Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 22:31
Mijn vraag:
Welke AV receiver kan ik het best aanschaffen voor mij huidige hardware

Ik heb momenteel de volgende opstelling
  • LG OLED55C7V
  • 2x Front speakers BOWERS & WILKINS CWM7.3 Inbouwluidspreker
In de toekomst zo ik graag nog het volgende willen toevoegen aan mijn setup:
  • 2x Rear speakers aan het plafond (dacht aan BOWERS & WILKINS M-1 Wandluidspreker
  • 1x Subwoofer
Nu ben ik op zoek naar een geschikte AV receiver.
Hij zal vooral gebruikt worden voor Spotify muziek te beluisteren maar ook voor films te bekijken.

Ik had een budget van 500 euro in gedachten (tenzij dit echt te weinig zou zijn voor front speaker aan te sturen). Meer dan een 4.1 opstelling zit er niet in dus meer moet dus ook niet ondersteund worden.

De volgende modellen vond ikzelf interessant (en had bij ieder wel wat bedenkingen)
  • Sony STR-DN1080 (Hoor dat er wel wat issues kunnen zijn met dit model)
  • Onkyo TX-NR696 (goedkoper qua build maar wel veel features)
  • Denon AVR-X2600H (kan deze genoeg vermogen leveren voor de B&W CWM 7.3)
  • Denon AVR-X3600H (9.2 is overkill. Is de meerprijs betalen voor het extra vermogen de moeite?)
Alvast bedankt voor jullie advies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 19:18
Een receiver kies je op functies zoals het aantal HDMI ingangen of HDMI versie, niet op vermogen. Vermogen is in de gemiddelde huiskamer niet het probleem. De speakers die je hebt hebben een gevoeligheid van 90 dB/m. Oftewel bij één Watt heb je 90 dB op één meter afstand uit één speaker. Nu heb je twee speakers dus daar komt weer 3 dB bij al valt er ook weer wat dB af omdat je wellicht meer dan één meter van de speaker af zit. 90 dB is al aanzienlijk in de gemiddelde woonkamer. Je zal eerder aan een enkele Watt zitten dan aan veel meer. Het verschil van 1 naar 2 Watt is ook groter dan bijvoorbeeld van 100 naar 150 Watt. Stel je hebt een receiver die 100 Watt levert en dat zou op één of andere manier niet hard genoeg zijn, dan ga je geen winst halen met de stap naar 150 Watt. Dan moet je denken aan de stap van 100 naar 1000 Watt. Dus nee, de enkele Watts die een serie hoger van een merk brengt gaat je niets opleveren. Ook moet je appels met appels vergelijken. Iets in mij zegt dat je verlekkerd naar de 175 Watt van de Onkyo kijkt. Leuk getal maar niet realistisch gemeten. Die 175 Watt is namelijk gemeten op één kanaal, bij 6 Ohm en 10% THD. Oftewel compleet onbruikbaar. Maar het is een hoog getal en de gemiddelde consument vindt dat nu eenmaal leuk. Dat kan je niet afzetten tegen de 95 Watt die Denon voor de X2600 opgeeft. Die 95 Watt is namelijk netjes gemeten bij twee kanalen, een bereik van 20-20.000 Hz en 0,08% THD. Denon komt creatief gemeten op 150 Watt en dat is dan bij 1% THD en niet zoals Onkyo bij 10%. Let daar dus op als je vermogens tegen elkaar af gaat zetten, er staat nog (veel meer) informatie achter de xx Watt. Maar al zou het dus wel om 95 versus 175 Watt gaan, zelfs dat maakt geen aanzienlijk verschil.

Je kiest het ene of andere merk omdat de app bijvoorbeeld goed werkt. Denon en Marantz staan niet bekend om hun goede app. Wel weer om Audyssey (Room EQ) die beter zou zijn dan AccuEQ van Onkyo. Al heeft Audyssey verschillende versies. Audyssey XT heeft mij nooit kunnen overtuigen, XT32 daarentegen wel. XT32 zit alleen op de hogere series. Al schijnt MCACC van Pioneer ook zeer goed te zijn. Het kan veel beter qua Room EQ al zit je dan in heel andere prijzen (Dirac, ARC). Desnoods looks als je merk X mooier vindt dan merk Y. Maar dus geen vermogen.

@Jorgen heeft daar een mooie checklist voor gemaakt, zie Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Aankoopadvies valt verder onder Consumentenelektronica Aankoopadvies dus daar verhuis ik dit topic heen: AUD > CEA.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 18-04-2020 09:32 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:09
De genoemde luidsprekers zijn erg deftige modellen van B&W en verdienen niet zozeer veel vermogen zoals @FeaR al aangaf, maar wel een versterker van goede kwaliteit om er het meeste uit te halen. Wat mij betreft ligt de verhouding van het budget tussen de luidsprekers en de versterker niet helemaal lekker. Dat gebeurt heel vaak overigens. Een luidspreker is een passief product en laat horen wat het aangeboden krijgt. Hoe mooier de versterker, hoe mooier het geluid (en vergeet de bron ook niet!). Dat betekent uiteraard niet dat de keuze van de luidspreker niet belangrijk is, het is zoals altijd een kwestie van balans vinden. Vaak kom je dan uit dat prijs van één luidspreker ook de prijs voor de versterker is (gemiddeld genomen en uitzonderingen daargelaten). De € 500,- modellen zijn naar mijn bescheiden mening leuk voor sub/satelliet systemen, maar niet geschikt om een set luidsprekers als de CWM7.3's goed mee aan te sturen. Tuurlijk geeft het geluid, maar dan had je net zo goed voor de CWM7.5's kunnen gaan van bijna 3 keer zo goedkoop.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@FeaR Dank voor de mention. Weinig aan toe te voegen. 👍🏻

@Major_ton waarom zou dat uitmaken? Vermogen maakt niet uit en de apparaten zijn voor ons gehoor volledig akoestisch transparant.

@Antediluvian maak je, zoals FeaR al zegt, niet druk om functies die je niet gebruikt, maar kijk enkel naar wat je wel gaat gebruiken. 9.2 speelt perfect in stereo en 7.1.4 ook prima 5.1.

Is er geen optie voor een centerspeaker? Die voegt zoveel toe aan de dialogen zowel bij praatprogramma's als ook bij films.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antediluvian
Center speaker is niet te plaatsen omwille van plaats gebrek.

Als is jullie goed versta dien ik dus vooral naar features te kijken.

Dan is een Denon AVR-X1600H bvb ook voldoende voor wat ik nodig heb. Maar zoals @Major_ton aangeeft kan ik best gaan voor een kwaliteit versterker die samen gaat met de kwaliteit van de boxen.

Volgens die gedachten gang zou de richtprijs ronde de 1400 euro moeten bedragen. Maar wat bied een
Denon AVR-X4500H dan meer tegenover de AVR-X1600H (behalve features die ik toch niet zal gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Jorgen schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 20:56:

@Major_ton waarom zou dat uitmaken? Vermogen maakt niet uit en de apparaten zijn voor ons gehoor volledig akoestisch transparant.
Akoestisch transparant? Je bedoelt te zeggen dat alle verstekers hetzelfde klinken, net zoals wat je zegt over DAC's in een andere post van je?

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-05 16:49
Zou zelf de x3600 kopen xt32 regelt de subwoofer wel beter af dan de gewone xt software.
Ie heeft ook 32 bit dacs geloof ik of je het verschil hoort weet ik niet, maar is op papier dan toch beter.
X3600 heeft ook preouts dus zou je later nog een zware versterker voor je fronts willen hebben kan je die gewoon aansluiten, al is dat echt niet nodig lijkt mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Goofy1978 op 18-04-2020 08:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

Major_ton schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:22:
[...]

Akoestisch transparant? Je bedoelt te zeggen dat alle verstekers hetzelfde klinken, net zoals wat je zegt over DAC's in een andere post van je?
Je kan akoestisch transparant op meerdere manier interpreteren. Ik hanteer de volgende definitie: Vervormingscijfers bij metingen (lineariteit van de respons, ruisvloer, harmonische vervorming, kanaalscheiding) liggen onder van wat door een mens gehoord kan worden. Ergo, het is technisch een nagenoeg perfecte 'schakel' in de keten.

Luidsprekers (en akoestiek) zijn dat niet. Meet twee verschillende modellen (zelfs in dezelfde serie) en je meet echt enorme verschillen die volledig in het hoorbare domein zitten. Schuif ze een halve meter opzij en je meet ook enorme verschillen.

Een tweede manier van interpreteren is dat je geen verschillen hoort in goed opgezette (geen dsp, niveau op 0,1db precies gelijk gezet, dubbelblind) gecontroleerde, geobjectiveerde luistertests.

Een derde manier van interpreteren is dat je geen verschilllen hoord in een ongecontroleerde luistertests. Dat is niet zo, want dan hoor je zeker verschillen. Die kan je op twee manieren interpreteren:
1. Je verwerpt de uitkomsten van de blinde luistertests
2. Je erkent het bestaan van biases, erkent dat je (ik ook :)) er gevoelig voor bent en dat de verschillen waarschijnlijk door biases komen.

De eerste twee manieren van interpreteren van akoestisch transparant zijn de 'wetenschappelijke' manier. Alles doen om mogelijke biases te voorkomen, objectiveren van de ervaring. Dat is alleen wel heel zakelijk en kil. Dat erken ik. Beleving, hobby en genieten is niet zakelijk en kil. Je wilt gewoon mooie spullen en ook al is het zo dat de betere geluidsbeleving (want die is er) niet perse bewezen komt door objectief beter metende/klinkende apparatuur, kan je er alsnog voor kiezen iets moois te kopen voor het gevoel, want dat doet mee in de totale ervaring. Ik vind alleen dat je het niet moet goedpraten met "het is beter, want ik heb het gehoord (en mijn vriendin die het helemaal niets kan schelen trouwens ook)". Dat mag op esotherische hifi forums, maar op tweakers waar het IMO meer om feiten gaat, zal ik het altijd tegenspreken.

De stelling van de keten en zwakste schakel klopt overigens wel. Audio IS een keten en de zwakste keten bepaalt de sterkte. Alleen als je gaat zeggen dat je versterker dat is, dan is dat zoiets als een bootketting waarmee je je fiets vast zet, waarbij speakers en akoestiek twee schakels ter dikte van een paperclip zijn, en je je gaat focussen op de dikke schakels, want ja, keten he. ;)

Versterkers (en DAC's en kabels en cd spelers en en ), zijn in de praktijk eigenlijk allemaal "akoestisch transparant" als ze bij meten minder dan 0,5% THD, goede lineaire respons hebben tussen 100 en 10.000Hz van +/- 0,3db, goede kanaalscheiding. Er is vast weleens een model te vinden dat niet goed meet (stuk is, of echt heel slecht), maar 99,8% va al deze apparaten is (levelmatched!) in blinde tests niet van elkaar te onderscheiden.

(levelmatched is belangrijk omdat je hersenen 0,2db verschil in volume bij vergelijktests vaak interpreteert als "beter", terwijl dit gewoon een volumeverschil is, een van de vele baises die je bij zelftests of niet goed gecontoleerde tests onterecht iets als 'beter klinkend' laten kiezen)

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 18-04-2020 10:04 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Antediluvian schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:40:
Mijn vraag:
  • Sony STR-DN1080 (Hoor dat er wel wat issues kunnen zijn met dit model)
  • Onkyo TX-NR696 (goedkoper qua build maar wel veel features)
  • Denon AVR-X2600H (kan deze genoeg vermogen leveren voor de B&W CWM 7.3)
  • Denon AVR-X3600H (9.2 is overkill. Is de meerprijs betalen voor het extra vermogen de moeite?)
Gevoeldmatig zou ik zeggen de Denon 2600,dat vind ik een mooi ding qua prijs / prestatie. Ik kan me ook wel vinden in de opmerking van @Goofy1978 , de auto-eq systemen zijn doorslaggevend in hoe je set in je woonkamer zou kunnen gaan klinken.

Dat gezegd hebbende, ben ik geen fan van auto-eq systemen die je front speakers aanpakken op basis van een inroom meting. Eigenlijk is dat een heel slecht gebruik (want je meet ook reflecties, een microfoon kan reflecties en direct geluid niet goed onderscheiden en dat doen je oren wel heel goed. Denk aan een opname in een badkamer en een gesprek in een badkamer).

Het laag onder de 200hz mag je wel op basis van in room metingen aanpassen, omdat je oren geen verschil meer horen tussen direct en gereflecteerd geluid omdat staande golven in de kamer de klank van dat geluid volledig domineren. Als je die fixt, dan zit je goed (qua laagweergave, wel moelijk :)). Onkye zegt over hun auto eq systeem iets dat me erg aanspreekt:
AccuEQ Advance uses a technique called partial-band equalization to remove standing waves without affecting your speaker voicing. The harmonic characteristics that give “life” to music are found in the ultra-high frequency range. Partial-band equalization corrects frequency response below a certain point, leaving high-order harmonics untouched.
Dus als ik zou kiezen op basis van beste systeem om de akoestiek met dsp aan te pakken, zou mijn keus de onkyo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Major_ton schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:22:
[...]

Exact.

Enige verschillen die je biologisch gezien zou kunnen horen, komen door volumeverschillen, equalizersettings, akoestiek en psycho-akoestiek. Wat @JvS prachtig uitlegt, waarvoor dank👍🏻

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 18-04-2020 14:27 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Antediluvian schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:40:
Mijn vraag:
Denon AVR-X3600H (9.2 is overkill. Is de meerprijs betalen voor het extra vermogen de moeite?)[/li]
Toevallig heeft Amir van digitalaudioscience hem net getest:
https://www.audiosciencer...av-receiver-review.12676/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mooie manier van testen wel :).

Alleen weten zij het wel voor elkaar te krijgen om bij versterkers die bij metingen een neetje vervorming laat zien die ver onder wat hoorbaar is (of ruis rond de -96db oid in plaats van -116db ofzo), zonder blikken of blozen een 6 "SINAD" score te geven :P. Meetapparatuur is iets beter in verschillen oppikken in een elektricsch signaal dan mensen ;). Is ook wel discussie over de hoorbaarheid van de getallen op dat forum (met grote, grote discussies over hoe nuttig het allemaal is ;P).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
Jorgen schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:24:
[...]

Exact.

Enige verschillen die je biologisch gezien zou kunnen horen, komen door volumeverschillen, equalizersettings, akoestiek en psycho-akoestiek. Wat @JvS prachtig uitlegt, waarvoor dank👍🏻
Dus alle variabelen in ontwerpen zoals klasse A, A/B, D, G, T, schakelende versterkermodules en aspecten als push-pull, dempingsfactor, stabiliteit vanuit het ontwerp, buizen, transistoren (mosfets, sanken ring emitters), passieve voorversterking en ga zo maar door... Klinkt allemaal hetzelfde? De aarde is ook plat zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Major_ton schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:00:
[...]

Dus alle variabelen in ontwerpen zoals klasse A, A/B, D, G, T, schakelende versterkermodules en aspecten als push-pull, dempingsfactor, stabiliteit vanuit het ontwerp, buizen, transistoren (mosfets, sanken ring emitters), passieve voorversterking en ga zo maar door... Klinkt allemaal hetzelfde? De aarde is ook plat zeker?
Jammer dat je zo reageert. Ik heb geprobeerd het genuanceerd toe te lichten. Je standpunt is in elk geval duidelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 18-04-2020 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
JvS schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:43:
[...]

Jammer dat je zo reageert. Ik heb geprobeerd het genuanceerd toe te lichten. Je standpunt is in elk geval duidelijk.
En nu ben ik een afvallige van de samenleving? Je kan het nog zo genuanceerd uitleggen, maar het is gewoon niet waar. Je kan vervorming meten, net zoals de frequentie response en de kanaalscheiding en als alles onder de hoorbare threshold ligt dan zal het wel hetzelfde klinken toch? Helaas. Als de dempingsfactor verschilt heb je al het eerste verschil te pakken. Feedback? Is afhankelijk van de versterker topologie. Een versterker meten is éen aspect. Het samenspel met een aangesloten set luidsprekers de volgende. Impedantieverloop, fasedraaingen etc.. Een versterker reageert daarop en daarbij is het afspelen van muziek, met alle onregelmatigheden die daarbij horen heel wat anders dan een statisch testsignaal. Op Stereophile.com wordt er ook grondig gemeten als aanvulling op de reviews en wordt er ingegaan op hoe de metingen corresponderen met de bevindingen van de reviewer.

Toegegeven dat voor 'basis' consumenten hifi de verschillen heel klein zijn (buiten de luidsprekersom), maar dat is wat anders dan zeggen dat ze er niet zijn. Maar ga nou eens lekker een klassieke set Infinty IRS Omega's aansluiten een op Denon XH1600 of een Krell KAV-500i. Wedden dat je verschil hoort?

Helaas zit de hifi wereld vol met hocus pocus producten en stellingen die het moeilijk maken de zin van de onzin te onderscheiden, maar dit slaat te ver door de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.A.R.R.Y.L
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-12-2024
Ja want, hoorde laatst net zoveel broninformatie op mijn speakers via de marantz pm-7004 als via mijn passlabs...
😂😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

JvS schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:17:
[...]
Mooie manier van testen wel :).

Alleen weten zij het wel voor elkaar te krijgen om bij versterkers die bij metingen een neetje vervorming laat zien die ver onder wat hoorbaar is (of ruis rond de -96db oid in plaats van -116db ofzo), zonder blikken of blozen een 6 "SINAD" score te geven :P. Meetapparatuur is iets beter in verschillen oppikken in een elektricsch signaal dan mensen ;). Is ook wel discussie over de hoorbaarheid van de getallen op dat forum (met grote, grote discussies over hoe nuttig het allemaal is ;P).
Het grote probleem met de meeste andere AVR's die hij gemeten heeft is dat er vaak écht grote design fouten aanwezig zijn. Denk aan DAC performance die vergelijkbaar is met vinyl qua vervorming en ruis, lage output op de pre-outs die zeer snel clipt, versterking die vergelijkbaar is met buizen qua vervorming en ruis, niet genoeg dynamisch bereik voor zelfs een cd (hoewel je bij dat laatste kan stellen dat dit niet echt nodig is, maar het is geen gekke verwachting voor audio in 2020...).
Major_ton schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:00:
[...]

Mits een bepaalde minimum standaard wordt bereikt: ja.
Major_ton schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:41:
[...]

Toegegeven dat voor 'basis' consumenten hifi de verschillen heel klein zijn (buiten de luidsprekersom), maar dat is wat anders dan zeggen dat ze er niet zijn. Maar ga nou eens lekker een klassieke set Infinty IRS Omega's aansluiten een op Denon XH1600 of een Krell KAV-500i. Wedden dat je verschil hoort?
Dan laat je de Denon buiten zijn bereik spelen zodra je het volume opvoert. In ieder geval, ik ga er vanuit dat de luidsprekers die je aanhaalt nogal wat vermogen willen hebben. Maar tussen die Krell en Ncore, Purifi of iets anders met voldoende vermogen zal geen verschil zitten.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 18-04-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:48:
[...]

Mits een bepaalde minimum standaard wordt bereikt: ja.

[...]

Dan laat je de Denon buiten zijn bereik spelen zodra je het volume opvoert. In ieder geval, ik ga er vanuit dat de luidsprekers die je aanhaalt nogal wat vermogen willen hebben. Maar tussen die Krell en Ncore, Purifi of iets anders met voldoende vermogen zal geen verschil zitten.
Nu zijn er al decennia lang knappe koppen bezig met het ontwikkelen van versterkers in allerlei vormen. Er wordt gepionierd, geïnnoveerd en door de jaren heen zijn er duizenden verschillende versterkers ontwikkeld. En nu zijn er hier een paar tweakers die beweren dat ze grosso modo allemaal hetzelfde klinken. Wow... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 19:18
Major_ton schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:28:
[...]
En nu zijn er hier een paar tweakers die beweren dat ze grosso modo allemaal hetzelfde klinken. Wow... 8)7
Niet een paar, wel meerderen. Zie ook Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 waar deze gehele discussie beter verder gevoerd kan worden. Voor dit topic heeft TS wel genoeg informatie en ik wil de discussie niet ook in dit topic te veel laten escaleren. Indien je de discussie aldaar aan gaat let dan wel op de toon. De manier van posten komt niet als heel plezierig op mij over.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Major_ton schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:28:
[...]

Nu zijn er al decennia lang knappe koppen bezig met het ontwikkelen van versterkers in allerlei vormen. Er wordt gepionierd, geïnnoveerd en door de jaren heen zijn er duizenden verschillende versterkers ontwikkeld. En nu zijn er hier een paar tweakers die beweren dat ze grosso modo allemaal hetzelfde klinken. Wow... 8)7
Ja, ik kan er ook weinig aan doen? De enige 2 interessante ontwikkelingen die de afgelopen 20-30 jaar hebben plaatsgevonden zijn klasse D en de verlaging van de prijs die je betaalt voor een akoestisch transparante versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:17:
[...]

Ja, ik kan er ook weinig aan doen? De enige 2 interessante ontwikkelingen die de afgelopen 20-30 jaar hebben plaatsgevonden zijn klasse D en de verlaging van de prijs die je betaalt voor een akoestisch transparante versterker.
En dan koopt de TS op basis van de gegeven adviezen een AVR X1600h, (want daar gaat het hier om) in de veronderstelling dat de versterkers toch allemaal hetzelfde klinken. Ook al was het waar (laten we nu even in het midden om de boel hier niet verder te besmeuren), dan komen er straks nog 2 dezelfde luidsprekers bij voor surround en dan wil de TS toch een keer een film beleven op 'standje IMAX'. De speakers komen een heel eind, maar trekken die arme Denon volledig in de clip en zuigen 'em helemaal leeg. Het geluid is beroerd of erger, de versterker schiet in de beveiliging. So much voor het goede advies. De gekozen luidsprekers zijn serieuze jongens en hebben gewoon versterker met flinke reserves nodig om optimaal te kunnen werken. Actieve subs en een gunstig ingestelde crossover gaan enigzins helpen, maar op hoog volume is dat ook het antwoord niet.

En pas op met de opmerking, "ja maar ik zal niet zo vaak zo luid gaan spelen", want al doe je het maar één keer, als de power er niet is, doe je het géén keer. De meeste versterkers én luidsprekers worden aangeboden voor reparatie vlak na oud en nieuw. Dan gaat de muziek vaak (te) hard vanwege de alcohol en de drukte in huis en dan wordt die HiFi set, die geen PA set is, vaak overstuurd. De meest voorkomende oorzaak van deze defecten? Te weinig gecontroleerd vermogen.

Dus los van de discussie of iets anders klinkt of niet, is het nog steeds de moeite waard om te kijken naar het type luidspreker dat aangestuurd moet worden en daar de te kiezen versterker op af te stemmen.

Edit: typfouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Major_ton schreef op zondag 19 april 2020 @ 00:06:
[...]

En dan koopt de TS op basis van de gegeven adviezen een AVR X1600h, (want daar gaat het hier om) in de veronderstelling dat de versterkers toch allemaal hetzelfde klinken. Ook al was het waar (laten we nu even in het midden om de boel hier niet verder te besmeuren), dan komen er straks nog 2 dezelfde luidsprekers bij voor surround en dan wil de TS toch een keer een film beleven op 'standje IMAX'. De speakers komen een heel eind, maar trekken die arme Denon volledig in de clip en zuigen 'em helemaal leeg. Het geluid is beroerd of erger, de versterker schiet in de beveiliging. So much voor het goede advies. De gekozen luidsprekers zijn serieuze jongens en hebben gewoon versterker met flinke reserves nodig om optimaal te kunnen werken. Actieve subs en een gunstig ingestelde crossover gaan enigzins helpen, maar op hoog volume is dat ook het antwoord niet.

En pas op met de opmerking, "ja maar ik zal niet zo vaak zo luid gaan spelen", want al doe je het maar één keer, als de power er niet is, doe je het géén keer. De meeste versterkers én luidsprekers worden aangeboden voor reparatie vlak na oud en nieuw. Dan gaat de muziek vaak (te) hard vanwege de alcohol en de drukte in huis en dan wordt die HiFi set, die geen PA set is, vaak overstuurd. De meest voorkomende oorzaak van deze defecten? Te weinig gecontroleerd vermogen.

Dus los van de discussie of iets anders klinkt of niet, is het nog steeds de moeite waard om te kijken naar het type luidspreker dat aangestuurd moet worden en daar de te kiezen versterker op af te stemmen.

Edit: typfouten.
Lang verhaal, maar je bevestigd alleen wat ik zeg. De X1600H is geen versterker voor luidsprekers met een nominale impedantie van 4 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Om het topic lichtjes bij te sturen :+

@Antediluvian ik zou doorsparen. Je hebt een set mooie fronts en je bent in de markt voor een setje rears. (overigens, als je inbouwfronts kwijt kan, waarom dan geen inbouw center?). Die fronts zullen heus wel netjes spelen op een doorsnee versterker, maar eigenlijk wil je een amp met iets meer reserve. Heb je al eens gekeken naar een NAD? Of een yamaha uit de aventage serie?

Maak voor jezelf eens een shortlist met de volgende afweging:
Wil ik features of vermogensreserve?
Welke features zijn need to have, en welke nice to have.
Wil ik losse componenten (AV voorversterker + losse eindbakken) of alles in 1?
Wil ik nieuw, of kijk ik naar gebruikt?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antediluvian
Allemaal interessant maar nogal moeilijk om te volgen voor een HIFI leek.

Ik ben verre van een audofiel en wil gerust wat meer uitgeven indien dat de geluidskwaliteit te goede komt. Echter wil ik ook geen geld uitgeven voor features die niet nodig zijn of voor gebakken lucht.
overigens, als je inbouwfronts kwijt kan, waarom dan geen inbouw center?
De TV is ingewerkt in een kast onder een raam waar er jammer genoeg niet voldoende ruimte is om een center speaker te voorzien.

Ik heb al heel wat reviews en roundups gelezen maar die lopen nogal wat uiteen. Een model komt wel vaak terug is de Denon X3600H. What Hi-fi zet die op nr 1 alsook audioholics is zeer positief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Antediluvian schreef op maandag 20 april 2020 @ 00:14:

Ik ben verre van een audofiel en wil gerust wat meer uitgeven indien dat de geluidskwaliteit te goede komt. Echter wil ik ook geen geld uitgeven voor features die niet nodig zijn of voor gebakken lucht.

[...]

De TV is ingewerkt in een kast onder een raam waar er jammer genoeg niet voldoende ruimte is om een center speaker te voorzien.

Ik heb al heel wat reviews en roundups gelezen maar die lopen nogal wat uiteen. Een model komt wel vaak terug is de Denon X3600H. What Hi-fi zet die op nr 1 alsook audioholics is zeer positief
Dat is zeker een goede keus. Overigens zou ik What Hi-fi compleet negeren, What Hi-fi is niets meer dan een reclame folder. Audioholics is een stuk beter en niet bang om iets door te meten, alleen hebben ze dat in dit geval niet helemaal gedaan.

Betere review:
https://www.audiosciencer...av-receiver-review.12676/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Antediluvian schreef op maandag 20 april 2020 @ 00:14:

[...]

Kies in dat geval gewoon voor de x3600h. Dat ik het anders zou doen, betekent niet dat jij (of wie dan ook) dat ook moet doen. Die Denon is gewoon een solide keuze met heel veel functies. Wat ik mij dan nog wel afvraag is hoe je je, als zelfverklaarde HiFi leek, hebt laten verleiden om inbouwluidsprekers van ruim € 1.500,- per stuk te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antediluvian
Het overgrote gebruik zal toch sterio geluid zijn. Dat in combinatie van een ontbrekende center speaker heeft mij er toe bewogen om voor de CWM7.3 te kiezen ipv de CWM7.4 of CWM7.5.

De speakers zitten beiden in een vrij grote MDF (valse) wand met daarachter een gezamenlijke holte. De geïntegreerde backbox van de 7 reeks leek mij dan wel een beter keuze tegenover de 6 reeks
Pagina: 1