Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:08
Ha Allen!

Nota bene! Gelukkig ken ik de medewerkers van mijn bedrijf goed en ben ik er zeker van dat zij geen, overbodige, risico's zullen nemen tijdens hun vakantieperiode. Ik ben wél geïnteresseerd in hoe over 'vakanties in coronatijd' gedacht wordt én hoe anderen hiermee omgaan. Voor de leesbaarheid spreek ik over 'mijn' medewerkers, lees hier 'werknemers in het algemeen die bij een andere organisatie dan de jouwe óf de mijne werken'.

Mijn medewerkers willen deze zomer natuurlijk graag op vakantie en natuurlijk gun ik hen dat graag! Mijn wens dat de medewerkers hun vakantie doorbrengen in de eigen achtertuin om zo de kans op ziekte tijdens of na de vakantie te minimaliseren is, natuurlijk, niet af te dwingen, dus dat zal ik niet gaan proberen. Maar ik ben wél benieuwd naar wat ik de medewerkers wél dringend kan adviseren of dwingend kan opleggen.

Als ik een beetje nadenk (en een beetje google ;) ), lijkt het enige middel dat tot mijn beschikking staat om weinig risicovol gedrag bij mijn medewerkers af te dwingen, het verminderen van het loon tijdens de ziekte naar 70% (ipv de 100% dat de CAO voorschrijft) op het moment dat de werknemer 'opzettelijk' ziek geworden is, door roekeloos of verwijtbaar gedrag. (Klopt dit?)

Er kunnen natuurlijk een aantal zaken gebeuren tijdens de vakantie, dus laat ik een paar scenario's aan jullie voorleggen om te zien of het gedrag van de medewerker als roekeloos of verwijtbaar aangemerkt kan worden:

Mijn medewerker wordt ziek of moet in quarantaine na:
  • Een vakantie in Nederland of in een 'geel' vakantieland. Volgens mij valt dan de medewerker niets te verwijten.
  • Een vakantie in een land/regio dat tijdens de vakantie van geel naar oranje verspringt, máár de medewerker keert direct terug. Ook dan valt de medewerker imho niets te verwijten.
  • Een vakantie in een land/regio dat tijdens de vakantie van geel naar oranje verspringt, maar de werknemer keert niét direct terug,er is voor drie weken geboekt en op de camping is niemand aan het hoesten." Lijkt me stompzinnig gedrag van medewerker, maar roekeloos? Ik heb geen idee...
  • Een vakantie in een 'oranje'land, Dat vind ik écht roekeloos, maar zijn de juristen het hiermee eens?
  • En als laatste: Een medewerker gaat vrijwilligerswerk in een vluchtelingenkamp op een Grieks eiland doen, waar het héél slecht gesteld is met de hygiene. Nobel misschien, maar imho heel roekeloos...
Ik ben benieuwd naar jullie gedachten en overwegingen in deze. Graag wijs ik mijn medewerkers vóóraf op eventuele gevolgen van hun keuzes!

[ Voor 9% gewijzigd door bernard038 op 05-06-2020 10:52 . Reden: Aanvulling ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +66 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:46
INAL, maar het lijkt me dat jij hier als werkgever niets over kunt zeggen.

Jouw werknemer hoeft jou helemaal niet te zeggen waar hij naar op vakantie gaat, of is geweest, en mocht hij ziek worden hoeft hij jou niet eens te zeggen wat hij precies heeft.

Eventueel kan een bedrijfsarts ingeschakeld worden, maar die mag dan aan jou alleen doorgeven of je werknemer inderdaad ziek is, hoe lang hij verwacht dat het gaat duren en in welke mate de werknemer arbeidsongeschikt is. Dus niet of het Corona is.

Zie ook: https://www.juridischloke...angerschap/ziekteverzuim/

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 05-06-2020 10:49 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-07 18:12
Heb je zelf al contact gehad met je Jurist, wat zegt hij/zij hierover?

We kunnen hier nu een mening in gooien, maar de complexiteit kan je dit het beste met een Jurist over hebben.

Leuk voorbeeld:

https://www.xperthractuee...iek-is-door-eigen-schuld/
Als een werknemer een borstvergroting heeft ondergaan en door een bacterie doodziek wordt, moet de werkgever het loon dan doorbetalen?
Het antwoord is ‘ja’.
Als een medewerker dronken van een trap in een kroeg kukelt en zijn been breekt waardoor hij niet kan werken, moet de werkgever het loon dan doorbetalen?
Het antwoord is ‘ja’.
Als een werknemer een gevaarlijke heli-ski trip maakt, in een ravijn stort en in coma raakt, moet de werkgever het loon dan doorbetalen?
U raadt het al; het antwoord is ‘ja’.

Acties:
  • +57 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:52

lasharor

7 december 2004

Ik weet niet wat voor werknemers jij hebt maar ik zou vrij snel klaar zijn als mijn werkgever begint over eventuele loonsverlaging vanwege ziekte door "roekeloos of verwijtbaar gedrag"

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je mag er vanalles van vinden maar je hebt er geen bal over te zeggen. Een werknemer heeft recht op vakantie en die mag je niet zomaar weigeren. Wat hij in zijn privetijd doet moet ie zelf weten. Of jij dat roekeloos vind of niet doet niet terzake, want het betreft privetijd.
En als ie ziek wordt, is ie ziek en hoeft ie jou niet eens een reden te geven.

Als ie in zijn privetijd graag met een parachute uit een vliegtuig springt kun je dat ook als roekeloos opvatten, en idd, dat heeft voor jou als werkgever ook een risico in zich. Maar je kunt er verder niks mee.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je snap toch wel dat je als werkgever helemaal niks mag vinden wat een werknemer doet tijdens verlof? Een werknemer hoeft ook niet te verantwoorden wat hij of zij doet tijdens verlof.

De codes die per land worden afgegeven zijn bedoeld met name voor de reisverzekeringen en overheidsmaatregelen maar er is geen verbod op het reizen. Een werknemer die toch reist naar een oranje-land en langdurig ziek wordt of in quarantaine moet, gelden voor jouw als werkgever dezelfde regels als iemand door andere omstandigheden langdurig ziek zou raken (bv. iemand raakt geblesseerd met sporten en heeft een lange revalidatie periode te gaan).

Kortom, nee je kan dit niet tegenhouden of afdwingen om werknemers niet te laten reizen naar bepaalde landen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Als de overheid bepaalt dat het kan, moet jij er dan echt nog wat van vinden?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

bernard038 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:37:
Ha Allen!

Nota bene! Gelukkig ken ik de medewerkers van mijn bedrijf goed en ben ik er zeker van dat zij geen, overbodige, risico's zullen nemen tijdens hun vakantieperiode. Ik ben wél geïnteresseerd in hoe over 'vakanties in coronatijd' gedacht wordt én hoe anderen hiermee omgaan. Voor de leesbaarheid spreek ik over 'mijn' medewerkers, lees hier 'werknemers in het algemeen die bij een andere organisatie dan de jouwe óf de mijne werken'.

Mijn medewerkers willen deze zomer natuurlijk graag op vakantie en natuurlijk gun ik hen dat graag! Mijn wens dat de medewerkers hun vakantie doorbrengen in de eigen achtertuin om zo de kans op ziekte tijdens of na de vakantie te minimaliseren is, natuurlijk, niet af te dwingen, dus dat zal ik niet gaan proberen. Maar ik ben wél benieuwd naar wat ik de medewerkers wél dringend kan adviseren of dwingend kan opleggen.

Als ik een beetje nadenk (en een beetje google ;) ), lijkt het enige middel dat tot mijn beschikking staat om weinig risicovol gedrag bij mijn medewerkers af te dwingen, het verminderen van het loon tijdens de ziekte naar 70% (ipv de 100% dat de CAO voorschrijft) op het moment dat de werknemer 'opzettelijk' ziek geworden is, door roekeloos of verwijtbaar gedrag. (Klopt dit?)

Er kunnen natuurlijk een aantal zaken gebeuren tijdens de vakantie, dus laat ik een paar scenario's aan jullie voorleggen om te zien of het gedrag van de medewerker als roekeloos of verwijtbaar aangemerkt kan worden:

• Een vakantie in Nederland of in een 'geel' vakantieland. Volgens mij valt dan de medewerker niets te verwijten.
  • Een vakantie in een land/regio dat tijdens de vakantie van geel naar oranje verspringt, máár de medewerker keert direct terug. Ook dan valt de medewerker imho niets te verwijten.
  • Een vakantie in een land/regio dat tijdens de vakantie van geel naar oranje verspringt, maar de werknemer keert niét direct terug,er is voor drie weken geboekt en op de camping is niemand aan het hoesten." Lijkt me stompzinnig gedrag van medewerker, maar roekeloos? Ik heb geen idee...
  • Een vakantie in een 'oranje'land, Dat vind ik écht roekeloos, maar zijn de juristen het hiermee eens?
  • En als laatste: Een medewerker gaat vrijwilligerswerk in een vluchtelingenkamp op een Grieks eiland doen, waar het héél slecht gesteld is met de hygiene. Nobel misschien, maar imho heel roekeloos...
Ik ben benieuwd naar jullie gedachten en overwegingen in deze. Graag wijs ik mijn medewerkers vóóraf op eventuele gevolgen van hun keuzes!
Heb je je medewerkers dan ook vooraf gewezen op het feit dat je je na indiensttreding vergaand met hun privéleven gaat bemoeien als ze ervoor kieze voor jou te werken? |:(

