In april had ik een eerder topic gemaakt om te kijken voor een nieuwe PC, maar gezien de situatie toentertijd besloot ik nog even te wachten.
Nu we weer wat verder zijn heb ik mijn zoektocht, wensen en budget toch wat aangepast en vroeg ik me af of er nog adviezen zijn of onderdelen waar ik rekening mee moet houden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Over het algemeen huis,tuin en keuken gebruik.
Ik werk veel met Visual Studio Code en PowerShell, maar dat is niet heel intensief voor mijn machine.
Graag zou ik de machine willen inzetten voor Hyper-V en Docker ten behoeve van test labs [daarom 32GB ipv 16GB].
Gamen doe ik beperkt [League of Legends/Starcraft 2], maar wil dit wel weer meer doen [Overwatch en andere recentere games] [daarom 5600XT, maar toch niet de 5700XT]
Wat mag het systeem gaan kosten?
Huidige wensenlijstje komt op zo'n €1250, dit is acceptabel. Mijn huidige systeem is onderhand van 2011 en koste destijds €1400 en is nog steeds niet "slecht", maar loop wel tegen enkele beperkingen aan.
Daarnaast, nieuw speelgoed is altijd leuk
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Keyboard, muis, monitoren en speakers zijn reeds aanwezig en hoeven niet vervangen te worden.
In het geval van de monitoren zijn deze redelijk recent, het gaat om 2x Dell UltraSharp U2518D uit eind 2018 die perfect voldoen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Standaard lijstje van CPU/Memory/GPU/Storage/Voeding/Behuizing.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Helemaal geen voorkeur voor merken. Zit nu op een Intel i7, maar vroeger ook AMD gedraaid.
Mij gaat het meer om stabiliteit, niet merken.
Heb wel begrepen dat op dit moment AMD Ryzen the way to go is, behalve als je echt heel specifieke wensen hebt of unlimited budget
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst heb vooral een STIL model, waar mogelijk compact [heb op dit moment een Fractal Design Define R3].
Ik wel dat het systeem enigszins toekomst proof is en dat ik niet over een jaar denk "hmm, had ik toch maar..."
Ga je overklokken?
Ik ga NIET overklokken en heb hier ook geen wens naar
Wat verwacht je van ons?
Ik heb al redelijk wat topics [1, 2], Best Buy Guides [1,2 ,3 ], vergelijkingen etc gedaan, maar zoek meer tips van "heb je hier al aan gedacht" of "misschien zou je beter X met Y combineren want die gaan beter samen".
Ook informatie als "onderdeel A is overkill, maar onderdeel B zou ik in jou geval upgraden" zou gewenst zijn
Daarnaast had ik begrepen dat Corsair geheugen op dit moment niet aan te raden is i.c.m. Ryzen, hetzelfde voor geld de Kingston A2000.
Gezien stabiliteit belangrijk voor me is vallen deze af.
Punten waar ik specifiek nog naar benieuwd ben:
Nu we weer wat verder zijn heb ik mijn zoektocht, wensen en budget toch wat aangepast en vroeg ik me af of er nog adviezen zijn of onderdelen waar ik rekening mee moet houden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Over het algemeen huis,tuin en keuken gebruik.
Ik werk veel met Visual Studio Code en PowerShell, maar dat is niet heel intensief voor mijn machine.
Graag zou ik de machine willen inzetten voor Hyper-V en Docker ten behoeve van test labs [daarom 32GB ipv 16GB].
Gamen doe ik beperkt [League of Legends/Starcraft 2], maar wil dit wel weer meer doen [Overwatch en andere recentere games] [daarom 5600XT, maar toch niet de 5700XT]
Wat mag het systeem gaan kosten?
Huidige wensenlijstje komt op zo'n €1250, dit is acceptabel. Mijn huidige systeem is onderhand van 2011 en koste destijds €1400 en is nog steeds niet "slecht", maar loop wel tegen enkele beperkingen aan.
Daarnaast, nieuw speelgoed is altijd leuk
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Keyboard, muis, monitoren en speakers zijn reeds aanwezig en hoeven niet vervangen te worden.
In het geval van de monitoren zijn deze redelijk recent, het gaat om 2x Dell UltraSharp U2518D uit eind 2018 die perfect voldoen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Standaard lijstje van CPU/Memory/GPU/Storage/Voeding/Behuizing.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Helemaal geen voorkeur voor merken. Zit nu op een Intel i7, maar vroeger ook AMD gedraaid.
Mij gaat het meer om stabiliteit, niet merken.
Heb wel begrepen dat op dit moment AMD Ryzen the way to go is, behalve als je echt heel specifieke wensen hebt of unlimited budget
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst heb vooral een STIL model, waar mogelijk compact [heb op dit moment een Fractal Design Define R3].
Ik wel dat het systeem enigszins toekomst proof is en dat ik niet over een jaar denk "hmm, had ik toch maar..."
Ga je overklokken?
Ik ga NIET overklokken en heb hier ook geen wens naar
Wat verwacht je van ons?
Ik heb al redelijk wat topics [1, 2], Best Buy Guides [1,2 ,3 ], vergelijkingen etc gedaan, maar zoek meer tips van "heb je hier al aan gedacht" of "misschien zou je beter X met Y combineren want die gaan beter samen".
Ook informatie als "onderdeel A is overkill, maar onderdeel B zou ik in jou geval upgraden" zou gewenst zijn
Daarnaast had ik begrepen dat Corsair geheugen op dit moment niet aan te raden is i.c.m. Ryzen, hetzelfde voor geld de Kingston A2000.
Gezien stabiliteit belangrijk voor me is vallen deze af.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 289,- | € 289,- |
| 1 | Moederborden | MSI B450M Mortar Max | € 102,- | € 102,- |
| 1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 5600 XT GAMING X | € 314,19 | € 314,19 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define Mini C | € 76,- | € 76,- |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B | € 24,50 | € 24,50 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 167,90 | € 167,90 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 560W Platinum | € 101,99 | € 101,99 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) | € 134,94 | € 134,94 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.210,52 | ||
Punten waar ik specifiek nog naar benieuwd ben:
- Iemand enig idee hoe het zit met TPMv2 en deze hardware?
Is dit aanwezig, zoja, zit dit in de CPU, het moederbord of is er een extra module oid voor nodig? - Maakt het nog uit dat ik 3600 geheugen heb gekozen in mijn lijstje?
Had het idee sneller = beter, maar is dat ook zo of moet ik gewoon kijken naar een goed setje 3200? - Ik denk niet dat ik meteen na een jaar of 2 zal willen upgraden, dus hoeft niet compatible te zijn met de aangekondigde nieuwe CPU's, maar is het moederbord goed zo of raden jullie wat anders aan?
pr0mpt - It never hurts to help!