Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen advies legplan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13:28
Beste Tweakers!

Ik wil al een tijdje zonnepanelen, recent een opblaas jacuzzi aangeschaft dus nu moet het wel echt een keer gaan gebeuren. Mijn jaarverbruik: 2800 kWh. Jaccuzi met gemiddeld 10 kWh per dag die waarschijnlijk van april tot september zal staan kom je ook snel op de 1800 kWh. Geschat totaal per jaar: 4600 kWh.

Dak op het zuiden (ZZW) met 2 dakramen dus dat wordt een beetje puzzelen. Foto:

Maten:

2 offertes aangevraagd:

Offerte 1: €3200 voor 8x 300 Wp + Solis omvormer incl. montage, verder niet gespecificeerd
Offerte 2: €2800 voor 7x 375 Wp Longi panelen + Growatt omvormer incl. montage:

370 moet 375 zijn 8)7

Plan 1 (offerte 1, dat niet eens past)
123
45678

Plan 2 (offerte 2)
12
34567

Alles opgemeten en zelf eens gaan puzzelen, dan kom ik hierop:

Plan 3 (alles horizontaal)
1
2
345
678

Plan 4 (alles horizontaal)
12
3
456
789

10 panelen kan ook denk ik; links boven nog maar dan zit je met afvoer en ventilatie pijpjes in de weg qua schaduw. Of ga ik ook hinder ondervinden vroeg op de dag van de schaduw van de pijpjes van mijn buren rechts?

Mijn vragen:

1) Welk legplan? Qua maten moet plan 4 lukken en zou ik daarvoor kiezen maar misschien beter voor plan 3 ivm schaduw en hoe het eruit ziet? Meer dan 7 panelen betekend ook gelijk een 3000W omvormen lijkt me?
2) Bij offerte 2 is gekozen voor dit paneel: https://webshop.solarclar...black-white-half-cut-perc. Longi schijnt de panelen voor LG te maken heb ik mij laten vertellen. De kleur maakt me niet uit. Zijn er redenen om niet voor dit paneel te kiezen?
3) Heeft het nog zin om panelen op het schuurtje te plaatsen? 3,80 lang en taps toelopend van 1,70 naar 2 meter. Komt wat later zon op door schaduw van het huis zelf maar middag tot avond vol op zon. Zal op een aparte omvormer moeten, plat dak dus panelen moeten nog kantelen en een ventilatie pijpje; 2 panelen zou het dan om gaan.
4) BTW kan terug gevraagd worden; dat geldt voor de gehele installatie inclusief montage? Ik ben zelf al ondernemer maar mijn vriendin niet. Even een naamswijziging doorgeven aan de energie leverancier en haar naam op de factuur laten zetten: https://download.belastin...elhouders_on0401z4fol.pdf invullen, 1x aangifte doen en klaar toch?
5) PV verdeler; betekend geen kabels trekken, alleen een extra kastje boven. Heb een groep naar zolder lopen met 2,5mm kabel waar nu de wasmachine, droger en cv op zit. PV verdeler ertussen, daar de omvormer ook op en klaar?
6) Ik heb nu 2x een pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 (NL-stekker) om de wasmachine en droger te monitoren zodat ik meldingen kan sturen wanneer ze klaar zijn adhv het verbruik. Als er dan een kastje komt is het mooier om dat te meten met iets erin, Shelly 4 Pro is alleen maar 10A en niet genoeg voor de droger. Growatt kan alleen via de Cloud, tips om dat allemaal lokaal te meten zodat ik het in Home Assistant kan krijgen?

Wie helpt mij verder? _/-\o_

[Voor 9% gewijzigd door royduin op 08-06-2020 16:44]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
En andere kant van het dak?

Met 8 panelen hoef je nog geen 3 kW omvormer te gebruiken. Je kunt het in Sunny Design invoeren, maar dat wordt een rekensommetje tussen minimale aftopping (op een moment dat je het toch niet op krijgt) versus meerprijs van de grotere omvormer.

