Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Uitbouw - voorkomen van burenruzie

Pagina: 1
Acties:

• Oekol
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19:55

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Goedemorgen allemaal,

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +25Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09:59
Onvoorziene kosten voor de buurman lijkt me niet, dat zijn onvoorziene kosten voor jou.

Klinkt alsof er niet zo goed over na is gedacht allemaal.. Je verhaal is verder ook niet zo goed te volgen met die regenafvoer. Een schets helpt.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:01
Een afschot dat naar het huis toe loopt. Welke gladiool bedenkt dat in een rijtje waar iedereen in principe op enig moment gaat willen uitbouwen 8)7

Het was natuurlijk makkelijker want hup aan bestaande regenpijp, en anderhalf uur werk en een paar euro aan wat pijpjes leggen bespaard.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Members only:

[Voor 18% gewijzigd door Oekol op 28-04-2020 15:31]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 14:31
Oekol schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:09:
[...]

Dit ben ik niet helemaal met je eens, want zijn uitbouw is dus waarschijnlijk verkeerd aangelegd en dat is niet ons probleem.

Dus in jouw verhaal doet persoon X een uitbouw voor X geld. Klopt bouwtechnisch niet (aanname van mij in deze) en dan moeten de buren de kosten gaan betalen om zijn uitbouw 'af' te maken?
Maak even een schets, het is voor jou vast allemaal heel erg duidelijk omdat je er een beeld bij hebt, maar door alleen dat volle A4tje aan text van jou te lezen is het echt heel lastig een beeldvorming te maken.

Dan kan iedereen echt makkelijker helpen/meedenken

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 20:57
[...]

Dit ben ik niet helemaal met je eens, want zijn uitbouw is dus waarschijnlijk verkeerd aangelegd en dat is niet ons probleem.

Dus in jouw verhaal doet persoon X een uitbouw voor X geld. Klopt bouwtechnisch niet (aanname van mij in deze) en dan moeten de buren de kosten gaan betalen om zijn uitbouw 'af' te maken?
Dan had hij die kosten toch al gehad als het echt niet goed aangelegd was? Ook al is het misschien bouwtechnisch niet super, als hij nu geen problemen heeft, en door jullie uitbouw opeens kosten krijgt dan is het toch de omgekeerde wereld om hem dat zelf maar te laten betalen?

Maar zoals al gesteld, maak eens een schets of iets, want er is weinig van het verhaal te volgen zo ;)

• Spectaculous
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19:17
[...]

Maar de buren moeten wel gaan betalen omdat jij de bestaande situatie wil aanpassen?

Goed ik denk niet dat we hier iets nuttigs over kunnen zeggen, want er zijn 100.000 mitsen en maren mogelijk. Een gedeelte regenpijp is heel wat anders dan een buurman die gebruik maakt van een regenpijp die volledig van jou is, maar ook al staat de regenpijp voor 100% op jou grond, dat betekend niet dat je er alles maar mee mag doen.

Ik denk dat je beter af bent bij het juridisch loket, en neem een bouwtekening mee.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Intelligo schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:11:
[...]

Maak even een schets, het is voor jou vast allemaal heel erg duidelijk omdat je er een beeld bij hebt, maar door alleen dat volle A4tje aan text van jou te lezen is het echt heel lastig een beeldvorming te maken.

Dan kan iedereen echt makkelijker helpen/meedenken
Ga ik doen als ik thuis ben. Moest het vanmorgen even van mij af schrijven, nadat ik vannacht slecht geslapen heb en maar ben gaan googlen en googlen naar vergelijkbare situaties.
Twijfels schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:11:
[...]

Dan had hij die kosten toch al gehad als het echt niet goed aangelegd was? Ook al is het misschien bouwtechnisch niet super, als hij nu geen problemen heeft, en door jullie uitbouw opeens kosten krijgt dan is het toch de omgekeerde wereld om hem dat zelf maar te laten betalen?

Maar zoals al gesteld, maak eens een schets of iets, want er is weinig van het verhaal te volgen zo ;)
Zie hierboven, ga ik doen als ik thuis ben.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15:49
Allereerst ben je verschrikkelijk stom begonnen. Eerst je buren op de hoogte brengen van je plannen, dan de aannemer kiezen en uitwerken en dan weer met de buren om tafel om je exacte plannen, globale planning en dergelijke door te spreken. Maargoed, dat is de koe in zijn kont kijken.

Vervolgens: Je muur is een privémuur, hij is immers onlosmakelijk onderdeel van jouw woning. Daar mogen de buren niets aan toen, tenzij ze toestemming hebben van jou. Als je over de erfgrens heen zou willen, kunnen ze natuurlijk eisen stellen, maar als je hem op je eigen terrein of tegen de erfgrens aan houdt, mogen ze niets, behoudens een plantenbak, thermometer o.i.d. eraan ophangen.

Verder heb je ladderrecht. Dat betekent dat jij, in overleg, aangeeft van de grond van jouw buren gebruik te moeten maken, omdat het niet anders kan. Jij kan de uitbouw niet anders voegen en opmetselen dan via zijn grond. Zelfde voor fundatie leggen en graafwerkzaamheden. Daarvoor is het noodzakelijk om zijn grond te gebruiken. Je kan je uitbouw ook niet plaatsen, maar zo werkt het ladderrecht dan weer net niet. Dat een klus an sich niet noodzakelijk is, maakt het ladderrecht voor gebruik van die klus nog niet overbodig. Het is noodzakelijk die klus. Echter... Alle schade die jij maakt, dien jij te vergoeden. Daarom doe je een 0-meting.

Gewoon je dammetje ertussen behouden en verder niet aan zijn dak zitten, heb je ook geen gezeik.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
@Oekol Als ik je verhaal goed begrijp zijn er 2 problemen.

1) Buurman met uitbouw waarbij de afwatering richting huis loopt. Dit had nooit zo gebouwd moeten worden en lijkt mij een probleem voor de buurman zelf.

2) Buren zonder uitbouw. Gezien het feit dat zij nu al lopen tegen te sputteren zou ik de uitbouw tot aan de erfgrens maken (dan krijg jij dus wel een verspringing in je kamer). Verder zou ik regenpijp op het dak van jouw uitbouw laten uitkomen, en dan vandaar weer langs jouw nieuwe achtermuur naar beneden. Veel gemeentes bieden ook subsidie om hemelwaterafvoeren van het riool af te koppelen, dus misschien is het een optie om het met een drainagekorf o.i.d. de grond in te laten lopen in plaats van terug naar de bestaande riolering.

[edit] en verder alles wat @Pizza_Boom zegt.

[Voor 3% gewijzigd door Waaj op 28-04-2020 11:28]

• mcsluis
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07:36
Heb je ook al zicht op wat de aannemer gaat doen onder de grond? Toen mijn buren een uitbouw hebben geplaatst tegen de erfgrens, is er toch een klein deel fundering bij mij op het erf geplaatst.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:24
Het is duidelijk dat @Oekol heel voorzichtig te werk moet gaan doordat hij een aantal stappen verkeerd heeft genomen op het begin. Ik zou beginnen door samen met de buren een aantal dingen op papier te zetten zodat je achteraf geen gezeur krijgt. Je ziet tenslotte nu al veel weerstand ontstaan en dat zal waarschijnlijk alleen maar meer worden als je op dezelfde voet verder gaat(op basis van aannames in plaats van feiten). In je recht staan om iets te doen is mooi, maar er bestaat ook nog zoiets als rekening houden met je buren. Daar ben je in dit geval te kort geschoten en dat zul je nu recht moeten zetten. Anders zullen je buren zich genegeerd voelen en alleen maar meer weerstand opbouwen.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09:59
Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:22:

[...]
Gewoon je dammetje ertussen behouden en verder niet aan zijn dak zitten, heb je ook geen gezeik.
Jawel, want de afvoer loopt dan binnenin beide uitbouwen.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mcsluis
Je kan toch het bovenste deel van de afvoer op het platte dag van de uitbouw laten uitkomen, en dan het deel dat nu langs de uitbouw loopt, aan de voorzijde van de uitbouw plaatsen, recht de grond in met een drainage systeem. Zo hebben de buren het hier ook gedaan. werkt prima.

