AMD R7 7800X3D - ASUS TUF 3080 - 64GB 6000Mhz CL30 - Samsung Odyssey G9 - Samsung S23 Ultra
Save: https://www.dropbox.com/s...wp59/Grim%20Dawn.zip?dl=1
Die map komt uit C:\Users\......\Documents\My Games\.
Dan heb je ook meteen mijn graphics settings. (Maakt ook niet uit, scheelt je wat tijd: optimale graphics minus de zaken die onnodig veel fps kosten.)
Als ik de fps cap op 100 met RTSS vindt hij het nog extra niet leuk. Zal ook even screenshots uploaden. Daarop kan je het flikkeren natuurlijk niet zien, maar ik omcirkel waar 't zich voordoet.
[ Voor 66% gewijzigd door Roenie1 op 03-12-2021 14:53 ]
AMD R7 7800X3D - ASUS TUF 3080 - 64GB 6000Mhz CL30 - Samsung Odyssey G9 - Samsung S23 Ultra
(RTSS en mijn fps zijn te zien op de screenshots, omdat ik die even heb gebruikt om de screenshots te kunnen maken. Zonder RTSS is het geknipper er nog steeds, en 't is ongeacht de fps en alleen in g-sync modus, waarbij in het OSD>Support>Information de Hz waarde varieert anders zit je niet in g-sync modus.)
Alleen de donkere, linker zijde van het dak in het eerste screenshot knippert, die zijde kun je alleen zien als je dicht genoeg langs dat gebouw loopt. (De felheid heeft meestal wel invloed op een groter deel van, of het hele beeld, als je goed kijkt, kijk maar rechts onderin terwijl het dak in screenshot 2 knippert.)
Als je het geknipper gezien hebt en vervolgens de VRR Control aanzet in het OSD is het weg. Om de microstutter die VRR Control veroorzaakt dan te zien vraagt in Grim Dawn een scherp oog. Het is er zeer zeker, en het is te zien in vergelijking met v-sync (en m'n Asus monitor met g-sync module), maar het is in andere spellen makkelijker te spotten door zijwaarts te strafen in 3rd of 1st person en naar objecten (vooral paaltjes / lantaarnpalen) of een muur te kijken op korte afstand.
1
2
3
4
5
6
| Wat het char build in de save file betreft nu je 'm toch hebt: Flash freeze is AoE om mob fire resists laag/negatief te maken, dan callidor's tempest om burn DoT op mobs te zetten als ik het mij goed herinner (iig veel fire dmg voor weinig mana), en wat overblijft kan je afmaken met de single target beam die je met rechtermuis kan channelen - daar zit ook fire damage in dus wordt ook geboost door flash freeze. ;) |
Theorie oorzaak flickering
Het valt mij op dat de flickering ontstaat in donkere delen. Als je VA-pixels snel wilt kunnen switchen vanuit donker, moet daar relatief veel voltage op gezet kunnen worden. Freesync zorgt er voor dat de firmware die die voltages moet regelen in de war raakt waardoor de pixels 100% voltage krijgen wanneer dat niet de bedoeling is. Ze moeten bewegen van bijna zwart naar zwart of bijna zwart, maar ze gaan naar 100% wit. Alleen in een freesync/g-sync scenario is het de monitor die op de GPU moet wachten, bij v-sync is het andersom. Dus de monitor firmware heeft te maken met variabele timing van de input die hij krijgt, waarin hij mee moet gaan: de output van de monitor moet mee variëren. De theorie dat Samsung's firmware dat moeilijk vindt lijkt onderschreven te worden door het feit dat wanneer "VRR Control" wordt aan gezet, je niet alleen het flikkeren kwijt bent, ook overshoot wordt verminderd. Dus er gebeurt iets met de overdrive voltages.
Theorie oorzaak "VRR Control"-microstutter
VRR Control is m.a.w. een poging om niet in de war te raken van variabele frame timing en dat zal ook de reden zijn dat het microstutter/jitter/judder veroorzaakt. De firmware kan de GPU niet bijhouden, loopt er niet goed mee synchroon en daardoor flikkert hij, en de VRR Control setting zorgt er voor dat de monitor gaat staan bufferen en/of frames droppen. Vermoedelijk is dan de reden dat het in Grim Dawn nog erger is dan in andere games, dat GD een oude graphics engine heeft, van Titan Quest afkomstig, die wellicht minder strakke frametimings produceert.
Nvidia heeft alles al perfect opgelost met hun g-sync module, die Samsung gewoon in de G7 had moeten zetten. Dan is hij maar duurder; dit is geen wiel dat je als monitor fabrikant opnieuw moet willen uitvinden. Daarvoor is variabele overdrive, wat Samsung van Nvidia probeert na te apen, veel te complex. En bij g-/freesync is de GPU het leidend voorwerp, waar de monitor's firmware zich naar moet schikken. Daar is Nvidia in het voordeel. Geen wonder dat een G-sync module het veel beter doet.
[ Voor 147% gewijzigd door Roenie1 op 03-12-2021 17:12 ]
Mij viel op dat er een aantal waarden zijn die, als je je framerate daarop capt, de microstutter verminderen die ontstaat door het inschakelen van VRR Control. Ze halen het niet volledig weg. Die waarden zijn:vanthome schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:21:
Ik heb ook geen last van micro stutter. Heb je een specifieke range waar ik kan testen? Ik zit meestal op 120hz door de scanlines, vraag mij af of je in Nederland er ook nog een deel van je aankoopbedrag terug kan krijgen. Eindeloos nieuwe schermen proberen gaat natuurlijk niet werken.
Het meest smooth: 120.
Minder smooth dan 120, maar smoother dan zonder cap en smoother dan elke willekeurige cap er tussen in: 80, 90, 100, 140, 180 (hoger niet).
M.a.w. jij zit precies op de waarde waarbij het het minst opvalt.
Het verbaast mij dus niet dat het je nog niet is opgevallen.
