Auto gekrast door wasstraat, wat nu?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 26.259 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik breng mijn auto wel eens naar een bekende wastraat vlakbij mijn huis. Tot op heden is er niks gebeurd.

Vanmiddag wou ik zelf de auto schoonmaken. Alleen de vogelpoepjes even weghalen met een vochtig doekje. Dat heb ik ook gedaan. Ik heb dus letterlijk alle hoeken van de auto bekeken.

Vervolgens dacht ik “de auto is gewoon te vies”. Ik ben vervolgens naar de wastraat gegaan.

De wasstraat is geautomatiseerd. De auto staat stil en mijn auto word geduwd aan de wielen.
Het wast en droogt vervolgens.

Toen ik klaar was stapte ik meteen uit de auto. Om even te controleren. Doe ik altijd (is dat gek?).

Wat mij direct opviel waren de krassen. Meerdere krassen op het dak. Die waren zeker niet eerder aanwezig. Ik heb geen bon, wel met pin betaald.

Het moet wel de wasstraat zijn. Want anders was het mij zeker vanmiddag opgevallen toen ik de auto zelf “probeerde” schoon te maken met een vochtig doekje. Soms als de wasstraat apparaat aan de wiel duwt gaat de auto een beetje wiebelen. Tijdens het drogen dat er misschien gekrast is? Dat vermoed ik.

Mja kan ik dit verhalen op de carwash?

De reden waarom ik de meneer niet meteen heb aangesproken is omdat hij in zn eentje werkt en bezig was met andere auto’s. Dan zou ik andere wachtende irriteren.

Gelukkig zijn het geen diepe krassen. Je voelt ook geen diepte maar je ziet letterlijk ongeveer 10 krassen ieder circa 15cm lang.

Op 2 verschillende plekken op het dak.

Maar goed. Wat denken jullie hierover? Het is een private lease auto dus ik moet waarschijnlijk een eigen risico betalen. Dat is wel jammer.

Denken jullie dat ik recht kan krijgen (financieel) Of is dat een grijs gebied? Ik denk dat er sowieso gezeik gaat komen. Wantja de wasstraat gaat het natuurlijk niet meteen met mij eens zijn.

Of zijn carwashes kras proof? Dat de kans zo goed als onmogelijk is dat het een auto kan krassen tijdens het wassen of drogen?

Update: Ik ben met de meeste er eens dat het uiteindelijk mijn eigen verantwoordelijkheid is en dat ik niks kan halen bij de carwash. Maar iedereen die een wat duurdere auto heeft zou dan de wasstraat moeten ontwijken???

Update2:
Het is ook niet zo dat ze met grote gekleurde letters opschrijven "op eigen risico!" dit is meestal in kleine zwarte letters. En ik hoop dat niemand mij kwalijk gaat nemen dat ik die niet zie of uberhaupt lees. Dat is net zoiets als je voorwaarden van je nieuwe telefoon of auto "even" snel doornemen.

Op zo een boord staan meestal in grote koeienletters "CARWASH VANAF 7,5!!!" en waarschijnlijk helemaal onderaan piepklein de tekst betreft de eigen risico.

Het zou pas raar zijn als ik voor zo een bord sta om wat te zoeken toch? :+ Het enige wat je doet is rustig doorrijden en ff snel de prijzen bekijken.

Update3:
Ik ga de carwash niet bellen. Ik laat het erbij dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is. Nu hopen dat het niet van mijn eigen risico af gaat :( het zijn lichte krasjes die niet diep zijn of kleurverschil hebben. Mja het zijn wel stuk of 10 naast elkaar. Achja....first world problems :)

[ Voor 29% gewijzigd door ThaddeusX op 11-06-2020 08:54 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• david19861
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-08-2024
Als je door de wasstraat gaat is sws eigen risico.

Dan zouden ze bij alle auto.s die door de wastraat rijden zouden controleren en dan zou de prijs van wassen niet betaalbaar zijn. dat is niet haalbaar
Er zijn bedrijven die met de hand wassen dan is de kans klein dat er een kras komt.
Ik zeg daarom kleine kans , zeg nooit nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:09
Een kras die niet door de lak heen is is toch geen kras (voor de verhuurder) ?

Dergelijke oppervlakkige krasjes vallen toch binnen wat je kan verwachten door je auto mechanisch te laten behandelen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-04 21:45
Volgens mij heeft iedere wasstraat een disclaimer hangen dat ze niet verantwoordelijk zijn voor schades. Wat je zou kunnen doen, aangezien je zelf niet eens met zekerheid vast kan stellen dat het door de wasstraat komt, is vragen aan de eigenaar van de wasstraat of ze filmen en je evt de opnames kan checken omdat je krassen op het dak hebt. Mocht het dan zichtbaar door de wasstraat komen, ben je waarschijnlijk nog afhankelijk van de welwillendheid van de eigenaar (gezien disclaimer).
Makkelijkste optie, jammer maar helaas en eigen risico betalen. Als het eigen risico hoog is, naar een detailer gaan om te checken of polijsten niet goedkoper is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Ik wist niet dat het eigen risico zou zijn.
Waarschijnlijk dat er wel een dislaimer hangt ergens ja. Ik snap de wasstraat dus wel.

Maar dan gaat toch niemand door de wastraat meer? Ik zie soms mensen met dikke auto’s door die apparaat gaan.

Alsje 1 klein krasje hebt ok. Maar stuk of 10 is wel pijnlijk.

Als er zo een kans bestaat ga ik nooit meer door zo een wastraat natuurlijk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Sinds ik een volledig met modder besmeurde Jeep zo'n automatische wasstraat in heb zien rijden ga ik weer naar een wasbox.
Dat is het nadeel van die wasstraten, er zou maar net zo'n malloot voor je gezeten hebben waardoor die borstels bijna bruin zijn van het zand.

Aantal hits op Google komen allemaal op hetzelfde neer:
Schadevergoeding
Veel wasstraten zijn aangesloten bij de BOVAG. Zij hanteren een algemene voorwaarde waarin staat dat de schade wordt vergoed tot een maximum van €4.500. Dit is alleen in gevallen dat de wasstraat schuld heeft aan de gemaakte schade. Let op: Sommige wasstraten plaatsen een bordje met de volgende tekst “gebruik op eigen risico!”. Deze bordjes zijn echter niet rechtsgeldig!

Oplossingen
Het is belangrijk dat je na het gebruik van de wasstraat, direct aantoont dat er schade is ontstaan aan je auto en dit niet jouw schuld is. Je moet dus kunnen bewijzen dat de schade is veroorzaakt door het apparatuur in de wasstraat of door een fout van het personeel.

Hiervoor raden wij je aan om de volgende belangrijke punten in acht te nemen:

Maak direct foto’s van de ontstane schade
Spreek het personeel ter plekke aan en toon jouw schade.
Vul samen met een medewerker van het bedrijf een schadeformulier in
Verzamel, zo mogelijk, getuigen die jouw verhaal kunnen bevestigen
Door ter plekke de schade vast te leggen, getuigen te zoeken, en te praten met het personeel van de autowasstraat, vergroot je de kans dat de gemaakte schade hersteld kan worden, zonder dat jij voor de kosten opdraait. Als alles in orde is, dan kan de wasstraathouder aansprakelijk worden gesteld voor de gemaakte autoschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zijn het swirls, dus heel ondiep? Of kun je de krasjes voelen met je nagel? Als zij heel ondiep zijn kun je ze wegpolijsten. Zie dit topic voor meer info: Het grote auto detailing topic

Voor nu te laat, maar voor de zekerheid: niet naar de ' krasstraat' gaan. Gewoon lekker met twee emmers en een washmitt wassen (geen spons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Roenie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:11:
Zijn het swirls, dus heel ondiep? Of kun je de krasjes voelen met je nagel? Als zij heel ondiep zijn kun je ze wegpolijsten. Zie dit topic voor meer info: Het grote auto detailing topic

Voor nu te laat, maar voor de zekerheid: niet naar de ' krasstraat' gaan. Gewoon lekker met twee emmers en een washmitt wassen (geen spons).
Dankje voor de link! Ga ik zeker doornemen.

Helaas kan ik niet voor mn deur schoonmaken dus moet elders dan maar schoonmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ThaddeusX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:07:
Waarschijnlijk dat er wel een dislaimer hangt ergens ja. Ik snap de wasstraat dus wel.

Maar dan gaat toch niemand door de wastraat meer? Ik zie soms mensen met dikke auto’s door die apparaat gaan.

Juist andersom: als wasstraten voor een minderheid telkens een fortuin kwijt is aan schadevergoedingen voor minieme krasjes dan gaan de tarieven omhoog en verliezen ze de massa aan klanten die het risico accepteert. Jan modaal met z'n occasion boeit het over het algemeen weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Rukapul schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:19:
[...]

Juist andersom: als wasstraten voor een minderheid telkens een fortuin kwijt is aan schadevergoedingen voor minieme krasjes dan gaan de tarieven omhoog en verliezen ze de massa aan klanten die het risico accepteert. Jan modaal met z'n occasion boeit het over het algemeen weinig.
Daar heb je zeker gelijk in!

En mensen met dure auto's? Ik heb dit ook nooit eerder gehoord 8)7
Dat is een rare risico wat je zou nemen dan.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik wil écht niet zeuren om te kunnen zeuren maar:

Afbeeldingslocatie: https://tijil.org/worthless_without_pics.gif

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 03-06-2020 19:37 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Die laten hun auto met de hand wassen. Die gaan dat toch niet zelf doen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Helaas zelf ook wel een keer gezeur gehad met een wasstraat, een nieuwe wasstraat met goede zemen lappen als borstels, helaas ging het fout bij het zuigen van de auto.

Het harde plastic van de stofzuigerslangen kwam vrolijk tegen de deur aan. ondiepe krassen helaas.

Medewerkers aangesproken, ja meneer uitkijken in het vervolg.

Paar weken later waren er allemaal stoffen hoezen rondom de slangen :(

Voor een paar tientjes laten polijsten en verder voorzichtig geweest, beetje mijn schuld, maar wat betere voorzorgsmaatregelen was wel leuk geweest van de wasstraat.

[ Voor 17% gewijzigd door Slasher op 03-06-2020 19:39 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Anoniem: 691473 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:37:
Die laten hun auto met de hand wassen. Die gaan dat toch niet zelf doen 8)
Ik zie genoeg mooie BMW's of Mercedes wagens door de wasstraten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:23

MsG

Forumzwerver

Wootism schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:09:
Sinds ik een volledig met modder besmeurde Jeep zo'n automatische wasstraat in heb zien rijden ga ik weer naar een wasbox.
Dat is het nadeel van die wasstraten, er zou maar net zo'n malloot voor je gezeten hebben waardoor die borstels bijna bruin zijn van het zand.

Aantal hits op Google komen allemaal op hetzelfde neer:

[...]
Lijkt me ook wel handig dan om vooraf ook al foto's te maken. Anders kan elke malloot met schade wel door de wasstraat rijden om het vervolgens te verhalen op de wasstraat.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rukapul
MsG schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:40:
[...]

Lijkt me ook wel handig dan om vooraf ook al foto's te maken. Anders kan elke malloot met schade wel door de wasstraat rijden om het vervolgens te verhalen op de wasstraat.
Wel eerst je auto wassen dan want vuil is de perfecte camouflage voor krasjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

Je moet die foto's dan ook wel maken terwijl je auto schoon vóór de betreffende wasstraat staat en zorgen dat de timestamps 100% overeen komen.

Écht... Als je de 'borden' aangaande aansprakelijkheid bij een wasstraat al mist dan heb je een hele goede bril nodig óf is 't vreemd dat je überhaupt heelhuids bij zo'n wasstraat aangekomen bent zonder onderweg te verongelukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Was het vandaag?

Blijf er morgen even bij staan en kijk of de nieuwe klanten het ook hebben.

In je eentje sta je echt zo zwak. Je weet het ook niet zeker, maar het voelt wel zo. Wellicht vanavond al kijken of er een monteur aam het werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Rukapul schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:19:
[...]

Jan modaal met z'n occasion boeit het over het algemeen weinig.
Ik betwijfel het. Als je 15-20K voor een knappe "bijna nieuwe" occasion hebt neergelegd, dan is dat voor Jan Modaal ook een boel geld, en die haalt ook niet zijn schouders op over krassen in de lak.

De mensen die het echt niet boeit zijn zij die een bedrijfswagen of een leasebak rijden. Als ze tenminste denken dat de leasemaatschappij er ook niet moeilijk over doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 19:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Volgen mij zijn er in het verleden wel degelijk uitspraken geweest over de aansprakelijkheid van wasstraten: die bordjes betekenen niet per definitie dat ze niet aansprakelijk zijn.

Zal straks een zoeken (@ mobile). :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:55
Michael Knight schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:56:
Volgen mij zijn er in het verleden wel degelijk uitspraken geweest over de aansprakelijkheid van wasstraten: die bordjes betekenen niet per definitie dat ze niet aansprakelijk zijn.

Dat klopt inderdaad, er is al een link in dit topic geplaatst die dat aangeeft.

Maar hoe bewijs je dat het door de wasstraat komt, dat is vooral het probleem. Precies zoals @MsG al zegt, dan gaat niemand meer naar de spuiterij, maar iedereen naar de wasstraat om daar de schade te claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Michael Knight schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:56:

Dat soort dingen kun je vast wel vinden maar dan gaat het waarschijnlijk over afgebroken spiegels / antennes / ruitenwissers wat meestal veroorzaakt is doordat de auto niet 100% recht én goed op de wasbaan gestaan heeft. De Lappen / Borstels van een MODERNE wasstraat veroorzaken geen grove krassen in de lak, ze maken oude krassen door het wegpoetsen van vuil / wax echter wel weer opnieuw zichtbaar.

I.E. Een ruitenwisser sensor die de ruitenwissers áán zet terwijl de auto in een wasstraat staat... Goed spul voor de verzekering / verzekeraar (van de leaserijder?) 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 03-06-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Will_M schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:45:
[...]

Je moet die foto's dan ook wel maken terwijl je auto schoon vóór de betreffende wasstraat staat en zorgen dat de timestamps 100% overeen komen.

Écht... Als je de 'borden' aangaande aansprakelijkheid bij een wasstraat al mist dan heb je een hele goede bril nodig óf is 't vreemd dat je überhaupt heelhuids bij zo'n wasstraat aangekomen bent zonder onderweg te verongelukken.
Écht... als je ook maar één seconde gelooft dat die borden bij wasstraten ook maar iets betekenen ben je wel heel goedgelovig. Is al knap dat je überhaupt een auto hebt kunnen kopen die wil starten.

Oftewel die borden zijn alleen om de (klachten van) klanten te weren die goedgelovig zijn.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Flagg Zie edit ;)

Ik zie de andere kant van 't verhaal ooit .... Verzekeringen dan vooral!! (Ik doe niets met wasstraten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

ThaddeusX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:39:
[...]

Ik zie genoeg mooie BMW's of Mercedes wagens door de wasstraten :X
Een collega van mij rijdt een Audi E-tron van ruim 80.000,-
Deze gaat ook gewoon door de wasstraat omdat het een leaseauto is en hij na 4 jaar weer een nieuwe mag uitzoeken.
Dus kans is groot dat die BMW's en Mercedessen ook gewoon leasebakken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-04 00:36
ThaddeusX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:54:
Maar iedereen die een wat duurdere auto heeft zou dan de wasstraat moeten ontwijken???
Heel simpel antwoord, ja.

Als je het belangrijk vind dat je lak goed blijft moet je gewoon weg blijven bij een wasstraat.
Het "wassen" begint gewoon voordat de auto echt goed afgespoeld is. Er zit nog behoorlijk wat zand en andere zooi op de auto, en dan gaan de borstels aan de slag. Is gewoon vragen om krassen.

Of er iets te halen valt, denk het niet. Er staat altijd dat het eigen risico is, en al valt dat misschien door de mand als je er een zaak van wil maken, bewijs maar eens dat die krassen door de wasstraat komen.

[ Voor 39% gewijzigd door WEBGAMING op 03-06-2020 20:25 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 93986

ThaddeusX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:39:
[...]

Ik zie genoeg mooie BMW's :X
Dat bestaat niet. Geloof er niks van dat je die hebt gezien. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
ThaddeusX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:54:
Maar iedereen die een wat duurdere auto heeft zou dan de wasstraat moeten ontwijken???
Een echte autoliefhebber met hart voor z'n bolide wast hem met de hand.

Dit kan thuis of in een wasbox bij de wasstraat. Je kunt hem daarna wel met hoge druk schoonspuiten. Maar nooit, en dit wil ik extra benadrukken, nooit de wasborstel gebruiken. Mensen laten dit ding overal slingeren met gevolg dat hier zand en andere rommel in komt, wat krassen kan maken op jouw wagen.

Of je hebt genoeg geld om je niet druk te maken over die paar krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Wootism schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:19:
[...]

Een collega van mij rijdt een Audi E-tron van ruim 80.000,-
Deze gaat ook gewoon door de wasstraat omdat het een leaseauto is en hij na 4 jaar weer een nieuwe mag uitzoeken.
Dus kans is groot dat die BMW's en Mercedessen ook gewoon leasebakken zijn.
De kans is toch ook groot dat jouw collega een mooie eigen risico moet betalen voor ieder aparte schade? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
ThaddeusX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:32:
[...]

Ik was mijn auto in een wasbox of voor de deur, met twee emmers en grid guards, etc. Ik kan je nog wel foto's laten zien van hoe mijn lak eruit zag toen ik de auto kocht. Waskrassen overal, met twee diepe sporen op het dak.

Ik heb, om de lak beschermen, mijn auto laten glascoaten bij een gespecialiseerd bedrijf. Zij hebben de waskrassen eruit gepolijst en vervolgens de coating aangebracht. Ook met die coating mag je niet door een wasstraat. Ik kan je alleen maar aanraden om je auto zelf te wassen.

Over de moeite en frequentie kan ik meepraten. Ik woon dicht bij het strand. Meeuwenpoep, zand en momenteel ook pollen komen dagelijks op mijn auto terecht...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-04 20:05
Dure auto's (Mercedes en Lexus staan er b.v. om bekend) zitten vaak juist ijzersterk in de lak, die kunnen wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-04 00:36
Dieken Taffert schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:56:
Dure auto's (Mercedes en Lexus staan er b.v. om bekend) zitten vaak juist ijzersterk in de lak, die kunnen wat hebben.
Haal ze maar een paar keer door de wasstraat als ze vies zijn. 100% dat je swirls, of andere lakschade ziet. Lak kan nog zo goed zijn, zand is toch echt harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Krylinck schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:40:
[...]

Ik was mijn auto in een wasbox of voor de deur, met twee emmers en grid guards, etc. Ik kan je nog wel foto's laten zien van hoe mijn lak eruit zag toen ik de auto kocht. Waskrassen overal, met twee diepe sporen op het dak.

Ik heb, om de lak beschermen, mijn auto laten glascoaten bij een gespecialiseerd bedrijf. Zij hebben de waskrassen eruit gepolijst en vervolgens de coating aangebracht. Ook met die coating mag je niet door een wasstraat. Ik kan je alleen maar aanraden om je auto zelf te wassen.

Over de moeite en frequentie kan ik meepraten. Ik woon dicht bij het strand. Meeuwenpoep, zand en momenteel ook pollen komen dagelijks op mijn auto terecht...
Mijn grootste gevaar is vogelpoep :)

Ik parkeer altijd op een parkeerplek waar geen bomen zijn maar alsnog zie ik een poepje om de 2-3 dagen op de auto ergens :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:01
Dieken Taffert schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:56:
Ook dat is geen garantie.

Ik vind mijn Lexus fantastisch, maar de hardheid van de lak heb ik toch echt mijn twijfels over.

Saillant detail trouwens, mijn Louwman dealer (Lexus importeur!!!) duwt de auto's van al haar klanten door de krasstraat na onderhoud..... En naderhand krijg je nog een kortingscoupon zodat je het zelf ook nog eens kunt doen.

Primair was ik mijn auto met de hand voor de deur, maar als het ECHT erg is (hij is wel eens zwart geweest na oud en nieuw terwijl ie eigenlijk zilver is :'( ) dan gaat hij incidenteel wel door zo'n "luxe" straat.

Die dingen bij tankstations mijd ik sowieso als de pest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-04 14:31
Ik heb een vrij recente Audi (geen lease) en daar ga ik gewoon niet mee de wasstraat door. Ja ik weet dat het vaak goed zal gaan, maar ik wil gewoon geen risico lopen. Dat voorspoelen/spuiten moet gewoon heel goed gebeuren, want zand is echt dodelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-04 20:05
WEBGAMING schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:59:
[...]

Haal ze maar een paar keer door de wasstraat als ze vies zijn. 100% dat je swirls, of andere lakschade ziet. Lak kan nog zo goed zijn, zand is toch echt harder.
Swirls vind ik niet zo erg, zou ik nauwelijks lakschade noemen. Diepe krassen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:44

WCA

Hoe dan ook aanspreken, nooit geschoten is altijd mis.

Bij ons staat ook zo'n bordje, maar ook 'doen we het niet goed? we hebben liever dat u blij terugkomt dan boos wegblijft'

Wellicht is er gewoon iets mis en zijn ze nu alle volgende auto's ook aan het bekrassen terwijl dat niet hun bedoeling is

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:09
Krylinck schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:40:
[...]
:+ even rondgekeken wat glascoaten is, ik had er nog niet van gehoord! Geen idee of dat ook helpt tegen schade van kinderen die hier in de buurt spelen en langs de auto lopen... Lijkt mij wel gaaf om je auto weer zo netjes te krijgen, helaas te prijzig voor mijn skoda :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-03 21:46
KnoxNL schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:15:
[...]

Ook dat is geen garantie.

Ik vind mijn Lexus fantastisch, maar de hardheid van de lak heb ik toch echt mijn twijfels over.

Saillant detail trouwens, mijn Louwman dealer (Lexus importeur!!!) duwt de auto's van al haar klanten door de krasstraat na onderhoud..... En naderhand krijg je nog een kortingscoupon zodat je het zelf ook nog eens kunt doen.

Primair was ik mijn auto met de hand voor de deur, maar als het ECHT erg is (hij is wel eens zwart geweest na oud en nieuw terwijl ie eigenlijk zilver is :'( ) dan gaat hij incidenteel wel door zo'n "luxe" straat.

Zelfde met mijn ford(focus, wel lease) zelf nooit door de wasstraat gehaald, maar wel al regelmatig gewassen terug gekregen na een beurt.. En gisteren kwam ik erachter dat er sowieso op het glanzend plastic naast de achterspoiler zit.. Maar ja, bewijs maar eens dat het door de wasstraat komt.

Als je een auto al door een krasstraat wilt doen, neem dan idd eentje waar ze je auto handmatig voorwassen etc.
Geeft nog geen garantie, maar je weet wel dat de boel een stuk netter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

ThaddeusX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:35:
[...]

De kans is toch ook groot dat jouw collega een mooie eigen risico moet betalen voor ieder aparte schade? :9
300,- eigen risico.
Dus 4 jaar krassen en deuken opsparen en bij inlevering fixen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
President schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:24:
[...]

:+ even rondgekeken wat glascoaten is, ik had er nog niet van gehoord! Geen idee of dat ook helpt tegen schade van kinderen die hier in de buurt spelen en langs de auto lopen... Lijkt mij wel gaaf om je auto weer zo netjes te krijgen, helaas te prijzig voor mijn skoda :Y)
Het brengt geen pantser aan ;) maakt alleen het wassen wat makkelijker en het beschermt de lak zelf. Ook tegen UV-verkleuring. En in mijn geval maakte het de kleur wat dieper en mooier. Maar het is zeker geen wonderspul.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsel_NL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:00
Eigen risico voor privatlease kan ruim meevallen hoor. Ik heb die van mij een paar weken geleden ingeleverd, met een klein deukje in de pasagierdeur. Geen idee hoe dat is gekomen maar bij het inleveren zei de beste man al; ach plekken kleiner dan 3cm noteer ik niet eens, dat is gewoon gebruikersschade. Het zal natuurlijk niet overal hetzelfde gaan, maar ze gaan echt niet proberen om alles om jou uit te melken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-04 22:00
Verschil met onze PL wagen met of zonder eigen risico was 15 euro.

Dus mja ik duw hem door de kras straat :+.

Onze 2e andere auto krijgt de handwas 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

david19861 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:01:

Dan zouden ze bij alle auto.s die door de wastraat rijden zouden controleren en dan zou de prijs van wassen niet betaalbaar zijn. dat is niet haalbaar
Er zijn bedrijven die met de hand wassen dan is de kans klein dat er een kras komt.
Ik zeg daarom kleine kans , zeg nooit nooit.
Dus een carwash kan naar hartenlust auto's vernielen of beschadigen? Interessant statement...
timwijn schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:02:
Volgens mij heeft iedere wasstraat een disclaimer hangen dat ze niet verantwoordelijk zijn voor schades. Wat je zou kunnen doen, aangezien je zelf niet eens met zekerheid vast kan stellen dat het door de wasstraat komt, is vragen aan de eigenaar van de wasstraat of ze filmen en je evt de opnames kan checken omdat je krassen op het dak hebt. Mocht het dan zichtbaar door de wasstraat komen, ben je waarschijnlijk nog afhankelijk van de welwillendheid van de eigenaar (gezien disclaimer).
Makkelijkste optie, jammer maar helaas en eigen risico betalen. Als het eigen risico hoog is, naar een detailer gaan om te checken of polijsten niet goedkoper is ;)
Of je wegkomt met zo'n disclaimer is nog maar de vraag. Net als de bordjes bij een betaalde garderobe dat men niet aansprakelijk is zeker? Right.
Je voert een dienst uit en als dat inherent krassen met zich meebrengt, kan je wel opdoeken.
[...]

En waar houdt dit op dan? Moet ik ook foto's maken voordat ik bij de supermarkt parkeer? Moet ik van alles wat ik gebruik ook bij gaan houden wanneer, in welke omstandigheden en hoe vaak ik het gebruik?
Daarbij kan je ook dan net zo goed discussie krijgen over wanneer en in welke omstandigheden deze foto's zijn gemaakt.
Will_M schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:45:
[...]

Ja en wat wil je dan met die borden? Het is de kerntaak van een wasstraat om te wassen. Dit zouden ze dan met krassen mogen doen volgens jou? Want ja er staat een bord, dus van enige zorgvuldigheid in het werk hoeft dan geen sprake meer te zijn? Iets zegt mij dat het echt niet zo simpel werkt. En het voelt ook niet billijk dat je schade maar op de koop toe moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

ThaddeusX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:35:
[...]

Mijn ervaring met leaserijders is juist dat ze vooral héél veel herrie gaan maken als iemand een kras of putje in hun auto maakt, omdat ze een eigen risico per schade moeten betalen inderdaad. En als bij inleveren blijkt dat er op 4 hoeken, alle deuren, kofferbak, motorkap en dak beschadigingen zitten...
- dan is de leasemaatschappij boos, want alle schade moet je direct melden en die 11 schades zijn vast niet in het afgelopen uur ontstaan
- dan komt er in de meeste gevallen een gepeperde rekening.

Die laten zich echt niet afschepen met een "wij garanderen niets, eigen risico" bordje. Heb in het verleden zelfs een collega gehad, die zelfs met een heel (volgens ons compleet verzonnen) verhaal inclusief (volgens ons gekochte) getuigen naar het Waarborgfonds is gestapt om dat eigen risico maar niet te hoeven betalen. Spijtig genoeg voor hem had hij een "onbekend voertuig" verzonnen welke schade had veroorzaakt en hanteert het Waarborgfonds dan een..... jawel.... eigen risico. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-06-2020 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:32:
[...]

Mijn ervaring met leaserijders is juist dat ze vooral héél veel herrie gaan maken als iemand een kras of putje in hun auto maakt, omdat ze een eigen risico per schade moeten betalen inderdaad. En als bij inleveren blijkt dat er op 4 hoeken, alle deuren, kofferbak, motorkap en dak beschadigingen zitten...
- dan is de leasemaatschappij boos, want alle schade moet je direct melden en die 11 schades zijn vast niet in het afgelopen uur ontstaan
- dan komt er in de meeste gevallen een gepeperde rekening.

Die laten zich echt niet afschepen met een "wij garanderen niets, eigen risico" bordje. Heb in het verleden zelfs een collega gehad, die zelfs met een heel (volgens ons compleet verzonnen) verhaal inclusief (volgens ons gekochte) getuigen naar het Waarborgfonds is gestapt om dat eigen risico maar niet te hoeven betalen. Spijtig genoeg voor hem had hij een "onbekend voertuig" verzonnen welke schade had veroorzaakt en hanteert het Waarborgfonds dan een..... jawel.... eigen risico. :)
Bij mijn vorige lease auto was de auto perfect in staat.

Er was 1 klein deukje van 1 cm op de achter bumper wat niet te zien was. Ik kreeg een factuur van 400 euro...gelukkig had ik een eigen risico van 0 euro.

Maar dat zegt dus ook genoeg. Dat ze voor 1 klein iets wat amper zichtbaar is meteen willen cashen.

Hopelijk zal dat niet zo zijn bij mijn huidige auto. Ik heb nu van een bekende dealer.

Mijn vorige lease auto was via het meest verschrikkelijke bedrijf op aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

ThaddeusX schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:10:
[...]

Er was 1 klein deukje van 1 cm op de achter bumper wat niet te zien was. Ik kreeg een factuur van 400 euro...gelukkig had ik een eigen risico van 0 euro.

Maar dat zegt dus ook genoeg. Dat ze voor 1 klein iets wat amper zichtbaar is meteen willen cashen.

Hopelijk zal dat niet zo zijn bij mijn huidige auto. Ik heb nu van een bekende dealer.

Helaas is dat voor bepaalde leasemaatschappijen het normale business model. De "inleverschades" worden ook helemaal niet gerepareerd in de meeste gevallen. De auto's worden gewoon "as is" gedumpt op de occasionmarkt en leveren daar dan een paar centen minder op. Maar het in rekening gebrachte eigen risico en de uitkering van de verzekering maken dat bijzonder ruimschoots goed.

Waar je de auto haalt maakt eigenlijk niet eens zo heel veel uit. Het gaat om de maatschappij erachter. Want jouw dealer wil daar graag zaken mee blijven doen (groot deel van de markt voor nieuwe iets duurdere auto's is zakelijke lease) en als hij structureel schades "kwijtscheld", dan houdt de samenwerking natuurlijk vrij snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:28
ThaddeusX schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:10:
[...]

Ik kan ook wel beamen dat het omgaan met een zaklijke lease bak wat losser gaat dan wanneer je private lease of een gekochte auto hebt :9 Niet alleen bij mij, maar bij al mijn collega's.

En inderdaad je betaald wel voor schade, alleen ( als het aan mij ligt ) pas bij het inleveren van de auto. Daarnaast betaald mijn bedrijf de eerste 3 schades, waar dus ook lakschade onder valt. Maar als je dus pas na 3 of 5 jaar bij het inleveren van de auto schade laat opmaken, kost het mij niets O-)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Tip voor de volgende keer: Hoge druk wasbox (en niet de wasborstel op de lak gebruiken) en daarna droogwrijven met een papierenrol.

Mocht je kids hebben - mooie manier om ze te laten helpen ;)

----
Qua wasstraat: Je kan wellicht de wasstraat even tippen ("Joh, misschien staat een borstel niet lekker afgesteld - zie deze kras"). Maar meestal heb je verder pech (omdat je moet kunnen bewijzen dat de wasstraat de schade aan jouw auto heeft toegebracht)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:44

WCA

Waarom wordt er direct door iedereen geroepen "Jammer de bammer, eigen risico" terwijl de wasstraat nog niet eens de kans heeft gehad om te reageren? Wordt hier een heel topic aangemaakt, maar er is nog niet eens gevraagd hoe de wasstraat hier instaat...

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaddeusX
WCA schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:47:
Waarom wordt er direct door iedereen geroepen "Jammer de bammer, eigen risico" terwijl de wasstraat nog niet eens de kans heeft gehad om te reageren? Wordt hier een heel topic aangemaakt, maar er is nog niet eens gevraagd hoe de wasstraat hier instaat...
Ik ga de carwash bellen. Ik ga heel vriendelijk en rustig blijven en zeker geen druk oefenen dat ze mij financieel tegemoed moeten komen. Want ik wil een discussie vermijden.

Ik ga bellen om het aan te geven en te vragen of ze vaker dit soort gevallen zien of horen.

Uit nieuwsgierigheid :)

Edit: Het is ook niet zo dat ze met grote gekleurde letters opschrijven "op eigen risico!" dit is meestal in kleine zwarte letters. En ik hoop dat niemand mij kwalijk gaat nemen dat ik die niet zie of uberhaupt lees. Dat is net zoiets als je voorwaarden van je nieuwe telefoon of auto "even" snel doornemen.

Op zo een boord staan meestal in grote koeienletters "CARWASH VANAF 7,5!!!" en waarschijnlijk helemaal onderaan piepklein de tekst betreft de eigen risico.

Het zou pas raar zijn als ik voor zo een bord sta om wat te zoeken toch? :+

[ Voor 29% gewijzigd door ThaddeusX op 04-06-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-04 16:31
Leuk dat ze er een bordje neerhangen met eigen risico, maar zo werkt het niet. Je moet echter wel kunnen bewijzen dat het is veroorzaakt door de wasstraat.
Ik heb het zelf gehad met een Nissan Micra. Daar zat een soort spoiler vast aan het achterraam (Is geen echte spoiler, maar onderdeel van het dak) . De auto werd door een beugel van de wasstraat daaronder opgetild en was afgebroken. Ik had een getuige die het zag gebeuren en de eigenaar van de wasstraat was wel aansprakelijk. Zijn verzekering heeft het toen wel vergoed. Ondanks dat er een bordje hing met Eigen Risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-03 22:18
Onder auto-liefhebbers is het "algemeen bekend" dat de wasstraat niet altijd even lief is voor je lak;
Er zijn genoeg youtube filmpjes te vinden (toegegeven de meesten zijn gesponsort door merken die schoonmaakmiddelen verkopen) welke het verschil laten zien tussen verschillende methodes.

Wasbox: mijden; alleen gebruiken om af te spuiten, maar mijd de "borstels". Die zitten over het algemeen vol met zand. Natuurlijk kun je bij een wasbox net als thuis de spuiten benutten en daarnaast het poetswerk met goede middelen en meerdere emmers doen. Dan wordt het ineens een stuk interessanter.
Was "straat" bij tankstations: mijden, over het algemeen matig onderhouden en amper schoon gemaakt.
Wasstraat; redelijk resultaat, vooral de "echte" bemande wasstraten. Deze worden goed onderhouden en hebben over het algemeen goede waterbehandeling.
Thuiswash: Super afhankelijk van de "thuis", alles met 1 borstel is gelijk aan de wasbox, maar "multiple bucket" is over het algemeen de "beste" manier om te wassen.

De meeste problemen/krassen ontstaan door zand. Wanneer de schoonmaakmiddelen waarmee het zand wordt verwijderd ook worden gebruikt voor het poetsen, ga je altijd krassen krijgen. Bij een onbemande wasstraat kan het best zijn dat de gebruiker voor je zijn landrover heeft laten wassen na een dagje militair oefenterein. De gemiddelde wasstraat houder zal deze mensen wegsturen, maar de gemiddelde pomphouder ziet enkel een vieze auto en 7,5 euro.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-04 21:45
Paulus0013 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 05:34:
[...]

Of je wegkomt met zo'n disclaimer is nog maar de vraag. Net als de bordjes bij een betaalde garderobe dat men niet aansprakelijk is zeker? Right.
Je voert een dienst uit en als dat inherent krassen met zich meebrengt, kan je wel opdoeken.
Geen idee of een disclaimer juridisch stand houdt (gezien andere comments hier niet). Echter, wat ik ook aangeef in mijn oorspronkelijke post, het probleem is, als de eigenaar niet ontvankelijk is voor klachten, dat het heel lastig te bewijzen is dat het door de wasstraat is gekomen als het niet op beeld staat. Oftewel, veel gezeik, weinig kans van slagen. Komt ie daar op de lange termijn mee weg, nee, niet als voldoende mensen klagen. Is het behalen van je recht een hoop werk, jup. Dus laten we hopen dat de eigenaar van de wasstraat vriendelijk en behulpzaam is en een verzekering heeft ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-04 17:21
Ik heb in mijn studententijd bij een autowasstraat gewerkt. Bij een lokale aanbieder, geen grote. Ik ben hier begonnen één jaar na de opening. Veel klanten proberen elke kras die ze hebben te verhalen op de wasstraat, want die was er daarvoor nog niet. Ik wil hiermee zeggen dat elke autowasstraat te maken heeft. Bij ons was er zelfs een zzp'er die de krassen kwam bekijken en een rapport maakte of deze daadwerkelijk van een autowasstraat kunnen zijn. Verder is het derde jaar een geavanceerd camerasysteem gekomen die werkelijk alle hoeken van de auto haarscherp in beeld neemt voor de wasstraat. Kun je die zien als automobilist? Ja, maar die zitten goed verstopt ;)

Eigen risico bordje hangt er alleen, zodat mensen niet op een poep en een scheet hun schade komen melden. Wij noteerde vaak elke schade of deze nu van ons was of niet en dan ging de manager achteraf kijken wat er is gebeurd dmv camera of gesprek met de klant.

Succes met het gesprek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
KnoxNL schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:15:
[...]
...Saillant detail trouwens, mijn Louwman dealer (Lexus importeur!!!) duwt de auto's van al haar klanten door de krasstraat na onderhoud.....
Ik heb daarom bij mijn garage aangegeven niet door de krasstraat te gaan na onderhoud. Dat hebben zij in het systeem gezet en is sindsdien helaas nog wel een keertje mis gegaan.
...Primair was ik mijn auto met de hand voor de deur, maar als het ECHT erg is (hij is wel eens zwart geweest na oud en nieuw terwijl ie eigenlijk zilver is :'( ) dan gaat hij incidenteel wel door zo'n "luxe" straat.

Ik vraag mij oprecht af waarom je het dan wel doet. Sterker nog, alleen maar meer vuiligheid die je lak kan verpesten.
Dieken Taffert schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:21:
[...]Swirls vind ik niet zo erg, zou ik nauwelijks lakschade noemen. Diepe krassen wel.
Dat ligt ook een beetje aan de kleur van je auto. Bij een donkere auto is het erg zichtbaar en zie ik dat echt wel als lakschade. Het voordeel van swirls is dat een goede polijstbeurt dit gigantisch kan verbeteren. Je hebt dan echt eer van je werk.
...En waar houdt dit op dan? Moet ik ook foto's maken voordat ik bij de supermarkt parkeer? Moet ik van alles wat ik gebruik ook bij gaan houden wanneer, in welke omstandigheden en hoe vaak ik het gebruik?
Daarbij kan je ook dan net zo goed discussie krijgen over wanneer en in welke omstandigheden deze foto's zijn gemaakt...
Laten we vooropstellen dat je niets 'moet' natuurlijk. Dat is je eigen keuze. Ik zou echter niets met foto's doen, maar simpelweg niet naar een krasstraat gaan. De ene is beter dan de ander, maar het risico is groter dan (op de juiste manier) met de hand wassen.

Zonder het hele Het grote auto detailing topic te quoten, kun je met onderstaande simpele maatregelen, verreweg de meeste schade voorkomen:
  • Nooit naar de krasstraat, maar met de hand wassen (twee emmer methode en grit guard)
  • Wasbox? Gebruik niet de borstel
  • Geen spons, maar een washmitt gebruiken
  • Vogelpoep: niet zomaar wegvegen. Leg er een nat washandje op en laat goed inweken. Daarna voorzichtig weghalen
  • Gebruik andere schoonmaakspullen voor je velgen dan voor je carrosserie. Remstof is superscherp.
  • Gebruik een goede was: vuil laat zich veel makkelijker verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:23

MsG

Forumzwerver

[...]

En waar houdt dit op dan? Moet ik ook foto's maken voordat ik bij de supermarkt parkeer? Moet ik van alles wat ik gebruik ook bij gaan houden wanneer, in welke omstandigheden en hoe vaak ik het gebruik?
Daarbij kan je ook dan net zo goed discussie krijgen over wanneer en in welke omstandigheden deze foto's zijn gemaakt.
"Wie eist, bewijst". Dus als ik als uitbater van een wasserij (hypothetisch) wordt geconfronteerd met iemand die claimt schade te hebben gekregen door mijn machinerie, lijkt het me een no-brainer dat die op z'n minst gedegen bewijs hier voor heeft. Als je dan geen foto's van voor het wassen hebt sta je niet bijzonder sterk, immers tonen foto's anders alleen maar aan dat de auto schade heeft, maar niet waardoor.

Bij de supermarkt vooraf foto's maken kunnen wellicht ook handig zijn als je daar een bots-geschil oploopt met een andere bezoeker. Zou jij zelf blind betalen als iemand zonder enige bewijsvorm zegt "Hoi ik heb schade door jou. Betaal maar even $bedrag"?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb met mijn vorige auto (van destijds 10 jaar oud ofzo) wel 2 keer bij dezelfde wasstraat gehad dat er nadien een behoorlijke, rechte, kras op het dak zat. Dus geen 'swirls' oid, maar duidelijk iets wat er langs heeft geschuurd en het zag er 'vers' uit. Omdat ik het pas bij thuiskomst ontdekte en het sowieso een oudere auto was heb ik me er niet zo druk om gemaakt. Ben iig nooit meer naar die wasstraat geweest. Bij andere wasstraten nooit krassen gehad. Heb nu een leaseauto die ik elke maand door de wasstraat haal en nooit krassen oid gehad.

Wat betreft de vraag van de topicstarter. Ik vind het zeker niet normaal dat je auto na de wasstraat een kras heeft en zou het ook gewoon direct melden (drukke rij wachtenden of niet). Lijkt me dat ze daar gewoon een procedure voor hebben (bijv. iemand die het beoordeelt). Kleine krasjes van schurend zand e.d. lijken me ook eigen risico (en ziet een normaal iemand ook niet), maar bij een dikke kras kunnen ze minimaal bekijken of een onderdeel van de wasstraat op jouw auto die specifieke schade kan veroorzaken. Als je dan geen bijzondere auto hebt die erg hoog is of met spoilers e.d. dan vind ik eigen risico iets te kort door de bocht. Dan kun je het altijd nog via de juridische weg bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-04 20:54

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Die dikke bakken gaan er ook doorheen omdat met de hand wassen ook niet 100% krasvrij is. Volledig schadevrij je auto wassen kan alleen als je er uren lang de tijd voor neemt en je speciale doeken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-04 09:42
Ik heb precies hetzelfde gehad. Ik zat in de auto toen ik opeens de borstels een vreemd (harder) geluid hoorde maken.

Direct toen ik eruit kwam heb ik de auto nagekeken en er zaten grote krassen op het dak. Direct omgekeerd en de wasstraat laten stoppen. Mijn eerste gedachte was om de mensen achter mij te "redden".

Hierna hebben ze met 2 man de borstels nagekeken maar ze konden niets vinden wat zou kunnen krassen.
Foto's van de auto laten maken en de melding gerapporteerd bij het hoofdkantoor.

Later terug geweest toen de manager er was en de schade bekeken.
Hij wilde geen schuld bekennen en ik moest maar aantonen dat het 100% aan hun wasstraat lag..

Toen naar een schadeherstelbedrijf geweest en op papier laten zetten dat het volgens hen ook aannemelijk dat dit door de wasstraat is gebeurd.

Helaas wilde de manager van de wasstraat nog steeds geen schuld bekennen.
Dit kon namelijk ook oude schade zijn geweest en wellicht van een andere wasstraat.

Uiteindelijk opgegeven en de schade voor lief genomen. Dit was ook een private lease auto met eigen risico van 300 euro..

Uiteindelijk maar een boze review achtergelaten ook een aantal sites en ik zal er nooit meer heen gaan uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Luchtbakker schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:56:
[...]
Die dikke bakken gaan er ook doorheen omdat met de hand wassen ook niet 100% krasvrij is. Volledig schadevrij je auto wassen kan alleen als je er uren lang de tijd voor neemt en je speciale doeken hebt.
Dat met de hand niet 100% garantie geeft lijkt me nu niet echt een argument om naar een krasstraat te gaan. Met de hand is de kans simpelweg veel kleiner.
Drs_Ben schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:11:
...Uiteindelijk maar een boze review achtergelaten ook een aantal sites en ik zal er nooit meer heen gaan uiteraard...
Voor iedereen wiens auto hem/haar lief is lijkt mij dat sowieso een goed algemeen advies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 15:21
[...]

Het coaten met bijvoorbeeld glascoating of "keramische"-coating is er vooral voor om je laklagen zo goed mogelijk te behouden, verkleuring door UV straling tegen te gaan, het voorkomen/opvangen van krassen/swirls en tevens om je voertuig nog net een tikje meer aquafobisch te maken(geld uiteraard ook voor vet, olie enz. enz.).

Sommige fabrikanten adverteren ook met het feit dat je voertuig er aërodynamischer van zou worden.
Hoewel zoiets prima meetbaar is tegenwoordig is dit natuurlijk marketingpraat en bragging rights. :+

Ik heb het voorheen een aantal keer toegepast op een handje vol auto's en de resultaten zijn, mits correct aangebracht, bijzonder indrukwekkend en tevens een kleine investering als je kijkt naar de levensduur van een dergelijke coating.

Overigens is het wel nodig om te noemen dat het meeste werk van zo'n coating hem zit in het prepareren van een voertuig waar je het op toe wil passen.
Het van tevoren schoonmaken, detailen en er voor zorgen dat je lak echt absoluut brandschoon is en geen oneffenheden vertoont is echt essentiëel voor het toepassen van een dergelijke coating.

Het is een goeie zaterdag aan werk om alles prepped te krijgen en de x-coating toe te passen.
Daarna heeft het nog, afhankelijk van de coating, zo'n 24 uur nodig om uit te harden om de coating zo goed mogelijk z'n werk te laten doen.

Financieel een kleine investering en qua fysieke arbeid wat meer, maar absoluut de investering waard als je de staat van de lak zo goed mogelijk wil behouden.

En nu even on-topic;

Wasstraten staan er inderdaad om bekend krassen te veroorzaken.
Zowel uit eigen ervaring als uit andermans ervaringen kan ik wel opmaken dat dit ook wel veel het geval is, alleen het zijn zeker niet alle wasstraten.

Met betrekking tot schade die mogelijk veroorzaakt is door een dergelijke wasstraat adviseer ik om er niks mee te doen, het heeft namelijk in de praktijk geen zin.
Je moet immers de schuld van de wasstraat bewijzen, en ik ken geen recente zaak van een consument die het voorelkaar heeft gekregen om die schuld te bewijzen.

Ook ik heb dit voorheen wel een keer geprobeerd, maar dan kom je met lege handen thuis en je hebt enkel je tijd verspild.

De manier die algemeen bekend is, is redelijk eenvoudig;

Begin met je auto in de schaduw te zetten.
Met stromend water(en enige waterdruk) afspoelen, zodra al het slijtage-veroorzakende(abrasive) vuil van de auto af is gespoeld kan je een hogedruk spuit gaan gebruiken om de auto voor te spoelen.

Vervolgens met de hand wassen en gespecialiseerde producten gebruiken voor een handwas.

Hierbij kan je verschillende gereedschappen gebruiken; borstels, sponzen, doeken, microvezel-doeken enz.

Zodra de auto schoon is naar eigen voorkeur kan je de auto geheel schoonspuiten met een hogedrukspuit.

Just my 2 cents.

[ Voor 38% gewijzigd door w4v3g0d op 04-06-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Roenie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:18:
[...]
Dat met de hand niet 100% garantie geeft lijkt me nu niet echt een argument om naar een krasstraat te gaan. Met de hand is de kans simpelweg veel kleiner.
Kleiner zeg je? Naar mijn idee spoelt een wasstraat je auto veel beter af dan dat je het met de hand doet. Hiermee voorkom je juist krassen door alle steentjes etc op je auto.

Daarna gaat er altijd een extra zachte wasborstel over je auto om de restanten weg te krijgen, waarna het met de hardere borstels het wassen echt begint.

Deze methode is echt veel betrouwbaarder dan het met de hand doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Luchtbakker schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:42:
[...]

Kleiner zeg je? Naar mijn idee spoelt een wasstraat je auto veel beter af dan dat je het met de hand doet. Hiermee voorkom je juist krassen door alle steentjes etc op je auto.

Daarna gaat er altijd een extra zachte wasborstel over je auto om de restanten weg te krijgen, waarna het met de hardere borstels het wassen echt begint.

Deze methode is echt veel betrouwbaarder dan het met de hand doen.
Ja dat zeg ik :)

Het hangt uiteraard wel af van hoe je het doet. Je kunt zelf ook goed afspoelen en extra zachte materialen gebruiken. Als je iemand bent die met één emmer, een spons voor de hele auto inclusief velgen, flink gaat staan boenen op vogelpoep, dan snap ik dat het resultaat slechter is. Overigens kun je met de hand de hele auto schoon krijgen en blijven er geen vuile hoekjes over. Daarnaast stelt het je in staat om tegelijkertijd de lak goed te inspecteren en zodoende problemen in een vroeg stadium te herkenne. En er zitten nog wel wat voordelen aan, maar dat heeft niet zoveel met krassen te maken.

Overigens zit er natuurlijk ook groot verschil tussen de wasstraten of rollovers. Maar goed, ieder bepaalt zelf natuurlijk wat zijn/haar voorkeuren zijn. Voor mij, maar dat is nu wel duidelijk, is een krasstraat een dikke nee.

@ThaddeusX, misschien een idee om een foto te posten, om zodoende wat meer te kunnen zeggen over hoe dit op te lossen. Kun je de krassen voelen met je nagel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Roenie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:36:
[...]
Ja dat zeg ik :)

Het hangt uiteraard wel af van hoe je het doet. Je kunt zelf ook goed afspoelen en extra zachte materialen gebruiken.
En dat is wat ik zeg :) als je er heel veel tijd voor over hebt om je auto zelf goed en veilig te wassen dan kan je prima zonder krassen schoonmaken.

Er zijn maar weinig mensen die daar de tijd voor willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Luchtbakker schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:43:
[...]

En dat is wat ik zeg :) als je er heel veel tijd voor over hebt om je auto zelf goed en veilig te wassen dan kan je prima zonder krassen schoonmaken.

Er zijn maar weinig mensen die daar de tijd voor willen nemen.
Dat kan, maar dan zul je moeten accepteren dat een krasstraat swirls veroorzaakt. Voor mij is het die tijdsinvestering waard.

Overigens is die tijd relatief. Je kunt in een half uur echt wel een gemiddelde auto een reguliere wasbeurt geven. Voor mij is het overigens ook rustgevend. Een ander werkt in de tuin of leest een boek. Maar goed, dat heeft niet zoveel met krassen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david19861
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-08-2024
Dus een carwash kan naar hartenlust auto's vernielen of beschadigen? Interessant statement..

nou nee machines doen het niet met hartenlust .
ze maken 8 uren de zelfde handeling bij alle autos .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 09:47

franssie

Save the albatross

ThaddeusX schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:08:
[...]

Ik ga de carwash bellen. Ik ga heel vriendelijk en rustig blijven en zeker geen druk oefenen dat ze mij financieel tegemoed moeten komen. Want ik wil een discussie vermijden.

Ik ga bellen om het aan te geven en te vragen of ze vaker dit soort gevallen zien of horen.<>
En dan voorstellen om even langs te rijden diezelfde dag. Kan best zijn dat er een fout in hun machine zit waar zij geen weet van hebben. Als het bij meer klanten voorkomt daardoor hebben zij er ook veel nadeel van (want veel mensen zijn niet assertief maar zoeken gewoon een andere wasstraat).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
[...]

Ik was ooit eens op een auto meeting, waar uiteindelijk een aantal 'detailers' opeens mijn auto, meer specifiek de staat van mijn lak aan het beoordelen waren. Hoe goed dat wel niet uitzag, en wat ik gebruikte om mijn auto te detailen, dat die lak er nog zo goed uitzag.
.
"Uhm, zo'n 4 jaar lang 2x per maand naar de wasstraat" (wel een goede, zo'n lange straat waar ze je auto voorttrekken)
Ze dachten dat ik een grapje maakte, maar eh, da's echt zo :+
Hoewel ik zelf ook wel vond dat de auto eigenlijk altijd wel in 'showroom' staat uit de wasstraat kwam.

Later kwam ik erachter, een factuur tussen de autopapieren, dat de vorige eigenaar, direct na aankoop, de auto heeft laten glasscoaten.
Had hem wel 950 euro gekost, maar het resultaat is dus na 6 jaar nog steeds terug te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 09:47

franssie

Save the albatross

Madshark schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 01:59:
[...]
<>
Later kwam ik erachter, een factuur tussen de autopapieren, dat de vorige eigenaar, direct na aankoop, de auto heeft laten glasscoaten.
Had hem wel 950 euro gekost, maar het resultaat is dus na 6 jaar nog steeds terug te zien.
Wist niet dat het bestond- zo leer je weer wat.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:18

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb mijn vorige auto regelmatig door de wasstraat geduwd, maar had na 5 jaar toch veel oppervlakkige krassen die echt daarvandaan komen. Niet diep en je moest er met je neus bovenop om ze te zien.

Ik heb nu een andere auto die zgan is (occasion met 6k op de teller) en doe het voortaan met de hand;

Allerlei goed spul gekocht van meguiars bij Carclean.com

Eerst ff langs de wasbox om het ergste vuil eraf te spuiten
Dan naar huis, emmer met water+shampoo en emmer met water
Met een speciale washmit wassen en die elke keer in de 2e emmer afspoelen
Daarna een paar emmers water erover (liefst regenwater maar dat heb ik niet dus gewoon uit de kraan)
Daarna met 2 magneet droogdoeken de boel droog maken
Evt nog in de was maar dat hoeft natuurlijk maar 2 a 3 keer per jaar.

Ik heb het nu 1 keer gedaan inclusief was (heb de auto 4 maanden) en je merkt dat je dan ook de volgende keer met afspuiten bij een wasbox al klaar bent. Als je het bijhoudt valt het allemaal mee.

Ik wist eigenlijk niet zo goed hoe ik het moest doen dus heb gewoon gegoogled, bijvoorbeeld https://www.autopoetsmidd...assen-met-de-hand-7-tips/

https://www.klium.nl/blog...assen-tips-van-de-vakman/

https://www.carblogger.nl/auto-onderhoud/tips-auto-wassen/

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 05-06-2020 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:18

FreakNL

Well do ya punk?

Madshark schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 01:59:
[...]

Dan ben je nu wel (bijna) aan de beurt, glascoating gaat 5 tot 7 jaar mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 02:29:
[...]

Dan ben je nu wel (bijna) aan de beurt, glascoating gaat 5 tot 7 jaar mee...
Klopt.. Wordt al hard aan gewerkt om de auto daaronder te gaan vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:45
Wootism schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:09:
Dat is het nadeel van die wasstraten, er zou maar net zo'n malloot voor je gezeten hebben waardoor die borstels bijna bruin zijn van het zand.[...]
Precies dit. Al moet ik zeggen dat de wasstraat waar ik naartoe ga, er eerst iemand met een hogedruk en borstel met shampoo overheen gaat om het grove vuil eraf te halen alvorens je naar binnen rijdt.

Ik heb de mijne laatst ook door de wasstraat gehaald en aan het eind heb je van die soort spaghetti
slierten van stukken vloerbedekking lijkt het wel, die over je auto heen en weer "aaien". Ik vraag me af hoeveel zand en vuiligheid daarin blijft zitten en of die dingen je auto ook niet bekrassen. Nu is de mijne tweedehands (pas gekocht) en wit van kleur, maar toch ik ben er best wel zuinig op (gisteren nieuwe vooruit erin laten zetten omdat de oude ernstig bekrast was, zag er niet uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-04 13:18
Als je naar een automatische wasstraat gaat moet je er sowieso een kiezen waarbij de auto al voor gewassen word voor dat hij de wasstraat in gaat. Dat scheelt al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
BadEendTerror schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:36:
Als je naar een automatische wasstraat gaat moet je er sowieso een kiezen waarbij de auto al voor gewassen word voor dat hij de wasstraat in gaat. Dat scheelt al een hoop.
Letterlijk voor mij werd al een auto gewassen.
Er was een wachtrij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 19:08
FreakNL schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 02:21:
Ik heb mijn vorige auto regelmatig door de wasstraat geduwd, maar had na 5 jaar toch veel oppervlakkige krassen die echt daarvandaan komen. Niet diep en je moest er met je neus bovenop om ze te zien.

Ik heb nu een andere auto die zgan is (occasion met 6k op de teller) en doe het voortaan met de hand;

Allerlei goed spul gekocht van meguiars bij Carclean.com

Eerst ff langs de wasbox om het ergste vuil eraf te spuiten
Dan naar huis, emmer met water+shampoo en emmer met water
Met een speciale washmit wassen en die elke keer in de 2e emmer afspoelen
Daarna een paar emmers water erover (liefst regenwater maar dat heb ik niet dus gewoon uit de kraan)
Daarna met 2 magneet droogdoeken de boel droog maken
Evt nog in de was maar dat hoeft natuurlijk maar 2 a 3 keer per jaar.

Ik heb het nu 1 keer gedaan inclusief was (heb de auto 4 maanden) en je merkt dat je dan ook de volgende keer met afspuiten bij een wasbox al klaar bent. Als je het bijhoudt valt het allemaal mee.

Ik wist eigenlijk niet zo goed hoe ik het moest doen dus heb gewoon gegoogled, bijvoorbeeld https://www.autopoetsmidd...assen-met-de-hand-7-tips/

https://www.klium.nl/blog...assen-tips-van-de-vakman/

https://www.carblogger.nl/auto-onderhoud/tips-auto-wassen/
Uit ervaring: tenzij het je hobby is, houd je dat hooguit een jaartje vol... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

david19861 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:01:
Is dat wel zo? Graag zie ik hier onderbouwing.

Eerste hit in Google;
Schade wasstraat buiten je schuld

Ontstaat er schade aan je auto door onzorgvuldig handelen van het personeel of door een technisch mankement aan de wasstraat? Dan stel je de eigenaar van de wasstraat aansprakelijk. Laat je hierbij niet afschrikken als de wasstraat zegt dat het bedrijf niet aansprakelijk is bij schade. Zo’n waarschuwing is namelijk niet rechtsgeldig.
https://www.geld.nl/autoverzekering/service/schade-wasstraat

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:59

Blokker_1999

Full steam ahead

ThaddeusX schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 06:52:
[...]

Nee, wat @BadEendTerror bedoelt volgens mij is dat ze je eigen wagen voorwassen, het grote vuil eraf halen voordat je de wasstraat ingaat. Diegene die ik zelf gebruik gebruikt een hoge druireiniger om het grof vuil er af te halen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Blokker_1999 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:02:
[...]

Nee, wat @BadEendTerror bedoelt volgens mij is dat ze je eigen wagen voorwassen, het grote vuil eraf halen voordat je de wasstraat ingaat. Diegene die ik zelf gebruik gebruikt een hoge druireiniger om het grof vuil er af te halen.
Ahhh.

De meneer van de carwash ging eerst wel even handmatig de gehele auto voorwassen inderdaad, voordat ik in de carwash ging.

Dat doen ze altijd bij deze. Duurt meestal 1 minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-04 23:20
BadEendTerror schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:36:
ThaddeusX schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 06:52:
Deze miscommunicatie is episch :D _/-\o_ , sorry nu weer on topic.

Krassen gewoon even weg weg polijsten, is super simpel, 5 min werk en kost je misschien max een paar tientjes aan materiaal. Ik heb uit de auto van mijn vrouw echt schaaf plekken van 10cm doorsnee gewoon zo weggepoetst.
ThaddeusX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:32:
[...]

Voor mensen met dure autos is die auto over het algemeen juist een kleiner deel van hun vermogen als voor de meeste andere mensen. Of het zijn leasewagens en dan kan het ze al helemaal niks schelen. Echt niet iedereen met een mooie Bmw of Mercedes is autoliefhebber. Een Ferrari of Lambo in de wasstraat zou me dan weer wel ernstig verbazen, als die er al überhaupt al fatsoenlijk doorheen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-04 02:46
Bij een collega exact hetzelfde gebeurd. Met een spikspliternieuwe X5 door een volledig geautomatiseerde en hypermoderne wasstraat en nadien flinke krassen erop. Wel meteen werk van gemaakt en uiteindelijk is het opgelost (geen idee precies hoe, wellicht polijsten of gedeeltelijk opnieuw gespoten). Was natuurlijk wel een makkelijker verhaal gezien de auto nog geen week oud was, anders krijg je een discussie of de krassen er wel of niet op zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Bor schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:49:
[...]

Is dat wel zo? Graag zie ik hier onderbouwing.

Eerste hit in Google;

[...]

https://www.geld.nl/autoverzekering/service/schade-wasstraat
Ja als een wasstraat die bedoelt is om je auto te wassen je auto structureel krast had het wel een krasstraat geheten. En zo noem ik ze dan ook, omdat het risico op krassen/swirls heel groot is.
Je zou toch mogen verwachten dat je auto schoon doch ongeschonden uit de wasstraat komt.

Polijsten helpt vaak tegen krassen.. en daarna niet meer door de wasstraat ook. Veel auto's zijn ook gewoon van onder tot boven voorzien van kleine krasjes, die je na een beetje was in de wasstraat even niet meer ziet tot de was eraf is.

Maargoed, het is in dit geval lastige bewijslast, maar ben met je eens dat het niet automatisch eigen risico is.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:39

Agent47

I always close my contracts.

chim0 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:02:
[...]

Precies dit. Al moet ik zeggen dat de wasstraat waar ik naartoe ga, er eerst iemand met een hogedruk en borstel met shampoo overheen gaat om het grove vuil eraf te halen alvorens je naar binnen rijdt.

Ik heb de mijne laatst ook door de wasstraat gehaald en aan het eind heb je van die soort spaghetti
slierten van stukken vloerbedekking lijkt het wel, die over je auto heen en weer "aaien". Ik vraag me af hoeveel zand en vuiligheid daarin blijft zitten en of die dingen je auto ook niet bekrassen. Nu is de mijne tweedehands (pas gekocht) en wit van kleur, maar toch ik ben er best wel zuinig op (gisteren nieuwe vooruit erin laten zetten omdat de oude ernstig bekrast was, zag er niet uit).
Van die dingen krijgt mijn auto strepen. Het gaat in de wasstraat altijd goed tot die " vegers" over mijn auto gaan. Je ziet daarna gewoon de strepen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-04 08:29

Er zijn ook premium wasstraten waar met materialen wordt gewerkt die geen krassen veroorzaken en ook maar gedeeltelijk mechanisch

de kosten hiervan zijn meestal tussen de 25-50 euro per wasbeurt.

Ik heb nog nooit een duurdere "geen leaseauto" gezien in een normale wasstraat bij een tankstation

de Ferraris en Porsches zie je altijd in de rij staan bij de premium wasstraten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:08
Excuses voor het niet geheel doorlezen van dit topic, maar in je laatste "update" van de startpost staat dat je de carwash niet gaat bellen omdat het je eigen risico is.

Ik zou het juist wel voorleggen aan de carwash, er bestaat ook nog iets als klantvriendelijkheid. Ik heb zelf ooit als bijbaantje bij een tankstation gewerkt met wasstraat. En daar hebben wij ook een keer krassen vergoed (ook al waren wij niet verantwoordelijk en wisten we bijna zeker dat het niet door de wasstraat zelf kwam).

Soms moet je gewoon open het gesprek aangaan en kijken wat hier uit komt. Nee heb je, ja kun je krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-04 14:00

garriej

Ik las ondertieten.

willyfreak schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:03:
Excuses voor het niet geheel doorlezen van dit topic, maar in je laatste "update" van de startpost staat dat je de carwash niet gaat bellen omdat het je eigen risico is.

Ik zou het juist wel voorleggen aan de carwash, er bestaat ook nog iets als klantvriendelijkheid. Ik heb zelf ooit als bijbaantje bij een tankstation gewerkt met wasstraat. En daar hebben wij ook een keer krassen vergoed (ook al waren wij niet verantwoordelijk en wisten we bijna zeker dat het niet door de wasstraat zelf kwam).

Soms moet je gewoon open het gesprek aangaan en kijken wat hier uit komt. Nee heb je, ja kun je krijgen..
Dit dus. Wat heb je te verliezen TS? Misschien zijn ze wel heel aardig en willen ze meedenken. Als ze gelijk in defensieve modus gaan, kun je altijd nog denken: "laat maar zitten."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
  • Laatst online: 31-03 14:31
boyette schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:13:
[...]

Er zijn ook premium wasstraten waar met materialen wordt gewerkt die geen krassen veroorzaken en ook maar gedeeltelijk mechanisch

de kosten hiervan zijn meestal tussen de 25-50 euro per wasbeurt.

Ik heb nog nooit een duurdere "geen leaseauto" gezien in een normale wasstraat bij een tankstation

Helaas ik wel.... Een M5 compitition ging gewoon door de wasstraat van een tankstation (goedkope wasstraat). Deed pijn in mijn ogen om er naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 24-04 08:29
joshje schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:53:
[...]

Helaas ik wel.... Een M5 compitition ging gewoon door de wasstraat van een tankstation (goedkope wasstraat). Deed pijn in mijn ogen om er naar te kijken.
Dat is een verschrikkelijk gezicht

Zal wel een leasebak zijn geweest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okanylmz.68
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-04 23:33

okanylmz.68

Private life is a happy life.

Auto in de wasstraat gooien is geheel op eigen risico.
Meestal hebben ze ook een bord hangen of een sticker geplakt ergens bij de wasstraat, dat het wassen geheel op eigen risico is.

Daarnaast is het heel belangrijk om grof vuil eerst met hoge druk af te spuiten.
Voor het zelfde geld heb je iets hards geplakt op je lak. Denk daarbij aan zandkorreltjes of misschien zijn het zelfs dingen die je niet even in twee tellen ziet.

Als er grof vuil op je lak zit en je gooit hem in de wasstraat gaan die borstels ook over alle grove vuil heen en dat kan zo over je lak heen schuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

D_Jeff schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:01:
Tip voor de volgende keer: Hoge druk wasbox (en niet de wasborstel op de lak gebruiken) en daarna droogwrijven met een papierenrol.
NOOIT met papierenrol droogmaken. Daarvoor gebruik je dikkere microvezeldoeken, ook wel droogdoeken genoemd. Papier is namelijk ook erg ruw en kan net zo goed krassen. De wasborstel in de wasbox inderdaad ook links laten liggen.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
thunder8 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:34:
[...]

NOOIT met papierenrol droogmaken. Daarvoor gebruik je dikkere microvezeldoeken, ook wel droogdoeken genoemd. Papier is namelijk ook erg ruw en kan net zo goed krassen. De wasborstel in de wasbox inderdaad ook links laten liggen.
Precies, papier is feitelijk schuurpapier gemaakt van bomen.
Overigens net zo slecht voor brilglazen en je laptopscherm.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
NiGeLaToR schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:36:
[...]
Precies, papier is feitelijk schuurpapier gemaakt van bomen. [...]
Papier met een beetje olie is hoe ik mijn pannen schoonmaak, dus papier zou ik inderdaad nooit op de auto gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-04 16:46
Ehh even terug. je hebt dus met een vochtig doekje vogelpoep proberen weg te halen. Zijn die 2 plekken niet precies de plekken waar je dat probeerde? Vogelpoep is zonder veel water net schuurmiddel, ik denk dat de kans dan groot is dat je het zelf hebt gedaan...

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
downtime schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:52:
[...]

Ik betwijfel het. Als je 15-20K voor een knappe "bijna nieuwe" occasion hebt neergelegd, dan is dat voor Jan Modaal ook een boel geld, en die haalt ook niet zijn schouders op over krassen in de lak.

De mensen die het echt niet boeit zijn zij die een bedrijfswagen of een leasebak rijden. Als ze tenminste denken dat de leasemaatschappij er ook niet moeilijk over doet.
Bij een net leasecontract is dat geen probleem. Als ik elke maand schade rijdt gaat mijn manager vast een keer klagen, maar dat kost me gelukkig geen cent.

En 20k voor een occasion? Hebben we het dan nog over Jan modaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
geldersscheepje schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:41:
Ehh even terug. je hebt dus met een vochtig doekje vogelpoep proberen weg te halen. Zijn die 2 plekken niet precies de plekken waar je dat probeerde? Vogelpoep is zonder veel water net schuurmiddel, ik denk dat de kans dan groot is dat je het zelf hebt gedaan...
Vogelpoep was aan de zijkanten aanwezig. Bovenaan niet echt. Zelfs na het schoonmaken had ik nog een keer de hele auto gecheckt. Was niks aanwezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
boyette schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:13:
[...]

Kom er net vandaan en geen rijen. Ook geen krasjes op de rode lak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

eL_Jay schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:27:
[...]

En 20k voor een occasion? Hebben we het dan nog over Jan modaal?
Bij Jan Modaal denk ik aan een modaal inkomen. Volgens het CPB is dat € 36K voor een gezin met één inkomen. Voor tweeverdieners zelfs het dubbele. Daar kun je wel een knappe occasion van kopen als je daar blij van wordt.

Anyway, het ging erom dat iemand met een occasion niet om die wagen geeft, en dat geloof ik niet. Ook als je in een occasion rijdt is dat vaak een flinke investering voor je geweest en daar ben je zuinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn hier weer verschillend. Het zou kunnen dat de wasstraat de krasjes heeft veroorzaakt, maar dat krijg je nooit bewezen. Hopelijk kan je de krasjes weg polijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-02 14:44
Ik denk dat de eigenaar van die wasstraat dit wel wil weten hoor. Wanneer dit bij veel auto's gebeurt gaan mensen zijn wasstraat niet meer gebruiken, dus hij wil dit echt niet.
Misschien zit er wel een stuk antenne of iets anders in een borstel vast.

Wanneer het oppervlakkige krasjes zijn, kan een poetsbedrijf die gewoon wegpoetsen overigens.
Jij zelf waarschijnlijk ook, maar een poetsbedrijf kost niet zo veel en weten wat ze doen.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.