Toon posts:

Zonnepanelen advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr.MarQuez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-03 22:24
Hallo Allemaal,

Ook wij zijn ons aan het verdiepen in de aanschaf van zonnepanelen. Nu heb ik ondertussen enkele offertes ontvangen en zou graag nog wat extra advies willen inwinnen hierop het forum.

Situatie:
Verbruik 7500 kwh.
Aansluiting 3x25A
Dakhelling 27 graden
Zuidoost (-19 azimut)
Grote dakvlak is 9,03m bij 6,40m
Locatie zuid Limburg
Gewenste opbrengst rond de 10k kwh.
3 fase omvormer.
Leverancier uit de regio.

Hieronder een legplan dat bij 1 van de offertes zat en wat in mijn ogen ook het maximale mogelijk is op ons dak.

Offerte 1 met 3 verschillende panelen: In gesprek aangegeven dat ik liefst een serie omvormer wil ivm geen schaduw op het dak, desondanks toch offerte gekregen met SE.

Offerte 2:
  • 24 x Panasonic HIT 320 Wp Full Black zonnepaneel, 7680 Wp
  • SolarConstruct montagesysteem
  • 1 x SMA Tripower 6.0
  • Montage
  • Kosten: € 9.550 inc btw
Of met andere panelen.
  • 24 x Canadian Solar 320 Wp Full Black Hidm, 7680 Wp
  • SolarConstruct montagesysteem
  • 1 x SMA Tripower 6.0
  • Montage
  • Kosten: € 7800 inc btw
Offerte 3:
  • 28x Longi 350Wp All Black half Cut
  • SolarEdge SE9K omvormer
  • SolarEdge Optimizer P505
  • ClickFit Evo zwart
  • Kosten: € 10.780 inc btw
Inmiddels is het idee om het bij 28 panelen te houden.

Offerte 1 is van 2 maanden terug en toen was het plan om het helemaal vol te leggen zoals op de het legplan,
deze valt in mijn ogen zelf al af ivm SE omvormer en het niet leveren van andere merken.

Offerte 2 heeft 4 panelen te weinig op de offerte geplaatst, vraag staat uit om dit aan te passen. Daarnaast geeft sunnydesign aan dat de omvormer eigenlijk te licht is voor deze 24 panelen. Vermogensverhouding van 83%.

Offerte 3 geen eisen gesteld bij eerste aanvraag behalve om onder de 10kwp te blijven. Ook hier staat vraag uit om offerte uit te brengen met SMA of Goodwe omvormer. Daarnaast denkt men deze 28 panelen op het grote dakvlak te plaatsen wat zeker niet gaat passen, ook dit gevraagd om aan te passen.

Wat heb ik zelf al gedaan:
Heb behoorlijk wat websites bekijken en daar de prijzen vergeleken en ingevoerd in sunnydesign.

Zelf heb ik volgende 3 samengesteld op de website https://www.jenm-zonnepanelen.nl/:

28x Trina SM-325DD06M.05 (II)
1x STP8.0-3AV-40
3x Clickfit EVO set rij van 8 panelen portrait zwart
1x Flatfix Fusion set 2 rijen van 2 panelen zwart
1x Montage € 1820
Kosten +/- 9000 inc btw

Hierbij is volgens sunnydesign de Nom. vermogensverhouding 90%

28x Longi LR4-60HPB-350M
1x STP8.0-3AV-40
1x Montage € 1820
Kosten +/- 9500 inc btw

Hierbij is volgens sunnydesign de Nom. vermogensverhouding 83%

28x Longi LR4-60HPB-350M
1x STP10.0-3AV-40
1x Montage € 1820
Kosten +/- 9800 inc btw

Hierbij is volgens sunnydesign de Nom. vermogensverhouding 104%

Daarnaast heb ik nog een paar vragen.
  • Kun je nog btw terug vragen als je boven de 10kwp legt? Zover ik heb kunnen kan dit wel maar gaat dit niet via de gebruikelijk staffels die gebruikt kunnen worden tot 10kwp, is het btw voordeel hetzelfde?
  • Kunnen we maximaal maar 11040 wp op onze 3x25a aansluiting kwijt, klopt dit?
  • En volgens offerte 1 mag het ex btw niet hoger zijn dan € 11904 omdat je dan geen btw mag terugvragen, dit heb niet direct kunnen vinden op de website van de belastingdienst.
Wat is nu de beste richting om in te gaan kijkend naar bovenstaande wensen en mogelijkheden?