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-07 19:43
Ten eerste mag je helemaal niet vragen naar ziekte dat is niet aan jou.
Ten tweede het gaat je geen donder aan waar je werknemer op vakantie heen gaat.
Ten derde je kan niet zomaar regels aanpassen eenzijdig, die in nadeel zijn van de medewerker.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Graag wijs ik mijn medewerkers vóóraf op eventuele gevolgen van hun keuzes!
doe maar niet 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door XippIX op 05-06-2020 11:08 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:55
wel bijzonder dat iedereen verwacht dat een werkgever zich altijd als goed werkgever gedraagt en een werknemer alles mag doen, want dat is toch werkgeversrisico...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:05
Ik kan de TS wel begrijpen dat hij een veilig bedrijf wilt houden en ook zo zijn andere medewerkers wilt beschermen. Echter je kan eigenlijk niks anders dan hopen dat je medewerkers met gezond verstand handelen en niet ziek gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:40
MIsschien ben ik raar, en hoort het niet...
Maar die mensen die naar griekenland gaan , om te helpen... die hoef je helemaal niet te vragen wat ze gaan doen... die roepen dat al maanden van te voren, en roepen het nog steeds maanden later.
Moet ook wel, want erheen gaan zonder geld voor hulpmiddelen heeft weinig nut.
Als je als werkgever niet eens weet dat iemand gaat, dan doe je echt iets mis lijkt mij ? Bovendien, je zou kunnen zeggen van "goh, leuk dat je gaat, ik wil je graag steunen met x euro, maar wil ook graag dat je bij thuiskomst eerst 2 weken thuis blijft. Waar mag ik het geld naar overmaken?
Door interesse in de hobbies van je medewerkers te tonen toon je goodwill, maar tegelijk toon je ook aan dat je over gevolgen nadenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:56
Gezien verlof gewoon verlof is en je er als werkgever niks over te zeggen hebt, kun je hier helemaal niks mee. "Eventuele gevolgen van hun keuzes" zijn zowel voor de werknemer (is natuurlijk superklote om ziek te zijn) als voor de werkgever (pech, je hebt een zieke werknemer).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

bernard038 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:37: Maar ik ben wél benieuwd naar wat ik de medewerkers wél dringend kan adviseren of dwingend kan opleggen.

lijkt het enige middel dat tot mijn beschikking staat om weinig risicovol gedrag bij mijn medewerkers af te dwingen, het verminderen van het loon tijdens de ziekte naar 70% (ipv de 100% dat de CAO voorschrijft) op het moment dat de werknemer 'opzettelijk' ziek geworden is, door roekeloos of verwijtbaar gedrag. (Klopt dit?)
Als ondernemer zou je moeten weten dat loyale werknemers goud waard zijn.
Op deze manier creëer je absoluut geen loyaliteit onder je werknemers.

Toen we bij mijn vorige werkgever een nieuwe CEO kregen moest ons team zich ook opeens verantwoorden wat we precies gingen doen tijdens ons verlof.
Samen met nog wat andere micromanagement toevoegingen heeft dit gezorgd voor een flinke leegloop.

Je doel van dit topic is gebaseerd op een conservatieve managementstijl die bij de moderne werknemer absoluut niet in goede aarde zal vallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25
Ik zou me op geen manier mee bemoeien waar iemand heen gaat, daar kun je volgens mij niet veel tegen doen. (hun vrije tijd).
Zou het ook niet opperen komt niets goeds van.
Wat eventueel een idee kan zijn (komt zomaar in mijn bolletje op).

Belonen als ze thuis blijven, geef een X bedrag voor mensen die thuisblijven en ze dan op hun mooie ogen geloven dat ze zich er aan houden.
Iets anders kan ik niet bedenken.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 14:27
"Afwijken van een cao ten nadele van een werknemer is in dat geval niet toegestaan. Een afspraak tussen een werkgever en een werknemer die strijdig is met een cao door welke zij zijn gebonden is nietig. In plaats van die afspraak geldt de cao-bepaling."

Helaas is er weinig te regelen op dit gebied. Je kan mogelijk een afspraak maken dat mensen in Nederland blijven en minder uren hoeven op te nemen bijvoorbeeld 6 uur opnemen en 8 uur vrij.

Je kan ook ziek worden na een bezoek aan de supermarkt als je in Nederland blijft in je eigen omgeving, dus je vraagt iets wat eigenlijk niet kan.

[ Voor 14% gewijzigd door Erwinvz1 op 05-06-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:26
rik86 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:09:
wel bijzonder dat iedereen verwacht dat een werkgever zich altijd als goed werkgever gedraagt en een werknemer alles mag doen, want dat is toch werkgeversrisico...
Beide moeten gewoon de geldende wetgeving volgen en die lijkt in dit soort gevallen inderdaad de medewerker goed te beschermen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 13:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Het alternatief is dat werkgevers gaan bepalen wat jij in je vrije tijd doet. Lijkt mij ook niet een gewenste situatie.
In het beginsel gaan we er van uit dat mensen hun gezonde verstand gebruiken. NIemand zal zichzelf moedwillig laten besmetten.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-07 23:04
Je mag alles vragen, maar niemand hoeft te antwoorden. Sterker nog, kennis die je opdoet op deze manier mag je niet eens in het personeelsdossier of ziektedossier opnemen.

Je kunt wél een communicatie uitsturen in de vorm van "zorg goed voor jezelf, rust goed uit en houd rekening met de lokale situatie in je vakantiegebied". Daarnaast kun je ook een interne bedrijfsregel invoeren dat werknemers na een verlofperiode gedurende twee weken niet welkom zijn op kantoor (onder het motto: andere werknemers beschermen).

[ Voor 7% gewijzigd door AtomicWing op 05-06-2020 11:15 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:35
privé eilandje uit eigen zak huren en je werknemers daar neer plempen all inclusive denk niet dat ze daar op tegen zijn

maar of je dat gaat doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
AtomicWing schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:14:
Daarnaast kun je ook een interne bedrijfsregel invoeren dat werknemers na een verlofperiode gedurende twee weken niet welkom zijn op kantoor (onder het motto: andere werknemers beschermen).
Dat zou inderdaad een goede maategel zijn die TS zou kunnen nemen, als ik echter door de regels van de OP heen lees verwacht ik niet dit is waar TS naar op zoek is. Ik krijg een beetje het gevoel bij de OP dat TS enkel zoekt naar handvatten om bij eventuele ziekte kosten te kunnen besparen dan naar mogelijkheden aan het zoeken is om het overige personeel te beschermen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-07 07:28
Lekker laten gaan. Dit valt onder het kopje eigen verantwoordelijkheid. Het enige wat echt belangrijk is, is dat als iemand eventueel ziek wordt, deze persoon niet de druk voelt om te komen werken, en de rest van de tent ziek maakt. Dus 70% loon geven is een mooie incentive voor iemand, om met een kuchje alsnog naar kantoor te laten komen.

Als je hierover een discussie aanzwengelt, heb je binnen de kortste keren herrie in de tent, omdat de één vindt dat skiën nodeloos veel risico's met zich meebrengt, de ander vindt dat fanatiek sporten blessures in de hand werkt, die vindt dat de rokers moeten stoppen, bla die bla.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frostbite
  • Laatst online: 02-07 19:43

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Niemand zit te wachten op zieke collega's of medewerkers dus ik begrijp je 'probleem', maar je kunt daar niets over vinden.

Ik denk dat je de mensen alleen kunt wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid. Dat ze de RIVM richtlijnen opvolgen, vaak hun handen wassen / ontsmetten en dit ook doen op vakantie. Niet alleen voor zichzelf maar ook voor hun collega's. Daarbij moeten ze op vakantie de richtlijnen van het land volgen ed en zich laten testen als ze klachten hebben.

Stuur een mail of plaats een bericht op Intranet waarin je aangeeft dat je iedereen een fijne vakantie wenst en hoopt dat ze gezond blijven. Desnoods geef je de medewerkers een klein vakantiepakket met mondkapjes en desinfectiemiddelen.

Dat kweekt in mijn ogen meer goodwill vanuit een leidinggevende / directeur.

[ Voor 9% gewijzigd door Frostbite op 05-06-2020 11:33 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:47
Volgens mij is die 70% loon bij ziekte alleen als de zieke medewerker niet voldoende meewerkt om weer beter (lees: inzetbaar) te worden. Dus bv. doktersadvies niet opvolgt oid.

En ik denk dat dat ter beoordeling is van de bedrijfsarts/arbodienst, en niet van de werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:08
Allen,

Ik probeer hier de grenzen van het redelijke en billijke te exploreren, dat is wat anders dan een stok vinden om een medewerker mee te meppen. Mijn medewerkers zijn 'ons'kapitaal, dus wil ik zo goed mogelijk voor hen zorgen.

@TheFes , @lasharor @The Eagle @robertpNL en anderen, Dank voor jullie reacties. Dat werknemers in hun vrije tijd skiën, hardlopen, stomdronken van een barkruk kukelen of met- of zonder een lapje stof uit een perfect functionerend vliegtuig springen is inderdaad het risico van de werkgever. Bij een werknemer die stomdronken in de auto stapt, zichzelf het ziekenhuis inrijdt wordt het risico bij de werknemer gelegd:
https://www.vanzijl-advoc...l-door-alcoholgebruik.php

Maar goed, de wet geeft (terecht) bij twijfel het voordeel aan de werknemer.

Máár... een werknemer heeft ook een eigen verantwoordelijkheid. Een werknemer heeft zich als een goed werknemer te gedragen en ik vraag mij af of afreizen naar een risicogebied, of dit nu een gebied is getroffen door Corona, de builenpest of een oorlogsgebied is, hieronder valt.

@Wootism en anderen: Zoals ik in mijn startpost al aangeef, ik vertrouw mijn werknemers, ik heb niet de behoefte om in hun privéleven in te grijpen. Ik ga er al vanuit dat zij altijd, ook in hun vrije tijd, het juiste doen en ik heb geen behoefte om hun vakantiebestemming vooraf goed te keuren. Dat ik een aantal scenario's schets waarin de werknemer, oplopend, meer risico neemt, om te bezien op welk punt het risico niet meer aanvaardbaar is, betekent niét dat ik medewerkers langs deze meetlat gá leggen.

Wat mij wél in in een aantal reacties opvalt is dat er al snel wordt uitgegaan van minder goede intenties van de werkgever, Nee @Dennism, ik wil juist al mijn medewerkers beschermen óók medewerkers die wél noodgedwongen thuiszitten tijdens de vakantie omdat zij in een risicogroep zitten.