Het is Samsung gelukt de firmware met VRR Control te ontflikkeren en met 120 fps als uitgangspunt (lees: next-gen console fps / de "snelle" gangbare refresh rate van console game TVs) toch nog re-de-lijk maar niet geheel smooth te houden, bij andere fps waarden die je door 10 kunt delen gaat het nog minder soepel en bij waarden er tussen in micro-schokt het al helemaal als de neten (dus zonder fps cap ook). Zoals ik in mijn post hier boven al schreef; Samsung heeft moeite met de variabele aansturing die Nvidia in hun g-sync module wèl voor elkaar heeft.
Als je de microstutter juist zoveel mogelijk zichtbaar wilt maken kan je bijv op 85 cappen: een lagere, oneven waarde die niet uit volledige tientallen bestaat, maar die snel genoeg is dat het probleem niet deels wordt verhuld door motion blur.
Let op: je moet wel in g-sync modus zitten. Als de refresh rate aanduiding in het OSD menu>support>information varieert is g-sync daadwerkelijk actief. (Die waarde varieert ook nog steeds als je de fps hebt gecapped.)
[ Voor 34% gewijzigd door Roenie1 op 03-12-2021 16:18 ]
Als ik rondjes draai op dezelfde plek beschouw ik het als smooth. Ik had soms een iets grotere stutter, maar dat lijkt ook te gebeuren bij het verplaatsen van areas.
Ik had er trouwens veeel minder last van in full screen dan in windowed (borderless). Misschien kan je dat is proberen?
Ik kan er natuurlijk ook minder sensitief voor zijn, dit is natuurlijk moeilijk objectief te meten.
Dat komt doordat met de G7 g-sync uitgeschakeld wordt zodra je naar borderless gaat, ook als je in NVCP hebt geopteerd g-sync te enablen voor zowel windowed als fullscreen. Kijk maar naar de refresh counter in het OSD. Windowed of borderless windowed g-sync kan wèl met mijn Asus met g-sync module, maar dat hapert zelfs daarmee in elke game, dus niet-exclusive-fullscreen g-sync is waarschijnlijk nooit een goed idee. Als die module dat al niet kan.... komt doordat Microsoft's compositor/window manager er dan tussen gaat zitten. De G7 probeert het ook niet eens en schakelt g-sync uit.Ik had er trouwens veeel minder last van in full screen dan in windowed (borderless).
[ Voor 18% gewijzigd door Roenie1 op 03-12-2021 20:23 ]
Ik zal nog wel even met v-sync kijken.
[ Voor 9% gewijzigd door Roenie1 op 03-12-2021 18:03 ]
Ja, g-sync gebruike men altijd het beste met v-sync óók enabled, zoals ik vertelde onderaan deze post op de vorige pagina.
Edit: Ik zie al waarom borderless hier niet werkte. Moest even met nvidia profile inspector aan de slag omdat nvcp in de war is, vermoedelijk doordat er twee versies van GD's .exe zijn met dezelfde naam. Mijn settings kwamen iig niet door.
Edit 2: Nu g-sync werkt in borderless GD flikkert borderless net zo hard als in fullscreen modus, en het stottert ook behoorlijk.
[ Voor 32% gewijzigd door Roenie1 op 03-12-2021 18:11 ]
Ik zie misschien een heel klein verschil, back to back testen is een beetje moeilijk omdat g-sync niet aan springt zonder een game restart. Ik zie mischief om de zoveel seconden iets, maar hangt ook een beetje af hoe je je karakter draait. Ik zie in ieder geval geen constante microstutter. Allebei getest op 85fps.
Misschien zijn er ergens andere factoren die meespelen of ik zie het niet, moeilijk te zeggen. Denk niet dat ik het er blind uit zo halen.
*opzij strafen voor een muur/paal in watvoor 3rd/1st person game dan ook / langs het bord boven de shooting range heen en weer lopen in Sniper Elite 4 en naar de letters kijken.
De firmware code die schuil gaat achter "VRR Control" doet natuurlijk op alle schermen hetzelfde, dus ik denk eerder dat de gevoeligheid hiervoor van mens tot mens verschilt, dan dat het ene G7 exemplaar het wel heeft en het andere niet. Was ik er maar niet zo gevoelig voor...
Ik denk wel dat ik het er in een blinde test uit kan halen hoor, makkelijk zelfs. €10 voor mij als ik het goed raad in welke modus hij draait, €10 voor jou als ik het mis heb en het hoeft niet in Grim Dawn te zijn. Wel graag boven Amsterdam.
[ Voor 50% gewijzigd door Roenie1 op 03-12-2021 18:57 ]
[ Voor 29% gewijzigd door Roenie1 op 03-12-2021 20:04 ]
Heb op die van mij ook 188 ledjes voor ambilight, denk dat dat bij jou ook mooi zal werken.
[ Voor 15% gewijzigd door vanthome op 03-12-2021 20:07 ]
Heb ik reeds aangeschreven, maar die willen een quote van de reparatiekosten. Hij is echter zo nieuw dat Samsung die niet kan geven. Wordt hopelijk geen gevalletje kastje-muur...Roenie1 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:04:
D'oh! Ik hoop dat je een inboedelverzekering hebt. Daar valt dit soort ongelukjes ook onder.
Ik help het je hopen. Als Samsung in dit specifieke geval geen quote geeft doen ze dat waarschijnlijk nooit, dat is dan standaard beleid. Dat jouw scherm te nieuw zou zijn is denk ik een makkelijk excuus, een maniertje van de support medewerker om daar geen gezeur over te krijgen. Het paneel zal vervangen moeten worden, dat paneel zelf gaan ze niet meer (kunnen) repareren.Steveedge schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:44:
die willen een quote van de reparatiekosten. Hij is echter zo nieuw dat Samsung die niet kan geven. Wordt hopelijk geen gevalletje kastje-muur...
Dikke bezels vinden we met z'n allen niet mooi, maar die zorgen er dus wel voor dat het paneel niet kapot gaat van zo'n tikkie. Een stijver frame betekent ook minder kans op backlight bleed. Van mij mag er best ietsje meer omheen zitten.
Edit:
Jemig, af en toe word ik niet goed van die firmware.