Als NNO ook vol legt hoeft je omvormer bijna niet zwaarder te zijn; het kost je enkel extra panelen + montagemateriaal. Dat compenseerd vaak de minderopbrengst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 16-06 22:51
9x qcells 350 op je dak in legplan 4 op een 3000 watt omvormer naar keuze ( bijvoorbeeld een goodwe 3000xs)

3x qcells 350 op je schuur op een goodwe 1000xs ( wegens de lage volts waar je mee zit). 3 panelen past als je de hellingshoek niet al te groot maakt.

antwoorden:

1: meer panelen is meer opbrengst. als je het zelf niet erg vindt er tegenaan te kijken is meer panelen meer beter

2: 375 watt in dat formaat kun je er ook 9 van kwijt, dat is nog beter dan de q-cells hierboven. Longi is prima spul. Het is geen super de luxe maar daar is de prijs ook naar.

3: Ja, heeft zin, zie bovenaan

4: Btw kan inderdaad zoals je het zegt.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• royduin
kabeltjekabel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:43:
En andere kant van het dak?

Met 8 panelen hoef je nog geen 3 kW omvormer te gebruiken. Je kunt het in Sunny Design invoeren, maar dat wordt een rekensommetje tussen minimale aftopping (op een moment dat je het toch niet op krijgt) versus meerprijs van de grotere omvormer.

Als NNO ook vol legt hoeft je omvormer bijna niet zwaarder te zijn; het kost je enkel extra panelen + montagemateriaal. Dat compenseerd vaak de minderopbrengst.
Dit snap ik niet helemaal, 2500 of 3000 omvormer is een paar tientjes meer. 1 paneel is al duurder. Panelen op NNO leggen lijkt me totaal niet heel efficient gezien de zon daar niet zoveel op staat als ZZW. Even zitten "spelen" in Sunny Design maar het Longi paneel staan daar niet, ook niet de Growatt/GoodWe omvormers en gaat volgens mij iets te diep in op het geheel.

Met 8x 375wp = 3000 x 0,9 = 2700 nog steeds meer dan 2500?

[Voor 3% gewijzigd door royduin op 08-06-2020 17:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• royduin
Lardman schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:16:
9x qcells 350 op je dak in legplan 4 op een 3000 watt omvormer naar keuze ( bijvoorbeeld een goodwe 3000xs)

3x qcells 350 op je schuur op een goodwe 1000xs ( wegens de lage volts waar je mee zit). 3 panelen past als je de hellingshoek niet al te groot maakt.

antwoorden:

1: meer panelen is meer opbrengst. als je het zelf niet erg vindt er tegenaan te kijken is meer panelen meer beter

2: 375 watt in dat formaat kun je er ook 9 van kwijt, dat is nog beter dan de q-cells hierboven. Longi is prima spul. Het is geen super de luxe maar daar is de prijs ook naar.

3: Ja, heeft zin, zie bovenaan

4: Btw kan inderdaad zoals je het zegt.
Top, dank voor de antwoorden!

GoodWe vs Growatt? Beter rendement ofwel minder verlies tijdens het omvormen? Prijsverschil is nihil. Met vraag nummer 6 in het achterhoofd handiger om voor Growatt te gaan misschien? Daar is standaard in intergratie voor in Home Assistant: https://www.home-assistant.io/integrations/growatt_server/ hoewel dat "Cloud Polling" is.

Q Cells vs Longi? En dus 350 Wp vs 375 Wp, hoe hoger hoe beter. Goedkoop = duurkoop met Longi vs andere merken? De prijzen voor panelen lopen gigantisch uiteen. Bijv. LG vs Longi 375 Wp is bijna 3x zo duur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 10-06 22:24
Er kan in theorie nog een 8 Longi paneel van 2 meter bij offerte 2 bij.
Die leg je dan landscape bovenaan rechts.
Maar niet iedereen vind dat mooi...