• ydderf
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21:56
Hoe heeft de aannemer het project aangenomen? Voor de regenpijp met de buren links (met aanbouw), lijkt mij dat er geen meerwerk geschreven mag worden. Dit kon de aannemer van de voren duidelijk zien. Wat dan technisch een mooie oplossing is, durf ik niet te zeggen.....
Voor de andere kant (zonder aanbouw), is het denk ik het makkelijkste om de afvoer op jou eigen dak uit te laten komen. En dan kijken hoe je je eigen afvoer weer op het riool aansluit (of zoals eerder genoemd een oplossing zonder riool). Of dezelfde oplossing als de buren links?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:42
Nu de buren zonder de uitbouw:
Die gaven aan te hopen dat het allemaal niet doorging en dat ze het niet willen het liefst. Nu hebben we een dispuut over de regenpijp die op dit moment was (schutting is al voor gedeelte weg) weggewerkt in de schutting.
Dit is toch het hele punt? Zoek voordat je technische oplossingen gaat bedenken eerst eens uit waar ze precies bang voor zijn. Misschien denken ze dat hun tuin volloopt of hebben ze een regenton die na jullie uitbouw verplaatst moet worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eamelink
  • Laatst online: 21:06

eamelink

Droptikkels

Hemelwater moet je op je in principe op je eigen perceel afvoeren. Nu voert de buurman van Oekol zijn regenwater af via het terrein van Oekol. Dat ging tot nu toe goed, maar op die plek gaat Oekol een gebouw neerzetten. Dan kan dat dus niet meer. Dat is niet het probleem van Oekol, maar het probleem van de buurman. Hoe lastig dat is hangt af van het afschot. Als het dak helemaal vlak is, is het een kwestie van een afvoer aan de voorkant maken en klaar is kees. Als er echt afschot naar het huis toe is, dan vrees ik dat de dakdekking eraf moet, en dat er afschotplaten op het dak moeten om het afschot om te keren, en daarna opnieuw dekken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pizza_Boom
eamelink schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:59:
[...]

Hemelwater moet je op je in principe op je eigen perceel afvoeren. Nu voert de buurman van Oekol zijn regenwater af via het terrein van Oekol. Dat ging tot nu toe goed, maar op die plek gaat Oekol een gebouw neerzetten. Dan kan dat dus niet meer. Dat is niet het probleem van Oekol, maar het probleem van de buurman. Hoe lastig dat is hangt af van het afschot. Als het dak helemaal vlak is, is het een kwestie van een afvoer aan de voorkant maken en klaar is kees. Als er echt afschot naar het huis toe is, dan vrees ik dat de dakdekking eraf moet, en dat er afschotplaten op het dak moeten om het afschot om te keren, en daarna opnieuw dekken.
En als de vorige eigenaar met deze oplossing akkoord is gegaan, is het nu dus wel het probleem van Oekol.

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 20:57
[...]

Hemelwater moet je op je in principe op je eigen perceel afvoeren. Nu voert de buurman van Oekol zijn regenwater af via het terrein van Oekol.
Says who? Er wordt gesproken over 5 huizen met 6 gedeelde afvoerpijpen. Hoe valt dan te stellen dat de buurman zijn regenwater opeens via Oekol afvoert? Die buurman heeft zoals ik het lees het dak juist laten hellen richting die gedeelde afvoer om daar direct in te kunnen lozen.

edit: die schets hierboven laat ook zien, hoewel wat onduidelijk, dat de afvoer gewoon die gedeelde pijp in gaat.

[Voor 9% gewijzigd door Twijfels op 28-04-2020 14:27]

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22:04
Je buurman heeft dus ook een x cm van de erfgrens afgebouwd gezien die regenpijp op de erfgrens staat (aanname)?

• Punkrocker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13:12

Punkrocker

Mostly harmless

Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:22:
...

Verder heb je ladderrecht. Dat betekent dat jij, in overleg, aangeeft van de grond van jouw buren gebruik te moeten maken, omdat het niet anders kan. Jij kan de uitbouw niet anders voegen en opmetselen dan via zijn grond. Zelfde voor fundatie leggen en graafwerkzaamheden. Daarvoor is het noodzakelijk om zijn grond te gebruiken. Je kan je uitbouw ook niet plaatsen, maar zo werkt het ladderrecht dan weer net niet. Dat een klus an sich niet noodzakelijk is, maakt het ladderrecht voor gebruik van die klus nog niet overbodig. Het is noodzakelijk die klus. Echter... Alle schade die jij maakt, dien jij te vergoeden. Daarom doe je een 0-meting.

[...]
Hij kan die uitbouw best helemaal vanaf zijn eigen grond opbouwen hoor.
Overhands metselen met bolle voegen (of zoiets, ik ben geen metselaar. Is met onze garage ook grotendeels gebeurd omdat de Polen van de buurman dat huis verkeerd hadden uitgezet.). Het is misschien niet zo mooi voor de buren om te zien maar ze mogen dat dus weigeren omdat het niet strikt noodzakelijk is.

Verder eens met je.

(Alhoewel je volgens mij ook met de fundering ook niet per se bij de buren hoeft te zijn. Maar zoals gezegd IANAM , I Am Not A Metselaar)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:01
Hemelwater moet je op je in principe op je eigen perceel afvoeren.
Tegenwoordig ja. Vroeger blijkbaar niet. Ik woon in een rijtje waar de HWA per twee huizen is gedeeld (ja echt). Kun je ook niet makkelijk oplossen, want moet door het huis (kruipruimte) heen naar de voortuin/straat. Dat even aanleggen gaat 'm after the fact natuurlijk niet worden.

Maar als bij TS wel elk huis z'n eigen afvoer heeft, dan is het idd wel gek als de buren op de 'jouwe' zitten.

• eamelink

eamelink

Droptikkels

Twijfels schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:25:
Says who? Er wordt gesproken over 5 huizen met 6 gedeelde afvoerpijpen. Hoe valt dan te stellen dat de buurman zijn regenwater opeens via Oekol afvoert? Die buurman heeft zoals ik het lees het dak juist laten hellen richting die gedeelde afvoer om daar direct in te kunnen lozen.
Ah, ik had aangenomen dat de buurman tot de erfgrens had gebouwd, en de gedeelde pijp dus een beetje richting Oekol was geschoven :)
Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:19:
[...]
En als de vorige eigenaar met deze oplossing akkoord is gegaan, is het nu dus wel het probleem van Oekol.
Goed punt :)

[Voor 18% gewijzigd door eamelink op 28-04-2020 14:39]

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Members only:

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pizza_Boom
Waarom zou je dat bij de notaris indienen? In goed overleg iets opbouwen. Als ze het er niet mee eens waren geweest waren er wel rechtzaken geweest. Ik heb ook gewoon mondeling toestemming van mijn buren om e.e.a. op te bouwen tegen hun muur aan.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:17:
Waarom zou je dat bij de notaris indienen? In goed overleg iets opbouwen. Als ze het er niet mee eens waren geweest waren er wel rechtzaken geweest. Ik heb ook gewoon mondeling toestemming van mijn buren om e.e.a. op te bouwen tegen hun muur aan.
Ik dacht dat ik dat heb gelezen vannacht dat het tussen buren prima is met papiertje en handtekening. Wanneer er een nieuwe bewoner is dat het dan bij de notaris bekend moet zijn anders niet meer geldig oid. maar uiteraard IANAL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21:56
Hebben jou buren niet een doorsteek naar de buren daarnaast gemaakt? Zou je zoiets ook niet bij jou kunnen toepassen? (tenminste als je dan qua hoogte van het plafond nog weg komt)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 16:19
Ik zie dat tussen jouw buren en de buren op de hoek er een opening is.
Als jij nou gewoon dezelfde oplossing laat maken aan jouw kant? Dan loopt de helft van het hemelwater van het dak van de buren naar jou en de andere helft naar de buren op de hoek, probleem opgelost?

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KNed
Tja, ik denk dat elke andere oplossing meer problemen met zich meebrengt.
Je kan het ook aan jouw kant domweg dicht maken, dan stroomt al het water naar de andere buren :)

Op zich zou ik niet zo bang zijn voor lekkage. Die kans bestaat maar of dat water nou van jou of van de buurman is, nat is het toch....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pizza_Boom
Oekol schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:22:
Ik dacht dat ik dat heb gelezen vannacht dat het tussen buren prima is met papiertje en handtekening. Wanneer er een nieuwe bewoner is dat het dan bij de notaris bekend moet zijn anders niet meer geldig oid. maar uiteraard IANAL
Er is toch bij de notaris vastgelegd wat je gekocht hebt? Dat zou, imho, voldoende moeten zijn.

Anders wordt het als je over de erfgrens heen gaat. Dat is wel verstandig om vast te laten leggen, al zou het alleen maar zijn over de verkoop van grond of een vergoeding voor het gebruik hiervan.

Ik zou bij de andere buren gewoon een cm van de erfgrens afblijven met de muur, zodat ook je boeidelen op eigen grond staan. Ook lekker die PCV pijp door de uitbouw heen trekken, maar wel mededelen dat als ie kapot gaat, verstopt raakt o.i.d., je niets meer kan en bij hun een nieuwe leiding door het terras moet leggen. Meter of 2 PVC kost de kop niet.
ydderf schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:24:
Hebben jou buren niet een doorsteek naar de buren daarnaast gemaakt? Zou je zoiets ook niet bij jou kunnen toepassen? (tenminste als je dan qua hoogte van het plafond nog weg komt)
Ik denk dat de andere kant die doorsteek heeft gemaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
De uitbouw van deze buren staat een halve regenpijp van de erfgrens af als ik je verhaal goed begrijp. Ga jij tot aan die uitbouw? Sta je dan niet een halve regenpijp op de grond van de buurman?

• caspervc
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
Ik vraag me ook nog af: als jij de regenpijp laat zitten en je uitbouw op eigen terrein ernaast zet: kan de buurman zijn muur nog onderhouden? En als dat niet meer kan: mag dat?

Zou je de hwa van zijn dak in de muur kunnen opnemen en daar jou dak ook op aansluiten?

[Voor 20% gewijzigd door caspervc op 28-04-2020 15:51]

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
The Killer schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:45:
[...]

De uitbouw van deze buren staat een halve regenpijp van de erfgrens af als ik je verhaal goed begrijp. Ga jij tot aan die uitbouw? Sta je dan niet een halve regenpijp op de grond van de buurman?
Wij gaan een kalkstenenmuur tussen plaatsen en daarna gaan wij pas bouwen. Als ik het nu goed begrijp van de aannemers.
caspervc schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:50:
Ik vraag me ook nog af: als jij de regenpijp laat zitten en je uitbouw op eigen terrein ernaast zet: kan de buurman zijn muur nog onderhouden? En als dat niet meer kan: mag dat?

Zou je de hwa van zijn dak in de muur kunnen opnemen en daar jou dak ook op aansluiten?
Welke muur bedoel je dan, muur van buurman met uitbouw?
Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:44:
[...]
Er is toch bij de notaris vastgelegd wat je gekocht hebt? Dat zou, imho, voldoende moeten zijn.

Anders wordt het als je over de erfgrens heen gaat. Dat is wel verstandig om vast te laten leggen, al zou het alleen maar zijn over de verkoop van grond of een vergoeding voor het gebruik hiervan.

Ik zou bij de andere buren gewoon een cm van de erfgrens afblijven met de muur, zodat ook je boeidelen op eigen grond staan. Ook lekker die PCV pijp door de uitbouw heen trekken, maar wel mededelen dat als ie kapot gaat, verstopt raakt o.i.d., je niets meer kan en bij hun een nieuwe leiding door het terras moet leggen. Meter of 2 PVC kost de kop niet.
[...]
Ik denk dat de andere kant die doorsteek heeft gemaakt.
Ik denk dat ook inderdaad en met die doorsteek hebben ze een lageregeul laten leggen op het dakzodat (vanwege de helling van de buurman zijn dak) alsnog het water kunnen afvoeren van het dak. Want ander zou door de helling naar voren het dak te hoog liggen om water af te voeren.

[Voor 38% gewijzigd door Oekol op 28-04-2020 16:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pizza_Boom
Meestal hè, dat het afschot op het hoogste punt lager ligt dan het laagste punt van het naastgelegen oppervlakte, als dat daarop moet afwateren. :P :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KNed
Volgens mij maak je het probleem groter dan het is.
Het is vrij simpel:
Jij wilt een aanbouw, aan 1 kant staat er al eentje waar je dus mee te dealen hebt. Inclusief de bestaande dakafvoer situatie.
En aan de andere kant zit je met een regenpijp.

Kies voor afvoer naar voren, dus niet zoals je directe buren maar zoals daarnaast.
Voor de kant van de bestaande aanbouw kopieer je de situatie van de andere kant van de aanbouw. Elke andere oplossing levert op termijn meer problemen op.
En aan de andere kant zorg je dat je voor die regenpijp blijft zodat die strak langs jouw nieuw aanbouw komt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011
Je kan toch gewoon naar de voorkant? Heb ik ook op mn uitbouw. Die gezamenlijk met de buren van de dakgoot loost op mn uitbouw , en dan van de uitbouw naar de grond.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:38
Precies.. niet te moeilijk maken. En je had wellicht beter eerst even kunnen overleggen met je buren ;-)

Overigens lezen 12 quotes in 1 lap tekst helemaal niet lekker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Nu online

MLLL

My first Sony PSP 1

Als je genoeg hoogte overhoudt om van het laagste punt van het dak van de buren afschot te creëren naar de voorkant van jouw uitbouw ben je spekkoper.

Ligt vooral aan de RC-waarde die behaald dient te worden, dat bepaalt de dikte van het dakisolatie.
Verder heeft de kozijnhoogte er ook mee te maken omdat dat meestal de basis vormt van de constructie

De aannemer kan van te voren wel uitmeten of dat realiseerbaar is

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 03-06 13:12
Veel hangt af van de perceelsgrens.
Ik zou uitgaan dat deze (in het verlengde) ligt op het hart van de tussenmuur de woningen.
Oud collega heeft dit ook gehad en zoals ik toen begreep...

Is de regenpijp nu wel of niet verplaatst toen er door de buurman werd uitgebouwd...?

-Uitbouw van de buurman op zijn eigen grond
Bijvoorbeeld 4cm halve leidingdikte HWA van de perceelsgrens. Hierbij moet je hun recht op het kunnen afvoeren op de gezamenlijk HWA m.i. in stand houden. Je mag zelfs de HWA zonder zijn toestemming niet verplaatsen, zowel TS als buurman is eigenaar. En zou je om de afvoer heen moeten bouwen.

TS heeft dan liggen slapen toen de buurman deze manier van uitbouw heeft gekozen.

-Uitbouw van de buurman tegen de perceelsgrens
Let hierbij ook op de boeiboord, je zou zelfs jou buitensteen koud tegen hun buitensteen kunnen plaatsen.

Afvoer zit geheel op jou grond (TS eigenaar) en ik zou deze hetzelfde aanwerken als aan de andere zijde van de buurman. De buurman zou hier gewoon aan mee moeten werken. Hij watert immers af op iemand andermans grond en kan je moeilijk eisen gaan stellen. Je kan deze m.i. helaas niet zomaar afdoppen maar wanneer hij tegenwerkt zou ik dit wel in overweging nemen. Maar ik ben geen expert in rechten O-) en daar ook nooit op aan laten komen.

- Uitbouw van de buurman op/over de perceelsgrens
Kan je jou uitbouw aanwerken op zijn uitbouw. Eventueel zelfs alleen een binnenmuur plaatsen en daken op elkaar aanwerken. Wat betreft afwatering zie hierboven.

Note: je mag een plat dak alle kanten laten aflopen. Het is dus niet 'verkeerd' om richting de woning te kiezen. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik hier i.i.g. nooit (!) voor zou kiezen.

M.b.t. de buren aan de andere zijde zonder uitbouw plannen. Wanneer je tegen de perceelsgrens aanbouw en de gevel is onderdeel van een gebouw dan mag deze buurman hier niet aankomen. Dus ook geen spijkertjes voor een schilderij'tje o.i.d.
Heb dit een paar jaar geleden uit laten zoeken omdat mijn buren 'mijn' buitengevel wilden gaan schilderen (gewoon bus goedkope verf) zonder mij hier vooraf over te informeren... 8)7

TS heeft de keuze van de afwerking zijn muur...
Soort steen en voeg of hout. Ladderrecht was al vernoemd.

Misschien had TS eerst het gesprek aan moeten gaan met de buurman. Dan had dit voorkomen kunnen worden. Suc7 met de goede afloop!

• MLLL
  • Nu online

MLLL

My first Sony PSP 1

Delakhan schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:17:
TS heeft dan liggen slapen toen de buurman deze manier van uitbouw heeft gekozen.
Als ik goed heb begrepen stond de aanbouw van de buurman er al toen TS het huis kocht.

• FlowSnake
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 21:52
Zat het hele draadje al met een visie als @kaboom1555 in mijn hoofd.

Waarom kan dat niet?

Ik zou serieus niet zomaar ruimte opgeven, of erger, loze ruimte laten ontstaan door de pijp de pijp te laten een daar 10cm op inleveren.

Het feit ook dat je dat zo makkelijk oppert, klinkt niet bepaald doordacht. Je kan daarna helemaal niks meer met die 10cm. Om een regenpijp?

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:06
FlowSnake schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:04:
Zat het hele draadje al met een visie als @kaboom1555 in mijn hoofd.

Waarom kan dat niet?

Ik zou serieus niet zomaar ruimte opgeven, of erger, loze ruimte laten ontstaan door de pijp de pijp te laten een daar 10cm op inleveren.

Het feit ook dat je dat zo makkelijk oppert, klinkt niet bepaald doordacht. Je kan daarna helemaal niks meer met die 10cm. Om een regenpijp?
Regenpijp naar voorkant kan voor zijn eigen afwatering. Maar dat lost niet het probleem op van buurman’s afwatering toch? Of bedoel je dat die ook via zijn dak moet? Dan moet zijn dak op hoogste punt (aan gevelzijde dus) lager zijn dan het laagste punt van dak buurman (die richting gevel afloopt). Dat wordt wel een beetje wonderlijk denk ik... of begrijp ik hem verkeerd?

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13:55

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Valorian schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:49:
[...]

Regenpijp naar voorkant kan voor zijn eigen afwatering. Maar dat lost niet het probleem op van buurman’s afwatering toch? Of bedoel je dat die ook via zijn dak moet? Dan moet zijn dak op hoogste punt (aan gevelzijde dus) lager zijn dan het laagste punt van dak buurman (die richting gevel afloopt). Dat wordt wel een beetje wonderlijk denk ik... of begrijp ik hem verkeerd?
Ik zou eerst eens bepalen van wie de regenpijp is. Dat is even van belang. Het kan namelijk zo zijn dat de regenpijp van TS is, omdat deze op zijn terrein is. Dan is het simpel, aansluiting van de buren afdoppen en de regenpijp op je eigen dak uit laten komen.

Nooit, maar dan ook nooit grond opofferen. Dit hadden ze namelijk al jaren geleden kunnen oplossen. Waarschijnlijk, het is maar een vermoeden, wilde de buurman geen pijp in eigen tuin, vandaar dat hij dit zo heeft gedaan, maar daar hoeft TS geen rekening mee te houden. TS kan voorstellen dat de buurman een overloop krijgt naar dak van TS zoals aan de andere kant, maar de kosten zijn gewoon voor de buurman.

Nu kan buurman moeilijk gaan doen, en je moet er nog jaren naast wonen, maar betaald de buurman ook huur voor die pijp, betaald hij voor onderhoud wanneer deze verstopt raakt. Daarnaast is het totaal irrelevant of het er al was voordat het huis gekocht werd, buurman mag er aanspraak op maken wanneer de constructie al 20 jaar bestaat. Hij moet tevens kunnen aantonen op papier, dat hij deze constructie mag toepassen en dit moet ook zo zijn zijn vastgelegd in jouw koopacte (afspraken over erfbaarheid en dergelijke).

Er is echter wel een kanttekening, wanneer je jouw muur strak tegen de van je buurman aanbouwt, je zijn toestemming moet hebben. En die kan hij weigeren. Aan de andere kant, kan je vast wel iets bedenken (bijvoorbeeld dat er een stuk van zijn aanbouw op jouw grond is, regenpijp in dit geval) om bij de gemeente een zaak aan te spannen om zijn aanbouw te laten weghalen omdat deze "technisch" gezien op jouw grond staat.

Dus eerst in overleg, lukt het niet je zin te krijgen, gestrekt been. Straal dit ook uit, dat je niet over je heen laat lopen. Een opmerking als "hoe dan ook de aanbouw komt er, maar het liefst in overleg" doet meer wonderen dan "ik wil een aanbouw en wil jullie ontzien", bij de laatste heb je al verloren. Hoe hard het ook is, de bully's winnen het altijd. Hoop dat je wel een rechtsbijstand verzekering hebt.

[Voor 8% gewijzigd door Wim-Bart op 28-04-2020 23:11]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• FlowSnake
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 21:52
Valorian schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:49:
[...]

Nee, idee was wel dat afwatering van de buurman over eigen uitbouw gaat. Maar goed, hoe of wat weet ik ook niet.

Maar mij ga je niet vertellen dat je 10cm grond moet opofferen omdat er een pijpje in de weg staat dat als enige functie middels zwaartekracht regenwater afvoeren heeft.

Daar is toch gewoon een oplossing voor?

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:23

BazzH

Kei-goed...

Lijkt erop dat de uitbouw van de buren destijds "niks mocht kosten" ofzo. Zijkant afgewerkt met rabat, hwa niet verlegd naar de gevel van de uitbouw. Dat is ook gewoon de enige denkbare reden om het afschot naar je huis toe te laten lopen, centen (verkeerde zuinigheid). En daar hebben jullie (TS + buren met de goedkope uitbouw) nu last van. Het lijkt er inderdaad zelfs op, dat de uitbouw van de buren een halve regenpijp voor de erfgrens stopt (afgaande op de uitspraak van de TS dat de regenpijp op de grens zit.

Probleem is dus, dat als die regenpijp gedeeld is en de buurman nergens aan mee wil werken, deze moet blijven zitten. Heb de koopakte van mijn huis toevallig even niet bij de hand, maar volgens mij zou daar iets beschreven moeten staan over het gebruik van gedeelde afvoeren. Dat mag je wel veranderen natuurlijk, maar alleen in overleg met de andere belanghebbenden. Er had een duurzame oplossing gekozen moeten worden toen de uitbouw van de buren gezet werd, maar het lijkt erop dat de duurzaamheid moest wijken voor een paar honderd euro.

Think smart........ Act stupid........

• Valorian
FlowSnake schreef op woensdag 29 april 2020 @ 06:35:
[...]

Nee, idee was wel dat afwatering van de buurman over eigen uitbouw gaat. Maar goed, hoe of wat weet ik ook niet.

Maar mij ga je niet vertellen dat je 10cm grond moet opofferen omdat er een pijpje in de weg staat dat als enige functie middels zwaartekracht regenwater afvoeren heeft.

Daar is toch gewoon een oplossing voor?
Ja, en daar zit het probleem: uitbouw buurman loopt naar gevel toe af, dus als TS zijn uitbouw er tegenaan zet dan blijft water buurman daar staan, die kan niet even aan voorzijde een eigen buis maken. Nou ja, kan wel, maar dat moet zijn dak vervangen met nieuw afschit.

Maar verder eens hoor, om een buis heen bouwen lijkt mij ook niet raadzaam. En zelfs als je dat doet en 10cm ruimte houdt kom je daar nooit meer bij bij problemen/verstopping, lijkt mij een tijdbom...

• Rusky
  • Laatst online: 16:04
bij die andere twee daken zit er een "gat" tussen de twee daken. zodat van het dak dat naar woning afwaterd, het regenwater naar ander dak naar voren gaat.
Dit zelfde zou ik doen bij jou. Heb alles opgelost, en zijn er problemen kan je er altijd bij.

Probleem met buren die geen uitbouw willen, even goed in gesprek gaan samen met aannemer wat er allemaal gaat gebeuren. ze kunnen het sowieso niet tegen houden.
Mochten er echt problemen mee hebben, dan stel je toch voor om ze te laten meedenken, met een andere gevelbeplating oid aan hun kant. Qua kosten scheelt het bijna niks. wat je ook doet. en heb je wel fijne buren om naast te wonen.

mijn pc

• Valorian
Rusky schreef op woensdag 29 april 2020 @ 07:54:
bij die andere twee daken zit er een "gat" tussen de twee daken. zodat van het dak dat naar woning afwaterd, het regenwater naar ander dak naar voren gaat.
Dit zelfde zou ik doen bij jou. Heb alles opgelost, en zijn er problemen kan je er altijd bij.
Hoe zie je dat dan precies voor je? Dat kan toch alleen als TS zijn dak op zelfde hoogte + afschot maakt als buurman (die een afschot richting gevel heeft)? En dat laatste is niet wenselijk. Het kán wel, maar dan moet TS zijn regenbuis weer kwijt aan de andere kant van zijn uitbouw, en schuift 'ie het probleem door naar de buren zonder uitbouw zodat er over 3 jaar weer dit topic opgestart kan worden...

[Voor 3% gewijzigd door Valorian op 29-04-2020 09:35]

• Rusky
  • Laatst online: 16:04
Nee ... niet op die manier ... dak altijd naar voren laten aflopen. Maar dak moet aan woning zijde op gelijke hoogte zetten als buurman. Dak dan id naar voren laten aflopen. Zodat je de regenpijp aan voorkant van uitbouw krijgt.
Hoogte verschil vang je wel op in boeiboord.

Zulke rare details moet je ook altijd laten uittekenen door een bouwkundige.
Zoals ik snap is er helemaal geen tekening. Dat is zo fout. Altijd eerst tekening laten maken door onafhankelijk bouwkundig iemand. Met die tekening kan je dan naar buren ter info. En ook meerdere aannemers aanschrijven voor een prijs.
Dan heb je goed in de hand wat je krijgt en gaan aannemers ook niet vanalles zelf verzinnen.

mijn pc

• Valorian
Rusky schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:03:
Nee ... niet op die manier ... dak altijd naar voren laten aflopen. Maar dak moet aan woning zijde op gelijke hoogte zetten als buurman. Dak dan id naar voren laten aflopen. Zodat je de regenpijp aan voorkant van uitbouw krijgt.
Hoogte verschil vang je wel op in boeiboord.
Tsja. Dat is inderdaad een oplossing. Maar dan neem je als TS dus de volgende consessies:
- Een lagere uitbouw (want hoogste punt uitbouw TS is dan gelijk laagste punt uitbouw buurman)
- Regenwater van buren + buren daarnaast over jouw dak en verantwoordelijkheden die daarbij komen kijken.

• 1107972
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:33
Om even de knuppel in het hoenderhoek te gooien en misschien ook iets om te overleggen met de buurman met de uitbouw met de ongebruikelijk richting van afwatering.

Gevoelsmatig is het niet noodzakelijk dat zijn uitbouw twee afvoerpunten heeft. In ieder geval niet als je kijkt naar de capaciteit van een HWA. Het is natuurlijk wel fijn mocht er één verstopt raken. Maar de uitbouw van zijn buren heeft al twee afvoerenpunten.

Waarom dan niet volstaan met een dammetje tussen jou en zijn uitbouw in met als kanttekening dat de afvoeren van het hoger gelegen dak uitmond op jouw uitbouw. Wanneer je de bovenzijde van het dammetje gelijk of net boven zijn hoogte punt van het dakvlak legt heb je altijd nog een nood overstort naar jou dak.

Scheelt jou in de kosten en je hoeft ook geen lagere uitbouw te maken.

Voor de aansluiting op het riool zou ik wel de afvoer aan de voorzijde van het dak maken. Hoe je dit onder maaiveld gaat aansluiten is lastig te zeggen omdat we niet weten hoe de situatie hier in elkaar zit.

Ter info, via deze link zou je de afvoercapaciteit kunnen berekenen/controleren.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:07
Waarom alles in mo tags plaatsen? Lezen je buren mee? Met de quotes leest dat echt niet prettig weg...

Je zegt dat je meerdere aannemers op bezoek hebt gehad en je niet voor de "goedkoopste" bent gegaan. Ik neem aan, dat je dus ook bouwtekeningen e.d. hebt ontvangen, voordat ze zijn begonnen. Hoe weet je anders wat je straks krijgt? Of geloof je de "plaatjes" / schetsjes die zijn gemaakt en de referenties van de buren?

Ruimte opofferen om een goot te behouden (en binnen een verspringen te krijgen in de kamer) zou ik echt niet doen! Daar ga je straks echt spijt van krijgen. Waarom:
* Je kan alsnog niet bij de goot
* Je gaat je irriteren aan de verspringingen in je kamer

Als ik jou was, zou ik zo snel mogelijk met de bouwtekeningen eens buurten bij je buren. Heb je de tekeningen niet, dan zou ik die zo snel mogelijk opvragen bij de aannemer!

Voor de goot met de buren die geen uitbouw hebben, kan de oplossing heel simpel zijn. Kort de regenpijp tot vlak boven de afbouw af, zet een bochtje er onder en verleng de goot over je uitbouw en laat hem op het einde naar beneden afwateren.
Met de andere buren (die al een uitbouw hebben) is het wat lastiger, maar dan kan je aannemer je vast wel in advies voorzien. Deze situatie heeft hij ook gezien, voordat hij het werk aannam. Dus laat hem ook met de oplossing komen.

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Wim-Bart schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:07:
[...]

Er is echter wel een kanttekening, wanneer je jouw muur strak tegen de van je buurman aanbouwt, je zijn toestemming moet hebben. En die kan hij weigeren. Aan de andere kant, kan je vast wel iets bedenken (bijvoorbeeld dat er een stuk van zijn aanbouw op jouw grond is, regenpijp in dit geval) om bij de gemeente een zaak aan te spannen om zijn aanbouw te laten weghalen omdat deze "technisch" gezien op jouw grond staat.
Hoezo? Als je volledig op eigen grond bouwt en je houdt 1mm afstand tot de muur van de buurman, dan mag je bouwen wat je wilt toch?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13:55

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

-DarkShadow- schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:15:
[...]

Hoezo? Als je volledig op eigen grond bouwt en je houdt 1mm afstand tot de muur van de buurman, dan mag je bouwen wat je wilt toch?
Nee.

https://www.das.nl/wonen/regels-bouwen-erfgrens
https://www.ad.nl/home/br...r=https://www.google.com/
https://www.eigenhuis.nl/.../regels-erf-en-erfgrens#/
https://www.flexxvandas.n...-buren/bouwen-op-erfgrens

Let even op de zin:
De muur staat op de grond van je buren: Als de muur (in zijn geheel) op de grond van je buren staat, dan is het een privé muur. Je mag niet op of tegen de muur aanbouwen.

Dus een mm moet je dus kunnen garanderen over het totaal.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Valorian
Wim-Bart schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:33:
[...]

Nee.

https://www.das.nl/wonen/regels-bouwen-erfgrens
https://www.ad.nl/home/br...r=https://www.google.com/
https://www.eigenhuis.nl/.../regels-erf-en-erfgrens#/
https://www.flexxvandas.n...-buren/bouwen-op-erfgrens

Let even op de zin:
De muur staat op de grond van je buren: Als de muur (in zijn geheel) op de grond van je buren staat, dan is het een privé muur. Je mag niet op of tegen de muur aanbouwen.

Dus een mm moet je dus kunnen garanderen over het totaal.
Bedoel je met die laatste zin nu iets anders dan wat @-DarkShadow- al aangeeft? Ik begrijp het niet helemaal en vindt het wel interessant, met oog op mijn eigen tuin / plannen...

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22:04
Of je nu tegen dat hout aanbouwt of een mm overlaat; de buurman kan er alsnog niet bij. Lijkt me eerlijk gezegd logischer dat die houten laag er af gaat en je de woningscheidende muur (in ieder geval de helft) vlak doortrekt. Maar daar zul je dan ook met de buurman uit moeten komen.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
kaboom1555 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:09:
Je kan toch gewoon naar de voorkant? Heb ik ook op mn uitbouw. Die gezamenlijk met de buren van de dakgoot loost op mn uitbouw , en dan van de uitbouw naar de grond.

[Afbeelding]
Dat ziet er inderdaad prima uit, voor ons wat het vooral niet duidelijk of de regenbuis onder de uitbouw door kan met het beton. Dit hebben we vandaag van de aannemer gehoord dat dat wel kan en geen probleem is (terwijl hij het eerder zei dat die eigenlijk op het grond van de buren moet komen te liggen.

Members only:

Even weer een update van onze kant:

Members only:
BastaRhymez schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:01:
Waarom alles in mo tags plaatsen? Lezen je buren mee? Met de quotes leest dat echt niet prettig weg...

Je zegt dat je meerdere aannemers op bezoek hebt gehad en je niet voor de "goedkoopste" bent gegaan. Ik neem aan, dat je dus ook bouwtekeningen e.d. hebt ontvangen, voordat ze zijn begonnen. Hoe weet je anders wat je straks krijgt? Of geloof je de "plaatjes" / schetsjes die zijn gemaakt en de referenties van de buren?

Ruimte opofferen om een goot te behouden (en binnen een verspringen te krijgen in de kamer) zou ik echt niet doen! Daar ga je straks echt spijt van krijgen. Waarom:
* Je kan alsnog niet bij de goot
* Je gaat je irriteren aan de verspringingen in je kamer

Als ik jou was, zou ik zo snel mogelijk met de bouwtekeningen eens buurten bij je buren. Heb je de tekeningen niet, dan zou ik die zo snel mogelijk opvragen bij de aannemer!

Voor de goot met de buren die geen uitbouw hebben, kan de oplossing heel simpel zijn. Kort de regenpijp tot vlak boven de afbouw af, zet een bochtje er onder en verleng de goot over je uitbouw en laat hem op het einde naar beneden afwateren.
Met de andere buren (die al een uitbouw hebben) is het wat lastiger, maar dan kan je aannemer je vast wel in advies voorzien. Deze situatie heeft hij ook gezien, voordat hij het werk aannam. Dus laat hem ook met de oplossing komen.
Members only:

[Voor 23% gewijzigd door Oekol op 29-04-2020 21:48]

• evjatar
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:53
Het lijkt me wel zo netjes dat je de muur bij de buren zonder uitbouw in ieder geval ‘netjes’ maakt. Zij kijken straks tegen een muur aan ipv een schutting, ene muur die een stuk hoger is. En dat het geld kost, ja dat zal. Maar zo’n uitbouw kost altijd geld, en het lijkt me niet dat je het van je laatste centen doet.

Qua inspringen binnen zou ik dit koste wat kost vermijden, aan beide kanten. Niks is zo rottig als een kast die niet past vanwege een hoekje van 5-15 cm. En een strakke muur die doorloopt in de uitbouw is wel iets wat bij verkoop ook mee speelt. Of meer, als daar een verspringing in zit kan dit wel tegenwerken bij verkoop.

Wat betreft de buurman met een uitbouw, is het niet een mogelijkheid om tegen zijn uitbouw en blijkbaar binnenmuur onder het hout, een muur te zetten waardoor er een spouw ontstaat tussen beide uitbouwen? Scheelt onderhoud aan die muur, contactgeluid, stoken in de winter, en de inspringing in je woonkamer. Ik zou me daar de komende 20 jaar aan kapot irriteren, maar dat ben ik.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
mcsluis schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:52:
Heb je ook al zicht op wat de aannemer gaat doen onder de grond? Toen mijn buren een uitbouw hebben geplaatst tegen de erfgrens, is er toch een klein deel fundering bij mij op het erf geplaatst.
Is dit in overleg gegaan of heb je hier toestemming voor moeten geven? Onze aannemer heeft het over isolatie van 5 tot 7 cm onder de grond en tegels van de buren. Aangezien onze muur tot de erfgrens zou gaan in dat geval.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
De basisbeginselen van onderhandelen zijn toch wel er achter komen wat de andere partij echt wil en bereid zijn ook daadwerkelijk op enig vlak de partij tegemoet te komen.

Wat de buren echt willen kan tweeerlei zijn. Ten eerste dat topicstarter ze fatsoenlijk had betrokken en laat zien dat ze serieus genomen worden. Hierbij is het lastige dat het al deels verkloot is. Ten tweede dat ze er fatsoenlijk uitkomen. Bij dat punt is het goed om te realiseren dat de buren hoe dan ook verliezen, want niemand zit echt te wachten om vanuit de woonkamer uit te kijken op een blinde muur van 2.60m ofzo. Dit laatste is nog deels te redden door het netjes op te leveren. Tevens zorgt topicstarter voor elke dag dat hij dit voort laat duren voor stress bij de buren die zich elke dag verder in zullen graven.

Als je op een totale verbouwing nog geen 1000 euro over hebt om het netjes achter te laten bij de buren dan ben je conflictgericht bezig. In dit geval is het potentieel praktisch 0 euro, omdat het de oplossing opent voor een niet inspringende uitbouw.

• The Killer
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:57:

Als je op een totale verbouwing nog geen 1000 euro over hebt om het netjes achter te laten bij de buren dan ben je conflictgericht bezig. In dit geval is het potentieel praktisch 0 euro, omdat het de oplossing opent voor een niet inspringende uitbouw.
Netjes en volledig naar smaak van zijn wel twee verschillende dingen. Een bakstenen muur is netjes. En €1000 goedkoper. Buiten het feit dat de buren geen recht hebben op het bepalen van het uiterlijk van de muur, ik zou er nogal huiverig voor zijn. Wie is er aansprakelijk voor het onderhoud aan de muur? Wie is degene die accepteert of het geleverde werk in orde is? Ik zou mijn welgemeende excuses aanbieden, maar die muur blijft hoe hij is/wordt.

• mcsluis
Oekol schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:39:
[...]

Is dit in overleg gegaan of heb je hier toestemming voor moeten geven? Onze aannemer heeft het over isolatie van 5 tot 7 cm onder de grond en tegels van de buren. Aangezien onze muur tot de erfgrens zou gaan in dat geval.
Correct, het betrof o.a. isolatie voor de fundering. Bij mij betrof het een nieuwbouw woning en ik zag dit pas toen de aannemer hier mee bezig was. Ik heb dit laten rusten. Echter het voortraject ging niet zonder slag af stoot. Ook de aannemer van de buren kon niet met een tekening inzichtelijk maken wat hij ging doen. De buren wilden eerst de spouwmuur over de erfgrens plaatsen. Hier ben ik niet mee akkoord gegaan en de uitbouw staat volledig op eigen erf van de buren. Uiteindelijk is het een mooie uitbouw geworden, maar leerpunt voor de buren was dat ze vooraf beter de zaken inzichtelijk hadden moeten maken en met mij afstemmen.

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11:22
Bedenk ook dat de buurman alleen maar ellende heeft van jouw overval. Je bent zonder duidelijke plannen begonnen. je wilde zijn zijde eigenlijk niet eens afwerken, want daar heb je zelf niets aan. Als je tot de erfgrens bouwt, zul je altijd op zijn grond komen tijdens de bouw. Sterker, je wilt jouw isolatie/bekisting in zijn grond stoppen. Het lijkt mij dat je je weinig respectvol naar je buurman opstelt. Verwacht niet dat deze daardoor meer mee gata werken.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Oekol schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:39:
[...]

Natuurlijk moet iemand daar toestemming voo rgeven. Het is immers zijn/haar grond. Of het nou 1 of 10 cm is, dat maakt niet eens uit eigenlijk. Zolag het bekisting is die je achteraf weer kunt verwijderen, is dat natuurlijk geen probleem, maar als de aannemer het over "isolatie" heeft, dan klinkt dat toch wel wat permanent en dan moet het op eigen grond als je geen toestemming hebt. Maar dat regel je dus vóór je gaat graven. Hier hebben de buren aan 1 kant ook een uitbouw (al geplaatst voor ik dit huis kocht). De buitenmuur staat hier zelfs op de erfgrens (dus half op mijn grond). Op die manier hebben de buren geen verspringende muur en de boel is zo gebouwd dat wij dat ook niet hebben als we ooit zouden besluiten om ook uit te bouwen. Dan mogen we er gewoon tegenaan bouwen.

[Voor 11% gewijzigd door BazzH op 30-04-2020 08:54]

• Pizza_Boom
MeTooPV schreef op woensdag 29 april 2020 @ 23:44:
Bedenk ook dat de buurman alleen maar ellende heeft van jouw overval. Je bent zonder duidelijke plannen begonnen. je wilde zijn zijde eigenlijk niet eens afwerken, want daar heb je zelf niets aan. Als je tot de erfgrens bouwt, zul je altijd op zijn grond komen tijdens de bouw. Sterker, je wilt jouw isolatie/bekisting in zijn grond stoppen. Het lijkt mij dat je je weinig respectvol naar je buurman opstelt. Verwacht niet dat deze daardoor meer mee gata werken.
Bekisting kan gewoon. Dat heet ladderrecht. Er heeft altijd iemand overlast van een verbouwing van een ander. Zeker als een huis achterstallig is. Ik heb in mijn huis van bepaalde muren het pleisterwerk afgejekkerd omdat dit so slecht was. Ben je met 6,5 a 7 m² een hele dag bezig. Is voor de rest van het blok niet prettig, mja, ik moet toch mijn nieuwe huis netjes krijgen.

Een bakstenen afwerking is toch een prima afwerking? Je kan niet zonder afwerking een buitenmuur plaatsen, zo simpel is dat. Het is niet zo dat de buurman tegen een berg puin, rot hout of gewoon een berg rotzooi aan.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Pizza_Boom schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:47:
[...]
Bekisting kan gewoon. Dat heet ladderrecht. Er heeft altijd iemand overlast van een verbouwing van een ander. Zeker als een huis achterstallig is. Ik heb in mijn huis van bepaalde muren het pleisterwerk afgejekkerd omdat dit so slecht was. Ben je met 6,5 a 7 m² een hele dag bezig. Is voor de rest van het blok niet prettig, mja, ik moet toch mijn nieuwe huis netjes krijgen.

Een bakstenen afwerking is toch een prima afwerking? Je kan niet zonder afwerking een buitenmuur plaatsen, zo simpel is dat. Het is niet zo dat de buurman tegen een berg puin, rot hout of gewoon een berg rotzooi aan.
Wat betreft de afwerking zou ik het zo stellen:
- Als de muur volledig op eigen grond komt, dan gewoon standaard metselwerk.
- Als de muur op de erfgrens mag staan, dan netjes afgewerkt naar smaak van de buren (zolang ze 't niet te gek maken natuurlijk).

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
BazzH schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:01:
[...]

Wat betreft de afwerking zou ik het zo stellen:
- Als de muur volledig op eigen grond komt, dan gewoon standaard metselwerk.
- Als de muur op de erfgrens mag staan, dan netjes afgewerkt naar smaak van de buren (zolang ze 't niet te gek maken natuurlijk).
Members only:
MeTooPV schreef op woensdag 29 april 2020 @ 23:44:
Members only:

[Voor 28% gewijzigd door Oekol op 30-04-2020 09:26]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Oekol schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:25:
[...]

***members only***

[...]

***members only***
Ook daar weer omdraaien: Als die muur op eigen grond staat, mogen de buren hem eigenlijk niet schilderen. Maar omdat je ze tegemoet wil komen, wil je het wel toestaan dat ze - op eigen risico - de muur schilderen met muurverf (maar dan ook niet meer dan dat). Volgens mij is het juridisch lastig om iets te doen als ze er bijvoorbeeld een gaatje in boren om een hangplantje of spiegeltje op te hangen (een enkel gaatje tast de kwaliteit van de muur niet aan, vormt ook geen extra bealsting en wordt - als ik me niet vergis - niet aangemerkt als "schade")

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:05
Als je de muur op jouw grond zet kunnen ze het wel lelijk vinden, maar hebben ze het er mee te doen.
Als ze hem ZELF willen stuccen of schilderen zouden ze in principe jouw toestemming hiervoor nodig hebben.

Schoon metselwerk is gewoon netjes, Als zij een schutting willen ipv muur, zetten ze die schutting maar op hun grond.
De uitbouw van onze buren is zelfs op onze grond gemetseld (nieuwbouw vanuit de bouw) en wij hadden hier zelfs niets over te zeggen of we dat wel of niet goed vonden...).

Life is what happens while you're busy making other plans

• Omni superens
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:35
Ik zou voornamelijk benieuwd zijn waar de buren de informatie vandaan hebben dat zij zouden mogen bepalen hoe de muur wordt afgewerkt. Als de muur op jullie grond staat hebben zij daar in principe vrij weinig over te zeggen.

Het enige dat ik zou toezeggen is dat de muur netjes gemetseld zal worden. Of hooguit die muur in een kleur verven die zij mooi vinden.

