Rond de €400 is precies het probleem. Ik ben persoonlijk van mening dat een redelijk RX5700XT niet veel meer dan €400 zou moeten kosten. Realiteit is anders. Juist de modellen die rond de €400 zitten, hebben problemen. Ik ga gewoon het lijstje af.
Problemen met VRAM koeling (thermal pads) en te zwakke koeling voor het powertarget. Is dus onnodig luidruchtig. Thermal pads zou nu gefikst moeten zijn, maar alsnog is het niet geweldig.
pricewatch: MSI Radeon RX 5700 XT EVOKE OC
Evoke, maar erger...
pricewatch: MSI Radeon RX 5700 XT MECH OC
Gemengd. Geen goede reviews beschikbaar, lijkt technisch niks mis mee te zijn, maar lijkt ook niet erg goed te presteren en luidruchtig te zijn. Matige kaart dus, maar waarschijnlijk beter dan veel van de concurrentie.
pricewatch: ASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC
Ook geen reviews en ik weet hier echt heel weinig van.
pricewatch: Powercolor AXRX 5700 XT 8GBD6-3DH
Ik had een slechte ervaring me deze, maar het lijkt alsnog een van de betere te zijn. Het probleem hier is dat de delta tussen gemiddelde en junction temperaturen hoger lijkt te zijn dan de meeste andere modellen. Bij mij ging dat de ventilatoren onnodig harder laten draaien. Presteerde dus beduidend luidruchtiger dan reviews je doen geloven omdat de ventilatoren bij mij en met mij velen, ongeveer 300RPM harder draaien. Reviews geven systematisch 1700-1750RPM aan, ik en velen werden met 1950-2050RPM geconfronteerd. Dat houd mij persoonlijk tegen om deze aan te raden. Tweede is de sleeve bearing fans die Gigabyte nog steeds gebruikt. Die zullen sneller slijten en dan worden ze luidruchtiger. Dat kan deze niet hebben.
pricewatch: Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G
Stuk stront is te lief voor deze.
Absoluut waardeloos ontwerp dat veel erger is dan de XFX als het om VRAM koeling gaat. Eigenlijk ook net zo luidruchtig als de beruchte blowers en ASUS heeft weliswaar eindelijk hun fout erkent, maar je hoeft blijkbaar niet bij ze aan te kloppen om een vervangend goed model te krijgen. Die begint ASUS te verkopen als TUF EVO.
pricewatch: Asus TUF Gaming X3 Radeon RX 5700 XT OC edition 8GB GDDR6
Proces van eliminatie dicteren dus een van deze twee, want geen stupide ontwerpfouten.
pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT
pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse
Qua prijs kan je dan alleen net zo goed een
pricewatch: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X kopen. Deze verbruikt alleen wel weer 40W extra. Maar als je op dit prijspunt zit, dan kan je eigenlijk net zo goed het meteen goed doen en dan kijk je naar
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT of
pricewatch: Powercolor Red Devil RX 5700 XT. Beiden hebben ook een uitstekende silent bios die het verbruik wat beteugeld. Persoonlijk vind ik de Nitro+ nipt de betere en heb ik die dan ook gekocht, maar de Red Devil is ook uitstekend. Het is een kwestie van BIOS opties vergelijken. Red Devil is net iets stiller en verbruikt net iets minder. Nitro+ presteert nipt beter omdat die iets meer mag verbruiken en is een lichter ontwerp.
En dat is precies het probleem. De goedkope kaarten zijn niet erg aan te raden of zelfs maar te vertrouwen. De betere mainstream modellen zijn nu eigenlijk te duur omdat de high end modellen nauwelijks duurder meer zijn.
Dit is overigens nog een stapje erger met Turing modellen. Daar heb ik pas echt moeite gehad om er een paar te vinden die niet veel te duur zijn en die ik kan aanraden. Er missen daar helemaal veel reviews en er lijkt heel wat matig tot slecht spul tussen te zitten. Uiteraard gebeurd dat omdat ze niet opduiken bij reviews omdat ze niet worden opgestuurd door de fabrikanten die weten dat het niet goed is. Nee, die sturen liever iedereen een high end model en doen alsof alles geweldig is.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.