Hoe kom ik er nu weer vanaf? En als je VRR Control na het éénmaal aan gezet te hebben nooit meer uit mag zetten, wat heb je er dan aan dat het een optie/toggle is? Moet ik nou een factory reset gaan doen?
..en terwijl ik dit schreef flikkerde de desktop weer, want hij staat in g-sync mode.
Edit:
A: Uit de game gaan, g-sync in Nvidia control panel disablen en re-enablen.Q: Hoe kom ik er nu weer vanaf?
Adaptive sync in het OSD uit- en weer aanzetten heeft geen nut, het moet in NVCP anders blijft de overschoot.

Ik heb die grote mate van overshoot al eerder gezien, maar ik wist niet waar het door gekomen was. Nu snap ik waarom sommige mensen op Reddit en in user reviews elders klagen over overshoot tenzij VRR Control aan staat. Opvallende overshoot is - met uitzondering van de LFC range onder 70Hz - helemaal niet aan de orde ongeacht of VRR Control aan staat of niet, het probleem van overshoot boven de 70Hz ontstaat pas na inschakelen en daarna weer uitzetten van VRR Control: dan ben je stout geweest.
Het is toch niet te geloven jongens...
[ Voor 111% gewijzigd door Roenie1 op 05-12-2021 14:15 ]
Heb inmiddels een kostenplaatje. 975 euro voor, inderdaad, het vervangen van het scherm. Heb zelf inmiddels een nieuwe, dus heb 'm maar op MP/V&A gezet. Wellicht wil iemand zich er zelf aan wagen.Roenie1 schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:27:
Zelfs op de Windows desktop geeft mijn G7 af en toe een flinke brightness flicker als g-sync aan staat zonder VRR Control. Matig hoor, want je zou zeggen dat de output van de GPU op de desktop toch behoorlijk steady zou moeten zijn en dus weinig uitdagend. Hij hoeft alleen maar op 240Hz te blijven. Geen wonder dat het in-game al helemáál niet gaat.
[...]
Ik help het je hopen. Als Samsung in dit specifieke geval geen quote geeft doen ze dat waarschijnlijk nooit, dat is dan standaard beleid. Dat jouw scherm te nieuw zou zijn is denk ik een makkelijk excuus, een maniertje van de support medewerker om daar geen gezeur over te krijgen. Het paneel zal vervangen moeten worden, dat paneel zelf gaan ze niet meer (kunnen) repareren.
Dikke bezels vinden we met z'n allen niet mooi, maar die zorgen er dus wel voor dat het paneel niet kapot gaat van zo'n tikkie. Een stijver frame betekent ook minder kans op backlight bleed. Van mij mag er best ietsje meer omheen zitten.
Edit:
Jemig, af en toe word ik niet goed van die firmware.Ik was de pixel response aan het bekijken in-game zonder VRR Control, in G-sync modus. Er was geen overshoot. Vervolgens zette ik VRR Control aan terwijl ik nog in-game zat, even later (nog steeds in-game) weer uit gezet en vanaf dat moment ontzettende overshoot/inverse ghosting - witte kaders langs dingen die bewegen. Nu krijg ik die overshoot niet meer weg ook, bijv. door VRR Control opnieuw aan en weer uit te zetten, of adaptive sync uit- en weer aan te zetten. Zelfs de stroom er een tijdje af halen helpt niet.
Hoe kom ik er nu weer vanaf? En als je VRR Control na het éénmaal aan gezet te hebben nooit meer uit mag zetten, wat heb je er dan aan dat het een optie/toggle is? Moet ik nou een factory reset gaan doen?
..en terwijl ik dit schreef flikkerde de desktop weer, want hij staat in g-sync mode.
Edit:
[...]
A: Uit de game gaan, g-sync in Nvidia control panel disablen en re-enablen.
Adaptive sync in het OSD uit- en weer aanzetten heeft geen nut, het moet in NVCP anders blijft de overschoot.
Ik heb die grote mate van overshoot al eerder gezien, maar ik wist niet waar het door gekomen was. Nu snap ik waarom sommige mensen op Reddit en in user reviews elders klagen over overshoot tenzij VRR Control aan staat. Opvallende overshoot is - met uitzondering van de LFC range onder 70Hz - helemaal niet aan de orde ongeacht of VRR Control aan staat of niet, het probleem van overshoot boven de 70Hz ontstaat pas na inschakelen en daarna weer uitzetten van VRR Control: dan ben je stout geweest.
Het is toch niet te geloven jongens...
Maar krijg je het nou vergoed? Waarom op V&A zetten ipv paneel laten vervangen en verzekering dat laten betalen? (Als je het mij vraagt is 't LCD paneel onherstelbaar beschadigd.) Betaalt de verzekering de nieuwe dan? Verzekerd voor de vervangingswaarde?
[ Voor 31% gewijzigd door Roenie1 op 05-12-2021 23:21 ]
Heb inmiddels al een nieuwe gekocht, geen idee nog of de verzekering gaat uitbetalen.Roenie1 schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:53:
Ongeveer de prijs die ik had verwacht ja. Ik wilde in mijn vorige bericht nog schrijven: 2/3e van de nieuwprijs (ex BTW) minus winstmarges, plus arbeid, maar ik wilde niet de indruk wekken dat ik dacht dat je verzekering waarde zou hechten aan mijn quote.
Maar krijg je het nou vergoed? Waarom op V&A zetten ipv paneel laten vervangen en verzekering dat laten betalen? (Als je het mij vraagt is 't LCD paneel onherstelbaar beschadigd.) Betaalt de verzekering de nieuwe dan? Verzekerd voor de vervangingswaarde?
