Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ruderodeo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-02 11:35
Beste,

Ik zoek wat advies/meekijkers.

Ik heb een huis met een rare dakvorm: Een muur loop scheef (Huis aan voorzijde is ongv. 7.1m; achterzijde is 5,3m). Op de' tussenscheiding staat de schoorsteen. De hellingshoek van het dak is net geen 20 graden en de lengte van 1 dak is 5,6m.

Ik heb geen gasaansluiting en wel een grondwaterwarmtepomp, die in de zomer als koeling dient. Het jaarverbruik is 7000-7500 kWh. Gezin is nog jong en opgroeiend. Elektrische auto zal er tzt ook wel komen. Tussen mei en augustus is mijn maandverbruik: 480-580 kwh. In de winter piekt dit naar een kleine 900 kWh. 1 Koude maand resulteerde in 1225 kWh. (Deze informatie deel ik met salderen/terleversubsidie in het achterhoofd.)

Ik heb wat zonnepaneel offertes opgevraagd.
1) Een aanbieder stelt voor alleen het voordak vol te leggen: 6x3 panelen van 310 Wp. 4278 kWh/jaar. (Aeg + solaredge). Ik ken zijn redenatie nog niet om deze keuze te maken
2) Een andere aanbieder stelt voor het jaarverbruik af te dekken: 28x325 Wp. Sunpower + enphase. Hierbij worden er 10 panelen op het achterdak gelegd. 7706 kWh.
3) ik heb nog wat andere offertes lopen... geen details op moment.

Mijn eerste ingeving is: het achterdak is qua windrichting niet gunstig waardoor de efficientie daalt.
In tweede instantie: het zijn 'andere zonuren' (i.e. ochtend van 7-12) en het maakt spreiding van de opwekking mogelijk. Hiermee zou een mogelijk toekomstige thuisbatterij weer kleiner kunnen zijn of het nadeel van terugleveren kleiner. Wat zijn jullie ervaringen hiermee of gedachten hierover? Moet ik nu al rekening houden met evt uitbreiding op een later moment?

Verder vraag ik me af wat een acceptabel prijspunt is om op te richten (eur/wp of eur/kwh). Eur/wp krijg ik nu 1.0-1.2. Eur/kwh: 1.2-1.5. Ik heb voorkeur voor hoogwaardig materiaal met bijv micro-omvormers. Verder vind ik het leuk om zelf te kunnen monitoren. Valt er op de offertes over het algemeen nog wat te onderhandelen of staan ze over het algemeen scherp?

Dank voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:57
Wat is het bouwjaar en vloeroppervlak van dat rijtjeshuis? Misschien het energieverbruik van de warmtepomp meten en in de gaten houden want je verbruik lijkt me hoog voor een W/W warmtepomp. Koelt die in de zomer wel passief (dus zonder compressor)?

Hoe uit de kromming van de woning zich in het dak? Op welke manier is dat gekromd? Liggen de pannen in horizontale richting netjes op een rij? Heb je een foto? Dat vraag ik omdat er dakrails op moeten, en die komen aan de panlatten.

Jammer van die schoorsteen, anders had je helemaal geen schaduw gehad.

Als de helling maar 22 graden is zelfs noord gunstig genoeg. Maak je absoluut geen zorgen over dat NoordOostOost dak, het is prima.

Een voorbeeldje van wat mogelijk is met SE.
Even met 18 + 14 panelen.
Met 14 panelen op NOO kan P370 optimisers kan ook wel denk ik, dat scheelt weer 6 euro per paneel.
Met 10 panelen lijkt me P404 optimisers wel noodzakelijk.

7962 euro / 32*320Wp incl installatie excl btw = 0.78 euro / Wp

Een ongeveer 50 euro per paneel goedkoper en kwalitatief gelijkwaardig alternatief is een simpele string omvormer en enkele Tigo optimisers bij de schoorsteen.
Logging per paneel zou mij geen 1500 euro waard zijn.

Sunpower vind ik mooi maar niet handig als het financiele aspect belangrijk is.
Enphase vind ik meer geschikt voor moeilijke daken waar SE niet geschikt is, omdat het meestal net iets duurder is. Maar dat hangt ook een beetje van de installateur af.

Vergeet hoeveel kWh de leverancier je belooft. Kijk gewoon naar de prijs per Wp.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• ruderodeo
Dank voor je uitgebreide reactie.

Ons huis is van 2011. Vloeroppervlak = ~200 m2 (4 vloeren). Inhoud 560 m3. Ik heb het energieverbruik van 4 buren ingezien en dan komen we er goed vanaf. Vorige bewoners van het huis zaten rond de 10,000 kWh verbruik (veel meer apparaten - heb sauna weg laten halen). De pomp zelf gebruikt volgens mij (op basis van draaiuren) 4000-4250 kwh/jaar gemiddeld. De koeling is passief inderdaad.

