Oplossing gezocht voor Videobellen met Oma

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:59
Ik zoek een?
Makkelijke manier om te kunnen videobellen met Oma op afstand.

Oma woont niet in de buurt en alle kinderen / kleinkinderen / achterkleinkinderen wonen op minstens 45 min. rijden. Ze had regelmatig familie en vrienden over de vloer maar sinds Corona kan dat natuurlijk ook niet meer, we zoeken dus gemakkelijke manier om te kunnen videobellen zodat ze haar achterkleinkinderen kan zien opgroeien.

Oma is er helaas nog 1 van de oude stempel. Ze heeft nog een normale telefoonlijn. Geen smartphone, geen smart TV, geen laptop, geen PC. Enigste wat ze heeft is dus een normale telefoon en een domme (flatscreen) TV. Er is wel Wifi aanwezig.

Wat is je budget?
Zo min mogelijk natuurlijk :9

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik denk dat ik een apparaat zoek waarop we kunnen videobellen via de TV. Dus met een hdmi uitgang er op en zo makkelijk mogelijk. Oma heeft ook geen affiniteit met apparaten bedienen ;)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik had zelf de Logitech TV cam HD for Skype gevonden die lijkt te doen wat ik wil. En volgens mij ook redelijk simpel is. Maar deze is niet meer leverbaar...

Welke vragen heb je hier nog over?
Bestaat hier een oplossing voor die zo simpel mogelijk is? Hoe doen jullie dit met jullie ouderen?

don't mind me

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:27
Kan oma wel switchen tussen HDMI van de settop box en jouw videobel toestel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Koop een tweedehands iPad. Dat werkt het handigste. Met de tv moet ze naar een andere HDMI ingang e.d. Dus dat is ingewikkeld. Mijn ouders (76) hebben goed leren omgaan met een iPad. Voordeel van Apple is nu eenmaal de intuïtieve bediening en dat het dichtgespijkerd is. Facetimen is dus geen probleem. Grootste issue is dat wij wel regelmatig naar het plafond of de handpalm zitten te kijken...

Overigens kunnen beide ouders nu ook omgaan met hun smartphone en videobellen met Whatsapp. Een simpele smartphone is daar al voldoende.

Overigens heb ik ook een normale telefoonlijn. Is dat tegenwoordig "oude stempel"?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het lijkt een beetje hierop: Tablet voor oma (videobellen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:30
Ik heb mijn oma pas geleden een Samsung Galaxy Tab A 2019 gegeven. Dan heb je voor €150 gewoon een hagelnieuwe tablet, en voor deze usecase is dat helemaal fantastisch. Dan maak je daarnaast nog even een Google Duo aan, en dan kun je zelfs met meerdere tegelijk videobellen.

Dan even snelkoppelingen op het hoofdscherm zetten, zodat als ze zelf wil bellen je echt alleen de tablet hoeft te unlocken en dan kan ze gelijk via het hoofdscherm mensen bellen, zonder de app te openen. Mijn oma van 80 vind het fantastisch! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:07
Wel apart dat ze zonder enig apparaat dat het kan gebruiken, wel wifi heeft. Alleen voor als de kinderen/ kleinkinderen op bezoek zijn?

Verder zou ik ook naar een eenvoudige tablet kijken. Tweedehands ipad kan, maar een goedkopere (nieuwe) android kan ook prima als ze hem toch alleen voor videobellen gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:30
stefanass schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:12:
Wel apart dat ze zonder enig apparaat dat het kan gebruiken, wel wifi heeft. Alleen voor als de kinderen/ kleinkinderen op bezoek zijn?

Verder zou ik ook naar een eenvoudige tablet kijken. Tweedehands ipad kan, maar een goedkopere (nieuwe) android kan ook prima als ze hem toch alleen voor videobellen gaat gebruiken.
Ook die oma heeft waarschijnlijk gewoon een alles in 1 abonnement. Dus dan heb je vanzelf ook internet. En als je internet hebt, dan heb je vanzelf wifi. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:59

g0tanks

Moderator CSA

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Bedankt voor de vele reacties!

@jeroen3 De afstandbediening van de TV vind ze al lastig. Maar het switchen van HDMI moet nog wel lukken denk ik. (desnoods bellen we haar eerst via de normale lijn en leggen even uit welk knopje het ook alweer was)

@stefanass Ze heeft inderdaad zo'n alles in 1 abbonement. De wifi wordt wel door (klein)kinderen gebruikt inderdaad. En vroeg ook door opa ;)

@de rest,
Een tablet zou inderdaad het makkelijkste zijn inderdaad maar ik ben bang dat zelfs dat al te moeilijk is. (opladen, swipen om te unlocken, juiste app zoeken, geluid doet het niet want per ongeluk het volumeknopje ingedrukt etc)

Buiten wilt oma gewoon niet aan de smartphone / tablet. We stellen dit elke keer weer voor maar ze wil er absoluut niet aan.

