Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zoek stille/compacte PC voor scripten en te gamen - €1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pr0mpt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 09:53
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Over het algemeen huis,tuin en keuken gebruik.
Ik werk veel met Visual Studio Code en PowerShell, maar dat is niet heel intensief voor mijn machine.
Graag zou ik de machine willen inzetten voor Hyper-V en Docker ten behoeve van test labs [meer RAM?].
Gamen doe ik beperkt [League of Legends/Starcraft 2], maar wil hier wel de mogelijkheid toe hebben net als streamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij de €1000 [waar nodig kan ik wel omhoog, maar meer dan €1200 hoop ik echt niet op te komen]. Mijn huidige systeem is onderhand van 2011 en koste destijds €1400 en is nog steeds niet "slecht", maar loop wel tegen enkele beperkingen aan.
Daarnaast, nieuw speelgoed is altijd leuk :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Keyboard, muis, monitoren en speakers zijn reeds aanwezig en hoeven niet vervangen te worden.
In het geval van de monitoren zijn deze redelijk recent, het gaat om 2x Dell UltraSharp U2518D uit eind 2018 die perfect voldoen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Standaard lijstje van CPU/Memory/GPU/Storage/Voeding/Behuizing. Indien de CPU cooler niet voldoet of stil genoeg is een extra cooler daar voor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Helemaal geen voorkeur voor merken. Zit nu op een Intel i7, maar vroeger ook AMD gedraaid.
Mij gaat het meer om stabiliteit, niet merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst heb vooral een STIL model, waar mogelijk compact [heb op dit moment een Fractal Design Define R3].
Zoals aangegeven hoef ik niet de meest up-to-date spellen te spelen, maar wil ik wel dat het systeem enigszins toekomst proof is en dat ik niet over een jaar denk "hmm, had ik toch maar...".
TPM v2 is wel een vereiste i.v.m. Intune White Glove en Bitlocker..

Ga je overklokken?
Ik ga NIET overklokken en heb hier ook geen wens naar

Wat verwacht je van ons?
Ik heb al redelijk wat topics [1, 2], Best Buy Guides [1,2 ,3 ], vergelijkingen etc gedaan, maar zoek meer tips van "heb je hier al aan gedacht" of "misschien zou je beter X met Y combineren want die gaan beter samen".

Ook informatie als "onderdeel A is overkill, maar onderdeel B zou ik in jou geval upgraden" zou gewenst zijn :)

Voor alsnog heb ik de volgende wensenlijst samen gesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 102,-€ 102,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 5600 XT GAMING X€ 336,-€ 336,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 79,90€ 79,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 21,95€ 21,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 84,-€ 84,-
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 95,90€ 95,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 117,08€ 117,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.011,83

Dingen waar ik voor alsnog over twijfel:
  • Fractal Design Define Mini C vs Cooler Master Silencio S400.
    Airflow op de Fractal zou beter zijn, opties aan voorzijde CM zien er iets beter uit.
    Misschien een andere kast die er goed uit komt [stil & compact] met nog meer opties [misschien USB C aansluiting] ?
  • Ipv een MSI Radeon RX 5600 XT GAMING X misschien toch "maar" een Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G [want weinig gamen], of misschien toch een Powercolor Red Devil RX 5700 XT [toekomst proof en misschien optie streamen]?
  • Advies om standaard 16GB RAM te houden of toch te kijken naar een 32GB kit?
    Merk wel dat mijn workload langzaam meer richting cloud [Azure] gaat, maar soms is het nog wel fijn om lokaal iets te kunnen doen. 16GB lijkt me wel het minimum, hoewel ik ook niet vewacht te gamen TERWIJL ik met VMs bezig ben.
  • Is de fTPM [firmware] variant welke blijkbaar op de Ryzen zit voldoende voor Intune White Glove/Bitlocker of heb ik toch een hardware based TPM 2.0 optie nodig?
    Ik zag iets van een uitbreiding voor op het MSI B450M Mortar Max moederbord staan, iemand ervaring mee?
  • Last but not least, 1x een Crucial P1 1TB met mogelijkheid om later nog eentje aan te schaffen of idealiter toch direct een 2TB variant zoals de Intel 660p 2TB?
    Voor alsnog heb ik 845GB over 2 schijven in beslag [1x 240GB SATA SSD + 1x 1TB HDD], maar daar zitten een hoop ISO's en labs tussen die ik vermoedelijk wel kan opschonen.

[ Voor 1% gewijzigd door pr0mpt op 09-04-2020 00:11 . Reden: vergeten stukje template in te vullen en link naar monitoren toevoegen ]

pr0mpt - It never hurts to help!

Beste antwoord (via pr0mpt op 02-05-2020 16:03)

• Merkane
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-11 17:28
Klopt, daarom had ik in mijn wensenlijstje ook de Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B toegevoegd, die zou 26.7DB moeten zijn.
Moet ik anders misschien kijken voor een Gelid Solutions Phantom Black of een be quiet! Dark Rock 4?
De gelid trandquilo is idd lekker stil en opzich goed genoeg als je niet gaat overclocken voor die 3600. Een Dark Rock is een stuk beter maar ook een stuk duurder (40 euro meer). Aangezien je aan gaf niet te willen overclocken zal die tranquilo rev 4 meer dan goed moeten zijn!

Ik zie nu dat je ram een snelheid van 3000 hebt. Ryzen heeft wel baat bij een iets hogere snelheid. Een mooi kitje is bijvoorbeeld deze: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B of deze pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC of 2x deze pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18

Ja dit is een paar tientjes duurder maar Ryzen loopt dan vaak echt een stuk soepeler.

Artikeltje waarin aangeeft wat AMD zelf zegt lekker vind lopen: https://premiumbuilds.com/ram/best-ram-for-ryzen-5-3600/

[ Voor 43% gewijzigd door Merkane op 13-04-2020 23:05 ]

Alle reacties

• pr0mpt
ehm, *bump* ?
Iemand die enige input heeft op mijn vragen misschien?
Op zijn minst de TPM v2.0 vraag hopelijk?

• Merkane
Opzich zijn je componenten redelijk voor wat je ermee wilt doen! Klleine tips (je TPM vraag kan ik helaas niet beantwoorden):

- De standaard koeler van AMD is erg luid, zo ongeveer 45 DB: https://www.tomshardware....th-cpu-cooler,4450-2.html

Voor een stillere build zal ik kijken naar echt max 20-25 DB voor de cpu koeler. Ik heb momenteel een Corsair H100I, die heeft rond de 37DB en die hoor ik ook duidelijk als ik geen headset op heb.

- Je GPU kost zo'n 336 euro. Voor een build waar je voornamelijk mee wilt programmeren en af en toe wat kleine games is deze een overkill denk ik. Zelf gaf je inderdaad al aan om bijv naar een gtx 1660 of 5500XT te kijken: YouTube: AMD RX 5500 XT 8GB vs GTX 1660 6GB 15 Games Tested Wanneer je voor de 5700XT future proof versie wilt gaan, hele goeie keus maar dit is wel gelijk een goeie 150 euro extra wat er boven op komt. Puur als je al een andere stillere koeler wilt zit je al snel op 200 euro extra (RAM weggelaten).

- Hetgene wat je bespaard met de goedkopere GPU kan je stoppen in een stille CPU koeler en je ram upgraden van 16GB -> 32GB. Zeker voor werken met VM's is die ram erg handig (afhankelijk hoeveel je er gaat krijgen). Een 32GB setje is vaak 6-7 tientjes duurder.

Voor je case zal dit puur persoonlijk voor je zijn. Airflows zijn bij de meeste kasten wel in orde.

Je SSD ligt er een beetje aan wat je ermee wilt. Ik persoonlijk zou voor de iets snellere M2. P1 gaan 1TB en dan kan je altijd er later nog wat bij prikken wanneer dit nodig is. Zo spreid je wat kosten en heb je ook iets sneller geheugen.

• pr0mpt
Merkane schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:51:
- De standaard koeler van AMD is erg luid, zo ongeveer 45 DB: https://www.tomshardware....th-cpu-cooler,4450-2.html

Voor een stillere build zal ik kijken naar echt max 20-25 DB voor de cpu koeler. Ik heb momenteel een Corsair H100I, die heeft rond de 37DB en die hoor ik ook duidelijk als ik geen headset op heb.
Klopt, daarom had ik in mijn wensenlijstje ook de Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B toegevoegd, die zou 26.7DB moeten zijn.
Moet ik anders misschien kijken voor een Gelid Solutions Phantom Black of een be quiet! Dark Rock 4?
- Je GPU kost zo'n 336 euro. Voor een build waar je voornamelijk mee wilt programmeren en af en toe wat kleine games is deze een overkill denk ik. Zelf gaf je inderdaad al aan om bijv naar een gtx 1660 of 5500XT te kijken: YouTube: AMD RX 5500 XT 8GB vs GTX 1660 6GB 15 Games Tested Wanneer je voor de 5700XT future proof versie wilt gaan, hele goeie keus maar dit is wel gelijk een goeie 150 euro extra wat er boven op komt. Puur als je al een andere stillere koeler wilt zit je al snel op 200 euro extra (RAM weggelaten).
Zal hier vermoedelijk de 5600XT doen, qua prijs heb ik dan iets meer speling, misschien dat ik dan toch meer Overwatch ga spelen en wat meer kijken naar streaming opties.
- Hetgene wat je bespaard met de goedkopere GPU kan je stoppen in een stille CPU koeler en je ram upgraden van 16GB -> 32GB. Zeker voor werken met VM's is die ram erg handig (afhankelijk hoeveel je er gaat krijgen). Een 32GB setje is vaak 6-7 tientjes duurder.
32GB neig ik zelf ook erg naar, denk wel dat dat het gaat worden.
Je SSD ligt er een beetje aan wat je ermee wilt. Ik persoonlijk zou voor de iets snellere M2. P1 gaan 1TB en dan kan je altijd er later nog wat bij prikken wanneer dit nodig is. Zo spreid je wat kosten en heb je ook iets sneller geheugen.
Goed idee, kan ik altijd later nog aanpassen op die manier.

Bedankt voor je input!

Ben wel erg benieuwd of iemand toch wat meer informatie heeft wat betreft TPM, ik kan daar nergens een duidelijk iets over vinden, zowel niet aan de CPU kant of moederbord kant :(

Acties:
  • Beste antwoord

• Merkane
De gelid trandquilo is idd lekker stil en opzich goed genoeg als je niet gaat overclocken voor die 3600. Een Dark Rock is een stuk beter maar ook een stuk duurder (40 euro meer). Aangezien je aan gaf niet te willen overclocken zal die tranquilo rev 4 meer dan goed moeten zijn!

Ik zie nu dat je ram een snelheid van 3000 hebt. Ryzen heeft wel baat bij een iets hogere snelheid. Een mooi kitje is bijvoorbeeld deze: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B of deze pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC of 2x deze pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18

Ja dit is een paar tientjes duurder maar Ryzen loopt dan vaak echt een stuk soepeler.

Artikeltje waarin aangeeft wat AMD zelf zegt lekker vind lopen: https://premiumbuilds.com/ram/best-ram-for-ryzen-5-3600/

[ Voor 43% gewijzigd door Merkane op 13-04-2020 23:05 ]