Plan 1 kan ook als je in het midden boven 3 standaard panelen (165x100) landscape legt en eronder 5 in portrait. Dat is visueel redelijk.
Zou ik wel betere panelen nemen 330 Wp of meer (zijn ook al goedkoop)
Deze bijvoorbeeld:
https://www.solar-outlet....-black-half-cut-perc.html

[Voor 53% gewijzigd door TWyk op 08-06-2020 18:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• royduin
TWyk schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:16:
Er kan in theorie nog een 8 Longi paneel van 2 meter bij offerte 2 bij.
Die leg je dan landscape bovenaan rechts.
Maar niet iedereen vind dat mooi...

Plan 1 kan ook als je in het midden boven 3 standaard panelen (165x100) landscape legt en eronder 5 in portrait. Dat is visueel redelijk.
Zou ik wel betere panelen nemen 330 Wp of meer (zijn ook al goedkoop)
Deze bijvoorbeeld:
https://www.solar-outlet....-black-half-cut-perc.html
8 erbij dus totaal 16? Dat gaat niet passen volgens mijn berekeningen. Of reken je met kleinere panelen? Zit nu te denken aan plan 3 uit de startpost met 8 panelen. Offerte 2 heeft deze panelen: https://webshop.solarclar...black-white-half-cut-perc, lijkt me een nog beter plan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
royduin schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:44:
[...]

Dit snap ik niet helemaal, 2500 of 3000 omvormer is een paar tientjes meer. 1 paneel is al duurder.
Gemiste opbrengst bij 2500 omvormer is ook peanuts.
royduin schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:44:
Panelen op NNO leggen lijkt me totaal niet heel efficient gezien de zon daar niet zoveel op staat als ZZW. Even zitten "spelen" in Sunny Design maar het Longi paneel staan daar niet, ook niet de Growatt/GoodWe omvormers en gaat volgens mij iets te diep in op het geheel.

Met 8x 375wp = 3000 x 0,9 = 2700 nog steeds meer dan 2500?
Bij 40 graden dakhelling doet NNO nog net iets meer dan de helft van ZZW. Kan op dezelfde omvormer erbij, je hebt geen extra groep nodig, geen extra werkschakelaar, geen extra kabel naar zolder, etc. etc. Dus minder opbrengst per extra paneel... maar ook lagere kosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• royduin
kabeltjekabel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:28:
Bij 40 graden dakhelling doet NNO nog net iets meer dan de helft van ZZW. Kan op dezelfde omvormer erbij, je hebt geen extra groep nodig, geen extra werkschakelaar, geen extra kabel naar zolder, etc. etc. Dus minder opbrengst per extra paneel... maar ook lagere kosten.
Dus ik koop extra panelen, bijv; nog eens 8 die leg ik op NNO. Die sluit ik op dezelfde omvormer aan, dus totaal 16 panelen op een 2500/3000 omvormer? Dat is dan toch veel te weinig als alleen 8 panelen op ZZW dat al nodig hebben? Alles zit in serie dus de gehele installatie gaat dan minder draaien maar door de hoeveelheid panelen levert het meer op. Waarom is dit een goed idee? Dan kan ik toch beter 8 op ZZW op een omvormer zetten en 8 op NNO op een omvormer zodat ZZW volledig kan draaien? Waarom zou ik panelen op NNO leggen als ze niet volledige opbrengst hebben? Puur om nog meer opbrengst te hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
royduin schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:55:
[...]

Dus ik koop extra panelen, bijv; nog eens 8 die leg ik op NNO. Die sluit ik op dezelfde omvormer aan, dus totaal 16 panelen op een 2500/3000 omvormer? Dat is dan toch veel te weinig als alleen 8 panelen op ZZW dat al nodig hebben? Alles zit in serie dus de gehele installatie gaat dan minder draaien maar door de hoeveelheid panelen levert het meer op. Waarom is dit een goed idee? Dan kan ik toch beter 8 op ZZW op een omvormer zetten en 8 op NNO op een omvormer zodat ZZW volledig kan draaien? Waarom zou ik panelen op NNO leggen als ze niet volledige opbrengst hebben? Puur om nog meer opbrengst te hebben?
Omvormer met 2 MPPT's kopen. Bijvoorbeeld een 3 kW exemplaar. Je mist dan 30 kWh / jaar tov een 3,6 kW omvormer.

Met 345 Wp panelen heb je door ook 8 stuks NNO te leggen 1450 kWh / jaar extra.

Zon schijnt nooit tegelijk maximaal op ZZW en NNO he. Daarom kan dat heel mooi.

[Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-06-2020 20:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22:02
royduin schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:55:
[...]

Hier heb ik laatst uitgebreid uitgelegd wat @kabeltjekabel bedoeld.
busscherski in "Advies gevraagd: panelen op Noord-Oost (~30gr) en SolarEdge?"

Jouw situatie lijkt er wel op maar helaas is je helling steiler, dat voel je vooral op je noord dak.
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

Even qua legplan, misschien kun je met veel creativiteit een extra paneel kwijt met een ingewikkeld legplan. Maar je zou je af kunnen vragen of je dak dan niet teveel 'tetris' wordt. Teken het eerst even netjes en vraag je af, indien je je huis wilt verkopen, of het er misschien te lelijk uitziet.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:27:
[...]

Hier heb ik laatst uitgebreid uitgelegd wat @kabeltjekabel bedoeld.
busscherski in "Advies gevraagd: panelen op Noord-Oost (~30gr) en SolarEdge?"

Jouw situatie lijkt er wel op maar helaas is je helling steiler, dat voel je vooral op je noord dak.
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

Even qua legplan, misschien kun je met veel creativiteit een extra paneel kwijt met een ingewikkeld legplan. Maar je zou je af kunnen vragen of je dak dan niet teveel 'tetris' wordt. Teken het eerst even netjes en vraag je af, indien je je huis wilt verkopen, of het er misschien te lelijk uitziet.
De 40 graden die ik noem is een aanname. TS heeft het volgens mij niet genoemd, maar ik kan er overheen gelezen hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
@kabeltjekabel
Van deze foto is het lastig te zien. Veel van dergelijke rijtjeshuizen hebben een helling van 30 graden ja

[Voor 8% gewijzigd door busscherski op 08-06-2020 20:37]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:36:
@kabeltjekabel
Van deze foto is het lastig te zien. Veel van dergelijke rijtjeshuizen hebben een helling van 30 graden ja
Ja. Ik dacht; steentjes tellen op de schoorsteen, maar de zijkant is ook te vaag en te donker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• royduin
Ah, helder @kabeltjekabel en @busscherski! Bedankt voor het meedenken en de uitleg. Het dak is 35 graden overigens, precies tussen jullie aannames in.

8 extra panelen betekend uitgaande van offerte 2: 8 x (117 + 42 + 58 = 217) = €1736 extra waarvan de terugverdientijd dus langer is. Daarmee kom ik wel dichterbij de 4600 kWh maar ik zit nu een beetje met de bedragen van de offertes in mijn hoofd, om er dan nog eens dat bedrag bij te investeren gaat het nu niet worden. Dan zou ik eerder gaan voor nog 2 panelen op het schuurtje.

Wanneer ik dat zou doen wordt het een kabel van het dak van het schuurtje buiten langs naar het dak of een extra omvormer voor alleen die 2 panelen dat eigenlijk een beetje zonde is. Nog even een nachtje over slapen.

Beter geen Tetris op het dak inderdaad, plan 3 staat nu als plan de campagne.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Voor kleine daken zoals je schuurtje bestaan kleine omvormers.

https://www.winkelman-zon.../?display=detail&merk=APS

Deze is nog net klein genoeg om op een bestaande groep te mogen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• royduin
busscherski schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:16:
Voor kleine daken zoals je schuurtje bestaan kleine omvormers.

https://www.winkelman-zon.../?display=detail&merk=APS

Deze is nog net klein genoeg om op een bestaande groep te mogen.
Goeie! Ga ik over even vergelijken en uitzoeken.

• royduin
Nog steeds de knoop niet doorgehakt. 8 panelen op het dak en 2 op de schuur was het idee, maar er passen volgens mij 11 panelen op het dak alleen dan hebben 2 panelen bovenaan, de linker en rechter af en toe last van schaduw van de pijpjes. Dan blijft het dak van de schuur beschikbaar voor eventuele solarmatten in de toekomst voor de jacuzzi. Ook valt het op deze manier mee met de "tetris".

Plan 5 (alles horizontaal):

123
4
5
678
91011

Nu hoorde ik iemand over een omvormer met 2x een MPPT. Dan sluit je paneel 1 en 3 die af en toe schaduw vangen aan op 1 MPPT en de rest van de panelen op de andere. Op die manier hebben alle andere panelen er geen last van en ligt het dak helemaal vol.

Voor schaduw op panelen heb je volgens mij 3 opties: aparte MPPT, SolarEdge/optimizers of een micro omvormer. Correct?
- Micro omvormer: €200 (APSystems YC600)
- Optimizers: duur? niet nuttig omdat het maar om 2 panelen gaat?
- Omvormer met 2 MPPT's: Growatt 3000TL-XE €550 in vergelijking met een 3000-S €480 = €70

Klopt dit en is dus een omvormer met 2x een MPPT het handigste?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 23:00

Proton_

Team Welles

Niet helemaal: elke mppt heeft een eigen spanningsminimum dat gehaald moet worden voordat er opwek is.
Dit is vaak ergens rond de 120V wat neerkomt op 3 panelen.

Dan is er het fenomeen schaduw. Dat houdt in dat enkele cellen (vierkantjes) op het paneel veel minder fotonen krijgen en dus minder stroom kunnen leveren. De MPPT kan er voor kiezen om de hele string op die lagere stroom te laten werken, of om dat deel van het paneel helemaal over te slaan door de hogere stroom en lagere spanning van de goed bestraalde panelen te pakken. Dit kan natuurlijk alleen als die lagere spanning nog binnen zijn bereik valt: de som van de onbeschaduwde paneeldelen moet meer dan 120V leveren.
Je zult dus 1 schaduwpaneel moeten koppelen aan minimaal 3 zonpanelen én een omvormer moeten kiezen die een slim mppt-algoritme heeft dat schaduw goed snapt (=niet growatt) en met 120 V genoegen neemt. SMA, Goodwe, Fronius komen in me op.

Als je goed oplet snap je dan ook dat meerdere MPPTs dan niet nodig zijn. Ééntje met het juiste algoritme geeft dezelfde uitkomst.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• royduin
Dank voor je info @Proton_!

Dat kleine beetje schaduw van de pijpjes op het dak heeft invloed op alle panelen wanneer die op 1 MPPT zitten, hoe slim die omvormer ook is toch? Wat is dan wijsheid? Daar gewoon geen panelen leggen? Paneel 1 en 3 weg uit het het laatste plan 5 (weet niet of dat er mooi uit ziet). Ipv €100 meer voor een omvormer met 2 MPPTs €200 uitgeven aan een micro omvormer (die overigens ook 2 MTTPs heeft, daar is het geldt dat minimum dus niet?) voor die 2 panelen?

[Voor 3% gewijzigd door royduin op 17-06-2020 22:19]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@royduin Nee, met een goede MPPT heeft het pijpje alleen effect op de delen van de panelen die beschaduwd worden.
Een paneel wordt met dit doel verdeeld met bypass diodes (zoek maar op :) )

Dit principe werkt goed met schaduw, maar slecht met verschil in instraling doordat panelen een andere kant op kijken. Dan zijn optimizers/micro's/aparte MPPTs onontbeerlijk. Voor jou niet van toepassing.

• royduin
Ah, ik had me beter moeten inlezen @Proton_, dat wist ik niet. Dank!

Wat is dan het slimste om te doen?
- 11 panelen waarbij begin van de middag 1 paneel klein beetje schaduw heeft en einde van de dag 1 ander paneel een klein beetje schaduw heeft door de pijpjes.
- 9 panelen, nooit schaduw.

