Ha Allen!
Nota bene! Gelukkig ken ik de medewerkers van mijn bedrijf goed en ben ik er zeker van dat zij geen, overbodige, risico's zullen nemen tijdens hun vakantieperiode. Ik ben wél geïnteresseerd in hoe over 'vakanties in coronatijd' gedacht wordt én hoe anderen hiermee omgaan. Voor de leesbaarheid spreek ik over 'mijn' medewerkers, lees hier 'werknemers in het algemeen die bij een andere organisatie dan de jouwe óf de mijne werken'.
Mijn medewerkers willen deze zomer natuurlijk graag op vakantie en natuurlijk gun ik hen dat graag! Mijn wens dat de medewerkers hun vakantie doorbrengen in de eigen achtertuin om zo de kans op ziekte tijdens of na de vakantie te minimaliseren is, natuurlijk, niet af te dwingen, dus dat zal ik niet gaan proberen. Maar ik ben wél benieuwd naar wat ik de medewerkers wél dringend kan adviseren of dwingend kan opleggen.
Als ik een beetje nadenk (en een beetje google
), lijkt het enige middel dat tot mijn beschikking staat om weinig risicovol gedrag bij mijn medewerkers af te dwingen, het verminderen van het loon tijdens de ziekte naar 70% (ipv de 100% dat de CAO voorschrijft) op het moment dat de werknemer 'opzettelijk' ziek geworden is, door roekeloos of verwijtbaar gedrag. (Klopt dit?)
Er kunnen natuurlijk een aantal zaken gebeuren tijdens de vakantie, dus laat ik een paar scenario's aan jullie voorleggen om te zien of het gedrag van de medewerker als roekeloos of verwijtbaar aangemerkt kan worden:
Mijn medewerker wordt ziek of moet in quarantaine na:
Nota bene! Gelukkig ken ik de medewerkers van mijn bedrijf goed en ben ik er zeker van dat zij geen, overbodige, risico's zullen nemen tijdens hun vakantieperiode. Ik ben wél geïnteresseerd in hoe over 'vakanties in coronatijd' gedacht wordt én hoe anderen hiermee omgaan. Voor de leesbaarheid spreek ik over 'mijn' medewerkers, lees hier 'werknemers in het algemeen die bij een andere organisatie dan de jouwe óf de mijne werken'.
Mijn medewerkers willen deze zomer natuurlijk graag op vakantie en natuurlijk gun ik hen dat graag! Mijn wens dat de medewerkers hun vakantie doorbrengen in de eigen achtertuin om zo de kans op ziekte tijdens of na de vakantie te minimaliseren is, natuurlijk, niet af te dwingen, dus dat zal ik niet gaan proberen. Maar ik ben wél benieuwd naar wat ik de medewerkers wél dringend kan adviseren of dwingend kan opleggen.
Als ik een beetje nadenk (en een beetje google
Er kunnen natuurlijk een aantal zaken gebeuren tijdens de vakantie, dus laat ik een paar scenario's aan jullie voorleggen om te zien of het gedrag van de medewerker als roekeloos of verwijtbaar aangemerkt kan worden:
Mijn medewerker wordt ziek of moet in quarantaine na:
- Een vakantie in Nederland of in een 'geel' vakantieland. Volgens mij valt dan de medewerker niets te verwijten.
- Een vakantie in een land/regio dat tijdens de vakantie van geel naar oranje verspringt, máár de medewerker keert direct terug. Ook dan valt de medewerker imho niets te verwijten.
- Een vakantie in een land/regio dat tijdens de vakantie van geel naar oranje verspringt, maar de werknemer keert niét direct terug,er is voor drie weken geboekt en op de camping is niemand aan het hoesten." Lijkt me stompzinnig gedrag van medewerker, maar roekeloos? Ik heb geen idee...
- Een vakantie in een 'oranje'land, Dat vind ik écht roekeloos, maar zijn de juristen het hiermee eens?
- En als laatste: Een medewerker gaat vrijwilligerswerk in een vluchtelingenkamp op een Grieks eiland doen, waar het héél slecht gesteld is met de hygiene. Nobel misschien, maar imho heel roekeloos...
[ Voor 9% gewijzigd door bernard038 op 05-06-2020 10:52 . Reden: Aanvulling ]
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.