Het dak loopt taps toe aan de buitenzijde van het huis. Dus de rechte muur zit aan de schoorsteenkant. Ik vermoedt dat de daklatten ook zo zullen lopen (binnen ligt de afdichting wel zo in ieder geval. Dus ik moet helaas dichtbij de schoorsteen beginnen.

Als ik het goed begrijp zou jij dus het maximaal aantal panelen leggen en daarmee ook voor spreiding over de dag gaan?

Bij welke winkel heb je deze screenshot nu gemaakt? Dit is echt heel voordelig (...het merk Phonosolar ken ik niet).

Mbt loggen/optimizen: je schrijft 1500 euro is het niet waard. Als ik het goed begrijp levert solaredge/enphase ook op eenvoudige daken zonder schaduw 4-5% meer rendement op (~4ct/Wp)? Prijs voor optimizer: 48/320 = 15ct/wp (Aannemend dat installatiekosten al gedekt zijn). Dan zit er ~1000 euro in het loggen alleen.... klopt dat? Die prijs gaat omlaag als het rendement van de optimizers toenoemt. Ik weet niet wat de impact van de schoorsteen precies is op 4-5%. Verder ben ik beducht op meeuwenpoep (dichtbij zee).

Ik zag inderdaad dat het kwh/wp getal per aanbieder ontzettend kan verschillen. Maar ik had toch naar het eur/wkh getal gekeken omdat sommige panelen over de jaren heen veel minder degraderen. Kan zo 5% verschillen in opbrengst.

Andere vragen:
Is het normaal dan een installateur/aanbieder voorstelt om via de regenpijp/buitenom naar de meterkast te gaan?

Omdat de panelen vrij vlak gaan liggen ben ik bang dat zich vuil gaat ophopen. Krijg je daar last van als panelen een frame hebben?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Dankjewel voor je lange reactie :)
Als ik een vraag gemist heb, stel hem dan nog eens.

Je huis is 7 jaar nieuwer dan die van mij. Dezelfde inhoud, je hebt iets meer vloeroppervlakte. Maar die van mij is vrijwel vrijstaand (alleen de garage zit vast aan de buren).
Voorheen zaten we op 1200 m3 gas. Dat zal bij een W/W warmtepomp moeten vertalen naar minder dan 2400 kWh.
Dan vind ik 4000 - 4250 kWh heel veel, vooral voor W/W.
Ik verwacht onder 3000 kWh / jaar te komen met de monobloc en tapwaterbereiding samen, en dat met L/W wat onzuiniger zou moeten zijn in Nederland.
Natuurlijk hangt het verbruik ook een beetje af van de gebruiker.
Maar goed, ik ga een beetje off-topic. Als je het uit zou willen zoeken, daarvoor hebben we een ander topic.
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Het aantal panelen dat ik nu heb ingetekend is ruim voldoende voor je jaarverbruik, het zal voorlopig wat overhouden op jaarbasis. Met 14 op NOO kun je met P370 optimisers uit, dat is wat voordeliger dan P404. 10 op NOO vind ik om die reden net wat minder aantrekkelijk. En als je het in 1x goed legt dan hoef je er ook niet weer naar te kijken.

Screenshot is van solar-bouwmarkt. Deze webshop stuurt niet vantevoren een verkoper om de boel te bekijken en om een praatje te maken. Bedrijven die die service wel bieden kunnen deze prijs niet halen.
Ik denk dat Phonosolar prima is, als het troep was had solar-bouwmarkt het niet verkocht.
Welk merk ken je wel? LG of Panasonic vind ik persoonlijk te duur.
https://www.solar-bouwmar...and=0&filter%5B%5D=382391
https://www.solar-bouwmarkt.nl/duo-335wp-fb.html

Wat betreft het 'meer rendement ook als je geen schaduw hebt' verkooppraatje dat SE en Enphase houden:
- Enphase verliest dat voordeel van een beetje extra potentiele opbrengst meteen weer omdat 32 individuele omvormertjes gewoon meer verlies hebben dan 1 grote string omvormer.
- SE lastig te zeggen. Maar ik zou eerder 0-1% inschatten.
Het effect van vuil op zonnepanelen wordt vaak overschat. Als de poep niet al te dik is schijnt de zon er gewoon doorheen. Misschien dat het bij gansen of grote meeuwenpoep wel dik genoeg is om te merken. Maar ook dat verlies zal niet heel veel zijn.