Modus | Overshoot |
Fixed refresh | Geen overshoot ongeacht refresh rate. (Adaptive sync in OSD uit, G-sync in NVCP uit.) |
G-sync | Extreme overshoot tot 200Hz, behalve 73-92. Tussen 73-92 en boven 200 is VRR Control aanzetten niet nodig tenzij je flicker hebt. Daar buiten wel om de overshoot te corrigeren. |
De LFC-drempel zit bij 72. Met g-sync aan gaat hij bij 72 fps (en lager) de refresh verdubbelen, in dit geval naar 2x72=144Hz en dat is een refresh rate waarbij overshoot optreedt als VRR Control niet aan staat. Wil je microstutter-vrij blijven en de refresh op 1x de fps houden zodat VRR Control niet aan hoeft, dan kun je met CRU de freesync range aanpassen om de LFC-drempel te verlagen. Ik heb mij daar (nog) niet aan gewaagd, de G7 gaat misschien nog retour. Weet niet hoe laag je zou kunnen gaan. Als je nieuwe LFC pas begint als de refresh rate al ruim beneden de supported range is gedaald krijg je vast een gat tussen je nieuwe LFC-drempel en de laagst supported freesync refresh rate; een range waarin hij niet synct en er tearing optreedt of waarin hij wel probéért te syncen maar daarbij kuren vertoont.
Edit:
Om in g-sync modus de flickering weg te krijgen moet je meestal hoge fps hebben, 140+.
Om in g-sync modus de overshoot weg te krijgen moet je "lage" fps hebben: onder de ~90-92 blijven.
Enige alternatief is VRR Control aanzetten tegen flickering/overshoot, dan heb je microstutter.
Er is geen goed scenario. G-sync is niet bruikbaar.
Edit2:
Dit gaat niemand geloven maar tòch is het ècht waar: De G7 geeft zelfs hele kleine haperingen in v-synced modus, fixed refresh. Getest op 240 en 120 fps/hz, in beide gevallen hetzelfde resultaat. Dat kreng dropt frames of iets dergelijks. Mijn "oude" IPS monitor geeft 100% smooth beeld op dezelfde plek in-game, ook v-synced, zelfde settings zowel in-game als in nvidia control panel behalve dan dat de "oude" monitor tot 144Hz gaat natuurlijk. Geen éénmalige fluke, nee: repeatable. Back to back getest. Mijn GPU haalt uncapped ~450 fps op die plek (vrij kale locatie in een grot in Original Sin, waar geen enemies lopen en niks gebeurt).
V-synced 240 fps, 240Hz, G7: microstutters. (fixed refresh, dus VRR Control stond per definitie uit).
V-synced 120 fps, 120Hz, G7: microstutters. (fixed refresh, dus VRR Control stond per definitie uit).
V-synced 120 fps, 120Hz, Asus PG279QE op dezelfde DP port en kabel, 100% soepel.
Ik ga 'm weer inpakken, wordt een retourtje. Troep is het. Ik heb nu meer dan genoeg gezien in die paar dagen tijd. OSD crashes, random endless reboot loops, flickering ook soms op de desktop met g-sync enabled, scanlines... Dat g-sync niet bruikbaar is maakt het scherm als gaming monitor al nutteloos (want v-sync = lag en no sync = nooit smooth), maar dit slaat echt alles. Als iemand mij dit zou vertellen over gestotter zelfs v-synced met g-sync uit, en die zou claimen dat het niet door zijn PC/situatie in de game/settings/fps/etc kwam, zou ik 'm niet geloven. Een MONITOR die stutters veroorzaakt, blijkbaar kan dat echt. Dit vertellen voelt als vertellen dat ik een UFO gezien heb. Neem dat maar eens serieus.

Annuleren / ongeopend terug sturen en het IPS scherm halen. Die zijn veel beter geschikt voor g-sync dan VAs, vooral als het zonder g-sync module moet. En dat probleem met uit standby komen is alwéér een bekend issue met de G7, dus dat houd je.Rev! schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:36:
Defecte G7 teruggestuurd, nieuwe G7 besteld. Als die het ook niet doet word het een IPS Scherm
[ Voor 93% gewijzigd door Roenie1 op 06-12-2021 23:51 ]
Ik gebruik Freesync[b]Roenie1 schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:34:
[...]
Annuleren / ongeopend terug sturen en het IPS scherm halen. Die zijn veel beter geschikt voor g-sync dan VAs, vooral als het zonder g-sync module moet. En dat probleem met uit standby komen is alwéér een bekend issue met de G7, dus dat houd je.
[ Voor 53% gewijzigd door Roenie1 op 07-12-2021 08:45 ]
So far so good trouwens, tot nu toe doet hij het nog
Is deze echt zo kwetsbaar? Ik heb sinds gisteren een neo G9, en deze wil ik ook aan een beugel hangen. Zolang ik niks aantik moet het goed gaan lijkt me toch?Steveedge schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:01:
Even een leuke voor de liefhebber:
G9 NEO gekocht, megablij mee. All the glory:
[Afbeelding]
Tot deze jongen dacht dat het een goed idee was om de beugel waar ie aan hing te verstellen. Tikkie tegen de muur later:
[Afbeelding]
Fijn weekend allemaal!
Gewoon voorzichtig zijn en het beeld niet aanraken. Het is alleen te doen maar twee mensen is zeker beter te doen. Als ik het alleen doe leg ik er ook wat kussens onder, mocht de arm onverwachts naar beneden gaan als de vering niet sterk genoeg staat. Ook mocht ie omvallen o.i.d. is het mooi als er wat zachts ligt.Iuigi schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:55:
[...]
Is deze echt zo kwetsbaar? Ik heb sinds gisteren een neo G9, en deze wil ik ook aan een beugel hangen. Zolang ik niks aantik moet het goed gaan lijkt me toch?
Het blijft een onhandig ding door de curve om hem goed op te tillen. Vandaar de kussens, gooi ik dan de beugel erop en til ik hem omhoog. Heb wel een arm, met een muurbeugel helpt dit vast niet
Ik heb interesse in de Samsung Odyssey G9 (niet NEO te prijzig)
Ik heb echter maar een GTX1080TI waar ik nu op 4K met game, deze 1080TI heeft DP 1.4 zonder DSC.
Ik weet ondertussen dat ik geen 240HZ met 10Bit en HDR over deze verbinding krijg maar eigenlijk heb ik geen nood aan 240Hz.
