Advies voor een nieuweling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XcelentTom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 13:16
Beste mede-tweakers,

Iedereen zal er vast wel eens op een moment aan begonnen zijn en zo is het nu ook mijn beurt. Ik woon sinds kort op mijzelf en ervaar nu de vrijheid om mijn muziek niet perse op een koptelefoon af te hoeven spelen. Bij mijn ouders hadden we ook al enige vorm van Hi-Fi, vanwaar mijn interesse in een mooie geluidsinstallatie. Want (dit zal waarschijnlijk vloeken in de kerk zijn) mijn eigen JBL Flip 5 en Sony WH-1000MX3 zijn oke, maar het kan beter.

Nu heb ik al het een en andere gelezen, waaronder de FAQ, en ik kan het volgende zelf al een beetje uitvogelen. Namelijk: ik ben op zoek naar een reciever, mijn wens is namelijk om voornamelijk muziek via spotify te kunnen streamen en af en toe via mijn google chromecast een serie te kijken met de goede geluidskwaliteit. Het liefste ook via de Google Assistent. Zo rond de €500,- (entry level)

Ik heb ook al een aantal mensen gesproken over advies, en zelfs het aanbod van een collega om 2 speakers te laten bouwen door hem. Dat zou dan om een set gaan van een 2,5weg? boekenplank model van 39cm hoog. Maar daar later meer over. Dezelfde collega suggereerde ook dat ik beter voor een stereo reciever kan gaan aangezien ik voor het zelfde geld dat betere onderdelen krijg, maar wel minder mogelijkheden heb qua kanalen. Een vriend suggereerde om voor het kijken van series dat een center speaker een aanrader is, wat mij opzicht wel trekt, aangezien ik ook dagelijks wel serie kijk.

Nou heb ik sowieso een vraag al, namelijk: Is het verschil tussen een stereo reciever en een surround reciever van om en nabij €500,- in kwaliteit zo groot? Of is het verwaarloosbaar door de backwardscompatibility van surround naar stereo? Want ik wil de uitbreiding naar surround nog niet gelijk uitsluiten.

De speakers die mijn collega zelf maakt sta ik voor open, ik weet niet zo heel veel van audio nog af. Hij suggereert dat doordat je zelf componenten samenstelt en aanschaft de speaker niet meerdere malen over de kop gaat. Opsicht kan ik daar me wel in vinden, aangezien ik zelf ook al meerdere computers heb gebouwd, waar dat ook het geval is. Ik zal vanavond even de foto's die ik van mijn collega heb gekregen van de soortgelijke set die hij eerder had gemaakt in dit bericht bij plaatsen.

Ik hoor graag van jullie ervaring!

Mijn dank aan Tweakers is eeuwig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dus je vragen zijn:

• Geeft een stereoreceiver van ~ 500 euro een merkbaar beter geluid dan een surroundreceiver van hetzelfde budget, en
• Zijn zelfbouwspeakers goedkoper dan degene die je kant en klaar koopt

?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:02
XcelentTom schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:40:
Dezelfde collega suggereerde ook dat ik beter voor een stereo reciever kan gaan aangezien ik voor het zelfde geld dat betere onderdelen krijg, maar wel minder mogelijkheden heb qua kanalen.
Die discussie zou ik niet aan willen gaan. Dat is iets waar je zelf achter moet komen. Dit bespreken wordt een welles-nietes spelletje waar geen eenduidig antwoord uit gaat komen. Op GoT hebben we één topic waar dit soort dingen in besproken worden, Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6. Ja, het is een topic titel die al door doet schemeren hoe men er hier over denkt. Wil je een andere mening horen dan kom je eerder bij HiFi.nl of HT Forum uit (al is die laatste ook wat minder dan voorheen). Check bijvoorbeeld AV Receiver voor LG OLED en B&W CWM7.3 en Advies receiver voor zowel films als muziek als twee recente topics met een samenvatting van eventueel het antwoord op je vraag.
De speakers die mijn collega zelf maakt sta ik voor open, ik weet niet zo heel veel van audio nog af. Hij suggereert dat doordat je zelf componenten samenstelt en aanschaft de speaker niet meerdere malen over de kop gaat.
Het klopt zeker dat iets uit de winkel meerdere malen over de kop gaat. Neem alleen maar een merkje/logo wat je mist op de speaker wat een deel van de prijs uitmaakt. Of het kwalitatief beter is durf ik niet te zeggen. Ik heb nul ervaring met zelfbouw. Qua afwerking is er ook wat voor te zeggen. Mogelijk is de zelfbouw speaker wel netter dan een gemiddelde kant en klare speaker voor dit geld. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat met simpele zelfbouw je niet snel een exotisch ontwerp maakt, qua looks. De vraag is en blijft wel of de speaker klinkt zoals je wilt. Al is de speaker haast gratis, als het je smaak niet is is het ook zonde. Dat zijn dingen die je niet van een foto op specificaties van gebruikte onderdelen haalt. Daarvoor moet je luisteren. Doe dat luisteren dan meteen in je eigen ruimte, dan weet je exact hoe het later klinkt. Ga je bij een ander luisteren dan luister je toch meer naar de ruimte dan de speaker zelf. Hoe veel meer waar je voor je geld krijgt durf ik niet te zeggen maar dat zelfbouw voordeliger is dan zo kopen geloof ik zeker :)

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 20-05-2020 17:03 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Je moet eens kijken naar de Denon D-M41DAB. Een bijzonder gewaardeerde kleine set met een volwassen geluid, genoeg aansluitingen om vooruit te komen. Ik heb ze gekozen voor alle kantoorruimtes die we hebben en ze zijn bij iedereen populair.

Voor een gemiddelde kamer, zeker een met veel harde oppervlakken klinkt deze set heel helder en ruimtelijk. Als je kamer veel demping heeft (tapijt, grote gordijn oppervlakken) zou ik het niet als eerste keuze nemen want dan word het geluid al snel wat 'klein' en er zijn niet veel mogelijkheden om dingen af te regelen. Een goede eigenschap van de speakers is dat ze niet erg gevoelig zijn voor plaatsing, ik zou ze niet meteen in een boekenkast stoppen maar ze hoeven ook niet meteen een halve meter van elke muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 20:15
@XcelentTom is het zelfbouw speaker aanbod een bestaand ontwerp? Ik denk dat goedkope speakers qua prijs echt niet tot nauwelijks te verslaan zijn met zelfbouw. De grote aantallen maakt ze gewoon relatief goedkoop. Zoiets als de JBL LSR305 ga je echt niet zomaar evenaren voor 120e per stuk! Zeker gezien ze ook nog actief zijn dus geen amp meer nodig. En dat zeg ik overigens als fervent zelfbouwer :), wat denk ik vooral interessant is als je iets bijzonders wilt maken of het gewoon leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XcelentTom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 13:16
@Jag Hier de speakers waar ik het over heb, deze maakt mijn collega zelf. Dit paar op de foto was voor een andere collega, maar ik ga wel voor hetzelfde model.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1Do6KEzyi-IeX5gAFsCPVxcQPs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAbh37WVY0pwIzFLNqkXGnqD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UUWegC1QqOjhpDy8y8rMN_Mkf0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhT5MndrK3kxSLDNbb5L8a2u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFW4PbfQf0nlzWVeJAQTpL2Zs78=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mlbtug0z2ellN8MThBtepegX.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn dank aan Tweakers is eeuwig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Maar weet je dan wel welke versterker hier lekker mee gaat werken? Het valt echt niet mee om een goede match te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:17

Grozno

acts without consequence!

@Anoniem: 310408 Wat bedoel je met goede match?

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:31
Vettigedennis schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:27:
Ga voor een stereo versterker. Een surround reciever in de 500€ klasse is echt budget kwaliteit terwijl je voor dat geld wel een goede stereo versterker kopen kan.

Muziek luister je in stereo en een stereo versterker doet dat gewoon beter. Soundstage is dieper , instrumenten hebben beter hun eigen plek in de soundstage , speakers verdwijnen in de kamer , geluid ontstaat in 3D , enz enz.

En laat je niet wijs maken dat elke versterker hetzelfde klinkt. Een klasse ab klinkt net iets anders dan een klasse d en zelfs dezelfde klasses onderling kunnen anders klinken. Vaak subtiel maar toch.

YouTube: Proof That ALL Amplifiers Don't Sound the Same
Hier is ook gemeten dat versterkers kunnen verschillen in geluid.
Voor €500 kan je echt wel een degelijke surround receiver vinden hoor. Dat is geen slechte kwaliteit budget meer.

De claim is overigens ook nooit dat alle versterkers hetzelfde kosten maar dat duurdere niet altijd beter klinken.

Een stereo versterker is ook niet inherent beter voor stereo geluid. Je moet toevallig doordat er minder verwacht word een stuk betere kwaliteit zien te vinden voor dezelfde prijs. En dan nog is het maar de vraag of die beter klinkt.

Persoonlijk zou ik vooral kijken naar welke functionaliteit je wil hebben. De meeste versterkers zijn goed genoeg en de speakers bepalen toch het overgrote deel van hoe het klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

@Vettigedennis De bron die je aanhaalt gaat over iets anders dan wat jij beweert. In de video worden twee voorbeelden aangehaald van versterkers die moeite hebben met 4 ohm speakers. Dan is het nogal wiedes dat ze anders klinken, maar dat is geen regulier scenario.
De titel van die video is dan ook behoorlijk click baity.

[ Voor 9% gewijzigd door Grozno op 20-05-2020 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:03

Nou heb ik sowieso een vraag al, namelijk: Is het verschil tussen een stereo reciever en een surround reciever van om en nabij €500,- in kwaliteit zo groot? Of is het verwaarloosbaar door de backwardscompatibility van surround naar stereo? Want ik wil de uitbreiding naar surround nog niet gelijk uitsluiten.
Volgens mij zijn de onderdelen in dit soort versterkers allemaal Chinese massaproductie waarbij er 1000 in een jampot gaan. Circuitje erbij kost in materiaalkosten vrijwel niets extra's. Voor 500 euro krijg je geen stereo versterker met de high end onderdelen. Ik zeg niet dat het slecht is, maar geen high end. Een surround gaat waarschijnlijk hetzelfde klinken in deze prijsklasse. Dus als je nu al surround niet wil uitsluiten dat doen.

Oh ja, neem geen Onkyo, zijn nogal veel klachten geweest daarover betreffende defecten op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 114% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Vettigedennis schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:16:
Een 6 of 8 ohm speaker is nooit 6 of 8 ohm. Die kunnen best wel eens ergens een dip hebben tot 4 ohm of iets daaronder. Luidspreker fabrikanten zijn daar lang niet altijd open over.

Je kunt zomaar een speaker hebben die niet lekker op een bepaalde versterker speelt.

De match is belangrijk. Een budget klasse d reciever klinkt toch wel anders dan een ab stereo versterker. Kwa klank en kwa soundstage.

En uiteraard is een 500€ versterker geen high end. Dat is een 5000€ versterker ook niet. High end zijn stereo/ht sets vanaf 100.000€
Hoezo is een klasse D budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 96% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:05

Cheezus

Luiaard

Die stereoversterker wordt amper meer verkocht, de receiver is het massaproduct. Grote kans dat de kosten van de extra functies lager zijn dan de baten van massaproductie.
Neem gewoon die receiver met de functionliteiten die je wil, voor €500 heb je gewoon prima kwaliteit.
De speakers die mijn collega zelf maakt sta ik voor open, ik weet niet zo heel veel van audio nog af. Hij suggereert dat doordat je zelf componenten samenstelt en aanschaft de speaker niet meerdere malen over de kop gaat. Opsicht kan ik daar me wel in vinden, aangezien ik zelf ook al meerdere computers heb gebouwd, waar dat ook het geval is. Ik zal vanavond even de foto's die ik van mijn collega heb gekregen van de soortgelijke set die hij eerder had gemaakt in dit bericht bij plaatsen.

Ik hoor graag van jullie ervaring!
Een massa-product is natuurlijk veel goedkoper te maken dan zelfbouw. Dus terwijl de prijs 'meerdere malen over de kop' gaat kan een fabrieksspeaker nog steeds goedkoper zijn. En je kunt tenminste nog reviews lezen om te beoordelen of het echt wat is.

Zo heb je voor <€400 een complete surround set pricewatch: Jamo S 803 HCS (Wit) die vergeleken met je Flip een stuk meer dan OK klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Cheezus schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:40:
[...]

Een massa-product is natuurlijk veel goedkoper te maken dan zelfbouw. Dus terwijl de prijs 'meerdere malen over de kop' gaat kan een fabrieksspeaker nog steeds goedkoper zijn. En je kunt tenminste nog reviews lezen om te beoordelen of het echt wat is.
Die zelfbouw ben ik best wel benieuwd naar. Zou best wel heel tof kunnen klinken. Kwestie van beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-07 12:16

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tja.

Het hangt af van wat je zelf fijn vindt.

Surround is heel chill voor films, net wat meer beleving. Ik neem dan ook graag een setje dat met het netwerk verbonden is voor streaming muziek en net radio.

Daarnaast heb je van die puristen die dan vinden dat muziek gemaakt is om in stereo te luisteren. Maar ik kan kiezen of ik m'n surround speakers ook lekker mee laat blèren in stereo, wat de ruimte veel beter vult qua geluid.

Je kan voor het zelfde geld een zogenaamde 'high-end' stereo unit halen. Maar als je films kijkt ben je al in het nadeel.
Daarnaast heb je dan meteen weer duurdere speakers nodig en moet je meteen weer afspelen van een bron die heel hoge kwaliteit heeft.

En dan?
Zit je nog steeds in stereo een film te kijken en kun je niet even Spotify connect draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Accretion schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:50:

Je kan voor het zelfde geld een zogenaamde 'high-end' stereo unit halen. Maar als je films kijkt ben je al in het nadeel.
Welke "high end" stereo voor 500 euro bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Vettigedennis schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:16:

En uiteraard is een 500€ versterker geen high end. Dat is een 5000€ versterker ook niet. High end zijn stereo/ht sets vanaf 100.000€
offtopic:
De Benchmark Audio AHB2 is weldegelijk een high-end versterker en kost minder dan €5000,-. Dat ding is totaal transparant en levert zat vermogen. Class D ook nog! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 20:15
XcelentTom schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:11:
@Jag Hier de speakers waar ik het over heb, deze maakt mijn collega zelf. Dit paar op de foto was voor een andere collega, maar ik ga wel voor hetzelfde model.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zien er wel mooi uit. Waveguide voor de tweeter ook, meestal een goed idee. Heb je een link met metingen? Het is wel een erg kleine driver: dat zal betekenen beperkte gevoeligheid en displacement dus beperkte output. Dat zijn geen speakers om hard mee te spelen in grote ruimtes.

Verder zie eerdere opmerkingen over zelfbouw en kosten effectiviteit.

Wat betreft versterkers: sja sommigen denken nog steeds dat die een factor van belang zijn. Maar als je het ontdoet van alle ruis (in overdrachtelijke zin) en subjectiviteit, dan kom je erop uit dat het niet zo belangrijk is en een goedkoop model ook al heel goed presteert. Vermeende verschillen zijn allemaal op basis van gevoel en subjectiviteit. Als je het fijn vind om daarin mee te gaan dan zou ik dat doen. Want het gevoel dat je een goede aankoop doet kan ook bijdragen.
Pagina: 1