Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vervanging home theatre door kleinere speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fido
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21-06 20:32

Fido

Jesus saves

Topicstarter
Zo'n 18 jaren geleden heb ik eens geïnvesteerd in wat audio bestaande uit het volgende:
- Onkyo TX-SR501
- 2x Mordaunt-Short 908 (front zuilen)
- 2x Mordaunt-Short 903 (surround satellite)
- 1x Mordaunt-Short 905 (center)
- 1x Rel Quake

De totale aanschafprijs destijds zal zo'n €2500,- geweest zijn.

Nu is het zo dat we gaan verhuizen en deze set niet in het nieuwe interieur gaat passen. Dus ik ben opzoek naar iets anders, kleiner (bookshelf/satellite) maar ik wil eigenlijk niet inleveren op het geluid. Mag ik er met de technologische vooruitgang vanuit gaan dat ik met een kleiner budget en kleinere speakers in de buurt ga komen van wat ik nu heb staan? Helaas is het aantal speciaalzaken aan het slinken waardoor ik al gauw een uur in de auto moet zitten om te gaan luisteren en te laten adviseren. Wellicht zijn hier ervaringsdeskundigen die mij van wat advies kunnen voorzien. Ik gebruik de set voor zowel film kijken als muziek luisteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thijs2012
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22-06 17:20
Leuke uitdaging!

A. Wat is een kleiner budget?
B. Wat zou je willen? wederom weer 5.1 of een andere opstelling?
C. Ben je merk gebonden/zijn er merken die er bij jou ECHT niet in komen? (bij mij Samsung, blegh)
D. Hoe groot mag het wel zijn? boekenplank te groot of op zoek naar kleine eitjes?

Wat wil je bereiken met je setup? Ben je op zoek naar een discotheek of een liefhebber? Iemand die kleinschalig iets wil maar goed is of meer een gadgetfreak die wifi speakers door het hele huis kan bedienen vanaf zijn telefoon?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:24

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Fido schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:15:
Mag ik er met de technologische vooruitgang vanuit gaan dat ik met een kleiner budget en kleinere speakers in de buurt ga komen van wat ik nu heb staan?
Ligt aan je budget en wat je onder "klein" verstaat.

Mijns inziens ga je er op achteruit als je echt naar de bekende melkpakjes gaat. Hoe kleiner de speaker des te kleiner is de kast om druk op te bouwen en des te kleiner is de ruimte om een woofer kwijt te kunnen. Daardoor zie je dat setjes met als basis kleine speakers een subwoofer hebben die niet alleen het sublaag doet maar ook het mid-laag. Nu zal je crossover ergens rond 60 Hz staan gok ik zo. In ieder geval onder de 100 Hz. Met kleinere speakers ga je (met gemak) naar de 150 - 200 Hz als crossover. Direct gevolg is dat de subwoofer alles daaronder voor zijn rekening moet nemen. Krijg je een subwoofer die op gehoor te plaatsen is en veel meer doet waar deze eigenlijk voor bedoelt is. Komt ook nog bij dat een subwoofer afstellen/inregelen lastiger is dan men over het algemeen zegt ("...de subwoofer kan je overal neerzetten...") omdat je vooral naar de ruimte luistert kom je onder de streep toch wel bij een paar nadelen. Moet wel gezegd worden dat sommigen bovenstaande helemaal niet erg vinden en de actievere subwoofer zelfs kunnen waarderen. Met films kan ik daar eventueel nog inkomen (al is een mannenstem uit de subwoofer in plaats van de center best raar...) maar met muziek houd ik het persoonlijk bij de grotere speakers.

Er zijn vast uitzonderingen maar over het algemeen is bovenstaande inherent aan het design van de speakers en niet eens direct met budget of nieuwe technieken. Bovenstaande is wel gekeken naar de echt kleine speakers met een woofer van een paar inch. Als je naar een 5” gaat (dus boekenplank in plaats van satelliet) kom je er al sneller mee weg. Ik ken zo geen merken/types als voorbeeld maar er zijn hier wel eens actieve speakers langs gekomen die behoorlijk laag gingen, met DSP kan je best wat bereiken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fido
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21-06 20:32

Fido

Jesus saves

Topicstarter
Qua interieur is kleiner beter.. Dus ja de bekende melkpakjes zouden de voorkeur hebben, maar crossover met een sub op 150-200Hz... daar heb ik niet heel veel vertrouwen in. Ik heb bijvoorbeeld de Dali Spektor 1 serie voorbij zien komen. Deze zijn laag geprijsd als complete 5.1 set en de bookshelf's hebben een frequentiebereik vanaf 60Hz. Recensies beloven veel, maar of dat daadwerkelijk zo is vergeleken met wat ik nu heb, is koffiedik kijken.
Ik snap dat ik concessies moet doen als ik kleinere speakers wil en daar zal ik inderdaad aan moeten geloven.
Maar wat niet vergeten moet worden is dat de 5.1 receiver ook vervangen zal worden. Ik vermoed dat daar nog wel wat winst te behalen valt. De Onkyo die ik nu heb klinkt in gewoon Stereo mooi gedetailleerd, maar zodra deze surround moet weergeven, vlakt het in het detail allemaal af. Verder heb ik vernomen dat het Onkyo van nu niet meer het Onkyo van toen is. Dus ik zit dan meer richting Denon of Marantz te denken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:24

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Fido schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:10:
Ik heb bijvoorbeeld de Dali Spektor 1 serie voorbij zien komen. Deze zijn laag geprijsd als complete 5.1 set en de bookshelf's hebben een frequentiebereik vanaf 60Hz.
Met een 4,5" woofer kan je nog veilig zitten, zeker met een gepoort systeem. Let wel dat de poort aan de achterzijde zit dus zo'n speaker mag wel een stukje van de muur af. Een woofer van 4,5" is toch een slag groter dan een 2 of 3" die je veel ziet in de bekende melkpakjes/satellieten.

Betreffende de 60 Hz, die is gemeten op -3 dB. Oftewel de 59 Hz is 3 dB lager in volume dan de rest van het bereik. Ik doe die waarde altijd maal 1,5 om een richtlijn te hebben waar de crossover ongeveer komt. Ongeveer. Wat de speaker in praktijk doet hangt van de ruimte en opstelling af. Mogelijk zit je wat lager, mogelijk wat hoger. Het is een indicatie. Let wel dat niet alle merken bij -3 dB meten. Er zijn ook merken die bij -6 dB meten. Dan doe ik het getal maal twee. Maar wederom, indicatie. Er zijn ook merken die het nog gekker maken met zelfs -10 of -15 dB. Dus let op het getalletje bij het opgegeven bereik.
Ik vermoed dat daar nog wel wat winst te behalen valt. De Onkyo die ik nu heb klinkt in gewoon Stereo mooi gedetailleerd, maar zodra deze surround moet weergeven, vlakt het in het detail allemaal af.
Daar ga ik niets over zeggen aangezien we nu (voor de zoveelste keer :P ) op het onderwerp komen of er klankmatige verschillen zijn tussen receivers. Dat is iets waar je zelf achter moet komen. Dit bespreken wordt een welles-nietes spelletje waar geen eenduidig antwoord uit gaat komen. Op GoT hebben we één topic waar dit soort dingen in besproken worden, Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6. Ja, het is een topic titel die al door doet schemeren hoe men er hier over denkt. Wil je een andere mening horen dan kom je eerder bij HiFi.nl of HT Forum uit (al is die laatste ook wat minder dan voorheen). Check bijvoorbeeld AV Receiver voor LG OLED en B&W CWM7.3 en Advies receiver voor zowel films als muziek als twee recente topics met een dergelijke discussie. Have fun :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True