Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen advies legplan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 28-07 10:23
Beste Tweakers!

Ik wil al een tijdje zonnepanelen, recent een opblaas jacuzzi aangeschaft dus nu moet het wel echt een keer gaan gebeuren. Mijn jaarverbruik: 2800 kWh. Jaccuzi met gemiddeld 10 kWh per dag die waarschijnlijk van april tot september zal staan kom je ook snel op de 1800 kWh. Geschat totaal per jaar: 4600 kWh.

Dak op het zuiden (ZZW) met 2 dakramen dus dat wordt een beetje puzzelen. Foto:

Maten:

2 offertes aangevraagd:

Offerte 1: €3200 voor 8x 300 Wp + Solis omvormer incl. montage, verder niet gespecificeerd
Offerte 2: €2800 voor 7x 375 Wp Longi panelen + Growatt omvormer incl. montage:

370 moet 375 zijn 8)7

Plan 1 (offerte 1, dat niet eens past)
123
45678

Plan 2 (offerte 2)
12
34567

Alles opgemeten en zelf eens gaan puzzelen, dan kom ik hierop:

Plan 3 (alles horizontaal)
1
2
345
678

Plan 4 (alles horizontaal)
12
3
456
789

10 panelen kan ook denk ik; links boven nog maar dan zit je met afvoer en ventilatie pijpjes in de weg qua schaduw. Of ga ik ook hinder ondervinden vroeg op de dag van de schaduw van de pijpjes van mijn buren rechts?

Mijn vragen:

1) Welk legplan? Qua maten moet plan 4 lukken en zou ik daarvoor kiezen maar misschien beter voor plan 3 ivm schaduw en hoe het eruit ziet? Meer dan 7 panelen betekend ook gelijk een 3000W omvormen lijkt me?
2) Bij offerte 2 is gekozen voor dit paneel: https://webshop.solarclar...black-white-half-cut-perc. Longi schijnt de panelen voor LG te maken heb ik mij laten vertellen. De kleur maakt me niet uit. Zijn er redenen om niet voor dit paneel te kiezen?
3) Heeft het nog zin om panelen op het schuurtje te plaatsen? 3,80 lang en taps toelopend van 1,70 naar 2 meter. Komt wat later zon op door schaduw van het huis zelf maar middag tot avond vol op zon. Zal op een aparte omvormer moeten, plat dak dus panelen moeten nog kantelen en een ventilatie pijpje; 2 panelen zou het dan om gaan.
4) BTW kan terug gevraagd worden; dat geldt voor de gehele installatie inclusief montage? Ik ben zelf al ondernemer maar mijn vriendin niet. Even een naamswijziging doorgeven aan de energie leverancier en haar naam op de factuur laten zetten: https://download.belastin...elhouders_on0401z4fol.pdf invullen, 1x aangifte doen en klaar toch?
5) PV verdeler; betekend geen kabels trekken, alleen een extra kastje boven. Heb een groep naar zolder lopen met 2,5mm kabel waar nu de wasmachine, droger en cv op zit. PV verdeler ertussen, daar de omvormer ook op en klaar?
6) Ik heb nu 2x een pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 (NL-stekker) om de wasmachine en droger te monitoren zodat ik meldingen kan sturen wanneer ze klaar zijn adhv het verbruik. Als er dan een kastje komt is het mooier om dat te meten met iets erin, Shelly 4 Pro is alleen maar 10A en niet genoeg voor de droger. Growatt kan alleen via de Cloud, tips om dat allemaal lokaal te meten zodat ik het in Home Assistant kan krijgen?

Wie helpt mij verder? _/-\o_

[Voor 9% gewijzigd door royduin op 08-06-2020 16:44]

Alle reacties

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True