Een soort (digitaal) fotolijstje waar wij gewoon op kunnen inbellen ofzo zou denk ik perfect zijn.
KOMP had ik ook al gevonden (wordt in die andere topics aangehaald ook). Maar die is niet leverbaar en (bijzonder) prijzig!

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
Pindakaas schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:29:

Buiten wilt oma gewoon niet aan de smartphone / tablet. We stellen dit elke keer weer voor maar ze wil er absoluut niet aan.

Een soort (digitaal) fotolijstje waar wij gewoon op kunnen inbellen ofzo zou denk ik perfect zijn.
KOMP had ik ook al gevonden (wordt in die andere topics aangehaald ook). Maar die is niet leverbaar en (bijzonder) prijzig!
Ik denk dat het wel lastig wordt. De tablet lijkt me eigenlijk de eenvoudigste optie. Andere opties zijn al snel toch "ingewikkelder" in gebruik.Zeker als je daarvoor op de TV de instellingen in moet om het daarop te kunnen tonen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass

Ik denk dat het dan wel lastig wordt. De tablet lijkt me eigenlijk de eenvoudigste optie. Andere opties zijn al snel toch "ingewikkelder" in gebruik.Zeker als je daarvoor op de TV de instellingen in moet om het daarop te kunnen tonen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:33

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Google nest hub max werkt echt perfect maar is helaas ook niet goedkoop. Ik bel zo met mijn (schoon)ouders via google duo.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 14:23
Ik heb dat overlaatst bedacht voor mijn oma maar het plan opgeborgen wegens buitengebied en geen mobiel internet en geen vast internet:

een iPhone (FaceTime) en een oplader er vast aan, desnoods op een plankje in een houdertje ofzo. Je kan die iPhone instellen om na 5 seconden automatisch de telefoon op te nemen (dus zonder interactie accepteert hij het gesprek). Je zou het eens moeten testen of dat ook gaat met WhatsApp gesprekken ofzo, dan kan je cross-platform bellen.

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 08-05-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Ik heb nog wel een oude iPad 2 liggen. Als die inderdaad zo ingesteld kan worden dat hij automatisch open gaat en opneemt kan deze eventueel wel in de boekenkast neergezet worden in een dock.

Eens even zoeken of er opgenomen kan worden zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:22
Dat kan inderdaad vanaf iOS11: https://www.appletips.nl/ios-telefoonoproepen-opnemen/
In iOS13 zit het net ergens anders bij Instellingen, onder Toegankelijkheid -> Aanraken -> Audiopad gesprekken -> Automatisch beantwoorden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Klinkt voor mij alsof je oma niet oud is, maar eigenwijs. Zo'n schoonmoeder heeft mijn zus. Die kreeg gewoon de keuze: of je gaat een ipad gebruiken, of we hebben alleen telefonisch contact.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
@Knopsje Dank je, alleen hebben wij allemaal geen apple apparaten. Dus als het ook met whatsapp / skype / Duo oid werkt zou het perfect zijn! (voor android is het wel te vinden zo te zien, ik ga het thuis wel even uitproberen op de iPad)

@Cass Casey Ze kan op dit gebied inderdaad behoorlijk eigenwijs zijn, maar ze is ook heeeeeel erg onhandig. Ze heeft ooit eens een laptop gekocht en dat ging ook vaker mis dan goed. Na 2 maanden is die volgens mij nooit meer aangeraakt.

don't mind me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 07:52

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Bedankt voor de vele reacties!

@jeroen3 De afstandbediening van de TV vind ze al lastig. Maar het switchen van HDMI moet nog wel lukken denk ik. (desnoods bellen we haar eerst via de normale lijn en leggen even uit welk knopje het ook alweer was)

@stefanass Ze heeft inderdaad zo'n alles in 1 abbonement. De wifi wordt wel door (klein)kinderen gebruikt inderdaad. En vroeg ook door opa ;)

@de rest,
Een tablet zou inderdaad het makkelijkste zijn inderdaad maar ik ben bang dat zelfs dat al te moeilijk is. (opladen, swipen om te unlocken, juiste app zoeken, geluid doet het niet want per ongeluk het volumeknopje ingedrukt etc)

Mijn oma is 6 mei 97 jaar geworden en heeft sinds de Coronacrisis van mijn zwager een Android tablet met 4G te leen voorzien van Skype.
Na een korte uitleg wordt ze regelmatig gebeld hierop en ze is er hartstikke blij mee. Ze heeft zelfs al geskypt met een nicht uit Zuid Afrika.

