Ik wil een vraag stellen over een ongeval wat heeft plaatsgevonden.
Het gaat om een situatie waarbij een wielrenner en voetganger betrokken zijn. Ik ben zelf geen partij, het gaat om iemand in mijn familie.
De situatie:
spoiler: oude informatie:fill(white):strip_exif()/f/image/l8aZXLxsGj3zmvqsxO7PMu2Y.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/l8aZXLxsGj3zmvqsxO7PMu2Y.png?f=user_large)
De voetganger steekt van a naar b over. Eerst naar links en naar rechts gekeken, geen verkeer te zien. Tijdens het oversteken komt er een wielrenner om de hoek. Deze neemt geen korte bocht, maar komt ruim uit, ik denk om snelheid te behouden.
De voetganger heeft letsel, gaat naar de eerste hulp waar de pols gezet moet worden en er blijkt een stuk bot afgebroken. Paar weken gips. De wielrenner heeft krassen op de fiets.
Nu is mijn vraag. Wie is hier aansprakelijk? En hoe kan dit correct afgehandeld worden? Wie moet het eigen risico van de zorgverzekering van de voetganger betalen? Wie moet de krassen op de fiets vergoeden? Beide partijen hebben een aansprakelijkheidsverzekering.
Mij lijkt dat als je geen verkeer kunt zien zodra je begint met oversteken (als voetganger), je niet aansprakelijk bent als er terwijl je aan het oversteken bent toch verkeer komt (zelfs aan de verkeerde kant van de weg).
Via Google krijg ik voornamelijk veel resultaten van partijen die letselschade voor je gaan claimen. En ik zie veel resultaten over aanrijdingen waar een auto bij betrokken is.
[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 04-06-2020 15:50 ]