Heeft iemand een idee of ik 120Hz 10Bit en HDR wel over een DP1.4 krijg?
Kort samengevat kan ik wel alle pracht en praal gebruiken als ik op 120Hz Werk ipv 240Hz?
PS: is er weet van nieuwe modellen in super ultrawide die in aantocht zijn?
Als ik het mij goed herinner kan je wel HDR 120hz 8bit doen. Heb het zelf ook even met een GTX 1080 gebruikt. Voor zo ver ik weet heb ik niks gelezen over nieuwe modellen. De NEO is ook meer een refresh, en zie eigenlijk geen competitie voor dit scherm waardoor ze eerder een nieuw model zouden uitbrengen.
Edit: Ik zit zelf eigenlijk altijd op 120Hz, misschien een beetje zonde, maar merk de scanlines meer.
[ Voor 8% gewijzigd door vanthome op 09-12-2021 14:40 ]
De vraag blijft alleen krijg ik alle toeters en bellen op 120Hz of is het ook maar 8bit via 120hz als ik DP1.4 zonder DSC heb
Zie https://imgur.com/a/M2jz9VI - Conclusie: maybe. nope.
Edit: "The data rate is 80% of the bandwidth, since it uses 8b/10b encoding. Only 80% of the transmitted bits are used for representing data. The most important thing is to make sure you are comparing your results to the maximum data rate, not the physical bandwidth of an interface."
Nope, 10bit 120Hz gaat niet werken zonder DSC.
[ Voor 84% gewijzigd door Roenie1 op 09-12-2021 18:29 ]
[ Voor 40% gewijzigd door Roenie1 op 09-12-2021 19:10 ]
Volgens berekening zou 5120x1440 10Bit HDR wel moeten gaan op 100Hz zonder DSC (verbeter me als ik fout ben)
120 / 100 = 1,2
100 / 1,2 = 83,333. Zoveel % van 31,85 heeft 100Hz dus nodig.
31,85 / 100 * 83,333 = 26,5417 Gbps
De data rate van DP 1.4 is 25,92 Gbps
Die berekening had je zelf ook wel kunnen maken toch? Ik heb namelijk vorige keer duidelijk laten zien hoe het berekenen werkt, maar nu vraag je het gewoon opnieuw om het antwoord te krijgen. Komt op mij wat lui over. Ik hou zelf óók niet van wiskunde. Je wilt een kaart uit tijdperk A met een high end (qua resolutie dan... mijn G7 bleek elektroschroot te zijn en 't is hetzelfde spul) scherm uit tijdperk B combineren en het resultaat krijgen van B. Maar B is afhankelijk van A. Iets met een dubbeltje en een eerste rij.
De GPU markt is een drama, het is zeer vervelend voor de mensen die een 1000-serie kaart hebben. De oplossing? Acceptatie en aanpassingsvermogen: spelen op lagere resolutie voor zolang de markt op slot zit. Mijn 2080 Super gaat ook niet heel lang meer mee, daarom shop ik ook al niet eens voor een 3440x1440 scherm. Ik zou 3840x1600 (37.5") wel gaaf vinden: enige soort ultrawide die fysiek bijna net zo hoog is als wat ik gewend ben. Een simpele berekening maakt echter duidelijk dat die ervaring door de lage fps gewoon bagger zou zijn met een 2080 Super. Als je toch op 30 fps gaat spelen kan je toch net zo goed een console kopen voor een fractie van de kosten en op de TV aansluiten? (G9 kost op zichzelf al meerdere consoles + minimaal €1500 voor een 3080.)
Nogmaals als je op 20-60 fps gaat spelen kan je beter op console spelen. Anders ben je je geld gewoon door de WC aan het spoelen. Als je een LCD gaming monitor koopt i.p.v. een (OLED) TV lever je beeldkwaliteit in, in ruil voor lagere latency. Als latency toch niet belangrijk voor je is omdat je op lage fps speelt, waar ben je dan mee bezig? Laggy 4k-of-vergelijkbaar kan een TV ook wel. Met een controller op de bank voel je daar minder van dan met de muis bij je bureau.
[ Voor 139% gewijzigd door Roenie1 op 10-12-2021 15:31 ]
Data Rate Required: 23.56 Gbit/s
Video Format:
5120 × 1440 (32∶9 ratio) at 100 Hz
10 bpc (30 bit/px) RGB color
Uncompressed
CVT-R2 timing format
Frame Size:
5,120 × 1,440 = 7,372,800 pixels per frame (7.4 Mpx)
Effective Frame Size with CVT-R2 Blanking Intervals:
5,200 × 1,510 = 7,852,000 pixels per frame (7.9 Mpx)
Effective Pixel Rate:
7,852,000 px per frame × 100 frames per second = 785,200,000 pixels per second
Bit Rate:
785,200,000 px/s × 30 bit/px = 23,556,000,000 bits per second (23.56 Gbit/s)
CVT-R2 Timing Formula:
Constants:
VMIN = 0.00046 seconds
HBLANK = 80 pixels
Input Variables:
H = 5,120 pixels
V = 1,440 pixels
F = 100 Hz
Formulas:
VBLANK = V • VMIN = 1,440 • 0.00046 = ( 69.4 )↑ = 70 pixels
( 1⁄F ) − VMIN ( 1⁄100 ) − 0.00046
HEFFECTIVE = H + HBLANK = 5,120 + 80 = 5,200 pixels
VEFFECTIVE = V + VBLANK = 1,440 + 70 = 1,510 pixels
Het kan gerust zijn dat de berekening fout is maar dan is de calculator bij LinusTechTips foutief natuurlijk.
De vraag was eerder kan je het scherm op 100Hz zetten.
Maar laat maar zitten door dergelijke reacties draait mijn maag
Je kunt elk schem dat hoger dan 100 kan op 100Hz zetten, dat is een kwestie van een custom resolutie aanmaken in nvidia control panel*. Je kan 'm ook op 90 zetten als hij 100 niet haalt. Of op 93.
*en vervolgens selecteren in windows' eigen display settings, in nvcp zelf verschijnt de nieuwe custom refresh rate niet als keuze-optie.