@Frostbite Ik wens iedere werknemer, persoonlijk een goede vakantie.;)

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:50

Grannd

da Granndest

Ik denk dat dit een overdreven reactie is, zoals vaker in dit topic wordt aangehaald zijn er talloze zaken waar de werknemer een veel groter risico loopt dan dat van een coronabesmetting, waarbij de werkgever daar eveneens niets over te zeggen heeft.

Het door een werknemer nemen van een risico buiten werktijd, waar de werkgever uiteindelijk nadelen van ervaart, is behoorlijk geankerd als zijnde het werkgeversrisico. Deze crisis verandert daar niets aan want het risico dat de werkgever loopt vanwege roekeloos of verwijtbaar gedrag door de werknemer buiten werktijd is volgens mij ook helemaal niet toegenomen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:02
Wat ik vooral lees is "Mijn".

Je hebt het over dringend adviseren en opleggen.
Misschien moet je het eens omdraaien.

Hoe zou je de medewerkers kunnen 'verleiden' om de vakantie in eigen tuin te vieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:47
Bespaar je de moeite, want dit zijn allemaal dingen waar je gewoon niks mee te maken hebt. En waar jij nu over praat, is toch de deur op een kier zetten om je als werkgever met allerlei zaken te bemoeien die je niets aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:49
Afaik zal je, zelfs als een werknemer naar een risicogebied afreist, moeten aantonen dat de werknemer zichzelf bewust of opzettelijk ziek heeft gemaakt. Dit is (bijna) niet te doen.

Ik denk dat je veel meer vruchten plukt met een soort nieuwsbrief met leuke/handige tips/tricks voor tijdens de vakantieperiode icm Corona.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
@jordeeeh Dat zou mijninziens ook een veel betere insteek zijn.

@bernard038 misschien dat het niet te intentie is, maar zo komt je openingspost wel over met zaken als "dringend adviseren", "afdwingen", afwijken in negatieve zin van de CAO. Nergens in je OP krijg ik het gevoel dat je bezig bent het beste voor je werknemers uit te zoeken, enkel dat je bezig bent het beste voor je onderneming uit te zoeken door waar mogelijk je medewerkers juist mogelijk te willen beperken.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 05-06-2020 11:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zou een mededeling, nieuwsbrief, whatever de deur uit doen.
Helaas gaat vanwege de RIVM maatregel zoals jullie weten de zomerbbq niet door. Dit drukt ons weer eens op de feiten dat nog niet alles weer normaal is. Jullie vakantieplannen zullen er nu helaas ook heel anders uit zien, en laten we eerlijk zijn: voor veel bedrijven zijn het zware tijden. Gelukkig zijn er we tot nu toe goed mee weggekomen, en laten we dat ook zo houden. Natuurlijk heeft iedereen zijn vakantie verdiend en die wordt jullie ook gegund, maar jongens, neem alsjeblieft geen onnodige risico's. Dan kunnen we er na de vakantie weer met zijn allen fris tegenaan.
Zoiets tenminste. En meer dan dat kun je niet doen. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bernard038 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:41:
Máár... een werknemer heeft ook een eigen verantwoordelijkheid. Een werknemer heeft zich als een goed werknemer te gedragen en ik vraag mij af of afreizen naar een risicogebied, of dit nu een gebied is getroffen door Corona, de builenpest of een oorlogsgebied is, hieronder valt.
Mag een werknemer dan wel überhaupt naar buiten gaan? Volgens sommige landen is Nederland ook een risicogebied ;)

Sterker nog, misschien is het juist handig als je werknemers in Italië zitten als er hier in Nederland een enorme coronauitbraak is.

Maar even los van wat mag, je kan niet voorspellen wat waar gebeurt noch kan je alle risico's uitbannen. Uitgaande van het gezonde verstand van de mens (niemand vind het leuk om ziek te worden) is denk ik het beste wat je kan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 05-06-2020 11:55 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 14:27
Stel je medewerker 1 neemt vrij 3 weken en gaat 1.5week naar het buitenland en 1.5week thuis.
Medewerker 1 belt na 3 weken op dat die ziek is, hoe ga jij achterhalen wanneer die ziek geworden is?

Medewerker 2 neemt vrij 2.5 week en blijft thuis.
Medewerker 2 belt na 2.5 week op dat die ziek is, die behandel je dan toch hetzelfde als medewerker 1 en medewerker 3.

Medewerker 3 neemt 3 weken vrij en blijft thuis en belt na 3 dagen op dat die ziek is aan COVID19.
Dus zijn vakantiedagen worden opgeschort en medewerker 3 is normaal ziek gemeld.

Zo zijn er nog wel meer situaties te bedenken, waarbij je eigenlijk niet kan weten waar mis gegaan en of de medewerker wel risico genomen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@bernard038
Het beste wat je mijns inziens kan doen, en wat al een keer voorbij gekomen is, is het uitsturen van een memo naar al je medewerkers betreft een stukje bewustwording.
Als werkgever ben je op die manier betrokken en geef je het signaal het beste voor je medewerkers te willen.
Beetje onder het mom van ‘denk om jezelf, denk om anderen, geniet volop van je vakantie maar blijf bewust’

Lekker licht insteken en je niet branden aan het verminderen van loon bij ziekte.
Dat zou bij mij als werknemer echt compleet verkeerd vallen.
Maar dit is natuurlijk ook afhankelijk van je bedrijfscultuur. Binnen organisaties als DAF zou dit weer prima passen :p

[ Voor 9% gewijzigd door Wootism op 05-06-2020 12:21 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Allen,

Ik probeer hier de grenzen van het redelijke en billijke te exploreren, dat is wat anders dan een stok vinden om een medewerker mee te meppen. Mijn medewerkers zijn 'ons'kapitaal, dus wil ik zo goed mogelijk voor hen zorgen.

@TheFes , @lasharor @The Eagle @robertpNL en anderen, Dank voor jullie reacties. Dat werknemers in hun vrije tijd skiën, hardlopen, stomdronken van een barkruk kukelen of met- of zonder een lapje stof uit een perfect functionerend vliegtuig springen is inderdaad het risico van de werkgever. Bij een werknemer die stomdronken in de auto stapt, zichzelf het ziekenhuis inrijdt wordt het risico bij de werknemer gelegd:
https://www.vanzijl-advoc...l-door-alcoholgebruik.php

Maar goed, de wet geeft (terecht) bij twijfel het voordeel aan de werknemer.

@Wootism en anderen: Zoals ik in mijn startpost al aangeef, ik vertrouw mijn werknemers, ik heb niet de behoefte om in hun privéleven in te grijpen. Ik ga er al vanuit dat zij altijd, ook in hun vrije tijd, het juiste doen en ik heb geen behoefte om hun vakantiebestemming vooraf goed te keuren. Dat ik een aantal scenario's schets waarin de werknemer, oplopend, meer risico neemt, om te bezien op welk punt het risico niet meer aanvaardbaar is, betekent niét dat ik medewerkers langs deze meetlat gá leggen.

Wat mij wél in in een aantal reacties opvalt is dat er al snel wordt uitgegaan van minder goede intenties van de werkgever, Nee @Dennism, ik wil juist al mijn medewerkers beschermen óók medewerkers die wél noodgedwongen thuiszitten tijdens de vakantie omdat zij in een risicogroep zitten.

Je bent aan het exploreren hoe je je met het privéleven van je medewerkers kunt bemoeien en dat is echt al ver over de grens van wat redelijk en billijk is.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Zoals ik in mijn startpost al aangeef, ik vertrouw mijn werknemers, ik heb niet de behoefte om in hun privéleven in te grijpen. Ik ga er al vanuit dat zij altijd, ook in hun vrije tijd, het juiste doen en ik heb geen behoefte om hun vakantiebestemming vooraf goed te keuren.
Dan ben je klaar.

Stuur ze een memo, email, whatever, groepsbericht, iedereen een fijne vakantie, en na je vakantie, neem gerust nog 2 weekjes home-office, better safe than sorry _/-\o_

Je vraagstelling komt in ieder geval niet overeen met de zin die ik hierboven uit je verhaal gefilterd heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

AtomicWing schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:14:
Je mag alles vragen, maar niemand hoeft te antwoorden.
Nee, je mag niet alles vragen. Als iemand ziek is, mag je bijvoorbeeld niet vragen wat hij of zij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Helaas heb je die mogelijkheden niet, hoe fijn het ook zou zijn. Werknemers die zichzelf van de regen in de drup helpen en hun bedrijf er nog in meeslepen ook door niet thuis te blijven moeten gewoon doorbetaald worden.

Roekeloosheid en andere oplossingsrichtingen zijn tricky want werknemers zijn goed beschermd wat dat betreft. Ik herinner me een case van een kerel die regelmatig door blessures van voetbal op zondag ziekwas (enkele weken per jaar uit de running) en dat moest ook maar kunnen.

Een ander antwoord ga je dus waarschijnlijk niet krijgen.

Overigens vind ik het prima dat je hier over nadenkt en bij stilstaat, ook als dit geen vruchtbare richting is. Je stelt de vraag en dat is prima. Weet ook: op Tweakers zijn werknemers engeltjes en werkgevers zijn de duivel.

Wees dus vooral transparant in je communicatie over wat je zelf zou aanraden. Niets belet je overigens, om de mensen die zich volgens jou roekeloos hebben gedragen volgens de exacte letter van de wet te behandelen, en de rest meer ruimte te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:26

ZieMaar!

Moderator General Chat
Je hebt als werkgever echt zoveel opties om te investeren in het welzijn van je medewerkers en het risico op verzuim te reduceren (door Corona, maar ook breder):
- zorg voor goede thuiswerkfaciliteiten. Laat ze schermen, stoelen ed kopen en betaal (deels) mee
- zorg dat ze gezond zijn, dus vers fruit op kantoor, goede ondersteuning van diëtisten, fysiotherapeuten en psychologen. Gewoon op kosten van de baas, onder werktijd. Misschien ook nog stoppen met roken coaches
- zorg dat mensen het ov kunnen mijden, liefst helemaal, maar zeker in de spits

Ik zou het als werkgever echt meer daar zoeken, dan mensen waarschuwen op de gevaren van vakantie. Alsof mensen zelf ziek zouden willen worden...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arrne
Anoniem: 1302638 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:22:
Weet ook: op Tweakers zijn werknemers engeltjes en werkgevers zijn de duivel.
Welnee.

Maar een werkgever die;
- Verregaande bemoeienis wil hebben met privéleven van zijn medewerkers;
- Dat gewoon uit puur eigenbelang doet, getuige ook meteen aansturen op verlagen van salaris;
- Praat over 'opzettelijk ziek worden';
Is er gewoon één waar je vandaan moet blijven als dat even mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrne
Helaas heb je die mogelijkheden niet, hoe fijn het ook zou zijn.
Gelukkig zijn werknemers niet langer een soort eigendom van de werkgever, hoe graag je dat ook zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 18:58
Allen,

De manier waarop je de topic start insteekt suggereert iets anders; je wil zo goed mogelijk voor je kapitaal zorgen en ben bereid daarin ver te gaan vwb het priveleven van 'je kapitaal'.

Even een theoretische: Indien Nederland nu voor andere landen oranje/rood reisadvies krijgt, adviseer je je medewerkers dan vooral naar het buitenland te gaan en niet meer terug te keren?

Indien je echt met je medewerkers begaan bent en hun priveleven respecteert, zou het uitgangspunt moeten zijn dat eenieder zelf bepaald wat een aanvaadbaar risico buiten werktijd is en niet je werkgever. Als vangnet zijn er wetsbepalingen mbt de relatie tussen het genomen risico en wat er van de werkgever in termen van doorbetalen verwacht mag worden (zie voorbeeld van dronken achter het stuur).
Helaas heb je die mogelijkheden niet, hoe fijn het ook zou zijn. Werknemers die zichzelf van de regen in de drup helpen en hun bedrijf er nog in meeslepen ook door niet thuis te blijven moeten gewoon doorbetaald worden.

Roekeloosheid en andere oplossingsrichtingen zijn tricky want werknemers zijn goed beschermd wat dat betreft. Ik herinner me een case van een kerel die regelmatig door blessures van voetbal op zondag ziekwas (enkele weken per jaar uit de running) en dat moest ook maar kunnen.
Dat is grappig, ik herinner me vooral zaken zoals de chroom-6 dossiers bij de NS waar werkgevers en overheid structureel risico's namen met de gezondheid van medewerkers en vervolgens publiekelijk schijt had aan de oud medewerkers die kanker kregen.
Op de man is niet nodig

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 05-06-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokteronline
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 20:41
Maar hoe zit het met een werknemer die op vakantie gaat naar land X met code geel. Tijdens de vakantie gaat het van code geel naar code oranje. Wat betekent dat de werknemer bij thuiskomst verplicht 14 dagen in thuis quarantaine moet. Hij kan niet thuis werken en dus eigenlijk 14 dagen verlof op moet nemen.
Wie draagt de financiële consequenties? de werkgever of werknemer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 15:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij je medewerkers wilt beschermen en ze een goede vakantie wilt bieden, kun je ook gewoon zeggen "als je daar en daar op vakantie gaat betaal ik de helft". Dan heb je evt invloed

Of je regelt een werkvakantie in het kader van teambuilding, met het vliegtuig naar de zon, waarbij je met je werknemers dagelijks een uurtje werkgerelateerde zaken op het strand doet en voor de rest gewoon lekker door jou betaald feest viert. Partners en kids mogen ook aanhaken, jij betaalt reis en verblijf.
Ja, dat kost wat, maar de teambonding die zo ontstaat is priceless en het is belastingaftrekbaar en hoeft niet uit de werkkostenregeling, want werkgerelateerd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-07 15:44
Mogen je medewerkers wel sporten? Dat levert een kans op blessures en uitval op. Mogen ze normaal wel op skivakantie? Dat is ook een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

dokteronline schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:07:
Maar hoe zit het met een werknemer die op vakantie gaat naar land X met code geel. Tijdens de vakantie gaat het van code geel naar code oranje. Wat betekent dat de werknemer bij thuiskomst verplicht 14 dagen in thuis quarantaine moet. Hij kan niet thuis werken en dus eigenlijk 14 dagen verlof op moet nemen.
Wie draagt de financiële consequenties? de werkgever of werknemer?
Lastig. Geen idee of daar regelgeving over is, maar gevoelsmatig zou ik zeggen 50-50 verdelen. Werknemer is niet echt ‘ziek’ maar kan wel om gezondsheidsredenen niet werken. Formeel zal het wel zo zijn dat je recht hebt op loonbetaling vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-07 20:47

j4y

Mijn werkgever geeft aan gezond verstand te gebruiken en niet naar oranje gebieden te gaan. Stel je moet in quarantaine en komt het land niet uit, dan moet je daar aan de slag. Kosten die je dan maakt voor eigen rekening.

Dat heeft iig een afschrikkende werking, want het kan zo weer uitbreken en dan ga je ook niet prettig op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
j4y schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:13:
Mijn werkgever geeft aan gezond verstand te gebruiken en niet naar oranje gebieden te gaan. Stel je moet in quarantaine en komt het land niet uit, dan moet je daar aan de slag. Kosten die je dan maakt voor eigen rekening.

Dat heeft iig een afschrikkende werking, want het kan zo weer uitbreken en dan ga je ook niet prettig op vakantie.
Sowieso is het onverstandig om naar oranje landen te gaan, wordt niet gedekt door de reisverzekering.

Maar een land dat nu groen of geel is kan zomaar oranje worden als je pech hebt.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Maar hoe zit het nu met de UK. Wat als ik nu voor een week(end) naar familie in Londen/Stockholm zou gaan. Je wordt vanuit de overheid geacht dan 2 weken in thuis-quarantaine te gaan bij terugkomst in Nl (want oranje gebied). Moet je daarvoor nu dus 2 weken extra vakantie nemen? Dan denk ik dat veel mensen de quarantaine aan hun laars lappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 12-07 21:11

Rannasha

Does not compute.

Anoniem: 1271350 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:45:
Maar hoe zit het nu met de UK. Wat als ik nu voor een week(end) naar familie in Londen/Stockholm zou gaan. Je wordt vanuit de overheid geacht dan 2 weken in thuis-quarantaine te gaan bij terugkomst in Nl (want oranje gebied). Moet je daarvoor nu dus 2 weken extra vakantie nemen? Dan denk ik dat veel mensen de quarantaine aan hun laars lappen.
Als voor vertrek duidelijk is dat je bij terugkomst in quarantaine moet, dan lijkt het me niet meer dan redelijk dat je vakantiedagen opneemt voor die periode.

Het lijkt mij een ander verhaal wanneer de quarantaine wordt ingevoerd terwijl je al in het betreffende land bent.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokteronline
Rannasha schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:49:
[...]

Als voor vertrek duidelijk is dat je bij terugkomst in quarantaine moet, dan lijkt het me niet meer dan redelijk dat je vakantiedagen opneemt voor die periode.

Het lijkt mij een ander verhaal wanneer de quarantaine wordt ingevoerd terwijl je al in het betreffende land bent.
En dit was dus mijn vraag. Is dat ook echt zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Laatst online: 09:57

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Dat argument gaat helemaal niet op in verlof periodes want daar heb je 0.0 over te zeggen. Hun leven draait niet om jouw bedrijf, ik hoop dat je dat door hebt. Als mijn werkgever hierover zou beginnen mag hij opzoek naar een nieuwe werknemer en zich klaar maken voor een aanklacht.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Rannasha schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:49:
[...]

quarantaine is nog altijd geen verplichting.. altijd nog een dringend advies... Maar mijn werkgever wil bv dat ik 2 weken in quarantaine ga na een bezoek aan Zweden/Vk. (adh het advies RIVM). Dat is dan toch vooral zijn wens. Puur hypothesisch (ik was niet van plan), maar ik kan me voorstellen dat mesen op familiebezoek niet van plan zijn 2 weken thuis te gaan zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:14
Anoniem: 1271350 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:50:
[...]

quarantaine is nog altijd geen verplichting.. altijd nog een dringend advies... Maar mijn werkgever wil bv dat ik 2 weken in quarantaine ga na een bezoek aan Zweden/Vk. (adh het advies RIVM). Dat is dan toch vooral zijn wens. Puur hypothesisch (ik was niet van plan), maar ik kan me voorstellen dat mesen op familiebezoek niet van plan zijn 2 weken thuis te gaan zitten.
Juridisch is het lastig. Ik ben geen advocaat, maar als je kijkt naar het juridischloket, zijn er tenslotte wat tegenstrijdigheden te lezen:
Mag mijn werkgever mij verbieden om op vakantie te gaan naar het buitenland?
Nee. Uw werkgever mag alleen met u afspreken wanneer u op vakantie gaat. Hij mag niet uw vakantiebestemming bepalen.

Mag mijn werkgever mij verbieden om naar een risicogebied te reizen?
In een risicogebied loopt u meer kans op besmetting met het coronavirus. Wilt u hier toch naartoe, bijvoorbeeld voor vakantie of familiebezoek? Dan kan uw werkgever dat niet verbieden. Het ministerie van Buitenlandse Zaken bepaalt welke landen risicogebied zijn.

Besluit u naar een risicogebied te gaan? Dan kan dit gevolgen hebben voor uw recht op loon, bijvoorbeeld als u vast komt te zitten in het buitenland. Of als u bij terugkomst niet meer kunt werken door besmetting met het coronavirus.
bron: https://www.juridischloke...de-meest-gestelde-vragen/

De werkgever mag dus niet de bestemming bepalen. Begrijpelijk. Maar het kan kennelijk wel gevolgen hebben voor je loon?
Heb ik recht op loon tijdens verplichte thuisquarantaine?
Thuisquarantaine betekent dat u thuis blijft, totdat zeker is dat u niet besmet bent. Dit is alleen verplicht als de GGD dit voorschrijft.