Mocht ik iets hebben gemist dan hoor ik het graag.

edit: dakhelling aangepast

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Even een vraagje?
Hoe wil je 24 panelen schuindak, combineren met 4 panelen platdak op een 3-fase string omvormer?
Die panelen kijken toch niet allemaal hetzelfde met verschillende hellingsvlakken?

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:54
Goed dat je met Sunny Design bezig bent geweest.
De Nom. vermogensverhouding doet er niet zoveel toe (behalve bij SE), het gaat om de energierendementsfactor. Die geeft aan hoeveel je aftopt. Ik heb het niet nagerekend maar ik verwacht dat je bij een Nom. vermogensverhouding 83% bij deze orientatie en helling, je energierendementsfactor rond de 99.8% ligt. Dus 0.2% aftopping. Reken maar na hoeveel euro extra opbrengst dat is in 10 jaar. En hoeveel de meerprijs van een maatje grotere omvormer mag zijn. Rationeel gezien zou je dat beetje opbrengst niet moeten willen opwekken. Emotioneel of als PV je hobby is zou je het wel kunnen doen.

Ik maak uit het plaatje op dat het allemaal dezelfde helling is?

Ik meen me ook iets te herinneren over dat je max 2500 euro btw kunt terugvragen.
Hoe het met btw zit weet ik niet, misschien even informeren in het btw topic.
Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Ik ken iemand met een 25 kW omvormer en 31350 Wp richting zuid 45 graden helling op een 3 x 25A aansluiting. Ik denk dat dat zo`n beetje het maximum is. (ik had ook niet verwacht dat de automaten dat zouden trekken)

Als je selectiviteit regels volgt zal je maximaal een omvormer van 11 kW kwijt kunnen. Ik denk dat je er daar dan wel twee van mag. Maar officieel is de totale limiet van je netaansluiting 17 kW.

Edit: in de praktijk kan er vaak meer vermogen door de zekering omdat het netvoltage bij dergelijke vermogens al snel boven de 240 Volt AC komt.
Let er wel op dat alle interne componenten in de meterkast het aankunnen.

[Voor 7% gewijzigd door busscherski op 24-05-2020 12:54]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr.MarQuez
Goed punt, Flatfix fusion is inderdaad 13graden.
Dan zou iets als Flatfix console 30 gebruikt moeten worden, maar weet even niet of dat past met 4 panelen, en dit oogt natuurlijk niet zo mooi als die flatfix fusion.

Alle panelen behalve de 4 op het platte dak hebben dezelfde hellingshoek.

[Voor 11% gewijzigd door Mr.MarQuez op 24-05-2020 12:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Oke, ik zie twee oplossingen:

1) Die 4 panelen op bijvoorbeeld een APS QS1 micro omvormer

2) Die 4 panelen dezelfde helling geven als de andere panelen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr.MarQuez
@busscherski wat bedoel je precies met het stukje van dat er 2 mogen?
busscherski schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:42:
Als je selectiviteit regels volgt zal je maximaal een omvormer van 11 kW kwijt kunnen. Ik denk dat je er daar dan wel twee van mag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Ik denk dat je met 2 omvormers van 11 kW nog wel aan de selectiviteit regel voldoet. Niet 100% zeker.
Wel weet ik uit ervaring dat de hoofdzekering er dan nog niet uitspringt, ook niet als je die hele dag weinig of geen energie verbruikt in huis.

Overigens, met een 10 kW omvormer kun je al 12000 Wp kwijt met jouw orientatie zonder op jaarbasis significant af te toppen, dus je komt er al mee uit.

11 kW bieden sommige merken ook aan.
https://www.winkelman-zon...splay=detail&merk=Growatt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr.MarQuez
Is bij de weergave van de jaarlijks energieopbrengst al rekening gehouden met de energierendementsfactor en dus al in mindering gebracht, neem aan van wel?

edit: Ging in deze post van 28 naar 32 panelen dat komt het verhaal niet ten goede dus even weggehaald.