• MeTooPV
Excuus, dat had ik verkeerd begrepen. Schoon metselwerk is natuurlijk een prima afwerking voor een muur op eigen grond.

• MeTooPV
frumper schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:45:
Als je de muur op jouw grond zet kunnen ze het wel lelijk vinden, maar hebben ze het er mee te doen.
Als ze hem ZELF willen stuccen of schilderen zouden ze in principe jouw toestemming hiervoor nodig hebben.

Schoon metselwerk is gewoon netjes, Als zij een schutting willen ipv muur, zetten ze die schutting maar op hun grond.
De uitbouw van onze buren is zelfs op onze grond gemetseld (nieuwbouw vanuit de bouw) en wij hadden hier zelfs niets over te zeggen of we dat wel of niet goed vonden...).
Dat is het voordeel van een uitbouw in de bouwfase. Dan wordt dat geregeld, en wordt er inderdaad recht uitgebouwd.

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 21:47
@Oekol

Bij de buren die geen uitbouw willen.

Ik zou gewoon proberen overeen te komen dat de schutting er tijdelijk uit gaat.
Fundering en buitenmuur tot exact tegen de erfgrens.

Regenpijp laten afwateren op jouw dak, en dan via een regenpijp aan de voorkant de grond in en door de fundering aansluiten op jouw riool. (zou echt niet weten waarom een riool niet door de fundering zo kunnen.)

Hun terras op jouw kosten weer laten herstellen (alleen het stuk wat eruit is gegaan)
na voegen en dergelijke houten regels op je muur schroeven waarna de schuttingplanken weer terug kunnen.

Zo hebben zij de schutting, en geen schade.
En jij hebt je uitbouw.

Aan de andere kant zou ik de doorloop open houden en mogelijk het hele dammetje weghalen zodat bij een grote bui al het water kan wegstromen.
Tegen de gevel van de buurman kan dan nog een beetje restwater blijven staan, maar dat is niet erg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Update 2-5

Members only:

[Voor 18% gewijzigd door Oekol op 02-05-2020 13:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Killer
  • Niet online
Raar verhaal wat betreft die isolatie. Heeft de aannemer uitgelegd waarom dat moet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
The Killer schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:02:
Raar verhaal wat betreft die isolatie. Heeft de aannemer uitgelegd waarom dat moet?
Members only:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MLLL
  • Nu online

MLLL

My first Sony PSP 1

Waarschijnlijk gebruikt de aannemer isobouw bekisting.
Als de buurman echt moeilijk gaat doen over die 10 cm tempex van die bekisting ram je dat er gewoon af na het storten van het beton. Isolatiewaarde van dat stukje is nihil.

Ik heb al wat aanbouwtjes neergezet met zo´n dergelijke bekisting maar heb nog nooit een buurman meegemaakt die daar moeilijk over deed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
Heeft die isolatie nog invloed op de mogelijkheden voor de buurman als die tzt zelf wil gaan uitbouwen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Valorian schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:43:
Heeft die isolatie nog invloed op de mogelijkheden voor de buurman als die tzt zelf wil gaan uitbouwen?
Nee dat haal je dan weg en je bouwt tegen de muur aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 10:59
Oekol schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:59:
Update 2-5

***members only***
Als ze daar echt lastig over gaan doen over dat kleine stukje isolatie, dan zou ik niet eens meer aandacht besteden aan die buren en die muur juist expres niet eens afwerken omdat die dan toch op eigen grond staat.

Sterke nog, ik ben meer van mening dat de buren sowieso zich nergens mee moeten bemoeien met wat jij op je eigen grond gaat doen en hoe jij iets afwerkt en laat opleveren.

Wat al eerder is opgemerkt, zo een verspringing aan de binnenmuur zou je echt niet willen hebben, stel ik ben een koper dan had ik jou huis nooit gekocht tenzij daar een dikke korting op zit, en met mij zijn er nog veel meer die daar zo overdenken.
Ga je die mogelijke rendement verlies ook even doorberekenen naar de buren toe, net zo als zij hun potje verf willen doorbelasten :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16:43
De buren moeten niet zeuren als TS het op eigen grond zet.

Kunnen ze zelf een schutting neerzetten tegen de erfgrens (straks de muur dus) en dat hoeft TS niet te betalen. Die staat immers op grond van de buren.

Als er een bestaande schutting gehandhaafd wordt heeft TS ook zich netjes aan de regels gehouden.

Echt met buren die er zo inzaten en elke cent willen doorbelasten ging ik het gesprek niet meer aan. Ook al is het niet handig aangepakt voorafgaand aan de plannen is dat nog geen excuus om je meer toe te eigenen dan waar je recht op hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:05
@Hoijong Ik neem aan dat @Oekol daar ook nog enige tijd prettig wil wonen aangezien er in een uitbouw geinvesteerd wordt. Mijn insteek zou precies die van jou zijn maar ik zou het in de communicatie wel heel anders aanpakken ;)

Ik heb ooit aan de andere kant van een deels vergelijkbare situatie gestaan, Uitbouw buurman gebruikt zonder toestemming onze muur. Toen heeft de bouwende buur (dat is @Oekol in dit geval) een derde een bouwtechnische keuring laten doen. Ik gunde mijn buren hun uitbouw maar wilde gewoon weten of het allemaal degelijk ging geberuren, na inspectie van ontwerp en werkzaamheden kon dat toen met een paar kleine aanpassingen doorgaan.

In dit soort situaties werkt het meestal het beste als je je verplaatst in je buren. Speel even advocaat van de duivel: als je buren dit zouden doen, wat zijn dan jouw zorgen en hoe kunnen die weggenomen worden? Als er geen zorg te verzinnen is en men vindt het gewoon 'niet leuk' kan je de relatie nog steeds goed houden door te vragen wat voor kleur zij in hun uitzicht geschilderd willen hebben. Of stel voor er een mooie plant tegenaan te zetten, krijg je nog extra isolatie gratis ook :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16:43
Jheroun schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:25:
@Hoijong Ik neem aan dat @Oekol daar ook nog enige tijd prettig wil wonen aangezien er in een uitbouw geinvesteerd wordt. Mijn insteek zou precies die van jou zijn maar ik zou het in de communicatie wel heel anders aanpakken ;)

Ik heb ooit aan de andere kant van een deels vergelijkbare situatie gestaan, Uitbouw buurman gebruikt zonder toestemming onze muur. Toen heeft de bouwende buur (dat is @Oekol in dit geval) een derde een bouwtechnische keuring laten doen. Ik gunde mijn buren hun uitbouw maar wilde gewoon weten of het allemaal degelijk ging geberuren, na inspectie van ontwerp en werkzaamheden kon dat toen met een paar kleine aanpassingen doorgaan.

In dit soort situaties werkt het meestal het beste als je je verplaatst in je buren. Speel even advocaat van de duivel: als je buren dit zouden doen, wat zijn dan jouw zorgen en hoe kunnen die weggenomen worden? Als er geen zorg te verzinnen is en men vindt het gewoon 'niet leuk' kan je de relatie nog steeds goed houden door te vragen wat voor kleur zij in hun uitzicht geschilderd willen hebben. Of stel voor er een mooie plant tegenaan te zetten, krijg je nog extra isolatie gratis ook :P
En waarom zou je niet prettig wonen als je buren het niet bevalt dat jij een uitbouw neerzet op eigen grond?

Dat hele inleven in anderen is een groot goed en altijd het proberen waard. Alleen verschillen sommige mensen zo erg dat het moeilijk is om daar enige sympathie voor op te wekken. Dat kun je alleen zelf inschatten, ik ken de buren van TS niet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Members only:

[Voor 7% gewijzigd door Oekol op 12-05-2020 19:18]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True