Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies Warmtepomp + Zonneboiler + Hotfill boiler opstelling

Pagina: 1
Acties:

• killroy73
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:28
Advies Warmtepomp - Zonneboiler - Hotfill Boiler opstelling.

Advies gevraagd!

Op dit moment wordt onze woning gebouwd. Voorzien van een keuken op BG, op de 1e een badkamer met bad/douche op de 2e een badkamer met douche. Door het hele huis vloerverwarming.
De woning wordt voorzien van een warmtepomp opstelling.
In een eerste overleg met de loodgieter wordt geadviseerd een hotfill boiler van 120liter op de eerste verdieping te plaatsen voor het comfort bij de badkamer(s.) Op het dak komen 10 oost / 10 West zonnepanelen (7000WP)

Het gezin bestaat uit 5 sportende personen en zo nu en dan een logee.

De geadviseerde voorlopige opstelling, alleen het merk Nefit warmtepomp staat vast Verder kan alles worden aangepast:

Begane grondEerste verdiepingTweede verdieping
  • Badkamer met douche op circa 5 m van hotfill op eerste verdieping.
Vragen:
  • Is er sprake van genoeg watervoorraad voor 5 pers . Bruto 185L +120 L?
  • Als ik investeer in de Solar set is dit dan wel de gewenste opstelling? De hotfill wordt dan maar 1 keer verwarmd door de Solar set volgens mij, daarna kost het stroom om hem warm te houden, klopt dit?
  • Wat zou volgens jou de beste opstelling anders zijn? Graag jullie advies want ik kom er niet echt uit...

[Voor 7% gewijzigd door killroy73 op 21-05-2020 11:39]

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23:27
Wat is "Nefit zonnepanelen aangesloten op de Solar"?

Ik ben geen expert maar een hotfill van 120 liter heb ik nog nooit van gehoord voor een huis, ook niet met 2 douches.

Als de hotfill alleen bedoeld is als hotfill lijkt die me groot genoeg als die zeg maar een factor 2 groter is dan het water wat in de leiding zit tussen het warmtepomp vat en het hotfill vat.
Groter dan een waterleiding van bijvoorbeeld 20 x 2,25 lijkt me niet nodig. Maar stel dat je Uponor 25 x 2,5 hebt liggen. Dan bevat die leiding nog geen 4 liter water. Het hotfill vat kan dan volgens mij prima 10liter zijn.
Dan heb je het stilstandverlies van de hotfill boiler alweer met een factor +/- 3 of 4 verminderd.

Het ligt er natuurlijk ook vooral aan hoelang er gemiddeld gedoucht wordt.

Voor een huis met 2 douches lijkt mij een warmtepomp vat van 185 liter overigens vrij weinig, dus indien de hotfill boiler bedoeld is als noodvoorraad voor het geval de echte boiler leeg is kan ik me 120 liter wel voorstellen. Efficienter is dan uiteraard om gewoon een groter vat te hebben bij de warmtepomp of een doorstroomverwarmer.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• lothar
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:25
Dit lijkt niet zo'n slimme setup omdat je dan elektrisch altijd zit te verwarmen terwijl die warmtepomp ook al 9 kw electrisch kan verwarmen.
Kan je niet een grotere boiler nemen? Ik zou sowieso 1 douche direct op de warmtepomp zetten en de andere op een gewone boiler als dat niet meer kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:35
Het mooiste zou inderdaad zijn om de Nefit boiler bijv. 300L of groter te nemen.
En dan een 10L of 15L hotfill. Als het niet mogelijk is groter dan 185L te nemen (want geïntegreerd) dan is dit wel een goede opstelling. Je hebt alleen redelijk wat stilstandsverlies natuurlijk vanwege de grote 120L. Altijd elektrisch verwarmen is natuurlijk onzin, de Daalderop zal pas inschakelen als er lange tijd geen sww is getapt om het vat bij te warmen of als de 185L water gaat leveren van onder de 50 graden. Ik zou alleen kiezen voor een 400W model ipv een 2500W. Ook om je hoofdzekeringen een beetje te sparen.
Het idee om 1 badkamer buiten de Daalderop om te laten lopen ontgaat me ook, naast het feit dat je dan lang moet wachten op sww loop je het risico dat de andere badkamer de 185L koud heeft getrokken en je zonder warm water zit.

[Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 21-05-2020 01:07]

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23:23
Het mooiste is om een andere installateur te zoeken. In het ergste geval douchen er 5 mensen na elkaar, met vier tegelijk. Douchekoppen van 6l/min.
Douchen 10 minuten. Dat is dus 20 minuten 12l/m en dan 10 minuten 6l/m.
300 liter water dus van 38 graden. Maken we daar 40 van je kan maar wat extra hebben.
300 liter van 40 graden met een boiler van 55 en 85% capaciteit en inkomend water van 8 graden maakt een boiler van 240 liter precies groot genoeg. Zet hier een douchewtw bij, of verticaal of goot, maakt niet zo veel uit vanwege afstand, dus wellicht is een joulia goot financieel aantrekkelijker, en je bent er. Warmwaterleiding twee verdiepingen omhoog naar de hoogste douche met wat bochtenwerk is 12 meter ongeveer, wat neerkomt op iets minder dan anderhalve liter water in een 16x2 leiding. Bij openzetten van de douche duurt het dus 15-20 seconde voordat er warm water is. Als dit acceptabel is, geen hotfill boiler nodig.

Kanttekening 1: laat de warmwaterleiding naar de douches parallel lopen, dus direct op de warmtepomp al splitsen met een t stuk zodat ze geen last van elkaar hebben.
2. Een daikin l/w warmtepomp komt met geïntegreerd boilervat van 230liter, en is in het algemeen een beter warmtepomp dan Nefit. Je kan ook opteren voor wp zonder sww en een warmtepompboiler, maar ik zou zelf voor combi gaan.

Zolang er niks geïnstalleerd is staat er niks vast toch? Die Nefit moet eruit kunnen.

[Voor 3% gewijzigd door Cpt.Chaos op 21-05-2020 07:56]

• busscherski
Een Nefit staat onderaan mijn lijstje door de reputatie qua geluidproductie. Misschien zijn nieuwe beter, dat weet ik niet. Mijn oom heeft een oude, schandalig wat een geluid.

Is een ringleiding icm groter warmtepomp vat een optie? Als die leiding goed geïsoleerd wordt heb je denk ik een lager energieverbruik dan met hotfill. En nog veel sneller warm water.

Ik vrees wel dat de huidige optie die de loodgieter biedt de goedkoopste is qua aanleg. Indien het hotfill vat er ook voor bedoeld is als reserve bovenop het warmtepomp vat dan lijkt me 120l en 2.5 kW niet verkeerd. Ondanks de 2 douches zul je het warmtepomp vat zelden leeg douchen, en met 9 kW kan er relatief snel nieuw water opgewarmd worden. Uiteraard kost het constant energie om dat vat op temperatuur te houden maar het zal zelden of nooit gebeuren dat het Wp vat 'leeg' is.
Stel de temperatuur van het hotfill vat wel een paar graden lager in dan het vat van de warmtepomp. Bijvoorbeeld 55 en 50 graden.

Edit: is de laagste instelling van Daalderop 55 graden? Dan zal het Wp vat op de hoogste temperatuur zonder elektrische bijverwarming moeten. (Minder efficiënt)

[Voor 7% gewijzigd door busscherski op 21-05-2020 08:56]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• killroy73
Dank jullie voor de reacties.
busscherski schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:35:
Nefit solar line set aangesloten op de tower Solar.
busscherski schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:35:

Ik ben geen expert maar een hotfill van 120 liter heb ik nog nooit van gehoord voor een huis, ook niet met 2 douches.

Als de hotfill alleen bedoeld is als hotfill lijkt die me groot genoeg als die zeg maar een factor 2 groter is dan het water wat in de leiding zit tussen het warmtepomp vat en het hotfill vat.
Groter dan een waterleiding van bijvoorbeeld 20 x 2,25 lijkt me niet nodig. Maar stel dat je Uponor 25 x 2,5 hebt liggen. Dan bevat die leiding nog geen 4 liter water. Het hotfill vat kan dan volgens mij prima 10liter zijn.
Dan heb je het stilstandverlies van de hotfill boiler alweer met een factor +/- 3 of 4 verminderd.

Het ligt er natuurlijk ook vooral aan hoelang er gemiddeld gedoucht wordt.

Voor een huis met 2 douches lijkt mij een warmtepomp vat van 185 liter overigens vrij weinig, dus indien de hotfill boiler bedoeld is als noodvoorraad voor het geval de echte boiler leeg is kan ik me 120 liter wel voorstellen. Efficienter is dan uiteraard om gewoon een groter vat te hebben bij de warmtepomp of een doorstroomverwarmer.
Voor mij was idd duidelijk dat 185 liter te klein zou zijn, vandaar dat de installateur kwam met het idee om extra hotfill op de verdieping te plaatsen. Voordeel : genoeg capaciteit en comfort(snel warm water.)

Nu ik ook kijk naar de solarline toevoeging gaat het verwarmen van het totale volume door de zon voordeel opleveren lijkt me? Ook al ligt er 7000 WP op het dak.
lothar schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 00:56:
Dit lijkt niet zo'n slimme setup omdat je dan elektrisch altijd zit te verwarmen terwijl die warmtepomp ook al 9 kw electrisch kan verwarmen.
Kan je niet een grotere boiler nemen? Ik zou sowieso 1 douche direct op de warmtepomp zetten en de andere op een gewone boiler als dat niet meer kan.

[Afbeelding]
De Warmtepomp kan ook uitgevoerd worden in een wandmodel met losse boiler van 300l.(wellicht ook meer.) Voordeel lijkt mij dat dan het volledige vat verwarmd wordt door het solarline systeem en er geen stroom aan te pas hoeft te komen om het water op temp te houden.

Beide badkamers zijn aangesloten op de hotfill. De situatie:

Warmtepomp 185 ----> Hotfill 120 ----> Badkamer 1 en badkamer 2.

Mijn wens is om zoveel als mogelijk gebruik te maken van zonnepanelen voor stroom. Daarnaast dacht ik met de extra investering in een zonneboiler nog efficiënter te zijn. Het extra stroomverbruik van de boiler is dan
Jim423 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 01:07:
Het mooiste zou inderdaad zijn om de Nefit boiler bijv. 300L of groter te nemen.
En dan een 10L of 15L hotfill. Als het niet mogelijk is groter dan 185L te nemen (want geïntegreerd) dan is dit wel een goede opstelling. Je hebt alleen redelijk wat stilstandsverlies natuurlijk vanwege de grote 120L. Altijd elektrisch verwarmen is natuurlijk onzin, de Daalderop zal pas inschakelen als er lange tijd geen sww is getapt om het vat bij te warmen of als de 185L water gaat leveren van onder de 50 graden. Ik zou alleen kiezen voor een 400W model ipv een 2500W. Ook om je hoofdzekeringen een beetje te sparen.
Het idee om 1 badkamer buiten de Daalderop om te laten lopen ontgaat me ook, naast het feit dat je dan lang moet wachten op sww loop je het risico dat de andere badkamer de 185L koud heeft getrokken en je zonder warm water zit.
Stilstandverlies is idd wat ik liever niet heb. Als alternatief zou ik de boiler dan alleen overdag laten verwarmen ivm stroomgebruik via zonnepanelen??
Cpt.Chaos schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 07:54:
Het mooiste is om een andere installateur te zoeken. In het ergste geval douchen er 5 mensen na elkaar, met vier tegelijk. Douchekoppen van 6l/min.
Douchen 10 minuten. Dat is dus 20 minuten 12l/m en dan 10 minuten 6l/m.
300 liter water dus van 38 graden. Maken we daar 40 van je kan maar wat extra hebben.
300 liter van 40 graden met een boiler van 55 en 85% capaciteit en inkomend water van 8 graden maakt een boiler van 240 liter precies groot genoeg. Zet hier een douchewtw bij, of verticaal of goot, maakt niet zo veel uit vanwege afstand, dus wellicht is een joulia goot financieel aantrekkelijker, en je bent er. Warmwaterleiding twee verdiepingen omhoog naar de hoogste douche met wat bochtenwerk is 12 meter ongeveer, wat neerkomt op iets minder dan anderhalve liter water in een 16x2 leiding. Bij openzetten van de douche duurt het dus 15-20 seconde voordat er warm water is. Als dit acceptabel is, geen hotfill boiler nodig.

Kanttekening 1: laat de warmwaterleiding naar de douches parallel lopen, dus direct op de warmtepomp al splitsen met een t stuk zodat ze geen last van elkaar hebben.
2. Een daikin l/w warmtepomp komt met geïntegreerd boilervat van 230liter, en is in het algemeen een beter warmtepomp dan Nefit. Je kan ook opteren voor wp zonder sww en een warmtepompboiler, maar ik zou zelf voor combi gaan.

Zolang er niks geïnstalleerd is staat er niks vast toch? Die Nefit moet eruit kunnen.
Haha dat is een goeie idd. De aannemer werkt alleen met deze loodgieter, wordt dan ook lastig.

Doucheleidingen parallel genoteerd.
Merk ga ik proberen maar wordt ingewikkeld denk ik...

• killroy73
busscherski schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:50:
Een Nefit staat onderaan mijn lijstje door de reputatie qua geluidproductie. Misschien zijn nieuwe beter, dat weet ik niet. Mijn oom heeft een oude, schandalig wat een geluid.

Is een ringleiding icm groter warmtepomp vat een optie? Als die leiding goed geïsoleerd wordt heb je denk ik een lager energieverbruik dan met hotfill. En nog veel sneller warm water.

Ik vrees wel dat de huidige optie die de loodgieter biedt de goedkoopste is qua aanleg. Indien het hotfill vat er ook voor bedoeld is als reserve bovenop het warmtepomp vat dan lijkt me 120l en 2.5 kW niet verkeerd. Ondanks de 2 douches zul je het warmtepomp vat zelden leeg douchen, en met 9 kW kan er relatief snel nieuw water opgewarmd worden. Uiteraard kost het constant energie om dat vat op temperatuur te houden maar het zal zelden of nooit gebeuren dat het Wp vat 'leeg' is.
Stel de temperatuur van het hotfill vat wel een paar graden lager in dan het vat van de warmtepomp. Bijvoorbeeld 55 en 50 graden.

Edit: is de laagste instelling van Daalderop 55 graden? Dan zal het Wp vat op de hoogste temperatuur zonder elektrische bijverwarming moeten. (Minder efficiënt)
Dank voor je info. De ringleiding begrijp ik niet helemaal( ligt aan mij hoor.) Bedoel je daarmee een retour van de hotfill naar de warmtepomp?

Volgens de website van Itho Daalderop is de thermostaat instelbaar tussen 65 en 85 :|

Voor wat betreft de kosten denk ik dat de optie wandmodel met groter buffervat een goedkopere zal zijn dan een tower model met het extra buffervat dat nog eens €1600 extra kost in ons geval.

• busscherski
killroy73 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:29:
Dank jullie voor de reacties.
Nefit solar line set aangesloten op de tower Solar.
Een zonneboiler aangesloten op het vat van de warmtepomp dus? Waarom noemen ze dat niet gewoon zo?
Voor mij was idd duidelijk dat 185 liter te klein zou zijn, vandaar dat de installateur kwam met het idee om extra hotfill op de verdieping te plaatsen. Voordeel : genoeg capaciteit en comfort(snel warm water.)

Nu ik ook kijk naar de solarline toevoeging gaat het verwarmen van het totale volume door de zon voordeel opleveren lijkt me? Ook al ligt er 7000 WP op het dak.
De zonneboilers zullenl het het best doen als die al het water kunnen verwarmen ja. Stel dat ze het vat van de warmtepomp op temperatuur hebben en dan `uit gaan`. Dan moet je hot fill boiler alsnog energie gebruiken om warm te blijven.
De Warmtepomp kan ook uitgevoerd worden in een wandmodel met losse boiler van 300l.(wellicht ook meer.) Voordeel lijkt mij dat dan het volledige vat verwarmd wordt door het solarline systeem en er geen stroom aan te pas hoeft te komen om het water op temp te houden.

Beide badkamers zijn aangesloten op de hotfill. De situatie:

Warmtepomp 185 ----> Hotfill 120 ----> Badkamer 1 en badkamer 2.
Losse boiler van 300 liter bij de warmtepomp en eventueel, als je niet kunt wachten op warm water, een klein hot fill boilertje ergens lijkt me veel logischer.
Mijn wens is om zoveel als mogelijk gebruik te maken van zonnepanelen voor stroom. Daarnaast dacht ik met de extra investering in een zonneboiler nog efficiënter te zijn. Het extra stroomverbruik van de boiler is dan
Kun je dit nog eens in andere woorden herhalen?
Stilstandverlies is idd wat ik liever niet heb. Als alternatief zou ik de boiler dan alleen overdag laten verwarmen ivm stroomgebruik via zonnepanelen??
Een dermate grote hotfill boiler zou inderdaad alleen overdag even een paar uurtjes aan kunnen. Maar je hebt echt een versie nodig die op 50 of 55 graden kan en een legionellaprogramma heeft voor eens per week verwarmen. Als de hot fill boiler al het water nog eens verwarmt naar 65 graden wordt het wel heel ineffcient.

• busscherski
killroy73 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:45:
[...]

Dank voor je info. De ringleiding begrijp ik niet helemaal( ligt aan mij hoor.) Bedoel je daarmee een retour van de hotfill naar de warmtepomp?

Volgens de website van Itho Daalderop is de thermostaat instelbaar tussen 65 en 85 :|

Voor wat betreft de kosten denk ik dat de optie wandmodel met groter buffervat een goedkopere zal zijn dan een tower model met het extra buffervat dat nog eens €1600 extra kost in ons geval.
Nee een ringleiding heb je ook vaak in hotels, instant warm water.
Alle badkamers in hotels zijn bijvoorbeeld met 1 meter leiding aangesloten op de ringleiding waar constant warm water in circuleert. Je hebt er een extra pomp voor nodig en een warm water retour leiding. De warm water leiding is dan dus altijd warm en mag en zou je ook moeten isoleren.

Zowel een ringleiding als een hot fill boiler is uiteraard een energievreter met veel stilstandverlies.
Ik zou er denk ik voor kiezen om gewoon even geduld te hebben.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:35
Met als kanttekening dat een ringleiding wel gigantisch meer energie kost dan een hotfill boiler.
De stilstandsverliezen van een hotfill boiler zijn wel te overzien denk ik. Een 400W versie kan overdag een paar uurtjes prima vanaf je PV draaien in deze maanden. In de winter zal dat vrijwel 100% grijze stroom zijn.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• killroy73
busscherski schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:14:
[...]

Een zonneboiler aangesloten op het vat van de warmtepomp dus? Waarom noemen ze dat niet gewoon zo?

[...]

De zonneboilers zullenl het het best doen als die al het water kunnen verwarmen ja. Stel dat ze het vat van de warmtepomp op temperatuur hebben en dan `uit gaan`. Dan moet je hot fill boiler alsnog energie gebruiken om warm te blijven.

[...]

Losse boiler van 300 liter bij de warmtepomp en eventueel, als je niet kunt wachten op warm water, een klein hot fill boilertje ergens lijkt me veel logischer.

[...]

Kun je dit nog eens in andere woorden herhalen?

[...]

Een dermate grote hotfill boiler zou inderdaad alleen overdag even een paar uurtjes aan kunnen. Maar je hebt echt een versie nodig die op 50 of 55 graden kan en een legionellaprogramma heeft voor eens per week verwarmen. Als de hot fill boiler al het water nog eens verwarmt naar 65 graden wordt het wel heel ineffcient.
Wij hebben binnen dit project bewust gekozen voor een warmtepomp en niet voor stadsverwarming, voornaamste doel is (maandelijkse) kostenbesparing zonder achteruitgang van een bepaalde mate van comfort. De combinatie Warmtepomp / Zonneboiler / Zonnepanelen lijkt mij dan de beste setup om dit te bereiken.

Wat ik opmaak uit de reacties tot nu toe is de volgende setup:
  • Warmtepomp met zonneboiler opstelling met tenminste 300l watervoorraad op begane grond.
  • Geen Hotfiil op eerste verdieping.
  • Parallel leidingen naar de beide badkamers tbv warm water.
of toch anders...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Het nut van parallel leidingen is mij ook nog ontgaan.
Ik neem aan dat je gewoon thermostaat kranen neemt voor de douches, dan hebben de douches denk ik geen last van elkaar.
@Cpt.Chaos

@killroy73
Verder ben ik het eens met wat je schrijft.

Mocht je toch een hotfill nemen, dan moet die op een lagere temperatuur ingesteld staan de het vat bij de warmtepomp, andere zal de hotfill boiler relatief veel verbruik hebben. En er zal een legionella preventie functie op moeten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23:23
Als er 1 leiding loopt, die voor 2 badkamers is, krijg je meer drukval en dus eventueel een schommeling in douchetemperatuur, een beetje zoals dat gaat als je een cv-ketel hebt hangen en in ene warm water in de keuken begint te tappen. Als elke badkamer zijn eigen leiding heeft, en dus gelijk na de warmtepomp al gesplitst wordt heb je minder last van drukschommelingen en blijft de temperatuur altijd constant onafhankelijk van sww-vraag elders.

Blijf aub weg van zonneboilers. Zonnepanelen zijn tegenwoording zo goed dat het rendabeler is om een zonnepaneel te leggen ipv een collector. Collector komen nog verdere appendages bij ook, dus is duurder.
Gooi er een Daikin Altherma 3 8kW met 230L boilervat in en het dak vol met zonnepanelen. Minste onderhoud, minste dingen die stuk kunnen, en waarschijnlijk nog goedkoper ook dat die zgn. solartower met technologie die 5 jaar terug al oud was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• killroy73
Tussenstand. Naar aanleiding van het huiswerk dat ik van jullie kreeg waarvoor dank _/-\o_ heb ik afscheid genomen van het idee om een hotfill te plaatsen op de eerste verdieping om de genoemde redenen.

Ook heb ik de installateur gevraagd of andere merken warmtepomp tot de mogelijkheden behoord. Dit is mogelijk echter ik weet nog niet welke dan...

Ik kom dan tot een setup:

Warmtepomp met tenminste 300 liter op begane grond.
Eventueel zonneboiler met 120 liter
Extra Oplaatpomp tbv koppeling 120 l boiler met Hr boiler 300l.
Vooralsnog gaat het om een Nefit Envilline 9kw monoblock gecombineerd met de Solarline II.
20 zonnepanelen (7000 WP) in een oost west opstelling van 10/10.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True