Dat zeiden alle deskundigen ook over de Nederlands woningmarkt, toen in 2007 de VS aftrapte met de economische crisis en daar de woningmarkt instortte. Van 2008 tot 2013 was er in Nederland toch echt sprake van een overschot aan te koop staande woningen met dalende prijzen tot gevolg.
Mijn glazen bol is stuk, dus ik durf niet te beweren dat de woningmartk in Nederland niet opnieuw klappen zal krijgen. Evenmin durf ik te beweren dat de situatie uit de periode 2008-2013 zich zal herhalen.
Ik weet het niet. Het enige wat ik wel weet, is dat er niemand is die het weet.
En daarom is het aan te raden om zeker nu, maar eigenlijk altijd, rekening te houden met diverse scenario's. Waaronder scenario's waarbij binnen enkele jaren de woning verkocht moet worden tegen een 20-30% lagere prijs dan de huidige aanschafprijs. En aan scenario's om het risico op een gedwongen verkoop met verlies te voorkomen.
- Wat zijn de toekomstplannen mbt gezinsuitbreiding? Op welke termijn? Is de beoogde woning daarvoor eventueel geschikt?
- Hoelang zetten we de rente vast? Wat is het effect van rentestijgingen als de rentevaste periode afloopt.
Hoe langer de rente tijdens de eerste termijn vaststaat, hoe minder invloed een rentestijging heeft wanneer de rentevaste periode afloopt. Spreiding van risico kan door de hypotheek op te splitsen in meerdere rentevaste periodes
- Wat gebeurt er bij baanverlies of arbeidsongeschiktheid? Kan de hypotheek dan nog betaald worden? Of sluit je daar eventueel een extra verzekering af?
- Wat gebeurt er wanneer de relatie stukloopt? Kan één van beiden dan het huis 'overnemen'?
Bedenk vooral dat bij verkoop met verlies van bijvoorbeeld 20% ten aanzien van de huidige koopprijs, je volgende koopwoning met ongeveer een zelfde percentage in prijs zal zijn gedaald. In dat opzicht kosten prijsdalingen je als woningbezitter eigenlijk nauwelijks geld. Wel is het zo dat een woning die 'onder water' staat een molensteen kan worden wanneer je
moet verkopen. Doorstromen naar een andere woning wanneer je huidige woning onder water staat brengt de nodige moeilijkheden met zich mee. Kun je echter voldoende eigen geld in leggen waarmee voorkomen wordt dat je moet verkopen met restschuld of waarmee je op moment van verkoop de restschuld kan aflossen én je koopt vervolgens een nieuwe woning, dan is de waardedaling een vestzak-broekzak verhaal
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.