Kortweg maak een duidelijke instructie en schaf een (2de hands) tablet en leg het ter plekke uit. Echt zo moeilijk is het niet.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:01
Als je een recente Samsung tablet koopt heb je daarop standaard een Kids Mode. Dat is een aparte omgeving waarbij je alleen toegang hebt tot apps die de Parent heeft geselecteerd (en dus niet tot Settings of welke willekeurige app dan ook). Die omgeving kun je alleen uit als je de (door de PArent geconfigeerde) pin code ingeeft. Als je dat gebruikt en daarin alleen Skype beschikbaar stelt kán het toch bijna niet mis gaan? Heel veel simpeler gaat het ben ik bang sowieso niet worden.
Als je het (qua opladen) nog makkelijker wil maken kan je er eventueel een Pogo dock bij nemen zodat ze niet met stekkers hoeft te priegelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wekko306 op 08-05-2020 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
Ja we gaan het toch nog eens proberen.
Vanavond even met de rest van de familie overleggen.

'Kids' mode en een dock zal zeker helpen om haar te overtuigen denk ik!

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:37
Beetje overdreven maar redulijk hufter (oma) proof: Low power pc/all in one ding met teamviewer as a service. Hoeft ze niets te doen.

Ok, beetje overkill wellicht, maar werken zal het :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:01
Pindakaas schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:08:

Ter illustratie, de Kids Mode interface ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://meiobit.com/wp-content/uploads/2018/12/20181214galaxy-tab-a-009.jpg
Standaard met een paar games dus, maar die kan je allemaal verwijderen. Mocht ze dus onverhoopt Skype sluiten is er maar 1 icoon waar ze op kán klikken om Skype weer te openen.

Een pogo dock kan je gebruiken om de tablet (in landscape) mode neer te zetten, zodat hij continu oplaadt. Leuke bijkomstigheid is dat hij standaard dan een 'Daily' functionaliteit kan triggeren en daarbij als digitaal fotolijstje fungeert, wat er dan ongeveer uitziet zoals hieronder. Daily kan je natuurlijk ook gewoon deactiveren.
Afbeeldingslocatie: https://media.memoryexpress.com/Assets/Products/MX73457/sam_galaxy_tab_a_10point5_2018_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 14:23
Pindakaas schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:41:
Ik heb nog wel een oude iPad 2 liggen. Als die inderdaad zo ingesteld kan worden dat hij automatisch open gaat en opneemt kan deze eventueel wel in de boekenkast neergezet worden in een dock.

Eens even zoeken of er opgenomen kan worden zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.
Ik heb het effectief getest, dat is zonder gedoe mogelijk en staat in de toegankelijkheidsopties. Ik heb om helemaal op veilig te spelen ook de PIN code van het toestel afgehaald, dus lockscreen is weg, GSM wakker maken en swipen dan was het toestel vrij maar de bedoeling was dat oma dit nooit moest doen.

Ipad + wat hout + een stekker en klaar
Je kan zelfs het Wifi al preconfiggen door thuis tijdelijk even eenzelfde SSID en encryptie aan te maken en normaal connect hij dan al direct bij de oma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Was hier in limburg een bedrijf die met een kant en klaar kastje waren gekomen.
ik zoek 's ff.

Nieuws bericht: https://www.1limburg.nl/h...bij-ouderen-tegen-te-gaan

Deze bedoel ik, directe link: https://femly.nl/

(weet er verder niks vanaf en geen aandelen oid )

[ Voor 55% gewijzigd door mvrhrln op 08-05-2020 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:42

Standeman

Prutser 1e klasse

Pindakaas schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:08:

Uhmm, breng het wel anders. Noem het niet "kids mode", zeker als ze zo eigenwijs is. ;)

En probeer het even goed uit thuis en zorg dat er niet meer dan drie handelingen nodig zijn om een gesprek tot stand te laten komen. Een dock is zeker een goed idee voor het opladen van het ding.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:47
Pindakaas schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:41:

Helaas zal deze vermoedelijk te oud zijn. Zelf hebben we daarom een nieuwe iPad aangeschaft, mocht het niet lekker werken of over een tijd niet meer nodig zijn kun je die makkelijk voor iets anders inzetten. Hoge initiële aanschafwaarde maar doordat ze redelijk waardevast zijn is dat niet gelijk een probleem (in ons geval dan).

Als app heb ik Google Duo gekozen. Hierbij bellen we haar eerst normaal en dan hoeft ze op de Ipad enkel te vegen (opnemen) en op het knopje duo te drukken om ook de camera aan te laten gaan. Helaas heb ik niet ontdekt hoe je gelijk de camera kan starten, ik vermoed dat het voor de veiligheid niet kan. Google Duo was voor ons de makkelijkste app waarbij voor alle gebruikers weinig mis kon gaan. Als iedereen bij Apple zat had ik gewoon Facetime gepakt.
Pagina: 1