80-100cm afhankelijk van hoe recht op ik zitSupahted schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:50:
Nog een vraagje: op wat voor afstand zitten jullie vanaf monitor? (even inschatten of ik genoeg bureau ruimte/diepte heb)
Ik zit op armlengte afstand. Mijn bureau is 600mm breed, en ik heb de monitor zover mogelijk naar achteren. Dichterbij is ook niet echt lekker.
Ik heb zelf ook een Odyssey G9 sinds een 2 weken. Upgrade tov van mij 34 inch AOC monitor.
Gebruik het scherm met name voor gamen, maar werk ook 2-3 dagen in de week thuis. Voor beide situaties is het een geweldig scherm.
Voor gamen brengt het nog meer immersie dan mijn vorige 21:9 scherm al deed. Vooral vergezichten in open wereld games zijn prachtig.
Voor de productiviteit is het ook ideaal. een 21:9 scherm splitsen in twee delen levert toch net wat minder horizontale werkruimte op per scherm. Op een 32:9 scherm is dit gelijk aan twee standaard 27 inch 1440p schermen.
Wat afstand betreft zit ik er misschien wat dicht op. Ik heb een bureau van 60cm diep en de voet neemt aardig wat plaats in beslag. Ik gok dat ik er 60-80 cm vanaf zit. Tijdens werk/typen zal dit 60 cm zijn, en tijdens gamen 80 cm (bureaustoel kan naar achter kantelen).
Ik heb er nu nog geen hinder van dat ik er zo dicht op zit, voor gamen vind ik het zelfs wel prettig!
Ja je moet je hoofd bewegen om van het linker gedeelte van het scherm naar het rechter gedeelte van het scherm te kijken, maar dit heb ik ook met twee losse schermen dus wat dat betreft merk ik niet veel verschil.
Gebruik het scherm met name voor gamen, maar werk ook 2-3 dagen in de week thuis. Voor beide situaties is het een geweldig scherm.
Voor gamen brengt het nog meer immersie dan mijn vorige 21:9 scherm al deed. Vooral vergezichten in open wereld games zijn prachtig.
Voor de productiviteit is het ook ideaal. een 21:9 scherm splitsen in twee delen levert toch net wat minder horizontale werkruimte op per scherm. Op een 32:9 scherm is dit gelijk aan twee standaard 27 inch 1440p schermen.
Wat afstand betreft zit ik er misschien wat dicht op. Ik heb een bureau van 60cm diep en de voet neemt aardig wat plaats in beslag. Ik gok dat ik er 60-80 cm vanaf zit. Tijdens werk/typen zal dit 60 cm zijn, en tijdens gamen 80 cm (bureaustoel kan naar achter kantelen).
Ik heb er nu nog geen hinder van dat ik er zo dicht op zit, voor gamen vind ik het zelfs wel prettig!
Ja je moet je hoofd bewegen om van het linker gedeelte van het scherm naar het rechter gedeelte van het scherm te kijken, maar dit heb ik ook met twee losse schermen dus wat dat betreft merk ik niet veel verschil.
Ik zit er zelf een meter vanaf, heb hem op een mount staan achterop de tafel, tafel is zo'n 80cm diep vgm (eet tafel van ikea
).
Ik kan in principe beide uiteinden zien zonder mijn hoofd te draaien, maar doe dat toch een beetje is wel fijner voor de ogen.
Ik kan in principe beide uiteinden zien zonder mijn hoofd te draaien, maar doe dat toch een beetje is wel fijner voor de ogen.
AMD R7 7800X3D - ASUS TUF 3080 - 64GB 6000Mhz CL30 - Samsung Odyssey G9 - Samsung S23 Ultra
Bedankt iedereen voor de feedback. Hij is inmiddels besteld
Heb er veel plezier mee!
AMD R7 7800X3D - ASUS TUF 3080 - 64GB 6000Mhz CL30 - Samsung Odyssey G9 - Samsung S23 Ultra
Heb je bij sommige games nog last van de een HUD-element helemaal in een onderhoek zit? Ik ben daar vooral 'bang' voor. Denk bijvoorbeeld aan de map van League of Legends.Xyanta schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:52:
Ik heb zelf ook een Odyssey G9 sinds een 2 weken. Upgrade tov van mij 34 inch AOC monitor.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Meestal houden games een ui safe zone aan van 16:9 waardoor je hud niet in de hoeken zitLuuk1983 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:08:
[...]
Heb je bij sommige games nog last van de een HUD-element helemaal in een onderhoek zit? Ik ben daar vooral 'bang' voor. Denk bijvoorbeeld aan de map van League of Legends.
Over open wereld gesproken, ik vind het wel jammer dat spellenmakers niet goed rekening houden met kromming in relatie tot fov en stretch. In world of warships bv zijn schepen aan de rand van het scherm enorm uitgerekt, pas als je het beeld er naar toe draait zijn ze weer ok. Je hebt vaak al wel fov settings maar de verhoudingen kloppen dan weer niet doordat een dev eigenlijk rekening moet houden met kromming.
[ Voor 3% gewijzigd door CopyCatz op 03-09-2021 10:28 ]
Denk dat het niet te doen is als de FOV zou kloppen hoor. Die zijkanten horen in je perefirische (?) Zicht te zittenCopyCatz schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:28:
Over open wereld gesproken, ik vind het wel jammer dat spellenmakers niet goed rekening houden met kromming in relatie tot fov en stretch. In world of warships bv zijn schepen aan de rand van het scherm enorm uitgerekt, pas als je het beeld er naar toe draait zijn ze weer ok. Je hebt vaak al wel fov settings maar de verhoudingen kloppen dan weer niet doordat een dev eigenlijk rekening moet houden met kromming.
Was er nou een wezenlijk verschil tussen de TSSU en TSSR-varianten? Was de R niet een nieuwere revisie ofzo?
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Ik heb de monitor nog niet zo lang, dus nog niet veel verschillende games gespeeld.Luuk1983 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:08:
[...]
Heb je bij sommige games nog last van de een HUD-element helemaal in een onderhoek zit? Ik ben daar vooral 'bang' voor. Denk bijvoorbeeld aan de map van League of Legends.
Bij Borderlands 3 en Forza Horizon 4 zitten de HUD elementen inderdaad helemaal in de hoeken. Ik heb dit echter niet als vervelend ervaren. Bij Metro Exodus worden de HUD elementen zoals Catch22 zegt in de 16:9 zone getoond.
Het hangt denk ik ook van de soort game af of het storend is of niet. Ik speel casual, maar als je competitief speelt en veel op minimaps kijkt om je tegenstanders te localiseren etc kan ik me voorstellen dat het misschien lastiger is.
Ik merk bovenstaande ook in Metro Exodus, in het begin was het even wennen maar nu valt het al niet meer op. Mede omdat je focus met name centraal ligt in het beeld. De zijkanten van het scherm zorgen vervolgens voor de extra immersie.CopyCatz schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:28:
In real life is dit natuurlijk ook. Je focust ergens op en de rest eromheen "zie" je wel maar zal nooit scherp zijn. Je ziet dat er iets beweegt in je ooghoek, als je er vervolgens naar toe draait en scherp stelt ligt daar je focus.
Volgens mij geen verschil buiten dat de TSSU in 2020 uitgebracht is en dan TSSR in 2021.Luuk1983 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:41:
Was er nou een wezenlijk verschil tussen de TSSU en TSSR-varianten? Was de R niet een nieuwere revisie ofzo?
Misschien dat ze in de TSSR nog wat kwaliteitsverbeteringen hebben aangebracht? Qua specificaties zijn ze in ieder geval hetzelfde.
Tja maar het is geen focus probleem maar verhoudingen. De wazige objecten in je ooghoek zijn ook niet uitgerekt. Ligt volgens mij aan het feit dat een game wordt geprogrammeerd alsof je door een raam kijkt (de monitor), terwijl wij in feite meer door een cockpit kijken.Xyanta schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:42:
[...]
Ik merk bovenstaande ook in Metro Exodus, in het begin was het even wennen maar nu valt het al niet meer op. Mede omdat je focus met name centraal ligt in het beeld. De zijkanten van het scherm zorgen vervolgens voor de extra immersie.
In real life is dit natuurlijk ook. Je focust ergens op en de rest eromheen "zie" je wel maar zal nooit scherp zijn. Je ziet dat er iets beweegt in je ooghoek, als je er vervolgens naar toe draait en scherp stelt ligt daar je focus.
Je hebt gelijk hoor wat betreft de verhoudingen.CopyCatz schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:31:
[...]
Tja maar het is geen focus probleem maar verhoudingen. De wazige objecten in je ooghoek zijn ook niet uitgerekt. Ligt volgens mij aan het feit dat een game wordt geprogrammeerd alsof je door een raam kijkt (de monitor), terwijl wij in feite meer door een cockpit kijken.
Waar ik op doel is dat het mij niet zo opvalt omdat ik gefocussed ben op het midden van het scherm
Ik herken het probleem. Vooral bij first person view. Meestal vind ik het niet zo hinderlijk. Mijn ervaringen zijn ongeveer als volgt:Xyanta schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:47:
[...]
Je hebt gelijk hoor wat betreft de verhoudingen.
Waar ik op doel is dat het mij niet zo opvalt omdat ik gefocussed ben op het midden van het scherm. Als ik er bewust op ga letten zie ik het wel, maar in de praktijk als je midden in de actie zit valt het eigenlijk niet op. Dat is in ieder geval mijn ervaring.
Geen probleem
De meeste platform games
Aanwezig, niet hinderlijk
Shadow of the tomb raider
Hitman 1 en 2
Subnautica (below zero)
Aanwezig, wel hinderlijk:
Kingdom Come Deliverance
Voor mij dus eigenlijk geen gamebreakers, maar ik hoop wel dat het op termijn verbetert.
Komt door "linear projection" (zie: Perspective projection) wat alle games doen. Voor een simpele demonstratie, zie: YouTube: Curved vs Flat Monitor Performance| In Depth Analysis (skipt automatisch naar het moment waar linear projection wordt getoond.) Het is de meest natuurlijk ogende manier die we hebben om van een 3D scene een 2D beeld te maken zodat het getoond kan worden op een 2D scherm... of canvas, want we doen dit al sinds het begin van de 15e eeuw:CopyCatz schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:31:
Tja maar het is geen focus probleem maar verhoudingen. De wazige objecten in je ooghoek zijn ook niet uitgerekt. Ligt volgens mij aan het feit dat een game wordt geprogrammeerd alsof je door een raam kijkt (de monitor), terwijl wij in feite meer door een cockpit kijken.