[ Voor 44% gewijzigd door Roenie1 op 10-12-2021 16:05 ]
Nu je 560 aangeeft zie ik dit ook in de comments van LLT zelf, vermoedelijk is de berekening toch niet zo foutloos dan
https://linustechtips.com...ations=show&formulas=show
[ Voor 23% gewijzigd door TokkeBe op 10-12-2021 16:17 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Roenie1 op 10-12-2021 19:59 ]

Het lastige is nu alleen dat ik niet weet of dit een Windows 11 issue is, of een daadwerkelijk probleem met de monitor is. Er is momenteel een Windows 11 color issue bug, maar naar mijn idee doet dit zich alleen voor in programma die met color profielen werken en niet in de desktop. Als ik het diagnostics scherm van de Samsung Odyssey G9 start, is de kleur wit goed.
Zijn er mensen die de Samsung Odyssey G9 ook met Windows 11 gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Dank voor de feedback. Vraagje, welke picture mode gebruik je? En zou je is kunnen kijken of ik de 'cinema' picture mode er kleuren veranderen?vanthome schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:33:
Heb zelf gisteren Windows 11 geïnstalleerd omdat Anno bleef crashen. Ik zie geen rare kleur verschijnselen met de andere opties. Driver en scherm up to date met NVIDIA.
[ Voor 10% gewijzigd door Supahted op 30-12-2021 15:54 ]
Dank voor het testen. Toch nog een vraagje, welke waarden gebruik je voor brightness, contrast en sharpness?vanthome schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:29:
Ik gebruik zelf custom. Ik heb alle kleuren profielen afgelopen en zag niks raars qua kleuren. Cinema lijkt wel een heel hoog contrast oid te doen. Misschien heeft dat problemen.
Dat wordt denk ik een reparatie melding
[ Voor 74% gewijzigd door Supahted op 30-12-2021 17:34 ]
Brightness heb ik meestal tussen de 10-80 afhankelijk van het licht om me heen. Contrast 75 en sharpness 60.
Ik heb het getest met twee andere laptops via HDMI en daar heb ik het probleem ook. Het lastige is dat het probleem vrij subtiel is. Het valt eigenlijk pas echt goed op als je er een ander scherm naast zet. Dan valt op dat wit, niet wit is, maar er licht rode/roze gloed overheen ligt.vanthome schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:58:
Ik hoop het van niet, heb je het met andere pc's/devices ook?
Brightness heb ik meestal tussen de 10-80 afhankelijk van het licht om me heen. Contrast 75 en sharpness 60.
Mocht je tijd en zin hebben, zou je dan nog een ding willen testen? Dat zou me erg helpen. Als je twee windows explorers over elkaar heen zet, en je zet de picture mode op 'cinema'. Blijft de schaduw van de overlappende explorers dan grijs of krijgt het een andere kleur? Ik zie het volgende, grijze elementen krijgen een paarse kleur:
:strip_exif()/f/image/CVdUreO8eSwFRVXWsa6wsdgJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie ook aan de foto's dat het erg roze/rood is, het hele scherm.
Dank! Op een of andere manier wordt door het maken van een foto de tint wel iets sterker.vanthome schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:26:
Ik zal het later vandaag even testen om te kijken wat er gebeurd.
Ik zie ook aan de foto's dat het erg roze/rood is, het hele scherm.
Zie o.a.:
https://nl.hardware.info/...dr-displays-in-windows-11
Ja ben ik inderdaad mee bekend. Ik heb daarom ook een test gedaan met Windows 10. Dit geeft het zelfde resultaat. En in Windows 11 test ik inderdaad in SDR.Gezmo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:08:
Ik neem aan dat jullie bekend zijn met het bericht dat Windows 11 problemen kan hebben met kleurweergave?
Zie o.a.:
https://nl.hardware.info/...dr-displays-in-windows-11
Zelf heb ik dergelijke problemen gehad met een andere monitor. Daar bleek de oorzaak te liggen in de kabel aansluiting.
Misschien is een andere kabel of aansluiting op een andere poort te proberen?
Dank voor het testen! Ik neig ernaar dat het dan toch een hardware probleem is. Kleuren waren goed tot 1.5 week geleden. Probleem is zowel via HDMI als Displayport, dus ik sluit de kabel uit. Ik zal het voor de zekerheid nog is met een andere displayport kabel testen.vanthome schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:56:
Ik zie geen rare kleuren in de cinema mode, misschien een beetje veel contrast maar verder ziet het er normaal uit. Krijg ook geen rare kleuren als ik in de nvidia control panel speel. Kabel en poort zou je kunnen proberen, misschien dan toch iets met het contrast/extreme brightness.
Maar waarom zie ik zoveel verschillende types G7 27 inch modellen. Ook verschillen die best wel in prijs..
Heeft het misschien te maken met dat sommige type nummers nieuwer zijn??. Voor de rest kan ik er zeer weinig over vinden. Misschien heeft iemand van jullie de oplossing..
[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 01-01-2022 20:06 ]
https://tweakers.net/pric...;1772316;1701252;1696936/
Staat bij
Bijzonderheden
Het is niet duidelijk wat het verschil is tussen de QSU en QSR varianten. De monitoren zijn op de markt gebracht met de QSU SKU-code, maar inmiddels redirect die productpagina naar de QSR variant. Volgens Samsung bestaan ze dus niet meer, wat het vrijwel onmogelijk maakt om verschillen te vinden, als die er zijn.
Ja. gekeken, maar zie geen verschillen.. alleen dat het verschilt in prijs.. Dus daarom dacht ik dat misschien bepaalde nummers nieuwere modellen zijn.Utoka schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:27:
Heb je ook in de pricewatch gekeken en vergeleken? Gaat om deze schermen denk ik
https://tweakers.net/pric...;1772316;1701252;1696936/
Staat bij
[...]
Edit: staat er ook bij.. Zal het dat wel zijn.harley2009 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:47:
[...]