Tijdens verplichte thuisquarantaine heeft u meestal recht op loon. Vindt uw werkgever dat hij u niet hoeft te betalen? Dan moet hij dit bewijzen. De rechter bepaalt of hij gelijk heeft.
bron: https://www.juridischloket.nl/actueel/coronavirus/

Maar toch wel recht op doorbetaling? Het wordt in ieder geval allemaal niet veel duidelijker.
Moet mijn werkgever maatregelen nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen?
Uw werkgever moet zorgen voor een veilige werkplek. Wat dat betekent, verschilt per werkplek. U mag van uw werkgever verwachten dat hij zich houdt aan de adviezen van het RIVM over het coronavirus.

Heeft u tijdens uw werk regelmatig contact met mensen? Dan kunt u meer maatregelen verwachten van uw werkgever.

Had iemand op uw werk contact met een coronapatiënt? Dan moet uw werkgever zich houden aan het protocol van de GGD. Hierin staan regels voor uw werkgever om besmetting te voorkomen.

De werkgever heeft dus ook een verplichting naar andere werknemers. Het is natuurlijk leuk en aardig dat jij persoonlijk denkt (niet specifiek op jouw gericht overigens voor er misverstanden ontstaan), het zal mij allemaal wat. Ik ga lekker naar Stockholm, daar flink stappen, keer terug en stap lekker de kantoortuin in. Maar je benadeelt daarmee natuurlijk ook je andere collega's. En de werkgever heeft een verplichting om te zorgen voor een veilige werkplek.

Kan een werkgever je dan toch verplichten om thuis te blijven na een dusdanig risicovolle vakantie? Niemand hier zal daar een goed sluitend antwoord op kunnen geven. Maar ik denk wel dat dit zaken zijn waar nog de nodige juridische vraagstukken over naar voren zullen gaan kunnen komen.

Tot slot, niet enkel en alleen de onderlinge relatie met je werkgever zal mogelijk geschaad worden, maar ook de relatie met je directe collega's. Zeker indien blijkt dat na je terugkeer één of meerdere collega's een besmetting oploopt. Nog zonder dat het ooit zeker zal zijn dat zij dit hebben verkregen van jou, zal die gedachte toch wel spelen. De vraag is natuurlijk, moet men zoiets willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokteronline
psychodude schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:21:
[...]

Juridisch is het lastig. Ik ben geen advocaat, maar als je kijkt naar het juridischloket, zijn er tenslotte wat tegenstrijdigheden te lezen:

[...]

bron: https://www.juridischloke...de-meest-gestelde-vragen/

De werkgever mag dus niet de bestemming bepalen. Begrijpelijk. Maar het kan kennelijk wel gevolgen hebben voor je loon?

[...]

Maar toch wel recht op doorbetaling? Het wordt in ieder geval allemaal niet veel duidelijker.

[...]

De werkgever heeft dus ook een verplichting naar andere werknemers. Het is natuurlijk leuk en aardig dat jij persoonlijk denkt (niet specifiek op jouw gericht overigens voor er misverstanden ontstaan), het zal mij allemaal wat. Ik ga lekker naar Stockholm, daar flink stappen, keer terug en stap lekker de kantoortuin in. Maar je benadeelt daarmee natuurlijk ook je andere collega's. En de werkgever heeft een verplichting om te zorgen voor een veilige werkplek.

Kan een werkgever je dan toch verplichten om thuis te blijven na een dusdanig risicovolle vakantie? Niemand hier zal daar een goed sluitend antwoord op kunnen geven. Maar ik denk wel dat dit zaken zijn waar nog de nodige juridische vraagstukken over naar voren zullen gaan kunnen komen.

Tot slot, niet enkel en alleen de onderlinge relatie met je werkgever zal mogelijk geschaad worden, maar ook de relatie met je directe collega's. Zeker indien blijkt dat na je terugkeer één of meerdere collega's een besmetting oploopt. Nog zonder dat het ooit zeker zal zijn dat zij dit hebben verkregen van jou, zal die gedachte toch wel spelen. De vraag is natuurlijk, moet men zoiets willen.
Er is dus niet echt een eenzijdig antwoord.. Vind het vooral lastig als het vakantieland eerst geel is en tijdens de vakantie naar oranje verandert. Is het dan nog de werknemer wat te verwijten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
dokteronline schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:25:
[...]

Er is dus niet echt een eenzijdig antwoord.. Vind het vooral lastig als het vakantieland eerst geel is en tijdens de vakantie naar oranje verandert. Is het dan nog de werknemer wat te verwijten..
Ik denk dat dat afhankelijk is van het daarop volgende gedrag.

Indien jij de vakantie afbreekt en bij terugkeer thuis twee weken in thuis quarantaine gaat, dan vermoed ik dat weinig collega's je iets kwalijk zullen nemen.

Daarentegen als halverwege de vakantie het gebied oranje wordt, jij rondt de vakantie af en keert daarna gewoon fijn terug op je werk. Dan zal die opinie vermoedelijk toch wel wat anders zijn, zeker indien achteraf ook nog enkele collega's ziek worden of erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokteronline
psychodude schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:35:
[...]

Ik denk dat dat afhankelijk is van het daarop volgende gedrag.

Indien jij de vakantie afbreekt en bij terugkeer thuis twee weken in thuis quarantaine gaat, dan vermoed ik dat weinig collega's je iets kwalijk zullen nemen.

Daarentegen als halverwege de vakantie het gebied oranje wordt, jij rondt de vakantie af en keert daarna gewoon fijn terug op je werk. Dan zal die opinie vermoedelijk toch wel wat anders zijn, zeker indien achteraf ook nog enkele collega's ziek worden of erger.
Het ging mij er meer om tussen werkgever en werknemer: Wie is er verantwoordelijk voor de financiële consequenties als je 14 dagen in quarantaine moet zitten en je niet thuis kan werken? Kijk als je willens en wetens naar een land gaat met code oranje. Kan ik me voorstellen dat je werkgever zegt, eigen keus dus dit komt voor je eigen rekening die 14 dagen quarantaine.
Maar als et verandert van geel naar oranje tijdens je vakantie, heb je weinig invloed op natuurlijk. En als ik het juridisch loket dus mag geloven is het niet eenzijdig met ja of nee te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 12-07 13:57

Standeman

Prutser 1e klasse

@dokteronline De rechter zal dan een oordeel moeten vellen wanneer je er onderling niet uitkomt. Geen idee wat deze zal beslissen, maar zal vast een soort van 50/50 compromis worden. Bijvoorbeeld 50% vrije dagen opnemen en 50% ziekteverlof o.i.d.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokteronline
Standeman schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:45:
@dokteronline De rechter zal dan een oordeel moeten vellen wanneer je er onderling niet uitkomt. Geen idee wat deze zal beslissen, maar zal vast een soort van 50/50 compromis worden. Bijvoorbeeld 50% vrije dagen opnemen en 50% ziekteverlof o.i.d.
Daar zal het wel op uitdraaien. Ik zal maandag bij de werkgever horen hoe zij hier in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
dokteronline schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:40:
[...]

Het ging mij er meer om tussen werkgever en werknemer: Wie is er verantwoordelijk voor de financiële consequenties als je 14 dagen in quarantaine moet zitten en je niet thuis kan werken? Kijk als je willens en wetens naar een land gaat met code oranje. Kan ik me voorstellen dat je werkgever zegt, eigen keus dus dit komt voor je eigen rekening die 14 dagen quarantaine.
Maar als et verandert van geel naar oranje tijdens je vakantie, heb je weinig invloed op natuurlijk. En als ik het juridisch loket dus mag geloven is het niet eenzijdig met ja of nee te beantwoorden.
Lastig, kan ik in ieder geval niet beantwoorden. Overigens heb ik dit al vaker aangegeven, maar denk ik dat als deze crisis iets heeft laten zien is dat er ontzettend veel werkzaamheden vanuit huis te doen zijn. Dus voor multipele beroepsgroepen hoeft thuis quarantine dan ook echt geen werkonderbreking te betekenen.

Je blijft dus over met een selecte groep:
- Mensen die naar een geel gebied zijn vertrokken.
- Dit gele gebied is tijdens de vakantieperiode oranje geworden.
- Mensen hebben zelf in ieder geval eigen initiatief getoond en zijn op dit risico verschil naar huis gegaan.

Een deel van de thuis quarantine valt daarmee sowieso nog binnen de al opgenomen vakantiedagen. Je houdt dan dus nog een x-aantal dagen over. Met goed onderling overleg denk ik dat veel werkgevers hier toch redelijk coulant in zullen zijn. Het is uiteindelijk tenslotte ook in hun eigen belang om geen gedwongen thuis quarantines te riskeren mocht er toch een uitbraak op de werkvloer komen.

Indien je als werknemer uiteraard alles aan je laars lapt, de vakantie afmaakt en dan op kosten van de zaak 2 weken thuis hoopt te gaan zitten zonder werkzaamheden dan kan ik mij voorstellen dat dit inderdaad wat problemen zal kunnen gaan geven. Maar een dusdanig scenario is uiteindelijk iets waar uiteindelijk binnen het bedrijf men zich over zal moeten buigen, en in het ergste geval juridische stappen bij te pas zouden kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokteronline
psychodude schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:51:
[...]

Lastig, kan ik in ieder geval niet beantwoorden. Overigens heb ik dit al vaker aangegeven, maar denk ik dat als deze crisis iets heeft laten zien is dat er ontzettend veel werkzaamheden vanuit huis te doen zijn. Dus voor multipele beroepsgroepen hoeft thuis quarantine dan ook echt geen werkonderbreking te betekenen.

Je blijft dus over met een selecte groep:
- Mensen die naar een geel gebied zijn vertrokken.
- Dit gele gebied is tijdens de vakantieperiode oranje geworden.
- Mensen hebben zelf in ieder geval eigen initiatief getoond en zijn op dit risico verschil naar huis gegaan.

Een deel van de thuis quarantine valt daarmee sowieso nog binnen de al opgenomen vakantiedagen. Je houdt dan dus nog een x-aantal dagen over. Met goed onderling overleg denk ik dat veel werkgevers hier toch redelijk coulant in zullen zijn. Het is uiteindelijk tenslotte ook in hun eigen belang om geen gedwongen thuis quarantines te riskeren mocht er toch een uitbraak op de werkvloer komen.

Indien je als werknemer uiteraard alles aan je laars lapt, de vakantie afmaakt en dan op kosten van de zaak 2 weken thuis hoopt te gaan zitten zonder werkzaamheden dan kan ik mij voorstellen dat dit inderdaad wat problemen zal kunnen gaan geven. Maar een dusdanig scenario is uiteindelijk iets waar uiteindelijk binnen het bedrijf men zich over zal moeten buigen, en in het ergste geval juridische stappen bij te pas zouden kunnen komen.
Als ik naar mijn situatie doortrek, zou het twee weken letterlijk thuis zitten wezen. Ik hoor bij de cruciale beroepsgroepen en thuis werken zit er niet in om mijn eigen werkzaamheden te doen helaas.
Denk inderdaad dat het heel afhankelijk is van hoe de werknemer zichzelf ook opstelt.

Maar als de werkgever van te voren al gaat dreigen dat de financiële gevolgen voor de werknemer zijn in geval van thuisquarantaine. Dan begin je in mijn ogen al verkeerd, een werknemer hoeft niks te zeggen en kan gewoon naar het werk gaan met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ha Allen!

Alles waar je over nadenkt is ondernemersrisico wat buiten het domein van de onderneming valt. Anders gezegd, het moment waarop het denken omzet in handelen is het moment waar het bedrijf meerdere wettelijke grenzen heel makkelijk kan overschrijden. Daarbij is het ook erg makkelijk om rimpeleffecten te scheppen die op bijzondere wijze complicaties scheppen.

De ruimte daarbij voor casus van interpretatie of afweging van bedrijfsbelang versus individueel belang is niet enkel extreem beperkt, het betreden van die ruimte is ook het betreden van een hellend vlak waar ook (juist) de ondernemer zich moet afvragen wat de consequenties van mogelijke rimpeleffecten zijn (al is dat een vraagstuk van breedte van blikveld bij ondernemerschap, kritiek, maar zelden aanwezig tegenwoordig).

Ik kan je denken begrijpen, maar je bent ondernemer. Economische activiteit en organisatie kent geen eigen stimuli voor beperking van voetafdruk of gedragslijnen, dit is waarom we door de geschiedenis heen geleerd hebben concepten van zogeheten beschaafde samenleving te ontwikkelen en verfijnen. Soms zitten daar voor de ondernemer kwesties van risicopotentieel bij, maar dat hoort bij ondernemen. Een bedrijf heeft mogelijkheden voor beperking van risicopotentieel, maar niet zonder aanwezige kaders.

Oprecht, ik zou heel erg voorzichtig zijn met het denken over afdwingen. Daar zit wel een (tweede) flink hellend vlak. Vergeet nooit dat je als ondernemer dat enkel bent omdat een zogeheten beschaafde samenleving het mogelijk maakt. Ondernemerschap is een afhankelijkheidspositie, we kunnen ons als mensen daar veel over wijs maken, maar dit is de realiteit.
Zonder kaders van beschaafde samenleving is er enkel de baronie, en de baron verliest uiteindelijk altijd zijn hoofd.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
dokteronline schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:58:
[...]

Als ik naar mijn situatie doortrek, zou het twee weken letterlijk thuis zitten wezen. Ik hoor bij de cruciale beroepsgroepen en thuis werken zit er niet in om mijn eigen werkzaamheden te doen helaas.
Denk inderdaad dat het heel afhankelijk is van hoe de werknemer zichzelf ook opstelt.

Maar als de werkgever van te voren al gaat dreigen dat de financiële gevolgen voor de werknemer zijn in geval van thuisquarantaine. Dan begin je in mijn ogen al verkeerd, een werknemer hoeft niks te zeggen en kan gewoon naar het werk gaan met alle gevolgen van dien.
Een aantal beroepsgroepen zijn uitgezonderd van de geadviseerde thuisquarantine:
Wat houdt een quarantaine in als ik uit een hoog-risicogebied terug ben gevlogen?
Als u afkomstig bent uit een hoog-risicogebied, is het dringende advies 14 dagen in quarantaine te gaan. U wordt hierover door de luchtvaartmaatschappij geïnformeerd. Dit betekent dat u 14 dagen uw woning of verblijfplaats niet mag verlaten. Het dringende advies is daarnaast het contact met eventueel aanwezige familieleden en derden te vermijden. Voor nadere vragen kunt u contact opnemen met de huisarts. Bemanningsleden van luchtvaartmaatschappijen, medisch personeel, zeevarenden en diplomaten zijn uitgezonderd van de quarantainemaatregel.
bron: https://www.rijksoverheid...ie-gaan/reizen-buitenland

Overigens, zelfs binnen diverse cruciale beroepen is het nodige ook mogelijk gebleken om vanuit huis te doen. Ik weet uiteraard niet exact wat je voor werkzaamheden doet. Maar ik kan mij nauwelijks voorstellen dat er niets is dat jij voor je werk vanuit huis kunt betekenen.

Daarnaast, zoals al aangegeven, indien jij terugkomt op moment van worden van oranje, dan kun je al een x-aantal dagen binnen de vakantieperiode aftrekken van een eventuele thuis quarantaine periode.

Als laatste, mogelijk val je dus zelfs binnen één van de beroepsgroepen die uitgezonderd is van het thuis quarantaine advies. Hoewel ik zeker voor wat betreft medisch personeel, persoonlijke opinie, zou adviseren met de werkgever om de virtuele tafel te gaan zitten om te bespreken wat eventuele mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-07 11:31

Mystikal

It never hurts to help!

Ik heb niet alles gelezen, maar hebben wij geen overheid die ons informeert / instrueert over wat wel en niet de bedoeling is in de huidige COVID19 situatie?

Als werkgever heb je je daar aan te houden.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokteronline
psychodude schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:21:
[...]

Een aantal beroepsgroepen zijn uitgezonderd van de geadviseerde thuisquarantine:

[...]

bron: https://www.rijksoverheid...ie-gaan/reizen-buitenland

Overigens, zelfs binnen diverse cruciale beroepen is het nodige ook mogelijk gebleken om vanuit huis te doen. Ik weet uiteraard niet exact wat je voor werkzaamheden doet. Maar ik kan mij nauwelijks voorstellen dat er niets is dat jij voor je werk vanuit huis kunt betekenen.

Daarnaast, zoals al aangegeven, indien jij terugkomt op moment van worden van oranje, dan kun je al een x-aantal dagen binnen de vakantieperiode aftrekken van een eventuele thuis quarantaine periode.

Als laatste, mogelijk val je dus zelfs binnen één van de beroepsgroepen die uitgezonderd is van het thuis quarantaine advies. Hoewel ik zeker voor wat betreft medisch personeel, persoonlijke opinie, zou adviseren met de werkgever om de virtuele tafel te gaan zitten om te bespreken wat eventuele mogelijkheden zijn.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, bij mij gaat het om de levensmiddelenindustrie dus geldt de uitzondering niet. Werk in de controlekamer en is er behalve kleinschalige administratieve werkzaamheden niet echt andere werkzaamheden die ik thuis kan doen, die ik normaal op het werk doe.
Ik zal volgende week eens met de werkgever om tafel om te kijken wat zij van de geschetste situatie vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:01

Stoney3K

Flatsehats!

Cave_Boy schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:10:
Ik kan de TS wel begrijpen dat hij een veilig bedrijf wilt houden en ook zo zijn andere medewerkers wilt beschermen. Echter je kan eigenlijk niks anders dan hopen dat je medewerkers met gezond verstand handelen en niet ziek gaan worden.
Niet hopen, er op vertrouwen. Als je al over dit soort regels nadenkt is het een teken dat je je werknemers niet vertrouwt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dokteronline schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:25:
[...]

Ik ben ook eens benieuwd naar de omgekeerde situatie: Stel ik moet voor zakenreis naar een 'code oranje' land waar je bij binnen komen van het land 2 weken verplicht in quarantaine moet, of bij terugkomst 2 weken in quarantaine.

Zijn die 2 weken quarantaine dan gewoon in de baas zijn tijd met alle relevante vergoedingen (buitenland enz.) van dien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Als werkgever naar werkgever, weet je heeeeeeeel zeker dat je je hand in dit wespennest wilt steken? Persoonlijk zou ik niet eens willen denken om mijn medewerkers hierop te beoordelen. Om te beginnen omdat het me gewoon geen kloot aangaat, ten tweede omdat een vakbond, terecht, als een zwerm haviken op je zal duiken als er iets fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-07 21:17

Theo

moederbord

Als werkgever mag je geen enkele medische gegevens verzamelen over je werknemers. Tevens is een werknemer vrij om wat dan ook te doen in zijn vrije tijd, en hoeft hij hier geen verantwoording af te leggen naar een werkgever.

Dus op welke gronde kun je als werkgever te weten komen wat een medewerker doet in zijn vrije tijd en wat voor medische klachten deze heeft?
En hoe hoog denk je dat de boete van de AP is als ze weten dat je deze gegevens verzamelt?

Wil je een medewerker dwingen om niet naar een risicogebied te gaan dan kan dat, maar dan is dat dus geen vrije tijd; moet deze dus verantwoording afleggen aan de werkgever waardoor dit valt onder een vorm van werktijd en moet dit dus ook als zo betaald worden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 12:58
Het is dan ook voor een groot deel een machtsverhouding welke een werknemer ondergaat, en een werkgever oplegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Anoniem: 1271350 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:45:
Die twee weken is een advies he.
Je mag dit gewoon naast je neerleggen.
Iets wat in mijn ogen prima kan, aangezien alle burgemeesters van de grote steden afgelopen week ook het advies van de overheid naast zich neerlegde.
Dus ik zou, mits geen klachten, gewoon gaan werken i.p.v. je verlofdagen opofferen.
Sowieso is het raar dat je binnen Nederland alleen met klachten thuis moet blijven, maar na een vakantie in risicogebied ook thuis moet blijven zonder klachten. Als je alleen besmettelijk bent met klachten, dan heeft het geen zin om thuis te blijven als je geen klachten hebt, als je wel besmettelijk bent zonder klachten dan klopt die Nederlandse logica ook niet en zou iedereen thuis moeten blijven ook zonder klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Maar ik ben wél benieuwd naar wat ik de medewerkers wél dringend kan adviseren of dwingend kan opleggen.
Dit moet je zeker doen als je wilt dat je werknemers je gaan dwingen om de werkdruk enorm te verlagen, omdat ze een burn out voelen opkomen. En een werknemer met een burnout kost jou waarschijnlijk nog meer dan twee weken quarantaine...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:07:
Of je regelt een werkvakantie in het kader van teambuilding, met het vliegtuig naar de zon, waarbij je met je werknemers dagelijks een uurtje werkgerelateerde zaken op het strand doet en voor de rest gewoon lekker door jou betaald feest viert. Partners en kids mogen ook aanhaken, jij betaalt reis en verblijf.
Ja, dat kost wat, maar de teambonding die zo ontstaat is priceless en het is belastingaftrekbaar en hoeft niet uit de werkkostenregeling, want werkgerelateerd.
Echter dit is prima te weigeren door het personeel. Sterker nog, ik denk dat het lastig wordt deze trip als vakantie te bestempelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 328026 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:04:
[...]

Dit moet je zeker doen als je wilt dat je werknemers je gaan dwingen om de werkdruk enorm te verlagen, omdat ze een burn out voelen opkomen. En een werknemer met een burnout kost jou waarschijnlijk nog meer dan twee weken quarantaine...
Ik denk alleen niet dat je dat duidelijk gaat maken aan iemand die een zieke werknemer als 'defect kapitaal' ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-07 10:19
Stoney3K schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:47:
[...]

Ik ben ook eens benieuwd naar de omgekeerde situatie: Stel ik moet voor zakenreis naar een 'code oranje' land waar je bij binnen komen van het land 2 weken verplicht in quarantaine moet, of bij terugkomst 2 weken in quarantaine.

Zijn die 2 weken quarantaine dan gewoon in de baas zijn tijd met alle relevante vergoedingen (buitenland enz.) van dien?
Een zakenreis heeft helemaal niet te maken met vakantie of verlof. Een zakenreis is gewoon werk. Alles wat daarbij komt kijken is dan ook gewoon werktijd. Niet voor niets hebben een heleboel bedrijven zakenreizen verboden en is videobellen booming. Kiest een werkgever er voor om een werknemer toch op zakenreis te sturen dan zal die (mogelijke) extra quarantainetijd moeten incalculeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Philpend op 06-06-2020 13:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Theo schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:56:
Als werkgever mag je geen enkele medische gegevens verzamelen over je werknemers. Tevens is een werknemer vrij om wat dan ook te doen in zijn vrije tijd, en hoeft hij hier geen verantwoording af te leggen naar een werkgever.

Dus op welke gronde kun je als werkgever te weten komen wat een medewerker doet in zijn vrije tijd en wat voor medische klachten deze heeft?
Toch, ooit op college een arrest gehad van een rechtszaak over een werknemer die al meerdere keren zwaar geblesseerd raakte bij het voetballen en daardoor langdurig afwezig was op het werk. De werkgever 'verbood' hem toen nog te voetballen in zijn privé tijd op straffe van geen doorbetaling bij ziekte. Dat deed de medewerker toch en raakte weer zwaar geblesseerd (ik dacht kruisbanden gescheurd).

Uitspraak was in elk geval dat de werkgever niet volledig hoefde door te betalen bij de ziekte want dat was ondertussen (door het herhalende karakter) verwijtbaar roekeloos door de werknemer.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

bombadil schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:42:
[...]

Toch, ooit op college een arrest gehad van een rechtszaak over een werknemer die al meerdere keren zwaar geblesseerd raakte bij het voetballen en daardoor langdurig afwezig was op het werk. De werkgever 'verbood' hem toen nog te voetballen in zijn privé tijd op straffe van geen doorbetaling bij ziekte. Dat deed de medewerker toch en raakte weer zwaar geblesseerd (ik dacht kruisbanden gescheurd).

Uitspraak was in elk geval dat de werkgever niet volledig hoefde door te betalen bij de ziekte want dat was ondertussen (door het herhalende karakter) verwijtbaar roekeloos door de werknemer.
En dat is niet de enige keer. Maar met Corona ligt het alles, werkgever mag niet zo maar korten, maar, wanneer een werknemer naar buitenland gaat, terwijl deze op de hoogte is van de risico's en moet door lokale regels daar bijvoorbeeld 2 maanden in quarantaine dan mag de werkgever dit op de vakantiedagen in mindering brengen, eventueel met onbetaald verlof indien dagen onvoldoende zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 15:07
Laat maar zitten. In elk geval, als je een goed werkgever wil zijn zorg voor een veilige werkomgeving, en zorg voor werknemers die zich vrij voelen als ze vrij zijn.

[ Voor 93% gewijzigd door jurjen_g op 07-06-2020 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-07 00:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wim-Bart schreef op zondag 7 juni 2020 @ 02:41:
[...]

En dat is niet de enige keer. Maar met Corona ligt het alles, werkgever mag niet zo maar korten, maar, wanneer een werknemer naar buitenland gaat, terwijl deze op de hoogte is van de risico's en moet door lokale regels daar bijvoorbeeld 2 maanden in quarantaine dan mag de werkgever dit op de vakantiedagen in mindering brengen, eventueel met onbetaald verlof indien dagen onvoldoende zijn.
Dat lijkt me heel stug en ongefundeerd. Nochtans is zo'n case natuurlijk nog niet voor de rechter gekomen maar ik kan me voorstellen dat dit het niet gaat halen. (en er zijn geen landen met 2 maanden quarantaine)

Ergens zal er een grens overschreden worden bij herhaald roekeloos gedrag (zie voetballer arrest)

Als je van tevoren weet dat je naar een land gaat met 2 weken quarantaine (zoals Engeland op dit moment) dan kan ik me er wat bij voorstellen maar als je in juli naar griekenland gaat dan is het daar, qua Corona, nu veiliger dan in Nederland.

bovendien kan de ondernemer zelf ook op zakenreis of op vakantie gaan. Gelden daar dan ook represailles voor

Overigens wacht ikzelf nog wel een paar maandjes. Ik heb niet zo'n zin om het op te lopen en ben heel voorzichtig met wat ik doe.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07 13:22
Als ik je topicstart lees, dan rijst me (misschien onterecht?) de vraag of je wel klaar bent om werkgever te zijn. De regels wordt je echt geacht te kennen en uit topicstart blijkt niet dat je ze kent of naleeft.
Minder betalen dan de CAO?
Vragen naar vakantiebestemming?
Na een ziekmelding weten of een medewerker Corona heeft terwijl deze vraag niet gesteld mag worden?

Als ik bij jou in dienst zou zijn, dan zou je er niet mee wegkomen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Fijne vent ben je, zou niet graag voor je werken om redenen die anderen al perfect hebben uitgelegd.

En zakenreis is zakenreis, dus dat is allemaal tijd voor werkgever uiteraard. Je zou alleen wellicht afwijkende afspraken kunnen maken voor het vervallen van extra vergoedingen tijdens de quarantaine in het buitenland, ik zou daar zelf wel voor open staan als ik alleen maar aan het zwembad hoef te hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

FreakNL schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:11:
Fijne vent ben je, zou niet graag voor je werken om redenen die anderen al perfect hebben uitgelegd.

En zakenreis is zakenreis, dus dat is allemaal tijd voor werkgever uiteraard. Je zou alleen wellicht afwijkende afspraken kunnen maken voor het vervallen van extra vergoedingen tijdens de quarantaine in het buitenland, ik zou daar zelf wel voor open staan als ik alleen maar aan het zwembad hoef te hangen...
Quarantaine is over het algemeen dat je je hotel kamer niet uit mag in meerdere landen.
Aan het zwembad hangen is er mogelijk niet bij.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:49:
[...]

Quarantaine is over het algemeen dat je je hotel kamer niet uit mag in meerdere landen.
Aan het zwembad hangen is er mogelijk niet bij.
Hoe verwachten ze dan dat je gaat eten? Wordt er elke dag roomservice onder de deur door geschoven en krijg je daar achteraf de rekening van? En wordt er dan ook 2 weken achter elkaar de plee op je kamer niet gepoetst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Stoney3K schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:26:
[...]

Hoe verwachten ze dan dat je gaat eten? Wordt er elke dag roomservice onder de deur door geschoven en krijg je daar achteraf de rekening van?
Alsof je anders niet achteraf de rekening voor roomservice krijgt :?

En ja, je krijgt roomservice, alleen niet onder de deur doorgeschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

lateef schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:42:
[...]

Alsof je anders niet achteraf de rekening voor roomservice krijgt :?
Je wordt anders natuurlijk niet verplicht om roomservice te nemen, als je je hotelkamer uit kan dan kun je gewoon eten waar je zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Stoney3K schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:43:
[...]

Je wordt anders natuurlijk niet verplicht om roomservice te nemen, als je je hotelkamer uit kan dan kun je gewoon eten waar je zelf wil.
Je wordt ook niet verplicht om naar een land af te reizen waar quarantaine wordt geëist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stoney3K schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:43:
[...]

Voor de UK bijv heb je geen keus:
https://www.gov.uk/govern...when-you-travel-to-the-uk

Je mag niet naar gedeelde faciliteiten in het hotel, zoals zwembad of restaurant.
En je mag niet het hotel uit tenzij noodgeval, en honger valt niet onder noodgeval.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op zondag 21 juni 2020 @ 08:40:
[...]

Voor de UK bijv heb je geen keus:
https://www.gov.uk/govern...when-you-travel-to-the-uk

Je mag niet naar gedeelde faciliteiten in het hotel, zoals zwembad of restaurant.
En je mag niet het hotel uit tenzij noodgeval, en honger valt niet onder noodgeval.
Ik denk dat het in veel situaties ook een ingecalculeerde kostenpost is. Wat me wel een interessant geval lijkt is als er bij zo'n werknemer op zakenreis in het land zelf pas COVID-19 wordt geconstateerd en hij spontaan in zelfisolatie zou moeten.

Maar dat is natuurlijk wel een extreem specifieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Stoney3K schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:26:
[...]

Hoe verwachten ze dan dat je gaat eten? Wordt er elke dag roomservice onder de deur door geschoven en krijg je daar achteraf de rekening van? En wordt er dan ook 2 weken achter elkaar de plee op je kamer niet gepoetst?
Ik heb in NL in een hotel gezeten in quarantaine na een COVID test. En ja, dan zetten ze het eten voor de deur inderdaad.
lateef schreef op zondag 21 juni 2020 @ 00:11:
[...]

Je wordt ook niet verplicht om naar een land af te reizen waar quarantaine wordt geëist.
Eeum, voor je werk is het toch een redelijke verplichting.... ik heb collega’s die nu in quarantaine zitten in de UK en VAE...

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 21-06-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
FreakNL schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:50:

Eeum, voor je werk is het toch een redelijke verplichting.... ik heb collega’s die nu in quarantaine zitten in de UK en VAE...
Je hebt altijd de keuze om het niet te doen, wat in het uiterste geval eventueel wel kan impliceren dat je ontslag moet nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ha Allen!

IMHO:
Vakantieplannen van medewerkers: gaan jou niets aan, ze hoeven je ook niet te zeggen waar ze heengaan of achteraf waar ze geweest zijn.
Ziektemeldingen: Jij mag niet eens vragen wat ze hebben, alleen informeren naar verwachte hersteldatum.

Dus daar houdt alles al mee op.
Pas op met wat je communiceert, veel nederlanders zullen dit opvatten als bemoeienis en je dit niet in dank afnemen. Dat is natuurlijk helemaal slecht voor je "kapitaal".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:13
lasharor schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:54:
Ik weet niet wat voor werknemers jij hebt maar ik zou vrij snel klaar zijn als mijn werkgever begint over eventuele loonsverlaging vanwege ziekte door "roekeloos of verwijtbaar gedrag"
Voor een bedrijf wat de afgelopen maanden ter nauwe nood heeft overleeft is het wel een begrijpelijke gedachtegang.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:52

lasharor

7 december 2004

jadjong schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:39:
[...]

Voor een bedrijf wat de afgelopen maanden ter nauwe nood heeft overleeft is het wel een begrijpelijke gedachtegang.
Ondernemersrisico. Ik heb echt 0,0 medeleden wat dat betreft. Wat dat betreft moet je jezelf gewoon als ondernemer zien, je verkoopt je tijd en kennis aan de hoogste bieder.

Dat het dan soms wat moeilijker is voor de werkgever is niet jouw probleem, je hebt immers bewust gekozen om die risico's uit de weg te gaan door je contractueel te verbinden aan zo'n club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Laatst online: 12-07 22:02
Ik solliciteerde eens ergens. In hun contract stonden allerlei voorwaarden op risicovolle sporten. Loondoorbetaling bij ziekte maar 70%, eerste 2 weken helemaal geen loondoorbetaling, doorgeven waar je op vakantie ging en het soort vakantie.
Gevraagd wat ze onder risicovolle sporten verstonden, wisten ze zelf ook niet precies.... freestyle klimmen viel er wel onder, tsja.
Omdat het zo omschreven werd en er onvoldoende duidelijkheid kwam heb ik mij teruggetrokken uit de procedure.
Een ondernemer die bang is voor risico's is niet geschikt voor die taak of moet zich heel goed verzekeren. Van wat ik in de OP lees, zou ik niet in het bedrijf van TS willen werken. Lekker even op een forum informatie inwinnen om de mensen klem te zetten. Je kunt het vragen om geen risico te nemen PUNT.
Benieuwd of TS bij een oranje vakantiebestemming wellicht de annuleringskosten vergoed, dat zal dan ook wel niet.....*mompelt iets over dubbeltje en eerste rang*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
anandus schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:54:
[...]
Mag een werknemer dan wel überhaupt naar buiten gaan? Volgens sommige landen is Nederland ook een risicogebied ;)
Dit vind ik een heel goed punt. Ik werk zelf voor een multinational, en het viel me op dat een van mijn reizen een keer geannuleerd werd omdat een ander land op code 'rood' werd gezet (niet die van Buitenlandse zaken maar een interne risico analyse van het bedrijf zelf). Was Egypte trouwens, in de tijd rond het gerommel daar een paar jaar geleden.

Ik mocht daar alleen naartoe als ik speciaal beveiligd transport kreeg tussen hotel en kantoor, mocht dan het kantoor en hotel niet uit enz enz. Allemaal redelijk logisch gezien de situatie. Was natuurlijk lastig allemaal dus ik ging niet. Was ik ook wel blij mee eerlijk gezegd, ik stond ook niet te springen om daar te zijn.

Maargoed, uiteindelijk de meeting gedaan via videoconferencing. Maar mijn collega's daar (die ik zou ontmoeten) zaten gewoon aan de vergadertafel en liepen 's avonds naar huis. Daar werd echt helemaal niks extra's voor geregeld. Zou toch mooi geweest zijn als voor die collega's ook iets van meer veiligheid geregeld kon worden zoals beveiligd vervoer, of de mogelijkheid voor thuiswerken.

Het enige verschil dat ik zie is dat het bedrijf niet verantwoordelijk is voor die collega's omdat ze er al wonen. Kortom: Het 'we zijn zo begaan met je veiligheid' argument gaat niet op als het bedrijf zelf geen financieel risico loopt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:45
Je lijkt mijn manager wel. Die probeert collega’s te verbieden om elkaar na werktijd te zien. Het concept van privé lijkt ze niet te snappen.

Anderzijds snap ik TS z’n zorgen wel. Ik heb ook collega’s die naar noord Italië op vakantie willen over een paar weken. Ik zou dat niet doen. Aan de andere kant is Nederland misschien wel net zo gevaarlijk als Italië

Nou dag he

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:13
lasharor schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:13:
[...]

Ondernemersrisico. Ik heb echt 0,0 medeleden wat dat betreft. Wat dat betreft moet je jezelf gewoon als ondernemer zien, je verkoopt je tijd en kennis aan de hoogste bieder.

Dat het dan soms wat moeilijker is voor de werkgever is niet jouw probleem, je hebt immers bewust gekozen om die risico's uit de weg te gaan door je contractueel te verbinden aan zo'n club.
Ondernemersrisico wordt vanzelf werknemersrisico als de voorzieningen om tegenslagen het hoofd te bieden reeds opgesoupeerd zijn. Wettelijk gezien heeft de werkgever niets te zeggen over jouw privetijd maar is het op dit moment echt zo erg dat iemand vraagt om buiten werktijd ook voorzichtig te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:11
Fly-guy schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:15:
[...]

Echter dit is prima te weigeren door het personeel. Sterker nog, ik denk dat het lastig wordt deze trip als vakantie te bestempelen.
Dit dus.
Mijn werkgever heeft niks te organiseren voor mijn vakantie, laat staan dat ik dan nog onder collega’s wil zitten. Vakantie is privé, en dat wil ik zo houden. Ik gruw van een all-in op een eiland, en ik wil mijn bazen en collega’s echt niet in hun zwembroek zien.

Aan TS: je hebt dus niks te vragen of te regelen over vakantie. Als ze dat willen zeggen is het fijn, maar daar mogen geen gevolgen aan hangen.

Trouwens... op de hoogste piek werden er in Italie een paar duizend mensen besmet per dag op een bevolking van.... een paar miljoen. Zelfs dan is de kans dat jij besmet terug komt klein, heel klein.
Iemand die thuis blijft en elke avond een duistere kroeg in pakweg Breda zich lazarus drinkt loop meer risico dan iemand die in de bergen gaat trekken in Zweden.
Zou je daar ook regeltjes over opmaken?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 12-07 19:05

JT

VETAK y0

Ik vind sommige mensen er hier wel erg hard in gaan :) Inhoudelijk ben ik het met de meesten eens, juridisch heeft de TS niks om op te staan, je kunt je vraagtekens zetten bij een dergelijke managementstijl en wat het uiteindelijke resultaat zal zijn. Ook ethisch gezien vind ik het niet ok.

De TS heeft echter een eigen bedrijf in een zeer uitzonderlijke situatie. Dat de TS manieren probeert te bedenken om risico's te minimaliseren, daar kan ik wel begrip voor opbrengen, ook al vind ik het echt een heel verkeerde richting. Maar een klein beetje begrip voor de situatie, zonder het inhoudelijk ermee eens te zijn, zou wel zo menselijk zijn vind ik.

Volgens mij moet de conclusie uit dit topic zijn: aan dergelijke methodes wil je je vingers niet branden, controle en straf op basis van de invulling van het privéleven, zoiets simpels als vakantiebestemming. Het is beter om een beroep te doen op je werknemers en hun loyaliteit om in hun keuzes in hun privéleven niet het belang van het bedrijf 100% links te laten liggen, mede om wat @jadjong zegt. En dit zou je kunnen combineren met beloning (in plaats van straf) door zoals sommigen geopperd, een financiele beloning voor vakantie in eigen land ofzo.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1 2 Laatste