The first known picture to make use of linear perspective was created by the Florentine architect Fillipo Brunelleshi (1377-1446). Painted in 1415, it depicted the Baptistery in Florence from the front gate of the unfinished cathedral.
De beste omschrijving die ik kon vinden van het probleem:
General Panini is een andere methode om een 3D scene naar een 2D vlak te projecteren, maar zonder die vervorming aan de zijkanten. Het ziet er in-game minder smakelijk uit dan het klinkt, en dit artikel over barrel distortion als "fix" is ook wel interessant: let op de lijnen van de stenen op de grond in "gecorrigeerde" afbeelding "Figure 4". Dat biedt dus ook geen echte oplossing.The reason is how 3D scenery is projected onto the canvas (our screens). The "camera" consists of a point (focal point) and an infinite plane some distance from the focal point. If I want to know where an object, let's say the red building, will be displayed on the canvas, I cast rays from the red building to the focal point and trace where these rays cut the plane - that's where the drawing will be. The problem obviously is, that for things far away from the center of the view (that's defined as the closest point on the plane from the focal point), these will be stretched on the plane, because the angle at which they cut the plane is very small.
Obviously, this is not how real world works. Realistically, the projection "plane" should really be a projection sphere with some curvature (ideally adjustable and hence equal to the curvature of the monitor). This way even if I stack the monitors all around me, there would be no stretching due to projection, because the sphere also goes all the way around the focal point.
In de praktijk komt het er voorlopig gewoon op neer dat je inderdaad meer vervorming krijgt naarmate je beeldscherm breder is en daardoor je FOV toeneemt. Net als wanneer je handmatig de FOV-setting verhoogt. Mede daarom vind ik 18.5:9 (precies tussen 16:9 en 21:9) de sweet spot en er bestaan geen monitors met die beeldverhouding. Want stel je voor dat je iets maakt dat niet extreem te gek gaaf indrukwekkend ànders genoeg is waardoor mensen het niet kopen

[ Voor 99% gewijzigd door Roenie1 op 14-11-2021 16:15 . Reden: Verkort, to the point. Video link toegevoegd met voorbeeld van linear projection ]
Ik heb de monitor inmiddels binnen en moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Ik was wat huiverig voor de bouw kwaliteit, maar ik heb geen last van tikkend plastic of licht wat door de bezel schijnt. Verder werkt de hoeveelheid horizontale werkruimte ontzettend prettig. Ik heb wel FancyZones geinstalleerd, om het beheer van venster wat gemakkelijker te maken.
Verder vallen mij twee dingen op:
- De monitor komt niet altijd uit standby. Dit lijkt met name als de PC (langere tijd) uit wordt gezet. De monitor gaat dan alleen aan door handmatig uit/aan te doen.
- In met name de linker- en rechter bovenhoek zijn bij sommige kleuren scanlines te zien. Dit is met name met de kleuren lichtblauw en orange. Dit is niet heel storend, maar viel me wel op. Zie hier een voorbeeld van het reddit logo:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QSUQc7d49cRUPSuE0DrWCZWn.jpg?f=user_large)
Herkennen jullie deze punten ook?
- De monitor komt niet altijd uit standby. Dit lijkt met name als de PC (langere tijd) uit wordt gezet. De monitor gaat dan alleen aan door handmatig uit/aan te doen.
- In met name de linker- en rechter bovenhoek zijn bij sommige kleuren scanlines te zien. Dit is met name met de kleuren lichtblauw en orange. Dit is niet heel storend, maar viel me wel op. Zie hier een voorbeeld van het reddit logo:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QSUQc7d49cRUPSuE0DrWCZWn.jpg?f=user_large)
Voor zo ver ik weet zijn allebei je punten problemen door de monitor op 240hz te zetten. Of je eerste probleem driver gerelateerd is weet ik niet, het is ieder geval nog niet opgelost.Supahted schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:45:
Ik heb de monitor inmiddels binnen en moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Ik was wat huiverig voor de bouw kwaliteit, maar ik heb geen last van tikkend plastic of licht wat door de bezel schijnt. Verder werkt de hoeveelheid horizontale werkruimte ontzettend prettig. Ik heb wel FancyZones geinstalleerd, om het beheer van venster wat gemakkelijker te maken.
[Afbeelding]
Het tweede probleem is een interne limitatie en weet niet hoe dat opgelost gaat/kan worden.
Inderdaad, je hebt gelijk! Zojuist getest, op 120hz zie ik de scanlines niet. Nu moet ik zeggen dat het nauwelijks opvalt en dat ik er verder geen probleem mee heb. Dank voor de info!
Niet uit stand-by komen had ik ook.Supahted schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:45:
[Afbeelding]
Ligt aan de Nvidia drivers.
Bij alles nieuwer dan 466.77 heb ik het probleem bij een RTX 3090.
Die scanlines heb ik inderdaad ook soms. Lijkt getriggered te worden door HDR. Het is niet altijd en weet ook niet precies hoe het te reproduceren. Monitor gaat inderdaad niet altijd aan vanuit standby, soms wel soms niet. Meestal pas zodra ik windows in ga, soms helemaal niet. Irritante dingen, maar gelukkig niet experience breaking. Scanlines verdwijnen als ik HDR even uit en aan zet.Supahted schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:45:
[Afbeelding]
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
Bij die van mij (2 exemplaren) heb ik het juist andersom... de monitor gaat nooit in de slaapstand.Supahted schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:45:
Beide met 3090.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
https://www.reddit.com/r/...ming_and_flickering_when/
ik heb dit issue dus, ben nu al een tijdje met Samsung bezig om hier een fix voor te krijgen. Blijf helaas maar roteren om "Update de monitor eens" (al gedaan natuurlijk) en gemier over kabels. Het is geen "breaking bug", maar niet wat ik verwacht van zo'n scherm. Nu ook al de zoveelste persoon via whatsapp gekregen, ze kunnen niet zien wat er in eerdere gesprekken is gezegd (zal wel een AVG ding zijn), dus kan alles steeds opnieuw uitleggen.
Nou, nu lijkt er toch een serviceverzoek aangemaakt te zijn en komt er een monteur langs
Gaat dus om scanlines en flickering
ik heb dit issue dus, ben nu al een tijdje met Samsung bezig om hier een fix voor te krijgen. Blijf helaas maar roteren om "Update de monitor eens" (al gedaan natuurlijk) en gemier over kabels. Het is geen "breaking bug", maar niet wat ik verwacht van zo'n scherm. Nu ook al de zoveelste persoon via whatsapp gekregen, ze kunnen niet zien wat er in eerdere gesprekken is gezegd (zal wel een AVG ding zijn), dus kan alles steeds opnieuw uitleggen.
Nou, nu lijkt er toch een serviceverzoek aangemaakt te zijn en komt er een monteur langs
Gaat dus om scanlines en flickering
[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 07-09-2021 15:08 ]
Er is net een monteur geweest en die kende het issue niet en zijn achtervang ook niet. Hij had een nieuw paneel mee, maar dacht dat het ook wel eens het mainboard kon zijn. Nu een nieuwe afspraak gemaakt waarbij ze beiden gaan vervangen
Ik ben van plan om de G9 te kopen (niet Neo versie)
Is het aan te raden om te wachten op black friday voor een price drop?
Heeft iemand er nog extra schermen boven hangen? Ik heb momenteel 2x27" (1 2560x1440 gsync en 1 4K scherm en zou deze ook nog willen houden)
Is het aan te raden om te wachten op black friday voor een price drop?
Heeft iemand er nog extra schermen boven hangen? Ik heb momenteel 2x27" (1 2560x1440 gsync en 1 4K scherm en zou deze ook nog willen houden)
https://www.twitch.tv/fragdanvers
Ik heb geen idee wat de eventuele korting zou zijn bij black friday. Als je nu een goede deal ziet lijkt het mij dat deze niet veel zullen verschillen.
Ik heb een tijdje een tweede scherm eronder gehad (kleine 25" uw). Nu heb ik meestal een laptop eronder staan. In principe kan het prima. Die van mij staat op een arm dus daar is voldoende ruimte vrij. Er boven moet ook haalbaar zijn.
Ik heb een tijdje een tweede scherm eronder gehad (kleine 25" uw). Nu heb ik meestal een laptop eronder staan. In principe kan het prima. Die van mij staat op een arm dus daar is voldoende ruimte vrij. Er boven moet ook haalbaar zijn.
Ik heb een 27" er naast hangen (en een 16" laptop daar weer weer onder. Heb genoeg ruimte dus. Maar wat is je vraag?
Gisteren is het paneel en mainboard geswapped en dacht dat het weg was. Tot ik hem op 240hz zette.. Was dat vergeten te doen toen de monteur er was. En van het nieuwe mainboard werkt 1 usb poort ook nog eens niet
Pfff balen zeg! Is er voor jou niet beter op geworden zo te lezen.
Nee. Anderzijds is het wel duidelijk dat het een producteigenschap isValkje schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:20:
Pfff balen zeg! Is er voor jou niet beter op geworden zo te lezen.
https://i.imgur.com/wkZjUpc.png
open deze afbeelding maar in een venster en sleep die rond. Dan heb jij het ook waarschijnlijk (als je een g9 hebt). Het gekke is dat hij het op 120hz in het OSD aanzienlijk minder doet, terwijl hij op 60hz wordt aangestuurd
[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 21-09-2021 09:28 ]
Ik heb idd ook de G9 en ik zie waarschijnlijk precies wat je bedoeld.
Als ik de afbeelding open toont het achterliggende venster strepen op de randen. Als ik dan rustig de afbeelding sleep komt er wel een moment dat het achterliggende venster er weer gewoon uitziet maar als ik doorschuif komen de strepen weer.
Als ik de afbeelding open toont het achterliggende venster strepen op de randen. Als ik dan rustig de afbeelding sleep komt er wel een moment dat het achterliggende venster er weer gewoon uitziet maar als ik doorschuif komen de strepen weer.
Die zie je in andere vlakken dan ook duidelijk, bijvoorbeeld in de tabsValkje schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:36:
Ik heb idd ook de G9 en ik zie waarschijnlijk precies wat je bedoeld.
https://www.reddit.com/r/...o_repeating_checkerboard/
[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 21-09-2021 09:44 ]
Heeft iemand al eens een firmware update uitgevoerd? Ik zie dat voor mijn LC49RG90SSUXEN een firmware update is, maar hij ziet niets op de USB stick.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Heb je hem in de USB poort aan de achterkant gestoken? Dus die het VERST van het paneel afSebazzz schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:14:
Heeft iemand al eens een firmware update uitgevoerd? Ik zie dat voor mijn LC49RG90SSUXEN een firmware update is, maar hij ziet niets op de USB stick.