Degradatie valt tot nu toe eigenlijk hard mee. Het hangt wel af van het type cel. Ik weet het naadje van de kous niet maar zou er niet veel rekening mee houden in de Euro/Wp berekening.

Zwerius in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Hoe het met de bekabeling naar de meterkast gaat hangt af van de situatie. Als je nog een of twee loze 19 mm PVC leidingen hebt van je meterkast naar de zolder zou je normaal gesproken de omvormer op zolder hangen en gewoon door het dak boren.
Sommige mensen willen perse geen gat in hun dak, dan ga je al snel langs de regenpijp denk ik. Ik ben daar persoonlijk geen fan van.

18 graden is niet te vlak. Hier op het forum raden we vaak 15 graden helling aan zodat het vuil er nog goed afspoelt. Sommige plat dak installaties hebben de panelen plat of op 5 graden, dan kom je wel aan het schoonmaken.

edit:
zijn je panlatten dus recht?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:03
Ikzelf zou helemaal geen SE nemen in deze. Bij solar-bouwmarkt verkopen ze ook mooie half cellen van Q cells, 355Wp. Deze gecombineerd met een SMA 8.0omvormer. 15 op het achterdak, 18 voordak, in portrait.
11715Wp voor 8690ex BTW.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ruderodeo
Dank beiden. Jullie noemen beide Qcells. Ik heb daar niet eerder van gehoord. Zal eens goed kijken.

Zijn halve cellen een vervanger voor optimizers? Of wat is precies het voordeel daarvan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Een half cell paneel is een soort 2 panelen in 1. Beter in geval van schaduw en ook zonder schaduw is het efficiënter. (dat laatste is al verwerkt in het aantal Wp)

Ondanks de schaduw van de schoorsteen zou ik, als ik het zelf zou installeren op mijn eigen dak, het wellicht doen zoals @Cpt.Chaos schrijft. Maar omdat jij het uitbesteed moet het in 1x goed.
Dan raad ik een stringvormer met enkele TIGO's aan bij de schoorsteen, maar niet elke installateur wil dat aanbieden. Dus vandaar SE, dat kan bijna elke installateur aanbieden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-02 18:22
ruderodeo schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:54:
Als ik het goed begrijp levert solaredge/enphase ook op eenvoudige daken zonder schaduw 4-5% meer rendement op (~4ct/Wp)?
Leg 1 of 2 panelen extra en je hebt ook 4-5+% meer opbrengst en ben je nog steeds goedkoper uit.
busscherski schreef op maandag 18 mei 2020 @ 07:28:
maar niet elke installateur wil dat aanbieden. Dus vandaar SE, dat kan bijna elke installateur aanbieden.
Je bedoelt te zeggen; dat is te moeilijk voor de meeste installateurs want dan snappen ze het niet meer.

Daarom dat ze SolarEdge aanbieden 'want dat werkt altijd'. Nouja, altijd.... Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

[Voor 25% gewijzigd door _Arthur op 18-05-2020 09:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
@_Arthur

Ja klopt. Maar in dit geval is het dak wel geschikt voor SE

• ruderodeo
Ik heb inmiddels de draad op kunnen pakken om de panelen aan te schaffen. Ik heb besloten dat ik geen serieel systeem wil, maar solaredge of enphase gebaseerd systeem. Welke van de 2 ben ik nog niet uit. Solaredge lijkt goedkoper voor mij en later eenvoudiger uit te breiden met een thuisaccu.

Daarbij heb ik enkele vragen op basis van verschillende aanbiedingen. Hopelijk kunnen jullie meedenken.

Configuratie: 23x Suntech 390 of 405 Wp. (13 op west, 10 op oost)

Vraag 1: Kan ik met enphase iq7+ toe of moet ik naar iq7A. Hoeveel aftopping ga ik krijgen? @busscherski Ik zie dat je soms een opbrengstsimulatie maakt. Kun je me daarbij helpen?
Vraag 2: Sommige aanbieder bieden SE9K aan, maar volgens mij moet het met SE7K kunnen. Heb ik dat juist? Zitten hier nadelen aan?
Vraag 3: Optimizers van solarEdge: Meeste aanbieders bieden SE P401 aan. 1 Aanbieder P505. Hoe bepaal ik wat mijn systeem nodig heeft? En wat zijn de nadelen van P401?
Vraag 4: Hoe moet ik bovenstaande figuur intepreteren? Is NMOT het maximale wat van het paneel gevraagd zal kunnen worden in Nederland? Ik zie bijvoorbeeld een irradiance aanname van 800 W/m2. Maar ik zie ook op logging sites voor zonne intensiteit waarden tot en met 1140 W/m2 voorbij komen in de kuststreek.

