Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Over het algemeen huis,tuin en keuken gebruik.
Ik werk veel met Visual Studio Code en PowerShell, maar dat is niet heel intensief voor mijn machine.
Graag zou ik de machine willen inzetten voor Hyper-V en Docker ten behoeve van test labs [meer RAM?].
Gamen doe ik beperkt [League of Legends/Starcraft 2], maar wil hier wel de mogelijkheid toe hebben net als streamen
Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij de €1000 [waar nodig kan ik wel omhoog, maar meer dan €1200 hoop ik echt niet op te komen]. Mijn huidige systeem is onderhand van 2011 en koste destijds €1400 en is nog steeds niet "slecht", maar loop wel tegen enkele beperkingen aan.
Daarnaast, nieuw speelgoed is altijd leuk
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Keyboard, muis, monitoren en speakers zijn reeds aanwezig en hoeven niet vervangen te worden.
In het geval van de monitoren zijn deze redelijk recent, het gaat om 2x Dell UltraSharp U2518D uit eind 2018 die perfect voldoen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Standaard lijstje van CPU/Memory/GPU/Storage/Voeding/Behuizing. Indien de CPU cooler niet voldoet of stil genoeg is een extra cooler daar voor.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Helemaal geen voorkeur voor merken. Zit nu op een Intel i7, maar vroeger ook AMD gedraaid.
Mij gaat het meer om stabiliteit, niet merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst heb vooral een STIL model, waar mogelijk compact [heb op dit moment een Fractal Design Define R3].
Zoals aangegeven hoef ik niet de meest up-to-date spellen te spelen, maar wil ik wel dat het systeem enigszins toekomst proof is en dat ik niet over een jaar denk "hmm, had ik toch maar...".
TPM v2 is wel een vereiste i.v.m. Intune White Glove en Bitlocker..
Ga je overklokken?
Ik ga NIET overklokken en heb hier ook geen wens naar
Wat verwacht je van ons?
Ik heb al redelijk wat topics [1, 2], Best Buy Guides [1,2 ,3 ], vergelijkingen etc gedaan, maar zoek meer tips van "heb je hier al aan gedacht" of "misschien zou je beter X met Y combineren want die gaan beter samen".
Ook informatie als "onderdeel A is overkill, maar onderdeel B zou ik in jou geval upgraden" zou gewenst zijn
Voor alsnog heb ik de volgende wensenlijst samen gesteld:
Dingen waar ik voor alsnog over twijfel:
Over het algemeen huis,tuin en keuken gebruik.
Ik werk veel met Visual Studio Code en PowerShell, maar dat is niet heel intensief voor mijn machine.
Graag zou ik de machine willen inzetten voor Hyper-V en Docker ten behoeve van test labs [meer RAM?].
Gamen doe ik beperkt [League of Legends/Starcraft 2], maar wil hier wel de mogelijkheid toe hebben net als streamen
Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij de €1000 [waar nodig kan ik wel omhoog, maar meer dan €1200 hoop ik echt niet op te komen]. Mijn huidige systeem is onderhand van 2011 en koste destijds €1400 en is nog steeds niet "slecht", maar loop wel tegen enkele beperkingen aan.
Daarnaast, nieuw speelgoed is altijd leuk
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Keyboard, muis, monitoren en speakers zijn reeds aanwezig en hoeven niet vervangen te worden.
In het geval van de monitoren zijn deze redelijk recent, het gaat om 2x Dell UltraSharp U2518D uit eind 2018 die perfect voldoen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Standaard lijstje van CPU/Memory/GPU/Storage/Voeding/Behuizing. Indien de CPU cooler niet voldoet of stil genoeg is een extra cooler daar voor.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Helemaal geen voorkeur voor merken. Zit nu op een Intel i7, maar vroeger ook AMD gedraaid.
Mij gaat het meer om stabiliteit, niet merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst heb vooral een STIL model, waar mogelijk compact [heb op dit moment een Fractal Design Define R3].
Zoals aangegeven hoef ik niet de meest up-to-date spellen te spelen, maar wil ik wel dat het systeem enigszins toekomst proof is en dat ik niet over een jaar denk "hmm, had ik toch maar...".
TPM v2 is wel een vereiste i.v.m. Intune White Glove en Bitlocker..
Ga je overklokken?
Ik ga NIET overklokken en heb hier ook geen wens naar
Wat verwacht je van ons?
Ik heb al redelijk wat topics [1, 2], Best Buy Guides [1,2 ,3 ], vergelijkingen etc gedaan, maar zoek meer tips van "heb je hier al aan gedacht" of "misschien zou je beter X met Y combineren want die gaan beter samen".
Ook informatie als "onderdeel A is overkill, maar onderdeel B zou ik in jou geval upgraden" zou gewenst zijn
Voor alsnog heb ik de volgende wensenlijst samen gesteld:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 175,- | € 175,- |
| 1 | Moederborden | MSI B450M Mortar Max | € 102,- | € 102,- |
| 1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 5600 XT GAMING X | € 336,- | € 336,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define Mini C | € 79,90 | € 79,90 |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B | € 21,95 | € 21,95 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK | € 84,- | € 84,- |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 560W Platinum | € 95,90 | € 95,90 |
| 1 | Solid state drives | Crucial P1 1TB | € 117,08 | € 117,08 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.011,83 | ||
Dingen waar ik voor alsnog over twijfel:
- Fractal Design Define Mini C vs Cooler Master Silencio S400.
Airflow op de Fractal zou beter zijn, opties aan voorzijde CM zien er iets beter uit.
Misschien een andere kast die er goed uit komt [stil & compact] met nog meer opties [misschien USB C aansluiting] ? - Ipv een MSI Radeon RX 5600 XT GAMING X misschien toch "maar" een Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G [want weinig gamen], of misschien toch een Powercolor Red Devil RX 5700 XT [toekomst proof en misschien optie streamen]?
- Advies om standaard 16GB RAM te houden of toch te kijken naar een 32GB kit?
Merk wel dat mijn workload langzaam meer richting cloud [Azure] gaat, maar soms is het nog wel fijn om lokaal iets te kunnen doen. 16GB lijkt me wel het minimum, hoewel ik ook niet vewacht te gamen TERWIJL ik met VMs bezig ben. - Is de fTPM [firmware] variant welke blijkbaar op de Ryzen zit voldoende voor Intune White Glove/Bitlocker of heb ik toch een hardware based TPM 2.0 optie nodig?
Ik zag iets van een uitbreiding voor op het MSI B450M Mortar Max moederbord staan, iemand ervaring mee? - Last but not least, 1x een Crucial P1 1TB met mogelijkheid om later nog eentje aan te schaffen of idealiter toch direct een 2TB variant zoals de Intel 660p 2TB?
Voor alsnog heb ik 845GB over 2 schijven in beslag [1x 240GB SATA SSD + 1x 1TB HDD], maar daar zitten een hoop ISO's en labs tussen die ik vermoedelijk wel kan opschonen.
[ Voor 1% gewijzigd door pr0mpt op 09-04-2020 00:11 . Reden: vergeten stukje template in te vullen en link naar monitoren toevoegen ]
pr0mpt - It never hurts to help!