Volgens mij wel, en ook FAT32 met 4096k block size geformatteerd. Ik ga het nog wel een keer proberen als ik tijd heb418O2 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:19:
[...]
Heb je hem in de USB poort aan de achterkant gestoken? Dus die het VERST van het paneel af
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Bij mij werkte rufus uiteindelijk: http://rufus.ie/en/Sebazzz schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:48:
[...]
Volgens mij wel, en ook FAT32 met 4096k block size geformatteerd. Ik ga het nog wel een keer proberen als ik tijd heb
Anoniem: 211516
Zo juist G9 Neo besteld, ik heb 3x pech gehad met de originele G9 dode pixels en zwart scherm in minder dan 2 weken op laatste scherm dat bruikbaar leek, heb hem met pixel garantie besteld.
Hopelijk werkt de HDR ook direct goed, ik las ergens dat er een update ergens tegen eind deze maand komt om HDR problemen te patchen.
Hopelijk werkt de HDR ook direct goed, ik las ergens dat er een update ergens tegen eind deze maand komt om HDR problemen te patchen.
Laat het weten hoe ie is. Met goede HDR zou ik toch wel jaloers zijn 😳
Met mijn geluk zal ik nooit een scherm kunnen kopen zeker niet van Samsung.
YouTube: Samsung
Was niet eens goed verpakt
https://imgur.com/RrjR36s
Geen idee of ie open is geweest zo te zien niet.
bezorgd door 1 bezorger dit keer ipv 2
besteld bij megekko heb al direct melding gemaakt, hopelijk kan ik als nog goed product krijgen, nu moet ik wachten op hun reactie.
YouTube: Samsung
Was niet eens goed verpakt
https://imgur.com/RrjR36s
Geen idee of ie open is geweest zo te zien niet.
bezorgd door 1 bezorger dit keer ipv 2
besteld bij megekko heb al direct melding gemaakt, hopelijk kan ik als nog goed product krijgen, nu moet ik wachten op hun reactie.
[ Voor 2% gewijzigd door br00ky op 24-09-2021 19:19 . Reden: verhaspeling eruit ]
Die naamsverhaspeling voegt niets toe. Samsung kan hier weinig aan doen.
[ Voor 42% gewijzigd door 418O2 op 24-09-2021 19:06 ]
Samsung had wel betere kwaliteitscontrole kunnen doen. Problemen van de G9 zitten ook in de Neo. Mijn unit werkt prima op de scanlines na, maar niet iedereen heeft zoveel massel.
Hoezo dit is de 4e keer dat ik een Samsung scherm bestel met problemen.418O2 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:06:
Die naamsverhaspeling voegt niets toe. Samsung kan hier weinig aan doen.
Dit is een fout van megekko denk ik. Vermoed dat zij een retour opnieuw verkopen zonder goed te checkenAnoniem: 211516 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:59:
[...]
Hoezo dit is de 4e keer dat ik een Samsung scherm bestel met problemen.
Je bent overigens wel volhardend
Dat vermoeden had ik al, dat ze dat niet controlleren dan echt triest. heb net weer ingeplugged om te checken of mischien toch niet de kabel is maar maakt niet uit, ik ga zo nog een hdmi kabel testen.418O2 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:49:
[...]
Dit is een fout van megekko denk ik. Vermoed dat zij een retour opnieuw verkopen zonder goed te checken
Je bent overigens wel volhardend
Het zal niet aan de kabel liggen, heb dat probleem ook gehad.Anoniem: 211516 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:59:
[...]
Dat vermoeden had ik al, dat ze dat niet controlleren dan echt triest. heb net weer ingeplugged om te checken of mischien toch niet de kabel is maar maakt niet uit, ik ga zo nog een hdmi kabel testen.
Triest dat zo dure monitor 0% ingestoken wordt met kwaliteits controlle en dat is al heel triest met elke monitor, die pixel norm mag van mij ook op de schop dit zou op basis van pixel dichtheid moeten zijn, en niet aantal pixels 7,37 mil pixels op 32:9 kun je niet vergelijken met 8,29 mil pixels op een 16:9rhwerkman schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:44:
[...]
Het zal niet aan de kabel liggen, heb dat probleem ook gehad.
Hoe was jou ervaring ? welke webshop ?rhwerkman schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:44:
[...]
Het zal niet aan de kabel liggen, heb dat probleem ook gehad.
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 211516 op 25-09-2021 03:51 ]
Hier een filmpje van hardware unboxed over dit scherm:
Er zijn ook SDR problemen dat fald grid zichtbaar is maar heb niet kunnen testen, maar volgende update zet local dimming uit op sdr of dit het oplost weet ik niet, het moet uit staan maar stond niet uit.
anyway ik edit morgen mijn post of post opnieuw als ik update heb van megekko over het scherm ze hebben geen vooraad dus weet niet of ze kunnen ruilen, en of ze dan nog de pixel garantie kunnen hanteren, want ze kunnen niet zo maar ander scherm controleren denk ik.
Heb wat screenshots gemaakt met filmpje op pauze.
https://imgur.com/a/6xT4Z7p
Vraag me af of wel wat mis is met paneel en niet gewoon board probleem is, als board vervangen het al oplost heb ik wel pixel perfect paneel eindelijk tenzij ik 1 of meer sub pixel gemist heb.
Direct bij aansluiten was er ook iets zichtbaar aan linkerkant van scherm knipperende dots pattern maar dat stopte dus mischien is het simpele reparatie zonder paneel te vervangen ?
anyway ik edit morgen mijn post of post opnieuw als ik update heb van megekko over het scherm ze hebben geen vooraad dus weet niet of ze kunnen ruilen, en of ze dan nog de pixel garantie kunnen hanteren, want ze kunnen niet zo maar ander scherm controleren denk ik.
Heb wat screenshots gemaakt met filmpje op pauze.
https://imgur.com/a/6xT4Z7p
Vraag me af of wel wat mis is met paneel en niet gewoon board probleem is, als board vervangen het al oplost heb ik wel pixel perfect paneel eindelijk tenzij ik 1 of meer sub pixel gemist heb.
Direct bij aansluiten was er ook iets zichtbaar aan linkerkant van scherm knipperende dots pattern maar dat stopte dus mischien is het simpele reparatie zonder paneel te vervangen ?
[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 211516 op 27-09-2021 03:10 ]
Sinds gisteren eigenaar van een Odyssey G7 27 inch. Aangezien ik de Dell S3220DGF echt zat was vanwege clouding / backlight bleed. Tevens wilde ik naar wat kleinere formaat, had echt het gevoel dat ik te dicht op zat. Ik heb direct al na het uitpakken wat testen gedaan waaronder backlight bleed test en dode pixels test. Helemaal niets te zien, blb was er amper (zelfs met local dimming op uit. En verder nagenoeg geen issues.
Alleen zie ik sinds vandaag toch een rode pixel (rechts bovenin scherm), met name goed te zien op witte achtergrond. Dus dat ding gaat morgen weer terug. Want als ik ergens een bloedhekel aan heb is dat het wel.
Alleen zie ik sinds vandaag toch een rode pixel (rechts bovenin scherm), met name goed te zien op witte achtergrond. Dus dat ding gaat morgen weer terug. Want als ik ergens een bloedhekel aan heb is dat het wel.
:strip_exif()/f/image/GWoBMqcprMJv0o0nhgIarhb0.jpg?f=fotoalbum_large)
AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX
Je zou één of twee dagen kunnen kijken of het blijft, een stuck pixel wil nog wel is weg gaan.
Ik zou echt pixel garantie nemen als je Samsung scherm koopt, het is gewoon niet normaal ik heb mijn hele leven niet 1 dode sub pixel gezien, en dan 3x op de originele G9 wat nog niet heb gezien is bright pixel, ik zou er zo 200€ extra voor betalen voor scherm met pixel perfect warranty zelfs nog wel 300€ of 400€ zekerheids plan is ook wel een must kwa pixel garantie maar ken geen winkel die dat doet.
Kijk het vandaag nog wel aan. Ik had namelijk ook al begrepen dat dit een stuck pixel betrof, en dat een dode zwart of wit moet zijn. Aangezien op zwarte en rode achtergrond niets te zien is, alleen bij wit, groen en blauw. Sommige schijnen er geluk mee te hebben met een zachte doek wat druk op uit te oefenen. Maar of dat nou slim is dat te doen met een nieuw scherm weet ik niet.vanthome schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:27:
Je zou één of twee dagen kunnen kijken of het blijft, een stuck pixel wil nog wel is weg gaan.
Heb dat ding bij de BCC weg, heb er een service plus bij zitten of hoe dat ook mag heten.Anoniem: 211516 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:44:
Ik zou echt pixel garantie nemen als je Samsung scherm koopt, het is gewoon niet normaal ik heb mijn hele leven niet 1 dode sub pixel gezien, en dan 3x op de originele G9 wat nog niet heb gezien is bright pixel, ik zou er zo 200€ extra voor betalen voor scherm met pixel perfect warranty zelfs nog wel 300€ of 400€ zekerheids plan is ook wel een must kwa pixel garantie maar ken geen winkel die dat doet.
AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX
Ik heb zo'n screensaver versie die was gratis te downloaden toen die tijd van jscreenfix, werkt dan fullscreen heeft blijkbaar wel 2x geholpen mischien bij 2 dode pixels op 1e en 3e scherm waren ook echt dode pixels toen, vermoedelijk dirt op de pixel dat is los gekomen.
Heb 1x lazy pixels gehad lijntje was binnen 1 minuut weg toen.
Ik heb JScreenfix de hele middag al laten draaien, pixel is nog te zien.Anoniem: 211516 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:31:
Ik heb zo'n screensaver versie die was gratis te downloaden toen die tijd van jscreenfix, werkt dan fullscreen heeft blijkbaar wel 2x geholpen mischien bij 2 dode pixels op 1e en 3e scherm waren ook echt dode pixels toen, vermoedelijk dirt op de pixel dat is los gekomen.
Ik ben inmiddels ook bij de winkel geweest, en heb daar de klacht voorgelegd. Men gaat het scherm omruilen. Omdat het voor mij heel veel moeite kost door mijn handicap met uitpakken en wat er daarna komt, heb ik met hun kunnen afspreken, dat wanneer de nieuwe scherm daar binnenkomt, daar het scherm eerst getest wordt. Maar goed: we gaan het zien.
Zo te zien wordt het toch geen G9 Neo vervanging duurt te lang en dan is er geen garantie dat vervanging geen dode pixels heeft dus mogelijk wacht ik nog langer hierdoor.