Andere vraag: veel aanbieder noemen het montagemateriaal van andere aanbieders rommel (...van AliExpress). Welke vragen moet ik stellen om te weten of het materiaal goed is?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
Kijk even of je kunt werken met de Hyundai 395/400. Dat is en relatief gunstig geprijsd paneel, en heeft iets lager dan gemiddeld Isc, waardoor deze met p404 optimizers gebruikt kan worden. Die geven tot 80V in plaats van 60, en dat scheelt veel bij relatief kleine aantallen per Orientatie (bij Solaredge 3 fase is 10 een relatief klein aantal)

De p404 is duidelijk minder duur en efficiënter dan p505.

De Hyundai is wel breder dan gemiddeld.

En met jouw gebruik: dak vol, tot het gaatje.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Ronald
Aanbieders die anderen afkraken met onzin heb ik het niet zo mee. Ik zie eigenlijk geen offertes op forum langskomen die niet een van de bekende merken legmateriaal gebruiken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
ruderodeo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:38:
Vraag 1: Kan ik met enphase iq7+ toe of moet ik naar iq7A. Hoeveel aftopping ga ik krijgen? @busscherski Ik zie dat je soms een opbrengstsimulatie maakt. Kun je me daarbij helpen?
In absolute zin valt het nog erg mee wat je misloopt aan opbrengst met de iq7+, maar met deze panelen zou ik toch wel echt voor de iq7a gaan, dit is ook in lijn met de aanbevelingen van enphase zelf.

Echter zou ik in deze situatie helemaal niet voor enphase kiezen, het is alleen maar onnodig duur met zoveel panelen en weinig schaduw.

• ruderodeo
Ronald schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:47:
Kijk even of je kunt werken met de Hyundai 395/400. Dat is en relatief gunstig geprijsd paneel, en heeft iets lager dan gemiddeld Isc, waardoor deze met p404 optimizers gebruikt kan worden. Die geven tot 80V in plaats van 60, en dat scheelt veel bij relatief kleine aantallen per Orientatie (bij Solaredge 3 fase is 10 een relatief klein aantal)

De p404 is duidelijk minder duur en efficiënter dan p505.

De Hyundai is wel breder dan gemiddeld.

En met jouw gebruik: dak vol, tot het gaatje.
Dank Ronald.

Een aanbieder die me Hyundai 395 Wp aanbiedt komt niet lager dan 1.07 EUR/Wp. Andere aanbieder gaan daan 20 ct/Wp onderdoor.

Dak vol tot gaatje: dat maakt de terugverdientijd lang en kost me extra investering. Wat zou je belangrijkste overweging zijn alles vol te leggen? Goede werking van de optimizers?

Ik begreep dat er sowieso 1 string gemaakt moet worden die Oost en West dak verbindt om de optimizers te laten werken. Maar begrijp ik dat ik meer panelen op oost moet leggen om de optimizers goed aan de praat te krijgen?

Isc is voor Hyundai 10,92 A en voor sunTech 13,59 A, maar op NMOT condities slechts 10,38 A (en dan werkt P401 wel). Maar ik weet niet of deze condities representatief zijn voor mijn dakzijden door het jaar heen.

@Wilke de aanbeveling van de fabrikant volgen kost wel een behoorlijke duit (700 euro) terwijl ik vermoed dat de aftopping <100 kWh/jaar is (maar geen idee hoe je dat uitrekent). Waarom zou je de aanbeveling moeten/willen volgen?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
ruderodeo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:21:
@Wilke de aanbeveling van de fabrikant volgen kost wel een behoorlijke duit (700 euro) terwijl ik vermoed dat de aftopping <100 kWh/jaar is (maar geen idee hoe je dat uitrekent). Waarom zou je de aanbeveling moeten/willen volgen?
Zolang je de specs niet overschrijdt (mag je zelf nakijken of navragen) zal dat gewoon kunnen en heb je vrijwel zeker gelijk dat financieel gezien de 7+ verstandiger is.

Maar als je financieel kijkt zou ik in de eerste plaats geen enphase doen in deze situatie, dus tja.

Waarom ik het opmerk, bij mij liggen 365W panelen op OZO/45 oriëntatie met IQ7+ (max 295W), en vooral in de lente levert dat soms flinke aftopping op. Psychologisch voelt dat voor sommige neuroten ;) misschien toch jammer, al is het over het jaar heen in mijn geval 0,3% ofzo.

In de pvoutput link onder mijn post kun je in april/mei van dit jaar wel dagen vinden (die met hogere opbrengsten) waarin de grafiek er echt als de Tafelberg uitziet. Dat effect zou bij jou dan nog een stukje erger zijn.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:06
busscherski schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:34:
Dankjewel voor je lange reactie :)
Als ik een vraag gemist heb, stel hem dan nog eens.

