Rekening houden met een negatief scenario is zeker verstandig. Maar dat zou in mijn optiek niet per definitie op 1 salaris hoeven te zijn. Bij ontslag heb je ook nog zoiets als WW, dus je zult niet a la minute nog maar 1 inkomen hebben. Wel is het verstandig als je zodanige lasten hebt dat je die ook met een WW nog zou kunnen betalen. (Overigens vind ik het sowieso een prettige instelling dat je maar op basis van 70% van je salaris leeft, maar dat is weer een heel ander verhaal.)fisherman schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:23:
[...]
Het gaat er niet om dat je niet maximaal leent op 2 salarissen. Het gaat erom dat je bij aankoop maximaal leent op 1 van jullie salarissen en dan gaat het om het laagste salaris. Alleen op die manier kan je risico op ontslag van 1 van jullie opvangen. Bij ontslag van jullie beide zou je het tijdelijk op kunnen vangen met een buffer. Maar ik zou er ook zeker voor zorgen dat bij eventuele verkoop geen restschuld ontstaat.
De huidige woningmarkt heeft meer dan 30 procent lucht. Een normale prijs voor een woning ligt dus gemiddeld 30 procent lager dan de huidige marktwaarde. Bij een crisis zie je die prijzen vaak zakken tot normale waarden, waarna ze weer zouden kunnen gaan stijgen.
De biedingen hebben niet zozeer te maken met de vraagprijs, maar met de taxatiewaarde. De vraagprijs kan een willekeurig bedrag zijn. Soms heel hoog (kijken wat de gek er voor geeft), soms juist heel laag (lekker veel mensen verleiden tot het tegen elkaar opbieden).Luchtbakker schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:45:
[...]
Omdat ik gelukkig niet in dat schuitje zit denken de adviseurs dat ik nu misschien meer kans zal maken zonder een enorm bedrag bovenop de vraagprijs te biezen. (Geld wat ik overigens niet heb, dus ik moet geluk hebben dat de vraagprijs het maximum geboden bedrag zal zijn).
Maar bij het kopen van een koophuis het is altijd nodig/handig/verstandig om een flinke zak geld te hebben. Niet alleen voor de kosten-koper, maar ook als buffer. Als je geen of nauwelijks eigen geld hebt, dan zou ik eerst daar iets aan doen.