Anoniem: 130786
Heb sinds 2 maanden ook de G9 (niet neo) en helaas is ook mijn scherm aan het stuk gaan. Naast een tikkend geluid wanneer HDR aanstaat, flikkert het scherm ook in 240Hz. 1 Oplossing die voor een korte tijd werkt, is het wisselen van de display port aansluiting. Ook het wisselen naar 120Hz en dan weer terug naar 240Hz werkt soms. Heb al contact gehad met de webshop Art & Craft en zij gaven aan de nieuwste firmware voor het scherm en videokaart drivers te installeren. Zelfs daarna verandert er niets aan de klachten. Heb opnieuw contact met hen opgenomen.
Na een dag nog geen reactie van webshop ondanks dat ze geld terug aanboden, echt een teleurstelling en dan lees je ook nog verhalen terug over 9 pogingen met allemaal dode pixels, en anderen die minder pogingen hebben gedaan ook met dode pixels, is gewoon niet normaal op een scherm van 1400€ laat staan 2199€
ik heb zo juist update gekregen krijg mijn geld terug.
ik heb zo juist update gekregen krijg mijn geld terug.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 211516 op 07-10-2021 13:47 ]
Tip: Neem rechtstreeks contact op met SamsungAnoniem: 130786 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:46:
Heb sinds 2 maanden ook de G9 (niet neo) en helaas is ook mijn scherm aan het stuk gaan. Naast een tikkend geluid wanneer HDR aanstaat, flikkert het scherm ook in 240Hz. 1 Oplossing die voor een korte tijd werkt, is het wisselen van de display port aansluiting. Ook het wisselen naar 120Hz en dan weer terug naar 240Hz werkt soms. Heb al contact gehad met de webshop Art & Craft en zij gaven aan de nieuwste firmware voor het scherm en videokaart drivers te installeren. Zelfs daarna verandert er niets aan de klachten. Heb opnieuw contact met hen opgenomen.
driver update helpt niet.
Ik had dezelfde problemen met bijkomend een loslatend paneel.
Had hem gekocht bij Bol.com.
Ik heb rechtstreeks contact opgenomen met Samsung en 2 dagen later stond er een technieker aan mijn deur om het paneel ter plaatse te verwisselen.
Sindsdien werkt het scherm hier perfect.
Thnx voor de tip. Ja, net een mail van de webshop met de vraag om het serienummer zodat zij een technieker langs willen sturen. Ik ga toch eerst met Samsung contact opnemen. To be continued.sn0w13 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:09:
[...]
Tip: Neem rechtstreeks contact op met Samsung
driver update helpt niet.
Ik had dezelfde problemen met bijkomend een loslatend paneel.
Had hem gekocht bij Bol.com.
Ik heb rechtstreeks contact opgenomen met Samsung en 2 dagen later stond er een technieker aan mijn deur om het paneel ter plaatse te verwisselen.
Sindsdien werkt het scherm hier perfect.
Weet iemand hoe je het 'zinken' van de monitor op de stand kunt voorkomen?
Hij zakt bij mij steeds naar beneden.
Hij zakt bij mij steeds naar beneden.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Een kleine update: Webshop toch serienummer doorgegeven. Helaas bericht dat zij hem niet kunnen aanmelden en dat het via Samsung zelf gaat. Vanochtend met Samsung gebeld en zij geven aan dat dit niet meer kan. En daarna weer met de webshop gebeld en zij gaan het opnieuw per mail beantwoorden of zij iets kunnen doen. Enfin. Monitor van ruim 1300 Euro staat te verstoffen. Gelukkig had ik nog een oude 24 inch als reserve. Wordt vervolgd.
Na lang dim dammen eindelijk contact gekregen via social media met Samsung. Alle informatie aan ze doorgeven en nu wachten op een bevestiging voor een afspraak.
Dat werkte gedeeltelijk. Hij update wel, komt tot 100%, reboot zoals verwacht, maar de softwareversie blijft hetzelfde.Snippertje schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:16:
[...]
Bij mij werkte rufus uiteindelijk: http://rufus.ie/en/
Trouwens...
/f/image/YM90QNnRg2ILqdQT6L4DVcF2.png?f=fotoalbum_large)
Wat win ik hiermee in plaats van een microfoon direct doorverbinden?

[ Voor 42% gewijzigd door Sebazzz op 14-10-2021 19:38 ]
Oef.. aangezien ik mijn Gigabyte G32QC wil wegdoen omdat ik binnenkort ga verhuizen naar een kleinere ruimte. Oog viel op de G7 27inch.
Nu ik verschillende reacties hierboven lees, ben ik toch nog niet helemaal zeker… 🙈
Nu ik verschillende reacties hierboven lees, ben ik toch nog niet helemaal zeker… 🙈
Als ik naar de site van Samsung ga zie ik nog altijd staan dat schermen groter dan 43" thuis gerepareerd worden.Anoniem: 130786 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:27:
Na lang dim dammen eindelijk contact gekregen via social media met Samsung. Alle informatie aan ze doorgeven en nu wachten op een bevestiging voor een afspraak.
Ik zou er ver bij weg blijven.NeluZzz schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:15:
Oef.. aangezien ik mijn Gigabyte G32QC wil wegdoen omdat ik binnenkort ga verhuizen naar een kleinere ruimte. Oog viel op de G7 27inch.
Dat is gek zeg. Ik wist trouwens niet dat er een mic ingang danwel uitgang op zat. Zal eens checken. Overigens werkt de laatste firmware prima te werken en de HDR iets beter. Heb zelf wat dingen in de settings nog aangepast, waardoor het er in mijn beleving super uitziet nu.Sebazzz schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:05:
[...]
Dat werkte gedeeltelijk. Hij update wel, komt tot 100%, reboot zoals verwacht, maar de softwareversie blijft hetzelfde.
Trouwens...
[Afbeelding]
Wat win ik hiermee in plaats van een microfoon direct doorverbinden?
Heb van Art en Craft gisteren een mail gekregen dat Dynalogic het scherm komt ophalen. Dat hadden ze afgestemd met Samsung. Vervolgens krijg ik een mail dat ze de ophaal afspraak geannuleerd hebben. Vandaag thuis gebleven voor niets.sn0w13 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:24:
[...]
Als ik naar de site van Samsung ga zie ik nog altijd staan dat schermen groter dan 43" thuis gerepareerd worden.
Met Samsung weer contact opgenomen, zij weten van niets en nemen alsnog contact op. Geen idee of ze langskomen van CE repair of dat ze het komen ophalen.
Ik heb weinig vertrouwen nog in de webshop na verschillende mails die elkaar tegenspreken. Had al meer slechte ervaringen met de bezorging/ophaling van de producten gelezen dus mbt Dynalogic.
Wordt vervolgd...
Voorlopig het laatste bericht. De monitor stond dus thuis om te worden opgehaald. Er is iemand geweest. Alsnog contact opgenomen met Samsung. Zij hebben geen nieuws en geven alleen aan dat het zonde zou zijn om een reparatie aan te vragen terwijl het niet aan het scherm ligt. Ehhhh, aangezien ik dezelfde problemen met verschillende hardware heb. Ik noem, een Apple TV, Xbox, andere test pc, macbook en mijn vaste game pc. Lijkt het mij vrij onwaarschijnlijk dat het niet aan het scherm ligt. Mijn advies voor de twijfelaars over een Samsung Odyssey G9 (niet neo) dus voorlaatste versie. Koop hem niet. Bij mij is er vanuit de webshop en vanuit Samsung geen oplossing voor de problemen dus zoek ik het op een andere hogerop. Mocht er inde nabije toekomst nog (positief) nieuws zijn omtrent dit verhaal, laat ik het weten.
Dat is wel echt zwaar vervelend, zit je daar met een scherm wat niet lekker werkt. Jammer dat de QC zo heeft gefaald. Kan je hem nog terug sturen?
Vraagje: op de prijs na, wat is precies het verschil tussen de diverse Odyssey G9's die ik in de pricewatch zie staan? Bij de 2020 modellen zie ik een hoger stroomverbruik, maar meer kan ik niet ontdekken.
https://tweakers.net/pric...;1602508;1699652;1684994/
Bedankt.
https://tweakers.net/pric...;1602508;1699652;1684994/
Bedankt.
55 wat is sws niet realistisch. Volgens zijn de enige verschillen productie datum en in principe de 'betere' variant en regio varianten. Denk niet dat er meer is.
Bedankt voor je reactie!vanthome schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:16:
55 wat is sws niet realistisch. Volgens zijn de enige verschillen productie datum en in principe de 'betere' variant en regio varianten. Denk niet dat er meer is.
Maar welke is de betere variant? Tussen de goedkoopste en duurste zit een verschil van 200 euro, dat vind ik nogal wat voor zo op het eerste oog niet of nauwelijks verschillen...tenzij ik iets mis.
Ik weet dat je het ergens uit de getallen kan halen, het is ook al eerder in het forum gezegd. Ik denk dat de schermen met de nieuwste eerste prijs de nieuwere modellen zijn. En dan gewoon de goedkoopste zoeken.
Ik heb inmiddels 3x de NEO G9 besteld en terug gestuurd. De kwaliteitscontrole van Samsung is echt ver beneden de maat. 2x heb ik de monitor teruggestuurd vanwege stof in de monitor wat voor donkere plekken in het scherm zorgt. De 3e heb ik teruggestuurd vanwege het FALD grid wat continue zichtbaar is op witte en blauwe achtergronden. Bij gaming en films kijken heb je hier geen last van waarschijnlijk maar bij desktop werk geeft dit super onrustig beeld en krijg je zeer vermoeide ogen van.
Inmiddels heb ik vandaag de oude G9 besteld, minder HDR maar ook geen FALD waardoor je op de desktop hopelijk een stuk rustiger beeld hebt.
Inmiddels heb ik vandaag de oude G9 besteld, minder HDR maar ook geen FALD waardoor je op de desktop hopelijk een stuk rustiger beeld hebt.
[ Voor 12% gewijzigd door juggle op 17-11-2021 13:19 ]
Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl
Wilde op dit forum even snel controleren of de Samsung G7 LC32 een betere aankoop is dan de LG32 GP850, ik zie voornamelijk (G9) klachten. Iemand ook goede ervaringen?
Wat ik van de G7 niet helemaal begrijp zijn alle types die weinig van elkaar afwijken...
G73T uit 2021, G75T uit 2020 en een G74T ook uit 2020?
Heeft iemand hier meer duidelijkheid over?
Overigens geeft Coolblue bij de G7 8-bit kleuren aan en bij de LG 10-bit en Tweakers zegt dat beide 10-bit hebben? Neem aan dat de Tweakers specificaties betrouwbaarder zijn?
Wat ik van de G7 niet helemaal begrijp zijn alle types die weinig van elkaar afwijken...
Overigens geeft Coolblue bij de G7 8-bit kleuren aan en bij de LG 10-bit en Tweakers zegt dat beide 10-bit hebben? Neem aan dat de Tweakers specificaties betrouwbaarder zijn?
Ik zou voor de zekerheid bij Samsung zelf kijken. De G9 op 240hz ondersteund in iedergeval wel 10bits. De g7 lijn heeft volgens mij verschillende curves, en resoluties.
Ik heb wel een paar meldingen voorbij zien komen, maar of het zo'n probleem als de G9 is weet ik niet.
Ik heb wel een paar meldingen voorbij zien komen, maar of het zo'n probleem als de G9 is weet ik niet.
De G7 doet 10bit, maar alleen op een GPU vanaf de RTX20 series ivm DSC (Display Stream Compression). Heb je een oudere GPU zoals een 1080Ti of ouder, dan ben je 'beperkt' tot 1440p 240Hz 8bit ivm bandwidth limieten van displayport.NickVDL schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:10:
Wilde op dit forum even snel controleren of de Samsung G7 LC32 een betere aankoop is dan de LG32 GP850, ik zie voornamelijk (G9) klachten. Iemand ook goede ervaringen?![]()
Ben zelf sinds gister ook in bezit van de 27" G7 (G75T series), vandaar dat ik dit inmiddels ook heb ontdekt met mijn 1080Ti.
Vind het scherm wel een tikje aan de donkere kant, zeker vergeleken met mijn pricewatch: Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart welke op 30% helderheid al 2x zo helder is als de G7 op 100% helderheid. Heb ook dynamic contrast uit gegooid want dat maakte het al helemaal ernstig donker met de wat donkerdere omgevingen/beelden. De kleuren zijn wel vele malen beter, ondanks dat ik nu op 8bit zit en het andere scherm op 10bit.
Wat de productcodes betreft, zie: https://www.computerbase....ed.1959919/#post-24425139
In het kort zouden ze technisch identiek moeten zijn en is het enige verschil het land waarvoor een scherm bedoeld was, aldus Samsung Service Team.
LC49G93TSSUXEN - Europa/UK
LC49G94TSSUXZG - Deutschland
LC49G95TSSMXCH - Niederlande
LC49G95TSSUXEN - Europa/UK/Schweiz
LC49G95TSSNXZA - US/Kanada
open de URL bovenaan dit bericht voor de hele lijst codes.
Kijk met name naar het eerste cijfer dat direct na G9 of G7 komt. Vaak zegt dat opzichzelf al genoeg maar waar er meer target regio's zijn met hetzelfde cijfer, zoals de onderste drie in het rijtje van 5 hier boven, dan lijkt de 3e letter van rechts het verschil aan te geven. N voor North America waarbij gemakshalve Canada mee gerekend wordt, U voor UK en kompanen. Waarom UXZG voor Duitsland staat heb ik niet echt een verklaring voor, maar ze zien het blijkbaar als subregio van de UK hoofdregio. En MXCH staat blijkbaar voor Nederland.
Ik weet niet hoe Samsung NL omgaat met fabrieksgarantie hieromtrent, maar als je een scherm koopt dat voor een andere regio bedoeld was, zou je de kans kunnen lopen dat ze je niet helpen (grijze import). Ik zou lekker bij de NL en EU codes blijven. D.w.z. 93..SUXEN (EU), 95..SUXEN (EU), en 95..MXCH (NL).
...dan wel nog even post #8 en #9 checken in dat thread op compterbase.de, want dit verschil in naam is er ook nog
:
C32G73TQSU
C32G73TQSR Heeft andere voeding, donkerder iig in SDR, en verbruikt fors minder stroom in SDR en HDR. Als ik post #9 op computerbase.de mag geloven werd het stroomverbruik in HDR modus voor zowel de R als de U ergens getest bij 600 nits, dus dan zou de R alleen in SDR donkerder moeten zijn dan de U.
In de meest recente gebruikersrecentie in de pricewatch wordt gezegd: Brightness te donker. Die review is officiëel voor de QSU omdat ze worden samengevoegd op 1 pagina, maar ik vermoed dan dat hij de QSR te pakken heeft.
In het kort zouden ze technisch identiek moeten zijn en is het enige verschil het land waarvoor een scherm bedoeld was, aldus Samsung Service Team.
LC49G93TSSUXEN - Europa/UK
LC49G94TSSUXZG - Deutschland
LC49G95TSSMXCH - Niederlande
LC49G95TSSUXEN - Europa/UK/Schweiz
LC49G95TSSNXZA - US/Kanada
open de URL bovenaan dit bericht voor de hele lijst codes.
Kijk met name naar het eerste cijfer dat direct na G9 of G7 komt. Vaak zegt dat opzichzelf al genoeg maar waar er meer target regio's zijn met hetzelfde cijfer, zoals de onderste drie in het rijtje van 5 hier boven, dan lijkt de 3e letter van rechts het verschil aan te geven. N voor North America waarbij gemakshalve Canada mee gerekend wordt, U voor UK en kompanen. Waarom UXZG voor Duitsland staat heb ik niet echt een verklaring voor, maar ze zien het blijkbaar als subregio van de UK hoofdregio. En MXCH staat blijkbaar voor Nederland.
Ik weet niet hoe Samsung NL omgaat met fabrieksgarantie hieromtrent, maar als je een scherm koopt dat voor een andere regio bedoeld was, zou je de kans kunnen lopen dat ze je niet helpen (grijze import). Ik zou lekker bij de NL en EU codes blijven. D.w.z. 93..SUXEN (EU), 95..SUXEN (EU), en 95..MXCH (NL).
...dan wel nog even post #8 en #9 checken in dat thread op compterbase.de, want dit verschil in naam is er ook nog

C32G73TQSU
C32G73TQSR Heeft andere voeding, donkerder iig in SDR, en verbruikt fors minder stroom in SDR en HDR. Als ik post #9 op computerbase.de mag geloven werd het stroomverbruik in HDR modus voor zowel de R als de U ergens getest bij 600 nits, dus dan zou de R alleen in SDR donkerder moeten zijn dan de U.
In de meest recente gebruikersrecentie in de pricewatch wordt gezegd: Brightness te donker. Die review is officiëel voor de QSU omdat ze worden samengevoegd op 1 pagina, maar ik vermoed dan dat hij de QSR te pakken heeft.
Varianten lijken nieuwer omdat ze later zijn toegevoegd aan de pricewatch, maar zou dat in werkelijkheid niet gewoon komen doordat die schermen een langere (zwerf)route hebben afgelegd naar NL en daarom later door webwinkels zijn toegevoegd, terwijl de G75...MXCH linea recta naar NL gingen?NickVDL schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:10:
[ Voor 110% gewijzigd door Roenie1 op 20-11-2021 18:57 . Reden: NL code toegevoegd, rijtje van 4 wordt 5 ]
Oei, dit is wel even balen... Ik heb vanwege een BF deal een G7 (27'', 1440p variant) besteld, maar het is bizar te horen dat dit soort dingen nog voorkomen. Ik heb een verre voorganger van deze schermen (de CFG73, 144hz VA, toen ook de snelste die er was ongeveer) en dar heb ik ook een aantal van teruggestuurd vanwege letterlijk stof onder het scherm (leken wel ''gedoofde pixels'', echter konden deze zich richting onderen verplaatsen een stukje...) en dat soort ongein...juggle schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:18:
Ik heb inmiddels 3x de NEO G9 besteld en terug gestuurd. De kwaliteitscontrole van Samsung is echt ver beneden de maat. 2x heb ik de monitor teruggestuurd vanwege stof in de monitor wat voor donkere plekken in het scherm zorgt. De 3e heb ik teruggestuurd vanwege het FALD grid wat continue zichtbaar is op witte en blauwe achtergronden. Bij gaming en films kijken heb je hier geen last van waarschijnlijk maar bij desktop werk geeft dit super onrustig beeld en krijg je zeer vermoeide ogen van.
Nou goed, we gaan het meemaken
Heb sinds kort ook een Odyssey G7 32inch. Fantastische monitor, ik kom van een Philips 325E1C die ik nu als 2de monitor gebruik, vooral het verschil in smoothness is opmerkelijk.
Alleen krijg ik HDR niet echt lekker aan de gang, zodra ik dit aanzet in Windows lijkt het beeld een stuk minder scherp te worden en worden en zijn de kleuren ook minder mooi. Zijn dit settings of is dit inherent aan de niet volwaardige HDR? Probleem is dat ik zodra ik HDR uitzet in windows dat games het ook niet meer detecteren (Forza 5, Cyberpunk bijvoorbeeld)
Tot nu toe ook geen enkel probleem tegen gekomen trouwens, hopelijk blijft dat zo.
Alleen krijg ik HDR niet echt lekker aan de gang, zodra ik dit aanzet in Windows lijkt het beeld een stuk minder scherp te worden en worden en zijn de kleuren ook minder mooi. Zijn dit settings of is dit inherent aan de niet volwaardige HDR? Probleem is dat ik zodra ik HDR uitzet in windows dat games het ook niet meer detecteren (Forza 5, Cyberpunk bijvoorbeeld)
Tot nu toe ook geen enkel probleem tegen gekomen trouwens, hopelijk blijft dat zo.
Hdr is windows echt pet... Je moet het eigenlijk aanzetten, game starten en uitzetten als je klaar bent met ganen
Uit mijn hoofd is de sharpness in de monitor ook anders als je HDR aan zet. Had ik eerst ook last van, tekst was bijna pijnlijk te lezen. Check even de OSD als je hdr aanzet en ik denk dat je wel een eind kan komen!
Ja, eens. Het is ruk: geeft in windows desktop grijze was, niks HDR. Dus dat is precies wat ik doe: aan, gamen, uit.418O2 schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:38:
Hdr is windows echt pet... Je moet het eigenlijk aanzetten, game starten en uitzetten als je klaar bent met ganen
Het kan me niet schelen dat ik een lemming ben.... ik -- ga -- niet.
Nou ik had beter niks kunnen zeggen
, hij komt 9 van de 10x niet lekker uit de standby meer en blijft dan op een zwart scherm staan.
Hoe kom je in vredesnaam in contact met Samsung support? Telefonisch verwijzen ze me door naar Whatsapp/Messenger, maar op beide platformen krijg ik geen enkele reactie....
En anders gaat hij maar terug
Hoe kom je in vredesnaam in contact met Samsung support? Telefonisch verwijzen ze me door naar Whatsapp/Messenger, maar op beide platformen krijg ik geen enkele reactie....
En anders gaat hij maar terug
Op 240hz lijkt dat inderdaad vaker te gebeuren. Hangt ook af van de driver versie dus weet niet of het perse bij Samsung ligt.
Ik krijg ook geen OSD meer te zien van de monitor zelf, lijkt me dus sterk dat het aan mijn videokaart zou liggen (6700XT)
Zet hem wel even op 144hz, kijken of dat wat uitmaakt. Maar daar koop ik geen 240Hz monitor voor natuurlijk
Op 144hz dus idem, is dus echt de monitor...
Zet hem wel even op 144hz, kijken of dat wat uitmaakt. Maar daar koop ik geen 240Hz monitor voor natuurlijk
[ Voor 40% gewijzigd door Rev! op 01-12-2021 14:36 ]
Hmm zo ver heb ik niet getest, draai eigenlijk voornamelijk op 120hz. Maar zal voor vandaag even testen op 240hz. Ik gebruik wel een NVIDIA graka.
ik probeer ook wel gelijk 1013 firmware versie.
ik probeer ook wel gelijk 1013 firmware versie.
[ Voor 14% gewijzigd door vanthome op 01-12-2021 14:14 ]
Sinds kort ook eigenaar van de 27'' G7 Odyssey. Typisch Samsung VA paneel (dat is zowel positief als negatief):
Wat hij in gemeen heeft met mijn vorige Samsung VA panelen (zowel mijn TV als vorige twee CFG73 monitoren):
+ Sterk contrast (voor een high-refresh VA paneel dan)
+ Goede overdrive en pixel response times met de huidige firmware (geen overshoot zichtbaar met het blote oog, maar smearing blijft beperkt tot het minimum - beter dan bij de voorganger, welke ook voor zijn tijd erg sterk was op dit vlak).
(+ HDR600 is matig, maar itt HDR400 en dergelijken kan het zeker wat toevoegen in bepaalde content)
- Matige uniformiteit (in mijn geval voornamelijk aan de randen blauwer/kouder dan de rest van het scherm)
- Pixel inversion artifacts (de bekende ''scanlines'' samen met coilwhine wanneer deze verschijnen) op de ROG wallpaper website, testpatronen voor inversion etc.
- Buggy OSD
- Buggy Freesync
Voor de prijs van 350 (black friday deal) denk ik dat ik 'm alsnog ga houden. Maar met name zaken als de erg pittige pixel inversie issues kan ik me voorstellen dat mensen die dit ook tegenkomen in hun werk-apps of bepaalde games en de volledige prijs hebben betaald flink geïrriteerd zijn. Vooral ook omdat dit niet iets is wat ''gefixt'' kan worden zonder de monitor terug te draaien in zijn specs en ''minder hard te draaien'' om het zo te zeggen.
Op die issues na, echter, is het net als zijn verre voorganger (CFG73) een paneel dat eigenlijk ver buiten gemiddelde VA panelen uitsteekt. En met wat ik begrijp van hoe zaken als pixel inversion ontstaat is dat waarschijnlijk ook net de reden waarom deze issues aanwezig zijn
Wat hij in gemeen heeft met mijn vorige Samsung VA panelen (zowel mijn TV als vorige twee CFG73 monitoren):
+ Sterk contrast (voor een high-refresh VA paneel dan)
+ Goede overdrive en pixel response times met de huidige firmware (geen overshoot zichtbaar met het blote oog, maar smearing blijft beperkt tot het minimum - beter dan bij de voorganger, welke ook voor zijn tijd erg sterk was op dit vlak).
(+ HDR600 is matig, maar itt HDR400 en dergelijken kan het zeker wat toevoegen in bepaalde content)
- Matige uniformiteit (in mijn geval voornamelijk aan de randen blauwer/kouder dan de rest van het scherm)
- Pixel inversion artifacts (de bekende ''scanlines'' samen met coilwhine wanneer deze verschijnen) op de ROG wallpaper website, testpatronen voor inversion etc.
- Buggy OSD
- Buggy Freesync
Voor de prijs van 350 (black friday deal) denk ik dat ik 'm alsnog ga houden. Maar met name zaken als de erg pittige pixel inversie issues kan ik me voorstellen dat mensen die dit ook tegenkomen in hun werk-apps of bepaalde games en de volledige prijs hebben betaald flink geïrriteerd zijn. Vooral ook omdat dit niet iets is wat ''gefixt'' kan worden zonder de monitor terug te draaien in zijn specs en ''minder hard te draaien'' om het zo te zeggen.
Op die issues na, echter, is het net als zijn verre voorganger (CFG73) een paneel dat eigenlijk ver buiten gemiddelde VA panelen uitsteekt. En met wat ik begrijp van hoe zaken als pixel inversion ontstaat is dat waarschijnlijk ook net de reden waarom deze issues aanwezig zijn
[ Voor 7% gewijzigd door Brutal1ty op 02-12-2021 08:08 ]
Heb er zelf geen problemen gevonden op 240hz. Niet dat het heel veel zegt, welke firmware draai je?Rev! schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:08:
Ik krijg ook geen OSD meer te zien van de monitor zelf, lijkt me dus sterk dat het aan mijn videokaart zou liggen (6700XT)
De nieuwste beschikbaar voor de G7, met wat googlen kom je genoeg mensen tegen met hetzelfde issue. Scherm werkt perfect totdat hij uit standby moeten komen, dan blijft hij zwart en moet hij een nacht van de stroom af om weer te gaan werken Meest verontrustende is nog wel dat Samsung support helemaal niet te bereiken is, telefonisch kunnen ze je niet helpen en via WA/Messenger totaal geen response, eerste bericht heb ik op Dinsdag gestuurd en nog steeds geen enkele reactie. Ik kan hem nog terug sturen maar ik zou niet weten hoe je nu oplost als je scherm het buiten de terugstuur periode begeeft, je hebt eigenlijk gewoon geen garantie op deze maniervanthome schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:28:
[...]
Heb er zelf geen problemen gevonden op 240hz. Niet dat het heel veel zegt, welke firmware draai je?

Klinkt in principe als een defect, denk dat dat wel onder garantie valt. Heb je hem direct bij Samsung besteld?
Dat lijkt me wel ja..
Het is me eindelijk gelukt om iemand bij Samsung te pakken te krijgen, en ze gaan kijken of hij in aanmerking komt voor reparatie.
Wat nu als tijdelijke fix lijkt te werken is om de Eco off timer op 10 minuten te zetten, dan gaat hij 10minuten nadat hij in standby is gegaan helemaal uit. Maar goed zal nog wat meer en langer moeten testen om te kijken of het echt werkt, kan ook toeval zijn dat nu nu wel aangaat.
Het is me eindelijk gelukt om iemand bij Samsung te pakken te krijgen, en ze gaan kijken of hij in aanmerking komt voor reparatie.
Wat nu als tijdelijke fix lijkt te werken is om de Eco off timer op 10 minuten te zetten, dan gaat hij 10minuten nadat hij in standby is gegaan helemaal uit. Maar goed zal nog wat meer en langer moeten testen om te kijken of het echt werkt, kan ook toeval zijn dat nu nu wel aangaat.
32" G7 gekocht (LC32G75TQSRXEN) enkele dagen geleden. Ik ben behoorlijk teleurgesteld. Boos zelfs, want wat Samsung hier doet zou niet toegestaan mogen worden.
Het gaat hier om een G-sync compatible certified monitor. Er is erg storende brightness flickering in alle games met g-sync ingeschakeld en niet alleen bij mijn exemplaar. De recentste firmware zat al op de mijne. Het inschakelen van de "VRR Control" optie die een jaar geleden werd toegevoegd aan de firmware verwijdert flickering maar geeft microstutter er voor in de plaats. Als ik dat van tevoren had geweten zou ik hem natuurlijk niet gekocht hebben.
De flickering maakt freesync onbruikbaar. VRR Control moet dus ingeschakeld zijn om het bruikbaar te maken en dan krijg je microstutter, waardoor freesync niet bruikbaar is.
Freesync/g-sync gebruik je als je zonder teveel inputlag haper-vrije gameplay wilt (want tearing ervaar je als haperen). Samsung heeft met hun implementatie een probleem geconstateerd (flickering) en heeft, pas na enkele jaren beraad, als oplossing iets bedacht dat de gameplay doet haperen, "defeating the whole point" van freesync.
En we zijn inmiddels alweer 13 maanden verder sinds de firmware update waar die geweldige "oplossing" in zat. Samsung laat het hier dus blijkbaar bij. Conclusie: de sync implementatie van de G7 is niet bruikbaar, gaat dat waarschijnlijk ook niet worden, en moet als ontbrekende feature worden beschouwd. Voor zover ik lees treft dit ook de G9. Mijn gevoel zegt dat Samsung hoopt dat de casual gamer (de meerderheid) de microstutter toch niet opmerkt.
Dus moet mijn G7 retour en dat is hartstikke zonde want het paneel zelf bevalt mij prima. Ik ga niet terug naar v-sync, want ik voel de inputlag daarvan meteen en als je fps dan onder de refresh rate komt ben je de klos. En bij gebruik van geen enkele vorm van sync blijkt 240Hz niet voldoende om tearing een non issue te maken, dan moet je echt denken aan 1000Hz. Freesync/g-sync is een belangrijke feature die wat mij betreft onmisbaar is.
Naast brightness flickering is er nòg een reden dat de microstutter veroorzakende "VRR Control" OSD-setting niet uit kan - overshoot beneden 200Hz, dat corrigeert VRR Control namelijk ook. (Alléén 70 tot 90Hz heeft zonder VRR Control actief sowieso al geen overshoot, for some Samsung reason). Ik kan de microstutter iets verminderen met een fps cap die continu wordt bereikt zodat de frametimes die vanuit de GPU komen zo stabiel mogelijk zijn(*) maar het probleem blijft omdat de monitor ze alsnog instabiel maakt.
*de cap moet dan, om de G7 firmware een handje te helpen, zitten op 120 (bijna smooth), of als dat niet haalbaar is: 80, 90, 100, 140, of 180 (minder smooth, maar alles er tussen in of boven 180 microstottert ernstiger). M.a.w. als je framerate ook maar 1 fps onder je cap zakt heb je ellende. Dat is iets dat normaal bij v-sync hoort, bij free-/g-sync hoort het juist een groot voordeel te zijn dat je fps mag variëren. De firmware prefereert getallen die door 10 deelbaar zijn en heeft daarom een speciale hekel aan bijv. 85 en 95 want die zitten precies tussen twee tientallen in.
Ik heb mijn vorige scherm, een Asus PG279QE hier ook nog staan. Daarin zit een hardware g-sync module. Als ik de Samsung los koppel, de Asus aansluit en dezelfde games met dezelfde instellingen draai is alles 100% smooth, geen flickering, geen microstutter, niks. De g-sync module werkt gewoon altijd feilloos. Ik wilde echter meer contrast, geen IPS glow meer, en weer terug naar een groter scherm. (Was 30" gewend.)
De oplossing zou moeten zitten in het voorkómen van de brightness flickering zodat "VRR Control" niet aan gezet hoeft te worden, maar ik heb werkelijk alles al geprobeerd qua settings in de Nvidia drivers en de monitor's OSD (local dimming, black equalizer, brightness, contrast en dynamic contrast) en wel/geen/verschillende waarden van fps caps in RTSS. Ook getest zonder RTSS. Heeft iemand een oplossing gevonden voor de flickering? Of voor de microstutter van "VRR Control"?
Ik dacht een semi-oplossing te hebben toen bleek dat Sniper Elite 4 - als test game met een goede graphics engine - in bepaalde smalle refresh ranges geen flickering vertoonde terwijl VRR Control uit stond, maar ik kan dat in andere games niet reproduceren (in SE4 wel). Bijvoorbeeld in Grim Dawn kan ik doen wat ik wil, flickering is er ongeacht welke fps/hz je daar hebt. Zodra je g-sync uitschakelt is het weg. Voor Grim Dawn is v-sync natuurlijk ook goed, maar dat geldt lang niet voor alle soorten games.
Ik begrijp niet hoe ze dit durven te verkopen als "G-sync compatible" certified gaming monitor. Een gezamenlijke rechtszaak door consumenten tegen Samsung op dit punt zou terecht zijn, no pun intended.
Als ik niet zou gamen zou ik hem juist willen houden i.p.v. retour sturen. De omgekeerde wereld. Ook de overdreven curve is juist in-game vaak vervelend omdat het alles dat zich boven/onder het hoogteniveau van je ogen bevindt krom omhoog/omlaag doet lijken, waardoor bijv. de grond heel gek weg buigt als je je (view) verplaatst, terwijl ik in het OS en in kantoor-applicaties geen last heb van de curve. Daar vind ik het zelfs wel prettig, dat de tekst niet zo ver weg zit.
Samsung Odyssey een gaming monitor? Think again. Zolang freesync niet bruikbaar is, is het gewoon een kantoor monitor (met een mooi paneel) met een extra hoog prijskaartje.
P.S. Als je Samsung's Nederlande ondersteuning belt op 088-9090100 - ik wilde het probleem aan de kaak stellen, en je kiest voor "technische" ondersteuning, dan is de rest van het keuze-menu een doodlopende weg als het om een monitor gaat. Je moet namelijk uiteindelijk kiezen of het om o.a. een monitor gaat (druk op 1) of om een printer (druk op 2). Ongeacht waar je dan op drukt wordt door de "de robot" verteld dat printer support tegenwoordig door HP wordt gedaan en dat de verbinding verbroken wordt.
Ik heb nogmaals gebeld en (2) gekozen, met hetzelfde resultaat, dus het is niet dat 1 en 2 per ongeluk zijn verwisseld.
Het gaat hier om een G-sync compatible certified monitor. Er is erg storende brightness flickering in alle games met g-sync ingeschakeld en niet alleen bij mijn exemplaar. De recentste firmware zat al op de mijne. Het inschakelen van de "VRR Control" optie die een jaar geleden werd toegevoegd aan de firmware verwijdert flickering maar geeft microstutter er voor in de plaats. Als ik dat van tevoren had geweten zou ik hem natuurlijk niet gekocht hebben.
De flickering maakt freesync onbruikbaar. VRR Control moet dus ingeschakeld zijn om het bruikbaar te maken en dan krijg je microstutter, waardoor freesync niet bruikbaar is.

Dus moet mijn G7 retour en dat is hartstikke zonde want het paneel zelf bevalt mij prima. Ik ga niet terug naar v-sync, want ik voel de inputlag daarvan meteen en als je fps dan onder de refresh rate komt ben je de klos. En bij gebruik van geen enkele vorm van sync blijkt 240Hz niet voldoende om tearing een non issue te maken, dan moet je echt denken aan 1000Hz. Freesync/g-sync is een belangrijke feature die wat mij betreft onmisbaar is.
Naast brightness flickering is er nòg een reden dat de microstutter veroorzakende "VRR Control" OSD-setting niet uit kan - overshoot beneden 200Hz, dat corrigeert VRR Control namelijk ook. (Alléén 70 tot 90Hz heeft zonder VRR Control actief sowieso al geen overshoot, for some Samsung reason). Ik kan de microstutter iets verminderen met een fps cap die continu wordt bereikt zodat de frametimes die vanuit de GPU komen zo stabiel mogelijk zijn(*) maar het probleem blijft omdat de monitor ze alsnog instabiel maakt.
*de cap moet dan, om de G7 firmware een handje te helpen, zitten op 120 (bijna smooth), of als dat niet haalbaar is: 80, 90, 100, 140, of 180 (minder smooth, maar alles er tussen in of boven 180 microstottert ernstiger). M.a.w. als je framerate ook maar 1 fps onder je cap zakt heb je ellende. Dat is iets dat normaal bij v-sync hoort, bij free-/g-sync hoort het juist een groot voordeel te zijn dat je fps mag variëren. De firmware prefereert getallen die door 10 deelbaar zijn en heeft daarom een speciale hekel aan bijv. 85 en 95 want die zitten precies tussen twee tientallen in.
Ik heb mijn vorige scherm, een Asus PG279QE hier ook nog staan. Daarin zit een hardware g-sync module. Als ik de Samsung los koppel, de Asus aansluit en dezelfde games met dezelfde instellingen draai is alles 100% smooth, geen flickering, geen microstutter, niks. De g-sync module werkt gewoon altijd feilloos. Ik wilde echter meer contrast, geen IPS glow meer, en weer terug naar een groter scherm. (Was 30" gewend.)
De oplossing zou moeten zitten in het voorkómen van de brightness flickering zodat "VRR Control" niet aan gezet hoeft te worden, maar ik heb werkelijk alles al geprobeerd qua settings in de Nvidia drivers en de monitor's OSD (local dimming, black equalizer, brightness, contrast en dynamic contrast) en wel/geen/verschillende waarden van fps caps in RTSS. Ook getest zonder RTSS. Heeft iemand een oplossing gevonden voor de flickering? Of voor de microstutter van "VRR Control"?
Ik dacht een semi-oplossing te hebben toen bleek dat Sniper Elite 4 - als test game met een goede graphics engine - in bepaalde smalle refresh ranges geen flickering vertoonde terwijl VRR Control uit stond, maar ik kan dat in andere games niet reproduceren (in SE4 wel). Bijvoorbeeld in Grim Dawn kan ik doen wat ik wil, flickering is er ongeacht welke fps/hz je daar hebt. Zodra je g-sync uitschakelt is het weg. Voor Grim Dawn is v-sync natuurlijk ook goed, maar dat geldt lang niet voor alle soorten games.
Ik begrijp niet hoe ze dit durven te verkopen als "G-sync compatible" certified gaming monitor. Een gezamenlijke rechtszaak door consumenten tegen Samsung op dit punt zou terecht zijn, no pun intended.
Als ik niet zou gamen zou ik hem juist willen houden i.p.v. retour sturen. De omgekeerde wereld. Ook de overdreven curve is juist in-game vaak vervelend omdat het alles dat zich boven/onder het hoogteniveau van je ogen bevindt krom omhoog/omlaag doet lijken, waardoor bijv. de grond heel gek weg buigt als je je (view) verplaatst, terwijl ik in het OS en in kantoor-applicaties geen last heb van de curve. Daar vind ik het zelfs wel prettig, dat de tekst niet zo ver weg zit.
Samsung Odyssey een gaming monitor? Think again. Zolang freesync niet bruikbaar is, is het gewoon een kantoor monitor (met een mooi paneel) met een extra hoog prijskaartje.
Als gaming monitor toch duidelijk niet, en daar is hij voor bedoeld.Rev! schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:23:
Heb sinds kort ook een Odyssey G7 32inch. Fantastische monitor
P.S. Als je Samsung's Nederlande ondersteuning belt op 088-9090100 - ik wilde het probleem aan de kaak stellen, en je kiest voor "technische" ondersteuning, dan is de rest van het keuze-menu een doodlopende weg als het om een monitor gaat. Je moet namelijk uiteindelijk kiezen of het om o.a. een monitor gaat (druk op 1) of om een printer (druk op 2). Ongeacht waar je dan op drukt wordt door de "de robot" verteld dat printer support tegenwoordig door HP wordt gedaan en dat de verbinding verbroken wordt.

[ Voor 66% gewijzigd door Roenie1 op 04-12-2021 04:53 ]
Interessant dat je dat zo ervaart. Ik heb een 27" 1440p monitor op 144Hz (toevallig ook een SamsungRoenie1 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 06:26:
Ik ga niet terug naar v-sync, want ik voel de inputlag daarvan meteen en als je fps dan onder de refresh rate komt ben je de klos. En bij gebruik van geen enkele vorm van sync blijkt 240Hz niet voldoende om tearing een non issue te maken, dan moet je echt denken aan 1000Hz. Freesync/g-sync is een belangrijke feature die wat mij betreft onmisbaar is.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat jouw monitor het goed moet doen als hij het allemaal officieel ondersteunt.
Onder de, zegmaar, 100fps is free-/g-sync inderdaad waardevoller dan bij hoge fps. Dat klopt, maar ongeacht hoeveel fps je hebt is het onmogelijk voor een monitor die niet synced is met je GPU om een daadwerkelijk volledig smooth ervaring te geven. Of jij het mèrkt is een andere vraag: ik zie het meteen. Ga dan maar eens met je neus tegen een muur staan, strafe er langs met WASD en kijk of het minder hakkelt met vsync aan: het gaat zo zijn. Ik zie het verschil ook in andere situaties, eigenlijk aan alle objecten tijdens het strafen. Ook bij voorwaarts lopen wel hoor, maar het valt eerder op bij zijwaarts lopen en bijv. een isometrische map die door het beeld scrollt, dan bij voorwaarts lopen of rondkijken met de muis (zelfs in 1st person). Je ziet het ook makkelijker als je in een race game door de bocht gaat en kijkt naar palen of hekken die dan van links naar rechts over het beeld gaan. Synced bewegen ze soepeler. 100% soepel tenzij de game of je systeem een probleem heeft.
Ik heb een hogere gevoeligheid voor dit soort dingen dan de meeste mensen. Vroeger nog met een Unreal Tournament 99 clan op plek 1 gestaan op Clanbase... tegenwoordig speel ik niet meer competitief en meestal games in andere genres, maar het oog voor soepelheid dat toen het verschil kon betekenen tussen winnen of verliezen, raak je niet meer kwijt en ontwikkelt zich daarna verder. Als het niet 100% soepel is schuurt het.