[Voor 79% gewijzigd door Mr.MarQuez op 24-05-2020 13:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FD2
  • Laatst online: 27-02 17:22
@Mr.MarQuez
In landscape passen er 25 panelen op het hoge dak.
Samen met landscape op het lage dak vind ik dat mooier.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Is bij de weergave van de jaarlijks energieopbrengst al rekening gehouden met de energierendementsfactor en dus al in mindering gebracht, neem aan van wel?
Ja daar is al rekening mee gehouden.

2 enkelfase omvormers kan ook, inclusief installatie is dat overigens denk ik wel duurder dan een enkele 3 fase.
Ook qua kabels trekken is een grote omvormer handiger. Heb je loze leidingen naar de meterkast en hoeveel?

Edit:
Er kan overigens meer Wp op die omvormers zonder op jaarbasis significant af te toppen.

[Voor 10% gewijzigd door busscherski op 24-05-2020 13:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr.MarQuez
@FD2 bedoel je niet 24 stuks?
Net even naar de specs van de trina en longi gekeken, Trina paneel is 1004mm en Longi 1052mm.
Landscape zou dus alleen passen voor de Trina panelen aangezien het dak 6,40m (20 pannen van 32cm)

@busscherski loze leidingen is geen probleem, maar heb liever maar 1 omvormer aangezien het in kosten niet veel scheelt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FD2
Mr.MarQuez schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:24:
@FD2 bedoel je niet 24 stuks?
Net even naar de specs van de trina en longi gekeken, Trina paneel is 1004mm en Longi 1052mm.
Landscape zou dus alleen passen voor de Trina panelen aangezien het dak 6,40m (20 pannen van 32cm)
Ik bedoel een veld van 5 panelen breed, en 5 panelen hoog. = 25
Jij denkt aan 5 x 6

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:18
Wat fd2 zegt. 355 Wp Qcells in landscape, 5 rijen van 5, 8875Wp op het grote dak. Levert per jaar wel 9500-10000kWh op, zijn zeer goede panelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr.MarQuez
Kwam net na het posten erachter wat je bedoelde met die 25 stuks.

Hoeveel afstand dient men van de boven- en onderkant te nemen?
Afhankelijk van hoeveel dat dient te zijn, passen er misschien 30 stuks in landscape.
Bijvoorbeeld als ik de Trina panelen bekijk, die 1004mm zijn, dak hoogte 6,4m, dan heb je 6,03m bij 6 panelen.

Edit: foto's van dak toegevoegd.

[Voor 58% gewijzigd door Mr.MarQuez op 24-05-2020 14:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FD2
@Mr.MarQuez
Dat ligt er een beetje aan hoe dicht je bij de nokvorst je bovenste dakhaken kan bevestigen.
Als die nokvorst met specie bevestigd is kon dat wel eens tegenvallen.

Maar in landscape werk je normaal gesproken met verticale rails, en door de royale lengte van die rails kunnen die goed 'moment' opnemen. Ik bedoel dat de stijfheid van de rails in dit geval helpt.
Ik denk dat je op jouw dak, in Limburg, best hoog kan gaan.
Een noord-westerstorm zal bij jou anders aanvoelen dan in Harlingen.

Je moet nog wel 12 mm per paneel bij de breedte optellen voor de bevestiging.
En, ik zie daar een schotel hangen, Als sneeuw van de panelen af schuift moet die wel in de goot terecht komen. Anders kon het wel eens je schotel kosten.

Ik zal straks een detailtekening maken zodat je kan zien hoe dat uitpakt.
In de maten van het dak heb je de nokvorst toch niet meegeteld ? (hoop ik)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr.MarQuez
@FD2
De schotel is niet meer in gebruikt en moet alleen nog een keer worden weggehaald. Los daarvan zou het natuurlijk wel fijn zijn als de sneeuw in de goot terecht komt :).

Heb de nokvorst niet meegeteld maar wel de pan die er voor een deel onder ligt. Als die pan dus niet meetelt komen we uit op 19 pannen en dus 6,08m.

5x5 op het grote dak en dan nog 5 in landscape boven elkaar op het kleine dak zou zonder problemen moeten passen en dan hoeft er niet echt op de maat gelet te worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FD2
Mr.MarQuez schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:36:

5x5 op het grote dak en dan nog 5 in landscape boven elkaar op het kleine dak zou zonder problemen moeten passen en dan hoeft er niet echt op de maat gelet te worden.
Nee, maar als je nu slordig omspringt met de beschikbare mogelijkheden dan voel je je later misschien beperkt.
In plaats van 5 panelen op het lage dak zou ik ook nog eens heel goed kijken of er niet 4 'dakjes' Oost-West panelen op het platte dak passen (aparte omvormer). Die zie je niet, en zorgen wel voor spreiding van de opbrengst. Straks als het salderen wegvalt is dat belangrijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr.MarQuez
Verder aan het rekenen geweest.
5x5 is zover ik nu kan beoordelen echt het maximale op het grote dak, uitgaande van 6,08m hoogte.

De optie voor het platte dak met oost/west is een goede idee, alleen kan ik aan de hand van de luchtfoto moeilijk beoordelen of het past. Daarom heb ik aan de hand van de pannen naast de dakkapel en de hoogte berekend wat de maat van het plat dank ongeveer zal zijn. Dan kom ik uit op 3,45m, hier is de dakrand nog niet van afgehaald. Denk dus ik dat het net niet past om hier 4 panelen op te plaatsen en heb helaas geen goede manier om op het dak te gaan meten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FD2
Ik heb getekend:
panelen van 1,000 meter breed, op Clickfit EVO
zo hoog mogelijk tegen de nok aan

Volgens mij kan het NET, maar misschien is het verstandiger om iets bredere panelen met een hoog vermogen te nemen. En dan kom je dus op 5 hoog uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr.MarQuez
Dit is inderdaad krap aan, bedankt voor het uittekenen!

Aangezien oost/west waarschijnlijk niet gaat passen heb ik het volgende bij elkaar geklikt.
25 stuks op het grote vlak en dan 4 op het platte dak in zuid opstelling met eigen micro omvormers.

Vraag, wat is nu beter, die 4 op het platte of toch 5 stuk op het landscape op het kleine dak en dan de stp 10 omvormer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FD2
@Mr.MarQuez
Laat het platte dak maar zitten dan, en in plaats daarvan 8 panelen in landscape (zoals in jouw eerste posting) op het lagere dak.
Eerst 5 panelen leggen, en dan later misschien nog 3, dat schiet niet op.

[Voor 4% gewijzigd door FD2 op 24-05-2020 18:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr.MarQuez
@FD2
Bij het overschrijden van de 10kwp kun je niet meer gebruiken maken van het forfait en moet ik de btw via de volgende forfait regeling belastingdienst terug vragen.
Aangezien dit stuk omslachtiger was mijn idee om onder die 10k wp te blijven.

Daarnaast kom ik met 33x345=11385wp boven het maximale van de 3x25a fase aansluiting uit volgens de NEN regels, weet niet of iedere installateur dit zomaar installeert. Een van de installateurs gaf in ieder geval niet boven die grens uit te gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:54

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mr.MarQuez schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:06:
@FD2
Bij het overschrijden van de 10kwp kun je niet meer gebruiken maken van het forfait en moet ik de btw via de volgende forfait regeling belastingdienst terug vragen.
Aangezien dit stuk omslachtiger was mijn idee om onder die 10k wp te blijven.
Geef je toch minder op dan kWp
Daarnaast kom ik met 33x345=11385wp boven het maximale van de 3x25a fase aansluiting uit volgens de NEN regels, weet niet of iedere installateur dit zomaar installeert. Een van de installateurs gaf in ieder geval niet boven die grens uit te gaan.
Dat is dc vermogen, op een 10 kW omvormer is er toch niets aan de hand? Maar je kan 17kW op 3 fase doen, echter 11,2kW op een 16A.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mr.MarQuez
Rol-Co schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:16:
[...]

Geef je toch minder op dan kWp

[...]

Dat is dc vermogen, op een 10 kW omvormer is er toch niets aan de hand? Maar je kan 17kW op 3 fase doen, echter 11,2kW op een 16A.
Niet over nagedacht om om gewoon minder op te geven, kunnen we dat puntje ook weer doorstrepen.

En nu valt ook het kwartje met betrekking tot het dc vermogen, ik doelde inderdaad op die 11,2 met een 16a automaat, maar dat is dus aan de AC kant.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee