Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen advies legplan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
royduin schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:55:
[...]

Dus ik koop extra panelen, bijv; nog eens 8 die leg ik op NNO. Die sluit ik op dezelfde omvormer aan, dus totaal 16 panelen op een 2500/3000 omvormer? Dat is dan toch veel te weinig als alleen 8 panelen op ZZW dat al nodig hebben? Alles zit in serie dus de gehele installatie gaat dan minder draaien maar door de hoeveelheid panelen levert het meer op. Waarom is dit een goed idee? Dan kan ik toch beter 8 op ZZW op een omvormer zetten en 8 op NNO op een omvormer zodat ZZW volledig kan draaien? Waarom zou ik panelen op NNO leggen als ze niet volledige opbrengst hebben? Puur om nog meer opbrengst te hebben?
Hier heb ik laatst uitgebreid uitgelegd wat @kabeltjekabel bedoeld.
busscherski in "Advies gevraagd: panelen op Noord-Oost (~30gr) en SolarEdge?"

Jouw situatie lijkt er wel op maar helaas is je helling steiler, dat voel je vooral op je noord dak.
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

Even qua legplan, misschien kun je met veel creativiteit een extra paneel kwijt met een ingewikkeld legplan. Maar je zou je af kunnen vragen of je dak dan niet teveel 'tetris' wordt. Teken het eerst even netjes en vraag je af, indien je je huis wilt verkopen, of het er misschien te lelijk uitziet.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
busscherski schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:36:
@kabeltjekabel
Van deze foto is het lastig te zien. Veel van dergelijke rijtjeshuizen hebben een helling van 30 graden ja
Ja. Ik dacht; steentjes tellen op de schoorsteen, maar de zijkant is ook te vaag en te donker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:13

Proton_

Team Welles

Niet helemaal: elke mppt heeft een eigen spanningsminimum dat gehaald moet worden voordat er opwek is.
Dit is vaak ergens rond de 120V wat neerkomt op 3 panelen.

Dan is er het fenomeen schaduw. Dat houdt in dat enkele cellen (vierkantjes) op het paneel veel minder fotonen krijgen en dus minder stroom kunnen leveren. De MPPT kan er voor kiezen om de hele string op die lagere stroom te laten werken, of om dat deel van het paneel helemaal over te slaan door de hogere stroom en lagere spanning van de goed bestraalde panelen te pakken. Dit kan natuurlijk alleen als die lagere spanning nog binnen zijn bereik valt: de som van de onbeschaduwde paneeldelen moet meer dan 120V leveren.
Je zult dus 1 schaduwpaneel moeten koppelen aan minimaal 3 zonpanelen én een omvormer moeten kiezen die een slim mppt-algoritme heeft dat schaduw goed snapt (=niet growatt) en met 120 V genoegen neemt. SMA, Goodwe, Fronius komen in me op.

Als je goed oplet snap je dan ook dat meerdere MPPTs dan niet nodig zijn. Ééntje met het juiste algoritme geeft dezelfde uitkomst.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
Jij doet 11 x 375 x 0,9 maar in plaats van 0.9 kun je ook 0.8 nemen.
Dan kan het wel. Het aftoppen zal niet veel zijn, uit mijn hoofd 0.3% op jaarbasis.

Hier op het forum hoor ik vaak dat Goodwe beter is met schaduw.

Edit:
En die 3600W omvormers zijn trouwens stiekem 3680W.

[Voor 12% gewijzigd door busscherski op 18-06-2020 17:48]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:13

Proton_

Team Welles

Een paneel meer levert doorgaans meer op dan een grotere omvormer. Een 3600 topt circa 10 uur per jaar af (dus dan heb je 10 uur lang 3600 watt opbrengst ipv 4000? 4 kWh per jaar verlies, minder dan een euro).
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" zegt (bij vol op zuid, zit jij niet) bij een 88% dimensionering tussen de 0,1 en 0,2% misgelopen opbrengst.

Goodwe heeft dacht ik een 'shadow mppt' instelling waarmee hij agressiever naar maximaal vermogen zoekt, die heeft Growatt niet.

25A door tien meter 2.5 mm² kan technisch wel, maar op vollast kan de omvormer makkelijk uit gaan omdat de spanningsverliezen de netspanning buiten zijn veiligheidsmarges duwen :)

Mijn advies zou zijn: 11 panelen op een 3680 ;) watt omvormer.
Dan kijk je het een jaar aan en doe je het jaar erop zelfs nog wat panelen op NNW erbij :)

[Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 18-06-2020 18:01]

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• royduin
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 26-07 10:47
Duidelijk, ik ga er weer een nachtje over slapen. Dank voor de hulp @Proton_ en @busscherski! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• royduin
Bedankt weer voor je reactie @busscherski! En wat een snelheid weer, wordt zeer gewaardeerd _/-\o_

Ik wilde ze zelf leggen maar ik mag het dak niet op van het vrouwtje dus geen idee. Ik zal eens horen bij het bedrijf (webshop) die ze levert en komt monteren (zzp-er).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• royduin
Bedankt weer voor het meedenken! Morgen alles bestellen 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• royduin
Alles inmiddels duidelijk, meterkast daar vervang ik de installatieautomaat naar zolder door een 20A en sluit ik direct op de hoofdschakelaar aan. De PV verdeler wordt een simpel kastje waar modules in kunnen met een hoofdschakelaar en 2 aardlekautomaten. 1 voor de omvormer en de ander gaat naar het bestaande stopcontact. Dus:

1x Installatieautomaat 20A karakteristiek B 6kA
1x Hoofdschakelaar 25A of 40A
2x Aardlekautomaat 16A 30mA type A karakteristiek B

Aardlek in mijn meterkast zijn nog van type AC dus die vervang ik ook gelijk:

2x Aardlekschakelaar 40A 30mA type A

To be continued 8)

• royduin
Zowel de levering als het plaatsen is allemaal wat uitgelopen maar vandaag was het eindelijk zover! Het resultaat:

Bedankt voor de hulp allemaal!

Levert nu al 2727W op 8) aardig dicht in de buurt van de 445 x 7 = 3115 x 0.9 = 2803,5 d:)b

[Voor 23% gewijzigd door royduin op 21-08-2020 14:17]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True