezegd niet verwacht had: de Mortar Max heeft helemaal geen bluetooth....

Ik ging er eigenlijk van uit dat huidige moederborden dit standaard wel zouden hebben, maar blijkbaar is dat een vreemde gedachte...

Als ik zelf in de pricewatch ga kijken zie ik alleen maar B550 bordjes naar boven komen, maar deze zijn nog helemaal niet uit [alleen specs bekend].

Gewoon voor de Mortar Max gaan en externe Bluetooth adapter regelen of kijken naar een B550?
Ik zou dan denken qua specs aan de Asus TUF Gaming B550, alleen is wel meteen $100 duurder.

keuzes keuzes....
Misschien dat iemand hier nog wat voor weet?
Denk dat het door de TPM posts nog open is blijven staan, maar dit is nog wel een dingetje zegmaar.
Wil graag Bluetooth ivm Sony WH-1000xm3 die ik wil koppelen, zoals ik al zei ging ik er stomweg vanuit dat BT standaard op mobo's zouden zitten, maar helaas niet.

• ralpje
  • Laatst online: 21:36

ralpje

Deugpopje

Ik zou kiezen voor een goede USB Bluetooth dongle. Performance (met name voor audio) is imho altijd beter dan intern bluetooth. Kun je het geld dat je bespaart op je mobo weer investeren in een goede webcam :p

365Dude - Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pr0mpt
ralpje schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:19:
Ik zou kiezen voor een goede USB Bluetooth dongle. Performance (met name voor audio) is imho altijd beter dan intern bluetooth. Kun je het geld dat je bespaart op je mobo weer investeren in een goede webcam :p
Lees wel een beetje mixed results met die dongles, maar voor de prijs kan ik het altijd proberen.
En anders 3 tientjes een wifi/BT card zoals deze doen, weet ik zeker dat het goed zit, maar dat is een luxe probleem.

Voor die webcam wacht ik nog steeds op een capabel persoon die wat informatie voor me kan leveren over de Brio, maar daar hebben we maar even wat geduld voor.... ;)

• pr0mpt
Helaas helaas, de voorspellingen @Doopy-X- blijken uit te zijn gekomen.
Waar ik van de week nog 0 problemen had om de Mortar Max op mijn lijstje te zetten om te bestellen, heeft alleen dustinhome.nl hem nog maar in de lijst staan maar met leverdatum in augustus.

Dat was niet helemaal de bedoeling :'(

Ben ondertussen aan het kijken naar alternatieve opties, maar ik denk dat de optie die me het best lijkt zijn directe opvolger lijkt te zijn, de B550M Mortar Wifi.

Zie alleen dat mijn gekozen geheugen niet op de lijst staat als supported memmory.

Alleen als ik kijk bij de B450M Mortar Max staat deze ook niet als supported in de lijst.
Moet ik dit alles met een korreltje zout nemen en "er van uit gaan dat het goed is", of echt eentje nemen in de lijst en er vanuit gaan dat alleen dan alles goed gaat.

De Corsair Vengeance LPX staat hier bijvoorbeeld wel weer als supported, terwijl ik hier juist echt 50-50 ervaringen lees.

HELP!

• Doopy-X-
Heeft iemand überhaupt een idee wanneer de Mortar Max weer te verkrijgen is?

*burp*

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pr0mpt
Doopy-X- schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 00:18:
Heeft iemand überhaupt een idee wanneer de Mortar Max weer te verkrijgen is?
Geen idee, maar van het weekend was de B550m Mortar Wifi beschikbaar, dus mijn setje is besteld!

Dit is het geworden
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI MAG B550M Mortar Wifi€ 180,90€ 180,90
1VideokaartenMSI Radeon RX 5600 XT GAMING X€ 314,19€ 314,19
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 76,-€ 76,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,49€ 25,49
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 179,90€ 179,90
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 99,05€ 99,05
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 130,99€ 130,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.295,52

Vanmiddag komt hij binnen, dus vanavond spelen!
Voor het eerst in 9 jaar weer een machine bouwen, wel weer even spannend, maar zin in!

Bedankt iedereen voor de hulp en comments, heeft zeker wel geholpen met beslissingen!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True