Je huis is 7 jaar nieuwer dan die van mij. Dezelfde inhoud, je hebt iets meer vloeroppervlakte. Maar die van mij is vrijwel vrijstaand (alleen de garage zit vast aan de buren).
Voorheen zaten we op 1200 m3 gas. Dat zal bij een W/W warmtepomp moeten vertalen naar minder dan 2400 kWh.
Dan vind ik 4000 - 4250 kWh heel veel, vooral voor W/W.
Ik verwacht onder 3000 kWh / jaar te komen met de monobloc en tapwaterbereiding samen, en dat met L/W wat onzuiniger zou moeten zijn in Nederland.
Natuurlijk hangt het verbruik ook een beetje af van de gebruiker.
Maar goed, ik ga een beetje off-topic. Als je het uit zou willen zoeken, daarvoor hebben we een ander topic.
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
Ik denk voor het energie verbruik best wel belangrijk is de warmtepomp mee te nemen.

Mijn huis is kwa inhoud redelijk gelijk aan het huis van de TS. Bouwjaar 2015. Warmtepomp is een 5,5kWh deze verwarmt ook het warmwater reservoir. Ons verbruik is c.a. 6000kWh. Temp continu staat op 21 winter en zomer.

We hebben jonge kinderen en de wasmachine draait zo’n 3/4 in de week

Ik vind 3000kWh dan wel heel optimistisch

A Soldiers manual and a pair of boots.

• ruderodeo
Dat is enkel voor de warmtepomp. Dat ding zit nu 10 jaar in mn huis. Totaal stroomverbruik van alle elektra is ruim 8000 kwh afgelopen jaar.

• Ronald
Je moet echt naar Isc bij STC kijken voor optimizer geschiktheid.

Ik heb al 387W uit een paneel gekregen wat 350W STC is...

En ben benieuwd naar de offerte aan 87ct/Wp... Je weet zeker dat dat de door jouw gevraagde Solaredge is?

• ruderodeo
Ik heb een overzichtje gemaakt van de aangeboden offertes/variaties met wat conclusies ('nee' betekent te duur):

Met Solaredge kom ik tot ~0.85 EUR/Wp en met Enphase tot net onder de 1.00 EUR/Wp.

Dank voor je uitleg over de optimizers. Inmiddels neig ik naar het volgende legplan wat helpt om de optimizer configuratie te beoordelen:

Dus 10 panelen op ONO (26 graden azimuth) en 14 panelen op de west zijde. Met P401 optimizers kom ik er dan niet geloof ik op de oostzijde. P404/505 kan wel qua voltage als ik het goed begrijp, Maar de SE specsheet zegt dat er bij 3 fase minimaal 14 in 1 string moeten liggen. Nu ligt de 2e helft van de string aan de voorzijde van het huis. Heb ik voldoende panelen aan de achterzijde van het huis? (bij optie 15 en 19 heb ik de achterzijde van het dak met enphase laten uitrusten vanwege de feedback dat er minimaal 14 panelen moeten liggen).

Bij de enphase configuraties blijf ik nog twijfelen wat de regret kosten zijn als ik iq7+ doe ipv iq7A.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je wel in de gaten dat de schaduw op het dak staat waar niet de zon op dat moment staat?

Impact is dus erg klein.
Ik snap die obsessie voor solaredge en enphase dan ook niet.
Een goodwe of SMA is goedkoper en je kan voor hetzelfde geld, wel je dak volleggen.

3x raden wat er dan meer opbrengt.

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2021 12:08]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• ruderodeo
@AUijtdehaag Ik heb enkele redenen om niet voor serieel te kiezen. Schiet er maar op
1) Ik kies geen toppaneel, met degradatie over tijd gaat een serieele aansluiting even slecht presteren als de slechtste schakel in de seriele lus. Zelfde argument voor de schaduw (wat minder zal wegen zoals je terecht zegt)
2) Wil ik aanspraak maken op de rendementsgarantie van een paneel, dan weet ik niet hoe ik dat met een serieel systeem goed uitgepuzzeld krijg. Bij SolarEdge of enphase kan ik dit per paneel bekijken.
3) De voltages van een serieel systeem op het dak worden heel erg hoog, minder veilig?
4) Ik begrijp dat opstalverzekeringen onderzoeken of seriele system in de toekomst niet verboden moeten worden of voor een premie opslag kunnen zorgen.
5) Ik krijg (maar) 5 jaar garantie op een 3 fase SMA of Goodwe omvormer. Potentieel kan ik dan in 25 jaar tijd 4x een omvormer kopen a 0.2 EUR/Wp (SMA).
6) Ik heb een SMA offerte van 0.84 EUR/Wp, dat scheelt bijna niets met het goedkoopst aangeboden SolarEdge systeem, met Goodwe kom ik tot 0.77 EUR/Wp. 1x een omvormer vervangen in de 1e 10 jaar en een solaredge systeem is goedkoper (en ik denk dat het bij een groot systeem ook meer oplevert met hetzelfde aantal panelen, zeker na verloop van tijd).

