Mijn vraag
Het is 20 jaar geleden dat ik iets met builds gedaan heb.
Onze mac mini is dood, dus ik wil zelf een HTPC, SFF systeem gaan bouwen, dat of net zo klein is als de mac mini (6,2 late 2012) of verstopt kan worden (achterop de tv of op de grond).
Ik wil me graag inlezen in wat nu de stand van zaken is rondom idle powerconsumtion van systemen. Ik denk dat de voeding, mobo, cpu en gpu hier het meeste invloed in hebben.
First stop: CPU en mobo.
Naar welke termen kan ik het beste googlen?
Welke sites zijn hier bedreven in?
Waar moet ik een beetje rekening mee houden?
Relevante software en hardware die ik gebruik
HTPC 24/7 aan (low idle power ~ 20 - 40 watt)
VOD 4k@60Hz via HDMI op een LG TV
Ubunutu 20.04
Chrome, Firefox (Netflix, Disney+, Prime)
VLC, Transmission, Steam (future), Wine (Starcraft 2)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de BBG HTPC wordt een AMD chip gebruikt, en in veel build guides zie ik de AMD Ryzen 5 3600 staan. Ik gebruik de intel NUX Hades Canyon als mijn benchmark. Daar zit een i7 in met een VEGA GPU.
Misschien moet ik ipv de R5 3500 naar AMD R5 3400G kijken omdat daar ook Vega inzit. Het is 20 jaar geleden, dus kan zijn dat ik hier heel hard de plank mis.
Intel NUC Hades Canyon (NUC8i7HNK, NUC8i7HVK)
CPU: i7-8809G
GPU: AMD Radeon RX Vega M GH
idle power consumption ~16 Watt (notebookcheck)
AMD Ryzen 5 3600
CPU:
GPU: none
idle power (system) consumption ~62 Watt - ~100 Watt
AMD Ryzen 5 3400G
CPU: Ryzen 5 3400G
GPU: Radeon RX Vega 11
idle power consumption ~30 Watt
Naast de site van Gure3D en Notebookcheck kwam ik ook terecht op
CPU Benchmark en de grote mobile processorlijst van Notebookcheck.
De Processor Hierarchy van Tom's hardware is ook mooi, maar zegt weinig over idle.
Nu is mijn vermoeden dat het met een beetje tweaken moet lukken om een R5 3600 met GPU met bhv een goede Mobo op een totale systeem idle van 40W te krijgen. en dan is het verschil met de NUC8 weer heel klein, vooral gezien hoeveel meer power voor video en games je ervoor terug krijgt.
Maar misschien dat er een AMD met GPU on chip (is dat AMU?) komt die dit vraagstuk oplost.
Graag jullie advies naar fijne sites etc om weer een beetje up-to-speed te komen, rondom idle power consumption van systemen.
Het is 20 jaar geleden dat ik iets met builds gedaan heb.
Onze mac mini is dood, dus ik wil zelf een HTPC, SFF systeem gaan bouwen, dat of net zo klein is als de mac mini (6,2 late 2012) of verstopt kan worden (achterop de tv of op de grond).
Ik wil me graag inlezen in wat nu de stand van zaken is rondom idle powerconsumtion van systemen. Ik denk dat de voeding, mobo, cpu en gpu hier het meeste invloed in hebben.
First stop: CPU en mobo.
Naar welke termen kan ik het beste googlen?
Welke sites zijn hier bedreven in?
Waar moet ik een beetje rekening mee houden?
Relevante software en hardware die ik gebruik
HTPC 24/7 aan (low idle power ~ 20 - 40 watt)
VOD 4k@60Hz via HDMI op een LG TV
Ubunutu 20.04
Chrome, Firefox (Netflix, Disney+, Prime)
VLC, Transmission, Steam (future), Wine (Starcraft 2)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de BBG HTPC wordt een AMD chip gebruikt, en in veel build guides zie ik de AMD Ryzen 5 3600 staan. Ik gebruik de intel NUX Hades Canyon als mijn benchmark. Daar zit een i7 in met een VEGA GPU.
Misschien moet ik ipv de R5 3500 naar AMD R5 3400G kijken omdat daar ook Vega inzit. Het is 20 jaar geleden, dus kan zijn dat ik hier heel hard de plank mis.
Intel NUC Hades Canyon (NUC8i7HNK, NUC8i7HVK)
CPU: i7-8809G
GPU: AMD Radeon RX Vega M GH
idle power consumption ~16 Watt (notebookcheck)
AMD Ryzen 5 3600
CPU:
GPU: none
idle power (system) consumption ~62 Watt - ~100 Watt
AMD Ryzen 5 3400G
CPU: Ryzen 5 3400G
GPU: Radeon RX Vega 11
idle power consumption ~30 Watt
Naast de site van Gure3D en Notebookcheck kwam ik ook terecht op
CPU Benchmark en de grote mobile processorlijst van Notebookcheck.
De Processor Hierarchy van Tom's hardware is ook mooi, maar zegt weinig over idle.
Nu is mijn vermoeden dat het met een beetje tweaken moet lukken om een R5 3600 met GPU met bhv een goede Mobo op een totale systeem idle van 40W te krijgen. en dan is het verschil met de NUC8 weer heel klein, vooral gezien hoeveel meer power voor video en games je ervoor terug krijgt.
Maar misschien dat er een AMD met GPU on chip (is dat AMU?) komt die dit vraagstuk oplost.
Graag jullie advies naar fijne sites etc om weer een beetje up-to-speed te komen, rondom idle power consumption van systemen.