Qua omvormers niet heel veel keuze qua merken bij het bedrijf van offerte 2; Growatt, GoodWe of Huawei. In de offerte zit 7x 375wp met een Growatt 2500-S €440 incl. Ga ik voor 9 panelen heb ik dan genoeg aan een Growatt 3000-S €480 of GoodWe GW3000-XS €485 of moet ik omhoog aan een Growatt 3300TL-X €550? En met 11 panelen? Growatt MIN 4200TL-XE €675 of GoodWe GW4200D-NS €745? Anders?

Als ik met deze bedragen reken is een micro omvormer misschien nog wel interessanter wanneer ik voor 11 zou gaan. Het prijs verschil tussen een 3000 en 4200 watt is €195 daar heb je ook een micro omvormer voor met daarin 2x een MPPT dus de 2 kleine schaduw panelen daarop en zeker weten maximale opbrengst?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Welke micro omvormer voor twee panelen heb je voor €195 incl monitoring en montage? :)

Een 3600 watt omvormer (de max voor een 16A groep) kan ook prima voor 11 panelen, al is onderdimensioneren wat uit de mode geloof ik.
Voordeel daarvan is dat hij dus op een PV verdeler kan op 3x25A aansluiting zonder discussies over selectiviteit aan te zwengelen.

[Voor 29% gewijzigd door Proton_ op 18-06-2020 13:05]

• busscherski
@Proton_
13 panelen van 345 Wp kan nog op zuid op een 3680 W omvormer en dan nog topt het niet significant af.

• royduin
Owja, zo'n micro omvormer kan je niet direct uitlezen. Ik zet het weer uit mijn hoofd.

Ik heb een 1x 40A aansluiting en een 16A naar zolder lopen voor de wasmachine en de droger, die zou verhoogt kunnen worden. Op zolder komt dan een PV verdeler. Ook nog niet helemaal duidelijk wat daarmee handig is. 25A in de meterkast en dan de PV verdeler 16A droger, 10A wasmachine, 20A omvormer?

Maar eerst de panelen maar; 11 (beetje schaduw) of 9 (geen schaduw) en welke omvormer? Heeft het zin die 2 extra panelen met af en toe schaduw? Of kan ik het beter laten? Als je het doet dan gooi je gelijk je dak vol wordt er gezegd...

[Voor 7% gewijzigd door royduin op 18-06-2020 14:54]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@royduin Een PV verdeler die 16A in de meterkast gezekerd is, splits je op zolder in 16A opwek en 16A verbruikers. Dat bijt elkaar niet, de stromen heffen elkaar juist op.

De bestaande 16A groep aanpassen naar 25A is niet handig: waarschijnlijk is de bekabeling daar te dun voor, en die vervangen voor dikkere is weinig zinvol. Dan kan je beter een PV groep in de meterkast erbij maken.

• royduin
2.5mm mag 25A doorheen, maar als het niet nodig is dan blijft het gewoon 16A. Maar dan gaat 11 panelen niet lukken denk ik, 11 x 375 x 0,9 = 3712,50, boven de 3600. Omvormers van 3600:
- Growatt MIN 3600TL-XE €625
- GoodWe GW3600D-NS €705

Dan kan ik beter 1 paneel minder nemen maar dat ziet er niet uit, dus dan 2 panelen minder kom ik bij de andere optie; 9 panelen 9 x 375 x 0,9 = 3037,50 dat gaat prima op de 3000 omvormers lijkt me? Ook geen schaduw dan dus dan maakt het minder uit hoe goed de MPPT is?

11 vs 9 panelen en welke omvormer zouden jullie doen en waarom?

• busscherski
Jij doet 11 x 375 x 0,9 maar in plaats van 0.9 kun je ook 0.8 nemen.
Dan kan het wel. Het aftoppen zal niet veel zijn, uit mijn hoofd 0.3% op jaarbasis.

Hier op het forum hoor ik vaak dat Goodwe beter is met schaduw.

Edit:
En die 3600W omvormers zijn trouwens stiekem 3680W.

[Voor 12% gewijzigd door busscherski op 18-06-2020 17:48]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een paneel meer levert doorgaans meer op dan een grotere omvormer. Een 3600 topt circa 10 uur per jaar af (dus dan heb je 10 uur lang 3600 watt opbrengst ipv 4000? 4 kWh per jaar verlies, minder dan een euro).
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" zegt (bij vol op zuid, zit jij niet) bij een 88% dimensionering tussen de 0,1 en 0,2% misgelopen opbrengst.

Goodwe heeft dacht ik een 'shadow mppt' instelling waarmee hij agressiever naar maximaal vermogen zoekt, die heeft Growatt niet.

25A door tien meter 2.5 mm² kan technisch wel, maar op vollast kan de omvormer makkelijk uit gaan omdat de spanningsverliezen de netspanning buiten zijn veiligheidsmarges duwen :)

Mijn advies zou zijn: 11 panelen op een 3680 ;) watt omvormer.
Dan kijk je het een jaar aan en doe je het jaar erop zelfs nog wat panelen op NNW erbij :)

[Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 18-06-2020 18:01]

• royduin
Duidelijk, ik ga er weer een nachtje over slapen. Dank voor de hulp @Proton_ en @busscherski! _/-\o_

• royduin
Nog een laatste keer alles opmeten en checken voordat er besteld wordt, kom ik er achter dat er geen 11 op passen maar 10. Geen idee hoe ik dat eerder verzonnen had maar begin nu ook te twijfelen over de bovenste rij of dat wel kan/mag. Ik lees dat vanaf de nok 20cm of een dakpan aangehouden wordt. Vanaf nok tot aan het hoogste dakraam is 125, reken ik de dakpannen dan gaat het om 3x 34 + een halve van 16 = 118. Tussen de 125 en 118 zit afwerking van het dakraam. Paneel is 104, kan/mag dat?

Maar even een tekening gemaakt met sunnydesignweb.com. Dit is nu het plan maar gaat dat?

• busscherski
Haha, wij begrepen je legplan ook al niet.
Goed dat je het nu netjes hebt getekend.

Kun je er zo dicht bij de nok nog dakhaken aan maken?
Het is niet aangeraden om zo dichtbij de nok is panelen te plaatsen maar als je het doet plaats dan wat extra dakhaken.
Alleen zit je vanwege dit paneel zit je vast aan verticale rails bij Landscape montage? Ik weet niet of er dan überhaupt extra dakhaken mogelijk zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• royduin
Bedankt weer voor je reactie @busscherski! En wat een snelheid weer, wordt zeer gewaardeerd _/-\o_

Ik wilde ze zelf leggen maar ik mag het dak niet op van het vrouwtje dus geen idee. Ik zal eens horen bij het bedrijf (webshop) die ze levert en komt monteren (zzp-er).

• royduin
Het advies was; laat het inmeten om er zeker van te zijn a €125. Maar... er komen nieuwe panelen aan in juli. De LR4-72HPH-445M ook van Longi voor €147 in de btw. Die zijn 2 meter ipv 175. Zijn advies; 7 van die erop zit je op 3115 wp meer dan 8 x 375 = 3000 omdat dus 10 panelen niet geadviseerd wordt en eigenlijk niet zou mogen volgens de regeltjes. Nog goedkoper ook. Knoop maar doorhakken en hiervoor gaan denk ik zo.

• busscherski
Geen 2000 mm maar nog net iets langer. Heb je de lengte goed in het Sunny design plaatje?
Op zich wel een mooi legplan.
Stroomt de regen nog goed in de goot?

• royduin
busscherski schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:46:
Geen 2000 mm maar nog net iets langer. Heb je de lengte goed in het Sunny design plaatje?
Op zich wel een mooi legplan.
Stroomt de regen nog goed in de goot?
Het paneel stond er al in maar even gecheckt en de maten kloppen. Regen moet wel goed gaan lijkt me, ze kunnen nog wat hoger liggen van dakraam tot laatste pan is 260, 20cm van de rand heb ik nu.

• busscherski
20 cm pan over lijkt me wel genoeg bij een dakhelling van 35 graden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• royduin
Bedankt weer voor het meedenken! Morgen alles bestellen 8)

• royduin
Besteld! Komen de 21e oOo

7x Longi LR4-72HPH-445M en de GoodWe GW3000-XS met al het aansluit materiaal maar dat heeft de leverancier ervan geregeld/uitgezocht.

Voor die tijd alleen zelf de PV verdeler regelen. Maar welke? Er loopt dus nu vanaf de meterkast een groep naar zolder met 2,5mm draad en daar zit een stopcontact met de wasmachine, droger en cv ketel erin. In de meterkast een 63A hoofdschakelaar met een 40A aardlek gevolgd door de 16A groep. Daar hoeft dus niets te veranderen?

Er zijn dus 3 stopcontacten benodigd; wasmachine, droger en cv. PV verdeler met 3 stopcontacten alleen nog niet tegen gekomen en een stekkerdoosje is niet aan te raden bij een wasmachine/droger. PV verdeler zonder stopcontact en het bestaande wandcontact gebruiken een idee? Heb ook 2 van deze units nu in gebruik: pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 (NL-stekker) zodat ik het stroomgebruik van de wasmachine en droger kan meten maar ook meldingen aan de hand van die data ontvang of ze klaar zijn. 2 van die dingen naast elkaar gaat niet passen in een PV verdeler.

Google ik wat rond en kijk ik naar de PV verdelers met 2 stopcontacten dan kom ik bijv. tegen:
- https://www.groepenkastbe...LER-PV-1HFD-2GR-2WCD.html
- https://www.groepenkastbe...-PV-1HFD-ALA-GR-2WCD.html
- https://www.groepenkastbe...-verdeler-hfd/gr/ala/2wcd
- https://www.groepenkastbe...pv-verdeler-hfd/2ala/2wcd

Maar ook andere merken als ABB, Green Line en Hager.

Waarvoor kiezen en waarom? Beter een aardlekautomaat dan een installatieautmaat lijkt me? 30, 100 of 100mA? De aardlek in de meterkast is 0,03A ofwel 30mA dus dan kom ik bij bijv. deze uit: https://www.vekto.nl/pv-v...ardlekautomaat-16a-b-30ma

[Voor 10% gewijzigd door royduin op 30-06-2020 11:11]

• busscherski
Kijk even in de omvormer installatie handleiding of er iets instaat over een aardlek.
Als daar 100 mA staat hoor je denk ik een 100 mA of groter in de meterkast te hangen, een 100mA in de PV verdeler en 30 mA bij de groep.
Er is een meterkast topic op Tweakers waar je de experts vind.

En dan gewone stopcontacten erop aansluiten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• royduin
Alles inmiddels duidelijk, meterkast daar vervang ik de installatieautomaat naar zolder door een 20A en sluit ik direct op de hoofdschakelaar aan. De PV verdeler wordt een simpel kastje waar modules in kunnen met een hoofdschakelaar en 2 aardlekautomaten. 1 voor de omvormer en de ander gaat naar het bestaande stopcontact. Dus:

1x Installatieautomaat 20A karakteristiek B 6kA
1x Hoofdschakelaar 25A of 40A
2x Aardlekautomaat 16A 30mA type A karakteristiek B

Aardlek in mijn meterkast zijn nog van type AC dus die vervang ik ook gelijk:

2x Aardlekschakelaar 40A 30mA type A

To be continued 8)

• royduin
Zowel de levering als het plaatsen is allemaal wat uitgelopen maar vandaag was het eindelijk zover! Het resultaat:

Bedankt voor de hulp allemaal!

Levert nu al 2727W op 8) aardig dicht in de buurt van de 445 x 7 = 3115 x 0.9 = 2803,5 d:)b

[Voor 23% gewijzigd door royduin op 21-08-2020 14:17]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True