Ja. gekeken, maar zie geen verschillen.. alleen dat het verschilt in prijs.. Dus daarom dacht ik dat misschien bepaalde nummers nieuwere modellen zijn.
Reset in OSD al gedaan en firmware update gedowngrade (zat al op de laatste). Helaas nog hetzelfde. Iemand ervaringen met een reparatie en hoelang je dan je monitor kwijt bent?vanthome schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:25:
Je zou evt nog kunnen kijken voor een firmware update, dan heb je alle opties wel geprobeerd denk ik. Misschien een reset in het OSD.
Ze zijn bij mij wel langs geweest (G9).vanthome schreef op zondag 2 januari 2022 @ 00:46:
Volgens mij komt Samsung bij grote schermen terplekke langs. Of je dat aan kunt vragen bij een winkel weet ik niet.
Is dat geen 1440p monitor? Ps4 pro's ondersteunen alleen 1080 of 4K (2160p), dus ik zou even goed opletten welk scherm je koopt.harley2009 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:18:
Ben op zoek voor mijn zoon naar een Curved scherm voor zijn ps4 Pro. Zelf heeft die deze gezien, en hij vind deze mooi. Inmiddels heeft die ervoor gespaard en zou die deze kunnen kopen.
Maar waarom zie ik zoveel verschillende types G7 27 inch modellen. Ook verschillen die best wel in prijs..
Heeft het misschien te maken met dat sommige type nummers nieuwer zijn??. Voor de rest kan ik er zeer weinig over vinden. Misschien heeft iemand van jullie de oplossing..
[modbreak]Kan prima in Samsung Odyssey serie (G9 / G7). Merge.[/]
M-TG700CCAA-1011.0
Alvast bedankt voor de reacties
Changelog zou wel handig zijnharley2009 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:04:
De laatste firmware update is dat
M-TG700CCAA-1011.0
Alvast bedankt voor de reacties
Ben mij aan het orienteren naar een G9.
Zijn er mensen die een monitor arm aan kunnen raden die deze kan dragen?
Of is dit een van de weinige: https://www.ergotron.com/...47#/?kleur=Zwart&buynow=0
En betreft de monitor zelf, er staan 5/6 verschillende in de pricewatch. Een verschil van 200 euro totaal (goedkoopste/duurste) wat is precies het verschil tussen deze?
:fill(white):strip_exif()/f/image/SZSQ8ExnAyDxAsqEFdCcnfCr.png?f=user_large)
De verschillende versies zijn productie-versies, aan de laatste letters zit een datum vast.Rotinomm schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:35:
Hi,
Of is dit een van de weinige: https://www.ergotron.com/...47#/?kleur=Zwart&buynow=0
En betreft de monitor zelf, er staan 5/6 verschillende in de pricewatch. Een verschil van 200 euro totaal (goedkoopste/duurste) wat is precies het verschil tussen deze?
[Afbeelding]
Ik heb zelf de Samsung Odyssey G9 icm met deze monitor beugel: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o03_s00?ie=UTF8&psc=1Rotinomm schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:35:
De Ergotron die je aanhaalt zie ik vaker terugkomen, maar deze is een veelvoud van de prijs en heeft een montage aan je bureau. Ik heb een bureaublad met een dikte van ongeveer 2 cm en was een beetje huiverig om daar een beugel aan te maken die het gewicht van dit bakbeest (met beugel in uitgetrokken stand) moet houden. Daarnaast zorgt elke beweging tegen je bureau er ook voor dat je scherm wiebelt.
Ook neemt montage aan het bureau meer ruimte in beslag. Ik ben dus gaan zoeken naar een gasdrukveer beugel met wandmontage, en zo bij bovenstaande beugel uitgekomen.
De beugel is super degelijk en stevig. De gasdrukveer kan met gemak het gewicht en formaat van de monitor aan. De initiële montage is wat onhandig, maar daarna is het een perfecte beugel. Ik heb ook een playseat om af en toe een race spel te doen en in dat geval trek ik de beugel helemaal uit en zet hem in zijn laagste stand zodat ik met mijn stuur beter voor de monitor zit.
Rotinomm schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:35:
Hi,
[Afbeelding]
Xyanta schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:57:
[...]
Ik heb zelf de Samsung Odyssey G9 icm met deze monitor beugel: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o03_s00?ie=UTF8&psc=1
De Ergotron die je aanhaalt zie ik vaker terugkomen, maar deze is een veelvoud van de prijs en heeft een montage aan je bureau. Ik heb een bureaublad met een dikte van ongeveer 2 cm en was een beetje huiverig om daar een beugel aan te maken die het gewicht van dit bakbeest (met beugel in uitgetrokken stand) moet houden. Daarnaast zorgt elke beweging tegen je bureau er ook voor dat je scherm wiebelt.
Ook neemt montage aan het bureau meer ruimte in beslag. Ik ben dus gaan zoeken naar een gasdrukveer beugel met wandmontage, en zo bij bovenstaande beugel uitgekomen.
De beugel is super degelijk en stevig. De gasdrukveer kan met gemak het gewicht en formaat van de monitor aan. De initiële montage is wat onhandig, maar daarna is het een perfecte beugel. Ik heb ook een playseat om af en toe een race spel te doen en in dat geval trek ik de beugel helemaal uit en zet hem in zijn laagste stand zodat ik met mijn stuur beter voor de monitor zit.
vanthome schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:25:
Ik denk dat de Ergotron wel een goede is als ie specifiek support heeft voor de G9. Toen ik aan het kijken was, waren er nog geen specifieke G9 armen. Die van mij heeft nu dus geen tilt, anders zou ie naar beneden hangen. Voor de rest werkt de motion range wel, en heb tilt op volledig moeten zetten, dan staat ie net een paar graden omhoog. Volgens mij heb ik eentje van Newstar.
:strip_exif()/f/image/Nu9TwgYbuDAfIpHfGpDkkDCg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Sjsv3jM9QIDbkc3fZRfT8Ong.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb mijn G9 aan de Ergotron arm hangen. Het is een beest van een desktop mount: het kost wat maar dan heb je ook wel een mount die er super solide uitziet en ook aanvoelt. Een ding waar je wel op moet letten is dat de mount door het formaat de monitor nog wel wat dieper op je bureau zal plaatsen.
***edit*** Mocht je deze arm willen kopen, let er dan wel op dat je de versie met de extra Heavy Duty Pivot erbij koopt, die is later uitgebracht en nu als bundel verkrijgbaar als je de Ergotron HX koopt.
[ Voor 4% gewijzigd door Chicane op 19-01-2022 22:25 ]
Hopelijk kan ik hier wat antwoorden krijgen welke Google mij niet geeft.
Omdat mijn "oude" MSI Optix MPG27CQ beetje lastig begint te doen, en ik dit een leuk moment vond om groter te gaan, ben ik sinds afgelopen woensdag de trotse eigenaar van een G7 32".
Monitor heb ik meteen van de laatste firmware voorzien (M-TG700CCAA-1013.2), Monitor doet het prima maar er zijn een paar dingen wat ik niet helemaal snap.
1 van die dingen is de Adaptive Sync. Deze staat nu uit. Volgens mij zit er wel een meerwaarde aan om dit aan te hebben met het gamen, maar tot op heden loop ik tegen een vervelend probleem. Ik heb namelijk 3 schermen. Naast de MSI heb ik ook een 34" Philips die ik voor het racen gebruik. Zo snel ik de adaptive sync aanzet word mijn MSI uitgeschakeld. Is dit iets wat ik ergens kan aanpassen? Ik heb de G7 op een MSI 3080 Surpim X aangesloten via de DP poort. De andere 2 monitoren zijn ook zo aangesloten. Verder draai ik nog op Win 10.
Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |
Alleen de G7 heeft Adaptive sync voor zover ik weet. Grappige is dat er dus 2 van de 3 overblijven, maar juist die het belangrijkste is, de MSI, wordt uitgeschakeld. Opzich geen ramp, ik kan de 34" ook uitzetten, maar ik was benieuwd naar of dat ik iets fout deed.vanthome schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:04:
Ik heb twee schermen met adaptive sync maar ik heb daar geen last van. Heb het meestal uit staan op mijn tweede, maar misschien is het een limitatie. Heb je het geprobeerd met een scherm met adaptive sync en de rest niet?
Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |
![]() | ![]() |
Lijkt haast wel op een soort compressie artefact zoals bij jpeg... hoe heb je de monitor aangesloten?ES335 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 03:47:
Sinds een tijdje dit probleem op mijn G7 (32in). Soort eczeem-achtige strook pixels van ongeveer 20cm lang in het midden van het scherm, variërend in breedte. Vooral duidelijk wanneer de achtergrond donkergrijs is zoals op het asfalt in racegames, of als ik verschillende uniforme tinten toon (met bijv. http://color.aurlien.net/). Iemand een idee wat het kan zijn?
[Afbeelding] [Afbeelding]
DP, maar heb ook al HDMI geprobeerd, maakt geen verschil. Spreek nu twee dagen met Samsung customer service en het reparatieverzoek is goedgekeurd, moet nog een mailtje krijgen van het reparatiecentrum.savale schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:11:
[...]
Lijkt haast wel op een soort compressie artefact zoals bij jpeg... hoe heb je de monitor aangesloten?
dank voor je snelle reactie,vanthome schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:05:
Mijn gok is misschien een soort viezigheid. In de foto lijkt het net iets groter te zijn dan 1 pixel, dus lijkt mij apart als het een dode pixel is.
het is helaas geen viezigheid op het scherm, ik heb deze plek al met monitor reinigingspray behandeld 2x en helaas geen succes
Excuses als ik niet duidelijk was. Ik denk dat het iets is dat achter het paneel zit. Ik gok stof o.i.d., omdat het groter dan 1 pixel is. Het is ook maar een gok en zou wat anders kunnen zijn.mezzerinn schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:25:
[...]
dank voor je snelle reactie,
het is helaas geen viezigheid op het scherm, ik heb deze plek al met monitor reinigingspray behandeld 2x en helaas geen succes
Dat zou goed kunnen. Ik vermoed dat ik hier zelf weinig aan kan doen?vanthome schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:49:
[...]
Excuses als ik niet duidelijk was. Ik denk dat het iets is dat achter het paneel zit. Ik gok stof o.i.d., omdat het groter dan 1 pixel is. Het is ook maar een gok en zou wat anders kunnen zijn.
AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX
Dat klinkt inderdaad wel als een kabel probleem/ Ik gebruik de bijgeleverde DP kabel, die heeft prima gewerkt voor mijn G9.MisterJD schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:13:
Ik lees nogal wat tegenstrijdigheden omtrent standaard displayportkabel bij de G7 27. Want men suggereert dat ik die kabel moet vervangen i.v.m. flickers wanneer het scherm uit standby komt. En heel af en toe signaal wegvalt en terugkomt. Net of hij van source switched. Ik had het ooit eens gelezen op het forum, maar kan zo 123 niet terugvinden wat voor goede kwaliteit DP kabel het moest zijn. Meende een kabel van Club 3d als ik me niet vergis.
Ik had laatst hetzelfde met een 10m lange hdmi kabel bij hoge resoluties. 10m fiber kabel gehaald en geen probleem meer, was maar 45 op Amazon. Ik heb inderdaad ook goede dingen over club3D kabels gehoord op het r/ultrawide iirc.
[ Voor 14% gewijzigd door vanthome op 06-05-2022 11:18 ]
Thanks. Ik zal die kabel gaan bestellen, dan zien we wel of dat het dan opgelost is of niet.vanthome schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:17:
[...]
Dat klinkt inderdaad wel als een kabel probleem/ Ik gebruik de bijgeleverde DP kabel, die heeft prima gewerkt voor mijn G9.
Ik had laatst hetzelfde met een 10m lange hdmi kabel bij hoge resoluties. 10m fiber kabel gehaald en geen probleem meer, was maar 45 op Amazon. Ik heb inderdaad ook goede dingen over club3D kabels gehoord op het r/ultrawide iirc.
AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX