Een aantal beroepsgroepen zijn uitgezonderd van de geadviseerde thuisquarantine:dokteronline schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:58:
[...]
Als ik naar mijn situatie doortrek, zou het twee weken letterlijk thuis zitten wezen. Ik hoor bij de cruciale beroepsgroepen en thuis werken zit er niet in om mijn eigen werkzaamheden te doen helaas.
Denk inderdaad dat het heel afhankelijk is van hoe de werknemer zichzelf ook opstelt.
Maar als de werkgever van te voren al gaat dreigen dat de financiële gevolgen voor de werknemer zijn in geval van thuisquarantaine. Dan begin je in mijn ogen al verkeerd, een werknemer hoeft niks te zeggen en kan gewoon naar het werk gaan met alle gevolgen van dien.
bron: https://www.rijksoverheid...ie-gaan/reizen-buitenlandWat houdt een quarantaine in als ik uit een hoog-risicogebied terug ben gevlogen?
Als u afkomstig bent uit een hoog-risicogebied, is het dringende advies 14 dagen in quarantaine te gaan. U wordt hierover door de luchtvaartmaatschappij geïnformeerd. Dit betekent dat u 14 dagen uw woning of verblijfplaats niet mag verlaten. Het dringende advies is daarnaast het contact met eventueel aanwezige familieleden en derden te vermijden. Voor nadere vragen kunt u contact opnemen met de huisarts. Bemanningsleden van luchtvaartmaatschappijen, medisch personeel, zeevarenden en diplomaten zijn uitgezonderd van de quarantainemaatregel.
Overigens, zelfs binnen diverse cruciale beroepen is het nodige ook mogelijk gebleken om vanuit huis te doen. Ik weet uiteraard niet exact wat je voor werkzaamheden doet. Maar ik kan mij nauwelijks voorstellen dat er niets is dat jij voor je werk vanuit huis kunt betekenen.
Daarnaast, zoals al aangegeven, indien jij terugkomt op moment van worden van oranje, dan kun je al een x-aantal dagen binnen de vakantieperiode aftrekken van een eventuele thuis quarantaine periode.
Als laatste, mogelijk val je dus zelfs binnen één van de beroepsgroepen die uitgezonderd is van het thuis quarantaine advies. Hoewel ik zeker voor wat betreft medisch personeel, persoonlijke opinie, zou adviseren met de werkgever om de virtuele tafel te gaan zitten om te bespreken wat eventuele mogelijkheden zijn.