Het beste dat je zonder enige vorm van sync kunt doen is de fps cappen op een waarde die niet teveel botst met de waarde van de refresh rate. Door de mate van verschil tussen de twee aan te passen kun je de 'tears' sneller of langzamer over het beeld laten bewegen om het minder te laten opvallen dat je eigenlijk altijd delen van meer dan één frame in tegelijk in beeld hebt. Zo deden wij (UT spelers) dat vroeger met de CRT monitoren, om v-sync niet te hoeven gebruiken, waarbij de fps ver boven max Hz van de CRT monitor zat. Hoe meer fps hoe beter dat er uit ziet, maar perfect is het nooit, vooral als je fps varieert natuurlijk. Mede daarom is free-/g-sync ook zo'n mooie, welkome nieuwe techniek. Je fps mag dan zakken en toch blijft de sync perfect.
Conan Exiles bijv. draait vrij zwaar. Daar zit mijn fps tussen ~68-105, meestal 70-80 en dan is het echt heel fijn als je g-sync hebt, mits goed geïmplementeerd.
Edit:
Omdat technische support (via een nummer in nederland) telefonisch niet kan heb ik voor de Whatsapp contactmethode gekozen op Samsung's support pagina. Drie kwartier later nog geen reactie. Edit2: na bijna 1,5 uur nog steeds niet.
Als je g-sync gebruikt, dan niet vergeten v-sync ook nog aan te zetten in combinatie met g-sync, anders krijg je alsnog meer dan één frame tegelijk te zien waarbij de tear dan onderin het beeld zit. Met g-sync actief doet v-sync niet wat v-sync normaal doet, maar zorgt er alleen voor dat g-sync alleen volledige beelden toont, en voegt daarbij geen extra latency toe. Daarnaast betekent het wel dat als je fps de max Hz van je monitor bereikt, je uit de g-sync range komt, g-sync vervalt dan, dus v-sync gedraagt zich dan weer als oude stijl v-sync, dus de fps moet gecapped worden net onder max refresh van de monitor. Bij voorkeur met een in-game fps limiter, want die voegt (als het een goede is) minder latency toe dan een losse applicatie zoals RTSS in je output chain.
Ik heb een hogere gevoeligheid voor dit soort dingen dan de meeste mensen. Vroeger nog met een Unreal Tournament 99 clan op plek 1 gestaan op Clanbase... tegenwoordig speel ik niet meer competitief en meestal games in andere genres, maar het oog voor soepelheid dat toen het verschil kon betekenen tussen winnen of verliezen, raak je niet meer kwijt en ontwikkelt zich daarna verder. Als het niet 100% soepel is schuurt het.
Het beste dat je zonder enige vorm van sync kunt doen is de fps cappen op een waarde die niet teveel botst met de waarde van de refresh rate. Door de mate van verschil tussen de twee aan te passen kun je de 'tears' sneller of langzamer over het beeld laten bewegen om het minder te laten opvallen dat je eigenlijk altijd delen van meer dan één frame in tegelijk in beeld hebt. Zo deden wij (UT spelers) dat vroeger met de CRT monitoren, om v-sync niet te hoeven gebruiken, waarbij de fps ver boven max Hz van de CRT monitor zat. Hoe meer fps hoe beter dat er uit ziet, maar perfect is het nooit, vooral als je fps varieert natuurlijk. Mede daarom is free-/g-sync ook zo'n mooie, welkome nieuwe techniek. Je fps mag dan zakken en toch blijft de sync perfect.
Conan Exiles bijv. draait vrij zwaar. Daar zit mijn fps tussen ~68-105, meestal 70-80 en dan is het echt heel fijn als je g-sync hebt, mits goed geïmplementeerd.
Dit, inderdaad. Je koopt het op basis van de features die bovenaan de product pagina staan.Dat neemt natuurlijk niet weg dat jouw monitor het goed moet doen als hij het allemaal officieel ondersteunt.
Edit:
Omdat technische support (via een nummer in nederland) telefonisch niet kan heb ik voor de Whatsapp contactmethode gekozen op Samsung's support pagina. Drie kwartier later nog geen reactie. Edit2: na bijna 1,5 uur nog steeds niet.
Het heeft weinig zin om in korte tijd meer frames te renderen dan je monitor in die tijd kan tonen. Het resultaat is dat je de helft van het vorige, en de helft van het nieuwe frame in beeld krijgt. Die twee delen lijnen niet uit met elkaar omdat de één later is gemaakt van de situatie dan de andere. Het voelt sneller qua inputlag, dat wel, maar ik kijk liever naar volledige beelden. G-sync voegt alleen maar die latency toe die nodig is om volledige frames te kunnen tonen, niet meer dan dat. Wil je sneller, dan heb je, om dat met volledige frames te kunnen doen, een monitor nodig met een hogere max refresh rate. In plaats van dat je meer frames gaat pushen dan je monitor kan weergeven.GSync is wel werkend te krijgen, maar ik heb daarbij het idee dat ik vooral een hoop fps inlever.
Als je g-sync gebruikt, dan niet vergeten v-sync ook nog aan te zetten in combinatie met g-sync, anders krijg je alsnog meer dan één frame tegelijk te zien waarbij de tear dan onderin het beeld zit. Met g-sync actief doet v-sync niet wat v-sync normaal doet, maar zorgt er alleen voor dat g-sync alleen volledige beelden toont, en voegt daarbij geen extra latency toe. Daarnaast betekent het wel dat als je fps de max Hz van je monitor bereikt, je uit de g-sync range komt, g-sync vervalt dan, dus v-sync gedraagt zich dan weer als oude stijl v-sync, dus de fps moet gecapped worden net onder max refresh van de monitor. Bij voorkeur met een in-game fps limiter, want die voegt (als het een goede is) minder latency toe dan een losse applicatie zoals RTSS in je output chain.
[ Voor 68% gewijzigd door Roenie1 op 03-12-2021 11:07 ]
Die problemen die jij hebt ervaar ik niet, als hij het doet.Roenie1 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 06:26:
[...]
Als gaming monitor toch duidelijk niet, en daar is hij voor bedoeld.
Ik moest trouwens bijna 3 dagen wachten voordat ik enige reactie kreeg via WA

Ik heb ook geen last van micro stutter. Heb je een specifieke range waar ik kan testen? Ik zit meestal op 120hz door de scanlines, vraag mij af of je in Nederland er ook nog een deel van je aankoopbedrag terug kan krijgen. Eindeloos nieuwe schermen proberen gaat natuurlijk niet werken.
Als je zeker wilt weten of de jouwe het flickering issue heeft, moet je Grim Dawn eens draaien met g-sync ingeschakeld. (Met een framerate die binnen de g-sync range blijft uiteraard, anders staat g-sync effectief uit.) Die flickert bij mij de pan uit, ongeacht wat-dan-ook. Kan niet missen. In het OSD --> Support --> Information is te zien wat de huidige refresh rate is. Als die fluctueert is g-sync actief, anders niet.
Staat VRR Control uit, dan zou je een stroboscoop effect moeten zien bijv. op de daken "in town". Als je mijn save file wilt hebben zodat er ook over de locatie geen twijfel kan bestaan zeg je 't maar. Gezien het feit dat waar je spawnt als ik mijn save laad de enige locatie in het spel is die ik nog maar bekeken heb met de G7, verwacht ik eigenlijk dat die hele game knippert (op mijn vorige scherm uiteraard nergens). In andere games heeft de refresh rate er nog enige invloed op, in GD niet. GD kan de G7 m.a.w. in g-sync modus totaal niet tegen.
Zet je VRR Control aan, dan is er microstutter ipv flickering maar dat kan niet iedereen even makkelijk zien afhankelijk van ervaring en aandacht voor detail. Vooral in Grim Dawn is het stotteren juist lastiger te zien. Als je in een 1st of 3rd person game de neus tegen muur methode gebruikt die ik aanhaalde in mijn vorige post, en "g-sync áán + VRR Control in OSD áán" vergelijkt met "v-sync, met g-sync uitgeschakeld en VRR Control uit", dan zie je 't verschil wel.
In Sniper Elite 4 zie ik de brightness flickering ook, in de bomen. In Divinity: Original Sin (Enhanced Edition) heb ik het ook, op de eerste locatie waar ik terecht kwam bij het laden van mijn savefile. Eigenlijk is er geen enkele game die het niet heeft, de mate waarin verschilt wel. In Original Sin verdwijnt het als de fps (en dus Hz) boven de 140 komt. In Sniper Elite 4 trad flickering niet op in de volgende fps/hz ranges: 27-30 33-43 52-68 73-83 128+, er tussen in dus wel. Da's in andere games niet zo, die zijn meer: je hebt het of je hebt het niet.
Staat VRR Control uit, dan zou je een stroboscoop effect moeten zien bijv. op de daken "in town". Als je mijn save file wilt hebben zodat er ook over de locatie geen twijfel kan bestaan zeg je 't maar. Gezien het feit dat waar je spawnt als ik mijn save laad de enige locatie in het spel is die ik nog maar bekeken heb met de G7, verwacht ik eigenlijk dat die hele game knippert (op mijn vorige scherm uiteraard nergens). In andere games heeft de refresh rate er nog enige invloed op, in GD niet. GD kan de G7 m.a.w. in g-sync modus totaal niet tegen.
Zet je VRR Control aan, dan is er microstutter ipv flickering maar dat kan niet iedereen even makkelijk zien afhankelijk van ervaring en aandacht voor detail. Vooral in Grim Dawn is het stotteren juist lastiger te zien. Als je in een 1st of 3rd person game de neus tegen muur methode gebruikt die ik aanhaalde in mijn vorige post, en "g-sync áán + VRR Control in OSD áán" vergelijkt met "v-sync, met g-sync uitgeschakeld en VRR Control uit", dan zie je 't verschil wel.
In Sniper Elite 4 zie ik de brightness flickering ook, in de bomen. In Divinity: Original Sin (Enhanced Edition) heb ik het ook, op de eerste locatie waar ik terecht kwam bij het laden van mijn savefile. Eigenlijk is er geen enkele game die het niet heeft, de mate waarin verschilt wel. In Original Sin verdwijnt het als de fps (en dus Hz) boven de 140 komt. In Sniper Elite 4 trad flickering niet op in de volgende fps/hz ranges: 27-30 33-43 52-68 73-83 128+, er tussen in dus wel. Da's in andere games niet zo, die zijn meer: je hebt het of je hebt het niet.
[ Voor 23% gewijzigd door Roenie1 op 03-12-2021 17:09 ]