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
1) alle panelen zullen degraderen, niet per stuk.
2) rendementsgarantie? Je bent denk ik de eerste die er aanspraak op wil maken. Garantie is een wassen neus
3) klopt. Hoge voltages. Maar je zit telkens op je dak met gevaar van aanraking?
Bij brand neemt men het zekere voor het onzekere en zal men op een bepaalde manier blussen.
4) mij niets van bekend Maar ik weet ook niet alles.
5) aktie
6) Wie gaat het dak op als de installateur failliet is en er is een optimizer stuk. Wie draait op voor de voorrijdkosten en de werkuren? Ik hoorde dat een "ander" niet aan een "ander" zijn installatie wil werken.
Als er een optimizer stuk is, dan verdampt je winst als sneeuw voor de zon vanwege gemiste opbrengst en de tijd dat de installatie stil moet.
Een seriele omvormer is in 5 minuten vervangen. En geen kans op schade aan het dak of pane(len)
Een seriele omvormer van een ander merk is in 15 minuten vervangen. Je hebt geen last van vendor lock in

en dan laten we de radio (ver)storing maar achterwege
Zonnepanelen van bepaald merk storen op C2000-netwerk
YouTube: Solar Edge Interference to Amateur Radio Stations

Edit: bij wie is solaredge vergelijkbaar qua prijs met een SMA?
Ken je het gezegde: if you pay peanuts, you get monkeys ?
Er zal dus ergens anders op bezuinigd worden. (Ingehuurde zzp wss)

[Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2021 10:53]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ronald
SolarEdge is een veredeld seriesysteem, iedereen die wat anders beweerd snap het echt niet.

3) Solaredge 3 fase draait 750V; zeeeeer waarschijnlijk meer dan een stringomvormer met 2 aparte strings.
4) Dit ga je beide kanten uit vinden... Beide redelijk onzin. Met de 35V DC van een enkel paneel naar een micro kun je ook vrolijk vlambogen maken over een slecht gemonteerde MC4 connector. Installateurs gebruiken dit ook beide richtingen op als bangmakerijverkooptaktiek. String omvormers en SolarEdge detecteren dit... Al staat het niet altijd aan 8)7. Voor micros weet ik dat niet ;-)

Verder heb ik niets tegen op SolarEdge, zie sig.

p401 stond als ik me goed herinner niet in de geruchtenmolen van radioverstoring ;-)

Je hebt een waanzinnig nette offerte liggen, Solar Bouwmarkt/Greenguys? Die zijn nu die Canadian Solar panelen aan het dumpen voor bodemprijs... Ik zou die eerste offerte doen. Waarom?

Je komt met meer panelen dichterbij volledig onafhankelijk draaien van de dakhelften... SolarEdge 3 fase heeft met 60V optimizers gewoon grote aantallen nodig om goed uit de voeten te komen met schaduwmanagement.

Met p505 kun je werken met minder panelen, maar dat ding is pittig duurder, en is minder efficiënt. Meer panelen, meer opbrengst... Teruglevertarieven lopen net als de afname tarieven nogal op.

Zonder saldering tzt voorkom je met een maximaal systeem meer dure import van stroom.

[Voor 7% gewijzigd door Ronald op 23-09-2021 16:58]

• busscherski
Ik zou het dak inderdaad gewoon vol leggen en kiezen voor een string omvormer. Gewoon het dak vol, teruglevertarief is momenteel 0.15 euro / kWh.

Maar als je graag micro's wil dan is dat ook prima. IQ7+ verdien je veel sneller terug dan IQ7A. Richting zuidwestwest topt dat op jaarbasis +/- 0.4% af. Op het andere dak +/- 0.2%. Hier een simulatie per 10 panelen. Elk paneel verliest dus +/- 1.4 kWh per jaar door aftoppen, dan loop je per jaar per paneel ongeveer 0.35 euro mis.
Als IQ7A 30 euro duurder is is de terugverdientijd voor de upgrade van IQ7+ naar IQ7A op het ZWW dak dus 30/0.35= 86 jaar. En op het ONO dak het dubbele daarvan.

Die Suntech panelen hebben overigens erg grote kortsluitstroom. Daar past wat betreft SolarEdge alleen P505 of S440 bij. Ook bij stringomvormers moet je even goed de specs erbij pakken. Enphase heb ik al voor je gecheckt, dat gaat goed.

https://www.solaredge.com...llations-datasheet-nl.pdf

• ruderodeo
Ronald schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:48:

Je hebt een waanzinnig nette offerte liggen, Solar Bouwmarkt/Greenguys? Die zijn nu die Canadian Solar panelen aan het dumpen voor bodemprijs... Ik zou die eerste offerte doen. Waarom?

Je komt met meer panelen dichterbij volledig onafhankelijk draaien van de dakhelften... SolarEdge 3 fase heeft met 60V optimizers gewoon grote aantallen nodig om goed uit de voeten te komen met schaduwmanagement.
Dankje.

Nee, was niet Solar Bouwmarkt maar een zelfstandig installateur. Heb nog wel gekeken naar aanleiding van je comment of ik via een doorlever constructie een nog betere deal kon krijgen maar ik niet gelukt.

Uiteindelijk terechtgekomen op 25 panelen van 375 Wp. (12 op oost en 13 op west). Vrouw ook akkoord :)

Allen hartelijk dank voor het meedenken. Is erg gewaardeerd.

• Ronald
Dat is erg netjes voor een zelfstandige!

Ben je bij een SolarEdge oplossing gebleven?

Ik heb hem met deze paneeelaantallen nog even (ruw) in SolarEdge designer gegoten, het ontwerp (op p401) heeft in de simulatie een fractie optimizerclipping verlies (0.02%). Niet veel dus, maar praktijk vermoed ik dat het iets meer kan zijn.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:12
Ronald schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:34:

Ik heb hem met deze paneeelaantallen nog even (ruw) in SolarEdge designer gegoten, het ontwerp (op p401) heeft in de simulatie een fractie optimizerclipping verlies (0.02%). Niet veel dus, maar praktijk vermoed ik dat het iets meer kan zijn.
Die 0,02 is toch verwaarloosbaar? Volgens mij zit ik op 0,4%, met 1 stapje hogere omvormer was dat weg , maar in de designer leverde het maar 20kWh per jaar extra op. Vermoedelijk omdat deze dan in de ochtend en middag minder opbrengst gaf. Dus toch maar die kleinere omvormer gekozen want was 150,- goedkoper.

• Ronald
@koentjuh optimizer clipping los je niet op met zwaardere omvormer, in tegendeel - het zal voornamelijk optreden als de zon onder de 20 graden staat zodat 1 dakhelft schaduw heeft en je geheel niet in de buurt van de vermogenslimiet van de omvormer komt.

Het is wat betreft de simulatie betreft te verwaarlozen ja... maar een schoorsteen (die staat er) zou het iets kunnen verergeren in de praktijk.

[Voor 22% gewijzigd door Ronald op 01-10-2021 19:53]

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:12
Oeps! Dan heb ik het volledig verkeerd begrepen:-)
Dank voor de uitleg!

Edit: het was ‘omvormer clip verlies’ zie ik nu in rapport.

[Voor 31% gewijzigd door koentjuh op 01-10-2021 19:59]

• Ronald
offtopic:
@koentjuh De niet zo heel simpele technische uitleg: Ronald in "Meer vermogen genereren met zonnepanelen of niet?"

• ruderodeo
Ronald schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:34:

Ja se7k met p401 + Canadian Solar. Ik heb uiteindelijk zelf van het advies afgeweken om maar 10 of 11 panelen op het oost dak te leggen door toch nog een extra paneel toe te voegen (25 ipv 24, waarvan 12 op oost). Geeft me toch iets meer vertrouwen dat er genoeg voltage van het oost dak afkomt.

Nog meer panelen wilde de portemonnee niet... 28 is max denk ik.

De designer van solaredge geeft sinds deze week s400 als voorkeursoptimizer. Heb toch voor p401 gekozen vanwege prijsverschil.

• Ronald
ruderodeo schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:40:
[...]

Ja se7k met p401 + Canadian Solar. Ik heb uiteindelijk zelf van het advies afgeweken om maar 10 of 11 panelen op het oost dak te leggen door toch nog een extra paneel toe te voegen (25 ipv 24, waarvan 12 op oost). Geeft me toch iets meer vertrouwen dat er genoeg voltage van het oost dak afkomt.

Nog meer panelen wilde de portemonnee niet... 28 is max denk ik.

De designer van solaredge geeft sinds deze week s400 als voorkeursoptimizer. Heb toch voor p401 gekozen vanwege prijsverschil.
Ik zie weinig reden om s-serie optimizers te pakken als ze duurder zijn. Ben eigenlijk teleurgesteld dat ze die op 60v max output gehouden hebben. Clipping wordt alleen maar meer een probleem met de enorm hoog vermogen panelen waardoor je met kleine aantallen gewoon een deftig systeem hebt.

Je doet er goed aan om iets meer panelen te leggen. Meer opbrengst is goed, en vermindert dat hele kleine beetje clipping in ochtend/avond. Er moeten er 2 bij aan elke kant om het helemaal uit de simulatie te krijgen...

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• ruderodeo
Nogmaals wil ik iedereen bedanken die heeft meegedacht. Op basis van eerdere optie tabel heb ik optie 4 gekozen na bestelling, maar voor levering toch nog laten aanpassen naar 28 panelen (16 voor, 12 achter). Uiteindelijk uitgekomen na wat onderhandelen op 84 ct/Wp.

De installatie ligt sinds 1 november op het dak en heeft nu 170 kWh geleverd (versus offerte: 200 kWh voor november).

De dakhoek is laag (18 graden). En ik was door meerdere installateurs gewaarschuwd dat dat wel eens een behoorlijk aantal gebroken pannen kon opleveren. In totaal moest ik 12 pannen vervangen, die had ik niet en kon ik niet via bouwmarkten krijgen dus heb ik het dak van mijn schuurtje opgeofferd. De kosten om te vervangen vielen tegen: 180 eur verzendkosten + 60 eur kleine order toeslag. Uiteindelijk heb ik een restpartij via marktplaats gevonden (waar ik wel behoorlijk lang voor in de auto moest zitten). Hebben jullie ook veel gebroken pannen gehad? Valt dit onder redelijkheid als we het over 'kleine lettertjes' van een contract hebben?

Ik zit me wel af te vragen of de omvormer nu niet te klein is gesized (na de upgrade van 24 naar 28 panelen). Volgens SolarEdge Designer is de overdimensionering met 28 panelen: 128% (ruim binnen wat mag). Als ik echter deze site bekijk: https://www.thomasberger....w2=6000&temp_coeff2=-0.35 kom ik qua peak power op dit moment (november) boven wat Thomas Berger voorspeld en de peak power die wordt voorspeld op 2 juni 20xx is bijna 8000 Watt. De solaredge designer rapportage voorspelde (slechts) 20 kwh/jaar verlies voor een SE7K. Ik houd mijn hart een beetje vast voor de periode april-augustus.

Qua energie leverancier zit ik nu bij Greenchoice. Ik vind het erg lastig een goed vergelijk te maken tussen leveranciers en hun terugleververgoeding (condities zijn vaak net iets anders omschreven). Eneco stond enkele weken geleden bijvoorbeeld niet eens meer op gaslicht.com, terwijl ze wel een forse terugleververgoeding hebben. Netto door het jaar heen lever ik terug, ik verwacht 1000-1500 kWh? Waar kan ik dan het best terecht volgens jullie?

• busscherski
12 gebroken pannen per 28 panelen vind ik wel veel maar ik denk dat het inderdaad nog wel onder de kleine lettertjes valt.
De beste plek om pannen te halen is normaal gesproken een buurman die een dakkapel of dakraam heeft laten plaatsen.

Wat betreft omvormer vermogen gewoon vertrouwen op wat SE designer voorstelt. Maak je geen zorgen.

Naast gaslicht bestaat ook pricewise. Tegen de tijd dat je over mag stappen gewoon overstappen op de goedkoopste optie.

• ruderodeo
Ik heb er verder ook (nog) niet moeilijk over gedaan, maar vervelend is het wel. Alle woningen zijn tussen 2011 en 2016 gebouwd in de wijk en ik ben me niet bewust van iemand die aanpassingen heeft laten doen aan het dak. Heb uit de buurt 4 reservepannen weten te lenen (had er zelf 5), maar kwam nog te kort. Gelukkig is mijn schuur niet zo hoog als mijn huis en kon ik dat zelf veilig terugleggen (... ook een nieuwe ervaring voor me ;) ).

Duurste optie... is waarschijnlijk gunstiger om overproductie terug te leveren.

• Ronald
Ik had de post met het resultaat gemist 8)7 maar zag je vraag in het teruglever vergoeding topic en dacht: volgens mij was dat er een waar ik nog mee geholpen heb.

Altijd leuk te zien wat het resultaat geworden is, gefeliciteerd!
Pvcalc is vaak extreem voorzichtig in de berekening. Zou je daar niet al te druk om maken. Designer lijkt het best goed te doen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee